3 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

'DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLAR BOVYETLER RİRLİĞİNDE Telgrafçılıkta bir V . devrim Moskova, 2 (A.A.) — Posta ve tel. graf fenni tetkikler enstitüsü uzak me. safelere resim nakleden bir cihaz vücu, da getirmiştir. Gerek telle gerek tel. sizle işliyebilen bu makine hem büyük mikyasta resimleri — nakledebilmekte, hem de eğer fdi telgrafların çekilme . sinde kullanılırsa bunların dört kere daha çabuk çekilmesini ve çekilme key. fiyetinde yanlışlık olmamasını temin et | mektedir. Sovyetler Birliğinin yıllık bilânçosu Moskova, 2 (A-A.) — İLavestia ge- zetesi 1934 yılında Sovyet Rusyanın çok Moskova, 2 (A.A.) — Deyli telgraf Mnuhabirinden: Altı yıldanberi tatbik edilmekte ©- lan vesikalt ekmek usulü dün kaldırıl! - mıştır. Fiatlar derhal yükselmiştir. Be- yaz ekmeğin kilosu iki rubledir. Leningradda bir ja- pon casusu tutuldu Leningrad, 2 (A.A.) “Amerika, — Burada liman ve savaş gemilerinin res- mini alan Matsuma adında bir japon yakalanmıştır. Bu adam japon bahriye. #i ihtiyat efradından olduğunu söyle- miştir. TTALYA'DA Bir otomobil 12 çocuğu çiğnedi Româ, 2 (A-A.) — Kağliyari'den bildirildiğine göre bir yarış otomobili okuldan çıkan 200 çocuğun arasına sü. ratle girmiş ve ekeserisi ağır olmak ü- z€re 12 çocuğu yaralamıştır. Otomobil. ciye ve içindeki yolcuya bir şey olma» Muştir, Otomobilci çok hızlı giderek bu kazayı yaptığı için tevkif edilmiştir. Sovyet - İtalyan ticareti Roma, 2 (A.A.) — Yeni biş ticaret anlaşması aktedilinciye kadar Sovyet — İtalyan ticaret anlaşmaları müddetleri. 'Bin uzatılacağı bildirilmiştir , AVUSTURYA'DA # Bay Miklas'ın sönleri Viyana, 2 (ALA.) — Yılbaşı dolayı- #ilc elçileri kabul eden cümhur başkanı Bay Miklas Avusturyanın yüksek yü- kümünü müdrik olarak bütün kuvveti- he acım barışına ve bütüa insanlık için — gacağını söylemiştir. hakanları arasında bir görüşme Prag, 2 (A.A) — Avusturya maliye bakanı Bay Bures, cenubi Bahemyada — Tobor'a ş!mlştir. Beneş orada bulun. İki devtet gdamr arasında bir İNGİLTERE'DE Vaşington deniz andlaşmasının bozulması etrafında Londra, 2 ÇALA.) — Lord Latian Vaşington deniz andlaşmasının Japon- ya tarafındanı bozulması hakkında yaz- dığı bir makalede diyor ki: “ Bu Japon militarist fırkasınm bir zaferi ve 1931 Mukden hadisesinin baş- langıc olduğu hRareketinde taçlarıması dır. » Çin koleksiyonunu ingiliz müzeleri satın aldı Londra, 2 (A.A.) — Çin ve uzak şark sanat eserlerinden yapılmış meş. bur Örnerfopulos kolleksiyonu Britiş müzesi ile Viktorya ve Amiber müzesi tarafından satıt alınmıştır. Kendi nevinde dünyanım en zengini olan bu kolleksiyon parçalarının me- dirliği ve kıymeti ile tennınştır, Kol- Teksiyon 100 bin ingiliz irasına alm- mıştır. Mütehassıslara göre bu v ca azdır ve şayet müzayede ilc satılmış ol, sa kolleksiyon daha pek çok Hat bu- kurdu, Liverpul'da 1864 te doğmuş olan M. Jorj Ömerfopulos, kolleksiyonu 30 yıl. da yapabilmiştir. Eski Çin eserleri koleksiyonu Londra, 2 (A.A.) — Ömerfopulos tarafından toplanan acunun en değerli Çin eserleri kolleksiyonunu ibgilik mü. zesi satın alacaktır. EKolleksiyona ilk fiat olarak 100 bin ingiliz licası biçil. miştir. Fakat mütehassıslar müzayede esnasında bunun çok daha