11 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

11 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

11 SONKÂNUN 1935 CUMA Yarı - sıyasal Dloyd George'un sosyalizmi İngiltere'de şimdi, sıyasal dedikodu. Tarın ortasında Lloyd Göorge durüyor. Cihan buhranı bir yandan serbest tica . reti ortadan kaldırırken bir yandan da ingiliz liberalliğini eritevek gülüne bir hale sokmuştur. Öyle ki bugün İngilte. re'de, ele söze gelir sıyasal fırka olarak bir muhafazakârlar bir de işçi fırkası vardır. Liberallerin adı bile, artık “libe- raller,, diye değil “Simonist,, ler, “Sa. muelist,, ler diye anılıyor, Liboral Lloyd Gaore'a eslince, onun böyle acıklı bir duruma girmiş bir fırkanın içinde otu . vamıyacağı kolaylıkla anlaşılır. O zaten, bir kaç yıl var ki, acunun bazan sinirli, bazan sinik bazan da gerçekten eğlen . eli bir seyircisi olmuştu. Acunun gidi- şine yahud gidişatına şöyle bir bakarak, kaleme sarılmak, beş on makale - birden yazmak ve bunları opera mundi'de kü . tüğe yazdırarak birkaç dil üzerinden birkaç matbuatta birden çıkartmak, yap. tığı işlerin hemen en bellibaşlısı idi. Bü. tün bu yazılarında da bir defasında ol- sun şaşmadan İngiltere ve ingiliz kümeti ile muntazaman alay — etmeği âdet edinmişti. Hole ingiliz başbakanı Mac Donald'ı dönüp şurasından alaya almak dönüp burasından — tartaklamak, Lloyd George'un bir çocuk neşesi ve bir mahalle çocuğu şiretliği ile seve seve yaptığı bir şeydi. İşte, acunun bu boşta dolaşan - poli. tikacısı, acunun biri ötekinden çapra . şık işleri ortasında canlı, civelek bir az da zevzek bir seyirci gibi kalan bu ihti- yar, ingiliz muhafazakârlarının ekteri . yetine dayanan bugünkü “ulusal kabi . me,, nin sıyasa bakımından iflâş ettiğini ve ingiliz imparatorluğunu bundan son. ya ancak sol ve sosialist bir hükümetin kurtarabileceğini avazı — çıktığı kadar acuna haykırıyor. Ve bir programa bir yeni fırka yapmıya, işçi fıkası ile anla - şarak bir hükümet kurmağa hazırlanı . yor, İngiltere bankasını liboral bir mü. essese halinden çıkararak devlet kont « volu altında çalışır bir kurum haline ge- tirmek İstiyor. Ve Roosevelt'in yaptık . Tarını beğendiğini ve onlara benzer şey. ler yapmanın İngiltere için de gerekti . Bini ileri sürüyor. Lloyd George, hazırlıklarını başara- cak mıdır? Manchester mektebi — yıkıl. dıktan sonra, ingiliz ökonomisini gene o mektebin bir çömezi mi kurtaracakdır? Bunu sanamayız, Şu var ki, New Deal. "in İngiltereye tesir yapmağa başladığı ve önümüzdeki seçimde İnigltere'de ik. tıdarın ancak sosyalistçe bir programla eld. edilebileceği daha şimdiden anlaşıl- vetadır. Lloyd George bunu - gerçeğe ek kadar ciddi değildir ama bu - nua çığırtkanlığını yapacak kadar kula. Gidelik ve oportünisttir. İşte onun yapmak istediği sosyaliz. min anlamı, şimdilik bu kadardır. BURHAN BELGE Yurda her türlü para girebilir Dışarı ülkelerden yurdumuza gelen. Terin beraberleinde getirecekleri 25 lira dan