25 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Uludenizin boş adalarında tayyare alanları Vaşıugton, 24 (A.A) — Hususi ha, vacılık komisyomu, “panamerikan” ha- va şirketinin bahriye bakanlığından u- lu deniz kıyılarından Kanton'a .çin- geçrek yolculara kolaylık olmak üzere vake adasmada karaya inmek üzere bir merkez yapmasını istediğini ifşa etmiştir. Almanlar - transız hudu- duna bir âbide yapacaklar Sarbrüken, 24 (A.A,) — Sar'ın tah- Misi hatırasını tesid için fransız hudu - dunda muazzam bir #bide vücude geti- rilecektir. Buna karar veren alman amc- Hesi umumi cemiyetidir. Ahide hududun en yüksek notasında vücüde getirile « cek ve Almanya'nın her tarafından ge- tirtilecek olan taşlarla inşa edilecektir. Abide muazzam bir kaideden ibaret ola. €ak ve üzerinde Almanya'nın kalbi te - hakki edilen Buneburg'dan getirilmiş olan taşlarla bir blok vücude getirile - tvektir. Bir otomobil kazası Berlin, 24 (A.A.) — Dün gece ka . ranlıkta bir otomobil Hitler gençlerin » den bir kola çarpmıştır. Bir kişi ölmüş - we dördü ağır olmak üzere altı kişi yara- hanmıştır. Bahtiye mazırı B. Svanson, gazete- cilere bir çok şirketlerin de buau iste, diklerini, mesclenin tetkik edilmekde olduğunu söylemiştir. Şirketler, mid- vey adasında da bir merkez istemiş, lerdir, Öteyandan, hususi hava komisyonu askeeri tayyarelerin sayısının 4000 ol- Masın; isteyen son raporunu vermiştir. Nevyork, 24 (ALA) — Büyük ulu deniz üzerinde işletilecek hava pos. talarının deneme bazırlıkları hararetle Büyük Uudenizde hava seferleri Almanya'da Litvanya aleyhinde meşriyat - habiri bildiriyor: Alman basını bir ta- kım bahanelerle Litvanya aleyhindeki meşriyatına devam etmektedir. (Doyçe Algemayne çaytung) gaze, tesi, Berlindeki Litvanya elçiliğinin Ç Kavnasta yapılmakta olan eryasal mu- zarak diyor ki: * Herhangi bir elçiliğin memur bu- hunduğu memleket aleyhinde yazılmış - hir vesikayı o memleket içinde dağıt. ması diplomatik usullerde bir yenilik teşkil eder.,, Katolikleri kızdıran bir piyes Berlin, 24 (A.A) — (kahramanlıklar) adındaki piyesi dün gece Berlin devlet tiyatrosunda göste- silmiştir. Bu piyes katolik mahfellerde derin bir memnuniyetsizlikle kargılan, Y anıştır. Bu piyeste italyan filozofu 'Bruno değeri takdir edilmemiş bir dâ- hi, ve kilisenin boyunduruğuna karşı — Hlayan eden ve cen sonra yenilen bir kah, — gtaman olarak gösterilmektedir. j Germanya gazetesi diyor ki: Bu pi- yesi bir tahrik eseri olarak telakki et. — gekte katolikler haklıdır ve bu temsil İNGİLTERE'DE Hindistan işinde anlaşamazlık Londra, 24 (AA) — Bay Randolf zetliğini koyması ulusal kabine muhi, tinde, gittikçe artan bir endişe uyandır maktadır. Hindistan ana yasasının 18- lahı plânına karşı koyan bâtün muha, fazakârları bir araya toplıyan (Hindis- tanı koruma birliği) kendisinden ayrı. lan namzede karşı açıktan açığa cebhe almış ve birlik başkanı, bizzat seçim işlerine karışmağa