23 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

23 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA & veya belediveden verilmek üzere kay - makamlar veya valiler tarafından inu - wakkat meniurlar tayin olunabilir veya mevcud nüfus veya diğer daire! murlarından münasibleri bu işle tav- «f edilebilir. BÖLÜM V Soy adlarının nüfus kütüklerine ve doğum kâğıdlarına işlenmesi Madde 42 — Valiler ve kaymakam- lar ,teslim olunan defterleri imza mu- kabili nüfus müdürlerine ve memurları- na teslim ederler. Bu defterler o nü- fus dairelerinde cildlenerek demirbaş eşya gibi saklanır ve zimmetle devro lanur. Madde 43 — Her köy defterine, yer- lisine ayrı, yabancısına ayrı olmak üze- re birden başlıyarak hane numarası gi- bi soy adı numarası konacaktır. Her mahelle defterine de köy defteri gibi yerlilere ayrı, yabancılaraâ ayrı - olmak Hzere numara yürütülecektir. Bir köy veya mahalleden - defterlerden sonra - ayrı soy adı kâğıdı gelirse bu kâğıdlar bu defterlere rabtedilecek ve soy adı numarası bunlar üzerinde de yürütüle- cektir. Madde 44 — Her köy veya mahalle- nin soy adı defterleri kabilse ayrı ve değilse münasib miktarı bir araya geti- rilerek cildlenecektir. Müdde 45 — Her köy ve her mahal- lenin soy adı defterleri 6 köy veya ma- hallenin nüfustaki esas defterlerine iş- lenecektir. Madde 46 — Soy adı, esas defterle- rine yazıldıktan sonra © soy adı sahib- lerinin doğum kâğıdlarına yazılıp nü - fus dairelerinin resmi mühür ve memu run imzasile tasdik olunur. Yabancılar için soy adı defterleri nüfus dairelerine geldikten sonra nü - fus daireleri bu defterlere istinad ede - tek bunların soy adını doğum kâğıdla. rına yazmakla beraber kayidli bulun - dukları yer nüfus kütüklerine yazdır - mak üzere mahallerine bildirirler. Madde 47 — Soy adlarını, etas def- terlerine işlemek ve doğum kâğıdlarına yazmak üzere vali ve kaymakamlar nü- fus dairelerine diğer dairelerden lüzu - mu kadar yardımcı vermekle mükellef- tirler . Nüfus daireleri, yardımcı gelen memurlara aytı köy ve mahalleler ve- receklerdir. Her memur kendisine ve- rilen köyün veya mahallenin esas def- terlerini ve doğum küğıdlarını işleme- Be mecburdurlar, Bu memurlar, işledikleri soy adı def terlerinin taraflarında işlendiğini anla- tan bir şerh yazarak altını tasdik etme- e ve nüfus dairesi memuruna da tat- dik ettirmeğe mecburdur. Bir esas defterine geçirilen soy ad- larının hepsi doğum kâğıdlarma yazıl- mamış olursa bu perakende doğum kâ- gıdlarına soy adları nüfus memuru ve- ya memur edeceği kimse tarafından iş- Tenebilir. Ancak bu yolda doldurulan doğum kâğıdlarına yazılacak şerhlerin tüfus memurları tarafından imzalan - ması lâzımdır. Madde 48 — Nüfus memurları, kâ - tihleri ve yardımcı gelen memurlar soy adı defterlerini ana kütüklere ve dö- ğum kâğıdlarına işlerlerken Soy Adı Kanunu hükümlerine ve bilhassa bu ni- zamnamenin 7, 8, 9, 10, 11. I2 ve 13 Ün- cü maddelerine aykırı olup olmadıkla- rına dikkat etmeğe ve âykırı olanları işlemeyip kaymakamlığa ve vilayet merkezlerinde valiye bilditmeğe ve bu makamlardan gelecek emirlere göre iş- leri yürütmeğe mecburdurlar. Valiler ve kavmakamlar — bu hususta icabeden emri 24 gastte vermekle mükelleftirler. Madde ©8 — — Nüfut * memurları, 2 -1- 1935 günlemecinden ” başlıyarak nüfus kütüklerine yazacakları doğum- Tarın soy adlarını da beraber yazarlar. Say adaız hiç bir doğum yazamazlar.' Yeniden tabiiyete alınanlar da nüfus kütüklerine soy adlariyle birlikte