21 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

— SOVYETLER BİRLİĞİNDE /— Bay Titülesko'nun İzves- — tiya muhabirine bildirisi k “Moskova, 20 (A.A.) — Tas ağansı büldiriyor :İzvestiya gazetesinin Cenevre dekâ muhabirine beyanatta bulunan Bay Titülesko şöyle demiştir: “— Romanya ile Sovyet Rusşya ara. #ımdaki diplomasi münascebetlerinin ye- miden tesis edilmiş olması keyfiyetini si- yasi hayatımın en mühim işlerinden ad- dediyorum. Memleketimiz arasında dostluk mev- gud olmasını âmir olan coğrafi ve tariht Şeraitten başka Sovyet Rusya ve Ro . manya zimamdarlarının sulhun beraber tensiki hakkındaki telakkileri dolayısile iki memleket beynelmilel hayatta bera - berce yürümek mecburiyetinde bulun- maktadırlar. Bay Litvinof'un şahsiyeti, daha Rus ya ile Romanya arasında hali hazırda mevcud olan dostane münasebetler te - essüs etmeden evel takdirimizi kazan - mıştır, Bay Litvinof'un beynelmilel teş. Tiki mesai sahasındaki yardımları çok kiymetli sayılmaktadır. Bu hususta yal- fız mütecavizin tarifini zikretmek kâfi- "dir. Eğer bu tarif bütün devletler tara - fından kabul edilecek olursa harbı ilân eder mesuliyeti münakaşa götürmez bir Burette tesbit olunmak sayesinde harb ilânı çok müşkül bir hale gelecektir. K, Romanya, Avrupanın her tarafında “yapılmakta olan müzakereleri büyük bir Alâka ile takib etmektedir. Romanya'nın coğrafi vaziyeti, onun bir şark misakının akdi için yapılmakta — elan müzakerelerin bir an evel neticelen mesini arzu etmekte olmasını izaha kâ- fidir, Biz Roma itilâfını Tuna havzasında yapılacak bir teşriki mesainin esru ad- detmekteyiz. - Romanya, bu itilâfa bütlüin samimiye- H İle iştirak edecektir. Fakat bunu ya- — parken küçük anlaşmanın ve Balkan an Taşmasınıa azası sıfatile girişmiş oldu- Bu taahhüdleri hesaba katacaktır. Küçük anlaşma ile Balkan anlaşma. & ve Fransa ile olan ittifakımız hari- €İ Kıyasamızın esasını teşkil etmektedir Romanya İle Sovyet Rusya ve Sov- yet Rusya ile Fransa arasındaki dost. hak, bütün bu ittifakların normal bir Burette faasiyette bulunmalarının za- manınt teşkil etmektedir. Bu İttifaklar, — biç bir devlet aleyhine müteveccih de- Bildir ve Asrupanın bizim memleketle- rimiz tarafından İşga) edilmekte olan tısmında sulh için birer teminattır. Bu, Sovyet Rusya ile olan münase- betlerimizin inkişafını, ne kadar tak: lk Zir etmekte olduğumu gösterir. Zira, Rusyanın Fransa ile olan münasebetle. — ge nc kadar büyük bir ehemmiyet at « ,Setmekte olduğunu biliyorum.,, Bay Laval'in İzvestiya gazetesi muhabirine | bildirisi Moskova, 20 (ALA) — 'Tas ajansı ? bildiriyor: k İzvestiya gazetesinin Cenevre muha- |— birine beyanatta bulunan fransız dışa. rilşler bakanı Bay Laval şöyle demiş- tlr: “ — Ftansa hükümetinin sıyasası, açık, müstakar ve mantıkıdir. Bon, Sar meselesi kati surette halledilerek Av. tupödaki vaziyetin inkişafında yeni bir #alha meydana geldiği bunları | mluslar kurumunda söylemeyi faydasız bulmadım. Ğ Fransanın sıyasası, sulhperverane. — dir ve menfaat endişesinden uzaktır. Bu tıyasa, genel barışı berkitmekten ve — herkes için emniyeti