8 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

8 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 Bir Gezinin Notları: Edremit Yollarında.. Başka başka yerler, baş ka başka — çehreler, gör- mek ne iyi şey.. Seyahat muhakkak ki Insanın kafa- sına, duygularına yeni yeni ufuklar açıyor. Hele bu ge zintiler samimi bir topluluk- la yapılırsa.. İkt otobüs 3 Nisan martesi günü kırk öğretmeni güneş yükselirken bir kuş gibi Balıkesirden Havrana doğru uçurüyor Herkes sevinç içinde.. Baharın çiçekli kırlarına, yeşilliklerine — milli şarkılar, kahkahalar dökülüyor. Oto büsün bir yokuşu tırma- nırken, bir virajı dönerken çıkardığı hırilti bu coşkun luk içinde boğuluyor. Mevsiminde yağmuru içen | mahsuller yem yeşil.. Rüz- gârın altında bir sağa, bir sola ayorlar. Küçük su damlaları ağaçların yaprak larında bir gümüş gibi pa rıldıyor. Uzun kiş. aylarını şehir | içinde geçirdikten sonra böyle tablatın bütün güzellikleri önünde koşmanın verdiği zevkin ölçüsüzlüğü içinde yiz. I Tabiatı şevmek için onun bu ölçüsöz güzelliğini duy- | mak (âzım . Ban Küvidrelcice kes rımsız uzıyan, kâh sağa, s0- la bükülen yollardan sonra Osmanlardayiz.. Otobüslerden atlayanların kimisi kahveciye sesleniyor Kimisi etrafı daha iyi gör- mek için bir tepeye tırmanı- yorkimisi seyahatın iİk intiba larını tesbit —etmek — için fotoğrafını ayar ediyor ve onu bir sehpaye yerleştir- meğe çalışıyor. Bir faaliyet, bir kaynaşma.. Bir acelelik.. Herkeste sanki hücu- ma hazırlanan bir ordunun telâpı var. Kafilemizde fotoğracı de ne bolmuş Çıt.. Çat.. Seslerile objektifler işli- yor. — Dikkat. Beş sayaca gım.. Kimse oynamasın. . Bana da bir yer ha- zırlayın. — Bu tarafı alıyor mu? Salla kolunu — baka yıun.. cu ve neşe | Konuşımalar bir birini ko- valıyor. Kimi tebessüm ede- rek, kimi biraz yana döne- rek, kimi çömelerek — ayrı ayrı pozlar veriyorlar. B. Emin — Ergun da İişte sehpasını kurdu. — Etrafına toplıyarak yola — çıkardığı öğretmenlerinin — otobüsün ardında grup — halinde itina li bir resmini çekiyor. Yarım saatlik bir dinlen: me haydi tekrar yola , Yol artık büsbütün kıvrımlaştı Vlrı]lır keskin- leşti. İki tarafı çamlarla süslü yol kavisler çizerek yükse liyor. Uçurumlar bakılmıyacak kadar korkunç.. Kuvvetli bir. yel horuldıyan otobü. sün benzin kokusunu alıp gidiyor. Yolların © bu - kıvrımları otebüsün sına taham. mülü olmıyan arkadaşların başını büsbütün döndürdü. Biraz önce güzel şarkılar söyliyen, gülen. nükte savu- ranlardan çoğunun kesildi. Kanepeler üzerinde bitap yatıyorlar. Bursalı ha- nında verilen bir mola bu seyahat yolcularının gözleri- ni açabildi Yem yeşil yamaçların, te- pelerin güzelliğini veren tek bir şey var; Çam.. Rüzgâr çam kokuyor. Gözlerimizin içi çam dolu Bu dekorun kalkmasını, | değişmesini istemiyorux. Ar- | ikadaşlar: Arkadaşlar her bir yamaç, | her bir patika gördükçe ba gırıyorlar: Bakın — şuraya tıpkı Büyük Adanın bir parçası. Şu yol da Adanın âpık- ları yoluna benzemiyor mu? Güzel Türk Yurdunun, gü zel olan her yeri şyüphe yok ki yalnız bir