yazı. lrrlar, - Madde 50 — Köy ve mahalle &0 adı defterleri tamamen esas defterleri- me ve doğum kâğıdlarına işlendikten sonra gelecek perakende soy adı kâğıd- Tarı nüfus memuru veya kâtibleri tara- fından işlenecektir. BÖLÜM Vi Türlü hükümler Madde 51 — Soy adı defterlerine, #oy adı kâğıdlarını fvüldnvmh- Proje numara — 7. Bu plânda aile için oturulacak (ye- mek yenecek) büyük bir oda vardır. Bu odada dolaplar ve iç bölme ile (bu böl- me icabında kaldırılabilir) ikiye bö- lünmüştür. Odalardan bahceye çıkıla- bilmektedir. Plânın tertib tarzı evelce gıkarılanlara hiç — benzememektedir. Bahce ürerine kurulmuş dür ayak bir evdir. ğ Yatak odaları (evde gecelenecek yerler) küçük parçalara ayrılmıştır (Küçük ölçülere indirilmiştir.) Lüzu- mundan daha küçültürmüştür, denebi - lir. Çocuklar için İki tane yatak odası, Proje: 7 — Şekil: 2 büyüklere mahsus bir geniş yatak oda- «t (Şekil — 2, 3, 4, 5, 6) Odaların tertibi zevke uygundur. Bu tertibin bazı aradan çıkarılması ka- bil mahzurları da vardır. Fakat mah - zurları kaldırmak çareleri aranmamış - Proje: 7 — Şekil: 3 tır. Misal olarak denebilir ki, bölme - lerden birinin yok edilmesi ile tek fa- kat daha elverişli bir oda elde edilebi- lirdi. Odalara yermek odasının (oturma odasından) geçid vermenin rahatsızlık- ları da vardır. Müsahakaya girenlerin bir kısmı (ekseriyete yakım) büyük camlı pence- re ve kapıların mübalağalı zevkine ka- pılmaktan yakalarını sıyıramamışlar - dır. Plân şahihi o da iç parçaların hepsi- cek arzuhallere ve belgelere, doğum kâğıdlarına yazılacak soy adı şerhleri- ne püul yapıştırılmaz, Madde 52 — Soy adlarımı nüfus kü- tüğüne ve doğum kâğıdlarına yazma işinde ihmali görülen memurlar hakkın da kaymakamlar bir haftalığa, valiler on beş günüğle kadar maaş kesme ceza- sı verebilirler. Bu kararlar kati olup ilk' ödenecek maaştan kesilir. Madde 53 — 2 - 7 - 1936 günlemeci. ne kadar soy adını, köylerde muhtar - Tara ve şehir ve kasabalarda, mahalle - lerdeki belediye memuruna veya mü - messillerine veya nüfus dairelerine bil- dirmiyenlerden beş biradan en beş lira el B Ddkn JLUS | Modern yapı plânları ni geçid ve kapılar ile biribirlerine bağ- lamıştır. Ve evin yanını sokağa vere - rek, caddeye göre cepheyi tam — köşe haline koymuştur. Odaların sokağa ba- kışını bir duvarla kapatmış, bu suretle gözlerin bakışını bahceye çevirmiştir. Evde oturacaklar yalnız bahceyi göre- cekler, sokakla alâkaları olmıyacaktır. Fanatik insanların arzu ve tabiatlerini bu trazın okşıyacağı zannolunur. — Bel- ki biraz şaircedir. Bahceye çıkılan umumi giriş, çıkış yeri pek dardır. Bu da mahzurlar ara - sında sayılmalıdır, buradan biraz —ışık içeri girer, ne ev eşyası ve ne de evin ihtiyaçları buradan içeri alrınamaz. Mimar sokak tarafından evi kapat- Proje: 7 — Şekil: 4 makla eserini şehir evi olmaktan uzak- laştırmıştır, lâkin t$tğa, havaya karşı da evin her noktası açıktır. Güneş giren eve doktor girmez, tılu sözünü hatırlat- maktadır. Büyük bir bahce ayrılmıştır. Bahce- nin tertibinde kışlık ve yazlık lüzum - lu şeyler yapılmamıştır. Boş bırakılan Proje: 7 — Şekil: $ ya çıkıyor. Boş bahceyi her gün seyret. mek zevk ve neşeyi doyurmaz. Evin içinde ve dışında s«por yapmak, çiçek ye tiştirmek, hayvan beslemek gibi fayda- İr sıhhi, avundurucu şeylerin ilâvesi gerektir. Ev, şark, garb hattına kutran konmuştür. Bu sebeble sabah güneşini az alacak, öğleyin tepeden aydınlana- tak, akşam güneşi oturma odasından girecektir. Şark tarafından örten iki