27 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

27 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Z7 NİSAN 937 Benliğimi İçen Gözlere.. Su pırıltısinin — göynüme biraktığı tatlı hislerle göz- lerimi engine diktim. Bak- tım, dakikalaca baktım. Kalbimde yaşaltığım o ea Mer çehreyi görüyormuşum gibi dakikalarca dalarcası Ha kımıldamadan baktım Hafif esen rüzgürin me: tile — ttreyen — yeşil hem de can alan o nazlı çimen ler.. Hasta kalbimin birer Arkadaşıydı... Bana gülüyor lardı. Hele.. O akan tatlı, ağlatan bir ney sesi gibi bütün hizlerimi içiyor, gön- lümü dolduruyordu. 2 Yalnızlığım içimden sökü İüp gitmişti. Santlerce sensiz hem de — kimsesiz orada ©, can alan yamaçta kaldım. Daha da kalacaktım Ne yazık ki akşam bütün Baripliği İle ortalığı kucak- liyordu Oturduğum çıplak kaya- dan kalktım — fakat yürüye- MBedim Bu sefer gözlerim güne Ha .batışına 'daldı. — Güneşin Batışı, ah o batış bikesliğimi bötün kuvvetile — içiyordu Ağlamağa baş'adım Yine içli hafif yeşil göz *etim hep bu gözlerim se Maye daldı Bulutlar renk, renk yavaş Yavaş yürüyor, öksüzlüğüme Yol gösteriyordu. O an herşey, herşey bana İç Çektiriyordu çekiyordum a. Dudaklarım kendi kendi- Be oynamağa — başladı bir Türiml okuyorum: Beklerim Kanıyan kalbimi okşıyan el yok Avare gönlümle beş başa kaldım yirmi wi bu ömür pek çok Her izde yeni bir çıkmaza daldım. ince u Yuıudıııı Bir bahar görmedim göy nüme açmış Susuzum gözlerim — ateşle dolu Anladım gülüşüm mezara kalmış Beklerim gelmiyor bu öm rün sonu ü Hem okudum,hem yürüdüm ı*"-ılıı yine gözlerim yaş: İYdi hç G sesiz.. Sahillerine çağ "lıı deniz gibiydim. Çağlı: Srdum. Sevilmemeğin ne hi 'ı:'l., güç, nekadar betbaht- #Olduğunu içendim ğ ga Dan gece — kendimi acı Alıcı bir keman — sesine ""l'ııı. bir saçak altında atilerce kalmıştım O keman im öksüzlüğümü beste Yor, bikesliğimi içiyordu .:2 yaşlarımı yine tuta de, © yürüten ellere içim- Yalvardım. &l hem de hiç durmadan, *nmeden çal süküt etme. 4 'Ratlerce o saçağın elem ke:::""' oldum — Sonra "'"Iılml yatağımın iç yiyen Arı üzerinde buldum Sul geldiğimin bile far- Üinl Dünyanın En Büyük Binası: Sovyet Sarayı Moskovanın tam merke zinde halen inşa edilmekte bulunan muazzam Sovyetler Sarayı, dünyanın en büyük binasını teşkil eyliyecektir. Bu sarayın yüksekliği 420 muetre olacak, 6,5 . milyon metre mükâbı hacımda bu lunacak ve umuml sathı 110 bin metre murabbainı — bir miktar geçecektir. Bu büyük saray, yukarıya doğru darlaşan, biribirinin üzerine konmuş üç dalrevi parçadan terekküp edecek ve nihayet bütün bina, Le ninin 100 metre irtifaında yapılacak muazzam heyke line, heykelle mütenasip bir muhteşem kalde teşkil eyli cektir. Savyetler Sarayının esar kısmı, tam merkezini, 100 metre irtifaındaki Büyük Salon — işgal — eyliyecektir Bu salon 20000 kişi İstinb edilecektir. Yerler, 51 — sıra üzerine tertib edilmiş büyük bir amfiteatr halinde dizili bulunacaktır. Salonun sathı, 12.000 metre murabba' ola- caktır. Kongreler içtimalar ssnasında, bu salonun mü- devver şekildeki orta kısım” da koltuklar bulunacak, fakat lüzumu takdirinde bu — koltuklar, kendiliklerinden hususi bir makineler şebekesi vasıtala- siyle alta düşerek, bu orta mahal, her türlü şenlikler için büyük bir aren - halini alacaktır. Bu Büyük Salondan, Sov- yetler Sarayında ayrıca baş ka bir salon daha — olacak tır. 5775 kişi istiab edecek olan bu nisbetten ufak sa lonun sathı, 3500 