23 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

23 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 23 ILKKANUN 134 PAZAP DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR Japon - Amerikan deniz yarışı ve İngiliz - Amerikan yakmlığına doğru (Başı 1. ânci sayıfada) Deniz konferansına Almanya ile Sovyetler de çağrılacak Londra, 22 (A.A.) — Burada söy . yendiğine göre, Amiral Yamomota, Lon- dra'da ikametini uzatmıyacaktır. Çün- kü kendi düşüncelerini ingilizlere ka- bul ettirmemiştir. Bilâkis ingilizlerle amerikalılar arasındaki anlaşmanın her samankinden iyi olduğu sanılmaktadır. Bir de pasifik üludenizine aid bütün gmeselelerin görüşüleceği deniz konfe . yansına Almanya ve Sovyet Rusya'nın da çağırılacağı bildirilmektedir. Fransa'nın deniz silahları meselesinde görüşü Paris, 22 ÇA.A.) — Dışasiişler en- #ümenleri deniz konuşmalarına dair #yan meclisinde yapılmış olan görüşme. lerden sonra alâkadar bakanları bu me- vele hakkında dinlemeye karar vermiş- lerdir. Dışarı işler ve deniz bakanları dün bu encümenlerde Pransa'nın deniz işle- rini anlatmışlardır. Encümenler bakan. Jarın sözlerini 1923 Vaşington andlaş - köklü bir belge olacak bir uzlaşma mey- dana getirilmesine taraftar ve bu kura- Ja bağlı bulunduğu — anlaşılmaktadır, Fransa Üüç deniz deyleti arasında ya- pılmiş olan konuşmalara girmemiş ol- duğundan kendisinin deniz meseleleri bakkındaki düşünüşlerini — bildirmek fırsatını elde edememiştir. Öteyandan, Japonyanın aldığı ka- rar, Vaşington denix andlaşmasına son wermek için yeter. Şimdiki halde bilinmesi lâzım ge- len şey, fransız hükümetinin ileride yapılacak deniz konferansları dolayı- sile kendisinin bu istekli durumunu - ana çirgileri bakımından « tarif edip etmiyeceğidir. Çünkü Fransa, Vaşing- #on andlaşmasınt, hiç bir zaman kati ve dokunulmaz saymamıştır. İşte uluşal bildirimde yapılacağı söylenen teşeb- büslerin amacı budur. Bay Laval ile Bay Pietri'nin iki en- tümen önündeki sözlerinin anlama ve genişliğinin bu merkezde olduğu söy- Jenmektedir. Vaşington andlaşmasını Fransa bozmıyacak — Paris, 22 (A.A.) — Dışarı İşler Ba- kanlığı bildirmiştir: Fransşız hükümetinin Vaşington and- hpıınıbuııııyıuınhdıimıülıo— tan düyüm asılsızdır. FRANSA'DA Prens'in ölümü için yeni bir bir rapor Paris, 22 (A.A.) — Staviski meselesi hakkında tahkikat yapmıya memuür ko - misyon, sıhhiye ekspreslerinin ve bilhas- #a profesör Baltazar'ın raporlarını dinle. miştir, Profesörün vermiş olduğu rapor- ga müşavir M. Prens'in kendi kendini öl. dürmüş olmasının tıbben mümkün olma- dığı ve kendisinin demiryoluna bağlan - mazdan önce zehirlenmiş bulunduğu bil ” dirilmektedir. Sitroen şirketi tasfiye edilecek Paris, 22 (A.A.)