11 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

11 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Eski bir volkan eteğinde Nihayet 2 haziran tari- takarak ret sarfedili hinde Fransanın mesahasından üç büyük olan yekpare buz örtüsünü geç meğe hazırlandılar. Fakat eşyalar ve yiyecekler ağır oldukları için hepsinin birden taşınmasına imkân yoktu. Onun Üzerine eşyalar küçük paketlere taksim yolcular kayaklarını edildi ve yolcular bunları geçecekleri yol üzerine, aralarında mesafe ile d'z- diler. rine üç kilometre mesafeden görüleği. lecek birer siyah bayrak diktiler. Ay- Böylece yapılan depoların üze rıca geçtikleri yol üzerine de 800 met rede bir birer ufak kırmızı bayrak dik- Çünkü, sisin birdenbire bastır- dığı bu yeknasak buz ovasında yol bul mak çok dikkat etmek gerektir. tiler. Sürekli yağmımurlar yüzünden, eşvya ve yiyeceklerin taşınması çok zahmetli oldu. çabuk eridiğinden, Yağmurlar yüzünden kar daha buz ovasının bütün Çuükuür yerleri sulu bir karla dolmuştu. Bunun içinde de adamlar ve köpekler bocalayıp duruyorlar ve kızakları iler « ketemiyorlardı. Yağmur bir kaç gün davare erti ve bu müddetçe üç arkadaş Far gün sılır derece soğuklukta bir ban yo yapmak mecburiyetinde — kaldılar. 'Tabil yiyecekler de bu yüzden ıslandı. Yalnız âlet kutuları ve fotoğraf film - leri kurtarılabildi. Sulu kar içinde çabalamaktan kurtul çatlaklar vardı ve köpek- içine görünm ler bi düşüyorlardı. mak için üç arkadı İti arkasından — bunların Düşen k ttan biri bir isine ipe tu- Bu. b boldu. Bu da ehemmiyetli bir zarar idi. Yolcu« ğun muvaffakiyeti, hattâ yolcuların hayatı bile köpeklere bağlı idi. Köpek- ler öldüğü takdirde başka taşıma vası- talarına mali tunarak y iniyordı nunla bi 5 köpek | olmayan de açlıktan ölmekten baş. yey yoktu. kayakçıların oldukları y ka yapacak Daha az kuvvetli adamların dayana- muyacakları iki haftalık bir dan sonra küçük kafile düz ve bir yol buldu. Kızaklar kolayca yürü- meğe başladılar ve günde 35 kilometre Fakat etraftaki çok cesaret Herlemek kabil oldu. manzaranın yeknasaklığı kırıcı idi. Ne tarafa bakılsa hep göz a- Tabildiğine uzanıp giden aynı beyaz o- vadan başka bir — şey görünmüyordu. Hiç bir canir mahlüka, hattâ ufak bir sineğe bile rastlanmıyordu. Yalnız so- guktan ölmüş bir toprak, aydaki buz- lu manzaralara benzeyen bir peyzaj.. Köpekler bile bu yeknesaklıktan hoş - lanmıyorlardı, hiç bir zaman önlerinde varılacak bir hedef görmediklerinden, kızakları isteksiz isteksiz çekiyorlardı. Buz üzerinde 40 defa konaklandık- tan sonra yolcular 20 temmuz tarihin- de nihayet toprağı gördüler. Çok uzak ta, sağ tarafta bir dağın karlı tepesi göründü. Mülazim Lindsay hatıraların: * Hiç bir gemici kıyıyı gördüğü za man, bizim bu dâğın tepesini görünce sevinci duyduğumuz diye yazıyor. duymamıştır.,, Ertesi gün kayakcılar doğu Groen- landının alpları olan bu dağların ete- Bine vardılar, Bu suretle yolculuğun ilk merhalesini, bu kutub toprağını ör- ten geniş ve büyük buzlu kubbeyi ge- çerek, bitirmiş oldular. Bundan sonra asıl tetkik yolculuğu başlıyordu. Kafile Scoresby Sonna hizalarındaki ULUS