fazla tük parasının yurda sokulma. sı hakkındaki kararnamenin tatbiki sı - rasında bzı gümrükler bu kararı ecnebi Paralarına da şamil sanarak mal almak ve yahud şahsi işlerini görmek icin dışa Y1 ülkeden gelenlerin beraberlerinde ge- tirdikleri — yabanrı para ve kam . biyosunu da makbuz mukabilizde ema. neten alıkoydukları yapılan şikâyetler. den anlaşıldığından Maliye Bakanlığı gümrüklere bir tamim göndermiş ve hu dud gümrüklerince bu hususta yapıla- tak muamelenin yolcunun ilk gümrüğe geldiğinde beraberinde getirdiği parala- rın cins ve mikdarını pasaportuna ka - Yıt ve işaret etmekten ibaret olduğun - dan gerek yolcu beraberinde gerek pos- ta ile getirtilen türk paasiyle yabancı Para ve kambiyosunun yurda sokulma - sının kayıtsız ve şartsız serbest olduğu.- nu bildirmiştir. Sümer Bank Genel Müdürü Sümer Bank Genel Müdürü Bay Nu- rullah Esad dün akşamki trenle İzmit'e gitmiştir. İzmit'de kâgıt fabrikası inşa- atını gördükten sonra İstanbul'a gide- cel: ve salı günü Anksra'ya dönmüş bu. Tunacaktır. ULUS ç- DU YUML A HÜĞ li e DÜÜĞ Ü ĞÜ eee ae .. Kültür Bakanımı- . ). * e zın bir bildirisi İstanbul, 10 (Telefon) Kültür Bakanı Bay Abidin Öz- men bugün İstanbul'a geldi ve ıli'::tür işleri hakkında şunları söy- €| “— Şimdilik Ankara'da üniver- site kurulmasından önce bir tarih ve coğrafya fakültesi tesisi için tetkikat yapıyoruz. Bu hususta Kültür Bakanlığı uğraştığı gibi ilmi bir heyet de çalışıyor. İstan- bul Üniversitesindeki alâkadar ilim adamlarının da bu fakülte için fikirlerini sorduk. Önümüz- deki ders yılı başında Ankara'da tarih ve coğrafya fakültesinin a- çılmasına çalışılacaktır. Bu fakül- te memleket tarih ve coğrafyası için çok faydalı olacaktır. Yeni yıl kültür bütçesi projesi geçen senelerden daha kabarık olarak on bir buçuk milyon lira kadar- dır. Bu para ile İstanbul Üniver- sitesinin eksikleri tamamlanacak yeni binalar yapılacak ve fakülte- lerin laboratuvarları ve ders alet- leri tamamlanacaktır. Üniversite kadrosu tamamdır. Liselerde yeni imtihan talimat- namesinin bu yıl tatbikine başla- nacaktır. Talimatname mekteble- re bildirilmiştir. Bu talimatname ile eski imtihan şekli değişmekte sınıf imtihanları kabul edilmekte- dir. Orta okulu ve liseyi bitiren her talebe bakalorya imtihanına mecbur tutulmıyacak yalnız yük- sek bir okula üniversiteye girmek istiyen talebe bakalorya imtihanı geçirecektir. Bakaloryasız lise me- zunları kanunen lise mezunu sa- yılacaklar askerlik memurluk gi: bi işlerde bu haklardan - istifade edeceklerdir. Önümüzdeki ders yılında yeni okul açılacak bazı okullara şube- ler ilave edilecektir. Fırka Gru- bunda tetkik edilmekte olan bir ilk tedrisat meselesi vardır. Bu meselenin yeni tetkiki bittikten sonra ilk tedrisat verimi, talebe- nin durumunu, ders programları, tedrisat müddeti ve saire hakkın- da kararlar verilecektir. Bu da ancak yeni kurultayın seçimin- den sonra kabil olacaktır. O va- kitten evel orta tedrisat