23 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

23 HAZİRAN 1935 PAZAR Gaz tehlikesi nedir ve buna karşı nasıl korunmalıdır? Gaz tehlikesi hakkında gazetelerde bir takım yazılar çıkıyor. Bun- yarın hakikate ne dereceye kadar uygun olduğunu anlamak ve okurları mıza anlatmak İçin genelkurmay gaz uzmanı Bay Nuti Rafet Korur'la bir görüşme yaptık. İlmiğ yetkisi Avrupa ertik dergilerinde çıkan bir takrm — yazılarla öğülen bu uzmanla yaptığımız görüşmeyi aşağıya ko- yuyoruz: *8. — Zehirli gazlar hakkında gaze- tekerde çıkan betkeler için ne düşünü- yorsunuz? €. — Son zamanlarda gazetelerde zehirli gazlar hakkında bir çok yazılar çıktı. Bunların büyük bir kısmı mü- balağalıdır. Hattâ diyebilirim ki işin esasını değiştirecek kadar yanlıştır Meselâ bütün süzgeçlerden geçen gaz- fardan bahsolunmaktadır. Kakiden ba- zı gazlar vardı ki bu gazlar gerçekten © zaman kullanılan süzgeçlerden geçi- yorlardı. Bugün için böyle bir mese- le yoktur. Bugünkü modern süzgeçler biri bütün harb gazlarına karşı korut- Bunün gibi, kaşındıran, uyutan, güldürc1 gazlardan, bir kaç damlası bütün — bir şehir halkını — öldüre- cek kim /a maddelerinden bahsolunmak- tadır ki bunların ne aslı ve ne esast vardır. Bir şehri gazlamak zannolun - duğu kadar kolay değildir. Bir kers düşman uçağı gelinu ye kadar kendi u- çaklarımız ve uçak kaçıran toplarımız onların çoğunu haklar, Ondan sonra gaz atmak için havanın, rüzgârın, sair bir çok hallerin elverişli olması la zımdır. Atılan her bomba, lazım gelen etkiyi yapamaz. Rüzgâr — ve yağmur garzları kolayca siler süpürürler. Hek © şebir halkı maskelerle hazırlıklı bu- hunursa gazin — hiç bir önemi. yoktur. İşte bu sebeblerden dolayı gazeteleri - mnizin çoğunun bu yolda yazdıkları ya- zılar hakikate uygun değildir. Bu gi- bi yazıların halkı korkutmaktan büşka bir faydası yoktur. $. — Gazlara karşı tam bir korun - ana düzeni var mıdır? C. — Gazlara karşı yukarda söyle » diğim gibi tam korunma düzeni vardır. Yalnız bir çeşit gaz vardır ki, bu, aynı zamanda elbiseden de geçtiği için bu ma karşı bedenimizi de korumak zorun dayız. Fakat unutmamalı ki iperit adlı bu gaz bir suyuktur. —Bununla dolu bombalar patladığı zaman hararet yü - zünden kışmen buğar haline geçer. Bu- ğar halinde iken maske süzgeçinden ge- çemez. Suyuk halinde iken evletden içeri giremez. İşte bu sebeblerden doe- layı gaz tehlikesinde evine saklanan maskesini takan bic insanın artık gaz - lardan korkmasına lüzum yoktur. 