11 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

11 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 ULUS 1t ŞUBAT 1935 ra'ı.mn'rıi DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR SOVYETLER BİRLİĞİNDE B, Molotofun söylevi ve Amerika Moskova, 10 (A.A) — Havas muha- birinden: — B. Molotof'un, sovyetler koöngresinde okuduğu söylev, Moskova İdaki yabancı mahfellere göre Amerika reisicümhurunun, Rusyadaki diploma- fik ve konşolosluk hizmetlerinin tahdi (dine ve deniz ve hava ataşeliklerinin kaldırılmasına — mütcallik kararlarında #mil olmuştur. Halk komiserleri beyetinin başkanı, yabancı iddialıra ve ezcümle Ameri- kanın isteklerine kargı sovyetlerin baş #eğmezliğinden bahsetmiştir. Aynı mahfellere göre, bilhassa yere H ahaliye bitab eden bu söylevin bu F-lmı bafifleterek, askıdaki mesele- kerin teknik bir biçimde anlatılmasını; gprensip telakkilerinde 1srar etmeksizin, (ışarrişler komiserine bırakmak daha uy gön düşecekti BULGARİSTAN'DA Yeni Sofya Polis müdürü Sofya, 10 (A.A) — Sofya mıntakası geki müdürü ihtiyat miralayı Kovaçef polis müdürlüğüne tayin edilmiştir. ——— ——— deki bütün şikâyetlerini, aydınlanmazı- ma istediği noktaları, dileklerini yazı ile Umum Müdürlüğe bildirmeye başlamış ve toplanan dileklerin tasnifinde anlaşıl- mıştır ki, halk en fazla — mektublarının yerlerine gitmediğinden şikâyetçidir. Bu anlaşılınca araştırmalar yapıldı. Mektubların yerlerine gitmemesinden derd yanılryordu. Nihayet mektubların sıkı ve devam- k bir kontrolünde işin iç yüzü tamami- Te meydana çıkarılmıştır. Varılan netice posta idaresini kayıdsızlık ve ihmalle itham edenlerin ve böyle bir kanaate sahib olanların düşünüşlerinde ne kadar haksız olduklarımı anlatacak değerdedir.: gitmiyen mektablar — şunlardan dolayı yerlerine varamamıştır: Gideceği yerin (vilâyetin, kazanm, nahiyenin hulâsa posta merkezi olan ye- rin) adı yazılmadığı için; kendine mek- tub gönderilen yurddaşın adı yazılma - dığı için; mektubtaki adres, ne kadar aransa bulunamıyacak kadar eksik oldu- Hu için; sonuncu ve en garibi olarak da zarfın üstü bamboş bırakılmış — olduğu .. Bu şekilde olup yerlerine gidemi - yen ve biriken mektublardan bir kaç ta- nesinin kılişesini koyuyoruz: mektubla- rın niçin ve neden gitmediğini çok güzel anlatan bu belgeleri, “gitmiyen mektub- lar,, iddiasının içyüzü bakımımdan bizi kâfi derecede aydmlatacak değerdedir. Yalnız şunu da ilâve edelim ki, yerlerine gitmiyen bu mektublar kaybolmuş de « gildir. Adres eksikliği dolayısiyle gitmi- yen mektubunuzu geri almak istediğiniz zaman posta idaresine başvurunuz. Der- hal mektubunuz bulunur ve verilir. Böy- kelikle hem mektubunuz - adres tamam- lanarak - yerlerine gitmiş, hem de bir devlet kurumu yersiz ve boş bir isnad- dan kurtulmuş olur, Basit bir tetkik göstermiştir ki, şikâ- yetlerin sayısı ile adresi eksik olan mek- tubların sayısı hemen hemen - biribirine denktir. Bundan şu neticeyi çıkarabiliriz: Cümhuriyet postalarında yerlerine erişmeyen mektublur ancak adresi ek - sik ve bulunamıyacak kadar kıt olanlar- dır. Yalnız Ankara merkezinde bir — iki gün içinde adresi hiç olmaması