metre tu tacak ve salonun tavanının yüksekliği 32 metre tuta caktır. Bu küçük salonun etra- fında SO0 bin kitaplık mu azzam bir kütüphane büyük bir müteala salonu, bir çok çalışma odaları bulunacak tır, ve sandalya ve kında değildim hâlâ iç çeki. yor ağlıyordum. Düne bir his — bıraktım. Kalbimi yordum. Yutkun düm Ne kadar talil muğber rubum varınış.. Bütün ka nallarım karanlıkmış.. Ö — Açık elâ göz Dudak bü. ken çehre.. Lâkayt dökülen vücut.. Elimde yürüyen ömrüm gibi simsiyah kalemimle.. Perişanlığımı, bikesliği mi avutmağa çalışırken sen yine acı. Kalp döğen bakış: larını dök . Ben süküt — ve heyecanımla baş başa kal- | miş İatinatsız bir elim.. Göz lerine bakmaktan kendimi menedemiyeceğim . Kalbimde yaşattığım.. Heyhat insanlarını bağrına çekmekle doymıyan toprağa gömdüğüm gözlerin. Ben zeri senin gözlerin.. Baka | cağım baktıkça.. Hicrimle dolup boşalacağım .. | Garip bir gönülüm Vü- eudumun her köşesinde deh ı şet saçan ateşler var. | Bu ateşler içinde yanar | ken, yine gözlerine dalgın dalgın bakacak, avunaca gıum. . Bunu çok görme ve be rınla ezme.. | olacaksın . M. Ali Kayman | TÜRKDİLİ Ulusal Günün Yıl Dö- nümü Hararetle Kutlulandı. (Baştarafı birinci sayfada) ve C H Partisi Başkanı B. Ethem Aykut da merasim yerine gelmişlerdi. Merasime saat tam 10 da Halkevi bandosunun çaldığı lstiklâl Marşı ihtiram vazi yetinde dinlendi. Bunu müteakip Çocuk Esirgeme Kurumu başkanı Doktor B. Kâmil Sexlioğlu bu günün değerini ve Çocuk Haftasının başlangıcı - oldu ğunu söyliyerek Cumhuriyet Hükümetinin çocuğa verdiği önemi izah etti. Ve çocuklara hitap ede rek yarın Yurd için faydalı bir uzuğ olacaklarına bütün ulusun, inandığını Atatürkün mukaddes emanetini kuvvet le muhafaza ve- müdafaa edeceklerini söyledi. Yaşasın, Atatürk, Yaşasın Atatürkün çocuk ları, Sözlerile nutkunu bitiren B Kâmil Seslioğlunun söz leri söürekli alkışlarla sona erdi. Bunu — müteakip okulundan bir talebe şöylece söze Gazi süye gelerek başladı: “Saygılı büyüklerim Sev gili kardeşlerim.,, *“Türk ulusu bundan on yedi yıl saltanat denilen ölüm bay kuşunun önünü, ardını gör- miyen kör baskısından sıy önce padişahların kavvş bize ki, başına buyrukluğa muştu. Nemutlu yedi günümüzün başlangıcı | | Kamutayın ulusa dayanarak ulusal işleri eline aldığı büyük günle karşılaşıyor.. tanatın saray çocuklarına ve rdiği değer yanında diğer çocukların hiç bir ıııevklw alamadığını halbuk! kendile rine Cumhuriyetin bütün hakları temin etmiş olduğu- nu iftiharla söyledi Ve şöylece sözlerine son verdi; Türk çocuğu, Atatörkün, inanı, en güçlü temelidir. Biz kudreti, imani her şeyi, ondan alıyoruz, Haydi ileri Türk çocuğu. — Atatürkün, çocukları Büyük Öndere bin yaşa. ,, Yavry alkışlarla kür* süden indi. En son olarak söz alan sayın valimiz ve C. H. Partisi başkanı B Ethem Aykut çocuklara çok ve- ciz ve değerli sözlerle hi- tap ettiler Nutukları «k sık alkışlarla — kesildi. Bu nutku diğer sütunlarımızda bulacaksınız . eçit Tesmi Yeni üniformalarile naza- rı dıkkati celbeden Halkevi bandosu gençleri önde ol- duğu halde alfabe urasile evelâ ilk okullar daha son ra İise ve Ööğretmen okulu valimizin önünden geçit resmi yaptılar Bütün okullar çok muntazam bir halde geçti ler Ve halk tarafından sık sık alkışlandılar. Geçit alayi Millikuvvet- kür- | | kurra neticesinde rılmış ve kendisini bekliyen * | verildi. Küçük bundan sonra sal- | ler ve Anafartalar caddelerini takiben