21 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 DIŞARDAN GELEN SON Alman kararı hakkında düşünceler (Başı 1. ci sayıfada) Öte yandan, İngiltere'nin Ber- lin'e vereceği nola, üç devlet ara- sındaki konuşma mevzularından haric görülmektedir. Almanyanın hareket tarzı bakımından, ingiliz notasının yalnız İngiltere ile Al- manyayı alâkadar eden bir keyfi- yet olduğu, ve çünkü orada halle- dilecek, ayrıca bir sorum Berlin seyahati sorumu mevcud bulundu- ğu söyleniyor. İzvestiya'nın bir makalesi Moskova, 20 (A.A.) — İzvesti- ya gazetesi “Berlin zaferi,, başlı- ğı ve Viator imzası altında neşret- miş olduğu bir makalede diyor ki: *Almanya hükümetinin fransız ve ingiliz diplomatlarının kendi- ai ile müzakere etmek isteğinde bulundukları bir sorumu kendili- ginden bhalletmiş olmasına rağ- men İngilterenin Sir Con Saymen- in Berlini ziyareti kararından vaz- geçmemiş olmasını öğrenen Berlin rahatca bir nefes almıştır. Berlin hükümeti, bu oyunda büyük bir muvaffakıyet kazanmıştır. Alman matbuatı, büyük garb devletleri- nin ve her şeyden önce İngiltere- nin B. Hitler tarafından kendile- rine takdim olunan lokmayı yul- muş olduklarını bütün dünyaya söyliyebilir. İngiltere hükümeti, Almanya hükümetinden B. Hitler- in 3 şubat tarihli notada münde- 'ric bütün hususlar hakkında mü- sonuc çıkacaktır. Almanya, tepe- den tırnağa kadar silahlanmıştır — Ve istikbalde yapılacak bütün mü- “zakerelerde bu vakıaya dayana- caktır. İngiltere hükümetinin protesto- ları bütün dünyada merhamet w- yandıracak bir intiba hasıl edecek- tir. Hiç kimsenin B. Hitler'in mu- vwafakat edeceği sistemin ne şekil- de olacağından şüphesi yoktur. Sir Con Saymen'in bu hususta ne cevab vereceğini keşif ve tahmine uğraşmıyalım. 1. — İngiliz hükümeti durumu aydınlatmak için yeni bir teşeb- büste bulunmak istemektedir. Al- man sıyasasının durumu kemaliyle aydınlatmış olduğu şu zamanda bu 2. — İngiliz hükümeti, faşist Almanyanın arzularını önlemekte vetarihi fırtmanm istikametini şarki Avrupa'ya çevirmek — arzu- sunda bulunmaktadır. sonra ortaya çıkacak hâdiseler, bu üç izah şeklinden hangisinin doğ- ru olduğunu gösterecektir. Fakst ne olursa olsun barış ve #avaş sorumu yapılmakta olan ta- rihi oyunda kaybedilmiş bulunan bu ilk partinin hesabatını görmek ıııî:huriyeti İngiltereye aid ola- caktır.,, Avrupa 1914 tenberi en tehlikeli devrini yaşıyor Londra, 20 (ALA.) — B. Duff- koer, kentteki Maidstone'de verdi- ği bir söylevde demiştir ki: K “— Avrupa durumu 1914 den- - beri her zamankinden daha tehli- kelidir. Bununla beraber umudsuz- lanmak için hiç bir sebeb yoktur. — Son hâdiseler hiç bir şeyi değiştir. K, —memiş ve fakat sadece durumu ay- =,:emlelmt “İngiltere, Fransa, . Sovyetler Birliği,, nin ba- rış için sağlam bir blok teşkil ede- rek, barışın korunmasını istedik- lerini ve onu bozacak — herkesin karşılarında kendilerini bulacağı- ni açık bir surette dünyaya anlat- maları lâzımdır. Barışın temin e- dildiğini ancak © zaman umud e- debiliriz. Tan'ın bir makalesi Paris, 20 (ALA.) — İngiltere- nin Berlin'e verdiği nota hakkın- da Tan gazetesi diyor ki: “İngiltere hükümetinin uzlaş- ma gayretlerinde en son dereceye varmak istemesi, müdafaa edile- bilir bir durumdur. Fakat şurası- nı da kaydetmek gerektir ki, Al- man » ingiliz görüşmeleri diplo- masi tarihinde bugüne kadar gö- rülmemiş şartlar içinde yapılacak. tır. Çürikü müzakereler, hâdiseler- le daha önce