23 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

23 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

MACARİSTAN'DA : — B. Gömböş, Macaristana hak eşitliği istiyor Budapeşte, 22 (A.A.) — Bütçeye il- gili görüşüler sırasında Başbakan B, Gömböş senada dış esryasa hakkında açağıdaki diyevde bulunmuştur: “— Hükümet, Avrupa durumunun her hafta yeni bir şekil almakta oldu - gunu gözönünde tutmak — sorundadır. Son olarak hükümet, büyük bir saknı ile hadiseleri izdemeye karar vermiştir. 'Tuna konferansı geri bırakılmış ve geri plâna atılmıştır. Çünkü, hak eşitliği me- selesinde durum almaları gereken dev - letler konferansa girmekten çekinmiş - Terdir.,, Başbakan hak eşitliği derken yüküm- sel ve süel hizmeti ve bu hizmetin süre- sinin en çok iki yıl olmasını ve ulusla « rın aynı silâhlara sabip bulunması da - wasını gütmekte olup, bu silâhlar ara - sında küçlük anlaşmanın clinde bulunasn hava silâhları da vardır. Macaristana bu silâhlar verilirse bi- le macar ordusu kücük anlaşmanın as- kerlik bakımından en zayıf olanının or- tarafından bir salım yapılması ihtimalin- den bahse imkân yoktur. Bu kanıtın herkesce kabul ve teslim edilmesi gerekir. Eski Avusturya - Ma- caristan imparatorluğunun — mirascısı olan devletlerin topraklarında macar azınlığına yapılan zulümlere bütün dün- yanın dikkatini çekmek gerekir. Aynı zamanda arsıulusal kurumların Maca - ristanın ekönomik durumunun yeğritil- mesi zorağından haberi olması da ge - tekir. Çünkü, Macaristanm bugün için- de bulunduağu buhran, kendisinin özel €ekonomik istekleri ve hele finansal yar- drm mesclesi hakkında arsrulusal unsur- larta görüşüde bulunmadıkça kotarıla - maz, Bu mesele aynı 2s&manda macar Hbükümetinin arsnilusal kamoy karşısın- d* ortaya atmak istediği meseleler için- dedir.,, B. Gömböş ve diktatörlük Peşte, 22 (ALA.) — Parlamentoda, kendisinin diktatörlük kurmakta oldu- gu hakkında ileri sürülen bir takrm suç- Tamalara karşılık B. Gömböş demiştir ki: “— Herhangi bir diktatörlük kur » mak için, hükümet partisinin ezici se - çim utkusundan hiç bir vakit asığlana « cak değilim. Ulusların yaşayışında, her türlü diktatörlük ancak geçicidir. Hele Macaristan'da, süngülere dayanan bir rejim kesin bir hedef olarak gözetile - mez.,, B. Gömböş; asığların geniş ölçüde oruntanmasını ve sendikaların birer ar - yasal kurum olarak dağıtılmalarını ha- ber verdikten sonra da, demiştir ki: “— İşçi kardeşlerimiz, burjuva s08- yetesine katılmak imkânımı elde edebil- melidirler. Kapital ile emek arasında uy- — ğunlük bulunmak gerektir. Kapital, köle — €dinecek yerde, üretmenin hizmetçisi ol- malıdır.,, B _llıılııı — Habeş meselesi: İtalyanın yeni uçakları Roma, 22 (A.A.) — Bakanlar kon - — seyi, 1 temmuzdan başlıyarak hava kad- rosuna yeniden 500 parça uçak katma- ya karar vermiştir. Bunlar için ayrıcı Pilot, mühendis ve komiserler de atana- Caktır. İtalyan - habeş sınırında durum y Londra, 22 (A.A.) — Kronikl gaze- tesinin haber verdiğine