tesis etmekten #baret olan amacını asla değiştirmemiş- tir. Barış lehindeki davetler artıyor. Halihazırda bu davetleri filiyata kal- — betmek zamanı gelmiştir. — Bu hususta bir takım teklifler ileri — Sörülmüştür. Eğer bu teklifler kabul e. Gilecek olursa barışt ihlnl etmek isti. — yen herhangi bir devletin önüne bir — Mania çıkarılmış olur. Kendilerine bu / teklifler bildirilmiş olan devletlerin bu husustaki mesuliyetlerini idrak etmele ti icab eder. Gecen yıl ulüslar — kurumu, büyük ITALYA'DA Bir italyan gazetesine göre İtalya - Fransa yakınlaşması Roma, 20 (ÇALA.) — Ulusal fa- şist federasyonunun çıkardığı “El Sole,, gazetesinde, Bay Luüigo Bu- çelli, B. Laval'ın Roma'ya gelme- sinden önce başlıyarak uzlaşma- ların imzasından sonra biten ve Fransa - İtalya arasındaki ökono- mik münasebetlere dair olan çok alâka uyandırıcı reportajını biti- riyor. Bu yazı, iki memleket arasm- daki dostluğun tazelenmesile ge- rek Fransa ve gerek İtalya'da his- solunan nikbinliği tebarüz ettir- mektedir. B. Buçelli, 1934 — yılı içerisinde fransız - alman ticaretinin pek nz olduğunu göstermekte ve araların. daki G . ve bilhassa zirat mücadelenin bitmesini tavsiye et mektedir. K FRANSA'DA Paris borsasında son vaziyet Paris, 20 (ALA) — 19 Son Kâ- nun tarihli çaham borsası çok mem. nuniyet verici bir istidatla kapan- mıştır. Yerli esham hissolunacak —ka- dar terakkidedir. Hassatan aranılan kimyevi mamülüt eshamı, büyük bir tereffü göstermiştir. Pransız tahvil- leri, kayda şayan tereffüler gibi, bey- nelmilel eshamın da yükselmek isti. datlları vardır. Filips yeniden fırla- maştır. - Rio ile royal duch tahvilleri totulmaktadır. Fransız iş plânı Paris, 20 (A.A.) — Entransijan ge zetesine bildiride bulunan iş bakanı Bay Jakye hükümetin işsizliği azalt- mağı gözeten plânını şu yolda izah et- miştir: " Büyük bir inşaat plânı gerçekleş- tizmek, azar azar yabancı elemeğini ayıklamak, iş saatleri dışında çalışma işini tanzim etmek, bazı şehirlere ve kommünlere yardımda bulunmak ve soysal sigorta usullerinde değişiklik «yapmak.,, —————”. bir ulusun kendisine iltihakına şahid olmuş ve bu büyük ulus barışm tarsini emrine iştirake olan arsesunu milsbet bir surette izhar eylemiştir. Sovyet hü- kümetinin bu kararı, — bir şark misakı aktı imkânına yol açmıştır. Bir çok ay- lardanberi alakedar bükümetler, bu mi sakın unsurlarını tetkik etmektedirler. Hepimiz için herhangi bir memleket bir tecavüze kalkıştığı takdiede bütün sulh taraftarlarını karşısımda bulacak- tir, demenin zâmanı gelmiştir. Bay Lâitvinof ile ben, resmi bir ve- sika ile bu işi iyi birneticeye isal et- mek hususundaki azmimizi izhar ettik. Bizim Ümitlerimiz boşa çıksa da müş- terek temayüllerimizi tahakkuk ettir- mek barış teminatlarını artırmak için faaliyetlerimize devam etmekten geri kalmıyacağız, ben buna kaniim. Barış sabır, şecaat ve irade eseridir. Bay Litvinof “barış gayrı kabili te eezzidir,, dedi. Fikrimizi ifade etmek için bundan daha iyi bir tabir buluna- maz. Şark misakı projesinin tahakkukuna uğraşmakla beraber Bay Musolini ile tamamen mutabık — kalmış