veya ek- sik olması dolayısiyle yerlerine gönderi- Temiyen mektubların sayısı 23 dür. Dü- t#ünmelidir ki Türkiyemizde 630 posta merkezi vardır. Ve her merkezde adres. siz atılan mektublar da bulunur. Gitmi- yen ve geri alımmaları için bekletilen bu mektubların sahibleri de, yazdıklarının yerlerine varmadığını iddia edenledir. Posta idaresi mektub zarflarının na- sıl yazılması gereklendiğini gösterir ör- nekleri - kişelerin üne asmaktadır. Böylelikle adreslerin eksik olarak yazıl- masına ve dolayısiyle de mektubların gitmemesine meydan verilmemeye ça « Tışılmaktadır. İNGİLTERE'DE .Bay Saymenin Almanya. yolculuğu Londra, 10 (A.A) — Londra konuş. malarının hemen ertesinde dolaşmağa başlıyan bazı şaylalara göre Sir Con Saymenin yakında Berline gideceği tah min ediliyor ve bu şayialar alman mat- buatında müsaid yankılar buluyordu. “Observer,, gazetesinin sıyasal ya- zarmma göre bu ziyaret filvaki olacak- tır. Aynı gözete, sıyasal mehafilin mu. tad çekingen durumlarını muhafaza et- mekle beraber bu duyuğu tekzibe ka- dar varmadıklarını yazıyor Diğer te- raftan, Berlin elçisi Sir Erik Filipsin raporları, teklifin Berlinde iyi karşgı. landığını bildirmektedir. Londra anlaşmalarının ortaya koy- duğu meseleleri konuşmak için özel bir konferansın toplanmasını da mevzuu bahseden (Observer) genel mahiyette bir konuşma ile diplomatik — yoldan örel konuşmaların karşılıklı faydaları- mr takdir için henüz dahâ pek erken olduğunu yazıyor. Muhtelif yabancı devletlerin telakki tarzlarının ifadesi- ne meydan veren şimdiki hazırlık saf. hası, en eyi metodu ilham edecektir. Londra anlaşması karşısında alman görüşü Londra, 10 (A.A.) — Yarı Korespondans diplomatik dirisinden ötürü diyor ki: *“— Mevzubahs olan, bir takım belli projelerin abanması veya onanması de- ğil, ancak belli bir program içinde ser- bestçe ve birlik üzere konuşmalara gi- rişmektir.,, Bu gazete, Almanyanın İngiltere ile Fransa'nın arasını açmağa çalıştmadığını temin etmekte ve bilakis bu devletlerin, silâhlanma meseleleri hakkında bir an- laşmanın husulünü temenni Basusun- da anlaşmış olduklarından dolayı mem nuniyetini ızhar eylemektedir. Bu şuretle, aynı ülküyü güden ulus- lararası konuşmaların daima ilişmiş ol- duğu ölü noktadan öteye geçebilmek umudu doğmuştur. Bazı yabancı gazetelerin yazdıkları- na bakılırsa, birçok uluslar Londra pro- gramına karşı itiraz etmektedirler, Pa- ris, Londra ve Berlinden başka, Ro- manın, Pragın, Varşova'nın ve Mosko- vanın da, bu işin muvaffakıyetine çalış- maları gerektir. Bu denlü karışık men- faatlerin birleştirilmesi, ancak bir gü- ven, âfakiyet ve hulüs havası içerisin- de kabili tasavvurdur. Tesmi Londra bil- Yeni bir lokomotif Londra, 10 (A.A.) — Fransada ya- pılmış dizel motörlü bir lokomotif bu- raya getirilmiştir. Bu Jokomotifin tec- rübeleri yakında yapılacaktır. Saatte 120 kilametre sürat elde edileceği u- muluyor. İngiltere'de değerli bir kolelk siyon çalındı Glaskov, 10 ÇALA) — Borsa ajan- farından B. Con Holmes'in, dün gece evine giren hırsızlar binlerce — sterlin lirasından başka, Van Dayk-Van Dy-» eke imzalı üç tablo ve Çin fağfurların