28 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 ULUS 28 1İLKAAN. DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR DENİZ İŞLERİ Deniz konuşmaları yeniden başlarken.. Londra, 27 (A.A.) — Deyli Tolgraf gazetesi Bay Matşudeira ve Yamamoto- fun 24-12 tarihinde ingiliz - japon gö- Tüşmelerine tekrar başlanmasını gere- ken yeni talimat aldıklarını ve Tokyo- fun telgrafı, iki Hlke arasındaki — son görüşmeler üzerine japon heyeti mu- rahhasası tarafından hükümete sorulan bazı suallere cevab olduğunu bildirmek- tedir, 'Tokyo hükümeti, bütün imza edenle- rin korunma ihtiyaclarını göz önünde tutarak deniz inşaatının birkaç mil ü- zerine bölünmüş tahdidi programına bir had tesbit eden bir uluslararası an- Jaşması fikrini kayrtsır ve şartsız ola- Tak tasvib etmeksizin, bu tekliflerden mülhem bir anlaşmaya karşı daha az an- Taşma ister görünmektedir. Deyli Telgraf'a göre bu japon hü- kümetinin hazırlık görüşmelerin bir an Önce bitmesini İstermesine rağmen bu görüşmelerin henliz bitmek Üzere ol- madığını göstermektedir. Belki 1922 de Vaşington hükümeti tarafından yapıl- dığı gibi sıyasal ve deniz meseleleri Bn safa konulmadan son anlaşma elde edilmiyecektir. Bununla beraber, amiral Yamamoto Londra'da birar daha kalarak deniz ba- kanlığı mütehasamlariyle görüşecektir. Gazete, Amerika — murahhaslarının cumartesi, görüşmelere devam İçin altı aydan önce Londra'ya dönecekleri ka- naatiyle Londra'dan ayrılacaklarını bil- diriyor. Vaşington deniz andlaşması ve Fransa Paris, 27 (A.A.) — Dün deniz aka- demisi, Vaşington andlaşması hükümle- rinin fransız bahriyesi için olan neti- lerini görden geçirmiş ve generallerin de iştirakiyle yaprlan görüşmeden son- rva hemen deniz işleri bakanlığına gön- Gerilmek üzere bir temenni takririni it- tifakla kabul etmiştir. Akademi bu takririnde hükümetten, andlaşmada yazılı şartlar içinde, Pran- #a'ya deniz ve müstemleke menfaatle- rinin ehemmiyetiyle mütenasib bir de- niz istatüsü temini için şimdiki görüş- melere devam edebilmek üzere münasib göreceği vasıtayı düşünmesini İstemek- tedir. Filhakika, denix akademisi, Vaşing- ton andlaşmalarır'sn doğan deniz si- Tahları tahdidatr — seminin milli ihti- yaclara uygun olmadığı ve bu tahdida- tın Fransa tarafından ancak muvakkat ve mahdud mahiyeti sebebiyle ve Fran- sanın silahsızlanma eserine iştirak ar- zusunu göstermek maksadiyle kabul e- dilmiş olduğu kanaatindedir. Akademi, bundan başka, Vaşington —anlaşımaları franeız parlamentosu tarafından, hükü- metin, vakti- gelince, serbestisini tekrar alacağı hakkında verilen teminat Üze- Tine tasdik edilmiş ve bu tasdikten be- Ti uluslararasr durumun 1922 de ümid edildiğinden farklı tstikamet almış ol- duğunu hatırlatmaktadır. Deniz silahları görüşmeleri Londra, 27 (A.A.) — Japon deniz #enurahhasları ingilizlerle önümüzdeki hafta tekrar konuşmağa başlıyacaklar. dır. Japon murahhasları Tokyodan ye- ni talimat almışlarsa da bunların eeki Guruşlariını değiştireceği pek beklen- memektedir. “ ULUSLAR DERNEĞİNDE Habeşistan'ın yeni şikâyeti Cenevre, 27 (A.A.) — Uluslar Der- meği genel kâtipliği