22 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

22 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

ĞUÜLKKANUN 2934 CUMARTESİ ——— —— — - Memleket Postası — Tokad'ta kadın bayramı çok parlak oldu 8 ilkkânun cumartesi günü Tokat duk alanında kadınlarımız halk M okulalar topluca bir görüntü yaptı- Bu bir değişim coşkunluğun bir İlik sevincinin görüntüsüydü. Ku- yın son onayladığı (seçim yaşası) N bu tariht değişimi alkışlamak sevinç larını, gönül esişlerini baykır - ve ulus büyüklerine ulaştırmak kin toplanmıştı. u Bast 15 te toplantıya başlanılacağını halk akın akın alana geliyor- , Belediye önünde (Halkevi) ban- yer almıştı. Belediye salonunda bayanlarımız, hükümet adam- ht Halk Fırkası ve Halkevi büyükle- T muallimler ve gençlik arasında ala- M girdiler. Bando istiklâl marşını çah & Arkasından orta okul ikinci sınıfın- Üa bayan Pakize öztürkçe bir aydış Nyledi. Üçüncü sınıftan bayan Nacive gene öztürkçe bir. şiir okudu. —îllrde kark gün önce (cumurluk bay Tmı) nda bu alanda (rey sahibi bugün m, Ben yarın saylav o'acağım) de - Üldini hatırlattı. Türk kadınlığının bu Yönüen yükümleri saydı döktü. Bayan okutanlarımızdan Vehbiye anık türk kadınının tarihte gördü- Yüksek değerdeki işlerinden bugün türk kadınlığının yükselmiş başla- n sayarak kadın varlığının özün. kler gösterdi. Ba son halk kadınlı. B adına bayan Melek kürsüye çıktı. Ürk kadınına artık “eksik etek,, denil. Üveresi ona artık: (Alpağutlu bayan lürk) demenin günü geldiğini söyledi. erince bizi kavuşturan Atatürk'e Önun baş olduğu Ünlü H. Fırkasına, ulü- n öz dileklerine uygun yasalar düzen ltaya gönül esişlerini anlattı. Ka- İNk adına ve bu toplantıya gelen bü- Â halk varlığı adına telyazılariyle bu hdi borcunu, Atatürk'e, Başbakan is Bet tnönüne, Kurultay Başkanı Kâ. » kb'ı İçeri işler bakanlığına ve Halk İrkası Genel kâtipliğine ulaştırması. N belediye Başkanından istediler.. Cog- Yazan: ÂNNİE VIVANTI İ";.lnelim. — diye hıykıdıj_h —- baloyu görmiye gidelim. *—f“ teklifi hepsi alkışladılar. Astrid, Norman'ı kolundan :);( alıkoydu: K al! seninle konu: is - ’“'“m şmak lâilly, bu jesti gördü; ve telâş- qu erini yeğenine dikti; öbür- :en ayrılarak yanma geldi. ğleep ineceğiz, değil mi? xx:i';l'a Norman'a döncrek, kur- n fülüşle ilâve etti: Mi ü.(l_ç güne kadar, Astrid tama Saç © Sizin olunca, onu zabtede - OK vaktiniz olur. n, İeyç Evet, evet! — dedi. — biz “uehn geliyoruz, Astrid'in ba- .ı"—“" 4 edecek bir sırrı var ga- kun alkışlarla biten bu dört (özdilden ve özdilekten) kopma aydışdan — sonra hep bir ağızdan onuncu yıl dönümü marşı söylenilmiş ve bir geçiş yapıla - tak dağılınmıştır. Gebzede artırma yedi günü nasıl geçti? Her yerde olduğu gibi burada da türk kolu ve türk emeği ile yetişen yerli mal- larımızın sürümünü kolaylaştırmak için bu aym 14 Üncü cuma günü cumurluk alanında büyük bir toplantı yapıldı. Yüzlerce kişinin, büyük bir kalabalı. ğın önüne düşen Gençler Birliği bando. su; yabancı yürd malı kullanmamağa and içen halkm krvancını bir kat daha artırıyordu. Gebzede ilk yaprlan bu artırıma yedi- günü mitinginde belediyeden, halktan, Gençler Birliğinden birer kişi yerli mal. ların sürümüne, korunmasına, yabancı yurdların malını - kullanmamamıza dair değerli söylevlerde bulunmuşlar, bu söy- levler bir çok yerlerinde halkın içden ge- len yangısı ile kesilmiş, dakikalarca al. kışlanmıştır. Bandonun; artırma marşını pürüzsüz çalması toplantıda anık olanlar üzerin. de