olduğumuz noktai narzarları da tahakkuk ettirmeğe çalışacağız. — Genel emniyet, herkesin teşriki mesai hususumda azmine bağlı bir şeydir. Halihazırda elde edilecek olan kıs. mi neticeler, endişenin sebeblerinin ye- rini değiştirmekten başka bir semere vermez. Her ne kadar her şeyi aynı ta- manda yapmak imkânzız ise da her şey birbirine sıkı sıkıya bağlıdır. Tetkikine geçen yıl başlanılmış o. lan proje ile bu yıl ortaya atılmış olan projeden müstakil olarak emniyet ÂAv- rupanm berhangi bir mıntakasında tar- sin edilebilir. Ve fransız hükümeti, e. minim ki, buna katiyen — ve tamamen müzaheret eder. , MACARİSTAN'DA Suikasd meselesi ve . Macaristan Peşte, 20 (A.LA) — Cenevnede, ma- €ar muhtırası münasebetile alınmış ©- Jan kararları teisir eden, liberal (Pesti Kuryer) gazetesi diyor ki: “ Polis tahkikatının' neticeleri hak. kımda bir Büküm vermek üzere, yaban- € kimselerin salahiyetini kabul etmek- Je, macar hükümeti, memleketin işleri. ni çevirmek için gereken istiklal ve nü- fuzunu kaybetmiştir.,, (Magyarorszağ) gazetesi de, uluslar derneğinin gelecek defa toplanacak o- lan konseyinde, Lord Eden'in, bir ra. poru dinlendikten sonra hâdisenin ken- diliğinden kapanacağı yolundaki resmi mahfellerin kanaatini kaydetmektedir. Macar dışarrişler baka- nının bildirisi Budapeşte, 20 (ALA) — Macar tel- graf ajansı bildiriyor: Macar dışartişler bakanı B. Kanya Cenevreden harcketinden önce macar telgraf ajansına bildiride bulunarak Cenevrede elde ettiği intibadan dolayı memnuniyetini bildirmiş ve demiştir ki: “ — Bütün Avrupa hükümet adam. larmın macar — yugoslav ihtilafı hak- kımda bir türlü görüşmelerden çekin - mek isteğinde olduklarına — artık hiç şüphe yoktur. Mesele bâlâ açık kalır. sa bu hal çapraşık bir iş olan barışın tesisi işinin gerçekleşmesini güçleşti- recektir. Bununla beraber, uluslar der- neğinin oldukça karışık olan teknik sis. temi meselenin Şimdiden katı surette kapariımasına imkân vermemiş ve, bü- yük bir hacim teşkil eden macar bildi- rilerinin iyice tetkiki İçin ortacı bir hal sureti seçmiştir. Macar hükümeti, Cenevre denemelerine dayanarak şimdi. | ye kadar takib ettiği itidal sıyasasının takdir edilmediğini ve Yugoslavyada Avrupa sryasasında gittikçe daha ziya- de kendini gösteren yönelmelere uy- guün olarak hal arzusu olmadığıımı san. mak için hiç bir sebeb gönmemektedir.,, Suikasd meselesi ve Maca ristanm görüşü Budapeşte, 20 (A.A.) — Macar 1 jansı bildiriyor: Yugoslavyya — Macar anlaşmaz - dağı hakkmda uluslar derneği konse- yince alınmış olan karardan bahseden macar gazeteleri, muhtelif düşünceler yürütmektedirler. Bu gazetelerden bazıları bu kara- rın kati bir hal sureti olması umudunu gösteriyorlar. Uj Magyarsıy gazetesi, Macaris - tan'ın nefsine höikim olmak ve eyi bir gidiş gütmek suretile Avrupa barışı- na büyük bir hizmette bulunduğunu yazmaktadır. K Pester Loyd gazetesine göre ma- car hükümetinin vermiş olduğu belge- ler arasında Marsilya hadisesini aydın- Jatmıya yarıyacak her türlü izahat var- dır ve Macaristan'ın bu meseledeki son sözüdür. Uluslar derneği konseyinin dünkü