30 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

*? Dil ve ösrih araştırmaları Arab ellerinde Sumer izleri Başı bundan önceki sayılarımızdadır. Vakit vekit; tek tanrılı ve çok tan- gıili natürizme inanmış olan Sümerlile- vin başlıca tapuldlarından biri de Ala tanrı idi. Ala'nm Alat ve Alu biçimle. # de vardı., Bu tanrı ateş tanrısı sayılırdı. Bü- yüklük anlamı i. Kutsal gücün- “den ötürü boğa 'a da bu ad- dar verilirdi. Bir de Tea tanrı vardı ki yerine ve gördüğü tanrısal yumuşlara göre tarla we Ku.tca adlarını alırdı. Elâmin su- * Arab illerinde ve Hicazda bu tan- rıları tanıyorlardı. “Heradot bize böy- ke bir ikiz tanrı adı vermektedir. O tanrılar ki taştan yontulmuş putlarına gök eski zamanlardanberi Alla-Taal ve Alitat adları verilmekte ve — onurlan- makta idi. E. Huher das trank — apfer. MA Bunların yeni arab dilinde - Allah Tealâ olarak kaldığına inanmamak için epeyce engin bir düşüne yakayı kaptır. Jmak gerektir. Çünkü gene Huberin'in dediği gibi “Muhammed Yalavacın arab “üllerinde ayın resimlerini yok etmesi #zerine putlar ve tanrı resimleri kendi- liğinden ortadan kalkmıştı. Fakat ayın şekillerini hâfızalardan ve halkın din- #el esirgemesinden sıyırıp atamadı.., Ve gairler onları daha diri ve daha canlı söylediler. Bu iki kelimeyi dil kurallarına göre üreterek yüzlerce ve yüzlerce kelimeler —yaptılar. Zaten Alat'ın kendisi yaşıyordu. Ona arab ğzı ile Bllat diyorlardı. Sonra Alu is- dâmt ikiye ayıran yilgili uymarlığın olmuştu. Muhammedin ölmesi beliren uymazlıktan — (Abdul- Tah bin Saba') 1sığlamış ve — ortaya şu nergun beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot, Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re ber gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. KIRK ALTINCI LİŞTE k — Muvahkkat — Süresiz, geçe- ğen Örnekler: 1 - Kâba'da sık sık süreksiz hükümetler ku- yulur. İ 2 - Bunlar geçeğen — şeyler: dir. Ratib Mmakara Su Sporları Kut n P Bugün yapılacağı ilân edilen — İlk teşvik yarışları 7 temmuz pa- zar gününe bırakılmıştır. Çiftlik lokantası H.R. TANKUT #özü etmişti: “Gerçek tanrınız Alu'- dur,» Arabların bir kısmı yeniden Alu- ya dünmenin olamıyacağını anlayınca Aliye döndüler ve onun adını siper al- Aılar, Hâlen bugün bile Alevi dedikle- rimiz Ali adını Alu ve Alı diye anar- Jar, Bugünkü türkçemizde —Ala ateş rengidir. Alev, yalav ateşle — ilgilidir. Ala ve Ali aynı zamanda yücelik ve güc anlatır. Ala dağ. Alı şar adlarında olduğu gibi eski devirlerde orman iç. lerinde ağaçsız tepelerin tam üstünde- ki açıklıklarda güneş tanrının doğu- şunu ateş yakarak — karşılarlar ve ut ayını yaparlardı. O yerlerin adı Alan idi. Bugün de Anadolu da o yerlere Alan derler. Torosların tepelerinde sa- yısız alanlar vardır. Arab dilinde açık. hik anlatan Alen ile bu Alan'ın bir ay. mılığı olmasa gerektir sanırım. Henüz beş on kelimesi — okunabil- miş olan Kascada bir (Malik malok tanrı vardır. Fridrük Delitrech. die sprache der kasıöer 46) Bunun gussaniler ağrında Malikül mülk olduğunda şüphe etmemelidir. Bu yolda bir ölçüştürmeye devam ede- bilmek için Sumerin yaptığı kozmogo- niyi gözdem geçirelim. NOT — Yukarıya koyduğumuz ya. &1 ile Arab illerinde Sümer izleri ya- zılarının birinci kısımı bitiyor. Ku değerli yaaryı