5 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

“SAYIFA 2 5 ŞUBAT 1935 SALI — - DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR İngiliz - Fransız konuşmalarının sonuçları Londra, * (AA) — Dün akşam çı- karılan resmi bildirim şu suretle devam #tmektedir: * İngiliz — fransız görüşmelerinin konusu (mevzuu) acun barışını, Avru- pada daha sıkı bir iş birliğile temin etmek ve durdutulmazsa, silah yarışına tarmak suüretile savaş tehlikelerini ar. fturacak olan bazı temayülleri kaldırmaktır. Bildiride, ulustlar derneğinin, ulus- İararası meselelerin son defa hallinde oynadığı ehemmiyetli rolü kaydettik- tön sonra şöyle denilmektedir: * Teklif edilen genel mukavele hüt- kdimlerinc' tevfikan, Almanya, uluslar derneği içinde fasl üye mevkiini ala. taktır. İngiliz ve fransız hükümetleri, alakadar diğer devletlerin cevablarını aldıktan sonra, derhal yeniden istişa- gelerde bulunmağa amâde olduklarını bildirirler.,, dan v.. Londra, 4 (A.A) — Havas ajansı mu babiri bildiriyor: Fransız — ingiliz konuşmalarını hulasa eden resmi bildiri bundan önce anlaşma ve bildiri hakkın- a verdiğimiz havadisi teyid etmiştir. Ehemmiyeti meydanda olan bu vesika, İki memleket arasındaki işbirliğini kuv. yetlendirdikten başka, bütün Avrupa . 'nın uluslararası işbirliğine meydan ve- Becek yeni bir devir de açınaktadır. Yalnız bunun için Almanyanın gayet Mmutedil bir lisanla Franza ve İngiltere #arafından kendisine yapılan yatışıklı- Ha davet talebini kabul etmesi icab e- der. Hiç kimse, iyimseme sahibi tlarak hareket eden iki devlet adamlarının , /Savaş tehlikelerini artıracak olan silah. “danma yarışmdıtn kurtulmak için; yap- Hakları bu yeni teşebbüsü kötümseyemez İngiltere idarecilerinin, Sar mesele- Binde gösterdikleri uluslararası tesa- flid fikrinde devam ettiklerini görmek herhalde memnuniyet verletdir. Anlaşmanın esasına gelince, İngil. Berenin yalnız Romada Fransa ile İtal- Ya arasında — yapılmış olan uzlaşmayı tasvib ctmekle iktifa etmiyerek, tıpkı Frtansa ve İtalya gibi, Avusturya istik- halini muhafazaya çalışacağını görmek “de ayrıca memnuniyet verici bir iştir. Fakat, silahlanması. bütün memleket “ere bihakkın korku veren Almanyanın iyardımı. olmadan güven duygularının yeniden vücud bulması kabil değildir. “Bu sebebledir ki, — Almanya, Avrupa — Büvenliğini tesis edecek yeni bir ge- 4 el düzene iştirake davet edilmektedir. Bu düzenin sonucu, merkezi ve şar. ki Avrupa için yapılacak andlaşmaların VWersay muahedesindeki askeri hüküm- erin yerine geçmesi — suretile ortaya gıkacaktır. - Bunun için de silahları darsitan ge- Bel anlaşmanın imzalanması ve Alman- yanın ulurlar derneğine dönmesi icab Bder. Fransa ve Büyük Britanya bu su. zetle hem Almanyanıtı istediği hukuk- — Hü müsavatın temin edileceğini, bem — İde bütün Avrupa uluslarıma elzem ©- : bir emniyet rejiminin hasıl olaca- kansatındadırlar. Maamafih, fransız ıııınhhıhıı, . Ber Fransa ile Büyük Britanya, Belçi« ka, İtalya ve Almanya arasında yapı- Jacak hava korumu anlaşmalle yeni te. Hinat istihsal etmemiş olsalardı, şüphe — yoktür ki, muahedede mevcud askeri hükümlerin imza altında olarak kaldı. fılması fikrine muvafakat etmiyecek « — llerdi. Müukavelehin batı Avrupasını ala. kadar edecek kısımları İtalya toprakla. — finı mühtemel bir bava salımına karşı korum hususunda âmil olamıyacaktır. — Bu sebeble yeniden bir karşılık temin “edilmedikçe yeni taahhüdlere girilmek. ten çekinilmesi ihtimali