dün Adisababa hü- kümetinden aldığı yeni bir notada ital- yanların habeş topraklarında ilerliye. zek Afdub'u işgal ettikleri iddia edil. mekte ve bu hareket yeniden protesto edilmektedir. Htalya gene tekzib ediyor Roma, 27 (A.A.) — İtalyan kıtala- emın — Habeşistan'da — ilerlediklerinin öğru M $e nıışı'ııı Afdub'u FRANSA'DA Uluslararası para durumu Paris, 27 (A.A.) — Uluslararası pa- ra durumunu tetkik eden Pöti Parizi- yen yazıyor: Tagilir lirası ile dolar bir düşme ya- rışına — girişmişlerdir. Bu —düşmenin durması mukadderdir. Zira aksi tak- dirde yarış bir ölüm yarışr halini ala- caktır. Eğer Pransa ve altın blokuna men- sub memleketler, İngiltere ve Ameri- kadan gelen nasihatleri dinleselerdi, bu rekabet daha korkune neticeler do- gururdu. Paraların genel istikrarına ve hiç olmazsa acunun büyük paraları- nin İstikrarma dönmek larım gelecek- tir.. Ökonomik düzenlenme etrafın- da Bay Kayyo'nun düşünceleri Paris, 27 (A.A.) — Bay Kayyo bu- günkü Lö Kapital'de darlık ve “şimdiki karışıklıktan kurtulmak için ameli çare. ler,, hakkında bir etüd yazmıştır. Kayyo, paranın ökonomik durumla. Ta karşı tam istiklâlini dikkate almıyan para manipülasyonları üzerine kurul . muş hal şekillerini bertaraf ettikten son Ya, « vetimle - istihsalle istihlâk arasın- da bir uygunsuzluk görmektedir. Kay. yo'ya göre çare yalnız istihlak istekle- rini genişleten tedbirlerde değildir. Zi. Ta istihlâkin artması derhal fazla istih- sali intac edecektir. Buna binaen, za - manımız istihsali sakinleştirmek ve in. zıbat altına almağı emretmektedir. Bu sakinleştirme, verimi yığılmış istihsalâ. ta katılacak olan fabrikalar göz önünde tutulmadan yapılmamalıdır, İnzibat al. tına alımma ise, mevcut fabrikalarda es. ki alât ve makineler tamamen eskime - den yenileri konulmryacağı bir yasayla den yenileri konulmıyacağı bir yasayla teyit ve büundan başka, ekim aletlerinde, piyasayı yeni maddelerle doldurmağa va racak dikim ve ekim usulleri menedil - mek suretiyle yapılmalıdır. Kayyo bu inzıbatı elde etinek için, kredinin para ticareti ve bu suretle iş hareketleri üzerindeki korumak işini devletin muhafaza edebilecek bir şekil. de yapılmasını göz önünde bulundur . maktadrı. Keza, hububat karışıklığını yasak etmek icabedecektir. Hükümetler b uihtiyaçları görmüşlerdir. Fakat e) - zem olan çarclerin tatbikı için sağlam bir memurlar teşkilâtı Tâzımdır. Kayyo, etüdünü bitirirken, Fransa'da bütün ökonomik rslahatın yoluna girebil mesi için devlet memurluğunun düzel- tilmesi lâzım olduğunu bildirmektedir . Bay Yevliç ile Bay Flanden arasında telyazıları Paris, 27 (A.A.) — Yugoslav kabi- nesinin kurulmasından ötürü, Bay Yevtiç ile Bay Flanden arasında, iki hükümetin barışın — pekiştirilmesi uğ- rundaki iş birliğini teyit eden tel ya- zıları alınıp verilmiştir. Beyaz ruslarm Rusya'da kalan servetleri Paris, 27 (A.A.) —8 Jurnal gaze- tetine göre, Sovyetlet birliği hükümeti, bazı rus muhacirlerinin ihtilal esnasın- da sakladıkları servetlerin nerede bu- Hunduğunu — bildireceklere — bulunacak paranın yüzde kırkını kendilerine ver- meğe muvafakat etmiştir. Bay