4 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

4 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

4 HAZİRAN 1935 SALI. DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR İSVİÇRE'DE: İsviçre ulusu frangın değerden düşürülmesini reddetti Bern, 3 (A.A.) — laviçre ulu- temektedirler. Bu madde, kriz ile uğraşmak için kullanılan bazı ted. birlerin kanuniğ berkiteler haline konulmasını sağlıyacaktır. Bu projeye karşı olanlar öner- gelenen tedbirlerin hükümetin fi- nansal gücünün dışında olduğunu ve yeritilirse kantonların egemen- Hklerine zarar vereceğini ileri sür- mektedirler. 18 kanton projeyi red, 4 kan ton kabul etmişlerdir. Oy veren - lerin nisbeti yüzde seksen dörttür. Kanun projesinin reddedilmesi, parayı ülke içinde ve dışmda, de- nezonları sarsmıştır. Genoy sonucu altın blo - kunu kuvvetlendirdi Cenevre, 3 (A.A.) — İsviçre'- de radikal ve sosyalistler tarafın - dan önergenen referandom sonu- cundaki başarıksızlık, bugün İs - viçre frangını altın esasına bağlı tutmak istiyenlerin bir başarısı o - larak görülmektedir. Bu başarı, Fransa'da fransız frangının durlağundan yana ola . rak biten kabine buhranımdan son ra altın blokunun kuvvetlenmesi şeklinde yoranmaktadır. Üzerinde durulmıya değer en önemli nokta şudur: Cenevre ve Zürih gibi en faz. la sosyalist olan kantonlar, proje- yi-kuvvetli coğunluklarla reddet - mislardir. lanların büyük bir etkisi olmayacağı şüphesizdir. Fakâat gene şüphesizdir ki uğradığı borgunlarla beraber, tuhaf bir inadla yeniden gelişen bir alman manev- rası vardır. Küçük anlaşmayı — dağıtıp Yugoslavya ile Romanyayı ekonomik bakımdan Almanyanın peşinden sürük- lemeği ve Tuna işinin kotarılması sı- yasasına ked vurmak amacını güden bu manevra, zihinlerde uyandıracağı kargaşalık bakımından, tehlikesiz de ğildir. Almanya girsin, girmesin, Av- rupa güvenliği sisteminin başlıca par- çalarından biri olan Tuna paktını im- kânı olduğu kadar çabuk yapıp orta Avrupayt barışlandırarak bu manevra- nn Öönüne geçmek faydılı olur. FRANSA'DA Fransız parasının durluğu Reims, 3 (A.A.) — Reims'de yapı- lan fransız şarabları ulusal bayramına başkanlık eden cumur başkanı B. Löb- rön, büyük bir köylev vermiş ve demiş- tir ki: “Fransa, para —durluğu prensipini bütün gücü ile korumaktadır. Durluk ol- madan tecim işlerini düzenine koymak imkânsızdır. Fransa, değişleri arttırmak için konuşmalara girmeğe hazırdır. Cumur başkanından sonra tarım ba- kanı B. Kiye ve Relme şarbayı, ceki ba- kan, B. Marşando birer söylev vermiş- lerdir. Bundan sonra Fransa şarabları şenlikleri başlamıştır. Süslenmiş 11 bü. yük araba ile yaprlan büyük alay, şehir sokaklarından geçmiştir. Akşam üstü hükümet adamları Pari-, se dönmüşlerdir. Şenlikler daha beş gün süzecektir. Sen kantonal seçimi sonuçları Parix, 3 (A.LA) — İlbaylık kantonal seçimlerinin genel sonuçları beş mev - Kdi almaktadır: Komünist ve ayrılmış komünistler 29, (19 yer kazanmıştır.) 8. F. L O. sosyalistler 7, ( bir yer kaybetmişlerdir), Yeni sosyalistler z. — (Değişiklik yoktur). Ergin sosyalistler 2. (2 yer kaybet- mişlerdir). Sol cumurcular 6. (Değişiklik yok - tur). Ergin radikaller 2, ( 4 yer kaybet - mişlerdir). Hiıristiyan halkçı (1 yer kazanmışlardır). 