vardır. Zaten yalnız Büyük Britanyanın, Fransanın < Belçikanın bu mukaveleye girmele- ti Lokarno andlaşmasında olduğu gİ- bi buna dajr görüşülmeye lüzum kal « maksızın ve hemen hemen otomatik bir tarzda salrma karşı bir ceza hareke. tine geçilmesini icab ettirecektir. Müsbet taahhüdlere karşı muhasım bir durumda bulunan ingiliz efkârının, Britanya'adalarına karşı yapılabilecek bir sahım belinde fransız hava filoları. run yardımını temin eden yeni taahhüd- lerden çekinmiyeceği muhakkak gibi - dir. Durumun bir hulasası olarak B. Lavalin dün akşam Sir Con Saymene söylediği şu sözler zikrolunabilir: “ — Memleketlesimiz, özcül hiç bir gaye takib — etmemektedirler. Onları birbirine bağlıyan bu sıkı anlaşma, de. vam edecek olursa, tek amaçları olan barışı muhafaza için gerektiği gibi ça- lışmış olacaklardır. , B. Laval'in söyledikleri Londra, 4 (ALA) — B. Laval, gaze- tecilere şunları söylemiştir: “ — Almanyanın, çalışmalarımızın sonuçlarını teveccühle karşılıyacağını, bütün kalbimle umarım Sar plebisiti ile Roma anlaşmalarından sonra, vüku- bulan Londza konuşmaları diplomasi ta rihinde mühim bir devre teşkil etmek. tedir. B. Flanden ve ben, çalışmala- rTımız sonucunun samlmiyetle karşıla « nacağını — ummaktayız. — Almanyanın kendisine yaptığımız müstacel daveti kabul edeceğini umuyoruz. Bu bizim, Avrupadaki güvenlik teşkilatını bir w sülle tanzim etmek hususundaki müşte- tek umudümüzdür.,, B. Laval, ingiliz ve fransız bakan- larının bütün sorumları tetkik esnasın- da gösterdikleri birlik ve dostluk fik- rini bilhassa kaydetmiştir Londra, 4 (A.A) — Dünkü gününü, Sir Gomer Berrynin yazlık köşkünde geçiren B. Flanden, burada B. Çember. Tayn ile buluşmuş ve Londraya gelelis denberidir İngiltere maliye mümessil- lerile vaki olan konuşmalarına, bu züt- la, devam etmiştir. Mevzuubahs konuşmalar, sırf istih. bari mahiyeti haiz olmakla beraber, B. Fiandenin İngilterenin şimdiki halde ingiliz Hrasının durluğunu hazırlama- ğa mütcmayil olmadığı kanaatini tak « viye etmiştir. Mubhakkak olan şudur ki, B. Flan: den, Fransanın mali durumu hakkında saylavlar meclisinde son defa irad et. tiği nutkun dayandığı sebebleri iszahi etmiştir. Fransız gazetelerinin . düsü celen Paris, 4 (A.A) — Londra anlaşma- larının yapılması ertesinde gazetelerin hepsi memnun lar, Gazeteler, bilhassa İngilterenin, ha- vuzlaşmasında tuttuğu yolu mevzuu- Bahs etmekte ve bu geçen günlerin ta. riht değerinl ittifakla teslim eylemek- tedirler. Pöti Pariziyen gazetesi diyor ki: “Savaş alanlarında paylaşılan teb- likelerden biridir., Hiç bir zaman bu derece samimi bir dostluk ve böyle bir İşbirliği isteği belirmemişti. , Ekselsiyor, şa mütaleayı yürütüyor. “Barışı temin bususunda büyük bir a- dım atılmıştır. Bunun için de ingiliz mümessillerinin — fevkalade — cesaret, fransızların da büyük bir cüret göster. meleri lazım gelmiştir. Almanyanın yeniden silahlanması neticesi olan bu- günkü durum karşısında (fevkalade in« Ziİva) da ısrara maddi ve manevi İm- kân kalmadığını anlamış olmak ingi - liz bakanları için şereflidir., Figaro gazetesi de diyor ki: “Hitlerin Fransaya bir el uzatmış olmasına karşılık Fransa da bugün o. na iki elini birden uzatmaktadır.,, # İngiliz gazeteleri memnun Londra, 4 (A.A) —— Ouzeteler, Lon- dra görüşmelerinin müsbet sonuçlar | vermiş olmasını memnuniyetle kayde « diyor. Fransa ve İngiltere hükümetle. rinin silahların terki ve güvenliğin durluğu için takib cedilen