—Smıiurnmıh. kemesi Sitroen şirketinin durumunu tetkik ederek adli tasfiyeye karar vermiş tir, Fabrikaların muhtemel kapanışmın doğuracağı soysal sonuclar — sindikalist, mahfelleri çok düşündürmektedir. Bu mahfeller bugük iş bakanna uıııî::_, wmwgıyu e Ü KS Yeni yugoslav kabinesi ıçin (Başı 1 inci sayıfada) kan bütün yugoslav gazeteleri — yeni Başbakanın şahsiyetini — selarmlamakta ve iş arkadaşlarının seçiminden — dola- yı kendisini kutlamakta birleşmişler. dir. Vreme gazetesi yazıyor: Dışarı İşler Bakanı Bay Yevtiç'in uluslararası alanındaki — faaliyeti - Yu- goslavyaya şeref vermektedir. Başba- kan bütün uluslararası meselelerinin barış içinde halline büyük ölçüde hiz- met etmiştir, Gazete, —Bay Yevtiç'in dün akşam matbuata söylediği sözlerden bahsede- rek, gimdiye kadar bir kenara veya mu- halefete çekilmiş olan bütün unsurların işbirliğine imkân vermek için bütün gayretlerini harcadığını kaydetmekte- dir. Başbakantn üzerine aldığı yüküm- de tamamen muvaffak olduğu ve bu- nün bizzat kabinenin teşekkülü tarsım- dan da belli olduğu herkesçe tanımmak. “Ğ:litih gazetesi, Bay Yevtiç'in, Dı- şarı İşler Bakanlığına geldiğindenberi, uluslararası sıyasada parlak muvaffaxı- yetler elde ettiğini kaydederek diyor ki: “Başbakan daima Fransa ve küçük anlaşma ile mevcut ittifakların berki- tilmesi sıyasasını güdmüştür. Bu husus- ta, bilhassa revizyonizmin ve uluslar derneği ve öbür devletler zararına ola- Tak bazı devletlerin hegemonya tema- | yüllerinin fasrlasız ve tebdid edici fa- aliyeti karşısında, birçok deliller gös- termiştir.,, Politika bundan sonra Bay Yevtiç'in başlıca kurucularından biri bulunduğu Balkan anlaşmasından ve Bulgaristan- m yakınlaşmasından bahsederek şöyle diyor; “Başbakanın Balkanlarda ve Doğu Avrupasındaki bu düzen sıyasası, hu- zur, güven temin eden ve bütün ulus. ların inkişafına imkân veren müspet neticeler vermiştir.,, Gazete devamla diyor ki: “Başbakan Yevtiç istişareleri sıra- sında, fikirlerine müracaat edilen ve şimdiki hükümete dahil — bulunmıyan şahsiyetlerle kendisi arasında — görüş, farkı olmadığını tesbit ve müşahede eylemiştir. Başbakanın uluslararası sıyasasının ana hatları hakkındaki nikbinliği ye- rindedir. Bay Yevtiç'in dış sıyasada şimdiye- dek bu kadar muvaffakryetle takib etti- ği hatların iç sıyasada da elverişli son- uelar vereceği herkesçe tahmin edil. mektedir. Novosti gazetesi, Bay Yevtiç'in ulus- lar derneği konseyinde elde ettiği mu- valfakıyeti tekrar hatırlatarak diyor ki: “Cenevre ananelerini tanıyanlarca Cenevre'de onanan karar sureti Yugoe Tavya için şimdiye kadar elde edilme- miş bir manevi tatmin teşkil eder. Bu karar suretinin hazırlarımasında, Yev- tiç, şahsiyetinin kuvvetini, geniş ulus- Yararası Tühünü, ulusal birliği ve armi ifade eden bütün meziyetleri göster- miştir. MACARİSTAN'DA Uyuşturucu zehirler Macaris- tan'da yayılıyor Budapeşte, 22 (A.A.) — Uyuşturu. cu maddeler ticareti günden güne art. makta olduğundan zabıta, bütün hasta- ne ve sanatoryomlardan uyuşturucu maddeler kullanmak hastalığına tutul- muş olanların sayısını