13 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

13 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

13 HAZIRAN 1936 PERŞEMBE ULU S DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR. İNGİLTERE'BE Alman donanma- sının yeni şekli Londra 12 (ALA.) — İngiliz - alman Geniz konuşmaları hakkında Tayenis ga metesi, çunlar: yazıyor- “Pantkok yortularında Bevon Rib- bentrop, B. Hitlere bu konuşmalar hak. kanda bir rapor vemmiştir. Şimdi bir andlaşma yapılması beklenmektedir. Bu andlaşmada, alman denir kuvvet- deci hakkında tagiliz - alman andlaşma- sndaki madde bulumacaktır. Söylendi- Hine göre, bu andlaşma, Almanyaya, in- giliz deniz kuvvetlerinin yüzde 35 i nis- betinde bir kuvvete sahöb olmak hakkı- 24 verecektir. İngilir - alman konuşma- larınm sonuçları, Versay andlaşmasını imaalayan devletlere bildirilmiştir. Deyli Herald gazetesinin aytarı di- yor ki: “İagilis hükümeti, ingiliz tonilâte- YJarının yüzde 35 i nisbetinde bir kur- vete sahib olmak hakkındaki alenan di- leğimi kebul etmiştir. Bunun için ingi- Mzler 4 şart koymuşlardır : 1 — Yüzde 35 misbeti toptan olmu- yacaktar. Yani Almanya, bütün ingiliz deniz kuvvetlerinin yüzde 35 ine değil, fakat yalnız her gemi katagorisinin yüzde 35 ine sahib olacaktır. 2. — Alman deniz yapılacı birkaç yıla ayrılacaktır. Bu şekilde Almanya, İngiltere'nin eski gemilerine karşı ko- yacak yeni gemi üstünlüğünü elde ede- miyecektir 3. — Öteki deniz ülkeleri alman de- miz silâblarını kabul edeceklerdir. Bu şarlı, şimdiye kadar yalmız Japonya ka- bul etmiş, başka hiç bir yerden karşılık gelmemiştir. 4. — Versay andlaşmasının değişti- rilmesi yolları aranacaktır. İngiliz - alman yakınlaşması Londra, 17 (A.A.) — Britiş Lejiyon birliğinin yıllık konferansında bir söy - lev veren Prens dö Gal iki ülkenin süci dostluklarını sağlamlaştırmak için Al - manya'ya delgeler yollanılmasını isteyen birlik başkanlarının dileğini doğru bul- muştur. Dün akşam ingiliz sıyasal çevenlerin- de söylendiğine göre Preas Öö — Gal'in söylevi şahsiğ düşünceleri olup hükü - met adma verilmiş değildir ve İngilte - re'nin Almanya'ya'karşı genci sıyasası - me değiştirdiğine bir belge sayılamaz. Prens dö Gal'in Almanya'ya karşı dostça bir hareket yaparak, bir taraftan ingiliz sıyasasının eski kinlerin etkisi - tında olmadığımı Berlin'e göstermek, öte yandan Merlin'in ilerdeki komuşma - ları kolaylaştıracak bir dostluk hareketi ALMANYA'DA: Hitler hücum kıtala- rını kaldırıyor mu? Berlin, 12 (A.A. aytarı bildiriyor: S. A. — kıtalarınım — ortadan kaldırılması için önemli tedbirler al- makta olduğu hakkında Berlinde dola- pan haberler esassız görülüyor. Alman hükümetimin geçen 30 — harirandanberi bu kıtaları büsbütün ortadan kaldırmak değilse bile badrolarımı eraitmaya ça- laştığı doğrudur. Almanyada yükümeci askerlik hizmeti kuruldaktan sodra bu bir olut halini alacaktır. Ordu, en çok hücüm kıtalarının or- tadan kaldırılmasını istiyecektir. Bu hücum bölüklerinin eskisi gibi halk yı- fanları özerinde yakıını kalmamıştır. Bununla beraber bu kıtalar önce Hit leri erkeye çıkarmış olduklarından caki şeflerinin kendilerini savsayacağına ik- timal vermiyorlar. Hitlerin kendilerine bağlı olduğu bu kıtaların volü çok azalmıştır. Bundan dolayı kıtalar arasında hoşnutsusluk başlamıştır. Bu hoşautsuzluk son gün- lerde; hazırlık deneçleri saatlerinin 2- zaltılması ve fniforma hakkındaki buç- lamalardan sonra artmıştır. Alman yurddaşlık hakkı- nı kaybedenler Berlin, 12 (A.A.) — İç işleri bakan- lığınm bir kararı ile alman yurddaşlık hakkı bazı kimselerden