kararı, macar görüşüne göre memnu- niyete değer. Zira, Macaristan'ın men- faati bu meselede de Avrupanın barış ve düzeninin âmir olduğu menfaatler. Te mütesahnittir. Muhaliflerin Pesti Hirlap gazetesi, macar tezinin Cenevrede muvaffak ol. mamış olmasına tecssüf etmekte, duru- mun tamamile kararsız olduğunu yaz » dıktan sonra yakında daha eyi bir an- Jaşma sonucunda uluslar derneği kon- seyinin Marsilya meselesini herhangi bir çarpışmaya mahal bırakmaksızın kapatabileceğini ummaktadır. -Bir tayyare rekordmeni öldü San Bernardino, 19 (A.A.) — “A. merika, — 246 saat dürmadan uçmak suretile dünya Mukavemet rekorünu üzerinde bulunduran pilot Lorens, tay- yaresile beraber dağlara düşerek öl- müştür. ANGİLTERE'DE Bay Loyd Core gene plânını anlatıyor Londra, 20 (A.A.) — B. Loyd Corc, dün Cal eyaletinde tekrar söz alarak bu defa çiftlik sahible- rile, küçük - çiftçiler önünde söz söylemiş ve halkın birçoğunun maneviyatını yavaş, yavaş bozan ve ulusun yaşama gücünü azal- tan işsizlik meselesinden bahse- derek, ingiliz ulusunun işsizliği müzmin vetedavi edilmez bir halden başka türlü olarak telakki ettiğini ve bu hale, ne serbest ü in, ne de himaye usu- lünün bir çare olabileceğini söy- lemiştir. B. Loyd Corc, faydalı büyük baymdırlık işlerine girişmeği tav- siye ettikten sonra, işsizlik ücre- li yerine iş gündeliği konul S zamanlarda ulusun satın hıvıedııııııüıimı söylemiş ve üzerine düştüğü takdirde 30 ya- şından ;eıı:e bir adamın öğrene- miyeceği hiç bir yeni iş yoktur, eği yeni iş yoktur, Bay Loyd Corc, fabrika i lerinin toprak işlerine .ılı;urı= a teklif edecek kadar ileri git r. ALMANYA'DA Sar'da göç devam ediyor Metz, 20 (A.A.) — Sar'dan göçmen akmı devam ediyor. Dün de 550 kadar sığıntı Strazburg ile Tuluz istikametinde Forbah'- la Sargemin'den geçmişlerdir. Sar'da bir saldırış işi Sarbruk, 20 (ALA) — “"Sarbruker Abenblah” gazetesinin yazdığına göre dudviller mıntakası “alman cephesi” başkanı sabaha kaorşı saat 2'de evine dönüyorken, beş kişinin silâh ateşine maruz kalmıştır. Mutaarrızlar kaçmış, iki kurşunla sıyrılan — başkanı - zabıtayı —hadiseden haberdar etmiştir. Alman küçük sanalinde ilerleme var Berlin, 20 (A.A) — Alman küçük sanayiinin vaziyetinde mühim salah basıl olmuştur. 1932 yılımda geliri 9,5 milyar olan bu sanaylin geçen yılki geliri 14,8 milyarı bulmuştur. Uman - İrlanda ticaret muahedesi Dublen, 20 (A.A.) — Almanya ile TIrlanda arasında yapılan yeni ticaret muahedesi mucibince Almanyanın Ir- landadan eskisinden çok hayvan, yln, tereyağı ve yumurta almayı taahhüd etmiş olduğu söylenmektedir. Fransız - Alman köylüleri dostluğu kurmaya çalışıyorlar Berlin, 19 (A.A.) — Fransız köylü mümessilleri bugün Berlin'e gelerek iki memleket köylüleri arasındaki dost- lük bağlarını sıkılaştırmağa devam ©- deceklerdir. Gazetecilik bir ilimdir Friburg, -Almanya- 19 (A.A.) — Kültür bakanı gazeteciliğin bir ilim olduğunu ve bundan ötürü gazetecilik hakkındaki tezlerin doktoraya kabulü. ne karar vermiştir. ———————— ANKARA HUKUK FAKÜL- 'TESİ TALEBE CEMİYE- TİNDEN: 1 — Yoklama derneğinin seçi- miı ll — Üyelere borç para verlip verilmemesi )mık üzere 21 pazarlesi saat 17,30 da üyelerin fakülteye gelmelerini dileriz. 