çok güzel tesirler brrakmıştır. Saylav seçimi ve Gebze kadınları Her ulusal işimizde olduğu gibi bun- da da en başta bilgi ocağını görmekle övünmemiz arttı. Kendilerine saylav se. gçiminde seçmek ve seçilmek bayığının verilmesi bayanlarımız arasında sınır . «ız sevinçler doğurmuştur . fik okulda toplanan kadınlarımız Gebzenin en seçilmiş ve ileri gelen ba- yanları idi. Çok temiz ve durgun geçen bu toplantıda okul öğreticilerinden Ba . yan Nefise türk kadınlığına verilen bu bayığın büyüklüğünü, bu bayığa ka. vuşmakla Bayanlarımızın ileride elde & decekleri soysal kazançların sayısız ol . en büyüğümüz Atatürk'e ve bakanları. mıza yüksek duyguları derin telyazıları gekilmesine söz verilerek ilk okul bıra. Tofrika: 37 Benim Günahım (MEA CULPA) Italyanca aslından türkçeye çeviren; NÜSHET HAŞİM sıııımooı.u, ıîlıy. telâşlır gülümsiyerek, — Adam... size, duvağı ağraf- ta mı yoksa tacla mı tutturmak Yâzım olduğunu sormak istiyor. Ve Nnrman, bir cıt;;ıuıhnıt için masaya doğru dönı sıra- da, Astrid'e ok gibi bir göz attı; eden bir tonla, emr_ Bizimle birlikte geleceksin, dedi. Astrid, başını sallıyarak, çe - kildi. Ğ O zaman Elsy, şiddetle Nor- man'a döndü: p — Biliyor musunuz, yüzbaşı, siz burada yokken ağır bir hâdise oldu?.. Astrid sarsıldı. Norman, şaşırmış, ğ — Ağır bir hadise mi, — dedi Elsy, kasdi bir hafillikle, SAYIFA B Soyadı nizamnamesinin son şekli Devlet Şürasınca da görülen soy adı nizamnamesinin son tadil edilmiş şeklile tatbiki Bakanlar Heyetince onanmıştır. Üzerin - de esaslı değişiklikler yapılmış olması dolayısiyle okurlarımızı yakından alâkadar eden nizam- nameyi yazıyoruz: BÖLÜM 1 Hususi hükümler Madde 1 — Her Türk, öz adından baş ka soy âadı da taşıyacaktır. Soy adı ol - mayanlar 2 - 7 - 1936 günlemecine ka- dar bir soy adı seçib 32 inci madde hü- kümlerine göre bunu nüfus kütüklerine ve doğum kağıdlarına yazdıracaklardır. Madde 2 — Söyleyişte, yarışta, im zada öz ad önde, soy adı sonda olma't üzere bütün harfleri söylenerek veya yazılarak kullnaılabileceği gibi söyle - yişte ve yazışta öz adsız yalnız soy adı- mı kullanmak ve imzada öz adın ilk har fini öz adı iki tane ise her ikisinin 1lk herflerini veya birinin ilk harfi ile öts- ve say adının tümünü yaz- mak cairdir. Madde 3 —2 -7 - 1936 günlemecine kadar soyzadlarını seçib nüfus kütükle- rine yazdırmıyanların soy adlarını 30 Hncu maddeye göre vali veya kayma - kamlat seçerler. Bu günlemeçten sonra soy adları n fus kütüklerine yazdırılmadıkça kulla- nılamaz. Soy adında yapılacak değişit- Tikler nüfas kütüklerinde yazılmadı'tça sayılmaz. Madde 4 — Soy adları, Kanunu Me- deni bükümlerine göre mahkeme kara- rı ile değiştirilir. Kanunun meşrinden evvel kütüğe yazılmış veya yarzılmamış soy adı bulunanlar, 2 - 7 - 1936 günle - mecine kadar bu soy adlarını değiştire- rek yeni bir soy adı alabilirler; ancak eski soy adlarını değiştirenler veya ye- niden soy adını alanlar yeni aldıkları soyadını. kütüğe yazdırdıktan tonra mahkeme kararı olmadıkça değiştire - mezler. Bu yeni seçimden kendini zararlı ve alâkalı görenler mahkemeye gidebilir - ler. BÖLÜM 1 Soy adı Madde 5 — Yeni takılan soy adları Türk dilinden alınır. — Evet, — diye devam etti; — bir Avrupalı kız.. onu belki siz de tanımıştınız.. bir arabla çöle kaç- tı. Astrid, taş kesilmiş dinliyor- ş Norman, yüzü gölgeli, sordu: — Kim acaba bu sefil? Elsy, omuzlarını kaldırarak, lakayıt bir hava ile, — Oh, — dedi; — bir. sarışın