karar vermiştir. Başlıca hükümet fırkasının içinde, büsbütün ortadan kalktığı sanılanı iki- Mik tehlikesi, bundan böyle hemen ha, &) olacak gibi görünüyor. Londra, 24 ÇA.A) — Müfessirlerin, bir yüzyıldanberidir arayıp da bulama dıkları, incilin mısır dili ile olan ter- eülmesinin aslı, Mısırda balunan bir yı, / ği papürüsün arasında Britiş Müze- um'un eline geçmiştir. JAPONYA'DA Deniz konuşmaları çıkmazı 'Tokyo, 24 (A.A) — Büyük gazete- der deniz konuşmalarının çıkmazdan çıkarmak için japon hükümetinin te, gebbüste bulunması ibtimalinden bah- #ediyorlar, Gazetelerin yazdığına göre japonya pasifik barışı için bir sıyasal vanlaşma yapılmasını teklif edecektir. - Bu anlaşmada Japonyanın Uzak Doğu Berlin, 24 (A.A) — Havas ajansı mu Bakemeye dair bir vesika dağıttığını ya, Kobenhayer'in gslusal birliği temin etmekten çok uzak- Çörçil'in Vavertri kısmi seçimine nam- Eski bir İncil tereümesi bulundu devam ediyor. katen kullanmak iznini Bayındırlık tahsisatını Bay Ruzvelt kendi dağıtacak Vaşıngton, 24 (AA) — almıştır. kendi dağıtacaktır, Bayındırlık işleri projesi acele görüşülecek Nevyork, 24 (ALA.) — Bayındırlık işleri projesinin görüşülmesi için acele görüşme usulünü dün meclis kabul ct - miştir. Malüm olduğu Üzere bu proje reisicümhurun emrine 4 milyar 800 mil- yon dolar verilmesine dairdir. Havptmana karşı yeni deiller Flemington, 24 (A.A) — İddia şa- hidlerinin sonuncuu olan bir mütehas, için kullanılan merdivendeki çivilerin Hauptmanın evinde tavan arasında pa- yanda tahtalarındaki çivi deliklerine uyduğumu ve Hauptmanın rendesinin merdiveni yapan rende olduğunu, çün kü rendenin ağzında bulunan hir kırı, ğın merdivende izler bıraktığını söyle- miştir. Amerika'da soğuktan ölenler artıyor Nevyork, 24 ÇA,A) — Mimesotada €lli yıldanberi görülmemiş derecede soğuklar olmuştur. Derece şıfırdan aşa- ğ 15 dir. Birleşik Amerikada soğuklar yüzün- den ölenlerin sayısı dün sabaha kadar 70 idi ve gittikçe de artmaktadır. Nevyorkta 20 santim derinlikte kar vardı ve kar yağmakta devsm ediyordu. Brezilya Sovyetler Birliğini tanıdı Riyo dö Janeyıo, 24 (A.A) — Dışa, Tiişler komisyonu, Sovyet Rusyanın ta- mınması raporunu tasvib etmiştir. Amerika'da nehirler taştı Sledega, 24 (A.A.) — "Amerika'da,, Nehirler taşmış ve binlerce kişi sularla çevrili bir halde kalmıştır. Şimdiye ka - dar yedi kişi ölmüştür. Buzlar nehir su. larının akmasına ve gemilerin işlemesi- me mani olduğundan yardım işleri pek zor yapılmaktadır. Misisipi faciası Nevyork, 24 (A.A.) — Bir nchrin su larının taşması yüzünden Misisipi eya - letinde Clarksdale'de 10 kişinin daba ölümü bilidirilyor. Misisipi ovasının sular altında kal « masiyle, damların ve ağacların üzerine sığınan binlerce kişiyi kurtarmak mak- sadile motörlü vapurlar gönderilmiştir. Birçok yerlerde gidiş geliş, ancak sandallarla temin edilmektedir. “Panamerikan airvays” şirketi san fransisko'da bir hava limanı