30 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

30 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Adis-Ababa Habeşistan'ın şimdiki merkezi olan Addis « Ababa'nın uzun bir mazisi yok- tur. Bu şehit son zamanlarda kurul - muştur. 1896 da imparator ikinci Me . melik, gimalden, Eritre tarafından ge - len ttalyan kuvvetlerine karşı durmak için askerlerini çağırdığı zaman, asker ler Antot dağının eteğinde toplanmış Yardı. Bu yerlerde ot ve ağac gibi şeyle rla bol olması, yeni ordunun atları ve diğer hayvanları için , orayı iyi bir mer'a yapıyordu. Havası iyi, içecek su kaynakları bol ve sevkulceyşi vaziyeti gok iyi olduğu için bu yer, imparatorun dikkatini çekti. İtalyanlar Adua gali- biyetinden sonra püskürtülünce, impa- fator gene oraya döndü, Menelik işte © zaman payitahtını burada kurmağı ka tarlaştırdı. Böylece de, bundan 35 yıl /— kadar önce “yeni çiçek,, denilen Addis — Ababa şehri doğdu. İhtiyar İmparatorun, burayı seçer - ken çok İyi yaptığı inkâr kabul etmez hir hakikattir. Addis —- Ababa, impa . ratorluğun tam ortasındadır. Düşman askerleri, buraya güçlükle yaklaşabilir- lar. Arazinin sarp olması da, kolaylık- la müdafaa vasıtaları inşasına müsaid- dir. Üstüva çizgisine yakın olmasına rağmen, bu yerlerin 1klimi çok tatlı - dır. Payitahtın bulunduğu yer ise çok şirindir. Dünyanm — payitahtlarından pekazr böyle güzel bir yerde kurulmuş- tur, Arazinin etrafr tepelerle çevrilmiş olup güzel yerler pok çoktur. Birçok kırlar, ormanlar, mer'alar ve bahceler vardır. Senenin büyük bir kısmında Addis — Ababa gün! güneşliktir ve tatlı, parlak bir maviliği olan gök yüzünde hiç bir bulut görülmez. Fakat haziran ayının sonundan eylülün ortasına ka . dar gayet tuhaf bir manzara karşısında kalınır, Şafak ve sabah vakitleri hava çok güzel iken, öğleden İtibaren bol bir yağmur ve çok şiddetli boralar başlar. Gök gürlediği zaman, insan yerin de Htrediğini sanır. Yağmur ve bora, bir kaç saat devam ettikten sonra birden- hire kesilir ve hava, ertesi gün aynı vakte kadar güzel devam eder. Bereket wersin sokaklar yokuş olduğu için yağ- müur suları kolayca akıp giderler. Ak- şama doğru gokaklar iyice kurur. Bu suretle yağmur, umumt sıhhate faydalr bir sulama işi yapmış olur. Eylül orta. lacından sonra yağmurlar durur ve yaz başlar. Denizin yüzünden 2500 metre yük- seklikte olan Addis . Ababa'nın bu yük seklikte oturmağa alışmıyan avrupalı - lara dokunan tarafları vardır. Havanın kesif olmaması ve hava tazyikinin az- liği, avrupalılarda kalb hastalığı ve te- neffüs güçlükleri yapar. Orada su, 80 derecede kaynar, Onun için Addis - A baba'da avrupalıların hiç yaya yürü. dükleri görülmez. Yorulmamak — için hepsi otomobil veya arabaya binerler ya hud at ve saire gibi hayvanlara biner - Buna mukabi! habeşler bu anlattık- Jarımızdan hiç mütcessir olmazlar, Dağ ı oldukları için havanın koyu olmama- sına alışkındırlar. Çok uzun yol yürü- dükleri ve hızlı koştukları halde gene yorulmazlar. Addis - Abaha'da, ata bin miş veya arabasındaki yumuşak yastık Jar üzerine uzanmış bir zenginin etra. fında uşaklarının koşuştukları sık sık görülür. Addis - Ababa'ya gelip, garın