Belediye, Parti, - Kolordu önünden geçti ve Hükümet önünde dağıldı. Çocuk kongresi Öğleden sonra ilkokulla rın son iki sınıflarından bi- rer talebenin — iştirâki ile Halkevinde Çocuk kongresi toplandı Çocuklar kendilerine ait birçok dilekler ileri sürdüler Mü nakaşalarda bulundular. Te sbit ettikleri dileklerin Ku yerine adarlar rum başkanlığınca getirilmesi için a nezdinde teşebbüsatta bulu nulacaktır. Yine küçükler Atatürke, Başvekile, ve diğer büyüle leresaygı telgrafları çekme | ği kararlaştırarak bu kararı derhal yerine getirdiler. Çocuk balosu 24 nisan cumartesi akşa | mı Halkevinde çocuk balosu yapıldı. — birçok — ailelerin çocuklarile birlikte iştirak ettiği balo pek neşeli geçti Ulusal kiyafetle — iştirak eden küçükler arasında bir kıyafet müsabakası yapıldı Küçükler © kadar — güzel geyinmişlerdi ki hakem he- yeti hiç birini diğerinden üstün tutamadı ve kurra çe- oldu. Bu birtnciliği B. Feyzi oğlu birin: kilmeğe mecbur Halkevi başkamı Sözenerin küçük ci geldi Birinciye, ikinciye ve üçün- cülere Çocuk Esirgeme Ku rumu, tarafından hediyeler Dans müsabakasına da bir çok yavrular iştirak etti ve dereceler aldiılar. Ulusal rakısları ile büyükle takdirlerini — topladılar ve çok neşeli bir. gece ge çirdiler ve geçiritiler. Diğer müsabakalar Pazar gönü de saat 14 de Halkevinde — ilk okullardan iştirak eden talebe arasında güzel ses, güzel şiir okuma ve güzel sabakaları yapıldı Müsaba kaya iştirak eden bütün yavrular — iatidatlarını pek canlı olarak gösterdiler Her üç müsabakada da hakem heyetini birinci, ikin ciyi, üçüncü düşürecek kadar güzel söy lediler. Güzel şiir, okudular ve güzel seslerini — gösterdi- ler Neticede güzel seste — bi- rinci Hacıllbeyden — Celâl, Namık Kemalden Sabahat, Altıeylülden İstiklâl ve Ga ziden Selma, üçüncülüğü de Altıeylülden Müzehher, Na mık Kemalden Bedia Şiirde birinci Şevki (Alı Şuüri), ikinci Altıeylülden Sedat ve Gaziden diğer bir yavru, üçüncülüğü Altıey- lülden Sevim. Güzel söz söylemede bi rinciliği — ve ikinciliği Ali Şuüriden birer yavru, üçün- cülüğü — Gaziden diğer bir yavru kazandı. Kendilerine muhtelif hediyeler verildi. rin söz söyleme mu- | tereddüde | , san e n Eski Korezm Dili Lügati Sovyetler Birliği İlim Aka- demesine merbut şark dille ri Entitüsü 1937 senesi son- larına doğru, Astrahandaki Muhabirinden, eski Horezm diline ait müsvedde halinde bir yazma lügat kitabı al mıştır. Bu lügat 2.000 keli meyi ihtiva eylemekte ve bunların Arapça ve Acemce karşılıklarını vermektedir Sovyet şarkıyatçıları bu yazma kitabı derin bir tet- kike tabi tutmuş'lardır. Hal- en bu tetkikler nihayete er- mek üzeredir. Profesör A, Frayman, pek yakında, bu gün kullanılmıyan bu dilin | ufak bir gramerini neşrede cektir. Vak'iyle Horezm tarafından kullanılmakta bu lunan bu Horezm dili, tak riben ondördüncü asırda ix timalden düşmeğe başlamış ve yerini Özbek dili almış tır, Bu suretle Horezm . dili vahası de. gene orta şark kavimle rinden Sogdilerin bu gün tamamen yok olan dilinin akibete uğrâmışlır İtalya Ve Süveys İtalyanın plânı ise Süvey #i uzaktan kontrol - etmek esası üzerine yapılmıştır. Bu nun için İtalya Cebelüttarık Malta Süveyş — Hintdenizi hattı üzerinde birbirine ya kın üç noktada hava ve de- niz üşleri ha 1 « Sicilya kanalında ( Si- cilya ve Tunus arasında) ki bu kanalın genişlediği Pan tellarya adasının tahkimi ile bir hayli daralmaktadır 2 - Tobruk ve Löres leri 3- Kızildenizde Dümera