7 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

7 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

7 İLKKÂNUN 19344 CUMA Yarı - sıyasal — Kılıkların kalkması Din kalıklarını kaldıran yasa çıktı. t yasanın içerdekiler gibi dışardakiler için de anlamıma bir tek baktmdan varı- br: Türk inkılâbının hayiklik türesi. Türkiye cümhuiyeti lâyik bir mem- kkettir. Yalnrz bu layiklik inkılâpçılar İle klerikaller arasında imzalanmış sı - Yasal bir mütarekenin verimlerinden de- Bildir Böyle bir layikliğe Batı'nın 1848 Tejimlerinde rastlarız. Nasıl ki o rejim- ler, devlet ile aristokrasi arasında da Bromis yapmayı ayıp bulmamış'ar. d Türkiye'de layiklik türesi, bütün ceb. he boyunca muzaffer olmuş inlılâpçı. karm, klerikaller ile mütnerkeye yanaş- Malarının görünürü değil, — klerikallığı Gin işlerine yaraşmıyan bir sıyasa gibi Arıttıktan sonra din işleri için çıkarttık. harı bir çeşit talimaktır. Bizde layiklik, denk gelen güçler Arasında bir mütareke değil, üstünlüğü- Nü anaylatmış olan gücün ötekini yeri- Ho oturtmasıdır. Kılıklar işi, anlamak istiyenler var- Sa, ancak bu bakımdan anlaşılır. Türki- Ye'deki layiklik, savaşcı “militant,, bir hayikliktir. Yalnız içeri doğru değil, d- tarıya doğru da. Kılık yasasını beğen- Mmiyen yabancılı ; olması tuhafımıza gi- der. Çünkü ucu yalaız bize dokunan bir iştir. Eğer böyle yabancılar varsa, on- lara deriz ki: “ Kılık yasası, türk layikliği çevre - tinde düşünülmüş bir iştir. Trbkı Aya - tofya'nın şu yabut bu dimin ibadetevi tlmaktan çıkarılarak, acındaki bütün Adamlar icin kepıları — ardlarına kadar Açık bir müzeye çevrilmesi gibi.,. Bamı Anlavık da ötekimi anlamamak, banu ah kışlayıb — ötekini yirmek. — anlaşıldığı kadar acındırır bir görüştür. BURHAN BELGE Soyadları Türkdili araştırma luırumıını_ı: soyadları hakkında bulduğu “ harfı listesi şudur: Kartarı — Kartay — Karuç Karumçu — Kasay mirza — Mas- AT n — YAt — KW tar — Katılmış — Katkay — Kat- Mış — Katrağ — Kattan Alp — Katuk — Kava — Kavan — Ka- Yart - kurt — Kavşut — Kavurt Kette — Key — Kıdır — Kaya — Kaya Alp — Kayam — Kayan — Kayan Salçuk — Kayan solan Kaya Okay — Kaydu — Kayga- lak — Kayr — Kayımtu — Kaşlı Kayman — Kaymaz — Kaymış Kaynun — Kaysadu — K.Y__'" nık — Kaysım — Kaytmaz türk- Men — Kırgız (ka) — Kırkudu Kırnık — Kayurtar — Kazak — an — Kazgan — Kazgurt — Kebüde — Kelat — Kelbat — Kencü — Kenç — Kenç besü — Kenç tanrım — Kenç toğmuş — hık — Kınsun — Kıpçak — Kı- — Kırboğa — Kırçeçek — — Kırhan - hırhan — Ko- Boğrul — Koğu — Koktay (ka) — Kokuçin (ka) — Kolah — Koluman — Kolu sa ÜY — Kısak — Kıtay Bahadır I— y - Bahadır — Kıyagan — 'an çeçek — Kıyauman — Kı- ULUS İÇ DUYUMLAR Türk Mühendisler Birliği yapısı dün açıldı Türk Mühendişler Birliği merkezi. nin Yenişehirde Ordueyi karşısındaki yeni ve güzel binası dün saat dörtte Na fın Bokanı Bay Ali, Mühendisler Birl'ği barkanı Balıkesir saylavı Bay Enver ve şehrimizdeki bütün mühendislerin huzu. rile açılmıştır. Toplantıyı ilk önce birlik başkanı Bay Enver açarak demiştir