Büyük Ada değil- | dir. Önün ne gürel gölen, | ne iç açan yerleri var. Ye- ter ki bunları görmek lâzım. Bunun için gezmek şart. Şimdi çamların yerini ze- ytinlikler aldı. — Bir ağaç ; bir yeşillik denizi içinde yü- züyoruz. Bu zeytinlikler Ha. vrana, Edremit hududuna girdiğimizi bize müjdeliyor- lar gibi. İşte içinde sira sira servi lerin yükseldiği Havranın meşhur mezarlığı. Bir kaza merkezinden biç de farklı olmıyan Havranın içe Ferahlık ve sıcaklık veren güzelliği var.. Kü Demiray TÜRKDİLİ iLİMiZDEN HABERLER SNİSAN 937 Ateş Alan Çıfte Bir Hayvanlara Sarbon Adamı Oldurdu..*AŞısı Yapılıyor.. Kilâyet çevresinde küylerde ve kazalarda hastalık çıkan Yaka Sındırgının bir köyünde oldu. Çallar arasındaki çifte alınırken ateş aldı. Sındırgının bir köyünde bir kaza olmuş ve bu kaza bir kişinin ölümile neticelen - miştir Vaka şöyle olmuştur: Sındırgının Yaylacık - kö- yünden 18 yaşlarında Meh met adında bir delikanlı bir gün önce yanına av çiftesi- ni de alarak sabahleyin er- kenden çift sürmeğe gitmiş: tir. Mehmet köye yarım saat kadar uzaklıkta bulunan ta rlaya vardığı zaman hayva nları otlamağa — birakarak biraz avlanmağa çıkmıştır. Mehmet aradan — bir sast kadar geçip güneş çıktıktan sonra dönmüş ve çifteyi ta rlanıb kenarında — bulunan çalılar arasına bırakarak çi ft sürmeğe başlamıştır. Böâ ylece akşamı yapan Meh- met vaktin geciktiğini göre rek çifti bırakmış ve eve Aönmaklüzere” hazırlanmış- tır. Çifteyi biraktığı - yerden almağa gittiği vakit feci ka. za husüle ge'miş ve delika- nlı çifteyi acele ile çalıların arasından alırken dolu - bu- lunan silâh birdenbire bü Medeni Kanun Hükümlerine | Muhalif Olarak Evlenenlerle Bu Evlenmelere Sebep Olanlar | Cezalandırılacaklar. Dahiliye vekâleti meden! kanun hükümlerine muhalif olarak evlenenlerle bunu ha- ber vermiyen muhtarlar hak- kında bütün vilâyetlere aşa- gıdaki tamimi göndermiş tlr: N Türk Ceza Kanununun 237 nci maddesi: Evlenmeleri kanunen memnu olan kim- selerin memnuniyetlerini bi lerek akidlerini yapan me murlarla bunları evlenmiye sevk eden veli ve vasilere ceza tertip etmekle beraber medeni nikâhın yapıldığına dair vesikaları görmeden di- ni şekilde nikâh akdeden imam ve sair ruhani memur- ları cezalandırmakta iktifa etmiş, memnuniyet hilâfına veya medeni nikâh yapmak. sızın dinl merasım - ler süretile evlenenler hakkında cezal müeyyide koymamış idi Bu yüzden birçok kimse lerin memnuiyet — hi âfına mükerreren kadın aldıkları : görülmüştür. Hukuki bir kıy meti olmamakla beraber bu halin devamının aila nizamı- na irae edeceği zararların şümül ve ehemmiyeti göz önünde tutularak ve Türk Ceza Kanununun bazı mad- delerini değiştiren ve 1-10 baren meriyet mevkiine gi 1936 tarihinden tti- | ren 3038 sayılı kanunla ya pılan tadilâtta: Madeni Ka - nun hükümlerine göre ev lenmeleri memnu bulunma #na rağmen evlenmiş olan ların Üç aydan iki seneye ve aralarında evlenme akdi ol maksızın evlenmenin dini merasimini yaptıran ve kadınların da iki aydan altı aya kadar hapis ceza #i'e cezalandırılacakları kabul