artacağını söylemektedirler. Tagiliz müzesi bu kolleksiyonun ulusça satım alımması için halkı ianeye davet etmiştir. Sara giden ingiliz kuvvetleri Londra, 2 (A.A.) — Sar'a gidecek ingiliz kuvvetlerinin son kısımt Dur- dan vapura binmiştir. Bu kuvvet 6 zabit olmak üzere 4 kişi ve 8 hücüm arabasından müteşek- kildir. İngiltere'nin bütçe açığı Londra, 2 ÇA.A.) — Bütçe yılmın ilk dokuz ayına ait istatistik 110 milyon huk Bir açık göstçrmektedir. Geçen yı- lan açık miktarı 99 milyonda. Avusturya andlaşmasını İngiltere girmiyor Londra,, 2 (AA) — İngilterenin Avusturya istiklali andlaşmasına katıl- ması mümkün olduğu hakkındaki haber münasebetile, Röyter ajansınım sıyasal muhabiri böyle bir ihtimal mevcud ol. madığını bildirmektedir. San karar, Sir Con Saymen ile Bay Laval arasındaki görüşmelere ve andlaşmanın alacağı son şekle bağlı bulunmakla beraber, İngil terenin bu andlaşmaya iltihakı şimdilik LEHİSTAN'DA Bir konseriyle müze yap- tıracak ienor Varşova, 2 (A.A.) — Meşhur tenor Kiepura Krakuvi ulusal müzesinin ya- pılması için Krakovi operasında bu a- yın onunda büyük bir konser verecek- tir. Bu konser radyo ile de bildirilecek- tir. Vatikan'ın Varşova elçisinin sözleri Varşova, 2 (A.A.) — Yılbaşı dola- etmiştir. yör Marmagi elçiler namma söylediği nutukta geçen yılın acun perdesinde korkunc gölgeler ve zorbalık duygula- riyle sıyasa! hırslar bıraktığını söyle- miş ve demiştir ki: “Devletlerin büyük savaştan sonra — namma razı olacağı bir takım fedakârlık. hallsdilmiyen , meselelerde — anlaşmak için son bir gayrette bulunarak sıkın- tıyı ortadan kaldırmaları gerektir, Son iki smama bize göstermiştir ki ulaslar arası alanda konuşmalarla düzeltilmi. yecek tek bir iş olamaz.,, BİRLEŞİK DEYLETLER'DE Amerika uluslar derne- gine girebilir mi? Vaşington, 2 (ALAJ) — Ayandan de. molkrat İdaho Pope havas ajanız mu « habirina bildirimde bulunarak — Ameri. kanın Uluslar Derneğine girmesine ulu sun muhalefet etmediğini ve bunun için kongreye bir takrir vermek — istediğini söylemiştir. Hükümct mahfelleri, Bay Rüuzveltin böyle bir dileğe müzaheret edeceğini zanmamaktadırlar, Çünkü Bay Ruz. velt'i her şeydan önce dahili sıyasa dü- şündürmektedir. Bay Ruzvelt ve eski savaşçılar Vaşington, 2 (A.âA.) — Cümhur Baş- kanı Bay Ruzvelt eski savaşçıların elin- de bulunan bonoların hemen ödemnmesi- ne karşı vaziyet #linıştır. Teksas'taki amerikan lejiyonları kumandanı Baey Vermar'a gönderdiği mektupta eski sı- vaşçıların şimdi bonolarının bedelini dım görmekte olduklarını bildirmiştir. Eski savaşçıların mümessilleri bu- na karşı şiddetle protesto etmektedir- ler. Silahların tahdidi ve Japonya Nevyork, 2 (AA) — Novyork He. rald gazeteti silahların tahdidi prensibi. nin Japonya tarafından öldürücü bir darbe yediğini yazarak artık bu prensi. bin bundan böyle yaşamasına imkân ol, madığını söylemektedir. Nevyork, 2 (AA) — Nevyork He, miş ve 1935 yılımm başlangıczında Ame rikanın dış ticareti ve bilhassa cenubi Amerika ile olan ticarette inkişaf ola «ağr tahmininde bulunmuştur. Küha'da ıslahat Havana, 2 (A.A.) — Devlet yurası- na tam salâhiyetler verileceği ve adli- ye. iş ve içeri bakanlıklarının da birleş. tirileceği söylenmektedir Brezilya'da bir grev Rio dö Janeyto, 2 ÇALA.) — Rıhtım işçilerinin