dış bölme, büyük camları gölgelendire- cektir, Yatak odalarının önünde Üstü açık bir oturma yeri düşünülmüştür. Buna açık hava odası adr verilmiştir. Banyo salonu modern mimarlığın neşe ve he- yecaniyle onarılmamıştır. Neden? Santral ısıtma tertibi için, mimar hatırımdan bir şey geçirmemiştir. Mo . dern evler için pek Jüzumlu bir sıhhat ve iktısat ihtiyacıdır. İlâvesi lâzımdır. Proje: 1 — Şekil: — ——MMLLT—RL———ELT ya kadar ve bu iş için bu nizamnamede verilen ve hükümetçe verilecek olan va zifeleri yapmakta ihmali görülen muh- tarlar ile ihtiyar heyetleri azasının het birinden ve belediyelerce memur edi- lenlerden 10 liradan $0 liraya kadar ha- fif para cezası alınır. Bu cezalar mahalli idare heyetleri kararile verilir ve vali veya kaymakam- ların tasdikile katileşir. Madde 54 — Bu nizamname hüküm- leri 2 - 1 - 1935 tarihinden itibaren tat- bik olunur. Madde 558 — 2525 numaralhı kanuna göre hazırlanmış ve Şâıîyı»nevkı;e gö tülmüş olan bu nizamname hükümleri- ni Dahiliye Vekili yürütür —— —— İ Proje: 8 — Şekil: 1 Proje mumara — 8 (Şekil - 1) Yapı yeri 37,39, oturulacak yer- ler S 18, salon 61,60, çocuk oda- ları 56,30 büyüklerin odaları 36,40 met- re murabbadır. Bu plânda da cepheyi büyük camlı pencere ve kapılar teşkil etmektedir. Proje: 8 — Şekil; 1 Evin giriş yeri önde, iş ayrılan ka- pısı arkadadır. Oturma odası, aynı zamanda yemek salonu tamamen ayrı bir bölüm halin- dedir. Diğer odalar bir koridor üzerin- de ve müstakildirler. Bahceye ve diğer odalara oturma odasından geçid veril- miştir. - Evin düzayak, bol ışıklı, kolay kul- lanışlı ve aıhbi olması bakımlarından tarzı sevimlidir. Yatak odalarının (bir Proje: 8 — Şekil: 3 evelki projede olduğu gibi) yüzünü kapılar teşkil etmemektedir. Bu tertib kış ve yaz için daha elve- rişli olarak etüd edilebiliyor. Yalnız cephede iki çeşid pencere ve kapı bu- Tunması mimarlık noktasından hoş gö- DD d Proje: 8 — Şekil: 4 Şimal cenub hattı evden kutran geçmektedir. Şu halde: güneşin vazi- yeti iyi düşünülmüştür. Evin şark ve garba bakan tarafları tamamen kapa - tıdır. Mutbah kısmımım altı boş birakıl « mıştır. Buraya santral ısıtma âletleri, kömür deposu yerleştirilmiştir. Mutbah evden dışarı çıkacrılmıştır. Bu süretle yemek kokularının kolaylıkla içeri git mesinin önü alımmıştır. Bahce yalmız çiçek bahcesi olarak düzeltilmiştir. Noksanlarının tamamlanması muvafık olur. ğ Oturma odasının önünde bez perde- li bir güneşlik, antrenin üstünde beton bir siperlik vardır. Biri güneş, biri yağmur için lüzumludur. (Şekil - 3, 4) Faydalı çalışmaları ile yakında An« karamıza tam konforlu evler kazandı« racak olan bahceli evler yapı koopera« tifi ortaklarının tarihce ve kölleksiyon- larında yer alan bu yazrlardan iki türe lü vergi bekliyoruz. Bir! yeni evlerin yapılması zama « nında en ufak teferruatına kadar mo « dern miymarlığın en yeni esaslarının gözden kaçırılmaması, Diğeri de soysal hayatta en önde yer almak İrade ve heyecaniyle çalı « şan, türk genclerinin zevklerine, yur « du şenlendirmek ve sevdirmek arzula- rına yol açılmması, EKREM F, ÇOBANOĞLU AVACILIK * SAYI 133 içindekiler - Fitre ve zekât Kâzım N. Duru Karada denizde uçan bir kuş. Gelecek, havacılığındır Yeni bir hava ekspresi Göktanrının bir dileği Hava hukuku miral Decteur Uçakla bir dakikada 12 kilometre hız Gök Alanında hız alanlar Dağa çıkmak ve kayak sporları — Profesör Riedel ö arasında Abidin Gökle yer Gençler Birliği kurultayında üresçileri n Ankara Davar birinciliklerinde