bildirmesini iste. miştir. Geçende üzerlerinde kokain bu- lunan 30 kadın yakalanmıştır. Kokain ve buna benzer maddeler - kullanan 30 kadar ev meydana çıkarılmıştır — BELÇİKA'DA Belçika meclisinde T Brüksd, 22 (KÂj — Ayan meclisi, artırma işlerini düzelten, milislerin aida- ht eksilten projeleri büyük bir'üetifi / Ghamiş ve bü süfetle Tönis kabine nu Vı umlaşrurnt Z , — SOVYETLER BİRLİĞİNDE Kirof suikasdi tahkikatı Soskova, 22 (A.A.) — Kirof'un öldü- rülmesi meselesinde ilk tahkikat 20 kâ- unnucvelde bitmiş ve iş Sovyetler Biz. Hgi yüksek şürasının askeri kollejine verilmiştir. 'Tahkikat sonunda, 1/12 tarihinde cinayeti yapan Nikolacf'in Leningrad'- ta eski Zinovyef muhalefeti üyeleri ta- rafından kurulan gizli bir sovyet aleyh. tarı tethiş grupuna mensub olduğu an- laşılmıştır. Kirof'un öldürülmesi sebe- bi, bu grupun sovyet hükümet idaresi. ni bozmak suretile zinevyevist ve Troçkist #ikir içinde bir değişiklik yapmak isteğidir. Kirof'un katline ge- lince, bundaki hutus? sebeb, Kirof'un eski Zinovyef grupuna fikir ve sıyasa itibarile meydan okumuş olmasıdır. Nikolaef ifadesinde muhalefetin Ki- rof'la halledilecek hususi besabları ol. duğunu, çünkü Kirof'un Leningrad muhaliflerine karşı mücadele açmış bu- Junduğunu bildirmiştir. Grup styasa ile halk kütlelerini elde etmekten umudu kesince maktadına erişmek için tethiş yolunu tutmuştur. Tevkif edilenlerin bepsi eski Zinovyef muhalefetine geç- tikleir için fırkadan çıkarılan ve fakat sonradan hükümet ve fırka ile tesanüld. lerini bildirdikleri için gene geri alı- nan kimselerdir. Nikolaef de fırka in- zıbatını bozduğu için 1934 başında çı. karılmış ve iki ay sonra gene alınmıştı. Yeni bir muhtar sovyet cümhuriyeti Moskova, 22 (A.A.) — Moskovaya muhtar mıntakasında, halkın — isteği veçhile, muhtar Sövyet Sosyalist Cüm- huriytei kurulmuştur. Orta Volga mın- takasına dahil bulunan bu cümhuriye. tin 1.500.000 Nüfusu vardır. Bunların birçöğü mordovyalı ve tatardır. İnkı- lâbtan önce bu mıntaka çok geride idi. Ve halkım ancak yüzde 12 si okumak ve yazmak bilirdi. Şimdi büyük bir iler- leme vardır ve sanayi genişlemiştir. 1934 te mecburi okuma kantınu çık. mıştır ve halen halkın yüzde doksanı okuma bilmektedir: Cümhuriyetin mer- kezi olan Saransk'ta yodi yüksek okula vardır. Ankara radyosu Dün akşam Ankara radyosu, dün yazmış olduğumuz programını eksiksiz yerine getirdi. Birinci konuşmayı Bay Mehmed Ali Tayyar yaptı ve avcılık Hüzerine değerli hilgiler söyledi; ikinci konuşmada çocuk bakımı üzerine idi. Müzikte Bayan Fethünde Ulvi Bah'ın fanterisini, Necdet Remzi ile Ulvi Ce- mal de Sonatını çaldılar, Bu akşamkj fadyo prögtami şüdür: Ziraat Vekâleti saati — * Musiki: Mozart Sehubert — Momient müsical Beethoven — Mondino Necdet Remzi: Keman Ulvi Cemal: Piyano 'Teknik saati Dans mutikisi Musiki; M. K. Çakatovski: Teganni Ulvi Cemal: Piyano Haberler. Rondo Bugünkü filarmonik