12 yeni bölge vardır. Sen genel şarbaylık konseyinde ço- gunluk sola geçecektir. Konseyin baş - kant herhalde ya sol ve ya en sol par- tiler Üyelerinden biri olacaktır. Paris şarbaylık könseyi başkanı ise, çoğun - lukta olan ulusal partilere bağlı kala- caktırı. Pariste bir yangın Paris, $ (A.A) — Benzin dolu bir tank otomobilindeki benzin deposu, ka- patılacağı sırada, patlama olmuş ve çıx kan alev, dört katlı bir kurağın yan - masına sebeb olmuştur. Kurağda otu - ranlar itfaiye tarafından güçlükle kur- 1l kişi ağır surette demokratlar 2. tarılabilmişlerdir. yaralanmıştır. Paranın durluğu için bir konferans Paris, 3 (A.A.) — Röyter ajan- st aytarının haber verdiğine göre, B. Kayyo, para durluğunu elde et- ULUS GİLTERE'DE: Alman -ingiliz deniz görüşmeleri başladı Londra, 3 (A.A.) — Deniz ko- nuşmalarına girecek olan alman delgeleri, Kroydon uçak alamına inmişler ve doğruca alman büyük elçiliğine giderek Prens Von Bis - mark ile konuşmuşlardır. .. Londra, 3 (A.A.) — Deniz me- seleleri hakkında ingiliz hüküme- tile görüşüde bulunacak olan al - man salkuru dün akşam Londraya gelmiştir. Salkurun yanında Bay Hitler'in silâhsızlanma işleri için oruntağı olan büyük elçi Fon Ri - bentrop ile kurvet kaptanı Fon Kinderlen bulunmaktadır. Dış ba- kanlık yönetgeri Bay Oraigib ile birçok sahsiyetler ve alman elçili- &i ileri gelenleri salkuru selâmla - mıştır. İngiliz kıralr iyileşti Londra, 3 (A-A) — Çok iyileşen kı- ral, dün saraydan çıkmış ve yaya olarak bir gezinti yapmıştır. İrlanda ile İngiltere ara- sında ekonomik anlaş malar Londra, 3 (AA) — Deyli Herald gazetesinin haber verdiğine göre, B. Baldvin başbakan olunca, B. De Valera yt Londraya çağızacaktır. B. Baldvin, İrlanda ile ekonomik bir andlaşma yapmak umudunda bulunmak tadır. Yeni ingiliz kabinesi Londra, 3 (A.A.) — Mances ter Guardian gazetesi, B. Baldvin- in cuma günü yeni kabinenin İi-- tesini bildirsceğini vazıyor. mek için arsıulusal bir konfera.. toplamak fikrindedir. Eryo diyor ki: (Fransız frangı Fransadır) Liyon, 3 (A.A.) — Fransa'nın para durumu ve kabine krizinden baheöden'B. Eryo; demiştir ki: “ — Fransanın 47 milyarlık bir büdceye dayanamıyacağını düşü - nenler arasındayım. — Vergileri azaltmak gerektir. Paranın değer- den düşürülmesine açıktan açığa karşı bir parlamentoya lüzum var- dır. Spekülasyonun hızını ancak bu kırabilir. Frangı korumak için toplanalım, çünkü frank, Fransa - dır. ALMANYA'DA: Dirim kampanası Ölüm kadranı Berlin, 3 (A.A.) — Dirim kam- panası ve ölüm kadranı, Berlinin ortasına yerleştirilecektir. Bunlar, Almanyadaki ölüm ve doğumların Her beş dakikada bir gong vu - racak ve arada küçük bir çıngırak çınlayarak, dokuz çocuğun doğ - duğunu gösterecektir. Aynı za - manda bir kum saati 7 alman'ın öldüğüne işaret edecektir. Almanya'da nüfus çoğatılma sı, dakikada iki, yani senede 210.000 doğum nisbetindedir. DAĞINIK DUYUKLAR: Belçikalı sosyalist şefe göre barış Brüksel, 3 (ALA.) — Devlet Bakanı Bay Vanderveld, sosyalisi kadınlar kongresinde verdiği sö, levde demiştir ki: “— Barış ve silâhsızlanma sı: yasası müsbet bir sonuç vermezse yeni bir harbı doğuracak olan si lâh yarışı devam edecektir. Her ne olursa olsun enternasyonal; Belçikadaki örgütüne güvenebilir Belücistan depreminde yirmi binden fazla ölen var Simla, 3 (A.A.) — Dün akşa- ma kadar Ketta'da hafif sarsıntı - lar duyulmuştur. Sarsınlıda yıkılmamış olan ev ler, tehlikeli olduğundan boşatıl - mıştır. 