26 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

26 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

19.30 — Ziraat Vekületi saati 1940 — Müusiki: Chopin Andante Spianato ve Polo- naise mi bemol. Piano: Ferhunde Ulvi Kılavuz için dersler -7 'Taahhüt etmek —« 1 *Yükenmek 2 » üstenmek, üstüne almak 'Taahhütlü — bağıtlı Müteahhid — Üstenci Mütcahhitlik — üstencilik 'Taahhüt — 1 - yüken 2 - üsten Büyük Britanya Dış İşler Bakanı, Ingilterenin Avrupa'da hiç bir yeni yüken altına girmek tikrinde olmadığını açık- ça söylemiştir. Siz bu sözünüzle, bütün ulusa karşı, ağır bir yüken altına girdiğinizi düşünüyor musunuz? Harb sonrasındanberi yükendiğimiz bütün dostlük- lara bağlı ve bayrı kaldık. Dün gazeteye bağıtlı bir mektub yolladık. Arkadaşım harb gereçleri üstenciliği eder, Sü Bakanlığı üstencilerinden biri, dün gözet al- tıma alınmıştır. Üstendiğiniz nında yapmalısınız. Bu misallerde geçen yeni kelimeler Gözet — nezaret Gereç — malzeme Bayrı — sadık Bayrıltk — sadakat (üstünüze aldığınız) bu işi tam zama- v İade — gerit, geri verme, geri çevirme İade etmek — geritmek, geri vermek, geri çevirmek İadeli — geritli İadei afiyet etmek — onalmak İadeten takdim etmek — geri sunmak Bu mağazada hiç bir satılmış mal için gerit kabul edil- mez. Dün aldığım çantayı bugün geri Hakkımda söylenen bu ağır sözü, geritmek isterim. Hastalığınızı haber alarak üzüldüm. Pek yakında onal- manızı dilerim, İstanbul tüze sarayının son bitiğinizle yollamış olduğunuz plânlar dünkü posta ile gerisunulmuştur. Bu örneklerde geçen yeni kelime: 'Tezkere — bitik verdim. herkesin karşısında, v Leh — yana Lehte olmak —« yana olmak Lehinde söylemek — eyiliğine soylemek Lehte söylemek — yana söylemek Lehtar — yanat Aleyh — karşı Aleyhte olmak —- karşı olmak Aleyhte söylemek — karşı söylemek Aleyhinde söylemek — kötülüğüne söylemek Aleyhtar — karşın İşte en güç kullanabileceğinizi sandığınız kelimeler.. Fakat aşağıdaki misaller, küçük bir dil alışıklığı ile, bu sözlerin türk cümleleri içinde ne güzel kaynayabileceğini gösterir. Buözgeden yana olanlar ellerini kaldırsınlar, Buözgeye karşı olanlar ellerini kaldırsınlar. Kazanç vergisi için öne sürdüğünüz değişkelerden yana değilim. Kürsüde her-zaman benim fikirlerime kar $1 söylüyor- Sunuz, Ne her zaman körükörüne yanatlik, nede gelişi gü- zel karşınlık ediniz: Kanağatınızın doğrusıını &gidiniz. Bir düziye herkesin kötülüğüne söylemek, her. kesi düşman edinmektir. İyiliğe söyliyen, kaybetmez. Size o kadar düşman sandığınız Ahmed, dün akşam bir top- Tantıda boyuna iyiliğinize söyledi. Bu meselede size karşınım, Özenizden yana 3, özgenize karşı 2 kişi çıktı. Dünkü toplantıda dilergenizin yanatları azınlıkta kaldılar. Bu örnekte geçen yeni kelimeler: Takdir — dilerge Ekalliyet — azınlık ANKARA RADYOSU 20.00 — Meşhur pehlivanlarımız 2010 — Musiki: €hopin Etüdler » valslar Plano: Ferhunde Ulvi 20.30 — Dans musikisi 20.50 — Haberler, Ankara Birası Hakikiğ Bira Zi evkini Verir ———————— — İ ç 1ISTANBUL TELEFONLARI Güney amerikalı gazete- ciler İstanbulu geziyorlar İstanbul, 25 — Basın genel di- rektötlüğünün — konuğu olarak memleketimize gelen Güney A- merikalı gazeteciler bugün Ar a- kademisini, İstanbuldaki eski türk