ve açıktan açığa ger- çekleştirilmiş bir mevzu üzerinde olacaktır.,, Tan gazetesi, Almanyanın kütle halinde tekrar silâhlanmasının u- zuan zamandanberi ve bir usul da- iresinde hazırlanmış bir plânın tat- biki olduğunu ilave etmektedir. Almanya'da askeri hizmetin mecburi şekle konuluşu, Fransa- nın iki yıllık askeri hizmeti kabul edişine bir cevab olarak sayanlar, Fransa'nın bu tedbiri, 1930 yılım- da silâhları bırakma konferansına hazırlık yapan ve alman mümessil- lerinin de hazşr bulunduğu komis- yonda mevzuu bahsettiğini unut- maktadırlar. B. Hitler Augsburg'ta Angsburg, 20 (ALA.) — B, Hit- ler, hiç beklenmediği halde Mü- nih'ten buraya gelmiş ve halk ta- rafından coşkun tezahürlerle kar- şılanmıştır. Berlin'de bir hava kuru- mu denemesi Berlin, 20 (ALA.) — Dün ak- şam başlıyan hava hücumlarına karşı korunma denemelerini halk alâka ile takib etmiştir. Evlerin pencereleri sımsıkı kapatılmış, so- kaklardan geçen bütün nakil vası- talarının fenerleri perde ile örtül- müştü. Başlıca kiliselerin çan ku- lelerine çıkarılan memurlar, evle- rin ışıklarını tarassud etmektedir. ler. Saat 23 te, yalandan bombar- dımana başlanmıştır. Her taraf karanlık içerisinde idi. ... Berlin, 20 (A.A.) — Berlin'de- ki bütün ışıkları söndürme dene- mesi gece yarısı bitmiş, ve bu de- neme tamamen muvaffak olmuş- tur. Berlinliler hava bakanlığının ta- limatını aynen tatbik etmişlerdir. Tayyarelere karşı müdafaa teşki- latının havada bir mümessili var- dı ve teşkilât mükemmel bir sı- rette işlemiştir. İngilizler havada kuvvet- li olmağa çalışıyorlar (Başı ? inci sayıfada) faraziyelere dayanmaktadır. Du- rum, bizi endişeye düşürmek için birçok sebebler arzetmekle bera- ber, hava kuvvetlerimizin yeniden artırılması için bir lüzum olmadı- ği almanlarım hava — kuvvetleri hakkında verecekleri rakamları göreceğiz. Sir Saymen'in Berlin seyahatinden sonra bu hususta da- ha iyi malümat sahibi olacağımızı da umuyoruz ve nihayet, alman- lar, görünüşe bakılırsa, bütün du- rumu bizimle görüşmek istemek- tedirler. ULUS Fransanın Almanya- ya vereceği nota hazırlandı Paris, 20 (A.A.) — Royter a- jansı bildirmeninden: Bu sabahki kabine içtimamda alman kati bir karara göre, Almanyanın silahlan- masından doğan meselelerle meş- gul olmak üzere, fransız, ingiliz ve ilalyan mümessillerinden mü- rekkeb bir heyet, hafta sonunda Paris'te toplanacaktır. Kabine, Almanya'da mecburi askerlik hizmetinin tesisini protes- to makamında hazırlanan notayı tasvib etmiştir. Bu nota, bugün öğ- leden sonra Berlin'de Fon Noyrata verilecektir. Nota yarın sabah Ber- lin'de bulunacak Paris, 20 (A.A.) — Royter a- jansı bildiriyor: Fransanın Al- manya'ya notası ancak yarın sâ- bah Berline tevdi olunacaktır. Ve ancak o zaman neşredilecektir. Royter bildirmeninin aldığı du- yuklara göre, bu.nota, Almanya- 1nın mecburi askerlik hizmetini ye- niden tesis etmek hakkımndaki ka- rarı neticesinde Versay muahede- sinin, Berlin'in müzakere esası ol- mak üzere kabul ettiği 3 şubat be- yannamesinin ve esas prensipi u- haslararası bütün teahhüdlere sa- dakat olan uluslararası hukuku- nun ihlal edilmiş olmasını protes. to etmektedir. Notada, netice olarak Fransa- nın bir taraflı alınan herhangi bir kararı yakında yapılacak müzaka- reler esnasında nazarı dikkate al- mıyacağı bildirilmektedir. Fransa uluslar derneğine müracaata karar verdi Paris, 20 (A.A.) — Royler a- jansı bildirmeninden: Kabine, Almanyanınm mecburi askerlik hizmetine dair olan kara- rını derhal Uluslar Kurumuna ha- vale etmeğe karar vermiştir. Fransa konseyin toplan- masını istiyecek Cenevre, 20 (A.A.) — Konse- yin derhal toplanmaya davet edil. mesini istiyen fransız tebliği bu- raya gelir gelmez, telgrafla reis B. Tevfik Rüştü Aras'a bildirile- cektir. B. Rüştü Aras konsey arka- daşlariyle istişare ve konseyin iç- timar için bir tarih teklif edecek- tir. Malümdur ki, konsey, kânu- nusani devresinde, âzanın fevka- lâde toplantılardan en az beş gün evel haberdar edilmesini kararlaş- tırmıştı. B. Laval Rusya'ya davet edildi Paris, 20 (A.A.) — Royter a- jansı bildirmeninden: Kabine, Sovyet hükümeti tarafından Bay Laval'ın Moskova'ya gelmesi için yapılan daveti kabule karar ver- miştir. Şimdilik bu ziyaret hakkın- da bir tarih tesbit edilmiş değildir. İngiliz kabinesi Paris toplantısını görüştü Londra, 20 (A.A.) — Kabine toplantısı iki saat kadar sürmüş- tür. Toplantıda dış meseleleri gö- rüşülmüştür. B. Eden bu toplantı- da hazır bulunmuştur. Royter ajansının haber aldığı- na göre, kabinede, İngiltere, Fran- sa ve İtalya mümessillerinden mü- rekkeb bir konseyin, Sir Con Say- men'in Berlin'i ziyaretinden evel Paris'te veya İtalyanın şimalinde toplanması hakkında ileri sürülen fikir müzakere edilmiştir. Bu hususta Fransa ve İtalya hü- kümetlerine bugün tebliğat yapıl- ması bekleniyor. B. Laval'in âyandaki beyanatı Paris, 20 (A.A.) — Fransız Baş- bakanı B. Flandin âyan meclisin- de askeri meseleler hakkındaki müzakereler esnasında bir nutuk iradetmiş ve Fransanın askerlik müddetini uzatması sebeblerini izah ederek demiştir ki: “Biz, bir senelik hizmet kanu- nu çerçevesinde kalmakla Fransa- nın gayretini karşılıklı emniyet garantileri kaydi ihtirazisiyle bir silahsızlanmaya doğru sevk niye- tinde olduğunu gösterdik. Alman ordusuna gelince, bu 36 fırkalık 12 kolordu 15 mart beyanname- sinden evelce de mevcuddu. De- mek oluyor ki bütün bir sıyasanın neticesi önünde bulunuyoruz. Al- manyanın beyannamesi öyle bir zilsliyite. takabül “etmektedir ki, eğer dünya tarafından kabul olu- nursa bu uluslar kurumu üzerine müesses bulunan barış eserinin mahvolması demek olacaktır. F. ransa Almanyanın tezini kabul edemez. Alman ulusunun, arzu et- mediği dört buçuk senelik harb- den sonra silahlarını bıraktığı doğ- ru değildir. Harbın mesuliyetleri hakkında dünya çoktanberi kara- rını vermiştir. Bu kararı ben mü- ruru zamana uğratmak - istemem. İki ulus arasında hepimizin arzu ettiğimiz itimadlı işbirliğini bu mesuliyetlerin unutulmasını temin edemez. Diğer taraftan silahsızlanma hakkında teahhüdlerimizi — yapa- madığımızı söylemek doğru de- ğildir. Asker miktarının yüzde elli nis- betinde azaltılması, üç senelik hiz- met müddetinin bir seneye indiril- mesi unutuluyor mu? Deniz kuv- vetlerinin tonilato miktarını 768 binden 550 bine indirdik. Hava kuvvetlerinde de aynı derecede tahdidler yaptık. Mütarekedenbe- ri silahsızlanma arzusu ile meşbu bulunuyoruz. Eğer daha fazla si- lahsızlanmadık ise bu sırf Ren'in öbür tarafında yapılmakta olan si- lahlanma dolayısiyle olmuştur. Versay mauhedesinin en esaslı şartlarından vazgeçişlerimizin u- zun hikâyesini acaba ayrıca anlat- mam lâzimgelir mi? Roma ve Londra konuşmaların- dan sonra nihayet bir Avrupa ba- rışı gözönüne almabilecek bir ha- le gelmişti. Almanya ise, tehdid edilmekte olduğunu bildirmek için böyle bir