grevi Santos'a da yayılmış- tır. Mandu vapurumun tayfası grev ya- parak vapürdan çekilmiştir. MACARİSTAN'DA Amiral Hortinin bildirimi Budapeşte, 2 (A.A.) — Yeni yıl do- layısile sefirler heyetini kabül eden seltanat naibi Amiral Horti, bütün acl- mun nihayet manevi ve ahlaki bir anlaş. ma devrine gireceği ve bu sayede adam- hığın üzerine çökmekte olan musibetle- rim ortadan kalkacağı ve sıyasal ihtiras- Jarın tükünet bulacağı umudunu izhar etmiş ve demiycir ki: — Mevwud zorluklara rağmen bu umu. dü beslemek gerektir. Ökonomik kal- kınmanın yorulmak bilmez bir çalışma- ya ihtiyac gösterdiği bugün her za- mandan ziyade anlaşılmış görünmekte. dir. Falkat şa da meydandadır ki, bu kalkınma herkesin müşterek imenfaat Jart İstilzam eylemektedir. Bu işi ba- şarmak hususunda Macaristan elinden geleni yapmıştır. Ve ananeletine bağlı olduğu halde ulusların birlik çalışma- #a yardım ctmekten de geri durmaya. - caktır. FRANSA'DA Bayan Staviskı yeni ifşaatta bulunacak Paris, 2 ÇA.A.) — Bayan Staviskı parlamento tahkikat komisyonuna bir mektub göndererek: “çok mühim ilşae atta,, bulunacağından yeniden dinlen- mesini istemiştir. Japonya rşı İngiliz - fransız- italyan anlaşması umuluyor Paris, 2 (AAy — Övr gazetesi ya. zıyor: İngiltere bükümeti Fransa ile İtalyanın, Japonyanın tezlerine karşı ken disile birleşeceklerini ummakta ve bu iki memleketin yeni bir deniz konfransımın toplanmasına taraftar gözükeceklerini sanmaktadır. Haptman'ın muhakemesi Flemington, 2 (A.A.) — Lindbergin gocuğunu öldürenle beraber olmaktan suçlu Hoptman'ın mubakemesine bu- gün başlanmıştır. Muhakemede 125 şa. Hid dinlendcektir İ Habeşistan ısrar ediyor Cenevre, 2 ÇALA.) — Habeşistan hükümeti dün uluslar dermeğine üçün- cü notasını vermiştir. Bu notada sınır hadisesi bakkındaki italyan iddiaları- nı abamakta ve tecavlüz mesuliyetinin habeşlere ait oluğu anlaşıldığı takdirde Habeşistanm terziye vereceği bildirli. mektedir. Yunanistan'da ulusal müdafaa konseyi Yunanistan'da teşkil edileceği önce haber verilmiş olan ulusa? müdafaa kon. seyi, Kara deniz ve hava bakanlariyle Erkânr Harbiye daireleri başkanların- dan kurulacaktır. Ülkenin müdafaası bakımından yapılacak programın teshit ve takibinde bir birlik vücüde getirmek maksedile kurulmakta olan bu daimt koanseye fırkalar önderle- Tİ ve ordunun ileri gelen erkânından General Otoncos, General Tsimikalis Goeneral Kamenos ve General Manetas dahil olacaktır. Helimkon Melon gazetesinin yazdı- ğina göre, ulusal midafaa konseyine Başbakare B. Çaldaris bavkanlık ode- cektir. Konsey, bilhassa, altı yıl Üzerine tertib edilmiş olan silahlanma plânmı gözden geçirecektir. Bu plânm tatbiki sekiz milyar drahmiye ihtiyac göster. mektedir. Hükumet ülkenin ulfusal mü- dafaa vaziyeti hakkında her altı ayda bir bir rapör verilecektir, Konseye işti. rak cdecek olan dört general, ordu umum müfettişi unvanımı taşıyacak ve memleket dahilinde tetkik seyahatleri yaparak ordimun vâziyetini gözden geçireceklerdir? 