konser Riyaseticümhur filarmonik orkes- trası tarafından Ankara Halkevinde bu- &ün verilecek beşinci senfonik konser programıdır. Bethoven 5 inci senfoni a) Andarnte con meto b) Skerzo * €) Sinal 15 dakika dinlenme Vagncr Fantezi Lohengrin Herzberg Aşkın acısı Mayeur Solo de Consert Tioi Valse 5 Curevich macar dansı saım Nihad ıı....a.., KY a RASKİ DAĞNIK DUYUMLAR Bir tayyare kazası Lahey, 22 (A.A.) — Birisi doğuya, öteki batıya Hindistan Noel postasını götürmekte olan iki tayayrenin uçuşu bütün Felemengi alâkadar etmektedir. Bu tayyarelerden Smit adındaki tayya. Te Paramativo'da karaya inmiş ve o- nun bu muvaffakiyetli uçuşu hayranlık uyandırmışsa da Niver tayyaresinin başına gelen felâket adeta ulusal bir yasa sebeb olmuştur. Alınan telgraflar, pilotun bir fırtı- naya yakalandığını, telsiz cihazının bu yüzden işliyememiş olduğunu bildir. mektedir. Hükümet kaza yerine tahki- kat memurları göndermiştir. Her ta- raftan teessür telgrafları gelmektedir. Yangın yıldırını vurmasından mı olmuş? Amman, 22 (AA. Kim tayya- rvesi kurbanlarının ölüleri süel bir ingi- liz tayyaresile Kahireye getirilecektir. Kazanın tayyareye bir yıldırım düşme. sinden ileri geldiği söylenmektedir. Her halde kaza fena bir iniş yüzünden olmamıştır. Çünkü âletler çok düzgün- dür. Yanan tayyare Kahire, 22 (A.A.) — Bağdadtan alıman bir telgrafa göre bir Felemenk tayyaresi Butbahın on mil cenubunda bulunmuş - tur, İçindeki üç yolcu ve dört tayfa kö. mür haline gelmiştir. Felemengin yası Amsterdam, 22 (A.A.) — Felemenk yaş içindedir. Bayraklar yarıya indiril. miştir. Radyolar neşriyatlarını durdur- muşlardır. İhtilal kurbanlarımna ğ Madrid, 22 (A.A.) — Saylavlar mec- lisi, Asturya'nın bayındırlığı içim 60 milyön poçeta tahsisat onamıştır. Düze - nin korunması uğrunda ölen işçi aileleri- ne kazaları barcmine göre ölünceye ka . dar tekalid maaşı bağlanacaktır. İhtilâle- gılar tarafından öldürülmüş olanların ai. lelerine de yılda 1500 peçeta maaş veri- lecektir. Saylavlar meclisi, 1935 yılı ilk üç ayma aid bütçe projesini de onamıştır. Sar'a gelen Leh kuvvetleri Rome, 22 (ALA.) — Üç zabit ile 41 aaker yantarında 13 hafif tank olduğu balde Bolonya'dan Sar'a gitmiştir. Kuvvet geliyor Sarburk, 22 (AA.) — Uluslararası kuvvetlerinin gelmesi devam etmektedir. Sar'da bayraklar iniyor Cenevre, 22 (ALA.) — Havas: Reyi- &m komisyonu yarından başlryarak re . yiğmm ilânma kadar bayrak çekilmeti- ni yasak etmiştir. Alman cephesine bağlı gazeteler, halkı bugün protesto olarak derhal bay rak çekmeğe davet etmektedirler. İtalyanın Saldırımı habeş topraklarında yapılmış Paris, 22 ÇA.A.) — Habeşistan el çiliğinin bir bildiriminde 1908 yılında İtalya ile Habeşistan arasında yapılan bir'andlaşmaya göre Valval'ın Habeş topraklar; içinde olduğunu ve bu ye. rin deniz kenarından 400 kilometre u- zakta bulutduğunu, italyan senırının ise denize 300 kilometre uzakta