salik'e doğru İlerlemeğe başladı. Yol- culuk burada bitiyordu ve oraya var- j mak İçin kayakla 884 kilometre daha gitmek Keşif yı savaşta olduğu gö gerekti. arında da asıl olan, İ uzun zaman dayan: maktır. deli la doyamıyan yi Onun için her yolcunun gün- Bunun lar köpeklerin ye- ayini 735 grama İndirildi. mesine mahsus ve kıyılmış etle sebze den yapılarak yağa bulaşmış köfte şek- tlardı. Kedi ve köpek | linde etleri etinden yaptlan bu yiyecek pek de lez- zetli değildi ama böyle bir buz çölü « nün ortasında şekilpesend — olmak da | pek kabil olamıyordu. Hava açılınca etraftaki manzarayı görebilen bir tepeciğin üzerinde konak- lanıyor, fotoğraf çekiliyor ve görünen tepeler kaydediliyordu. Bu sayede ile- ride dağ silsilesinin haritasını yapmak kabil olacaktı Heyetin reisi mülazim Lindsay, şöy- le diyor: “Bir buz tepesine — varınca, manzaranın güzelliği ve büyüklüğ şısmda durduk. Bulutsuz bir gökün ü- zerinde sivri zirveler ve katlı tepeler Cenub- ta, bâtı cenubunda ve doğu cenubunda gayet net olarak görünüyordu. yüce dağlar gidiyordu. tronomik bir tetkik yapmak için dur göz alabildiğine uzanıp Bu manzara karşısında as- Beyaz çölde yolcuların kurduğu duk. Fakat daha âletleri çıkarmadan, kuvvetli bir rüzgürla beraber kar yağ- mağa başladı., Bunun üzerine yolcular iki gün müd detle çadırdan çıkamadılar. Hava dü- zelince, yeniden yola — koyulmak için hazırlıklara başladrlar. O sıralarda bir gaz ocağı devrildi. Az daha çadı içine yattıkları portatif yatak- kay- cuları: lar yanıyordu. Yolcular bunları betselerdi, hedefl ha 720 kilometre kalmış rine varmak için da- olduğundan, soğuktan öleceklerdi. Kafile durmadan — doğu cenubuna doğru yol alıyordu. Yolculuk, şekilleri bakımından alaka verici fakat gözleri çok yoran buz parçaları yüzünden güç- leşiyordu. Bir çok yerlerde cümudiye- nin üzerinde 150 den 300 metreye ka- dar derinlikte ve 8 den 15 kilometreye kadar genişlikte, kenarları dimdik çu- kurlara rastlanıyoru. Köpekler ve kı- zaklarla beraber bu kocaman hendek - leri aşmak için yenilmesi gereken güç lükler kolayca anlaşılır. Hava açık ol- duğu zaman bu İş nisbeten kolaydı, fa- kat kapalı veya sisli havalarda bir çok güçlükler ve tehlikelerle karşılanıyor- du. Nitekim sisli bir günde yol alır ken kafile 500 metre derinliğinde bir uçuruma düşmemek için tam zamanın- a yole kamp dan fazla bir zaman uğraştıktan sonra kafile nihayet Forel dağının eteğine gelerek, şimdiye kadar yaptığı harita- lazı, oraların hatitalariyle karşılaştırdı. Şimdi artık tanınmış yerlere varılmığ tı ama yolculuğun son merhaleleri çok güçleşmişti. inişi yapabilmek için ha« vanın açık olması gerek iken, hava he men daima sisli idi. Ancak dört günlük yiyecek kaldığından, havanın açmasını beklemek de imkânsızdı. Nihayet bu - lutlar sıyrıldı ve karşıda kayalıklı te» peler, daha urakta da Aysbergler'le do lu deniz göründü. Yolcular kurtulmuş: lardı; laklarını dikerek toprağa baktılar ve sonra da kızakları hızlı hizli, şevkle çekmeğe başladılar. Biraz sonra küçük kafile bir fiyord'un kenarına geldi, o« köpekler bile anlamışlardı. Ku« radan da Angmagsalik'e