'Tipos gazetesinin haber verdiğine göre donanma âli meclisi yakında top- Tanarak her biri 1.276 tonilatoluk iki torpito muhribinin satın alınması ka- rarını tasdik edecektir. Bu torpito ve muhariplerinin her birinde 12 lik dört tOp, iki torpil cihazı ve üç tayyare topu bulunacaktır. Bu torpido muhripleri en sgekiz ay zarfında setin alınacaktır. Varadini gazetesi, yukardaki mahı. matı kayt ettikten sonra ulusal müda- fax ordularına gereken teçhizatın nc suretle tedarik olumsceğima dair aşa- “daki matfimatı vermektedir, Bu ihtiyaçların yunanistan'da yapıl. ması kabil olan, battaniye, teçhizat, sıhhiye Jevazımı gibi kısımlar: yerli ulusal sanayi müesseselerine rsmarlana- cak ve bu müesseceler bu siparişleri az bir zamanda verebilecek bir hale konu. lacaktır. Bu süretle hem harice fazla döriz çıkmasının önüne geçilecek hem de memleket işçilerine iş verilmiş ola- caktır. Harice mımarlanacak kiszımlera gelince bu siparişlerin kıymetlerinin 'Yunan malrile ödenmesi esası Üzerine isalarlanması için gayret cdilecektir. DEĞİŞİK DUYUMLAR Alman ulusuna.... Münih, 2 (A.A.) — Bay Hitler nas. yonal sosyalist fırkatmma noeşrettiği yıl. başı bildiriminde diyor ki: “Bundan 12 ay önce 1934 yılı için yeni Rayh'ın yıkdacağı söyleniyordu. Halbuki Almanya ve alman ulusu ulu, sal dirili bütün bölümlerinde eski. den fazla güclenmişti. Geçen yaz fırka içinde temizlik ya. pıktuştır. Bugün her zamandan çok u. kıs iradesi uyasasına sadıkım. 1935 yı. h içinde ulusun ve Rayb'in büyük ten. sik eserine devam edeceğir.., Bay Hitler alman ulusuna barış ve şeref ve Sar'ın Gönmesini dileyerek cöz. lerini bitirmiştir. Litvanya nazileri Riga, 2 (A.A.y — Klaipeda hadisesi maznunlarımın ele başıt: olan Nayman ifadesinde kurduğu fırkanın alman na- zi fırkasiyle hiç bir alakası olmadığını ve Klaipeda'nın Litvanyadan ayrilması. mr hiç bir vakit istemöaliş olduğunu Gylemlgux.' ” Büyük bir tayyare işe başladı Marinyan, 2 (AA) — Broguet — Saygon tipindeki yeni hir deniz tayyare. Si marsilya — Cezayir hava servisine çıkarılmıştır. 13.000 kilogram ağızlığın. da olan bu tayyarenin üç motörü vardır. Her biri 750 beygir kuvvetindedir. 19 yolcu 3 tayfa ve 800 kilo eşya taşıya- bilecektir. Ispanya'da 600 bin işsiz Madrld, 2 ÇA.A.) — 30.11.1934 tari« hinde İspanyada işsizlerin sayısı 611 bin 124 kişiye varmıştır. . . ... Bay Hitlerin iki ı)il ,o . . Başı V ünci sayıfada) kayguların müşterek bir iyi niyetle ore tadan kaldırtlabileceği — düşüncesinde . yim. Ben uluslar arasında dostça halla, dilemiyecek hiç bir metelenin mevcud elduğunu sanmıyorum. Alman ulüsü, ve almasi hükümeti, hu. kuk beraberliği esasına dayanaa tamimi çalışmaya anıktırlar.,, 22 İkinci kânun sayısı çıktı. Bunda *Türk kadınlarının sıyasa ala- nımna girişi, * Başlıklı y İsmet tnönü nün baş yazısı vardır. — R. Peker'in Kubilây âbidesinde- | ki söylevi ile âbidenin resmi, F, R. Ülküde daha şw yazılar Vardır: Eti imparatorluğu (M. Saffet) Somer ölçüsü (H. F. Turgol) | Göüte'nin romanı (Kadri) Ne zaman (şiir) —— (Behcet Kemal) Gönüllü sanat (Behcet Kemal) Felsefe ve ulusal tefekkür (W. Ziyaj 'Yeni şehirler doğarken (S-İhg Ökönömik devridaim (S. Aydoshı) Musikinin tarihi ve edebiyatı — V ÇAzis Çörtü) Ayrm politikası (Zeki Mesud ATRR)I Atatürk Ankatada (E. B. Şapolya) Dördüncü sıyasal kurultay (Kemal Turan Ünal) | Azya adının kaynağı (Avmi Candar) Köy çocuğu (Hıfzırrahman Raşid) Hitsiz (tiköye) (Zahir Ferid) Fransa'da bir köy tetkiki ! (Redvan. A, Phsan) 80 büyük sayıfatık Ülkü her va- | kitki gibi 2$ kuruşa bül . Tarda vardır.