8. — Gazdan korunmak - için daha ne yapmalıdır? C. — Her şeyden önce gaztehlikesi - nin ne demek olduğunu eyice bilmek dazımdır. Biz bu yıl zaten büyük şehir- lerde gazdan korunma tehlikesini ve gazdan korunma — çarelerini gösteren gergiler açmağı düşünüyoruz. Bu ser- gileri görenler orada koruyucu cihaz- ları, bunların ne süretle kullanılaca - ğimı, gazin r> demek olduğunu, gaz - lara karşt korunma — çarelerini kendi gözleriyle görecek, kendi üzerlerinde denoyeceklerdir , 8. — O halde gazlardan hiç kork - mağa lüzum yok mudur? C. — Ben, gazlardan hiç korkmağa Tüzum yoktur demek istemiyorum. Şim- diden gaza karşı — korunma çarelerini Ööğrenmiyen, gaza karşı koruyucu cihaz- ları bilmiyn ve bunları hazırlamıyan bir memleket gazdan korkar, Pakat bi- letek ve anlıyarak bu yolda çalışan ve lar, eeei dddi eeei ğti aÜ günürerei d hazırlanan memleketlerin gazdan kork- masına hiç lüzum yoktur. S. — Gaz sığımakları lazım mıdır? C. — Pek küçük çocuklarla hastalıklı insanlar maske takamazlar. Bundan baş- ka maske altında yemek yemek imkânı la yoktur. Sonra unutmamalıdır ki düs Kimyager B. Nuri Refet Kor: man yalnız gaz atmaz, yıkıcı ve yangın bombaları da atar. Bunlara karşı ko - runmak için muhafazalı yerlere ihtiyaç vardır. Bu gibi yerler gaz geçirmez bir hale sokulursa gaz sığınağı olurlar. S — Böyle sığınaklar yapmak bahalı mıdır, yapılmaları güç müdür ? € — En büyük bombaların bile de- lemiyeceği kuvvette yapılmış olan ve içerisine yüzlerce insan alabilen sığı- naklar ancak pek çok para harcanarak yapılabilir. Böyle sığınakların yapıla- bilmesi yükünü dünyada hiç bir mem- leket üzerine alamamıştır. Halbuki is- tenilen bu değildir. Herkes az bir mas- rafla evinin bodrum katını imkânı ol- duğu kadar dayanıklı bir sığınak hali- ne sokabilir. Bu erge için salaşlardan, büyük direklerden, somyalardan asığ - lanılabilir. Bu gibi sığımaklar tam bir bomba isabtine ihtimal dayanmazlar, fa- kat yakım yerde patlıyan bombaların parça etkisine karşı çok iyi korurlar, İşte halkın yapabileceği — sığımaklar bunlardır. Unutmamalı ki tam jisabet imkânı çok azdır. Biz meselâ askerlere gelik başlık veriyoruz. Bunun anlamı askerin başına hiç bir zaman kurşün isabet etmiyecek demek değildir. An - cak etraftan sıçrayan parçalara karşı kendisini koruyacak demektir. — Eğer herkes evinde böyle bir bodrum yap - mağa muvalffak olursa düşmanın uçak- larla yapacağı etkinin çoğu boşa gider. Genel harbta uçaktan atılan bombaların verdiği ziyanın yüzde seksen beşi par- ça etkilerinden ileri gelmiştir. Bugün çekoslovaklar bir kanun çıkardılar, bu kanuna göre ber çek kendisine ve ay - Tesine maske bulmak ve evinde bir sı- ğinak yapmak zorağındadır. Almanlar da, «Bodrumları sığınak haline geçi - rilmemiş evleri tutmayınız,, diye propa- ganda yapmaktadırlar. Yeni yapılan kurağların da altına muhafazalı sığınak lar yapmak güç bir iş değildir. S. — Böyle sığınakların gaza karşı koruması için ne yapmalı? C. — Sığınaklarda gaza karşı ko - ULUS BE SAYIFA 3 LER İSTANBUL TELEFONLARI Florya trenleri İstanbul, 22 — Floryaya gi - den trenlerin tarifesi yüzde elli nisbetinde indiriliyor. Taze meyve ve sebze | çıkatı İstanbul, 22 — Almanya ve Avusturyaya taze meyve gönder- mek için Türkotisin