5 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

5 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

BŞUT 00354A'I Yarı - sı yasal —H Londra anlaşması Londva'da, İngiltere ile Fransa ara- sında — yapılan — anlaşmada - kararlaşan dört noktayı Ajans telgrafları verdiği Bibi resmi tebligler de teyid eylâmiştir. 1 — Almanya'nın meşru - olmıyarak yeniden silâhlanmasile hükümsüz kal - Meş olan Versay muahedesinin beşinci Maddesinin iptali, Mazmalih silahtan Tecridi icab eden mıntaka hakındaki kayıd bundan harietir. ,2 — Askeri şartların yerine, genel Bir silahları tahdid mukavelesinin kon- Ması, 3 — Tuna ve Doğu andlaşmaları ya- pılması. 4 — Almanyanın Uluslar Derneği - he dönmesi, Görülüyor ki, bu anlaşmada, iki bü- Yük devlet biribirlerinin rörüşlerini Onamışlardır. İngillere çünkü, Alman - Ya'nın, silâhlar da dahil olmak üzere, her bakımdan müsavi haklara malik ol- Masını yaruri görüyordu — Almanya'ya her hususta beraberlik hakkını tanımak, İki bakımdan mühimdi. Almanya'ya - ter uluslar derneğine — dönmesi ister lokarnosu'na girmesi teklif olun - tun verdiği cevab, hep “bütün haklarda berabertik isterim,, şeklinde idi. Şu hal- de, beraberlik hakkı verilince, Almanya- fm ne doğu Tokarnosu ne de uluslar derneğine dönmek hususunda yeni güç- lükler ve yeni şartlar tanrmaması İ « zım gelirdi Tagiliz devlet adamları, işte bunu böylece düşünerek, — fransızlarla yeşil Masa başına geçtiler. Fransızlar, Alman yaya beraberlik hakkınım tanınması için, anlaşılıyor ki iki şart koşmuşları 1. Almanya'nın, Tuna anlaşmasına (Mussolini — Lâval mülâkatı mucibin- €e) girmekle Orta Avrupa harışını, Doğu lokarnosuna girmekle de doğu Avrupası barışımı desteklemesi: 2. Beraberlik hakkının tanınmasın - dan sonra, silâhları tahdid - formülüne katrlması. Fransa ile İngiltere'nin koydukları zamanda tatbik olunmak suretile mu - teberdir. Birini bırakıp diğer üçünü ka- bul etmek yoktur. Bütün bunlardan başka da, hava si- lâhının tehlikesi göz önünde bulunduru- larak, Almanya, İngiltere, Fransa, İtal- ya ve Belçika arasında her hangi bir Mütecavize karşı bir nevi ittifak akdo - hanmasıdır. Tngiliz dış işler bakanı Sir John Si- mon'un bu noktaya dair uzün ve ehem- miyetli bildirisini de Ajans bülteninde okumak kabil olmuştur. Bu bildiriye Böre batı Avrupasında, her hangi -bir devletin bir diğerinin topraklarına bir » denbire havadan bir hücum yaparak onu tayasal bir felce uğratması kabil olsa bile faydasızdır. Çünkü diğer devletler, hücuma uğrryanın bemen yandımıma ka- Berak tecavür edene karşı vaziyet ala » saklardır. » Bütün bu noktaları gözden - geçirir- sek görürüz ki: 1 Almanya'nın mütemadiyen ileri türdüğü hak beraberliği kendisine ve - tilmektedir Versailles'in buna dair mad- deleri iptal edilecektir. a 2. Doğu lokarnosu ile Tuna anlaşma- * üzerinde, İtalya, İngiltere ve Fransa arasında bir görüş beraberliği basıl ol - Muştur, 3. Eski lokarno, bir hava mukaveleti le güclendirilmiştir. Hava mukavelesi - Bin gerekirse yalnız Fransa - İngiltere » Belçika arasında yapılabileceği de Sir J. Simon'un son bildirisinden anlaşıl - Maktadır, Şimdi söz, Almanya'nındır. Kendisi- e hak beraberliği verildiği ve uluslar 4 ine yeniden davet edildiği halde doğu lokarnosu ile Tuna anlaşması'nı Bnamazsa, çok nazik bir vaziyete gire - tektir, barışçılığından şüphe edilecektir Frahsa'nın önce İtalya ile Roma'da