göre, Habeşiz- tan'da karışıklık çıkarsa, oradaki ingiliz duyrularının çabucak dışarıya çıkarılma- ları için hazırlık görülmektedir. İngiliz, fransız, alman, amerikan uy- rularının durluklu bir yere ulaştırılma- B için Mısır'da büyük sücl uçaklar fır- sat bekliyecektir. Bu gazetenin Adisababa'daki aytarı- gn bildirdiğine göre, yağmur mevsimi- min başlamış olması, italyan ve habeş — Gakerleri arasında önemli bir harba cn - — gel oluyorsa da, italyanlar bazı kabile — başkanlarını ve ençok müslümanları im- /— paratora kargı ayaklandırmaya uğraş - tıklarından, içerde karışıklıklar çıkması İhtimali vardır. — — ilçin bilik yoktur. İNGİLTERE'DE: İngilterenin dış sıyasa - sında değişiklik Londra, 22 (A.A.) — Star gazetesi diyor ki: * Sir Con Saymen'in yerine Sir Sa- muel Hor'un geçmesi - Üüzerine, ingiliz diplomatlarının arasında önemli değişik- Kikler olacaktır. Sir Hor'un dış İşleri bakanlığına geçmesi, sıyasa ve metod yollarında ve bu arada İngiltere - Al « manya barışı, ingiliz - Amerika elbirliği we Japonyanın Çinde ilerlemesine kar- gı daha sert bir durum almak meselele- rinde de önemli değişiklere sebeb ola - caktır.,, Aynı gazetenin sandığına göre, dış bakanlığı temelli yönetgeri Sir Robert Van Sittart yakında Vaşington'a büyük elçi olarak gidecek ve Paris büyük elçisi Sir Corç Klark da onun yerine temelli yönetger olacaktır. Alman salkuru Berline dönmüyor Londra, 22 (A.A.) — B. Ribbentrop dün öğleden sonra, Sir Samuel Hor ile bir daha görüşmüştür. Alman devlet adamı, deniz birinci lordu ve amirallık birinci lordu ile de karşılaşmıştır. Eğer, umulduğu gibi, ingiliz ve al - man eksperleri, alman gemi yapısının programmı bugün büsbütün kararlaştı- racak olurlarsa, alman delegasyonu bel- ki de yarın berline dönecektir. ALMANYA'DA: Bir alman bakanımnın ( Kızılhaç ) için söyledikleri Berlin, 22 (A.A) — İç bakanı dok- tor Frik, kızılhaç günü dolayısiyle bir söylev vermiştir. Bakan, demiştir ki: « — Gayemiz, Cenevre anlaşmasını yeritmek ve kadınları çocukları hava bücumlarının acınlıklarıma karşı koru- maktrı. Führer, Almanyanın silahları pra - tik olarak buclayacak her türlü girgi- lerle birlik olduğumu söylemiştir. Bu - nun için en iyi çare, Cenevre kızılhaç paktı prensiplerine dönmektir, ISPANYA'DA: İspanyada alman tedbirler Miadrid, 22 (ALA.) — İç Bakanlığı - nmn, sıyasal kanağatların dışardaki gös - terileri hakkında verdiği emir, sokaklar- da kışkırtıcı her türlü bayrak ve işaret. lerin takılmasını, özel parti kılıklarının giyilmesini, kışkırtmak hedefile çıkarı - lan gazete ve dergilerin satılmasını, kır eğlentisi bahanesiyle yapılacak siyasal toplantıları ve bütün sıyasal partilerin spor eğlencelerini yasak etmektedir. İspanyada geri verilen haklar Madrid, 22 (A.A.) — Kabine, ge - çenlerde yasak etmiş olduğu sıyasal gös- terişlere yeniden izin vermiştir. Aynı za- manda sıryasal partilerin ünilorma, rozet ve beldeklerini de düzen altına alan bir karar vermiştir. Bu karar nomal rejime ve genel öz - genliğe doğru gittikçe dönüleceğini gü teren bir. hareket sayılryor. İSVİÇRE'DE: İşçilerin izin meselesi Cenevre, 22 (A.A.) — Arsıulusal iş konferansı, arsrulusal iş blirosu yönetim konseyini, tarım işlerinde, aktılı izin me- selesini gelecek toplantı gündemine ge- girmeye dair karar taslağını 19 a karşı 64 oyla onaylamıştır .. —- ULUS B. Edenin Paris değetleri Fransız gazeteleri ve durum (Başı I. ci sayıfada) Paris, 22 ÇALA.) — B. Eden'in Pa » Tİs'e yaptığı göreti yorayan Tan gazc - tesi diyor ki: * Deniz işlerine düzen verilmesinin, İngilterenin güvenliği için her şeyden daha gerekti olduğanu pek eyi anlryoruz. Fakat ingiliz dostlarımızda anlamalıdır- kır ki, Almanya'nın kara si!âhlarının da düzen altına girmesi Fransa için de bü- tün Avrupa ulusları için de, aynı dere cede önemlidir. Stresa ve Cenevte'nin elbirliği sıya - sası ile zaten uydurulması güç olan çim- diki ingiliz diplomasi metodlarının, bi - zi en ziyade saknı ve Üsnomal Öözenle hareket getirecek önemde olduğunu de- gerlememek, B. Eden gibi, Avrupa'nın durumunu çok eyi bilen bir adam için kabil değildir.,, Aynı fikti yürüten Entransijag da diyor ki: * Eğer İngiltere, savadığı gibi, fran- sır - ingilir elbirliği #yasasının devamı- t gerçekten istiyorsa, B. Kden, bugün- kü bütün arsrulusal meselelerde İngil - tere'nin bize yardımımı adamakta güçlük çekmiyecektir. Bu elbirliği eyice anlaşı!- malrdır. Londra Paris ile elbirliği et - mezse, Paria de Londra ile elbirliği edes mez, Beklemekte haklı olduğumuz irah- ları bize vermek soravı B, Eden'e dü - DAĞINIK DUYUKLAR : Viyanada dağıtılan kurumlar Viyana, 22 (A.A.) — Hükümet, bin- lerce üyeleri bulunan ve gizli bir nazi kurumundan başka bir şey olmryan “es- ki alman Avusturyası savaşçıları., fede- rasyonunun dağıtılmasını emretmiştir. Bundan böyle Avusturya'da; “Eski yurdsever savaşçılar,, adiyle bir tek eski savaşçılar kurumu bulunacaktır. Leh donanmasının göreti Vargova, 22 ÇA.A.) — Alman donan. masınım çağrısı üzerinc Polonya'nın Vi- ser ve Burga kontrtorpiyörleri 25 haxi- randa Kumandor Frankovski'nin ko - mutanlığında üç günlük resmiğ — göre için Kil'e gidecektir. Mareşal Pilsudski için Paris, 22 (AA.) — Fransız « eh parlamento grupu dün saylavlar kuru - lunda yaptığı toplantıda Mareşal Pilsu- dekiyi anmıştır. Bağlaşık ajanslar kon- feransı bitti Prag, 22 (A.A.) — Bağlaşık ajans - ların delgeleri öteygün işlerini bitirdik - ten sonra Teptiç'de Trenclansk banyo - larını ve dün de Tisnof'da bata fabrika- Tarmı gözmişlerdir. Bugün Prag'dan dö- meceklerdir. Amerikan deniz büdcesi Vaşington, 22 ÇA.A.) — Kongre, 460 milyon dolara yükselen deniz büdcesi hakkında birleşmiş iki kurul tarafından verilen raporu kabul ctmiştir. Yugoslav takımı yu - nanlıları yendi Sofya, 22 (A.A.) — Balkan kkupası futbol turnovasının dördüncü gününde yapılan Yugoslavya - Yumanistam maçı- AT 2 . 