bulun- duğunun tesbit edildiği bildirilmekte. dir, Venizclos'a suikasd yapanları muhakeme edeceklere suikasd Atina, 22 (A.A.) — Royter ajansına göre Bay Venizelosa karçı yapılan sui- kast maznunlarını muhakeme edecek o. lan jüri heyetinin evleri yakınında 4 bomba patlamıştır. Jüri üyeleri ıi'-a polis tarafından erkı bir surette gözi / tilmektediz. Polis, ihtiyat İî"q Dava, Pize'dle bal İNGİLTERE'DE Silah tahkikatı üyelerin! kıral seçecek Londra, 22 (ALA.) — Silâh sanayil para yatırmış olan kimselerin ingiliz kikat komisyonu üyelerinden olmıyacake larmın istenmesi üzerine Bay Maki nald, bu komisyön üyelerinin Kıral fından seçileceğini söylemiştir. İrlanda - İngiltere meselesi - Londra, 22 (A.A.) — Bay Döv nın geçen çarşamba günü Deyli İ gazctesine kimsenin artık ingiliz tebanif olmıyacağı hakkındaki sözleri burada M? yrcan uyandırmıştır. Lord Danesford bi heyecana karşılık olarak lordlar kanı sında imparatorluğun bir kısmında liz tebaası hakkında alman tedbiri detle tenkit etmiştir. İsterling'in istikrarı —— — Londra, 22 (A.A.) — Bay Nevil Ç berlayn avam kamarasında demiştir. “ İsterlingin istikrarına karar mek istenilir, fakat bunu emniyetle mak şartiyle, bugünkü şartlar içinde terlingin değerini değiştirmek serbe gimizi tehlikeye koyamayız, Duruz xu fiatlarda frank ile doları biribi: Ş1 en iyi ahenk içine koyacak bir d şiklik vukuuna kadar muhafaza eti liyiz. Bildiğime göre Amerikanm yasası da bu amacı gütmektedir ve kendi hesabıma bu bususta en iyi fakiyet dilerim.,. Bay Con Saymen Paris'e uğrıyacak Paris, 22 (A.A.) — Yarın bi geçecek olan Bay Con Saymen öğle meğinde Bay Flanden'in misafiri Olâ Cak ve sonra Bay Flanden ve Laval görüşecektir. Kurultayın dün .wm (Başı 1 inci sayıfada) Memleket içerisindeki fabrika ve 1” lâthanelerde yapılan veya yabanet M leketlerden getirilen het türlü b makarna ve şehriye. . Buğdayı koruma karşılığı gi tâbidir. İ Nüfus mikdarlarının tayininde, teşrinievel 1927 tarihli nüfus sa)', esastır, Şehir banliyo ve sayfiyeleri Pe diye sınırı dışında bulunsatar dahi, 4€ içinde sayılırlar. Köylülerin, nüfusu 10.000 dem karı kasabalar içindeki değirm öğütecekleri unlar vergiden müs dır, ü Vergi, buğday ve çavdar 72 kiloluk darasız ağırlıkta birinci F van için çuval başına (150) kurüş, viden sonra gelen neviler için : şına 100 kuruştur, Birinci nevi un safı İktisat ve Ziraat Vekâletle müştereken tayin edilir, Hıhn_nı ye ve bisklivi !ıhrüıhn. unları kendileri yaparlarsa bı v da birinci nevi itibariyle vergi Makarna, şehriye, Irmik ve b Tin vergisi kilo başma iki Vergiye tâbi un fabrika ve d çüvallarını, 72 kiloluk olarak mağa mecburdurlar, Bu mecl tatbikine İmkân görlilmiyen şebirlerde, maliye bakanı, hüküm kini münasib müddetle geçikdi! Tâhiyetlidir, bu takdirde 72 artık veya esksik çuvalların ver kardıki nisbete göre hesablanır. İhraç ve sevk H-yonlıı'nl tınalma merkezlerine uzak olup *