30 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

30 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

- BAYIFA 2 EŞİK DEVLETLER'DE Amerika'nın dış ticareti Vaşington, 29 (A.A.) 1934 yılının ayı içinde birleşik Amerika dev- inin dış ticareti, geçen yılm aynt aylarına kıyasen ve ilk ve sonteşrin aylarındaki farla düşüklüğe rağmen, — mübim surette artmıştır. İhracat, geçen yılım ilk 11 ayında 4.482.355.000 dolar İken bu yıl 1 milyar 962.732.000 dolara ve ithalat da geçen YA 1.316.000.000 dolar iken bu yıl 4.522.807.000 dolara yükselmiştir. 1934 sönteşrin ayımda 310.000 dolar- hk altın ihraç olunmuştur. 1933 sonteş- zin ayında ise altın ihracatı 2.957.000 Bolarlıktı. Aynı ay zarfında altın ihra- Cati bu yıl 121.1099.000 dolarlıktır. Hal- Buki geçen yıl aynı ay içinde yalnız 2174000 dolarlık altın ithalatı yapıl- arştı. 1934 somteşrin ayında gümüş ihraca- #a 1698000 dolara çıkmıştır. Geçen yıl Aynı ay içinde gümüş ihracatı yalnız 464.000 dolarlıktı. Aynı ay zarfımda gü- Mnüş ithalatı, geçen yıl 4.083.000 dolat- lik iken, bu yıl 15.011.000 dolarlık ol- muştur, 1034 zarfında yılınım — ilk il ayı — 82.619.000 dolarlık altın ihraç olunmuş- tur, Geçen yıl aynr aylar zarfında bu ihracat 355.837.000 dolarlık idi. Gent #eya: müddet zarfında bu yıl 1. milyar 94.421.000 olarlık altın ithal olunmuş- tur. Geçen yıl aynı aylar zarfında bu Ahracat 191.510.000 dolarlıktı. 1934 yıdının ilk 11 ayı zarfında 15 milyon 538 bin dolarlık gümüş ihraç olunmuştur. Geçen yıl aynı aylar için- de bu ihracat 18451.000 dolarlıktı. Ge- ne aynı müddet içinde bu yıl $4 mil- yon 14 bin olarlık gümüş itbal olun- müştur. Geçen yıl aynı aylar içinde bu Khalat 55.248.000 dolarlıktı. ——— zuncu satırmda “temel olan,, dan sonra “ve yeni,, sözleri olacaktı. 12 inci sa. tırda “konuşmak İstiyorum,, “konuştuk,, biçiminde idi. 18 inci satırdaki * bu im- tihandan,,,, sözleri “bu imtihanda,, ola. caktı. 26 1ncı satırda “milyonlarca yurd - daştan,, sözlerinin doğrusu “rey veren milyonlarca yurddaşın,, dır. İkinci sayıfanın birinci sütununun 26 1ncı satırı sonundaki “bir fırka,, sözleri “biz, fırkanm,, şeklinde olacak. tır. 20 uncu satırda “fırka hükümetin- de değil,, “fırka hükümetine,, 41 inci satırdaki “yapılması,, sözü “yapması,, olacaktır. Gene ikinci sayıfanın birinci sütu- munun son fıkrasının 3 üncü satırndaki “bu yönden,, sözü “bir yönden,, yedin- el satırındaki “namzed gösterme,, sözü “namzed göstermek,, biçiminde olacak. tır. İkinci sütunun Üçüncü satırındaki "“bunun başka faydası,, "bunun bir baş- ka faydası, 22 inci satırındaki. a. damlığı,, sözü “adamlığını, 28 inci sa. tırındaki “faidesini düşünmek,, sözleri “faydasını düşünür,, 34 üncü satırında- ki “sıralanmış duruyor,, “srralanmış bu- Junuyor., 39 uncu satırındaki “fırkamı. zın bir ana vasfı, sözleri “fırkamızın bir büyük ana vasfını,, 51 inci satırın- daki “işlerine,, “işlerimiz,, 53 üncü sa- tırındaki “harise,, sözü “hâdiseler,, şek. Tinde olacak. 