yazan H. R. Tankut arkadaşımız bir iki gün önce İstanbula Kgitmiştir. Oradan döndükten sonra ge- ne bu konu üözerinde betkeler yazacak ve bu yazılar ı-ıyı(ılınmudı yer ala. caktır. ——— Bugünkü sayımızda geçer kılavuz kelimeleri Araç — Vasıta Basınç * Tazyik Başarı — Muvaffakiyet Büro «« Yazıhane Çıkat — İhracat Çözeleme — Tahlil Değet — Temas Diyev — İfade Duruksamak — tereddüt etmek Düzey — Seviye Eğilim «« Temayül Endüstri — Sanayi Gerçin — Tahkikat Gereç — Malzeme Kamun © Nahiye Karşıt & Zıt Konu «« Mevzu İlbay «« Vali İlgi — Alaka — | Sağlamak — Temin etmek Saldırım «« Taarruz Sonuç — Netice Sosyal — İçtimai Suçlamak —< İtham etmek Süre — Müddet Onamak —- Tasvib etmek Ödev — Vazife Önem — Ebemmiyet Örgüt * 'Teşkilat Özetmek — Hulasa etmek Özgellik — Hususiyet Önergemek — Teklif etmek Tarım — Ziraat 'Tecim — Ticaret Tüzel — Adit Uzuğ — Thtısas Ürün «« Mahsul Yadiçkim — Gayri samimi Yağınç — Sulkasd PUMTRTİ N— DK SLEGMAK YA OTUNLEUS TU ULUS, hazırlanan AN- KARA TELEFON REH - BERİ için ilânlar alma - ğa başladı. buzlu ANKARA Bankalar Caddesinile BİRASINI LUS “DIŞ HABERLER KTALYA'DA B. Musolini istekle- rinden vazgeçmiyor Roma, 29 (A.A.) — Gazeteler, İtal- yanın Habeşistandan yana olan görü- şünü anlatmakla beraber, İtalya - Fran- sa ve İngiltere iş birliğinin, Stresada çizilen gidişe göre genişletilmek imkâ. mı olduğunu yazıyorlar. Yabancı basın, Avrupa meselelerin- de bir uzlaşmaya varılmış olduğunu söylemekle beraber B. Musolininin ha- beş işinde oyak dirediğini haber ver- mekte Jirler, Doğu Afrikasına giden italyan askeri Sirakuza, (İtalya) 29 (ALA.) — Sa- banda tümeninin bin erle 45 subaydan ibaret iki - piyade -taburu Prençipeza Grvanna vapuru ile doğu Afrikaya git mişlerdir. SOVYETLER BİRLİĞİPNDE: Rusya - Mançuri sınırında bir hâdise Moskova, 29 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor! Kabarovekdan bildirildiğine göre, 23 haziran şaat 18 de Grodekovsa da 40 japon eriyle iki subay sınırı geçe vek 4 kilometre ilerlemişler ve Bezmena ya tepesinö tırmanmışlar ve tepeden aşa p increk karanlık çökünceye kadar oru da kalmışlar, sonra Mançuri toprağına dönmüşlerdir . 26 haziranda sabahleyin saat 7 de 40 japon eri gene oralardan sınırı geçe- rek aynı yere gitmişler ve saat 12.45 de sınıra dönmüşlerdir. Orada kendile- rine, tepenin sınır gerisindeki öbür ete- ginde, 6 kişilik bir atlı grupu — katıl - mıştır. Saat birde bütün müfreze Man guri toprağında (Bentsikh) e dönmüş- lerdir, Sınırın böylece iki kere — geçildiği dört kişilik bir sovyet sınır müfrezcsi tarafından görülmüş, fakat bunlar sınır hâdiselerinden mümkün olduğu kadar sakınmak için, aldıkları emirlere uy - gun olarak japonların Üzerlerine ateş açmamışlardır. B. Stalin, Romen Rolanı kabul etti. Moskova, 29 (A.A.) — Stalin, Ro> men Rolanı çalışma odasında kabul et. miş ve bir saat kıriık dakika kadar dost- ça konuşmuştur. Sovyet stratosfer pilot - larının utkusu Moskova, 29 (A.A.) — Bütün gaze- teler stratosfer balonunun yükselme « sindeki parlak başarıdan bahsetmekte, balonla çıkanı pilotların yiğitliğini ve bu yükselmenin fenniğ Öönemini kaydet - mektedirler. Pravda gazetesi diyor ki: « Yiğit sovye stratosfer pilotları, stratosferi ele geçirme — tarihine yeni bir sayıfa ilave ettiler. Stratoslere