sanat eserlerini, vakıllar müzesi- ni, Süleymaniye camisini gezmiş- lerdir. Kendilerine türk sanatının karakteristliği anlatılmıştır. Akademide konuklarımıza bu- günkü türk kültür çalışması göste- rildi. Türk; resim, mimari, heykel- tıraşçılığı, bezekçiliği anlatıldı. Konuklar atölyelerde çalışan er- kek, kız talbe ile tanışmışlar ve eserlerini incelemişlerdir. Bizans mimarisiyle kıyaslama- ya imkân vermek için konuklar Kariye camiine götürüldüler ve mozayıklar üzerinde gereken izal- lar verildi. Bu akşam İstanbulda Park otelindeki suyarede gazete- cilerle tanışacaklardır. İçlerinden birçok diplomat ve bir de dış işler bakanı olan gazeteci konukları- mız İstanbuldaki iki günlük araş- tırmalarından çok hoşnuddurlar. En çok İstanbulun tarihiğ ve ta- biiğ güzelliklerinin ve memleke- tin bitçok köşesinde gördükleri türk kültürünün gelişmesinin hay- ranıdırlar. Konuklar yarın Topka- pı sarayını, Ayasolfyayı ve vakit olursa üniversiteyi gezeceklerdir. İstanbuldan gönderilen çilekler İstanbul, 28 — Er Frans - İs- tanbuldan yabancı memleketlere gönderilecek çilekler için tarifesi- ni yüzde elli indirmiştir. Parise kadar bir kilo çilek yeni tarile ile 92.5 kuruşa gönderilecek ve orada 22 franga satılacaktır. Uçaklar bir uçuşta 600 kilo çilek yüklenmekte- dir. Yalovanın plânı İstanbul, 25 — Yalovada bü- yük otelin yapılmasına başlandı. Yalovanın plânını hazırlıyacak bir uzman Prost ile yardımcısı Yalo- vaya gittiler. Gümrüksüz bir otomobil İstanbul, 28 — Gümrüksüz o- larak memlekete sokulan bir oto- mobil kanuna uygun olmadan bir başkasına satılırken yakalanmış- tır. Karaya oturan vapur kurtarırlamadı İstanbul, 25 — Evelki gece Yeşil köy feneri önünde karaya oturan Palyaço adlı italyan vapuru hâlâ kurtarılamamıştır. Atatürk köprüsü İstanbul, 25 — Atatürk köprü- sü 1.690.847 lira ile eksiltmeye ko- oulmuştur. General Kondilis Metak- sası dava etti İstanbul, 28 — Atina'dan bil- riliyor: Hükümet adayı eski deniz bakanı Haci Kiryako ayrışıklar seçime girmezlerse adaylıktan çı- karılmasını istemiştir. General Kondilis gazetecilere ayrışıkların patırdılarının hükü- meti fikirlerinden alıkoyamıyaca- ğını söylemiş ve azının başlangı- cında yazdığı yazılardan dolayı general Metaksası dava etmiştir. . .. * Tecim ve endüstri kurultayı 'Tecim ve endüstri odaları ku- rultayı dün öğleden önce ikinci ge- mel toplantısını yapmış ve de - mzyollırı işletme kanımunun 12 jnci maddesine göre üç yıl için üç uzman olarak B. Hasan Sabri'yi, Antalya ambarı iyelerin'den B. Mehmed'i ve B. Suad Karaosmanı seçmiş ve tecim borsaları ile de - niz ürünleri komisyonunun rapor ları kabul edilmiştir. Genel kurul öğleden sonra sa- at 16 da tekrar toplanacaktır. Bir yurdseverlik örneği Ankara tüccarlarından B.Veh- bi Koç, Türk Hava Kurumu'na 5000 lira vererek “hava tehlike - sini bilen üye,, yazılmıştır. Ku - rum özel madalyasını armağan et- meğe karar verdiği bu özveren yurddaşsa yürekten teşekkür et - mektedir. Halkevinde konser Cumur Başkanlığı filarmonik orkestrası bu akşam saat 20,30 da Halkevi salonunda bir konser ve recektir. Profesör Fon Şnaydel'in yönetimi altında cumagünü müzik öğretmen okulunda verilen ve çok beğenilen konser programı - tek - rarlanacaktır. Girme serbeâttir herkes gelebilir. PROGRAM 1 — Beethoven — Kori olan uvertür. 