müessese. lerinde genel bir değişiklik mev- zubahs olamaz. Lise tahsilinin 12 seneye çıkarılması şimdilik düşü- nülmiyor. Bu yıl başında Muallim Okuk larının bir kısmının kapatıldığı veya kapatılacağı doğru değildir. Yalnız bu yılbaşında iki muallim okulu diğer muallim okullariyle birleştirilmiştir. Muallim okulla- rında tatbikat müddeti iki yıla çıkarılmış fakat mezunlarına üni- versiteye girmek öneni verilme- miştir, R. Peker derslerine devam ediyor İstanbul, 10 (Telefon) — C. H. Fırkası Genel Kâtibi Bay Receb Peker bugün üniversite inkılab kürsüsünde derslerine devam etti. Derste Kültür Bakanı, Üniversite Rektörü hazır bulunmuştur. Biy Receb Peker cumartesi günü de dersini verecek ve pazar günü An- kara'ya gelecektir. Etibba odasına borçlarını yermiyenler İstanbul, 10 (Telefon) — Etib- ba odasına 929 danberi borcları- nı ödemiyen doktor ve diş tabib- lerinden 120 kişi icraya verilmiş- lir. Yunanistan'da ermeni patriği hudud haricine çıkarıldı İstanbul, 10 (Telefon) — Ati- na'dan 10 tarihiyle - bildiriliyor: Ermeni Başpetkoposu Karabet Mazlümyanın evrakını tetkik eden heyet kendisinin hudud dışına çı- karılmasına karar vermiştir X€ ae | Adapazarında kaza -|İkinci müntehib se- ya uğrayan bir l.îo- men tayyaresi Adapazarı, 10 (A.Ay — Yılbaşı tati- Tinden istifade ederek sshibi olduğu spor tayyaresile Bükreşten Kap'a git - mek için yola çıkan dost Romanyanın tanınmış pilotlarından ve genc sporcu kızlardan avukat İrina Buranya ile profesör rasıt İvonoviç Eskişehire gi « derken tayyarenin yağ manometresinin eyi işlememesinden zehrimizin Sakarya sahilinde boş bir alana inmele mecbur olmuşlar, İnerken azlnın havanın tipili olmasından alan kenarındaki sedde ha- fif çarpan tayyarenin pervane, kanad ve tekerleği sakatlanmakla yollarından kalmışlardır. Belediyemizin konuğu o- larak dört gün kalan tayyareciler, ta- miratı yapılmak Üüzcere tayyareyi trene koyduraark akşam Eskişehire hareket ettiler Konuklar istasyonda kendilerini u- ğurlayan büyük bir halk kütlesine mi- safirlikleri müddetince hükümet, bele. diye ve halktan gördükleri çok samimı alaka ve sevgiden pek memnun kaldık- larını ve hiç bir yabancılık hissetme- diklerini anlatırlarkea sarsılmaz bir şe- kilde kurulan türk — romen dostluğu- nun yarattıği derin sevgi hislerini gör- mekle büyük zevk duyduklarını söyle- mişlerdir, Tayyareciler Eskişehir tay- yare fabrikasında tayyarenin tamiri bit- tikten sonra Kap seyahatine devam e- deceklerdir. Bay Hüsrev'in soyadı Atatürk eski Tahran Büyük Elçisi sayın Bay Hüsrev'e kurtuluş savaşı sı. rasında büyük vazife görmüş olduğu ye re izafetle Gereda soy adını vermiştir. Soyadı için bir talimatanme İçeri işler Bakanlığı soy adı nizamna: mesinin tatbikatında karşılaşılacak bir takım güçlükler olduğuna bakarak bu güçlükltri kaldırmak üzere hazırladığı talimatnameyi vilâyetlere göndermiştir. Balkan ökonomi konsevi. dağıldı İstanbul, 10 (Telefon) — Ati- na'dan 10 