adası tahkimatı ve Mavssa Össünün takviyesi İtalya böylece İngilterenin müstemlekeleriyle muvasala yollarını tehdit etmekte, İn- giltere ise Süveyşte İtalya ile Habeşlistanın muvasasını kontrol edebilecek vaziyet te bulunmaktadır. — İtalyan gazetelerinin arada srada İngiltereye hücum etmeleri nin sebini burada aramak lâzımdır ve iyice kavramak için haritaya ba kmak kâfidir. Filvaki Ingil tere ile İtalya arasında bir anlaşma imza edilmiştir. Ama coğrafya diplomasın dan daha kuvvetli çıkmış, amaktadır. Üüs vaziyeti V iki devlet siyaseti bir ahenk bulamamıştır. Italya 'eskiden yalnız Br enner geçidiyle meşgul — ol- Mmak mecburiyetindeydi. Şi mdi Süveyş kanalına dıkka tini vermek mecburiyetine girir iştir — Entransijan — Maşhur Vimar Bajenovun Yıldönümü Sovyetler Birliği, son gün lerde, önsekizinci asrın en büyük Rus mimarlarından Bajenovun doğmunun ikiyü züncü yıldönümünü kutlu lamıştır. Avrupada tahsil gören Ba. Jenov, klastik Rus mimarisi nin banisidir. Bajeovn vü cuda getirdiği bir çok eser, ezcümle halen Lenin Kütü- phanesinin bulunduğu bina, Moskovada dahi mevcuttur. Bu mimarın en bugün SAYFA: 3 Rusyada casusluk Deyli Herald yazıyor: Bir Sovyet müessesinde çalışıp, kendisinin — tedhişçi bir teşkilâta mensup olduğu söylenen ve yabancı bir ca- sus teşkilâtına gizli mat tevdi üzere memleket dışına kaçmağa teşebbüs eden biri yakalan:- malü- etmek mıştir Bu adamın, Troçki ile bu- luşmak üzere olduğu ve on- dan daha başka tedhiş ha- reketleri ve suikast yapmak hususunda talimat alacağı yolunda itirafta bulunduğu söylemektedir Son defa gazetelerin ha- berlerinden anlaşıldığına gö re, Sibiryadaki Sovyet hu- dut muhfızlarından — yalnız bir tek alay, “bir alay teş | kil edecek kadar çok casus yakalamış, ve 100,000 İngi- giliz 'rası müsadere etmiş- tir Gorkinin Eserlerinin yeni tabı Bu sene, Maksim Gorki- nin bazı eserleri 3600 000 nüsha üzerinden, yeniden tabedilecektir. Bu eserlerden bazı kitaplar, 100 bin nüs | ha olarak basılacaktır. | Balıkesir Ticarat va Sanayi odasından: Balıkesir vilâyeti merkezi- nin Eskikuyumcular mahal- lesinin Biğadıç caddesinde (26) numaralı evde oturan Türkiye Cumhuriyeti tabaa. sından olup eski Belediye mey- danında (4) numaralı dük kânı ikametgâhı Ucari itti haz ederek bu günden 1ti baren mahsulât ve masnuatı ve emtial ticariye imalile ziralye alım ve satımı ve iştigal etmek Üzere ara'arın- da bir Limited Şirketi tesis ettiklerini beyan eden Ab- dullah Kangel ve Mehmet Kangalın bu kerre (Kangal K şglar Limited Şirketi'ün. vanile tesçil edildikleri gibi bu ünvanın imza keşli de Türkçe yarısile şirket firması altına münferiden (A.Kangal! ve (M.Kangal) olarak ticaret kanununun 4Zinci maddesine göre Balıkesir Ticaret ve Sanayi odasınca 914 #icil nu- marasına kaydedildiği ilân olunur. Gönen Asliye Mahkemesinden: Gönen Malkoç M. Abdi kızı Hayriye Rüstem M. Musli oğlu Riza beyinlerin deki boşanma — davasında ikametgehl meçhul — olduğu anlaşılan müddei aleyh Ri - za hakkında ilânen tebliğat yapılmasına mahkemece ka. rar verilmiş olmakla yevmi mahkeme — tayin — kılınan 12 5 937 saat 13 deGö- nen Asliye Hukuk mahke- mestinde merkum Rizanın hazır bulunması veya - bir vekili kanuni göndermesi ve aksi takdirde muhakeme sinin gıyaben rüyet edilece ği tebliğ makamına kaim ol- mak üzere ilân olunur. büyük eseri, Kremlin - tadi- lât projesidir ki mualessef tatbikinden Katerina tara: fından bilahare vazgeçilmiş-