12 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

'DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR SAYIFA 2 ——— ULUS Trakya ve Makedonyada hükümet idareyi ele aldı VBaşı I. ci sayıfada) zabitlerini bağlamışlar ve kruva - zörün Lükümel emrine hazır oldu- gunu telgrafla Atinaya bildirmiş- lerdir. Âsi general kaçacak yer arıyor Belgrad, 11 (A.A.) — Havas ajansından: Yunan - yugoslav sı - mırından bildirildiğine göre, Kon- dilis'in taarruz hareketi muvaffa- kiyetle inkişaf etmektedir. Bun - dan başka Beneral Yalistiras da Bulgar sınırı boyunca Dramaya doğru ilerlemektedir. Gazetelere göre asi General Kamenos kaç - mak çarelerini arıyor. Politika ga- zetesine göre, Edirneye ve Vreme gazetesine göre de Bulgaristan - daki Filibeye kaçmak niyetinde - dir. Serez alındı Atina, 11 (A.A.) — Royter a- jansından: Kavalada demirli bu « hunan Helli kruvazörü hüküme - te teslim olmuştur. Hükümet kıta - ları sabahleyin Serez'i işgal et - mişlerdir. Asilerin kaçmakta ol « duğu bildiriliyor. 5.. Atina, 11 (ALA.) — jansından: Asilerin Kavalayı boşalttıkla- rı sanılmaktadır. Bulgarlara sığınanlar Sofya, VI (ALA.) — Havas a - Jansı bildiriyor: Asilerin umudsuz bir durumda bulundukları hisse « diliyor. Terdeş'den bildirildiğine göre, bir general ,iki binbaşı ve 16 asi zabit Bulgar sınırını geçmiş » lerdir. Nevrekop havalisinde üç âsi yunan zabiti ile bir kumandan Havas a - — bulgar sınır kumandanlığına sı - — gmmışlardır. Ko a n N Bulgar - Yunan sınırında Sofya, 11 (A.LA.) — Röyter a- 17 sınır karakolu ve bu arada kule mevkii, yunan muhafızları tarafından terkedilmiştir. Ş Bulgar - yunan sınırı kapalı - ır. Atina ajansı yalan du- yuklara karşı dikkat tavsiye ediyor Atina, 11 (A.A.) — Atina a- yansı bildiriyor: Dün başlayan ta- arruz, cebhede ve Yunanistan için- deki duru mhakkında bazı yaban- c ajanslarla gazetelerin son gün - lerde ortaya attıkları masalları hiçe indirmiştir. Larissa garnizonunun isyanı ve bir şehrin asiler tarafından işgali, Pirenin bombardımanı ve Çalda. ris kabinesinin istifası şayiaları — bu cümledendir. Dünya efkârı umumiyesine bu — meviden yanlış şayialara karşı dik- — rafından bir haftadır — büyük yunan taarruzu dün sabah kat tavsiye ederiz. Giridde Veni « zelos tarafından cumhuriyet ilân edildiği hakkındaki şayialara ge- lince, buraya henüz bu hususta hiç bir haber gelmemiştir. Hükümet kıtalarının taarruzu Belgrad, 11 (A.A.) — Royter ajansından: General Kondilis ta - hazırlanan şafakla beraber bütün cephede kuvvetli bir topçu ateşile başla - O Mıştır. 24 tayyare bamba ve mitral - — yözlerle âsilerin mevzilerine hü « eg €um etmişlerdir. Sarıldığma göre, âsiler ileri * I mevzilerini, taarruz başlar başla - maz terketmişler ve mania ateşin- den böylece kurtularak, az zayiat vermişlerdir. Asiler şimdi dağlar. da kuvvetli bir mevzi işgal etmek. tedirler. Bu mevzi henüz hükümet tayyareleri tarafından bombardı- man edilmemiştir. Hükümet tayyareleri Siklad a- dalarında Heraklia'da ve Girid'de Resmo'da kışlaları tahrib ettikle « rini ve birçok zayiata sebeb ol - duklarını bildirmektedirler. Neşredilen bir duyukta yunan bakanlarından Mertaksas'ın ele geçirdiği bir radyo telgrafından, Venizelos'un partiyi kaybettiğine kani bulunduğuan laşıldığı bildi - rilmektedir. Plastiras işin kötü gitti- gini anlayınca tekrar Kan'a döndü Milano, 11 (A.A.) — Durum Asilere müsaid olduğu takdirde, Brendizi'den vapura binerek Yu - nanistana geçmek niyetiyle bir « kaç gün evel Kan'ı terketmiş