almmıştır. Bun- ların arasında Strezman kabinesinde f- mans bakanı olan sotyal demokratlardan B. Radolf Hillerding, gazeteci B. Vik- tor Şif, Bayan Arice Man komünist ga reteci Berthold Breç. Karl Holterman bulunmaktadır. Bunların bütün malları eilerinden alımmıştır. Kendileri alman ulusu ve devletinin asığlarına karşı hareket etmis olmaktan suçludurlar. — Havas yapması için durumu hazırlamak istedi Üi söylenmektedir. B. Eden'in yeni ödevleri Londra, 12 (A.A.) — Uluslar sosye- tesinde İngiltere'yi Ügiliyen işlerle uğ - raşacak olan B. Eden'in yeniden üzerine aldığı işler İngiltere dış bakanlığı yö - netiminde bazı değişiklikleri gerekli kılmaktadır. B. Samuci Hor Avrapa dışı ve B. Eden de Avrupanın baslıcı le uğraşacaktır. a Çin durumu ve İngiltere Londra, 12 (A.A.) — Morniagpost gazetesinin sıyasal aytarınım yazdığına göre, İngiltere hükümeti, Çin'deki du- rTumu büyük bir dikkatle kovalamakta- dir, Japonyanın Tchili ilânde bir protek- tota kurmaya başladığı Londra'da kesin görülmektedir. glerle | ROMANYA Bay Titülesko ve B. |Litvinef Sovyet - Ra- men dostluğunun değerini anlattılar Bükreş, 12 (A.A.) — Sovyet Rusya İe Romsanya araamdaki noma! diplomatik ilgilerini yeni- den başlamasının birinci yıldö - nümü dolayısiyle B. Titülesko ile B. Litvinof biribirlerine telgrat çekmişlerdir. B. Titülesko telgrafında “pek içtem dostluk duygularını,, söyle- dikten sonra şöyle diyor: — İki memleketin içtem ça frşma birliklerinin ne kadar verim H olduğunu ve ilerde barış için ne kadar değerli bir kuvvet bulundu- ğunu kıvançla söylemek isterim.., B. Litvinof vermiş olduğu ce- vapta şöyle diyor: “— Devletlerimiz arasında no mal diplomatik ilgilerin yeniden kurulmasının yıldönümünü halır- latan telgrafınızdan son dere> duygulandım. Bu hadisenin Sov- yet Rusya ile Romanya - kırallığı arasında erkı bir işbirliği kurul masına yardım etmiş olduğunu si zin kıvancınız derecesinde bir kı- vançla kaydetmek isterim. Şuna kanığım ki, bu işbirliği artacak gelişecek ve kendinize özgü bir enerji ile berkitilmesine şahsiğ o- larak çalışmakta olduğunuz genel barışın bekitilmesi işinde önemli bir pıcı olacaktır.., JAPONYA'DA: Japonya, alman deniz silahlanmasına itiraz etmiyor 'Tokyo, 12 (A.A.) — Japonya dış ba- kanlığı Almanya'nım deniz silâhları is - tekleri hakkmdaki görüşünü soran ingi- liz motasına cevabırı vermistir. Geretelere göce, bu cevabında Japon- ya, Almanya'nın ingilir kuvvetlerinin yüzde 35 $i nisbetinde bir donanması ol- masına hiç itiraz etmemekte, ancak de- nir silâhsızlarıması hakkındaki —duru - mun değişmemiş olduğunu bildirmekte- dir, Çin'deki japon askeri çekilmiyecek 'Tiyençin, 12 (AA.) — Japonya, Çin drvarı boyunca yapmış olduğu süel ha - zırlıkları muhafaza etmeye ve askerini geti çekmemiye karar vernmiştir. RANSA'DA Fransanm alman sorula- rına cevabı hazırlandı Paris, 12 (A.A.) — Ekselsiyor gaze- Almanyanın andlaşmasına yaptığı » yazdığına göre, İransız - itirazlara Fransanın vereceği cevab bir- sovyet kaç güne kadar Berline gönderilecek- tir. Bu zaman içinde B. Benes Moske- vadan döneceği için B. Laval kendisin- den, Almanyanın itirazlarına uğrayan Tus - çekoslovak andlaşmaları hakkım- da izahlar istiyecektir Fransız kabinesi ve fi- nansal kalkınma Paris, 12 ÇALA.) — B. Lavai, finans bakanı ve bakanlık ileri gelenleri ve parlamento Finans komisyonu — başkanı ile uzun boylu konuşmuştur. — Perşem- be günü yapılacak olan hükümet top- lantısında, finans durumu ve finansal kalkınma için alınacak tedbirler konu- şulacaktır. Bakanların genel olarak finans du- rumunu incelemeleri