54 üncü satırındaki “sıyasa, sözü kalkacak 77 inci satırındaki “son yolu« nu almış,, sözü olmıyacak 79 unecu ga« tırdaki “ona,, sörü “ana,, 81 inci satı- - gtmdaki “kurumunun,, sözü ise *koru. Manın,, biçiminde olacaktı. “Bu sütunun son fıkrasının dördün. seü satırındaki “yaptığımızın, — sözü *yaptığımız işlerin,, sekizinci stirında. ki “kalıyor,, sözü “kalryoruz,, şeklinde olacak dokuzuncu satırımdaki “kısa bir,, #özlerinden sonra da “geçen yıl buğe dayı koruma kanunu,, sözleri gelecek- &. Bıı sayıfadaki üçüncü sütunun ikin- laki “üyar hale,; sözü “uyar t ve :9n iılnınnı ilıın:; sütrem- Şet bül i çalışmala- Bükümeti DENİZ İŞLERİ Japonya'nın Londra Büyük EF çisi Vaşington andlaşmasının hitama ermiş olduğunu resmen bildirdi Londra, 29 (A.A.) — Japon Büyük Elçisi M, Matsudeira, Dışarı İşleri Ba. kanlığına giderek Vaşington muahede- Namesinin hitama ermiş olduğunu bil- dirmiştir. Japon ve ingiliz amiralları görüştüler Londca, 29 (A.A.) — Japon amiralı Yamamato ingiliz amiralı Stanley ile yarım saat görüşmlüştür. Amiral Yamamato Tokyo'dan aldığı yeni talimatın mncfi olduğunu — söyle- miştir. Vaşington, 29 (A.A.) — İngiliz ve japon amiralları arasında dün Londra- da yapılan komuşmaya deniz - bakanlı- ğınca pek az ehemmiyet verilmektedir. Amerikan murahhası Bay Norman Da- 'vis bunu Vaşingtona bildirmeği bile gerekli bulmamıştır. Herhangi mühim bir meseleden ziyade teknik bazı işler görüşüldüğü sanılmaktadır. Deniz görüşmeleri Londra, 29 (A.A.) — Bay Crajile, dün Bay Norman Davis'i ziyaret ederek Tagilterenin Üüç taraflı görlüşmelere tekrar başlanmak için diplomasi yolun- dan Tokyo ile görüşmeğe devam ede- ceğini resmen bildirmiştir. Bay Norman Davis, bu gayretlerin beklenilen sonurları vereceğini um- maktadır. Amerikan mahfellerinin duyguları, bundan böyle ihzari görüşmeler zama- nının kapandığı ve Bnümüzdeki safha- nın konferansın kendisi olacağı merke- zindedir. Bu konferans 1935 tc toplanacak mıdır? Amerika hükümeti bunu um- maktadır. Fakat bu hükümet zıd düşün- geler önceden yaklaştırılmadan toplan- maktansa, konferansın 1936 yılına bıra- kılmasının tercih edileceğini gizleme- mektedirler. 3on görüşmeler Lonâra, 29 (A.A.) — Havas bildiri- yor: Amiral Yamamato, Tokyodan son kez aldığı tallmatı resmen deniz daire- #ine bildirmiştir. Dün vedâ öğle yemeğinden sonra Amiral Standley ile Amiral Yamamato bu talimat hakkmda uzun uzadıya gö- rüşmüşlerdir. Amerika mahfellerinin intıbaatı, ja- pon vaziyetinde değişiklik olmadığı ve Tokyo hükümetinin önceden müsavat verilmedikçe İnşaat programımı bildir- miyeceği merkezindedir. Amorikan murahhas heyeti bugün Londradan hareket edecek ve Japon- yanın Vaşington muahedesini bozduğu bakkmaki notasmdan geç vakit Tres men malümat alınacaktır. Nota metnin- de Amerika heyeti murahhasasının ha- reketine telmih edileceği ve tam met- nin ancak Bay Nocman Davis'le arka. daşları ingiliz sularından çıktıktan sonra bildirileceği anlaşılmaktadır, Bay Craigie, Bay Norman Daviş'i ziyaret ederek kendisine İngiliz — Ja- pon görüşmeleri bakkında malümat ve- recektir. HİNNDİSTAN'DA