önün- deki geniş merdivenlerden inerek bü- yük meydana varıldığı zaman, insan bir payıtahtta bulunduğunu pek zannet - mez, Çok büyük olan bu meydanın or - tasında, üzerinde Hebgşistan arslanı bu. lunan, yaldızlı bir âbide görülür. Bt - Tafta sokak ve ev namına bir şey yok- tur. Gardan şehire, geniş asfalt bir cadde gider. Bu caddenin iki yanında bitmez tü- kenmez duvarlar, tahta perdeler — var - dır. Evler, bunların arkasındaki bah celerin bir köşesine yapılmıştır. Ötomo bille yirmi dakika kadar süiren bir yal . culuktan sonra gardan şehire varılır ve ilk evler görülmeğe başlanır.Bu evler çok sadedir. İlk göze çarpan bina, sa - vaş bakanlığıdır. Ondan bir az sonra daha büyük ve savaş bakanlığına göre daha heybetli bir bina görülür. Bu bina nın bacalarından boyuna duman çıkar. Burasr bir fabrika değil, kaplıcadır. Su yu çok faydalıdır ve birçok hastalıkla vr iyileştirmeğe yarar. Addis - Ababa' - da kükürtlü ve sair bir çok tabif kay - naklar vardır. Savaş bakanlığının birar şimalinde süslü yontma taşlardan ya . pılmaş çok güzel bir bina vardır. Bu, Nafra bakanlığıdır. Bu bina, ortasında ULUS bir dikili taş bulunan bir meydanın ke- narında inşa edilmiştir. Bu meydandan ayrılan birçok cad - deler şehrin içine doğru uzanırlar. Bun lardan oldukça güzel olan birisi, pazar yeri olan büyük meydanlıktan geçer. Bu meydanirkta, çeşit çeşit kıyafetler- de büyük bir kalabalık kaynaşır. Bitmez tükenmez pazarlıklar yapıldığı işitilir. Yeminler, küfürler, haykırmalar, şar - kılar duyulur. $ehrin ik caddeleri, biribirleri. ne birçok küçük sokaklarla bağlıdır. Bu sokaklarda da büyük bir bareket ve canlılık vardır. Ümümiyetle Addis - Ababe insanda çok canlı ve gü bir şehrin intıbat bırakır. Vaktiyle Bir ordunun konakladığı yer olan Addis Ababa şimdi 300.000 nüfusluk olmasına rağmen hâ Terdeki karışık baller vaziyeti vardır. Gündüz şehirde büyük bir faaliyet hüküm sürer. Sokaklarda uzun, dar ve ir şehir ğreti, İlk gün - ni hatırlatan bir beyar pantolon giymiş omuzlarına bir pelerin örtmüş kimseler görülür. Bun- lardan çoğu yalın ayak gezerler. Bun dan rahatsız olmadıkları gibi kimse de bunu tuhaf görmez. Yolun ortasın. da ata binmiş bazı adamlar da görülür. Bunların arasında, ağır başlı, mühte - şem elbiseler giymiş, etraflarında uşak- larının koşuştuğu saray erkânına da rastlanır. Bu uşaklar, böyle mühim bir adama hizmet etmekten doğan iftihar- larımı anlatmak İster gibi, efendilerinin ismini ve sıfatını bağıra bağıra ilân ederler. Bazan şık arabalara veyâa oto - mobillere binmiş, yüzleri geniş kenarlı şapkalarla hemen hemen örtülü, şık ka- Amlar da görülür. İyi giyinmiş, fakat ata veya merkebe binmiş kadınlar da nadir değildir. Bu kadınların da etra. fında uşakları koşuşurlar. Bu, tablonun parlak tarafıdır.... Ayrıca sönük tara - fi da vardır ki bu da, en çeşitli ve en pis hastalıklarla malâl dilencilerdir. Bazan, anlattığımız gık arabalar - veya otomobillerin caddelerden geçtikleri sa- atlerde, caddenin odtasında bir öküz ve- ya koyun sürüsü beliriverir. Şöför ve arabacılarla çobanlar bu gibi şeylere alışık oldukları için, hiç bir kaza ol- mar. Yalnız bol bol küfürler