olan General Plastiras, hususi kâtibi i- le birlikte tekrar Kan'a dönmüş - tür, Asilerin verdiği telgraf Hanya, 11 (A.A.) — Hükümet tayyarelerinden ikisi, nüfusça hiç zayiatı mucib olmaksızın Hanya şehrile, donanmayı bombardıman etmiştir. Donanma karşılıkta bıılımııuş- tur. Tayyarelerden birdi yere in - meğe mecbur olmuş, içinde bulu - ::ı üç tayyareci esir edilmişler » r. Hükümet kuvvetleri ağır basıyor Atina, 11 (AA.) — Havas Ajansın- dan: Asilere — karşı çıkarılan hükümet kuvvetlerinde 15 piyade taburu, kuv - vetk bir ağır topçu ile otuz tayyare var- dır. Fakat üsiler şimdi kuvvetli mevzi - :ü. Ve ellerinde aari techizat var- Sanıldığına göre her iki tarafta da llıl-ılniiııiu kendisini hissettir. o-u bir duyuğa göre, bükümet tor- pido muhribleri küçük âsi kruvazör Helli'ye 3.000 mermi atmışlardır. Birçok bahriye zabitleri, aylıklardan bir kısmını, ullsal donanmanın yeniden yapılması için terketmişlerdir. Atina'nın iyi duyuk alan — mahfilleri, hükümetin denizden havadan ve kara - dan müşterek hareketinin âsilerin cesa- retini kırdığını, bunun mücadelenin ne- ticesini hızlandıracağını söylemektedir- ler, Kabotaj yapan vapurlar Atina, 11 ÇA.A.) — Pire limanı ve - isi, dün, kabotaj yapan vapurların Se- lânik ve bazı nda'ara hareketlerine izin vermiştir. Birbirini tutmıyan haberler Paris, 11 CA.A.) — Atina ajansı ta- rafından çıkamlan rosmi bir bildirikte deniliyor ki: * Asileri, tutundukları bütün nokta- lardan püskürttük, 200 den fazla esir, 6& tane top aldık. Ortalığın kararması, Se- rez'e dün gece girmemize mani oldu - ğundan, bu sabah gireceğiz. Oradan Drama ve Kavala'ya yürüyeceğiz. Struma'yı geçen hükümet kuıtaları - nin; nehrin sol kıyısına — yerleşmeleri muvaffakiyetle neticelenmiştir. Tahkim edilmiş mevziler - içerisinde telörğgülerle muhafaza altımda bulunan Asilere hücum ve bunları defettik. Hü- kümet kuvvetlerinin zayiatı, 2 telef ve 4 yazalıdan ibarettir. Asilerden birçok yaralı topladık. Hükümet askerlerinin maneviyalı her türlü tasavvurun üstün- dedir. Yurd, evlâdlariyle öğünebilir... Ayna ajansın bildirdiğine göre hü « küuset kıtaları, kendilerine kurlarıcı gö- | züyle bakan köylüler tarafından heye - çanla karşılanmışlardır. Hükümet hava kuvvetleri mühim bir rol oynamış ve üsi topçuları #ıkıştırmış- tır. Serez'in şimalinde klin Sidikaslro kasabasını, bir köprüyü ururduktan sonra, tahliyeye mecbur etmiştir. Muntazam katalar Struma üzerindeki Orleako koprüsü ile, Sidikastro'da tah- rib edilen demryolu köprüsünü tamir ediyaorlar. Hükümet tayyarelerinin bombardı » manı esnasında Drama ve Sidikastro ahalisinden 8 kişi telef, 10 kişi de yara- lanmıştır. Hastahanenin de - bombardı - man edildiği söyleniyor.. Yasağa rağmen, Yunanistan'ı terke muvaffak olan, “Deyli Ekspres,, bildir- meni B. Panton'uy ifadesine göre, hü - Kümet kuvvetleri karşılarında meydanı boş bulmuşlardır. Asiler müstahkem mevzilerini bir gün önceden tahliye etmiş ve müstahkem bir hatta çekilerek, bu suretle topçu ateşin- den uzak kalmış bulunuyorlardı. Gene B. Panton'a göre, 2.700 — üâsi, Strumayı şimal kısmından geçerek Se- lânik'i müdafaa eden hükümet kuvvet- lerini yandan tehdid etmektelermiş. Öte yandan, 60 kadar ingiliz tebaası, Asi hatlarının gerisinde bulünuyorlar » müş. Jurnal gazetesine göre, Bayan Veni- zelos, lerin emrine 300 milyon drah- Girid hükümeti, Atina hükümetine haber göndererek, âsilerden bir tek kişi idam olunduğu takdirde, sabık Girid aş- keri valişi General Dedes'ten başlıya - rak bütün elindeki esirleri idam — «dece- gind bildirmiştir. Pöti Jurnal'a göre, muntazam lıııı » ların muvaffakiyeti hakkında pek faz- İa bayallere kapılmamak gerektir. Ka » valaya taarruz için gönderilen 4 tayya- reden üçü geriye dönmemiş, dördüncü: *Ü ise yere inmeğe mecbur olmuştur. Tayyarcilerden biri, âsileri öldürmemek göre Londra, 11 (A.A,) — Mançes- ter Gardien gazetesi “Balkan ger - ginliği,, başlığı altında bugünki bir yazısında diyor ki: “Yunan bükümetinin Balkan antantına karşı durumu. * her hal- de halisanedir. Bu antant fevka - lâde müşkül bir durum karşısın - da istisnai surette hayırlı olduğu - nu göstermiştir. Hâdiselerin şim - diki akışına göre, Yunanistanın durumu tehtlit edilmiş bulunuyor. Balkan antantı bu bakımdan en büyük imtihanlarından birini ge - çirmiştir.” BIRI.EŞ İK DEVLETLER'DE B. Ruzvelt'in sözleri pi- yasayı altüst etti Nevyork, 11 (A.A.) — Bu hafta ve- isicümhur Ruzvelt'in söylediği — sözler yeni bir enflasyon yapılacağı şeklinde tefsir edildiğinden muvakkat bir — za - man için piyasayı altüst etmiştir. Mahli mahfiller, böyle bir asabiyete se beb olan para kararsızlığına karşı tees - sülerini bildirmekte bu badiseyi vesi- le bilmişlerdir. B. Ruzvelt, 1926 Hatlarının bugün yüzde 80 ini teşkil eden hammaddeler fiatının kâfi derecede yüksek olmadı « gını söylemiştir. Bu sözler üzerine derhal hammadde- ler piyasaları ve esham yükselmiş ve tahvhât düşmüştür. Bazı izahaltan son- va, bir değişiklik basıl olmuş fakat so « nuc yeis verici olmuştur. SOVYETLER BİRLİĞİNDE Hazer denizinde buzların| B. Makdonald ıstırahat : sürüklediği balıkçılar Moskova, 11 (A.A.) — Roy - ter: Sular Hazer denizinde buz kütleleri üzerinde 200 balıkçıyı a- lıp götürmüştr. Bunlardan yetmi - şi karaya çıkmağa muvaffak ol - muşlardır. Tayyareler balıkçıları bularak yiyecek, sıcak elbise ve gazete atmışlardır. Bir tayyare buz üzerine inerek bir kaç balık - çıyı almış ve tekrar uçmuştur. A - raştırmalara devam edilmekte - dir. Bu kaza, bu sene aynı mahi - yette kazaların üçüncüsüdür. Jurnal dö Mosku'nun Türkiye için güzel bir makalesi Moskova, 11 (A.A.) — Jurnal dö Mosku, İsmet İnönü kabinesi - nin on yılı dolayısile neşrettiği bir makalede, İsmet İnönü ile Tevfik Rüştü Arasın Sovyetler birliğini Türkiye cümhuriyetine bağlıyan sıkı dostluğun kuvvetlenme ve in - kişafındaki mümtaz rollerini kay- dettikten sonra bu son yıl için - deki türk - sovyet münasebetleri - nin safhalarını teferruatiyle izah ederek diyor ki: “En eyi çocuklarınımn kanı ba- hasına kazanılmış olan türk ulusal istiklâlini on yıldanberi müdafaa eden İsmet İnönü hükümeti, ke - derli günlerde, iki memleket silâh elde olarak hak, mevcudiyet, is « tiklâllerini müdafaa ederlerken, 'Türkiyeye karşı hakikt dostluk du- rumunu göstermiş olan Sovyetler birliği ile samimi yabıtalar kur » mak ve kuvvetlendirmeyi daima göz önünde tutmuştur. İşte bunun içindir ki, İsmet İnönü kabinesi - nin onuncu yıldönümü Sovyet ef- kârı umumiyesi tarafından bu ka- dar dostca bir surette karşılan - mıştır. Sovyet efkârı umumiyesi bu devlet adamlarına, genel barı- şın ve türk barışçı ökonomik ve kültürel inkişafının — takviyesini gerçekleştirmek gibi yüksek ödev- lerinde daha büyük muvaffaki - yetler temenni etmektedir. YUGĞOSLAVYA'DA Slovak fırkası yugoslav seçi- mine girmiyor Zerili, 11 (Akz )i Yuyo : lavyadan gelen duyuklara göre es- ki Slovak halk fırkası 5 mayıs se- çimine katılmamaya kat'i olarak karar vermişrtir. İTALYA'DA Afrika'ya 