kiralarış ve San diego hava sığınağını muvak- Bayındırlık işleri için kongreden istediği toptan 4 milyon dolarlık tahsisatı B. Ruzvelt sısı dün Lindbergin çocuğunu kaçırmak EFRANSA'DA Paris, 24 (ALA) — ve cümhuriyetçi sosyalist kurumlarına bu kurumların delegeleri, — ökonomik bulrana karşı hareket plânr etrafında mümkün olduğu kadar çok zümre ve dir. Genel işçiler konfederasyonu tara, fından tasarlanmış olan bu beyanname- ye esas olacaktır. Bu zatlar, sıyasal vaziyetlerini böy. Tece vücuda gelecek plâna göre tanzim edeceklerdir. Hazine bonolarının artırılması Paris, 24 (A A) — Saylavlar mec- lisi, maliye encümeni, —Bay Jermen Marten'i dinledikten sonra, harine bo, noları mikdarının $ milyon frank daba artırılmasına İzin veren yasa taslağını S e karşı 11 rey ile kabul etmiştir. Maliye bakanının sözleri Paris, 24 (A.A) — Hazinenia ihra- cat yapmasıma müsaade eden yasa İayi, hası hakkında söz söyliyen B. Germen enflasyon politikasına götürmemesi ge rektiği noktasr üzerinde ısrar etmiştir. Mesele, Bank dö Fransı hazine bo- nolarını toptan mükerrer — iskontoya mecbur etmek değildir. Sadece, ihraç leti biç bir vakit bozmağa çağırılma- dan, piyasanın teknik mekanizmasını, sermayeleri seferber etmek Jehine mü, kemmelleştizmektedir, Maliye bakanı, hükümetin frankın istikrarına kati olarak bağlı kaldığını ve kredi politikasının hem bu durluğu kurtarmak hem de uluslarda faaliyeti artırmak olduğunu söylemiştir. Bir uyuşturucu maddeler kaçakçısı yakalandı Parisı 24 (A.LAy — Dün Almanya- nın Velingarten kısabasında doğan, 64 yaşlarında Otto Jaufman adında biri tevkif olunmuştur. Bu adam, uluslararası uyuşturucu maddeler ticareti yapan en mühim ka, çakçılardan biridir. vzerinde, yabancı bir pasaportla bir kaç paket yuşturucu madde bulun- müuştür, Zehirli maddeler yasasına karşı uy. güunsuzluk ve yabancı pasaport kullan- mak suçlarile ittiham edilen ve esasen Amerika hükümetince bu suçlardan ötürü aranılanr Jaufman, müddetumu, miliğe teslim edilmiştir. — DEĞİŞİK DUYUMLAR Şako savaşı Asompsiyon, 24 (A-A) — Çıkarılan resmi bildiride Paraguay kuvvetlerinin Karandayti'yi ele geçirdikleri ve bir gok esir ve malzeme aldıkları bildiril. mektedir. Kapilenda mımtakasında Bo- livyalılar Polmasola'ya doğru çekilmek tedirler, Parlamentolar birliği konferansı Brüksci, 24 (A.A.) — Parlamentolar birliği icta komitesi, gelecek uluslar, arası konferansını 26 temmuzda Brük- selde yapmağa karar vermiştir. Günde likte şunlar vardır: Temsili rejimlerin ilerlemesi, sana, yi ve zizastin korunması, silah yapıl- masının kontrolu, devletlerin hukukt müsavatı mesclesi, Postayı vuran haydutlar Fall. River, —Masaşuset —24 (A, A) — Eilerinde tabanca olan dört hay, dut bir posta furgonunu çevirmişler ve yağma ettikten sonra otömobille kaç mışlardır. Haydutlar posta ile taşınan 129 bin dolar banknot ve gümüş paraları da alıp gitmişlerdir. Ökonomik buhran ve sosyalistler