Bonra da İngiltere ile Londra'da anlaşa- Tak Avrupanım bu iki büyük devleti ile #a mühim davalarda bir cephe birliği kurabilmesi, harbsonrası diplomasisinin * büyük hadisesi ve muvaffakiyetidir. BURHAN BELGE EçÇçTED ULUS U YOURKOLAR Çocuk Esirgeme kurumu- nun çalışmaları â Çocuk Esirgeme Kurumu genel merkezi 16.1.935 den 1.2.935 ta- rihine kadar 2651 çocuğa yardım etmiştir. Bunlardan 322 hasta ço- cuk ve anne genel merkez polikli- niklerinde muayene ve tedavi e- dilmiştir. Ayrıca diş mauyene e- vinde 674 çocuğun dişleri muaye- ne ve tedavi edilmiştir. 1273 ço- cuk ve anne genel merkezin ban- yolarından istifade etmiştir. Süt damlası kısmında da her gün 152 çocuğa yekün olarak 1230 kilo be- dava süt dağıtılmıştır. Fakir tale- beler için açılan aşhaneden her gün 206 çocuğa sıcak öğle yeme- ği verilmiştir. Yardım için müra- caat eden fakir çocuklardan beşi- ne para yardımı yapılmıştır. Ay- rıca 19 fakir çocuğa elbise, tani- la, çamaşır, verilmek suretile se- vindirilmiştir. Yozgarlda zelzele Yozgad, 4 (A.A.) — Yer sar- sıntısı sabaha doğru gene iki ke- re duyulmuştur. Zarar yoktur. Dünkü şiddetli sarsıntıdan bazı evlerin duvarları çatlamış camla- vt kırılmıştır. Türkofisin bir isteği Türk - yunan takas anlaşması- na bağlı nota mucibince Türkiye- de bloke yunan ticari —matlubatı ile Yunanistan'da bloke türk tica. vi alacaklarının karşılıklı olarak takası muamelesine yakında baş- lanacağından, Yunanistanda blo- ke kalmış ticari alacakları olan- ların, bu matlüblarmın menşe, ta- rih ve miktarlarını hemen Türko. fise veya şubelerina bildirmeleri lâzımdır. Amasya vilayet kongresi Amasya, 4 (A.A.) — C. H. F. vilâyet kongresi yapıldı. Kongre- de memlekete aid muhtelif mev- zular etrafında görüşüldü ve ka- rarlar verildi. Yeni vilâyet idare heyeti yeniden dokuza çıkarıldı ve büyük koöngre için üç mümes- sil seçildi. Giresun kredi kooperatifleri Giresun, 4 (A-A.) — Vilâye- timizin merkez mıntakasımın 80 köyünde kurulu ve sayısı 43 ü bul- muş olan zirai kredi kooperatifle. rinin ortaklarına Ziraat Bankasın- ca birinci kânun sonuna kadar 436.761 lira ödüne para verilmek suretiyle yardım yapılmıştır. Bu kooperatiflerin mevduatı 78.865 ihtiyat sermayeleri 55,972 tahsil edilmiş — sermayeleri ise 155.315 liradır. Kazalarda kuru- hu kooperatifler bu sayıların dışın- dadır. Muş sıhhat müdürü Muş vilayeti sağlık ve soysal muavenet müdürü Bay şevki has- talığı dolayısiyle müstafi adde- dilmiştir. Atatürkün özadı Istanbul, 4 ÇA.A.) — Bugünkü tebliğde Önder Atatürk'ün öz adı- nn Kamâl olarak yazılmış oldu- ğunu gördük. Bu hususta yaptığı- mız tahkikten böyle yazılışın se- beb ve temeli anlaşıldı. Atatürk'ün taşıdığı Kamâl adı bir arabça kelime olmadığı gibi, arabça Kemal kelimesinin delâlet ettiği manada da değildir. Atatürk'ün muhafaza edilen öz adı, türkçe ordu ve kale manasına olan Kamâl'dır. Son â üstündeki tahfif işareti (1) harfini yumuşat- tığı için telaffuz hemen hemen arabeca Kemal telaffuzuna yakla- şır. Benzeyiş bundan ibarettir. Piyeslerin kontrolu Evelce, piyesler temsil edilme- den polis tarafından kontrol edi- lirlerdi. 