dan ve İran halılarından mürekkeb bi- rer de değerli kolleksiyon çalmışlardır. Hırsızların, çaldıkları eşyayr seçmek hususunda gösterdikleri özenden, ne - fis eserler mütehassısı oldukları anla- şılmaktadır. İngiltere — İrlanda rağbi maçı Londra, 10 (A.A) — Vikenham'da oynanılan uluslararası rağbi maçında ingiliz takımı, İrlanda takımını 3 e karşı 14 sayı ile yenmiştir, BELÇİKA'DA Belçika kabinesi Brüksel, 10 (A.A.) — Hükümet, u- Tusat iş komisyonu ile dışarı ticaret ko- misyonu hakkında krala verilecek rapo- Tunu tesbit etmiştir, İş komisyonu ü- yelerinin listesi de yapılmıştır. Kamit- yonda 9 sosyalist, 8 katolik ve 4 Nberal bulunacaktır. CENUB AFRİKASIND. Cenubi Afrika başbakanı barış için ne diyor Kap, 10 (AA) — Başvkil general Smuts radyo ile süylediği bir töylevde Uzak Doğu zorluklarınım - medeniyeti tohlikeye koyduğuna işaret ederek de. miştir ki: Avrupa demokrasi — faşizm anlaşama mazlıkları içinde yüzerken, Asya yü- rümeye başlamıştır. ve nereye gitmek istediği de belli değildir. Asyanın ba- şında daha şimdien dünyanın en kuv- vetli iki deniz devleti ile berabedlik is. tiyen Japonya bulunmaktadır. Bu du- rum yanında Avrupadaki müşküller c- hemmiyetsiz bir aile kavgasından iba- ret kalır. Pasifik denizinin dünyanın en tehlikeli noktası haline gelmesi için gok ciddi sebebler vardır ve bu işe Ja- ponya, Sovyet Rusya, Çin, Amerika, İngiltere, Kanada, Avusturalya ve Ye. ni Zelanda karışabilir. Pasifik denizi dünya işlerinde cana alaçak nokta ol- mak istidadını. gösteriyor. Böyle bir anlaşamamazlığın önüne geçmek İ İngiltere ile Amerikanın beraber çalış- ması gerektir. Avrupaya gelince, fransız — ingiliz hâava anlaşması akim kalmaya mahküm- dür. Muvaffak olması için silahsızlan- ma ile berâber yapılması şarttır. Al manyaya silah beraberliği hakkı tanın- malıdır. ve uluslar derneğine dönmesi için çalışılmalıdır.,, DEĞİŞİK DUYUKLAR Roma'da bir yapı kazası Romsa, 10 (A.A) — Posta bakanlığı binasının yapısında çalışan beş amele 20 metre yükseklikten, yere düşmüşler- dir. Üçü ağır, ikisi de hafif surette ya- ralanmışlardır. Mtalya'da iş saatleri Roma, 10 (A.A) — Haftalık iş saat lerinin kırka indirilmesi üzerine ken- dilerine iş bulunabilen işçinin sayısı 3 şubatta 20628 | bulmuştur. Bunların 161991 1 sanayle yerleştirilmiştir. Bolivya — Paraguay savaşı Assompsiyon, 10 (A.A) — Burada bulunan fransız, ingiliz ve belçikalılar Bolivya hakkında silah ambargosunun kaldırılmasını protesto ederek hükü- metlerine telgraflar göndermişlerdir. Burada bu yüzden derin bir infial vare dır. Uluslar derneğinin yapmış oldu- ü tavsiyeler haksız sayılıyor. Diğer taraftan reami Paraguay me- hafilinde söylendiğine göre, Paragua - yın savaşa devam etme gücü bu karar- dan dolayr azalacak değildir. Şimdiye kadar yalnız bolivyalılaran alınan si- lah ve mühimmat Paraguaya daha iki / yal savaşa devam imkânını verecektir. Yakalanan korsanlar Honkong, 10 .A.A) «« İçinde yet miş çocuk bulunmuş olan Tungşov adın daki korsan gemisi — mürettebatından bir ikincisi de bugün yakalanmıştır, ŞÜSELEREÜMAYUYYUN KatlMAKAA YA LARUTATTUMU TU UU ğ Kendi radyomuz- la