işitilir. Akşam olunca sokaklar birdenbire boşalrverir. Bütün kapılar, pencereler #ikı sıkr kapanır, Lâmba olmadığı için, sokaklar mehtab olduğu zaman aydın. Ankara Radyosu Behçet Kemal deyiş- lerinden okudu Dün akşam Ankara radyosunda zor- lu değişiklik oldu. Bu değişikliği okuduğu deyişleriyle Behçet Kemal ya- ratmıştır. Genc ozan, Londra'ya gider- ken, Londra'da, dönüşte Meric kıyıla- rında ve nihayet Ankara'da Atatürk'ün yanında duyduklarını birer deyiş halin- de yazmıştir hissini verdi. İşte biribi. rini kısa aralıklarla kovalıyan bu, yurd ve Ata sevgisi taşan deyişleri, dün ak- şam topluca, bir arada dinledik. Behçet Kemal, Ankara'da, Ankara- dan ayrrlığını, acr acı, şöyle söyliyordu: “Gönlümü atsalar da dünyanın öbür ucuna Düşet hir gülle gibi Ankara'nın bur- cuna! Bilmem avcıların avcuna Ankara'da ben öyle çırpınarak yaşa- şahin — sığar mr rım. Bu sözler genc adamın ve onun gibi bütün genclerin, Ankaraya olan sevgi- sini ne güzel anlatıyor değil mi?.. Onun yükvek ulusal duygularını, Atatürk'e bağlılığını “Taymis kıyıla. rında Sakarya'tın çocuğu,, — deyişinde de oküyoruz: “Ben ne Ganjın, ne Nilin, ne Sen'in çocuğuyum; Hızım dardanelde kesenin çocuğa- yum., derken ne kadar çok şeyler söylemiş o- Tuyort.. Behçet Kemali, yılbaşı tatili için An- kara'ya dönerken Meriç — coşturu- ——— ——— lık, başka zamanlar karanlıktır. Bir müddet şehri ağır, derin bir vessizlik kaplar. Bu sessizliği birdenbire uzun ulumalar ihlâl eder. Köpekler de hid- detli hiddetli havlryarak bu seslere ce- vab verirler. Bu sesler gittikce artar, bir müddet sonra uzun bir uğultudan başka bir şey duyulmaz ve bu sabaha kadar sürer, Bu sealer acıkıb şehre gi- ren sırtlanların ulumasiyle, bunların bu küstahlığına kızan köpeklerin hav- tamasıdır. "LÜ" — 21. 12. 934 30 İLKKANUN 1934 PAZAR yor ve öz türk Meriç için hemen şöyle yazıyot: “Coğrafyayı mektebte — okutsunlar bilginler Bir gün de türk çocuğu bana sorarsa eğeri “Söyler misiniz, hana mansabını Me- TİCİN. Derim ki . gözlerine bakarak için için: *Kitahta kafan için aradığın bilgi var; Gönlün bilsin? Onun da kayna'ı Dumlupınar!,, Gene azanın Ankaraya varışı, pekt heyecanl. : Ankara'ya kavüşürken, onun içinde bir tarih Atatürk sevgisi ve bağlılığı hüküm sü- rüyor. Bu hızla her şey, ona Atatlirk'ü söyler.. Atatürk, bütün gördüklerinde parlamaktadır.. Bakm! dün akşam oku- duğu Atatürk'ten şu parçada ne kadar çok ve eyi şey söylemek ve uzun bir tarihi birkaç kelimede toplryarak din leyiciye su giki içirmek dileği vardır: “Ana baha günüydü... çok geçmedi azadan; Ata'nın sesi geldi Samsundan, Anka- radan!. Öksürlüğü unuttuk, aldık geniş bir nefes, Ve hiç eksik olmadı canevimizden ba ses; Gök gürleyişi, gönül Ççarpışı vat içinde; Hep bu ses var gelecek yüzbinyıllar içinde!,, Behçet Kemal, dün akşam, hakikaten Sakarya'nın çocuğu olduğunu göster. di.. Bu, yalnız deyişlerinden deği!, iç. ten gelen, duyarak okuyuşundan da se- zilebilirdi... Behçet Kemal, yurd heye- canını, bir savaş heyezanı gibi ateşli a- teşli söylemiştir. Genc ozanın, Londra'ya dönmeten önce radyo dinleyicileriyle —bir daha karşılaşmasını pek çok isterdik. Dün akşam spordar, disk atmah'an