Bonkur suikasd muhake- mesi için Marsilya'ya gidiyor Martilya, 27 (A.A.) — Yugoslavya Kıraliçesi Mari'nin Marsilya suikasdi muhakemesindeki avukatı Pol Bonkur Marsilya'ya gelerek bu iİş için elde bu- Junan dosyayı gözden geçirecektir. İSPANYA'DA —— İıpıııyı'dı araştırmalarda gizli iki top bulundu Oviedo, 97 ÇA.LA.y — Jandarmlar, gizli silah ararken Kompones dağların- da otlar altına saklammış ufak çapta iki -Bankasın- DAĞNIK DUYUMLAR Uyuşturucu maddeler kaçakçılığı Hazebrük, 27 (A.A.) — Fransız — Belçika polisi, ucu ta Parise dayanan uyuşturucu maddeler üzerinde kaçak- çılık yapan geniş bir teşkilat meydana çıkarmış ve birçok kimseleri tevkif et- miştir. Tahkikat devam etmektedir. Daha bir takım tevkifatın yapılması bekleniyor. Girid'de bir fırtma 100 ev yıktı Atina, 27 (A.A.) — Girid mıntakasın da büyük bir fırtna olmuştur. Beş kişi ölmüş ve 100 ev yıkılmıştır. General Körner hapisten çıktı Vüyana, 27 (A.A.) — Şubat ihtila- Tinden sonra hapsedilmiş olan sosyalist kurumunun askeri kumandanı general Körner bu sabah salıverilmiştir. Filistin'de bir hâdise Manil, 27 (A.A.) — Mindanao ada. # müslümanlarındar bir çete agusan mıntakasında yerli polis karakoluna saldırmışlardır. Bunlardan 16 kişi ve ka takola yakım köy hakkında da 5 kişi Gölmüştür. Sosyalisi fırkasının bir kararı Brüksel, 27 (ALA.) — Sosyalist fır- kası genel konseyi hükümetin genel hiz metler ücret ve aylıkları İle maden işçi. leri tekaütlüklerinde yüzde 5 azaltma yapılması hakkındaki kararını protesto eden bir takriri ittifaka yakın bir ekseri- yetle onamıştır. Tren kazasında ölenler Hamilton, 27 (A.A.) — Son alıman malümata göre, dün sabahki tren çar- pışmasında ölenlerin adedi 16 dır Bir tren kazası daha Harvey - İllinocis . 27 (A.A.) — Ha. milton tren kazasından ar bir vakit son ra yeni bir kaza olmuştur. Kazaya uğ- rıyan ekapresin yerine yoldan çıkarrları ekspres bir geçit yerinde bir otomobile çarpmış ve 7 kişi ölmüştür. Tren kazası Roma, 27 (A.A.) — Roma - Milano ekspresinin lokomotifi Fidenza yakinin. de yoldan çıkmıştır. Ölen yoktur, Pa. kat zarar çoktur. Bulgar boreları Sofya, 27 (A.A.) — Maliye Baka- m Bay Teodorof, savaştan önceki ve sonraki bulgar borçlarının Ödenmesi hakkında muvakkat bir anlaşma yaptık- tan sonra, —Londra'dan — dönmüştür. Martta uluslar derneği mali komitesi- nin son teklifatına göre veni bir an- laşma görüşülecektir. Silah ticareti işi Montevideo, 27 (A.LA.) — Uruguay dışarı işler bakanı, Belçika'nın Paragu. ay'la yaptığı silah ticareti hakkında Şa- ko istişari komitesine verdiği ingiliz no- tasına cevabında gu düşünceyi bildir . mektedir: ** Uruguay ve uluslar derneğinin Öbür azaları, biytaraflık vazifelerini mü tecssir etmediği takdirde, silâh ticareti. nİ menetmeğe mecbur değildirler.,, Çekoslovakya - Mucaristan münasebetleri Viyana, 27 (AA.) — Yarı resmi "Raygpost,, gazctesi, Çekoslorakyanın Peşte orta elçisi Bay Kobr'un Macar Çek yakınlığı ve Çekoslovakyanın da Roma anlaşmalarına girmesi ihtimali hakkındaki beyanatını bilyük bir mem- nuniyetiğ karşılamaktadır. Bir âlimin acıklı ölümü Lil, 27 (AA.) — Kanser