zamanı intihab etmiştir. Mesele Cenevre'de müzakere edil- melidir. Meşrutiyetler çevresi için- de muahedelerde bütün - tadilleri yapmak kabildir. Fransa harbdan nefret etmektedir. Fransa sulhu muhafaza için bütün tedbirleri a- lacak ve etrafına aynı ülküyü mu- hafaza eden devletlerden kuvvet: li bir blok toplamaktan feragat et. miyecektir. Bütün fransızlar mu- kaddes vatan aşkı ile birleşmeli- dirler.,, B. Flandin bundan sonra ulus aleyhtarı ve müstemleke aleyhta- rı propagandalarla mücadele ede- ceğini bildirmiş ve bütün fransız- ların mutlak surette ittihadını ve işbirliği yapmalarını istemiştir. Âyan meclisi hükümete güvenini bildirdi Paris, 20 (A.A.) — Âyan mec. lisi, ulusal emniyeti muhafaza ve barışı sıyanet sıyasasına devam etmek Üüzere hükümete 21 reye karşı 263 reyle itimad beyan ey- lemiştir. BU GECE NÖBETÇİ ECZAEVLERİ SEBAT VE YENİŞEHİR ECZAEVLERİDİR DUYUKLA 41 MARY 1ösö r e | R T Alman Harbiye Bakanının sözleri | Berlin, 20 (A.A.) — Almanyâ harbiye bakanı Fon Blombğı Fölkişer Becbahter ıızelul’ yaptığı bir beyanatta demiştir y “— Kısa müddetli askeri hilt met usulüne dönüş, Almanyanili hududlarını müdafaa imkânlarıf! yalnız ordusunda gördüğünü (i eder. Tarih, istilâ ordusunun büte bütün baska bir mahiyette oldu* ğunu göstermektedir.., B. Fon Blomberg, ilaveten, met0' buri askerliği imtiyazat tanımı, ve mesleki terakkinin ancak sedt ye ve kabiliyette bağlı olacağıdi kabul eden nazist akidelerin üzer — rine müesses olduğunu söylemi: Alman ulusunun bu hizmeti, mütr taz olmakla beraber küçük bir ©* kalliyete münhasır kalmasını lâ* hammül edilemez saydığını izali eden bakan, hizmetten istisna edi” lenlerin arzuları, bütün — ulusuli müşterek iddiası şekline döndü" Bakan, ordunun kendisine göte terilen güvene lâyık olacağı ve y& ni Almanya'yı yaratan ve ona öfe derlik eden Hitler'e karşı ettiği bağlılık yeminine sadık kalacaği u,ı:ldunu göstererek sözünü bitir, mistir. Berlin'de bir filim kongresi Berlin, 20 (A.A.) — Önümüze deki ay zarfında Berlin'de topla* nacak olan uluslararası filim kort gresine iştirak edeceklerin mikta* rı 800 yabancı ve 600 alman talıs min edilmektedir. Belçika, Bulgaristan, İngilter&; Fransa, Avusturya, İsveç, İsviçröş İspanya, Çekoslovakya ve Macas ristan sinema teşkilat ve sahibler ri kongreye iştirak edeceklerini bildirmişlerdir. BELÇİKA'DA B. Tönis'in beyanatı. Brüksel, 20 (A.A.) — Radyd ile neşredilen bir nutukta B. Tö- nis demiştir ki: “— Öküanomik eserimiz, muha: liflerin ve parlamentodaki grup- ların politikasına çarpmıştır. Para durluğunu korumak için & hınan tedbirleri hatırlatan mumas» ileyh, demiştir ki: “— Kambiyoyu kontrolumuz ak tna almağa mecbur oluşumuz; maksadın gerçekleşmesi gereken ruhi duürümün — yaratılamadığın! gösterir. Tönis kabinesinin düşme- sine para sorumu sebeb olmamış Brüksel, 20 (A.A.) — Belçika a* jansı bildiriyor: İyi malümat alari mahfillere göre, Tönis kabinesinilt istifasına para sorumu sebeb ol- mamıştır. Yeni kabinenin de bir ulusal birlik mahiyetinde olup ol: mıyacağı henüz söylenemez. Bu- nunla beraber şurası herhalde ha- tırlatılmak gerektir ki, B, Vati Derveld daha dün beyanatındâ sosyalistlerin altın frankın muha- fazasına taraftar olduklarını söy* lemiştir. Sosyalist partisinin durumu Brüksel, 20 (A.A.) — Sosyalisf parlamento üyeleri, fırkaların ge nel meclisini, hükümetin — istilasi karşısındaki hattı hareketini tes- bite davet etmişlerdir. j