ki: Saym Baylar, Bugün açılmasına yüksek özünüz ile onur verdiğiniz türk mühendisleri evi. nin üyeleri lere büyük teşekkürlerini ve derin saygılarını sunarlar.., Baylar, cümhuriyetin, çok kısa yıl. lar içinde yarattığı geniş ve verimli ba. yındırlık alanında başı ve kolu ile ya. kından ve çok gıkı olarak çalışmış olan türk mühendisleri bu kısa zamanda göster dikleri kabiliyet ve ehliyet gelecekte ya Pılacak daha büyük işler için de umut verici bir düzendedir. Türk ulusu her yönde olduğu gibi teknik işlerde de ge. Ti kalmaz elemanları bağrında taşıdığını Zöstermiş ve gösterecektir. Kültürümü. zÜ, muasır medeniyetin Üüstüne çıkar . mak yüksek ülküsünü yüreklerimize çi. zen yüce Atatürk'e yakışır ve yaraşır kişiler olduğumuzu acuna söyletmek en onurlu işimiz olacaktır. Türk mühendis. leri somuzlarına aldıkları bu işin ehem. miyet ve ağırlığını takdir etmekte ve bilmektedirler, Takdab — büyüklerimizin içaretiyle ulusal tekniğin eksiklerini el birliğile görüp çarelerini aramak için bu Çatı altı bize çok değerli adımlar attıra. cağıma inanıyor ve uğurlu önümüz ile yolumuzu açmanızı diliyoruz. ,, Bay Enver'den sonra Nafıa Bakanı. mız Bay Ali aşağıdaki açılış söylevini söylemiştir: “— Baylar, Türk mühendis birliğinin bu güzel yapısını açmak için toplanmış hulunu . yörüz, Çatısı altında seçme bilgi adam. larımızı toplayacak olan bu yapının ku. rulmasında emeği geçenleri överim. Ar. kadaşlar, her şeyden önce şunu söyle. mek isterim ki mafınnın kurum yasası yuürdün bayındırlık işlerini ve bunların başarılmasıma yararlı bilgi adamlarının yetiştirilmesini bakanlığımıza yüklemiş. tir. Bu yönden birlik üyelerinin mesle. ki hayatlarile Msikli olmarmızı pek ye. rinde bulutum. Bilirsiniz ki türklük de. mek soysal bir düzen kurmak ve ülke . mizi bezemek — ve donatmak demektir. Bu düzeni küracak, yurdu bezeyecek ka. falar ve ellerin sahibi de sizlersiniz. Ve bu işde payınız büyüktür, ağırdır. Şu. rası da var ki sayınız henüz yurdun ge. rekli işlerini karşılayacak kertede değil. dir. Memlekette sivil mübendizlerin ye. tişmesi, 1888 tarihinde başlar. Bü. Yük dünya savaşıma kadar 26 yılda sa. yıları 301 olup 249 u sağdır. Böüyük sa. vaş sürdüğü müddetçe mühendis yetiş. tirilmekte durgunluk vardı. Beş yılda sayıları ancak 91 dir., Mühendislerin sa. yrsı cumürlük kurumunda ve onun fey. zile artmaya başlamıştır. Dünya savaşı sonundan bü yıla değin 16 yıl içinde 298 mühendis yetişmiştir. Bugün resmi ve hususf işlerde bulunazların - topyekfin sayısı 575 kadardır. Bu yüzden yordu. muzun genişliğine, ulusumuzun çoklu . ğuna göre her birinize düşen çalışmak payı bu sayı ile tersine olarak nisbet e. dilir. Mesleğiniz müsbet ve belli esasla. ra dayanır. Yarım bilgi ile kurulan işkil. li işlerin sonu sakatlıktır, utanetır. Bu. nun için dileklerim her mühendisin pa. düşen ulusal borcu bütün î::dıyıbilm(fi için mesleki bilgiler ile silahlanmış olmak, yapacağı her işde de. nemeler ve iyi örnekler edinmek ve bun. Hi kli yerlerde tam bir inan ile kul, Janmak ve başarmaktır. Her