yaptığı gir - giler sonuç vermeğe başlamıştır. İlk olarak İstanbuldan Berlin ve Viyanaya gönderilecek taze mey ve ve sebzeler buralara nomal ta- rife ile doğrudan doğruya gönde- rilecektir. Dışarıya mal gönde - renlere prim verilmesi düşünülü yor. ' İzmir panayırına hazırlık İzmir, 22 (A.A.) — Roma bü- | yük elçiliğinden panayir komite- [ | sine gelen bir bitikte İtalya ta - şın bakanlığının İtalyada bulu - nan demiryollarının arsrulusal ser- gi ve panayırlar için yaptığı ko - laylık ve indirmeyi İzmir panayı- rına girecek ve panayırı gezecek- lere de yapacağı bildirilmiştir. Fransada bir gencimizin başarısı Journal — de Raven garzetesin: de Fransada oku: yan bir gencimi zin başarılarını o- kuyarak sevindik. Bu gazete - nin verdiği habe re göre, Erkan Türkdoğan adın da olan bu genç İstanbul Kadıköy Sen Jozef lisesini Pransa B. Erkan Türkdoğan bitirdikten sonrs elçiliğindeki — bakaloryada da kazanmış ve Fransanın Ruan şehrin deki kimya enstitüsüne girerek birin cilikle burayı bitirmiş ve diploma al - mıştır. Bu enetitüde çini, kiremit, şeker. barut, tuğla, demir, madencilik, çi - mento, boya kâğıd ve kibrit hakkında apan Bay Erkan Türkdoğan ni kuvvetlendirmek için enstitü- nün Hboratuvarında staj görmekte |- ken ayrıca iki senede elde edilebilecek olan iplik ve dokumacılık diplomasını da bir senede elde etmiştir. Bu gencimizi gönülden kutlulamak en kıvançlı bir ödevimizdir. Panayır komitesi çalışma ve top- | Yurdda faydalr yağmurlar lantılarına devam etmektedir. Yakalanan kaçakçılar Ankara, 22 (A,A.) — Geçen bir hafta içinde muhafaza örgütü 57 kaçakçı, 1064 kilo gümrük ka- çağı, 873 kilo tekit kaçağı, bir tüfek, 42 mermi, altı İran ha- lısı ile 36 kaçakçı hayvanı ele ge- çirilmiştir. İzmirde sokaklara verilen adlar İzmir, 22 (A.A.) — Şar sürel kurulu yaptığı bir toplantıda bi- rinci kordondan başlıyan ve ikin- ci kordonda Celâl Bayar bulvarı üzerinden Şükrü Kaya ve Vasıf Çınar bulvarının birleştiği Kültür parkı yerinde biten bulvarı Voro- şilof adı ile anmayı oybirliği ile kararlaştırmıştır. Musiki öğretmen okulu Kültür Bakanlığı musiki öğ- retmen okuluna iki sınıf daha ilâ- vesine karar vermiştir. — runmak işi en rahat meseledir. Sığı - nağın hava kaçıran yerlerine çirişli kâ. Kıt yapıştırmak, kapı pervazlarına aba veya keçe geçirmek ve sığınağın için - de bir vantilatör yaparak dalma hava- yı içeniden dışarıya vermek gaza karşı korunmak için kâfidir. Gazları bilmi- yen ve onların özelliklerini tanımıyan- Tar eskiden bir sığınakta gaza karşı ko- runmanın çok güç olduğunu sanıyor - lardı. Halbuki bugün en çok bizi dü- şündüren mesele gaza karşı korunmak- tan ziyade bombalara karşı korunmak - tır. Meteoroloji enstitüsünden bil- dirildiğine göre 24 saat içinde Bolu, Erzurum ve Kars taraf - ları yağışlı geçmiştir. Boluda yağış dolu ile karışık yağmur şek- linde olmuş ve