Fransız sösyalist mensub 70 kadar parlamento üyesile, yahısların toplanması gerekliğine dair müşterek bir bildirik tasvib etmişler Marten, bu Tayihanın hiç bir raman bir enstitüsü iskonto muamclatındaki usul., Çin — Japon savaşı (Başı 1 inci sayılada) İngilizler ne diyorlar? Pekin, 24 (A.LA.) — Royter a- jansı muhabirinden: Cohar cep- hesinde geceleyin sükünet vardı. Pekin'de endişe verici şayialar do- Taşıyor, ancak, çinliler karşılık sa- lıma (taarruza) geçmek dileğin- de olmadıklarından, durumun da- ha çok vahimleşeceği sanılmıyor. Japonların ileri hareketi Man- çuko'ya 30 mil murabbar toprak kazandırmıştır. Çin mahfelleri bu sebebsiz salı- mııcııcıufıırdmdmıveB Hi- rota'nın son bımçı nutkundan il- ham alarak japon ordusunun ger- çeımı “kontrol edilmez,, bir hale mi geldiğini soruşturmaktadır. SOVYETLER BİRLİĞİNDE. , Sovyet kongreleri Moskova, 24 (A.A.) — İçeri Rusya Sövyet köngresi dün işlerini bitirerek dağılmıştır. Büyük Sovyet Rusya kongresi yarın açılacaktır. Molotof kongrede içeri ve dr şarı sıyasa hakkında hükümet raporunu okuyacaktır. Hava vaziyeti Ziraat Bakanlığı meteoroloji enatitü. sünden aldığımız duyuğa göre son 24 saat içinde yurdun Trakya ve Ege alan. ları kapalı, öteki yerleri genellikle ya - ğışlı göçmiştir. Yağışlar Akdoniz ve Karadeniz kı - yılarında yağmur orta Anadolu ve doğa Anadolusunda kar şeklindedir. En çok yağış 10 milimetre olarak Rize'de ölçül- müştür. Öteki yerlerde yağış 2 ilâ 9 mi. metre arasındadır. Orta Anadolu'nun batı kısmından başka yerleri ve doğu Anadolusu büsbütün karla örtülüdür. Bu gece en düşük suhunet sıfırın al- tında Kars'ta 19, Sivas' Yozgad, ve Ço- rum'da 10, Erzurumda 9, Ankarada 6, derecedir. Düne nid en yüksek suhunet sıfırın üstünde 15 derec olarak Antalya. da kaydedilmiştir. Bugün Ankarada öğleyin hava sühü, neti sıfırın üstünde bir dercceye kadar yükselmiş ise de tekrar soğumaya baş- lamış ve öğleden sonra saat 14 de sıfı » rın altında 4 dereceye düşmüştür. Marmara felaketzede- lerine yardım Hilâliahmer Umumi Merke- zinden: Erdek ve havalisi felaketzede- lerine yardım olarak Yüksek Zi- raat Enstitüleri namınma (50) ve İnönü ilk mektebi dördüncü sınıf ikinci şube genelik Hilâliahmer azaları tarafından (3) ve Ziraat Bankası Umum Müdürlüğü Erkân ve memurları ile Merkez Müdür. lüğü memur ve müstahdemleri ta- rafından cemiyetimize (733) lira (72) kuruş verildi. Felakete uğrıyan yurddaşların acılarını dindirmek için bu yar- dımları yapan şefik ve duygulu zevata Hilâliahmer çok teşekkür eder. Atatürk Enstitüsünün yardımı Atatürk Enstitüsü ile Atatürk Lisesi muallim, talebe, memur ve hademelerinin; Marmara felaket- zedelerine yardım amaciyle arala- rında 172 lira topladıkları ve bu parayı Balıkesir'deki yardım ko- mitesine gönderdiklerini sevincle duyduk. Kontenjan ilavesi Ispanya'dan gelmiş ve gelecek mensucat için evelce ve- rilmiş (150) bin kiloya ilave ola- rak tarifenin 377 