mühendis için #yrı ayrı edinilmesi gerekli olan bu bassalar birlik arkadaşları arasında da fikir ve emek birliğini peyda etmelidir. Birlik bu yüce amaca varılmak için ku. runun göz kamaştıran, usları şaşırtan ilerleyiş ve atılışlarında fen adamlarımı. za ışıklı bir kılavuz hizmetini görmeli . dir. Birliğin ülküsü kurtarıcı Atatürk'ün açtığı yoldan şaşmaksızın, sapmaksızın N-Nverek Ülküsüne ermektir. Öz dilek. Başbakanımız Edirne yolunda İstanbul, 6 (A A.) — Bu sa- bah Ankara'dan şehrimize gelen Başbakan İsmet İnönü, bu akşam saat 21.30 da kalkan eksprese bağlı hususi vagonla Edirne'ye gitti. Başbakan durakta Sıhhat Ba- kanı, Vali, General Salih, şehri- mizde bulunan saylavlar ve daha birçok kişiler tarafından uğur- Tandı. Ankara avcılar günü Geçen gün bildirdiğimiz — Ankara Gücü Avcılık ve Dağcılık kolu, bugün Zir dağında bir açılış günü yapıyor- Buna Ankara Avcılar Kulübünü çağır- mıştır, Saat | de yola çıkan iki kol av- tıları Zir'in Kesikkaya — yerinden iki geçeli ava çıkacaklar ve av öğleye ka- dar sürecektir. Öğle yemeği Poligon karşısındaki çeşmede yenilecek ve on- dan sonra atış eğlence ve yarışları ya- pılacak, ve yeni kolun kuruluşu kutla- nacaktır. Bu güzel güne Ankara Vali- si, Süerdem U. Müdürü, C. H. Fırkası Başkanı ve daha birçok sayın kişiler çağrılmıştır. Avcılar gününün nazıl ya- prlip geçtiğini de ayrıca bildireceğiz. Halkevinde soyadı koyma şenli- ği bugün yapılacaktır Bugün Halkevinde saat 14,30 da Hal. kevi üyelerinin soyadı koyma şenliği ya- prlacaktır. Bunun için Halkevinin dil, tarih ve sıl ad konulduğu, soyadı koymanın ke- nuni yolları kısaca anlatıldıktan sonra türk soyadlarından seçilmiş olanlardan bazıları söylenecek ve öz türkçe yaml. maş gürler okunacaktır. Bundan sonra Halkevi üyelerinin aldıkları soyadları toplantıya gelenlcre bildirilecektir. Halkevi üyelerile, merasime gelen u. Saylavlarımızdan soyadı alanlar Gazianteb Saylavı Bay Nuri Con- ker; Ordu Saylavı Bay Şevket Akyarzı, Erzincan Saylavı Bay Saffet Ziya Arı- gisile mükellef tutulmaları icab edeceği. ni Maliye Bakanlığı alakadarlara tebliğ edecektir. ÇAĞRILIŞ Nafıa encümeni 8. 12. 1934 cumartesi günü saat (14) de toplanacaktır. BAHÇE MÜHENDİSİ Viyana bahçe mühendis okulundan 've iyi türkçe bilen bir müte . €hven şartla iş aramaktadır. Ad. vest İstanbul Posta kutusu 198. lerim budür. Kamunuza teşekkür eder Ve evinizi, mutlu olmasını dileyerek a. Çatım. , Açılış resminden sonra çağrılılar bi. nayı germişler, acagin büfede ağırlan . mışlardır. Ankara radyosu Dün akşam sağlık ve soysal yardım bakanlığının asaati idi. Yurdda sıtma ile yapılan büyük savaş ve bunların övme. ğe değer varımları anlatıldı. Cümhurl- yetten önce şıtma yerleri olan doğu ve batı taraflarında ölüm nisbetinin yüz- de seksen beş, doksana vardığı ve acun savaşında her yıl sayısr S0 bini aşan yurddaşm srtmadan öldüğünü öğrendik. Cümhuriyetten sonra bir ulus işi ola- rak ele alman artmanın yılda 2-3 mil- yon yurddaşa aşı yapılarak ve bataklık. lar kurutularak önüne geçildiği