iktimali vardır. Bütün kotarma yolları gözden geçirile- cek, fakat kesin olarak hiç biri kabul edilmiyecektir. Normandi ikinci reko- runu yapıyor Paris, 12 (A.A.) — Normandi vapım randan telsizle bildiziliyor: Dönüş yolculuğu çok iyi şartlar içinde geçmektedir. Vapurun hızı 30 milden farladır. Normandi, Brece'nin re- korunu ve kendi gidiş rekorunu kıt - maktadır. LEHİSTAN'DA: Polonya Danzige yardım ediyor Varşova, 12 (ALA.) — Gazetelerin iyi bir kaynaktan öğrendiğine göne Po- lonya hükümeti ile bankası, Gulden'in piyasasını düşmekten korunmak — için Danzig şehrine yardımda bulunmuşlar- dır. Polonyada bir döviz ofisi kuruldu Varşova, 12 (AA.) — Özel bir dö vir ofisi kurulacaktır. Bu ofis —yabancı paraları, altın ve değerli mağdenler ç- katı için izin verecektir . Danzig şehrinin parası olan gülden'- in çıkatı da daratılacaktır. Yılın ilk garden partisi 6. Temmuz 1935 cumartesi gü- nü Güvenc spor Bomonti bahçe- sinde veriyor. Fevkalâde caz, zen- gin kotyon ve sürprizler SAYIFA 5 BİRLEŞİK DEVLE Amerikanın Çin elçiliği Nankin'e taşınıyor Vaşington, 12 (A.A.) — Yetkili çe- venlerde söylendiğine göre, Amerika' « mın Çin orta elçiliği, yakında Pekin'der Nankin'e taşınacaktır. Bu taşınma 17 mayısta kararlaştırı lan orta elçiliğin büyük elçiliğe çıkanle — masiyle ilgili görülmektedir. Çinde bir — Amecika büyük elçiliğinin kurulması ka- rarı, Çin'deki durumun — son — gelişmesi * üzerinedir . Japonya kuzey Çinde bulunan ame- — rikan askerlerinin çekilmelerin! istiyebi- Hir. Bu ihtimal karşısında Amerika'da mesele daha güç evrelere girmeden öne — ce tedbir alacaktır. Tiyençin'deki Ame- — rika alayı oradan kaldırılmış ve Ameti- ka orta elçiliğini korumak için birleşti - rilen deniz arkerleri de Nankin'e yollan- mıştır. A Öteyandan Çin hükümetinin Nan « kin'de bulunması, Pekin'deki - elçiliğin buraya kaldırılması için yeter bir. se « bebtir. Nankin'de elçilik için yeni bir ka- rağ yapılacaktır. İtalya ve Çekoslovakya borçlarını vermiyorlar E Vaşington, 12 (AA.) — İtalya ve — Çekoslovakya hükümetleri 15 haziranda — günü gelen borçlarını ödemiyeceklerini Ametika hükümetine bildirmişlerdir . Şako anlaşması Bocnos Ayres, 12 (ALA.) — Bolta ya ve Paraguay delegeleri, barış protos kolunu bugün öğleyin imzalayacakl dir. LER'DE: 200 liraya büyük bir. yolculuk — Yirmi beş yıldanberi Türki- yede almanca profesörlüğü et mekte — olan profesör — Ştumfol Avusturya ve — Macaristanda ilç hafta sürecek bir yolculuk ba- zırlamıştır. Bu yolculuk 14 tem- muzda başlıyacaktır. Bütün na- &i vasıtaları, otol, yemek mas- rafları dahil olmak Gzere bu yob tuluğa iştirak etmek için 200 türk Hirası vermek kâfi gelecek. tir. Bu fırsattan istifade odebil- ” mek için İstanbul erkek lisesi Yöolculük hakkında — fazla malümat almak istiyenler hergü on sekizle yirmi arasında Ulut Idarehanesinde Bay N. Artam görebilirle- 1—2392 — Bani vedaşld ŞanL ll ULUS'un romanı * , . San Michele'nin kitabı Türkçeye çeviren: Wwasuhi BAYDAR Yazan: Aksel MUNT İngiltere'den bir çocuk arabası gelip de ötelin holüne konulunca durumum, aşağı yukarı, kötüleşti. Oteldeki bütün turist ka- dınlar, çocuk ?'abaımın yanından geçerken ota, içlerindef kaynayan bir sevgi ile, tat- l4 tatlı bakıyorlar ve “çocuk olmıyacak,, dü- gşüncesi artık akla bile gelmediğinden, bü- tün garsonlar “ikizler,, hakkında bire kar- Ş iki ile bahse girişiyorlardı. İngiliz Elçiliğinin verdiği gardenparti- de, birçok tanıdıklarım, benden çekindikle- ri halde doktor Pinkilton ile doktor Cons, Rusya otelinden gelme, son haberleri almak üzere bir araya toplananların