2 — J. S. Bach — Reminör ke- man konsertosu. Solist: Necdet Remzi Atak 3 — Ravel — Süvit: Couperin mezarı. 4 — Haydn — Kraliçe Senfo- nisi. 5 — Brahms — Macar dansla- rı No. VL V. .. . Her gün beş kelime (Başı 1 incı sayıfada) Örnekler: 1 - Bükreş görüş- melerinden sonra.. 2 - Bu iş için daha hiç bir görüşü- de bulunmadık. Z. — Münakaşa — Aytışma Örnek: Bu iki adam ara- sında her aytışma, kavgaya varır. Münakaşa etmek — mak 9. — Teatiyi efkâr etmek — Oy- laşmak Teatii cfkâr — Oylaşma Örnek: Uzun uzadıya oy- laşmadan sonra, istediğiniz gibi harar verebildik. 4. — Efkârı umumiye — Kamoy (kamuğ oy'dan) * Almanyanın - silâh- Tanma davasında İngiltere kamoyu ikiye ayrılmıştır. 5. — Basiret — Öngörü Örnek: İnsan hiç bir işte öngörüsünü kaybetmemeli.. Not: Gazetemize gönderileceok yazılarda bu kelimelerin oııııınlı caları kullanılmamasını rica ede- rız. ——— Cumuriyet ve kırallık yantar: larının aytışması artmıştır. Her yerde büyük bir sinirlilik vardır. Aytış- Yunan gençliği ve cumuriyet İstanbul, 28 — Atina'dan bil- diriliyor: Cumuriyet rejimini ko- rumak için üniversite talbesi im- zaladıkları bir karatı vermişlerdir. hükümete Ka vami 13 1930 HAZAR K AMUTAYDA devam etmiştir. İlk olarak Sıhıl | ve sosyal yardım bakanlığı büdce- si görüşülmüş ve ondan sonra eko- nomi, kültür, tarım ve sü bakan - lığı kara, hava, deniz büdceleriyle Harta Genel Direktörlüğü ve Süel Fabrikaları büdeceleri görüşülmüş ve onaylanmıştır. 1935 yılı saypaları karşılığı o< larak sıhat ve sosyal yardım ba « kanlığına 4.820.587, Ekonomi ba- lığına 8.716.208, kültür bakanlı » ğına 9.058.540, Bayındırlık ba - kanlığına 12.440.005, Tarım Ba - kanlığına 5.079.201, Sü bakanlığı kara kısmı 44.130.678, hava kısmı 4.362.270, deniz kısmı 4.198.274, Hira kabul edilmiştir. Söel Fabri- kalar için verilen ayırım 3.206.155 Harita Genel Direktörlüğü için 614321 Kradır. Kamutay yarm toplanacaktır. İsveç elçiliğinde Prenscs İngrid'in evlenmesi do« layısiyle İsveç Elçisi B. Vinter, İs« veç elçiliğinde bir öğle şöleni ver- miştir. Şölende Dış Bakanlığı Ves kili Şükrü Kaya, Finans Bakanı B. Fuad Ağralı, Afganistan Bü « yük Elçisi Sultan Ahmed Han, Dış İşler Genel Sekreteri Bay Numart Menemencioğlu hazır bulunmuş: lardır. . Bugünkü sayımızda ge- çen krlavuz kelimeleri Anıt — Abide Asbaşkan — Reis Vekili Atamak «« Tayin etmek Ayırım — Tahsisat Aytar <— Muhabir Basın & Matbuat Birge — Müşterek Dilerge »- Takrir Finant — Maliye Gelişim — Takişaf Güzeyinde — Sayesinde Kotarmak «« Halletmek Kurul — Heyet Onaylamak — Tusdik edilmek Örgüt — Teşkilat Saptamak — Tesbit etmek Saypa — Masraf Sosyı İçtimat Söecl — Askeri Şölen — Ziyafet Tarım — Zi 'Tüze Bakanlığı — Adliye Vekâleğ Yadarsıma «« Ademi müdahale Yönetger — Müsteşar —— ... Dil Kılavuzu ÜLKÜnün 27 inci sayısmda toplu olarak çıkmıştır. Büyük dil devriminde. ki ödevini yerine getiren ÜLKÜ". nün yıllığı eskiden olduğu gibi gene 250 kuruştur. Ulus basım evinde abone yazılmaktadır. Tuna Caddesinde No 4 Mükemmel bir ev. Mobilye- Ki veya mobilyesiz, Bir sene ve- ya dahauzun müçldetle kira- lıktır. Yukarıki adrese müra- caat, TÜRK ÇOCUKLARI TÜRK KUŞU'na uçucu üye yazılınız