Hind dokuma işçileri grev mi yapacak? Bombay, 29 (A.A.) — Gandi doku- ma işçilerinin davasına İştirak ederek ücretlerin yüzde 10 indirilmesini hak- sız bulmüş ve işçileri protesto grevi ilan etmeğe çağırmıştır. kurumları hakeme müracaat ct- meği istemişlerse de patronlar bu tek- Hdi abamışlardır. Mücadelenin bilhassa Ahmedabad'ta şiddetli olacağı sanıl- maktadır. Hindistâma ikinci mensücat merkezi l bu şehirde 'M“" işçi SOVYETLER BİRLİĞİNDE D. DAĞNIK DUYUMLAR Sovyet demir sanayiinin | Yugoslavyada hükü- zaferi Moskova, 29 (A.A.) — Sovyetler demir sanayiinin yıllık plânımın iste- nildiği gibi başarılmasından ötürü bir heyet Bay Stalin, Molotof ve Orko- nikidze'yi ziyaret etmiş ve elde edilen zafer dolayısiyle Bay Stalin'i tebrik etmiştir, Bay Stalin verdiği cevabta de- miştir ki: *“— Teknik bir surette yetişmiş çok az adamımız vardı ve bunun için iki şik karşısında idik: ya okullarda okul- Tulara teknik şeyler öğretmek için ma- kina istihsal ve işlenmesini 10 yıl son- raya bırakmak ve yahut derhal işe baş- lamak, Bu ikinci şıkkı seçerek teknik bit surette yetişmiş işçi olmaması yü- zünden yapılması İcab edecek fazla masrafr açıkça ve bilerek göze aldık. Bu devre içinde çok makina bozduğu. muz doğrudur, faküt ünsürların en pa- bhalısı olan “vakt,i kazanık ve kadro- ların en kiymetlisini meydana getir- dik.,, SAR İŞİ Sar başkumandanmın sözleri Londra, 29 (A.A.) — Sar uluslarara- sı başkumandanı General Brind, dün Sarbrüken mümessillerile matbuatını kabul etmiştir. General, gelen kuvvetlerin vazifesi- nin yalnız barış olduğuna ısrarla işaret etmiş ve orada bulunuşlarının Sar hal- kını mümkün olduğu kadar az rahatsız etmesini temenni etmiştir. General, Sar memurları, sivil halk ve uluslararası kuvvetlerinin muhtelif kısımları arasında şamimt — münascbet- lere kurmak istediğini ilave etmiş, bu yolda daha şimdiden alman sonuclar- dan memnun olduğunu bildirmiştir. Sar uluslararası kuvvetleri Sarbruk, 29 (A.A.) — Uluslararası kuvvetlerin kumandant general Brind, ingiliz gazetecilerine demiştir ki: “— Uluslararası kuvvetlere mensub aekerlerin gerek kendi aralarında ge- tek halk ile olan münasebetleri günden güne dostça olmaktadır. Bu eyi mü- nasebetlerin uluslararası kuvvetler Sar'. da kaldıkları müddet devam edeceğine kanfim.,, İTALYA'DA Merkezi Avrupa'da durum Roma, 29 (A.A.) — Lavaro Faşista kazetesi, çekoslovak “matbuatımın Çe: koslovakya, Avüsturya ve Macaristan atasında mahsüs yaklaşmayı gösteren bir hulasa neşretmektedir. Telsitat mev- cud olmamakla beraber, İtalyan — Yu- göslavya münasebatırda — görülen salâ- hın mütemmimi olarak telakki edilen bu yaklaşmayı müsait hir sürette karşı- lamaktadır. İNGİLTERE'DE —— Bay Baldvin'in sözleri Londra, 29 (A.A.) — Yeni yıl do- layısile verdiği bir söylevde Bay Bald- vin, ulusal hükümetin 1934 teki eserin- den bahsettikten sonra meştutiyetçilik ile ihtilalci sosyalizm arasında ufukta büyük bir mücadele göründüğünü bil- dirmiş ve demiştir ki: * — Diktatörlük, dünyaya müthiş ve yeni şekiller