tarihiyle bildiriliyor: Balkan ökonomi konseyinin dağıl- ması münasebetiyle Papanastasi- yu murahhaslar şerefine Balkan konferans merkezinde bir resmi kabul yapmış ve resmi kabulde murahhaslarla Başbakan ve Ha- riciye Bakanı bulunmuşlardır. Ak- şam da murahhaslar şerefine bir yemek verilmiştir ve bu yemekte türk murahhası Bay Hasan bir söylev söylemiş, gördükleri eyi kabule teşekkür etmiştir. Yunanistan'da kış İstanbul, 10 (Telefon) — Ati na'dan 10 tarihiyle bildiriliyor: Tesalya ve diğer mıntakalarda kış fazladır. Mütemadiyen kar yağı- yor, Selanik - Atina arasında tel- graf telefon muhaberatı kesilmiş- tir. Akıl Hıfzıssılıha Kurumunun toplantısı İstanbul, 10 (Telelon) — Bu- gün Akıl Hıfzıssıhha — kurumu Halkevinde toplandı. Toplantıda Fahrettin Kerim Gökay uluslara- rası akıl hıfzıssıhhası koruma ku- rumlarının çalışmaları hakkındaki raporu ile Dr. Aliye Rıza ile yap- tığı denemelere aid bir raporu o- kudu, sonra Dr. Hüseyin Kenan, I Zati ve Cevadın hı_n'lıdıklırı tez- | ler münakaşa edildi, Ka çimi yaklaşıyor Yurdun her yanında ikinci münte » hip seçimi için anıklıklar yapılıp dur . maktadır.. Bu seçimin ayın yirmisinde her yanda ve bir günde yapılması ka . rarlaştırılmıştır. Ankara maerkez kazası. nın seçeceği ikinci müntehib sayısı iki yüzü bulmaktadır. Fırkamızın ilân ede- ceği ikinci müntehab namzedleri liste . lerinde pek çok bayanlar bulunacaktır. Buğday satışı işleri teftiş ediliyor İstanbul, 10 (Telefon) — Zira- at Bankasında buğday satış işleri- ni tetkik eden Ziraat Bakanlığı Müsteşarı Bay Atıf Bugün şunları söyledi: “— Burada sadece buğday iş- lerinin teftişiyle uğraşıyorum. Bu teftişlerde müspet neticeler yok- tur. Şimdiki halde vesikalara ve malümata müracaatla iktifa edi- yorum. Tetkikatımız daha ziya- de buğdayın satışı ve un haline getirilmiş kısımları üzerindedir. Ortada yapılmış fena bir iş olup olmadığı veya bu yoldaki iddiala- rımn doğru olup olmadığı ancak bu işlerin tetkiki neticesinde anlaşı- lacaktır. Şimdilik isticvab edile- cek hiç kimse yoktur. Yalnız ba- zı işler için bazı kimselerin ma- Tümatına müracaat edilmiştir.,, İran'ın uyuşturucü mad- deler inhisarina bir müracaatı İstanbul, 10 (Telefon) — Uyuş- turucu maddeler inhisariyle ko- nuşmak için İstanbul'a İrandan iki murahhas gelmiştir. Ve inhi- sarlar idaresiyle konuşmağa baş- lamışlardır. Alınan haberlere gö- re bu murahhaslar inhisar idaresi- ne İran afyonlarının da türk - yu- goslav afyonlariyle beraber satıl- masını teklif etmişler ve bu teklif bugün inhisar idaresinde yugos- lav murahhasının huzuriyle konu- şulmuştur. Yakın Şark'ta başlıca afyon müstahsili olan bu üç mem- leketin satış birliği yapmaları mü- him bir hâdise telakki edilmekte- dir. Kırmızıay ilk okul çocuk- <larına yemek vermeğe başladı İstanbul, 10 (Telefon) — Kır- mızı Ay İstanbul ilk okullarında- ki çocukların gündüz yemekleri- ni vermeğe başladı. Yemek ver- mek işine Çocuk Esirgeme Kuru- munun kolları