kızcağız... çok genç... bir norvıç_lı: ci — Yoksa o talebelerden biri ? Elsy cevab vermedi; yüzü alev alev, şiddetle titremekte olan Astrid'e doğru bir adrm attı; be - Hine sarılarak onu tuttu. — Ne dehşet, değil mi Astrid? Sonra, Norman'a dönerek de- vam etti: — Siz ne dersiniz? Norman, iğrenmiş bir jestle cevab verdi; — Dünya mundar ve kötü bir yerdir, derim. Saf ruhlar başka bir du. | yıldıza göç etmelidirler, Sotra önündeki iki güzel ya - radılışa bakarak ;ulü.rnışdi: — Mevzuu değiştirelir Elsy ısrar etti * Madde 6 — Soy adı ya yalnız ola - rak ve yahud (oğlu) ile birlikte kulla- nılır, Tarihte ün almış olanlara ve ka- nunla verilen unvanlara ilişik bildiren soy adlarında (oğlu) ekinin kullantlma sı mecburidir. Madde 7 — Soy adlarına (Yan, Of, Ef, Viç, İç, İs. Diş. Pulos. Aki, Zade, aa | — Bir köyde, bir kasabada, bir şehirde, bir soydan ol- | maıyanlar aynı aoy adını seç- | miş olurlursa bur ad. bun- & lardan ilk mürarcant eden | için kabul olunup ötekile- | rininki de; İ Aynı aile efradından bi- ri tarafından bir verde tes- | cil ettirilmiş olan — soyndı, : © aile efradının diğer ma-. | hallerde bulunanları tara- | fımdan taşınması bu madde | hükmünden müstesnadır. ) Mahdumu, Veled ve Bin) gibi başka milliyet anlatan ve başka dillerden alı- nan ekler ve kelimeler takılamaz. Ta - kılmış olanlar kullanılamaz. Bu eklerin yerine (oğlu) konulur. Madde 8 — (Arnavud Oğlu, Kürt Oğlu) gibi umum! surette başka milli- yet gösteren (Çerkes Hasan oğlu, Boş- nak İbrahim oğlu) gibi başka milliyete ilişik anlatan (Zoti, Grandi) gibi başka dillerden alınmış olan soy adları kulla- nılamaz ve yeniden takılamaz. Madde 9 — Bir eşirete veya kabile- ye ilişik anlatan soy adları kullanıla - maz ve yeniden takılmaz. Madde 10 — Eski ve yeni Devlet kadrosundaki rütbe ve memuriyet bil- diren toy adları kullanılamaz ve yenl- den konamaz. Madde 11 — Umumt edeblere uygun olmıyan veya gülünç veya ifrenç olan veya hareket anlatan soy adları kulla- mılamaz ve yeniden takılamaz. Madde 12 — Tarihte ün almış büyük- lere ilişik anlatan soy adları bp kişile- re ilişiklik resmi kayidlerle, belgelerle sabit olmadıkça kullanılamaz ve yeni- den takılamaz. Madde 13 — 7,8,9, 10, 11 ve 12 inci maddelere aykırı olarak takılmış adtar nüfus kütüklerine ve doğum kâğıdları- na yazılamazlar. Yazılmış olanlar nü - fue kütüğünün bulunduğu yer kayma - kamının veya valisinin yazılr emrile çi- zilir ve bir şerhle yenisi yazılır. Madde 14 — Bir soydan gelen aile- ler soy adları yoksa veya değiştirmek istiyorlarsa, ortak bir soy adı seçib nüfus kütüklerine ve doğum kağıdları- na yazdırabilirler; ancak bir soydan »| mıryanlar ortaklaşa ayni soy adımı ala marlar. Madde 15 — Birköyde, bir kasaba « da, bir şehirde bir soydan olmıyanlar aynı a0y adını seçmiş olurlarsa, bu 4d bunlardan ilk müracaat eden için kabul! olunup diğerlerininki değiştirilir. De - — Fakat, size göre, o kadın affa lâyık değil midir? Norman bağırdı; — Af mı? Onun bir pis hay - van gibi kafasını ezmek lâzımdır. Böyle bir hareket irtikâp eden ka dın, yalnız kendi etini ve kendi ruhunu lekelemiş olmaz; bizim bütün beyaz ırkımıza karşı bir ci- nayet işlemiş olur. Bize tecavüz- den başka dileği olmryan yer- lilere bizi alay ve tahkir mevzuu Biran sustu. Sonra, hemen he- men böğürür gibi, ilâve etti: — Vay ona, eğer o kadın bir Anglo Sakson olsa idi!.. Elsy, cesur, sordu: — Ya sizin.. bir kız kardeşiniz olsa idi?.. Şerefine dokunulmuş bir