altında gelmiştir. ve her nerede iktidart ele aldıysa, bizim medeniyetimizin esası olan nizamlı hürriyeti yıkmağa çalışmıştır. Dikta- törlüğün ferde karşı hiç bir hürmeti yoktur. Diktatörlük, serbest düşünce ve serbest sözleri, ihtilalci projelerine mani olacak yygunsuzluklar saymakta- dır, Ulusal ananelerimize bir. tehlike olan bu hüfıkarçısında esas birliğimizi met fırka ile uzlaştı Belgrad, 29 (A.A.) — Yugos- lav ulusal fırkası merkez komite- yeni sıyasal durumu tetkik için lün toplanmış ve bu durumun in- kişafını takip suretiyle hüküme- tin icraatı hakkında bir hüküm vermeği onamıştır. Komite üyeleri toplantıdan son- ra, gazetecilere, kendileriyle Yev- tiç hükümeti arasında bir anlaş- ma yapılmış olduğunu bildirmiş- lerdir. Çinde veba salgını var Nankin, 29 (A.A.) — Nankin- in iki yüz elli mil şimalinde Tsing- kiang yakınlarında binlerce kişi vebaya tutulmuştur. Buradan dok- torlar ve yardım heyetleri gönde- rilmiştir. Bay Pesmezoğlu Maliye Bakanlığına getirildi Atina, 29 (ALA) — Maliye Bakanı. nın İstifası Üzerine ökonomi bakanı Bay Pesmezoğlu ve ökonomi bakanlığına da müsteşarı Bay Stefanopulos tayin olun- mustur. Lahey divanımın eski başkanı öldü Lahey, 29 (A.A.) — Lahey adalet divanı enki başkanı Bay Adatçi dün 65 yaşında ölmüştür. Güçlükleri yenen tayyareciler Brüksel, 290 (ALA.) — Kraliçe As- trid tayyaresi yere inince, halk Ken- valler ile Frank Homme'lün zaferini karşılamak için tayyare meydanına hü- tüm etmiştir. Yüksek memurlar - tara- fındâaa resmen kabul edilen tayyareci- ler yolculukta iniş yapılmaksızın yar- dımsız bitirilen Nismey — Leopoild- ville kısmının çok zorhukla geçtiğini söylemişlerdir. Bay Azana serbesi bırakıldı Madrid, 28 (A.A.) — Mahkeme, cski reisicümhur Azana ile Saylav Belle haklarında takibat icrası için biç bir sebeb görülmediğinden Barselon'da bir vapür içinde mevkuf buluman bu iki şahsın serböst birakılması için emir vermiştir. Letonya'da Naziler Almanya'dan emir bekliyorlarmış Riga, 29 (A.A.) — Nazi suçluların. dan birçoğunun ifadeleri Klaipoda nari- derile alman nazileri arasındaki sıkı münasebetleri aydınlatmakta ve bunla- rım Königsberg nazi başkanı Koh'a bağlı oldukların; göstermektedir. Amerika'da soysal yardım Paris, 29 (A.A.) — Amerikan “ulu- sal kalkınma kurumu,, başkanı Bay Dontand Riçberg bugile Lö Kapital gazetesinde çıkan bir yazısında yapı- lan yanlışlıklara rağmen amaca crişil. diğini kaydederek: “1.600.000 kişi şimdi işsizlik yardımı yerine Ücret almakta- dır., ——LTL—EELEL——— —-. ——— EVLENME Bay Kâzım Nami Duru'nun kızı Ba. yan Ülker Duru ile Bay Sadık Hayri Ertem'in evlenmeleri perşembe günü Ankara — belediyesi evlenme memur. luğunda yapılmıştır. Bu mutlu toplan « tıda Kültür Bakanı Bay Abidin Özmen ve bayanı, Kültür Bakanlığı ileri gelen. leri, birçok dostları ve arkadaşları bu - hou!dııeğâ'ıhr ıhuıınımııjpıqı_ p. Iıı_m evlilere sonsüz gönenç dileriz — 30 ILKKANUN 1834 PAZAR DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR FRANSA'DA Bay Layal'in Roma seyahati Patis, 29 (ALA.) — Bay Tavi Rota seyanati hakkında Batradsijan gazetesi diyor ki: “Fransız dışartişler bakanının dile- ği ve -Bay Musolini tarafından göste- rilen hüsnü niyet müsaid bir netice umulmasına ve fransız diplomasisinin başkanıt tarafından Romaya hareket ta. rihinin tesbitine imkân vermektedir. Bazı malümata göre Bay Laval ge- lecek hafta başlarında Romaya gides cektir. Fransa - htalya anluşması Löndra, 29 (A.A.) — Fransa ile İtal- ya arasında anlaşıma yolunda ilerlendi. ği ve M, Laval'in Roma seyahati ihti- mallerini bildiren fransız haberleri eyi bir tesir yapmıştır. Malüm olduğu Üzere ingiliz diplo- masisi, blitün vasıtalarla Avrupanın ik- tidarı için bu gibi anlaşmaları," esaslı bir unsur telakki etmektedir. Ve bu yolda Çalışmağa başlamıştır. Bunun için bu gibi duyumlara büyük ehemmi- yet verilmektedir. İngilirz gazeteleri, bu münasebetle Sir Saymen'in ayın 22 sinde Paristen geçerken M. Flan- den ve M. Laval ile görüşmeler yaptı- ğmnı, bu görüşmelerde Avrupa'nın ge- nel durumundan görüşülürken italyan ve fransız münasebetlerinden de bahs edildiğini batırlatmaktadır. Çocuk bakımı hakkında dersler Çocük esirgeme kürümü — salonunda her 15 günde bir çocuk bakımı hakkın. da dersler verilmektedir. Kurumdan süd alan annelerin devamı şarttır. Ders lerin sonunda eksiksiz devam edenlere müÜkâlat verilecektir. İkinci ders 30 bi. rincikâdeun 934 pazar günü saat 15 tedia Yoksul çocuklara yardım Kış geldi; kışın soğuğundan ve b soğuğun getirdiği hastalıklardan yak suz yurddaşlarımızı korumak — hepimie zin boynumuza boretur. Bu borcu ödes miş olmak için kullanmadığınız eeki çamaşırlarınızı, çocuklarınızm eskileri. ni “Çucuk esirgeme kurumu,,ta veriniz Çocuk Esirgeme kurumunda parasız muayeneler Çocuk esirgeme kurumu sağlık ve söysal yardım müdürlüğüne tayin edil- miş olan çocuk hastalıkları mütchas- sısr Bayan Dr. Fahriye her gün saat 12 yekadar hasta çocukları; Bayan Dr, Fıtmat pazartesi, per- şembe günleri saat 14 tem sonra iç hase tahkir anneleri ; Satı günl saat 14 ten sonra da harle ci hastahkfı anneleri; Döğüm ve kadm hastalıkları müte- haksısı Bay Dr. İsmail Hikmet çarşam- ba günleri saat 14 ten sonra gebe kas dınlar ve kadım hastalıkları musyene. 1örini çocuk saraymda yapmaktadırlar. Gebe kadınlardan muntazaman mua- yeneye gelenlere doğumunda kurum e- beleri vasıtasile hber türlü vardım va- pılmaktadır. Fakir çocukları giydirelim Yılbaşından ötürü dış memleketle- - rim hepsinde fakir çocukları sevindir« mek için oyuncak armağan ediliyor. Çocuk esirgeme kurumu giydirilmesi, daeyurulması hepimize boöre olan fakir türk yavruları için yardam, Üşüyenleri giydirmek için eski çamaşırlarınızı ise tiyor. Vakit geçirmeyiniz. Eski çama- şırlarınız birçok yavruları ve yavrulu anncleri soğuğun amansır. tesirinden, ölümden kurtaracaktır. Çocuk Esirgeme Kurumunun dileği Çocuk esirgeme kurumunun bir me- muru elindeki vesikasile chıgı:hlrdr ki bütün evlere uğrryacaktır. d verecekler hazır etsinler, Makbuz 'kabilinde bu ıwmıı-ı mııırlın sinler. A Ş bi eei ği b