2444 numaralı Matbuat Umum Müdürlüğü Teşkilat kanu- nu ile bu salâhiyet Matbuat U- mum Müdür! nün vazifeleri a- rasma girmiştir. Talimatname ahkâmına göre, piyeslerin tetkiki için piyesleri oynıyacak yerlerin tâbi bulundu- ğu en büyük mülkiye memuru, e- serleri Matbuat Umum Müdürlü- ğüne gönderir ve bunlar geldiği vakit hemen tetkik edilerek hak- larında karar verilir. “Lüks hayat,, ve “Üç saat,, ope- retleri de bir hafta evel İstanbul vilayeti tarafından — Ankara'ya gönderilmiş fakat, bunların oy- nanmasında mahzur görüldüğün- den kanuni salâhiyet kullanılarak oynanmaları menedilmiştir. Maliye tetkik bürosunun çalışmaları Maliye tetkik bürosu tuz, arazi, hayvanlar ve kazane vergisi üze- rinde çalışmaktadır. Kazanc ver- gisinde tatbikat neticesinde göze çarpan müşküllerin düzeltilmesi noktası, arazi vergisinde bekaya önünü almak için alı- nacak tedbirlere hayvanlar vergi- sinde cibayet tarzının ıslahatı is- tilzam eden cihetin ve mımtaka u- sulünün kabili tatbik olup olma- dığı tetkik edilmektedir. Bazı maddeler hakkında Ba- kanlar heyetinin kararı Silolar inşaatında kullanılmak üzere getirtilecek inşaat malzeme- si ve makineler, Norveçten daire- ler için getirtilecek âdi matbaa kâğıdlarının kontenjan harici A- dana üretme çiftliğinde yapıla- cak pamuk üretme işlerinde kul. lanılacak ziraat makinalarının dövizle alınması Bakanlar heye- tince kabul edilmiştir. Karakösede kar yolları kapadı Karaköse, 4 (A. A.) — Dört gündür kar yağıyor. Şimdiye ka- dar yağan kar bir metre 60 san- timetreyi bulmuştur. Vilâyet yol- Tarının geçid yerleri kapanmıştır. Ankara Radyosu Aakara radyosunun bu akşamki prog ramt şudür : Çocuk saatı Musiki: Godard Berceuse Rubinstein Mâölodie Nölk Bourröe Göene Köy şarkısı Edib Sezen: Viyolonsel Ulvi Cemal: piyano Maliye Vekâleti saatı Danz müsikisi: Mousiki: Boethoven Tric Necdet Remzi Keman Ulvi Cemal: Piyano Edih Sezen: Viyolonsel Haberler İstanbul radyosu İstanbul radyosunun bu — akşamki programı şudur: Saat 18 — Almanca ders 18,30 — Jimnastik Bayan Azâde 18,50 Danz musikisi plâk 1930 Haberler 19,40 Bayan Semiha: Şan piyano fle 20 Maliye Bakanlığı namma kon- ferans Demircaz: Şan Bayan Rozi 21,15 San haberler 21,30 Radyo orkestrası 22 — Radyo Caz ve Tango örkestrası 20,30 Halkevi - temsilleri Uç haftadanberi şehrimizde bulunan ve önce Yeni sinemada sonra da halkevi mizde temsiller vererek Ankaranın U - yatro ihtiyacını karşılamıya çalışan de- gerli sanatkâr Raşid Riza heyetinin, kad vosunu takviye ederek bundan böyle Halkevinde muntazaman haftada iki de- fa temsiller vereceğini öğrendik. Böylelikle, şehirlerinde büyük - bir boşluğu dolduran değerli sanatkârı an « karalılar yeniden alkışlamak imkânmı bulacaklardır. Bu akşam Raşid Riza heyeti Halke- winde “renkli fener,, piyesini oynuyacak ve cumartesi akşamı da geçenlerde bü - yük bir muvaffakiyetle temsil edilen *koendisinin kölgesi,, ni tekrar edecektir. İstanbul ticaret talebeleri Konya'da Konya, 4 (A.A.) —Dün yük- sek iktısad ve ticaret mektebi ta- lebesinden 40 kişi Konyaya geldi. Belediye ve ticaret odası üyeleri karşıladılar. Kendileri için hazır. lanan otele götürüldüler. Valiyi, fırkayı, belediyeyi ziyaret ettiler. —a D Brikesir Çocuk Esirgeme Kurumu yüz on yoksul okulluya sıcak yemel vermeKtedir. Bu yıl da geçen yılda olduğu gi bi Balık gelen taşralı talebeye mahsus olmak üzere Biİr pansiyon açılmış ve buraya $0 okullu alınnuşur, Bu xesim yemek yiyen yavruları göstermektedir SAYIFA 8 ÜLKÜ Bu kültür mecmaasının yirmi döre düncü sayısı da şubatın — birinci günü çıktı. Her sayrsında bir parça daha yük #eelen ve güzelleşen mecmua, bu sayısie le ikinci yılmı