duyduklarımız — Son günlerde grip Pransada salgın bir hal almıştır. Gribe tu- tulmuş olanlar arasında ölenler de vardır. Bulgarittanda — dahi grip salgınt vardır. Sofyada hemen he- men herkes gripten hastadır — Bugün Sovyetler Birliğinin Ural demiryolunda ağır bir tren kazası olmuştur. Bir yolcu trenile bir yük treni çarpışmıştır. Kazanın sonucunda 18 kişi ölmüştür — Japon kabinesi uluslararası birliğinden — kati olarak ayrılmak için görüşmelerine - devam etmek- tedir. KA MUMASD UNU VARLZ "T N Ud Kü Vö L GULAŞARAAK AA VKNT B AKAYARUTI v BUUSLDAAAE Za FRA 'DA Bir hava ejderi daha Kont dö Marsan, 10 (A.A) — Pran- sanın en büyük deniz — tayyaresi olan (Yüzbaşı Paris) in süvarisi B. Bonnet, 37 ton ağırlığında olup tecrübeleri yaâ p:lmakta bulunan bu tayyareyi dün bü kümet ve matbuat erkânına, uçarken göstermiştir. Napolyon'un aşk mektubları Paris, 10 (A.A) — Napoleon'un Ma ri Luiz'e yazmış olduğu mektublar, milli kütübhanede — teşhir edilecektir. Fevkalâde bir ehemmiyeti haiz olan bu mektublar 318 parçadır ve Fransa hü. kümeti tarafından, Londrada bir mezat tan satın alınmıştır. Bununla beraber, birinci imparator- luk devrinin son safhasına dair daha bazı yadigürlar teşhir olunacaktır. B. Laval hasta Paris, 10 (ALA) — Gripten hasta bulunan dışarıişler bakanı B. Lavalin sıhhi vaziyeti düzelmekte ise de, da- ha iki üç gün kadar dışarıya çıkmıya- caktır Londradan dönelidenberi, B. Laval, bariciye işlerini çevirmekten bir an el gçekmemiştir. Paris belediye meelisi başkanı bir kaza atlattı Paris, 10 (A.A.) — Paris belediye meclisi başkanı B. Konteno, bir otomo- bil kazasında yaralanmıştır. Başında bir yara vardır, bir de omuzu berelen- Paris borsası Paris, 10 (A.A.) — 9/2 tarihli bor- sa vaziyeti: Alışveriş artmamış olmak- la beraber, esham borsası daha tutumlu görünmüştür. Fransız rantları durgun ve mukavimdir. Rio biraz düzelmiştir. Süveyişler tutunmaktadır. Fransa tenis şampiyonası Paris, 10 (A.A.) — Kapalı kortta tenis Fransa şampiyonluk müsabakası- nın çift erkekler arasında verdiği so- nue şudür; Finalde, Borotra ile Marsel Bernar, Marten Löjey ile Lesüörü, 9/7, 4/6, 6/4, 6/4 yenmişlerdir. B, Titülesko Balkan anlaşması başkanı (Başı 1 inci sayıfada) tatbikini kolaylaştıracağından e- minim.,, Bay Titüleskonun karşılığı h. Bükreş, 10 (A.A.) — B. Titu- lesko, Atina anlaşması gereğince dünden itibaren bir yıl için bal.- kan antantı. başkanlığı ödevini deruhte etmiştir. B. Titulesko ay- nr zamanda 1935 haziranma ka- dar küçük antantın da başkanı ol- duğundan, bu suretle iki antantın başkanlığını kendisinde toplamak. tadır. B. Titülesko, balkan paktının imzasının birinci yıldönümü mü- nasebetiyle B. Maksimos'a aşağı- daki telgrafı çekmiştir: “— Bir yıl önce bugün Atina'da başkanlığınız altında balkan an- tantını imza etmiştik, Eserimizin tahakkukuna imkân vermiş olan sürekli çalışmanızı ve balkan da- vasına olan bağlılığınızı saygı ile anarım. Balkan antantının, varlı- ğının ilk yılı içinde mümtaz baş- kanlığımız altında barışa yapabil- diği müspet hizmetlerden dolayı kıvanc duyabileceğimizi sanırım.,, B. Titulesko diğer - dışarıişler bakanlarına