adam hali ile, — Benim kız kardeşim mi? — dedi. — böyle bir farz edişi sev- mem, Madam. Bununla beraber, madam ki soruyorsunuz, söyliye- yim ki, ona tecavüz eden mundar arabı bir köpek gibi geberttikten sonra kendine de brovningimi verirdim. Onların kanı ile benim kanım bu lekeyi yıkayamaz. Zişlirmemekte ısrar edenler olursa bun laren adlarına (büyük, küçük) gibi bit sıfat veya her hangi bir ek ilâvesile öbürlerinden ayırd ettirilir ve 6 yolda nüfus kütüklerine ve doğum kağıdları- na geçirilir. Mütcaddit nüfus dairelerine a) mış olan şehirlerde, nüfus - dair den her biri bu maddenin tatbikında bir kasaba addolunur. Aynı aile efradından biri tarafın » dan bir mahalde tescil ettirilmiş olan soy adı, o aile efradının diğer mahal- lerde bulunanları tarafından taşınması bu madde hükmünden mlüstesnadır, BÖLÜM NI Soy adı seçim hak ve vazifesi Madde 16 — Nesebi sahih olan ço « cuklar, babalarının soy adını - taşırlar. Nesebi sahih olmıyan çocuklar, anala - rının söy adını takmırlar, Ancak bu çocuklar babalarının tanınması ile veya hâkimin kararı Jle babanın soy adını alırlar. Madde 17 — Evlâd edinilen çocuk, evlâd edinenin soy adını taşır. Evlâd- Tik mukavelesi bozulursa kendi babası- nan soyadımı alır. Madde 18 — Kadın evlenince baba. sının soy adını bırakıb kocasının söy adını alır. Kocası ölen kadın isterse kocasının soy adınr kullanmakta devam eder, is: terse babasının soy adıma döner. Baba» sının soy adına dönmek istiyen kadın bunu bir yıl içinde nüfus kütüğüne yaz dırmağa mecburdur . Madde 19 — Evlenen dul, evlendiği günden itibaren yeni kocasının soy adı. nı alır ve eski kocasının soy adına bir daha dönemez, Madde 20 — Evliliği borulan veya boşanan kadın bozulma veya boşanma- dan sonra bu kocasının adımı kullana. marz. Madde 21 — İster babasile birlikte, ister ayrı yaşasın baba, reşid olmıyan gocukları için soy adını seçer ve nüfus kütüğüne ve doğum küğıdlarına yaz « dırır, Bu çocuklar bu adı kullanmağa mec. burdurlar. Mümeyyiz olan reşid, soy adını seç- mekte serbesttir. Evli kadınların soy adlarını kocala- ti seçerler ve nüfus kütüklerine yardı- rırlar. « Madde 22 — Evliliğin feshi vcya boşanma hallerinde çocuk anasının ya- nında bile olsa çocuklara soy adı seç - me hak ve varifesi babanındır. Madde 23 — Baba ölmüş ve karısı evlenmemiş olursa ve yahud baba akıl hastalığı ve akıl zayıflığı vesayet altında bulunuyor ve evlilik de devam ediyorsa çocuklara soy adı taks mak ve nüfus kütüğüne yazdırmak bak ve vazifesi anaya geçer. Ancak babası« nın kayid ettirilmiş soy adı var ise, ana bunu değiştiremez. ilk yüzünden (Sonu var) Elsy Astrid'e şiddetli bir ba- kışla baktı; sonra keskin ve sinır- li bir kahkaha attı: — Allah aşkınıza, ne heka tomp!... gidelim, daha güllük gü- listanlık manzaralarla neşelenc - lim. Ve onu kapıda sabırsızlıkla bekliyen öbürlerine ulaştı. Norman, Astrid'le yalnız, bir kaç dakika, kederli ve kaşları ça- tık kaldı; sonra karanlık“düşün - celeri başından koğarak, açık kol'a rı ile genç kıza döndü: — Astrid, benim sevgilim, be- nim kücük putum! Beriki. korku ile ona bakara', geriledi. Onu o rikkat festinin »r- kasında, hâlâ biran önceki gibi korkunç, dehşetli görüyordu. Kekeledi: — Fakat, gerçekten.. gerçek ten böyle gaddar mı olurdunuz?.. Böyle insafsız mı?.. Eğer bir ka - dın.. Bir delilik, bir heyecan annı- da.. bir yanlış yaparsa... Norman, dudaklarının üzerine hafifce elini koyarak genç kızın ağzını kapadı: AAA NN ( K OA