ortasında, ateş- Hi ateşli konuşuyorlardı. İsveç Elçisi beni bir köşeye çekerek, kızgın bir tonla, artık be- nimle ilişiğini kesmek istediğini ve — daha sert bir term kullanmamak için — en az ay- rıksın saydığı hareketlerimden artık bıkıp usanmış olduğunu söyledi, Geçen hafta, en sayın İngiliz doktorlarından birine “sırtlan,, Tefrika: 96 demiştim. Dün de, İngiliz papasının karısı, kendi karısına, bir İskoçya papazının anı- sına hakaret ettiğimden bahsetmişti. Böyle- ce devam edeceksem, yapacağım en doğru hareket, bütün yabancılar bana yüzlerini çevirmeden önce kalkıp Kapri'ye gitmekti. Bir hafta geçince her tarafta tepki bel- dekleri belirmeğe başladı. Oteldeki garson- lar arasında “çocuk olmayacak,, düşünce- sinden yana, beş lirete bahis tutuşmalar bi- le oldu. Hele iki hekim arasında kavga çık- ması ve doktor Pinkilton'un, çocuklarıa ikiz olmrıyacağını söyliyerek kalkıp gitmesi *“ikizler,, hakkındaki bahisleri büsbütün su- ya düşürdü. Vakit geçtikçe kaçaklar sayısı da çoğalıyordu. Doktor Cons, ebe kadm ve südnine otelde oturuyorlar idiyse de burnu ile koku alan Sinyor Kornakya, su yapmak- ta olan gemiyi çoktan bırakıp gitmişti. Bütün bir kalabalığa son yumruğu indi- ren, günün birinde odama girip kızkardeşi- nin otüurmuş olduğu kanepeye kendini atan ihtiyar bir iskoçyalı oldu. Bana, Madam Conatan'ın erkek kardeşi olmakla eseflen- mekte bulunduğunu söyledi. Dün akşam üs- tü, doğruca, Dündi'den gelmişti. Vaktini de boşuna geçirmemiş olduğu belli idi, Doktor Pinkilton'a istediğinin üçte birini vererek hesabını kesmiş, doktor Cons'u koğmuştu. Bana da, pahalı olmıyan bir deliler yurdu- nun adresini sormağa gelmişti. Kız kardeşinin hastalığı onu deliler yur- duna koyduracak gibi bir şey değildi. Ben böyle derken ihtiyar da soruyordu: “Deliler yurduna o girmezse kim girer?,, Sayın Co- natan, ihtiyarlıktan ve beyin sulanmasından Öleli, en az, bir yıl olmuştu. Deli kadının, o wakittenberi bir takım densizlikler etmiş ol- ması ihtimali pek azdı. Bir zamanlar, tıpkı bu çeşid bir uygunsuzluğundan dolayı bü- tün Dündi'ye karşı gülünç olmuştu; şimdi de kendisine bütün Roma'yı güldürüyordu. Artık ondan usanmıştı. Lâfının bile edilme- sini istemiyordu. Ben de öyle, On beş yıl, dört bir yanmmı, hep böyle dişiler çevirmiş olduğu halde yaşamıştım. Artık rahat et- mek istiyordum. Yapılacak iş kadını alıp Dündi'ye götürmekti. Doktor Cons'a gelince: bütün yapabile- ceğini yapmıştı. İsteri hakkında az bilgisi olarak Hindistan ordusundan emekliğe ay- rılmıştı. İngiliz askerlerinin bulundukları yerlerde bizim “Hayaliğ ur,, dediğimiz has- talığa raslanmıyacağını düşünmekteydim. Buancak isterik kadımlarda srk sık göri lürdü. Biliyor mu idim ki Madam Conatan çe cuk arabasını mağazaya erkek kardeşini adına ısmarlamıştı? Gelir gelmez, b için, beş İngiliz lirası ödemek zorunda mıştı. Halbuki istediğinden eyisini de iki liraya elden düşürebilirdi, Buna alıcı bulmak için kendisine yardım edebili miydim? Bundan kâr beklemiyordu ama verdij parayı ele geçirmek ona yeterdi. Kız kardeşini Roma'da bırakacak olu sa yakında ikinci bir çocuk arabası ısı makta gecikmiyeceğini söyledim. Bu karşısında heyecana kapılır göründü. deşini di a götürmesi için arabamı © ne verdim. İkisini de bir daha görmedin O vakte kadar İsveç Elçisinin leri birer realite olmuş, kolayca hedefin erişmiştim. Birkaç zaman sonra, R: yerleşen, ötekilerden ciddiğ bir önürde karşılaştım. Kotdazür'deki zengin müs lerini brrakrp hükkümet merkezine gelme nin sebebi olarak benim buradaki kolay h garılarım gösterildi ve buna ben de inandr