da yardım etmek- tedir. Yardım işlerini İçeri İşler Bakanı Bay Şükrü Kaya'nın İs- tanbul'da iken verdiği direktifle- re göre organize edilmiştir. Şimdilik 2000 kadar çocuğa yemek veriliyor. Yakında bütün ilk okullardaki fakir çocuklara yemek verilecektir, SAYIFA 3 — İstanbul vali muavinliği İstanbul vali muavinliği vekâ- letine mülkiye müfettişlerinden Bay Rükneddin'in tayini âli tasdi- ke arzedilmiştir. Buğdayı koruma kanununun izahnamesi hazırlanıyor Maliye bakanlığı buğdayı ko- ruma resmi kanununa ek kanu- nun tatbik suretini gösteren bir izahname hazırlamaktadır. İki ingiliz kruvazörü İstanbuldan İstanbul, 10 (ALA.) — İngiliz do - nanmasına mensub London kruvazörü ile © tipte diğer bir kruvazör, bu sabah 10 da Tuna limanlarına gitmek üzere, limanımızdan Karadeniz'e geçmişlerdir. Gemiler ayın 17 sinde dönecekler ve li manımızda iki gün kalacaklardır. Askeri tayinat ve yem kanu- nunda yapılan tadilat Askeri tayinat ve yem kanu- nunun 11, 12, 13, 15, 18, 20 ve 22 ilâ 32 inci maddelerini değiştiren bir kanun layihası hazırlanmıştır. Lâyihanın bir maddesine göre bayramlarda ve resmi şenliklerde askeri mekteb talebesile asker ve jandarmalara kanun! istihkakla- yından başka munzam olarak 100 gram et, 200 gram pirinç, 40 gram sadeyağ ve 60 gram şeker verile- cektir. Borcelandırılan muhacirler Yeni iskân kanununun neşrin- den önce mübadillere ve muhacir- lere iskân haddi içinde verilmiş o- lan toprakların ve yapıların a kanununa göre 28 yıl müddetle borclandırılmayıp daha az müd: detle borclandırıldığı anlaşıldığın- dan iskân umum müdürlüğü va- liliklere bir tamim yaparak iskân kanununun neşrinden önce muha- cirlere iskân haddi içinde - veril- miş olan yapı ve toprakların da 8 yıldan sonra 20 yılda aranması ve buna göre muamele yapılması bildirilmiş ve bu müddetten daha az bir müddetle borclandırılanlar veya borclandırılmak istiyenler yarsa bu tarzda muamelelerinin düzeltilmesi istenmiştir. Ankarada kayakcılık Bayram tatilinde Yüksek Ziraat Ena titüsü okurları kış sporları için #por o« kutnar Bay (Ridel) ve kış sporları kaptanı Bay Sadık'ın başkanlığı altın« da ayın 6 mer pazar günü Dikmen te- pelerini aşarak — Emir gölüne kadar Uzun bir kayak yürüyüjü yapmışlar ve dönüşte ekzersir. abanlarını tesbit et- mişlerdir. Pazartesi günü Ankara Genc lerbirliği kayakcılariyle enstitü kayak- erları tesbit edilen alanda Bay (Ri- del) in başkanlığı &ltında ekzersiz yapı maeşlar ve bu süretle Ankara kayakcıla. riyle enstitü kayakcıları birbirlerini ta nımışlardır. Ankara'ya dönüş pek eğ- lenceli olmuş, mehtabit gecede bir ekip Bay (Ridel) in başkanlığı altında Dik- menden, bir ekip de Bay Sadıkın büş- kanlığ altnda Gazi Orman çiftliği isti- kametinden Ankaraya gelmişlerdir. Ak: şam yemeklerini nakıs on iki derece ol masına fağmen Dikmen bağlarında ye- mişlerdir. Bugün bir ekip Elma dağı- na çıkacaktır. " Bayramda kayak sporları yapan Yüksek Ziraat Ensistüsü ceneleri *