yolda tam bir anlaşmaya varmış olmaları, bu âan - laşmanın da Almanyaya karşı ileri sü- rülen tekliflerin uysal mahiyette bulun- masından ileri gelmesi ve en sonra bir hava mukavelesinin yapılması ihtima- H, ângiliz gazetelerini memnun eden şeylerdir. Bu gazcetcler, Almanyanın da Londranın tekliflerini iyi karşıla « mak suretile işbirliği isteğini göstere. ceğini umuyorlar. Yalnız Çinziva) prensipinin öteden- beri müdafli bulunan Deyli Ekepces, başka düşüncededir. Bütün ingiliz gazetelerinin fikrini hulasa eden Taymis, bu uzlaşmanın, Avrupa barışına, Lokarnodanberi va- ki olan yardımların en değerlisi oldu. gunu söylüyor. Ansızın hava hücumunda bulunacak bir devlete karşı derhal karşılık tedbir almak prensipi ne kadar çabtk kabul edilirse, © kadar iyi olacaktır. Bildiri- gin her fıkrası Almanyaya karşı hüz- nü niyet isbat etmektedir. Bu bildiriğin istihza ile karşılan. mryacağını, ve fena tefsir edilmiyece- ğini ve durumun düzelmesi ve baysal. laşması için Almanyanın da bu sami. mi işbirliğine katılacağını ummak ge - cektir. Londra müzakerecileri her tür- ü övülmeye değerler, Deyli Telgraf diyor ki: * Bu bir hava lokarnosudur. Alman yanın bunu reddetmesi Avrupanın ye. nilenmesi umudunu kıracağından, son söz kendisindedir., Deyli Herald, Şöyle diyor: “Aklı- selim galebe çalmıştır. Umarız ki, Al- manya da buna hayır demiyecektir.,, Yalnız Deyli Ekspres, fransız ba. kanları hesabına büyük' bir zafer teşkil çeden, (İngilterenin hayret verlci ta- ahhüdü,, nden müteessir görünmekte ve (havada dövüşecek olduğumuz za« man aynı zamanda " kârada ve denizde de dövüşeceğiz..) demekteir, Fsansız ve ingiliz elçileri B. Hitler'i ziyarel etliler Berlin, # (AA) — B. Fransova Pon. &e ile Sir Erik Filips, dün akşam B. Hitleri ziytretle — kendisine Londra uzlaşmalarının — metnini vermişlerdir. Sir Erik Filips, öğleden sonra B. fon Nöyrat ile de görüşmüştür. Londra, 4 (A.A) — B. Laval, dün Sir Con Saymen, B. Eden ve Östen Çemberlaya'ı yemeğe alıkoymuştur. Yemekten sonra, İtalya sefiri B. Grandi, gelib bu zümreye katılmıştır. B. Laval radyoda konuşacak Paris, 4 ÇA.LA) — B. Laval, Londra- dan bu sabah tayyare ile dönecektir. Bu akşam saat 20 de bir nutuk söyliye- cek ve bu nutuk, bütün devlet telsiz postaları tarafından neşrolunacaktır. Sir Saymen'in mühim bir nutku Londra, 4 (A.LA.) — Sir Con Sayımecn dün akşam radyo ile neşredilen bir bil- diriğinde bilhassa şunları söylemiştir: * — Son görüşmelerin, müstesna bir ehemmiyet ve değeri vardır.” Sözmen resmi bildirimde faydalı 4 noktayı hatırlattıktaa sonra, bir hava mukavelesinden bahseden dördüncü nok 'ta üzerinde bilhassa durmuş ve ifade et tiği manaları şu sutetle izah etmiştir 1 “ Hava sanayiindeki son inkişaflar sayesinde geniş sahalarda iz görmeye kabiliyetli, çok süratlı ve yüksek kudret Ti tayyarelerin imali, gizli ve seri manev ralar yapılmasını mümkün kılmaktadır. Hava tehlikesi, şehir ve köyleri tehdid ettiğinden bu yeni inkişaf, herkese kor- ku vermektedir, Bu hususta yeni bir. mukavelename tanzimi taarruza maruz kalan memleke- tin yardımına öteki memleketler derhal koşacaklarından, ani bir hücuma mani olmak için mülcsses bir tedbir değil mie dir? Farzedelim ki, bu mukaveleyi im. za eden devletler arasında Fransa İn e giltere, Almanya ve Belçika vardır, ve gene fazedelim ki ani bir hava hücu « dik, Bugün, Avrupa'daki dev I Ankara Halkevi balosu yirmi iki şubattfadır. Tetlerden berhangi birinin bize yardım