anla- tıldı, İkinci konuşmayı Bay Akagündür yaptı. Atatürk'e yazdığı bir şilrini o- kudu. Radyonun devletleşmesinin ne gerekli ve ulusal bir iş olduğunu gçok güzel anlattı. Bu arada müzik P, Kre- islerden aşk sevinci aşk acısı ve güzel Rozmari'yi çaldı. Maskaradan sonra bir Viyana — havasını ve La Gitana'yı dinledik. Piyanoda Ulvi Cemal ve ke« manda Necdet Remzi vardı. En sonra ajans haberleri ve dans musikisi geldi. Bu akşamki program şudur1 10. — Çocuk saati 15. — Dans musikisi 10. — Bv kadınma öğütler 15, — Muniki: Scarlatti — Parçalar Piyano: Ferhünde Ulvt 10. — Kâzım Nami konuşuyor 20. — Musiki: Ulvi Cemal — Kana kana içsem KA Yayla gülü Massenet Bligie Ribitzki — Sonbahar aşkı Melodist — Kader Teganni: K. Çekatovski Piyano: Ulvi Cemal Haberler. BUGÜNKÜ AVRUPA PRÖO- GRAMLARINDAN SEÇMELER KONSERLER: 1200 Leliprig'de konser 12.00 Viyanada konser, 12.05 Bu- dapeşte'de konser, 17.10 Şimali İtalya- da konser, 2010 Bükreşte senfoni, 2015 Varşovada senfoni OPERA VE OPERETLER?: 2040 Lalpzig'de Bernard fon Vaymar, 2045 Roma'da La bella Rizetta DANS MUSİKİSİ: 22.30 Lalpalig- de, 22,30 Bükreşte, 22,40 Varşova'da; 2300 Kolonyada, — 23.20 Budapeştede, 24.20 Varşova'da 24.00 Frankfort'ta, Samsun'da havalar açtı Samsun, 6 (A.A) — Bir kaç gün ön. «ceye değin karlı, yağınurlu giden hava. Tar açıldığından çiftçiler her yanda ekim işlerine başlamışlardır. Samsun Çocukları Esirgeme Kurumu Samsun, 6 (A.A) — Samsun (Çeuk. Tarı esirgeme kurumu) - sürekli olarak gelen kadınları kurum için eşsiz bir yıl. başı balosu anıkİryorlar. Muğla'da Nüfus deneme sayımı Muğla, 6 (AA) — İstatistik umum Müdürü Bay Celal bugün yapılacak o. (Başı 1 inci sayıfada) Protokala göre konsorsiyom demir sa. nayil için Sümer Banka 9 milyon liralık bir kredi açmıştır. Bu anlaşma tesisatın Krup konsorsiyomundan alınması kay - dına bağlı değildir. Kredi, Erup kon. | sorsiyomunun bankaca onay ve tatbik e. dilecek tesisat projelerine en uygun fi- at teklif ettiği takdirde kullanılacaktır. Banka, zamanında alakadar öteki mües. seselerden de - fiat teklifi istiyecektir. Duyduğumuza göre mütehansıs bir he. yet demir sanayiinin kurulma yeri etra- fanda araştırmalarına devam etmekte . dir. Yaz başlarında inşaata başlanacağı kuvvetle umulmaktadır. Halkevinde bir hey. keltraşlık serimi Almanya'nın tanınmış resasın ve boy, keltraşlarından Madam Etha Richter, eserlerinden bazılarını, bagün Ankara Halkevinde, teşhir edecektir. Bu eren YA 5 ç ReaA OT Tn kerinden bir kaçının resimlerini koyduğu muz Etha Richter Dresden'lidir. Baba. vı, bestekâr Franz Leist'in halen yaşa- yan bir kaç talebesinden biridir. Etha Richter daha altı yaşında iken kara k Tn kultlanmasmı - bilirdi, modelleri d- huyvanlardı. Ona göre bülün yaratıkfa. rın aynı yüksek değeri ve mnacı vardır. Pek gene ikon sanatkâr oldu. Olculu b- rie ile Kupferetichkabinet'e ve Alberti . Bum müzesine devam etti. Orada en evel bütün hayvan şekilleri üzerinde derin bilgiler topladı. Sonra, Dresden'deki “iksek baytar okulunda baytari teşrih