bitirirken, tekâmül yos lunda bir merhale daha almıştır. Nafi Kansu'nun (Ulusal Güven) başyazısı, büyük türk devriminin ve we Tasal kalkınmanın ana çizgileri Üzerime de durarak arkadan geleceklere eksili görülmiyecek kadar çalışmış olduğumua zu pek güzel anlatmaktadır. Bay Ahe med Nesimi'nin (İnanç ve Us) başlıklı yazımı, bu ikâ beşeri cevherin ulusal ve evrensel bayatta oynadığı kuvvetli roe Kü, bizim bugünkü kurtuluş bareketles rimize tatbik etmekte ve amaçlarınt göstererek, başka ulusların da bu yök kara hasretle koşacaklarını anlatmakta, dir. Hilmi Ziya (Çekoslovak tefekkürük me bir bakış) başlıklı yazısında, cekl zamanlarda başka uluslar arasında külk türü boğulmuş olan bu yeni ve bugünkll hayata uymuş kavmin yükselme yolunu daki mücahedesini, ince bir felsefe ob- jektifinden geçirerek çok güzel hulasa etmektedir. H. Raşid Öymen'in (Köy mektebl ve köy muallimi ) yazısı genç kültüs ordumuza çok alaka verebilecek görüş. keri canlandırmakta ve inkılâb okulla« dımızın taşmması lazım gelen Tühü işMe” Tet etmektedir. M. Saffet Engin, bir kaç sayıdır des vam eden Eti türklerinin übideleri ve Banat eserleri etrafında bugüne kadar. yapılmış olan araştırmaların bir tarile gesini yapmaktadır. İ Avni Candar, tarih sahasında çoli, büyük ve eski görünüşleriyle büyük a| kisler yapmış olan — (Kimer) türklerlı hakkında yaptığı etüldünde bu kavmin arkı, yaşadığı memlcketler, en ceki c manlardanberi — görülmüş hareketlerini' bulasa etmekte ve bugün de bu kavmizi bakiyesine Anadolumuzda tesadüf etel mek kabil olacağını isbata çalışmaktas' v j 8. Aydoslu (Ökonumik devri daimj bahsinin sonunu bu sayıda — getirmiş, Millit iktısadın şemasını çizmiştir, K. Ömet Çağlar (Ankara köylerinde bir toprak ve su etüdü) makalesinda Ankaradan (Kutludüğün) köyüne ka« dar erazinin Jeolojik vaziyetini ve topsl rak analizelerini hulasa etmektedir. —| L Hakkı Tonguç Ankara Halkevli tarafından Sergievinde - açılınış olam (Sovyet sanatkârları — resim sergisi) ni, tahlil etmekte ve genel bakımdan sergix yi övmektedir. Bu sergiden üç tablos nun resmini de bu yazıya bitişik olarali görlyoruz. Talat Onay (Türklerde Boks) başa lıklı makalesinde bu sporun türklerde (300) yıl önce mevcud ve malüm oldu4 ğunu vesikalara istineden göstermektes dir, Vildan Aşir (Dağın ve kışın sporu)i yazısında kayak etrafında değerli yore damlar . Aziz Çorlu (Musikinin terih ve edex biyatı) makalesinde — hıristiyanlıktan sonra musikinin — geçirdiği devirleri, musiki Üstadlarını tanıtmaktadır. (Mutta çiftçi yeni tohum yılına naa sıl girdi?) yazısında Neşri öz Mut di. linde ufak bir örnek vermektedir. K. Ü. (Ayın Politikası) nda dış &n yasada, Memel meselesi, yeni bulgar kap binesi ve iç sıyasada da C. H. F. vilas yet kongrelerini, seçim işlerini icmal etmektedir. E. Bebnan Şapolyo (Amaron) hikâk yesinde, yunan mitolojisine kadar gifa miş, efaaneleşmiş bir türk ulusu olan Amazon « Halleon'ları tasvir etmekte« dir. Bu ihtısas yazılarından başka, (istân tistiğin hizmet ve faydaları, türk soyada karı, İstiklâi savaşı nasıl oldu eserleri hakkında bibliyoğrafik etüdler, Anla. ra Halkevi köycüler kolunun çalışmalar rı ve yaptığı tetkikler etrafında bir örnek, Halkevleri tarafından neşredilen anecmualar hakkında etüdler mecmuaya ayrıca bir güzellik ve münderecatına bir zenginlik vermiştir. Bu sayıda Ülkünün ikinci vılma aid bir endeks de görülüyor.