etmesini ve bu salımı gerilemesini istes mek için, bize hak verebilecek herhangi bir muahede elimizde mevcud değildir. Bana öyle geliyor ki, #özümüzü tut- mak hususundaki şöhretimizden dola- yı, lokarno muahedesinin çerçevesi için de komşularımızdan biri veya öteki aley hine bir hava hlcumu vukubulduğu tak- dirde bir hücüuma uğrayan komşumu « zun müdafaasına İştirak etmek ve bu İş« tirake de katiyen vakit kaybetmemek mecburiyetinde kalacağız. Bu noktada, Almanya hükümeti de, davet edilen öteki memleketlerden here hangi birile aynı seviyede muamele gör- M Sir Con Saymen, Ttalya'dan bahse » derek demiştir ki: ** Kendisine uzun zamandanberi te- veccüh ve dostlukla bağlı bulunduğu - muz bu büyük memleketi, Avrupa'daki barış meselelerini düşündüğümüz a « man, katiyen hatırmızdan çıkarmıyo « rTuz. Fakat şurasını kaydetmeliyim ki, Jokarno muahedesi mucibince İngiltere hükümeti İtalya'ya yardım etmek mee-! buriyetinde olmadığı gibi, İtalya hükü- meti de bize yardım etmek mecburiye- tinde değildir. İngiltere ve İtalya'nın lo- karno çatışı altında bir sığmamları yak» tur, Sorum görüşüldüğü zaman, belki, mukavelenin bilhassa İtalya, Belçika ve Almanya hükümetleri, Londra konfe « ransı sonuclarından haberdar edilmişle- dir, Royter ajansının öğrendiğine göre hava mukavelesi yapılması hakkındaki fikrin yaptığı tesir müsaiddir. Bu muka- vele muayyen bir şekil aldığı takdirde, merkezt Avrupa devletlerine dair mahal H ikihci bir mukavelenin yapılması müm kündür.,, Londra konuşmaları ve Roma j Roma, 4 (ALA.) — Londrs könüş- mâlarının sonucları burada iyi karşı « lanmıştır. Ve gazeteler bundan memnu- niyet göstermektedir. luı[ı'o gaze « tesi diyor ki: “İtalya — Fransa — İngiltere mü « gellesi işemeye hazırlanmaktadır ve Av- Tupanın teskini plânmın tahakkukuna kapt açık bulunmaktadır. Nihayet İngiltere'nin Roma anlaş « malarında Avusturyanın istiklâline da- ir kısma iltihak etmiş olması büyük bir sevncle karşılanmıştır. B. Flanden Pariste , Paris, 4 (A.A.) — B. Flanden tay « jyare ile saat 10,50 de Londra'dan gele- rek Le Bourgete'de yere inmiştir, Lon « dradan hareketinden önce Havas Ajan- sına beyanatında Londra müzakereleri- nin memnuniyet veriri bir şekilde bitmiş olmasından dolayı çok sevindiğini söy « Temiştir. Le Bourge'ye geldikten sonra da radyoda söylevde bulunarak Londra ko- nuşmalarının Fransaya ve dünya barışı na yeni teminat verdiğini kaydetmiştir. Diğer taraftan aBy Laval da yanında dışarı İşler genel kâtibi B. Leger olduğu halde Londra'dan trenle hareket etmiş ve Viktorya istasyonunda B. Eden ve birçok ingiliz ricali tarafından selâmlan mıştır, B. Eden bir gazetecinin “B. La wal konuşmalardan memnun mu?,, sua Tine karşı “bundan emin olmak için yüzü ne bakmak kâfidir” cevabını vermiştir. FRANSA'DA Tayyare ile gezecek tiyatro heyeti Paris, 4 (A.A.) — Fransanın tanın- mış tiyatro artisti ve müellifi Saşa Git- Ti, önümüzdeki eylülde Avrupa mer- kezlerinde tayyare ile bir temsil seya- hatine çıkacaktır. Kendisi temsil arka- daşlariyle - ki aralarında Andre Lüge de vardır - tayyareci Kodos'un idare et- tiği bir tayyare ile yola çıkacaklar ve bu suretle her gece başka bir şehirde temsiller verebileceklerdir. Bugüne ka- dar ilk defa tezebbüs edilen bu tem- #il tarzını bildiren gazeteler, sanat ile en modern tekniğin bu işbirliğini ehem- miyetle kaydediyorlar. DEĞİŞİK DUYUKLAR . İzvestiya B. Bek'in söyledikleri-için ne diyor? Moskova, 4 (ALA.) — Lehistan