edilmiştir. Erkeğin evli bu- lanması keyfiyeti de> şiddet sebebi sayılarak erkek erkeğin evli olduğunu bilen kadın hakkında altı aydan üç seneye kadar hapls ce zası tertip olunmuştur. Kanunun bu — husüstaki ve hükümlerinin iyi bir surette | tatbikinin temini ve istenen gayenin elde — edilebilmesi için muhtarlar, muttali ola cakları bu gibi. evlenmeleri | ihbar ile mükellef tutulmak tadır. Vazifelerinde gösteren muhtarlar da mad denin son fıkrası mucibince beş liradan yüz liraya kadar ağır para cezasile mahküm edilecekler. tekerrürü halin de bu cezaya aya kadar hapir cezası da Dilâve olunacaktır Yukarıya hülâsa olan bu hükümler; kanun ( Sonun 3 ncü sayfada ) , İşyacı erkek | ihmal | ayrıca bir | edilmiş | | ştirilmesi hakkındaki yük bir gürültü ile patlıya- rak bütün saçmalar göğstüne rette yaralamıştır. yarlerde koyunlara —aşı Dün Baytar Direktörü Beh çet Tunçay Uçpınar köyüne -dolmuş ve zavallıyı ağlır su | giderek koyunlarda hastalık çıkmaması — için koruyucu Silâh sesini duyan köye | olarak 900 koyuna şarbon dönmekte olan çiftçiler diğer köylüler koştukları va- kit Mehmedi kanlar içinde yerde inler bir halde bul muşlardır. Vakadan haberdar edilen müddelumumilik, jandarma ve hükümet daktoru kaza ne — gitmişler — tahki- kata başlamışlardır. Kanlar içinde baygın bir halde bulunan Mehmet ora dan kaldırılarak köye getiril mişte de ertesi gün sabaha karşı saat 4 - 5 ölmüştür. Bu husustaki tahkikat de- rinleştirilmektedir Bürhaniyede On bine yakın yeni zeytin fidenları dikildi. Bürhaniye (Husust) — 936 yılında her köyde örnek ze- / ztinlikleri yapılmıştı. 937 de de bunlara beş ta- ne daha eklenmiştir. Bura- larda Fenali zeytin bakımı köylüye bizzat zeytin bakım tarafından — gösteril- mektedir. Bu yıl dikme fa- aliyeti nazarı dikkati cel bedeçek - kadar — artmıştır. Muhtelif köylerde on beş bi ne yakın yeni dikme ve yüz hektardan fFazla açma ya- pılmıştir. Mahsül önümüz- deki yıl içinde verimli gö rülmektedir. Zeytin ağaçla rının tımarı da yalınız ehli yetnameli kesiciler tarafın dan yapılmaktadır. Kazamız ve köylerinde mevcut altı kooperatif mu tat yıllık toplantılarını yap | mış ve yönetim kurullarını seçmişlerdir. Bilhassa köy kalkınmasında yerinde yar | dımları olan bu teşkilât is tihsali arttırma yönünden çok faydalı olmaktadır. -e adD e Vergilerde Tadilât Yapılacak Ankara, (Hususi) Maliye Vekâlı tinde tergiler hakkında yeni bir proje ha- zırlanmaktadır. Söylendiğine göre, muamele ve istihlâk vergilerinde yeniden bazı değişiklikler olacaktır. Ka | zanç vergisi de dahil olmak üzere tadile tabi tutulacak olan vergiler, projede gös terilmektedir. Vasıtasız. vergilerin birle- proje de bitmiştir. sralarında | | lanarak ve | aşısı yapmıştır. Bundan birkaç gün evvel de Kopsüdün Saraçköyünde koyunlarda şarbon hastalığı gıktığı haber alınarak Bay tar Direktörü gitmiş ve bu köyde de 2500 koyun ve Iıo Tedrisat müftedat progra- mında tadilât yapıldı. Orta tedrisat — müfredat proğramını tetkik — etmek üzere Kültör Bakanlığında | lise öğretmenlerinden