35.000 kişilik Süetta şehri halkının yüzde 70 inin öldüğü sa- nılmaktadır . Simla, 3 (A.A.) — Kuetta w çak alanında yer sarsıntısından biri subay olmak üzere 48 ingiliz ölmüş ve 43 ingiliz de tır. Yerlilerden de 41 ölü ve 10 kayıp vardır. 21 uçak parçalanmış- tir. Kuetta kurbanları kırk bin Londra, 3 (A.A.) — Kuetta depremi kurbanlarının sayısı son tasınlara göre kırk bine varmak- tadır. Yalnız Kuetta şehrinde 26 bin kişi ölmüştür. Ölenler arasın- da 250 ingilizin bulunduğu haber verilmektedir. Hint hükümeti, pa- zar günü Kuetta şehrini sücl kor- don altına almıştır. Şehrin şimdi sağ olan halkı salgın hastalık çık- masının önüne geçmek için şehri brrakmaya zorlanmıştır. SAYIFA 5 YUĞOSLAVYYA'DA: Ayrış partileri Skup- çınaya Çirmiyor Belgrad, 3 (A.A.) — Belgrad- ta toplanan ayrışık partiler konfe- ransında eski köylü demokrat bir- liği delgelerinden 60 kişi hazır bu- lunmuştur. Bunların içinde Maçek in hırvat köylü partisiyle Pribiçe » viç'in bağmsız demokrat partisin- den üyelerle, soçim için birleşmiş eski sırp ve Bosna partilerinden gönderilmiş birkaç görmen vardı. Hırvat şefleri tarafından, o « naylanan karar projesi sırp ve bost« na partileri önderlerinin onamala- vına sunulacaktır. Ayrışık partilerin üyeleri bu - gün açılacak olan İskupçina'da, seçimdeki yolsuzluklardan dolayı görüşülere girmiyeceklerdiz. Alınan karar projesinde, devle. ti ilgiliyen sıyasal, ekonomik ve sosyal olmak üzere, bütün hayatiğ meselelerin ancak, özgür bir re « jim içinde ve bütün #smp, bırvat slovenlerin elbirliğile kotarılabi « leceği bildirilmektedir. Ayrışık parti önderlerinden bt ri, 5 mayıs seçiminde listenin ba » şına Maçek'i koymakla hırvatlar « la birleşen sırp ayrışık partileri - nin bu uzlaşmasmı kolaylaştır « mıştır. a Maçek, sırp ulusuna bir teşek kür bildiriği çıkaracaktır. Göründüğüne göre, Skupçına konuşmalarına girmemek fikri, bırvat partisi tarafından ileri sü « tülmüş ve çekiliş politikasına düş- man olan sırp ayrışık çevenleri ta- rafından istenmiyerek kabul edil- Bazı saylavların, bu karara al- dırmamaları iktimali vardır. Skupçina toplandı, ayrı - şıklar bulunmadılar Belgrad, 3 (A.A.) — Yeni Skup çina bugün, ilk olarak, üyelerin en yaşlısı B. Steva Jankuviç'in baş- kanlığında toplanmıştır. Saylav- lar seçim mazbatalarını eğreti başkanlık divanına vermişlerdir, Ayrışıklar bu toplantıda hazır bu- lunmamışlardır. Bundan çıkarıla- cak sonuç, ayrışıkların dünkü pa- zar günü Agramda yapmış olduk- ları toplantıda Skupçinanın top- lantılarına girmemeyi onaylamış olduklarıdır. Ayrışıkların Sırp ko- lunun bu suretle Hırvatların fikir- lerini paylaşmış oldukları anlaşıl. maktadır. !