dr- şarı işler bakanı Bay Bek'in diyet mec« lisi hariciye komisyonundaki söyledik » lerini mevzuu bahseden İzvestiya ga« zetesi diyor ki: “ Bay Bek'in nutku hiç kimseyi memnun etmemiştir. Bu beyanatta Le « histanım harici siyasetinin ne istikamet. te yürüdüğünü söylemiyor. Bay Bek bütün mühim meselelerden ve uluslar » arası siyasetinin halletmeye çalıştığı esaslı işlerden ictinab etmek istemiştir.. Bay Bek pasifik denizi vaziyetinden ve ne de sulh ve harb meselelerinin bağlı bulunduğu Avrupa variyetinden bahset. miye tenezzll etmemiştir. Bay Bek Prom sa — Lehistan münasebatındaki gergin Jiğe de işaret eylememiş ve şark misa. kt hakkında Fransa ile Lehistan arasın. da tam bir görüş mütabakatı olduğunu anlatır şekilde hadiseleri güöstermiştir. Keza Bay Bek Sovyet köngresinde Bay Molotof'un Sovyet Rusya ile Lehis- tan aarsında iyi komşuluk münasebetle- rinin ileride iyileşmesi yolundaki dile « ğine de cevab vermemiştir. Vakıa Bay Bek şark misakı hakkında “hayır,. demi yor fakat belki de şimdiye kadar yüz de fa söylenmiş olan şeyleri tekrar ediyor! “ Mescle etrafile yeniden tetkili edilmelidir,, ilmin hududu yoktur. Her mesele ilânihaye tetkik olunabilir. An « cak şark misakı meselesi şark Avrupa « sı sulhunun kuvvetlendirilmesile alâka. dardır. Ve bunun tetkiki sulh bozulun« erya kadar sürüncemede brrakılamaz. Doğu Avrupasınım sulbu yalnız Lehis « tan ile Sovyet Rusya'nın elindedir. Bu mmtakadaki variyetin değişmesini isti. yen başka unsurlar vardır, sulbu ancak Sovyet Rusya ile Lehistan'ın müşterek hareketleri tarsin edebilir, Bu unsurlara gösterilmelidir ki doğu —Avrupasında muslihane münasebetleri bozmak - yo « lunda yapılacak her teşebbüs müştereli bir mukavemete uğrıyacaktır. İşte Sov« yet Rusya ile Pransa'nın istediği ve İn« giltere'nin de müzaharet ettiği tiyaset budur. Fakat Lehistan şimdiye kadar bu yolda yapılan teklifleri ancak tet « kik etmiştir. Biz, Bay Bek'in nutkunda gösterdiği nikbinlikle kendimizi avuta- mayız. Çünkü Doğu Avrupasının vazi. yeti Bay Bek'in nutkurda göstermek iss tediği gibi öyle sakin de değildir.,, Yugoslav âyanı için hususi seçinz Belgrad, 4 (A.A.) — ÂAyan kısmı 86 çimi tam bir sükün ve iIntizam içinde cereyan etmiştir. Hükümet listeleri her tarafta hemen hemen İttifakla kazana mnışlardır, Dahiliye Bakanı Popoviç ila soysal yardım bakanı Maruşiç seçilmi: Terdir. Başbakan Yevtiç Tuna Banovii de reylerin yüzde 97 siyle seçilmiştir. Bu netice itibariyle Belgrad — sıyasal mahfillerinde, ulusun Yevtiç hükümes ti sryasasına olan güveninin yeni bir delili olarak tefsir edilmektedir. Avusturya - İtalya kültür anlaşması Roma, 4 (A.A) — Avusturya —İital, yan kültür. anlaşmasının İimzasınıan sonra BB. Musolini ve Pernter birer nutuk söylemişlerdir. Avusturya baktnı bu kültür anlaş- masının öktnomi andlaşmalarına mesud bir ek ve aynı zamanda iki eski medi- niyetarsamda fikri bir köprü teşkil et. tiğini eöylemiş ve bunun ulusltrarasın. da birlik ve dostlük fikrine hizmet et« mesi dileğinde bulunmuştur. Bay Mu, olini verdiği cevabta demiştir ki: “ — Bu anlaşma iki memleket mti. nasebetlerinin inkişafını gözeten müş« terek sıyasada yeni bir 'safha teşkilre. der, Sıyasal ve ökanomik mahiyette- ki andlaşmalar çok mühimdir, fakat fikir andlaşmaları da uluslarımızın düe şünüşlerini öğrenmek için gereklidir. Fikrin ve sanatm bütün safhalarında genel ve feyizli işbirliğinde bulunabil« mek için bu bilgi esaslı bir şarttır. ,,