vardı. Telsiz « le haberdar edilen bir balıkçı gemisl orada bekliyordu. Yolcular vapura bine diler. Buzler üzerindeki yolculuk 103 gün Sürmüştü. Bu Üç ay ve 11 günlük za« man içinde aşağı yukarı 1740 kilomete relik bir mesafe katedilmişti. Böyleca Lindsay ve arkadaşları kayakla but Üzerinde mesafe rekorunu kırmış oldu. lar. Bu spor hünerinden başka, dünyas nın en merak uyandırıcı yerlerinden mak için küçük vadilerin etrafındaki buz tepeciklerine çıkmak da tehlikeli idi. Çünkü bir ni tepeciklerde çok Kırşehir Ticaret Bankası Meclisi idaresinden : Kırşehir Ticaret Bankası Türk anonim şirketi hisse- daran heyeti umumiyesi sureti adiyede zirde yazılı mevad- dr müzakere etmek üzere Banka binasında 28 şubat 935 tarihine müsadif perşembe günü saat on dörtte içtimar meclisi idarece tahtı karara alınmış olduğundan tarih ve yevmi mezkürda hissedaranın hazır bulunmaları ilan olu- nur, Ruznamsi müzakerat: 1 — 934 senei hesabiyesi hakkında meclisi idare ve mu- rakıp raporlarının okunması. 2 — 934 senci hesahiyesi bilânçosu ile kâr ve zarar he- seplarının okunması ve temettüün tezyidi hakkındaki tek- lifin tasdiki. 3 — 934 senesi murakıp ücretinin tayin ve takriri. 4 — 935 senesi için bir murakıp intihabı. $ — Müddetleri hitam bular meclisi idare azasından Abbas o. Süleymati, Mehmet o. Bekir, Akçaağılir Mustafa nın yerine yeniden üç kişi intihabı. 1—513 Ankara Nafıa Başmühendisliğinden: Vilayet Nafıa Başmühendisliğinin mara! gozhanesi için muktazi 9,5 metre mikâp muhtelif ebatta korpsır ile 20 te- kerlek başlığı, 300 tekerlek parmağı ve Sadet Kontrüplâk pazarlıkla satın alınacağından vermek istiyenlerin bedeli muhamımneni olan 407 lirasının ©4 7,5 nisbetinde teminatla- riyle birlikte 14-2-935 tarihinde saat 14,5 da Vilâyet encü- menine ve işi öğrenmek için de her gün vilayet Başmühen- disliğine gelmeleri ilan olunur, (303) 517 Ordu sıhhat ve ictmai muavenet müdüurlüğünden: Şehirden iki buçuk kilometre mesafede memleket has- tanesinin 1977 lira SO kuruş keşifli ve şehir cereyanından uzatılmak suretiyle yapılacak elektrik tesisatıma müteal- lik keşifname ve fenni şartname mucibi hareket olunmak üzere açık artırma ile münakasaya konularak 21-2-935 per- şembe günü saat 16 da ihale edileceğinden taliplerin şart- nameyi görmek ve münakasaya iştirak ctimek üzere mez.- kür günde vilayet daimi encümenine müracaatları ilan o- kunur. (305) 1—s1Ş$ dağlara vardı. Buradan da doğu cenu- buna dönerek bu dağların kenarından Danimarkaya aid bir köy olan Angma- Sümudiye üzerinde bir telsiz istasiyor kara saplanmış kayaklar anten direği vazifesini görüyor. . P. T. T. Binalar ve levazım Müdürlüğünden : 5000 ilâ 8000 kilo boru ve levha halinde hurda kurşun açık eksiltme ile satın alınacaktır. Muhammen bedeli (1,750) liradır. Eksiltme 27-2-935 tarihine rastlıyan çarşamba günü sa- at 14 de Ankara'da P. T. T. Alım Satım Komisyonunda yapılacağından isteklilerin o gün tayin olunan saatte (132) liralık iğreti güvenmelerini vezneye yatırdıklarına dair makbuz veya muteber bir banka teminat mektubu ile ve 2490 No. lu kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde yazılı vesaiki hamilen komisyon riyasetine müracaatları, Şart- name her gün Ankara'da Binalar ve Levazım Müdürlüğün- den, İstanbul'da Beyoğlu Postanesinde Levazım Ayniyat muavinliğinden parasız olarak alınabilir. (297) 1—510 Smatlnsi nnn A B BR D Bleamamz SN b , aracabey HarasıMüdürlüğünden 26-1-935 cumartesi günü saat 14 de kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulan haranım on aylık mevaddı müştaile ihtiyacı eksiltmesinde verilen fiatlar haddi lâyık ;,n'ul mediğinden uzatılarak 4-2-935 tarihine müsadif pazartesi Ü saat on dörtte İstanbul Baytar Müdürlüğünde ihale Edl]?xC”( ilan olunur. (527-237) ı1—415 .—_' HAVACILIK ve SPOR UÇAK ŞEHİDLERİ SAYISINDA: Ölmezlerin günü H, V8. Bağrımızda yatanlar için (Şiir) Server Ziya Gürevin 21 İkincikânun (Şiir) Behçet Kemal Çağlar Uçak Şehidleri M. Nurettin Artam Şehid Kanadlar Abidin Daver Yüzbaşı Bedri Sinanoğlu FAZIL A, Süreyya Şehid tayyareciler (Şiir) Cemal Azmi Waşington Konferansında $Ş.K. 22 yıllık bir hatıra: Ana (Hikâye — Servet Ziya Gürevili l L lî[& IXUSI hakkında görüşler ve düşünüşler: Mümtaz Faik Akşamcı TÜRK KUŞUNA ÜYE YAZILMAK İSTİYENLER Mecmuanın bu sayısındaki TÜRK KUŞU TALİMATNAMESİNİ OKUMALIDIRLAR da durabildi. Bu dağların batt eteklerinde bir ay- birinin de haritalarını almış olmak şes refini de kazanmışlardır. İlüstrasyon, Paris » 2, 3. 34 Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankasından: İstanbul'da Beykoz hükümet tabibi Bay Haklkı namına yazılı (D) sınıfından birer hisselik 12479 ve 12480 sayılı asli hisse senetleri gayıp olduğundan bu senetlerin artıli hükmü kalmadığı ve başka sayılarla Bay Hakkıya yeni« den senet ver ıldıgı ilan olunur. ı1—514 kler çok defa tehlikeli hastalıklar gösterir. KATRAN HAKKI EKREM Bu tehlikelerin önüne geçerek öksürükleri keset ve müzmin İ 1—172 Ankara Beldye Reıslınden 1 — Belediye hududu dahilindeki sokaklar için en az 1500 sokak levhası yaptırılacağından açık eksiltmeğe ko- nulmüuştur, 2 — 30 santim uzunluğunda ve 20 santim genişliğinde pirinç halitasından kırmızı nitro sellilcit boyalı zemin üzerine yazıları beyaz nikelaj kabartma olması lazım ge- len sokak levhalarının dört adet vidası ile beraber hammen bedeli 2625 liradır. 3 — Nümuneyi görmek ve şartnameyi okumak veya almak için Ankara belediyesinde numaralama komisyonu reisliğine müracaat edilmelidir. 4 — ÂAçık eksiltme 17. 2. 935 pazar günü tam saat on beşte Ankara belediyesi şirketler komiserliği odasında yapılacaktır. $ — Teminat 196,88 liradır. (213) mü- 1 — 396 Jandarma umum kumandanlığı Ankara satınalma komisyonundan Mevcud evsaf ve örneğine uygun olm artiyle (20) ilâ (30) bin arasında Harb paketi kapalı zarf usuliyle 18. 2, 935 pazartesi günü saat (15) te- satın alınacaktır. İstekliler | parasız olarak şartnamesini komisyonumuzdan alabilirler. Eksiltmeğe girmek istiyenler bir tanesi 2 Tüş tahmin edilen harb paketi için (562) lira (50) kuruş- luk ilk teminat makbuz veya banka mektubu ve 2490 sa- yılı kanun ve şartnamesinde yazılı belgeli teklif mektub- larını eksiltme günü saat (14) c kadar - komisyonumuza vermeleri, (214) |— 395