İ.US’M romunı San Michele'nin kitabı Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Yazan: Aksel MUNT İhtiyar Marya Porta Lettere, elinde tel- graf, kapı kapı dolaşırken, köyde de heyecan gittikçe genişliyordu, o kadar ki, işler yüzüs- tü bırakıldı. İtalya ile Osmanlı İmparator- luğu arasında başlamış olduğu bildirilen savaşın doğru olmayıp Kıralın Roma'da öldüğü haberini Kapri'den gelen, yalın- ayak bir sokak oçcuğu getirdi. Köy kurulu acele toplantıya çağırıldı, ancak şarbay Don Diyego, acı haberin bir başka telgrafla yalanlanmasına kadar sancağı, yas beldeği olarak, yarı yarıya çekmek kararını sonra- Ya bıraktı. Marya Porta Lettere, güneş bat- madan biraz önce, kadınlı erkekli bir “ileri gelenler,, kalabalığı ile, elinde telgraf oldu- ğu halde, San Michele'ye geldi. Bu telgra- fa bakıp benim için olmadığını söyledim. yle ise kimin içindi? Diri veya ölü bir in- Ba> " - bir adı taşımak acısıma katlana- Tefrika: 88 maz, dodim, Bu telgrafın üzerindeki bir in- san adı değil, belki bilinmiyen bir dilin al- fabesi idi. İçinde ne yazıldığını anlamak üze- re bu telgrafı okumak istemz miydim? Ha- yır, istemezdim; ben telgraftan tiksinirdim. Bu işe hiç mi karışmak istemiyordum? İtal- ye ile Türkler arasında harb başladığı doğ- ru muydu? diye, hep birden, bahçe duvarı- nın ötesinden “ileri gelenler,, bağırıyorlardı. Benim bildiğim bir şey yoktu, ben bah- çemi rahat rahat kazabildikten sonra sa- vaş olmuş veya olmamış, neyime gerekti benim! İhtiyar Marya, yılgın, bir direğin üzeri- ne kendini bırakarak, tanyeri ağardığından beri bu telgrafı öteye beriye götürmek yü- zünden bir dakika bile oturup bir lokma bir şey yememiş ve artık dayanamıyacak bir hale gelmiş olduğunu söyledi. Bütün bunlar yetmiyormuş gibi gidip şimdi de ineği sağ- ması gerekiyordu. Ertesi sabaha kadar tel- grafı yanımda alıkoymak istemez miydim? Tavuklarla domuz buna bir şey yapamaz- larsa da mutfakta oynayıp duran torunla- rımın yırtmaları iktimali olan bu telgrafın, ©o gece, kendisinde kalması doğru olmazdı. İhtiyar Marya Porta Lettere dostumdu, Ona da, ineğe de acıdım. Telgrafı alıp ce- bime koydum. Marya, ertesi sabah, gene araştırmalarına devam edecekti. Güneş denize daldı, çanlar akşam saati- ni çaldı ve hepimiz, yemeğimizi yemek üzerc, evlerimize girdik. Perogla'nın altında, önüme Don Diyo- hioz'nnu en eyi şarabından bir şişe koya- rak otururken zihnimden bir fikir, yıldırım gibi, geçti; ya bu telgraf bana gönderilmiş idiyse! bir bardak şarab daha içerek yüre- di; elimde telgraf, başımı masaya dayayıp uyudum, Ertesi sabah geç vakit uyandım. Acele edecek bir şey yoktu. Bahçemde bugün kimse çalışmayacaktı; bugün herkes, kut- sal cuma dolayısiyle, herhalde, kilisede idi. İki saat sonra San Michele'ye çıktığım va- kit, Mastro Nikola'yı, üç oğlunu, bütün kız larla beraber, bahçede, her zamanki gibi sı- kı sıkı çalışır bularak, şaşırdım. Evet, işi ne kadar hızla ilerletmek - istediğimi eyice biliyorlardı, ancak kutsal cuma günü de ça- Tışmalarını istemeği aklımdan bile geçire- 3 | miyeceğimi bilmeleri gerek değil miydi? — Evet, böyle günlerde bile işten kalmamağa kalkışmak pek güzel bir hareketti. Bundan dolayı onlara teşekkür borçlu idim. Mastro Nikola şaşarak yüzüme baktı ve bugün festa “bayram,, olmadığını söyledi. — Bugün bayram değil mi? bugünün kutsal cuma olduğunu, İsa'nın çarmıha ge- rildiği gün olduğunu bilmiyor muydu? Mastro Nikola cevab verdi: “Va Bene — öyle ama — İsa erenlerden değildir kil,, — — “Nasıl erenlerden değil? Onların da en büyüğüdür.,, — Yüz tansı yapmış olan Sant Antonyo — kadar da büyük değildir ya! Sonra kurnaz bir bakısla sordu: —" Gesu Kristo kaç tansı yap 't (Sadtu