çektiği telgraflarda, müşterek esere olan mutlak gü- ven duygularını bildirmiştir. Romanya matbuatı, bu münase- betle, balkan antantı ülkeleri ta- rafından barış yanında (lehinde) tahakkuk ettirilen eseri kaydet- mektedir. MACARİSTAN'DA Macaristan'da - sıyasal birlik, Peşte, ,0 (ALA) — Macar telgraf 84 jansının verdiği duyuğa göre, nailli Horti, başbakan Gümbüş ve Kont Bet$ len, davalr aryasal meseleler Üzerinde uzun boylu görüşmüşlerdir. Bu görüş me sonucunda, özel ahnlaşmamazirklaf tümden ortadan kalkmıştır. Budapeşte, 10 (A.A) — Macar ajanı 61 bildiriyor: Başbakan B. Gömbüöş il€ Kont Betlen dün öğleden sonra devlet nalbi Horti'nin huzurile urun konuş“ malarda bulunarak anlaşamamazlı mes seleleri tetkik etmişlerdir. Bu görüş“ mede mühim ve şahsi mahiyette anla“ şamamazlıklarla ulusal! birlik fırkasıa- da çıkan kötü durüm tamamen halle « 'ştir. Hükümet, şimdiye kadar het € edindiği amaclara doğru çalışmasıe na huzurla evam edecektir, Rakosi ve Mucar matlyıatı Peşte, 10 ÇAZA) — Eski Hülk ko- miseri Rakosi'nin müebbet küreğe mâlt kümiyetini ele alan matbuat, kendisi « nin dokuz yıldanberidir hapiste yanmış Olmak sayesinde idamdan kurtulduğu- hu yazmaktarr. Büyük konser Bu akşam Ankara raulyosumla evrensel ünlü Bayan Anita Oberlaecnder konser veri Dün şehrimizde birkıç konı ceğimi okurlarımıza mü;şdelediğ Kü alman sanatkâr Bayan Anita Oherlar ender bu akşam Ankara radyosunda bir konser vermeği kabul etmiştir. Bu kon- serin programını yazasrken radyo d'nleyi cilerine Ankara radyosunu bu akşam mutlaka dinlemelerini tavsiye cderi; Değerli Bayanın vereceği — konserle birlikte Ankara radyosunun bu akşams ki programı şöyle olacaktır: 19.30 Alman seş sanalkârı Bayan Anita Oberlaender'in kons-rit Sehubert Frühlingeglaube (Bas har inanı) Sehubert Geheimnis (Sır) Sehumann Die — Lotosblume (Neylüfer) Srhumana Röselcin (Gülcük) Brahms Halk şarkıları Brahms Die Soönne seheint nis <ht mehr (Güneş artık işıim « yor) Brahms İn stiller Nacht (ses« siz gecede) Brahms Mein Mâdel hat cineri Rosonmund. (Sevgilimin gül dadakları var) Brahms Da unten im Tale; (aşağıdaki vadiler) Wagner Einsam in trüben Ta- gen (Gamlı günlerde yapyal < nız) — Lohengrin'den Elza'nın, şarlası Wagner Sehmerzen (Acılar) Wagner Traüme (Rüyalar) İzmir saylavı Bay Hasan Alf Yücel konuşuyor, 20.25 Dans musikisi 2050 Haberler. Dün akşam programını pek — güzel tatbik etmiş olan Ankara Radyosu mü- zikte Nardini'nin Sonat'ında ve Şuman« ın fantezisinde kendini gene üstün bi kertede gösterdi. Necdet Remzi, Ferhünde Ulvi ile Birlikte sonat'da, sonra değerli Baynı Ferhunde Ulvi fantezide herkesi mema j nun bırakan bir muvaffakiyet kazandı lar. Radyolarımızın başında, başka bi istasyon aramak ihtiyacını duymadarf çok iyi dakikalar yaşadık. Ziraat Vekâleti saatında söylenenles yvin umud verici özünden herkesin mem< nun kaldığını sanmak yanlış değildir? Necib Fazıl da bize kuvvetli bir edebi / yat saalı geçirtmiştir. Satırlarımızı hitirdiğimiz şu sırada da; radyo dinleyicilerine son öğüdlerimizi bir daha tekrarlıyouz: Radyo dinleyicileri! Bu akşanmt Ankara radyosunn kaçırmayınızi 20.15