ve rekorlardan konuşıldu — ve müzik eksiksiz ve pek eyi çalındı. Bu akşamın radyo programı şudur? Ziraat Vekâleti saati Musiki: Sehumann — Carnaval de Vienne Piyano: Ulvi Cemal Hilaliahmer saati Dans musikis? Musiki: Teganni könseri — Teganni: Çeka. tovsky Piyano: Ulvi Cemal canlanıyor. ve Haberler. TOERLk YA Türkiye Is Bankası '3.; — Yüksek iktısat ve ticaret : tehsili görenler ce miyetinden: Önümüzdeki ikinci kânunun on üçüncü pazar günü saat 16 da Ankara Halkevi salonunda senelik adi umum! heyet toplantısı yapılacağından bugün saygılı üyelerin gelmele- rini dileriz. (3831) “ RÜUZNAME 1 — İdare heyeti he>ap raporu ve ibrası 2— Yâ&, « heretinin seçimi ANKARA İCRA DAİRESİ GAYRİMENKUL SATIŞ ME- MURLUĞUNDAN: Mahcuz olup satılmasına karar verilen Ankara'nın Soğukkuyu: mevkiinde kâin ve tapunun 27 - 9 - 1930 tarih ve 67 . 63 numarasın- da kayıtlı çayırın beşte bir hissesi aşağıdaki şartlar dairesinde art - tırmaya çıkarılmıştır: İşbu çayır şimalen » cenuben — İstanbul yolu, şarkan mukaddema idare emini Mehmed ve elyevm Maliyede Cemal, gar- ban kısmen Ziya, kısmen Yahya oğlu Mehmed Efendilere ald gayri menkullerle mahdud olup 5561 metre murabbar vüsatindedir ve he. heyeti umumiyesine 1500 lira kıymet takdir edilmiştir. SATIŞ ŞARTLARI 1 — Satış peşin para ile olmak Üzere 31-1-935 tarihine müsadif perşembe günü saat 14-16 da fcra dairesi gayrimenkul satış me. murluğunda yapılacaktır. 2. — Taliplerin takdir edilmiş olan yukardaki kıymetin yüzde yedi buçuk pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu getireceklerdir. 3, — Satış günü artırma bedeli takdir edilen — kıymetin yüzde yetmiş beşini bulduktan ve üç defa nidadan sonra mezkür günün 16 1ncr gaatinde en çok artırana ihale edilecektir. 4. — İşbu tarihteki artırmada teklif edilen bedel mukadder kıy- metin yürde yetimiş beşini bulmadığı takdirde 16-2-935 - tarihine müsadif cumartesi günü saat 14-16 ya kadar yapılacak ikinci artır. mada keza üç defa nidadan sonra saat 16 da en çok artırana İhale olunacaktır. $. — Birinci ve ikinci ihalelerde ihale bedeli ihaleyi mütcakib verilmediği takdirde üzerine ihale edilenin taleb eylemesi ile ihale tarihinden itibaren yedi gün içinde vezneye teslim edilmediği tak- dirde ihale borulacak ve işbu talipten evel en yüksek teklifte bu- lunan talibin teklifi veçhile almağa razı olup olmadığı kendisinden sorulduktan sonra teklifi veçhile almağa tazı olduğu takdirde fark ihalesi fesbedilen birinci talipten tahsil edilmek üzere ikinci talib ühdesine ihale olunacaktır. Teklif veçhile almağa rarı olmadığı takdirde ise mal yeniden on beş gün müddetle artırmağa çıkarıla- tak ve en çok artıran talib üzerine kati ihalesi yapılacaktır. 6. — Her iki artırmada da mal talibe ihale edildikte tapu harcı ve yüzde iki buçuk dellal harcı talibe aid olacaktır. 7. — Borçlu ve alacaklılarına diğer alâkadarların gayri menkul üzerindeki haklarını ve hususiyle faiz ve masrafa dahil olan iddia- larını evrakı müsbiteleriyle yirmi gün içinde icra dalresine bildir. meleri lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicilli ile sabit olmadıkça satış bedelini paylaştırma muamelesinden haric tutulacaktır. 