mücadelesi merkezinin müdür muavini Lil âlimle- rinden doktor Klodel işinin kurbanı ol- muştur. Doktor, kanserli nesiçlere hu- Bust bir mahlül önjekte ederken wağ eline iğne batmıştır. Derhal ameliyat yapdmasına ve bütün dikkatlere- rTağ- İNGİLTERE'DE İngiliz ordusunda tayyareler Landra, 27 (A.A.) — Deyli Herald gazetesi ingiliz ordusunun yakırda sa. ütte $00 kilometre çabuklukla giden av. €t tayyareleriyle techiz edileceğini ve bu hususta denemelerin yapıldığını bil. diriyor. Veni tayyarelerde telsiz tesisa- tı ve yükseklerde uçuş için bir öksijen makinesi bulunacaktır. Mevkuflarla gardiyanlar arasın- da bir mücadele Londâra, 27 (A.A.) — Glasko hapis- hanelerinden birinde mevkuflardan al- ti kişi ile iki gardiyan arasında çıkan bir kavga sonucunda bunların hepsi ya- ralanmışlardır. Sebebi bu mevkufların çalışmaktan kaçınmaları ve sigara İç. mek hususunda ısrar eylemeleridir. Öteki gardiyanların yetişmesi üze- rine hâdise bastırılmış — ve mevkuflar itaat altına alınmıştır, Britanya'da yolculuk kazaları Londra, 27 ÇA.A.) — Nocel şenlikleri esnasında büyük Britanya'da yolculuk kazalarında ölenlerin sayıs; 18 dir, Avusturyanın güveni Londra, 27 ÇA.A.) — Deyli Telgraf gazetesine göre, İtalya, Fransa, Alman- ya, Macaristan, Yugoslavya ve Çekos- lovakya arasında birlikte çalışmayı te- min ederek Avusturya'nın — istiklal ve toprak bütünlüğünü zaman altına al- mağı gözeten bir güven plânr Avrupa- nın mühtelif merkezlerinde tetkik edil- mektedir. . Eski çamaşırlarınızı veriniz! Yılbaşı ötürü dış memleketlerin hep- oyuncak armağan edil'yor. Çocuk Welr. geme Kurumu giydirilmesi; doyurul. ması hepimize borç oları fakir türk yav. ruları için oyuncak değil, açlarr doyur. mak için yardım, üşüyenleri giydirmek için eski camaşırlarınız birçok yavruları ve yavrulu anneleri soğuğun amansız tesirinden, ölümden kurtaracaktır. Çocuk Esirgeme Kurumunda muayeneler Çocuk Esirgeme Kurumu sağlık ve soysal yardım müdürlüğüne tayin edil- miş olan çocuk bastalıkları mütehassı- st Bayan Dr. Fahriye her gün saat 12 ye kadar hasta çocukları; Bayan Dr. Fıtnat pazartesi, perşem- be günleri saat 14 ten sonra İç hasta- liklı anneleri, Salı günü saat 14 ten sonra da hari- ci hastalıklı anneleri; Doğum ve kadım bastalıkları müte. hassısı Bay Dr. İsmail Hikmet çat- şamba günleri saat 14 ten sonra gebe kadınlar ve kadın hastalıklarr muaye- nelerini çocuk sarayında yapmaktadır- lar. Gebe kadmlardan muntazaman mu- ayeneye gelenlere doğumunda Kurum ebeleri vasrtasiyle her türlü yardım ya- pılmaktadır. Yoksulları koruyunuz Kış geldi. Kışın soğuğundan ve bu soğuğun getirdiği hastalıklardan yok- suz yurddaşlarımızı korumak — hepimi- zin boynumuza borctur, Bu borcu Böde- miş olmak için kullanmadığınız cski çamaşırlarınızı, çocuklarınızın — eskile- rini “Çocuk Esirgeme Kurumu,, na ve- riniz. Çocuk bakımı hakkında dcrıler Çocuk Esirgeme kurumu salonunda her 15 günde bir çocuk bakımı hakkm- da dersler verilmektedir. — Kurumdan süt alan annelerin devamı şarttır. Ders- lerin sonunda eksiksiz devam edenlere mükâüfat verilecektir. İkinci ders 30 bi- rinci kânun 934 