mü- teşekkil bir. komleyon top liselarde — akunan fizik — kimya, tabliye, ri yaziye gibi derslerin talebe- ye daha kolay öğretilmesi için esaslı tetkiklerde bulun muş ve müfredat proğramın da tadilât yapmıştır. Bilhassa komlsyon dersler deki ameli istilahların Türk çe karşılıklarını bulmak ve onları © şekilde tadil etmek | esasını göz önünde bulundu- rarak'çalışmıştır. Komlsyon haziranda tek - rar Kültür. Bakanlığında toplanacak ve yeni ders yı- hobaşından itibren yapılan | değişmeleri, basılacak kitap- ları gözden geçirecektir. Orta okul müfredat pro ğramlarında yapılacak fen bilgisi dersleri gelmektedir. Bundan beş kadar orta okullarda bilgisi dersleri hayvanat, nebatat, fizik kimya, teşrih, yıl evveline fen | fiziyoleji ve arziya' dersleri halinde ayrı ayrı - okututul. makta idi. Bakanlık bu ilim- leri fen bilgisi halinde bir- leştirmişti. Fakat bu birleş- meden istenilen — neticeler alınmamış, tekrar bunların ayrı ayrı dera halinde oku tulmasına karar verilmiştir. ü Çorap çalmışlar Akıncılar mkhallesinden Salih oğlu 12 yaşlarında İb rahim, bu mahalleden Me- hmet oğlu yine 12 yaşların- daki Mustafa, Akıncılar ma- hallesinden kelleci Hasanın ardiyesinden eski çorap al- dıkları iddin - edildiğinden yakalanmışlardır. —----—ı Nısan Çocuk Haftası— nın Başlangıcıdır. tatbik edilmektedir. çiye şarbon aşısı yaparak hastalığın önü alınmıştır. Kazalardaki baytarlara da gönderilen — şarbon aşılari hastalık çıkan köy hayvan- larına koruyucu olarak tat- bik edilmektedir. Selat için de kazalarımı: za öenbir aygır gönderilmiş ve buralarda Misandan lti baren bu ameliyelere bap- lınıııı.lır Harbıye Okuluna bu yıl fazla talobi alınacak | Ordumuzun subay ihtiyâ* | cını gidermek üzere bu se ne harbiyemize daha gevif mikyasta sivil İiseleri — bit ren gençlerin alınması ta” karrür etmiştir. Ayni şekil” de kadroyu doldurmak içif asker! hâkim ve askeri mu” allim sınıfları için. de yeni sivil İlselerin — son — sinıfili| bitirmiş ve olgunluk Ühansız olarak - alınacaki Bu husustaki tamim büt sivil İlselere bildirilmişti! İsteklilerin — müracaatlar | kabul edilmeğe başlanmız tır. Temmuz nihayetine dar müracmat — kabul edile” eektir. Ayrıca, — Gönive orta sunıflarından da harb yeye talebe alınacaktır. Yal nız bunların sınıfları sadec' askeri hâkim ve — muallif | olabileceklerdir. Harbiyeye bu şekilde # recek İise mezunları vet' üÜniversite talebesi için 47 rek velileri, |uık kendil! ve talimatları uııııııoı V bul ettikleri hakkında | taahhütname vereceklerdi! RADYTYO $ Nisan 1937 Porşemb! Öğle Neşriyatı: Saat 12,30 plâkla TÜ musikisi. 12,50 havadis, | muhtelif plâk neşriyatı 14) son. Akşam Neşriyatı: Saat 18,30 plâkla dant sikisi, 19,30 Av hııııı"' Sait Salâhattin Cihai tarafından. 20,00 Sadi arkadaşları tarafından Tort müsikisi ve halk — garkıla'! 20,30 Önrer Rıza tarafınd Arapça söylev 20,45 ve arkadaşları — tarafın! Türk musikisi ve halk kıları. Saat ayarı 21,15 # kestra, 22,15 ajane ve borsa bi berleri ve ertesi günün ramı 22,30 plâkla 40! opera ve öoperet parçt' 23.00 *on.