8. — Artırmaya istirak edenler daha evel şartnameyi görmüş, - kumuş ve gayrimenkulün imar vaziyetini bilmiş ve bunları tama- men kabul etmiş ad ve itibar olunacaktır. 9. — İşbu açık artırma şartnamesi 1-1-935 tarihinden — itibaren 152-034 dosya numarası ile herkese açıktır. 10. — Yüzde iki buçuk dellaliye ve tapu harcı müşteriye aittir. 11, — Toliplerin mezkür tarihlerde icra dairesi gayri menkul satış memurluğuna müra” aat eylemeleri lüzumu ilan olunur. 85869 — K BİĞS Ğ » ANKARA İCRA DAİRESİ GAYRİ MENKUL SATIŞ ME : MURLUĞUNDAN: Hamur kanununa tevfikan şuyuunun İzalesine karar verilmiş olan Ankaranın Gökce oğlu mahallesinde Alibey sokağında vaki ada 148, parsel beş ve parsel 9 numarada mukayyet 941 28 M. 2 arsa aşa. Gıda yazılr şartlar dairesinde satılmak Üzere açık arttırmaya çıka « rılmıştır. Metre murabbarma 30 lira kıymet takdir edilmiştir. (SATIŞ ŞARTLARI) 1 — Satış peşin para ile olmak Üzere 31 - 1 - 935 tarihine müsa, dif perşembe günü saat 16 da gayri menkul satış memurluğunda ya pılacak, 2 — Talipler takdir edilmiş olan yukardaki kıymetin 96 7 buçuk pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu getirecek - lerdir. 3 — Satış günl artırma bedeli takdir edilen kıymetin 975 ini bul. duktan ve üç defa nidadan sonra mezkür günün 16 ıncı saatinde cn çok arttırana ihale edilecektir. 4 — İşbu tarhiteki artırmada teklif edilen bedel mukadder kıy- metin 96 75 ini bulmadığı takdirde 16 - 2 - 935 tarihine müsadif cu- martesi günü 14 - 16 saat ya kadar yapılacak ikinci artırmada kerza tiç defa nidadan sonra saat — da en çok artıran talibine ihale oluna- caktır. $ — Birinci ve ikinci ihalelerde ihale bedeli ihaleyi mütcakip verilmediği takdirde üzerine ihale edilenin talep eylemesile ihale tarihinden itibaren yedi gün içinde vezneye teslim edilmediği tak. dirde ihale bozulacak ve işbu taliğten evel en yüksek teklifte bulu- nah talibin teklifi veçhile almağa razı olup olmadığı kendisinden so- rulduktan sonra toklifi veçhile almağa razı olduğu takdirde fark ihalesi feshedilen birinci talipten tahsil edilmek üzere ikinci talip uhdesine ihale olunacaktır. Teklif veçhile almağa razı olmadığı tak- dirde ise mal yeniden on beş gün müddetle artırmaya çıkarılacak ve en çök artıran talip üzerine kat? ihalesi yapılacaktır . 6 — Her iki artırmada da mal talibe ihale edildikte tapu harcı ve 96 2 buçuk dellâi harcı talibe ait olacaktır. ? — Borçlu ve alacaklılarla diğer alâkadarların gayri tnmenkul üze rindeki hakları ve hususiyle faiz ve masrafa dahil olan iddialarını evrakı müspiteleriyle 20 gün içinde fcra dairesine bildirmeleri lâzım dır. Aksi halde hakları tapu sicillile sabit olmadıkça satış bedelini paylaştırma muamelesinden hariç tutulacaklardır. 8 — Artırmaya iİştirak edenler daha evel şartnameyi görmüş oku- muş ve gayri menkulün iymar vaziyetini bilmiş ve bunları tamamen kabul etmiş ad ve itibar olunacaktır. 9 — İşbu açık artırma şartnamesi 1-1-035 tarihinden — itibarea 034—189 dosya numarasiyle herkese açıktır. 10 — Taliplerin mezkür tazihlerde icra dalresi gayri menkul sa- tış memurluğuna müracaat eylemeleri lüzumu ilân olunur. 8 — 586'