21 SONKÂNUN 1938 P: ZY ..00 —— —————a DEĞİŞİK DUYUMLAR Hindistan'da görülmemiş bir soğuk dalgası Bombay, 20 (A.A.) — Eşi görüük. memiş bir soğuk Galgası, gimal doğur suna düşen mıntakada sayısı yüzlere varan birçok kurban verdirmiştir. Mah Sul, tamamile mahvolmuştur. Binlerce ehli hayvan ve kuş ölmüştür. Zarar, birkaç milyon sterling Hra- &1 tahmin edilmektedir. Gujarat Sind ve Puncab pamuk rekoltesi büsbütü tur. dahilinde n mahvolmüş- Musul - Hayfa jip - layni açildı Şam Trablusu, 20 (A.A.) — İngiltere Dışarrişler Müsteşarı Lord Stanhopon ile Irak petrol sirketi idare meclisi başkanı Bay Con Cadman'm huzurunda, altr petrol borularınım açılması fevkalâde merasimle kutlanmış- tır. v Lübnan Cümhurreisinin hu: zurunda, yüce komiser Bay de Martel, muslukların açılma mera- simine başkanlık etmiştir, Bütün resmi şahsiyetlerle bu işe emek verenlerin şerefine bir ziyafet çekilmiştir. Asnri mültecilerine Güyan'da yer uranıyor Güyan, 19 (AA) — Liva Bgencral Brovn'un başkanlığında hareket eden keşif heyeti, 10 ilâ 20 bin Asuri mül. tecisini yerleştirmeğe yarıyacak mü- said bir yer eramak için bâkir orman. Tıklar içersinde 2000 kilemetrelik bir yolculuk yapmışlardır. General Brovn neticesini uluslar derneğine bildirecek olduğu bu keşif' seyahati hakkında bildiride bulunma: yı reddetmiştir. — eei BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Kaza'ya uğrayan gemiler Halifaks “Amerika,, 20 (A.A.) — Sen Jan de Terneov'den Nevyork'a Bitmekte olan “Hurryon,, adlı motlir. lü gemi San Framgis limanına yakın ka- Taya oturmuştur. On kişiden ibaret ge- micilerin ölmüş olmasından korkulu- yır. Bundan 47 gün önce, içnde 8 kişl ile Bahamas adalarından Yarmut'a ha. reket eden, üç dicekli “Nova-kvin,, â- dındaki yelkenliyi bulmaktan umud kesilmiştir. Battığı tahmin ediliyor. Küba'da ihtilâl hareketleri Havana, 20 (A.A.) — Burada bil. yük bir kahvede bir bomba patlamış birçok kimselerin ölümüne sebebiyet vermiştir. Bombayı gene bir imtilulei Koymuştur. Daha birkaç gün önce örfi idâre ilan edilmiş olmasına rağmen şeker ka- mışı tarlalarının yangın çıkartmak sus retile tabribine devam olunmaktadır. Havplman'ın muhakemesi Flemington, 20 (A.A.) — Havpt- man'ın avukatı, müddei umumiye, itti. ham şahitlerinin dinlenmesi keyfiyeti- nin pazartesi, yahut salı günü bitiril. mesini teklif etmiştir. Müdafaa şahit- lerinin dinlenmesine çarşamba günü başlanacak, muhakeme, iki haftaya ka- dar bitecektir. . . Hava vaziyeti Ziraat Vekâleti metooroloji enstitü « sünden almınan malümata göre son 24 sa- at içinde yurdun Karadeniz kıyıları ta - mamiyle yağışlı, diğer yerler kapalı geç miş ve yer yer bir milimetre etrafında ya gaşlar olmuştur. Orta Anadoluda, hava suhuneti dü. ne nazaran 3 derece kadar düşmüştür. Geceye aid en düşük suhunetler sıfırın altında Bolu, Kastamonuda 13, Esldşe- hir, Yozgad'ta 12, Evzurum'da 11, Aula rada,10, Kars'ta 9. dorecedir. En yüksek subunet de sılım üstüm de 17 derece olarak Adana'da kaydedil: miştir,