ila 381 pozis- yonlumı (100) bin kilo konten- jan ilave edilmesi takarrür etmiş- tir. 2£ SONKÂANUZ 1933 CUMA v — uamamn İSPANYA'DA İspanya'da yeni bir basın yasası hazıri Madrid, 24 (A.A) — Hükümet ya, kında yeni basın yatası projesini tet« kike başlıyacaktır. Bu kanun gazete, lere, kitablara, plakları telsizlere ve sinema filmlerine de şâmildir. Bu leyikaya göre radyoda herhan gi bir nutkun söylenmesi hükümetin müsaadesine bağlıdır. Yine hükümet plak ve filimlerin satılmasını da yasak edebilir. Basın suçlarının mesulü ma- kaleyi yazandır. Ancak makalenin sa, hibi belli olmazsa suçtan gazetenin mll dürü mesul tutulacaktır. Basın suçları beş yüzden elti bin peçeteye kadar pa- ra cezasiyle cezalandırılacaktır. ha )fya d (Başı 1 iğci sayıfada) Bay Batalof'un sözleri Belgrad, 24 (A.A.) — Avala a jansı muhabirine söylediklerinde, Dışarı İşler Bakanı B. Batalov, hu- lâsa olarak demiştir ki: “Bulgaristan'ın dışarı sıyasası, eskisi gibi kalmaktadır. ve önce komşularile olan dostluk bağları: nın devardını gözetir.,, Öte yandan, Başbakan B. Zla- tef, yeni hükümetin Yugoslavya ile yaklaşma sıyasasına devam e- deceğini bildirmiştir. Bulgaristan Roma anlaş- masına iştirake davet edildi Sofya, 24 (A.A.) — İtalya ve Fran- sa elçileri dış işler bakanına giderek Bul garistanı Roma anlaşmalarına iştirak et- meğe resmen davet etmişlerdir. Bugünkü büyük kayak eğlenceleri Ankara'nın sporla uğraşan mües- seseleri, hemen her tatil günü, şeh ri çevreliyen karlı dağlara seler- ler tertib ederek, oralarda, saat- lerce gülüp eğlenmek fırsatmı ü- yelerine vermektedirler. Geçen yd şehrimizde kurulan “Dağcılık ve Kayakçılık,, kulübünün yardım- lariyle gittikçe gelişmeğe başlıyan bu sparun taraftarları, gene kulübün yardımı ile bugün Dik- men sırtlarında, kayakçılık ve dağcılık eğzersizleri yapılmak ü- zere, büyük ölçüde bir gezinti pro- gramı hazırlamışlardır. Bu sabah saat 8,30 da Taşhan önünde da- vetlileri bekliyecek olan otobüsler Muhafız Gücünden 50, Ankara Gücünden 30, Ziraat Enstitülerin- den 30, Atatürk Enstitüsünden 20, Dağcılık ve Kayakçılık Kulübü ü. yelerinden 30-40, aralarında bir- çok bayanlar da bulunan heves. kârlardan bir o kadar kişiyi ala- rak spor yerine götürecektir. Öğrendiğimize göre Kurultay Başkanı Kâzım ÜÖzalp, C. H.F. Kâtibi Umumisi Bay R. Peker'in bu gezintide bulunmaları ihtimali olduğu gibi Fırka umumi idare he- yeti üyelerinden birçoğu, idman cemiyetleri ittifakı başkanları da davetliler arasındadır. Eiknoeloı sırasında sinema çe- kilecek, “Gölbaşı,, yolu üzerinde ki hındı ısınılıp yemek yenilecek ve öğleden sonra taat on beşe doğ- ru şehre dömıleo&lu Kıçıkçılık vakaları Son yedi gün içinde koruma teşkilâ- t tarafından birisi yaralı 70 kaçakçı ile 36 kuçakçı hayvanı yakalanmış, 1790 kilo gümrük kaçağı, 735 kilo inhisar ka. çalı, 452 adet paket tütün, üç tüfek, iki tabanca, 7 mermi 48 mecidiye, 31 kâğrt hira ele gecirilmistir.