pazar günü saat 15 te- dir. Çocuk Esirgeme Kurumunun dileği Çocuk Esirgeme — Kurumunun bir m©emuru elindeki vesikâsile Yenişehir- * deki bütün evlere uğrryacaktır. Çamaşır verecekler hazır - etsinler. | ile Ovide 'd;% Tspanya z W ü ; peseta bılıııdaıı— -udhn ığirlmn:u bqw“ı "Makbuz mukabilinde bu memura Ça | “ maşırları versinler. SAR İSİ Sarda olup bitenler Sarbrilken, 17 (ALA.) — Gazeteler ve fırkalar, plebisit komisyonu başkas nına verdikleri sözü tutarak Noel mü- tarekesine sıkı sıkıya Tiayet etmekte- dirter. Sarbrüken, 27 (A.A.) — Temmuzun 17 sinde alman birliği — merkezlerinde hükümet tarafından yapılan araştırma. lardan ele geçen belgelerin geri verile mesi için alman birliğinin yaptığı tudle racaatı yüksek mahkeme reddetmiştir. Sarlı almanlar Nevyork, 27 (A.A.) — Yeniden 100 sarlı #lman-amerikan Doyçland vapuru ile hareket etmiştir, BİRLESİK DEVLETLER'DE Ruzveli'in yeni projesi Vaşington, 27 (Â.A.) — Bay Ruzvit 4 21 tarihinde mecliste kendisi farafıne dan okunması muhtemel bir beyanname hazırlamaktadır. Bunda, hükümetin ba- yındırlık İşleri ve yardım için en az beş milyar tahsisat istiyeceği ve adi biltçe « de de oldukça ehemmiyetli tasarruflar yapacağı zannedilmektedir. Soğuk dalgası Nevyork, 27 (A.A.) — Cenubu gar bi mıntakasında şiddetli bir soğuk dal- gası hüküm sürmektedir. LEHİSTAN'DA Leh Dışarı İşler Bakanımın Danimarka seyahati Varşova, 27 (A.A.) — Dışarı İşlen Bakanı Bay Bek, Noel yortuları dolas yısiyle Kopenhag'a yapacağı — husust ziyaret esnasında Danimarka kıralı ta« rafından kabul edilecektir. w nkara radyosu Hilmi Malik Evren konuştu Hilmi Malik, okyanosta yetişmiş ve gelişmiş bu türk terbiyecisi dün özlü söylevlerinde nbirini daha verdi. Terbi. ye, psikoloji, pedagojide üstad olduğu kt dar eksiksiz bir adam olan Hilmi Malik, bütün radyo dinleyicileri gibi, bizi ve bütün anabahaları çocuk davası Üzerine de aydınlattı., Çocuk ve oyuncak!.. bu ne bir eğlen. ce,ne vakıt oöldüren bir komedyadım Çöocuk yarının temeli, oyuncak çocuğuz yetiştiricisidir. Hilmi Malikin söyledilu lerini bu ölçülere göre değerlendirebi « Hrsiniz, Altı yedi aylık çocuktan, daha çoli büyüklerine kadar, oyuncağın yaptığl tesirler bu söylevde çok güzel anlatıldi ve gene aynı açıklıkla çocuk kabiliyetle nin oyuncaktan nasıl meydana çıktığın! öğrendik. Hilmi aMlik Evren, koskoca bir kle tabta toplanabilecekleri beş on dakika « da söyledi. Hilmi Malik'in söyledikleri bir dersti: o dersi kaçıranlara ne yazıklı — Hilmi Malikten sonra, haftanım ga“ zete hulasaları okundu. İçde ve Dıştâ çıkan gazetelerde yürd için yazılanlar kısaltılarak söylendi. Acunda çıkan bi tün gazeteleri okuyamıyan yurddaşlar — için bu matbuat saati çok faydalr olsü gerektir. Dün akşam Atatlirk gününden !ıl' TÜ. dadyo daha çok değerli bir iş yap* mak için, erkence sustu.. Ve halkevit? dc verilen büyük müzikal » fostivalt 'bağlandı. Bu akşamın radyo yroııl’ şudur: Dans musikisi Çocuk saati Musiki: Handel — Sönste Kecisler — parçalar Keman: Cezmi Rıfkı Piyano: Ulvi Cemal Ev kadınına öğütler Musiki: Mozart Sonate La Majeur 8)Andante Giraciosa b)Menuet