1 yügoslüv takımır kazanmıştır. Zİ MALZKAN DIŞHABERLER Şehnamenin türkçesi Moskova, 22 (A.A) — Kazan üni - versitesi kitab sarayında şehnamenin türkçe çevrimi bulunmuştur. Bu çevrim, ikinci Bayezid adına ya- pilmıştır. Bu çevrimin 16 1mcı asırda, «Firdevsi tavil> adını takınacak eset- ler yazmış olan Bursalı bir türk şuiri- nin olduğu sanılmaktadır. NOT: Edebiyat tarihimizde yalnız adı bilinen bu şairin şimdiye kadar hiç bir eseri ele geçmemişti. Şair, ikinci Buüyezide 380 cüz üzerine büyük bir dizge vermiş, Bayezid bu dizgeyi üzun bulmuş, en eyileri seçilerek — bunun seksene indirilmesini istemiş. Bun - dan gücenen şair de firdevsi benzetle- mesi hicivler yazdıktan sonra Horasan taraflarına kaçmış ve orada ölmüştür. İngiliz - alman deniz an- laşması ve Sovyet Rusy Moskova, 22 (A.A.) — İngiltere bü- yük elçisi Lord Şilston 20 haziranda Bay Litvinof'u görerek deniz silâhlan- ması hakkında Almanya tarafından ya- pılan ve İngiltere taralından kabul edi- len önergenin içinde neler bulunduğunu bildirmiştir. Büyük elçi, hükümetin Fran- sa ve İtalya ile konuşmalarda bulundu ğunu ve Sovyet delgelerile de konuşmak istediğini söylemiş ve hükümetin, de - nüz gilâhları hakkında, kemiyet bakımın- dan bir anlaşmaya varılamıyacak olursa keyfiyet bakımından bir anlaşmaya var- mak umudunda olduğunu bildirmiştir. Büyük elçi, deniz silâhları konuşma- larının bundan sonraki durumu hakkm- da da Sovyet hükümetine haber vere - ceğini Bay Litvinof'a bildirmiştir. ... Moskova, 22 (A-A.) — Jurnal dö Mosku, ingiliz — alman deniz anlaş - masından bahsederek diyor ki: “ İngiltere, kendi bazı devlet adam larının ingiliz - alman deniz anlaşması hakkında, bunun sil&hsızlanmaya bir. yar- dım olduğu yolundaki sözlerinin ciddi karşılanacağını düşünüyorlarsa her hu de aldanıyorlardır. Şurasr unutulmamıa. hdır ki, saldırım fikirleri açıkça belli olan bir memleketin silâhlanması öteki devletleri silâhsızlanmaya değil, ter ” » olarak, dikkatlerini daha çok artırmaya ve silâhlanma yolundaki karşılık tedbir- ler almaya sürükler. Devletler arasın - daki silâhları rakam üÜzerine karşılaş'ı mak imkânsızdır. Çünkü, 400 bin tonili- tolük bir Hitler donanması, sald- - amaçları beslemiyen bir devletin 800 ' < tonilâtosundan üstündür. Sonra, silahsızlanma — konferansının Almanya olmadığı için bir sonuca © - rişmediğini düşünmek de boştur. Çün- kü diğer devletler silahlarınınm azaltıl - ması hakkında aralarında uzlaşabilse - lerdi Almanya bulunmasaydı da gene bir anlaşma elde edilebilirdi. Silahsız - Tanma alanında en büyük engel, güven liğin yokluğudur. Ve bu güvensizlik Hitler partisinin Almanyada hüküme- ti ele almasından sonra bir kat daha artmıştır. Şimdi ise Londra anlaşma- sı silahsızlanma için birinci şart olan güven duygusunu artırmaktan çok u - zaktır Hakikatta kollektif güvenlik prensipi Üüzerine bir takım arsıulusal anlaşmalar kurmak için verilen emek - leri kökünden baltalamıştır. Hitlerin devletleri biribirinden ayırmak ve ara- Tarma bozut sökmak yolundaki sıya » sasını az çok başarmış bulunduğu ya « dısanamaz. Çünkü, İngiltere son ko - nuşmalarda bulunmuş olan devletlerin arzusuna karşı Almanya ile tek başına bir anlaşma yapmıştır. Londra anlaş - ması, sovyetleri barışım korunması kay- gusuna düşürmüştür. Çünkü, sovyetler bütün arsmıulusal hâdiseleri ancak barış bakımından gözetir. —Büyük harbtan az evelki zamanı andıran bugünkü Av- rupanım boğucu havası içinde barış için galışmaya dölenmiş olan memleketler yalaız kendilerini korumak için değil, kollektif güvenliği tutmak için de bü- tün emeklerini birleştirmelidirler.> Bugün atletizm yarış - maları yapılıyor Bu sabah saat sekizde Atatürk enstitüsü alanında Ankara böl « gesine bağlı sekiz klüp arasında atletizm kurulu tarafından hazır« lanan atletik yarışmalar yapıla « caktır. Bu yarışmalara dışardan da işe tekli olanlar girebilecektir. Ankara Atletizm Kurulundant 1 — 23. 6. 935 pazar günü sabah« leyin saat 8 de Atatürk öğretmen okulu alanımda atletizm - teşvik müsabakaları yapılacaktır. 2 — 6 temmuz cumartesi saat 15 de ve 7 temmuz pazar günli sa- bah saat 8 de başlamak üzere mm- takada 935 yılı atletizm birincilik. leri yapılacaktır. Birinciliklere yalnız lisanslı atletler girebilir. Bugünkü şild maçı 23. 6. 935 pazar günü saat 17 de Çankaya - Altınordu şild maçı yapılacaktır. Yargıç Yüzbaşı Ce- maldir. Berabere kalınılırsa maç yarım saat uzatılacaktır. Aris takımı geliyor Yunanistanın ulusal küme - kincisi ve Selânik şampiyonu Aris futbol takımı, 6, 7, ve 9 temmuz tarihlerinde Çankaya, Ankara gücü ve Altınordu takım- ları ile üç maç yapmak Üzere An- karaya gelecekth. İki taraf bu konu üzerinde son anlaşmayı yap mışlardır. Güvenlik işlerinde yeni atanmalar B. Salih İstanbul güvenlik direktörü oldu. Onun yeri- ne B. Sadreddin atandı. Ankara güvenlik direktörü B. Sa « Hh İstanbul güvenlik direktörlüğüne, Trakya genel ispekterliği iskân asda. nışmanı B. Sadrettin Ankara güvenlik direktörlüğüne, güvenlik genel direk « törlüğü altıncr şube asdirektörü B. İz- zeddin polis İspekterliğine, polis ispek- teri B. M. Behçet Kutertam Güv, İş, genel direktörlüğü altıncr şube asdirek törlüğüne, Güv. İş. genel direktörlüğü üçüncü şuba şefi B. Cemal İstanbul gü wenlik müdürlüğü ikinci şube direktör- lüğüne, Güvenlik işleri genel direktör. lüğü dördüncü şube şefi B. İbsan Sab. ri Malatya güvenlik direktörlüğüne, Güv. İş. genel direktörlüğü dördüncü şube işyarı Tahir Işıik Kayseri güven. lik direktörlüğüne, Kayseri güvenlik di- rektörü B. Salahaddin Bursa güvenlik ne, güvenlik genel direk « törlüğü altıncı şube şefi B. Kemal Ka- ya Antalya güvenlik direktörlüğüne, Seyhan güvenlik direktörü B, Mehmed Ali İstanbul polie okulu direktörlüğü. ne, İstanbul polis okulu direktörü B. Bahri Seyhan güvenlik direktörlüğü. ne, polis asispekterlerinden B. Sebati Gazi Anteb güvenlik direktörlüğüne, İstanbul merkez işyarlarından B, Nu« reddin Mardin güvenlik direktörlüğü - ne yukarlanarak atanmışlardır. MEZĞREL AM HST AAA E S U TAZER ULUS, hazırlanan AN- KARA TELEFON REH - BERİ için ilânlar alma - ga başladı.