metre murabbar- na 18, Erzurumda 1, Karsta 2 kilo yağmur düşmüştür. Yurdun öteki taraflarında ha- vabulutlu ve az açık geçmiştir. Yurdda en yüksek sıcaklık, Nazillide 36 derece olmak üzere re Diyarbekirde 35, Manisa, İz- mir ve Adanada 34 derecedir. ANKARA RADYOSU Bugünkü program: 19.30 — Eğitim saati Malik konuşuyor) 19.40 — Musiki: Tehaikovsky Romance » Humoresgue Piano- Ferhunde Ulvi 2000 — Arıcılık saati 20,10 — Musiki: Brahms Ninni ve Demirci şarkısı ” Öde ve Serenade Keman; Necdet Remzi Piano: Ulvi (Ferhunde) 20.30 — Dans musikisi 20.50 — Haberler. 1İSTANBUL RADYOSU 12.30 — Plak neşriyatı 18.30 — Dans musikisi (Plak) 19.30 — Çocuk saati. Hikâyeler, Me- sut Cemil 20.00 — Konferans 2030 — Radyo caz ve tango orkes - traları (Bayan Birsen. Türkçe sözlü sesler ) 21.30 — Son haberler — Borsalar 2140 — Gitar solo. Maryo 2200 — Plak neşriyatı (Bay Hilmi P.T.T. artırım ve yardım sandığı P. T. T. yönetgesince hazır- lanan P. T, T. artırım ve yardım sandığı tüzük projesi yargutayca gözden geçirilmektedir. Orman öğreneğine ilave Orman öğreneğinin 11 incâ maddesine aşağıdaki böleğin ilâ- ve edilmesi Bakanlar Kurulunca onaylanmıştır: “Müruriye tezkeresi ve nakli- ye ilmühaberi bulunmayan or - man mamulât, mahrukat ve mahsulâtı her nerede ve kimin e- Hinde bulunursa bulunsun hazine namına zaptolunur.,, Çorumda peçeler kalktı Çorum, 22 (ALA) Dün CH partimizin karariyle Çorumda şimdiye kadar devam eden kara peçeler tam ole rak kaldırılmıstır. Denizlide ekmek yükseliyor Denizli, 22 (A.A.) — Şehrimiz- de birinci nevi ekmeğin kilosu 10.5 ikinci ekmeğin kilosu 9.5 ku- ruşa yükselmiştir. Adanada ekmek ucuzladı Adana, 22 (A,A.) — Geçenler de buğday değerinin kilosu 4,5 ku- ruşa kadar yükselmesi üzerine ek- mek de dokuş kurüş olmuştu. İkâ gündür buğday 3-3.5 kuruşa düş- tüğünden bugün ekmek de 7,5 ku- ruşa indirilmiştir. Şehrimizde kar- püz ve üzüm çıkmış ve piyasaya üzümün kilosu da 15 kuruştan sa- tılmaktadır. Bugünkü sayımızda ge - çen krlavuz kelimeleri Kapsam — Şümul Önürdeşme — Rekabet Dilev — Dava Oybirliğiyle — Müttefikan Yeritmek — Tatbik etmek Kınav — Fazliyet Erksiz — Kudretsiz Beldek «« Alâmet Güdemli ekonomi —Economle dirigle we Deneç — Tecrübe Girişim — Teşebbüs Kamoy * Efkârı umumiye Buclanma — Tahdit edilme Asığ * Menfaat Birge — Müşterek Oruntama — Temsilt Üretim — İstihsal Özgür —- Serbest Danışman — Müşavir Ödev — Varzife Orunlar — Makamat Ayrışık — Muhalif Saltık — Mutlak Güney — Cenub Tüze — Adalet Bağlaşma — İttifak Sağlamak — Temin etmek Gelişim — İnkişaf Kesin — Kati Faruk Nafiz'iğ eAkın,, 1 tle berader Memlekette en çok oynanmış olan ulu sar piyesieraen biri olan Faşar wabının “METE,, * Si btt kerre de Trabzon Halkevınde ciddiğ ve uzun çauşmalardan sonra sahneye konulmeştur. —Resimlerimiz Trabzon Halkevinin sahnesinde Me te'nin oynanışından bir kaç görünüştür.