1000 italyan tayyarci gidiyor * Cenova, 11 (A.A.) — Hava bakanlığı müsteşarı General Val- le, Romadan tayyare ile gelmiştir- Şarki Afrika'ya gidecek bin tay: yareciyi Musolini namına selâm - ladıktan sonra teftiş etmiştir. Afrikaya gidecek italyan fırkası Napoli, 11 (A.A.) — Şarki Al- rikaya sevkedilecek olan Firenze fırkası bugün - hazırlıklarını ta - mamlıyor. Bu fırkaya kumanda e- den General Maraviglia, halkın sürekli alkışları arasında Firen - zeden gelmiştir. BUGECE NÖBETÇİ ECZAEVİ Hamamönünde p HALK ECZAEVİDİR. Gt öas n bi Si e S E PN gn e VT Y YAT AZ Mak v 1004 45 İNGİLTE RE'DE ediyor 11 (ALA.) — Sıhhi Londra, darumunun düzelmesine rağmen — B. Mak Donald odasından çıkmı- — yacaktır. Bu itibarla salı günü avam kamarasında imparatorluk ve İngiltere'nin müdafaasının ye * niden tanzimi için yapılacak bü - — yük müzakereye iştirak edemiye * ceği sanılmaktadır. Loyd Corc'un plânı Londra, 11 (ALA.) — B. Loid — Corc'un, dirije ökanemi plânı ka - binece bu hafta içinde tetkik edi - lecektir. Teminen bildirildiğine göre sabık başbakan plânının bazt noktalarını bizzat şerh ve izah edecek ve tekliflerinin tetkiki 'i - | çin bakanlardan özel bir encümen teşkilini tavsiye eyliyecektir. Geçen hafta tatilinde B. Loid Core bazı ökonomi ve maliye mü- tehassıslarile beraber yeni proje « sini ikmal etmiş ve yakında Nev « kastle'de bir nutuk söylemeğe ha- zırlanmıştır. B. Hitler 15 gün istirahat edecekmiş Londra, 11 (A.A.) — Alman « ya dışarı işler bakanı, Berlindeki ingiliz sefirine, B. Hitler'in 15 gün istirahat edeceğini bildirmiştir. Von Nörat, İngiltere dışişleri bakanının bu ayın 24 ü ile 30 u a- rasında ziyaretini yapabileceğini, B. Hitler'in o tarihte tamamen iyi- leşmiş olacağını ilâve etmiştir. Sovyet sefiri, B. Eden'in Mos- kova'ya seyahati münasebetile hü- kümetinin memnuniyetini bildir « mek üzere dıiılul bakanlığını zi- yaret etmiştir. Bu uyıhıt tarihinin yakında tesbit edileceği sanılıyor. FRANSA'DA Askerlik müddetinin uzatılması Paris, 11 (A.A.) — Lö Tan gazete- si, hükümete iki yıl askerlik hizmetini tedricen tesiş imkânmı vermek — üzere harbiye bakanı tarafından — hazırlanan yasa projesinin metnini neşretmektedir. Paris, 11 (A.A.) — Tan gazetesine göre, iki yıllık askeri hizmeti tedricen tesis etinek imkânını hükümete vere « cek olan ve yarınki kabine toplantısın « da görüşülecek bulunan yasa projesinde şunlar vardır: 1 — 1936 ile 1940 (dahil) arasında harbiye bakanı, azami bir yıl kadar, va- sati askere alımma yaşını tedricen indire meğe ve en muvafık göreceği bir zamane da stemi efradıkısmen silâh altına ça - gırmağa mezundüur. Aynı zamanda muallem asker sayı - sımı da hükümet arttırabilecektir . 2 — Hükümet, altı ay müddetle ni - san 1935 efradını ve bir yıl müddetle de teşrinievel 1938 (dahil) ilâ 1937 (dahil) efradını silâh altında tutmağa mezun - dür. Aynı zamanda muallem asker sayı- sını da hükümet — arttırabilecektir. 3 — Harbiye bakanı, ordunun yasa ve kadroları dahilinde orduyu ıslah ve mevcudunu tanzim etmeğe mezundüar. Para durluğu için uluslar- arası bir konferans. Bül, YI Ç(ALA.) — İhrac bankaları müdürlerinin iptidai toplantısında ingi liz Kirasının dalgalanması mevzuu bah- sedilmiş ve gelecek haftalar içinde altın blokunu teşkil eden memleketler mu « rahhaslarının yeniden toplanmaları ka- rarlaştırılmıştır. Paraların durluğunu temin maksa » diyle uluslararası, bir konferans toplar- ması için birçok memleketler arasında | temasa girişilmiştir. Si v Güeaün.