ya pılan yükselmede herhangi bir rekor kırmak hedefi güdülmemiştir. Balon, gösterilen yüksekliğe çıktı, Pilotlara bir gözleme programı verilmiş idi. On - lar, bu programı yerittiler. Pilotların ayra yiğitliklerinden ve yükselişte e- de edilen büyük fenniğ sonuçları bir kere daha kaydeden bu gazete şöyle diyor: « Biz stratosfere nomal rekorlar kıt- mak için Teğil, bilginliğe ve tekniğe'ye ni İlerleme yolları açmak için girmek istiyoruz.,, ERANSA'DA B. Laval fazla süel ayrım istemiyor Paris, 29 (A.A.) — Görüşlerin uza- yıp gideceğini gören Bay Laval, parla- mentonun dün akşam konuşmaya baş. dadığı fazla sücl ayrım önergesini geri almıştır. Bay Laval demiğtir ki: “— Parlamentonun, bana geniş yet- kiler bağışlamakla verdiği büyük ödevi başarabilmekliğim için, bu görüşleri imkân olduğu kadar çabuk bitirmek ge- rektiğini anlamalıdır.,, Önerge, sü bakanlığı için, 288.664.590, deniz bakanlığı için 21.000.000, hava ba- kanlığı için 44170270 ve sömürgeler Hakanlığı için de 3.799.000 frank isten- mekte idi. B. Laval bu,konferansa, , başkanlık etti Pâris, 29 (ACA.) — 'Bay Lavul, bu: gün hazırlanmakta olan kârarları ince- leyeri bir konferansa başkanlık etmilş- tir. Konferansta Finans bâkanı ile ba. kanlık direktörleri, Fransa bankası di- rektörü ve başbakanlığın teknik - danış manları bulunmuştur. Fransada silâh yapımı Paris, 29 (A.A.) — Sü kemisyonu başkanı B. Mesimi'nin anlattığına göre, ordu, bütün yapımları bir tek elden yönetmek donanma ve hava kuvvetlerinin üzere hazırlanmış silâh yapımı prensi. pini ayan kurulu, gece toplantısında o- naylamışdır. BİRLESİK DEVLETLER'DE: Amerikada grev Galena, 29 (ALA.) — Galena'da, kur» şun ve çinko madenlerinde grevci İşçi. ler tarafınlan bir tekım hâdiseler çıka- rıldığı için oraya Kansas'dan iki müf. reze asker gönderilmistir. Maden ocaklarından birini koruma. ğa gönderilen 12 asker, maden sosyete- sinin bürolarında, grevciler tarafından dündenberi — kuşatılmış — bulunuyorlar, Örevciler kurağa ateş etmektedirler, Bunların arkasında duran — meraklılar yaralanmamak için, askerler karşılık a- teş açmaktan çekiniyorlar, Amerikada devlet altınlarını saklamak için Vaşington, 29 (A.A.) — Prendon- da hemehi bir yer altı kavı yapılması i- çin gizli bir emir verilmiştir. Nevyork. da ve Filadelfiyada hükümetin elinde bulunan yedek altın paralar bu kava ko- nulacaktır, Hükümetin deniz kenarla» rTında bulunan ve her zaman tehlike kar. şısında olan 16 şehirdeki yedek altın paralart © şehirlerden uzaklaştırarak memleket içerisine taşımak İstediği an- laşılıyor. Amerikan deniz kuvvetleri Vaşington, 29 (A-A.) — Deniz ba- kanlığı 1 temmuzdan başlayarak donan- maya ayda 1500 kişi alınmasına böylece 82.500 kişi olan deniz erlerinin büdece ile 93.000 kişiye çıkarılması emrini ver. miştir. İSVİÇRE'DE Faşistlere karşı kongre yasak Cenevre, 29 (A.A,) — İtalyaya kar- gt çalışmak üzere İsviçrede toplanacak olan faşist düşmanları kongresini, fede. ral kurul yasak etmeğe karar vermiştir. BULGARİSTAN'DA: Fransız amiralı Sofyada Sofya, 29 (A.A.) — Pransanın doğu filosu komutanı Amiral Rivet Varna, dan buraya gelmiş ve kıral ve kıraliçe tarafından kabul edilmiştir. Kıral Amiralın şerefine bir şölen vermiştir. “Yunak,, birliği kongresi Sofya, 29 (A.A.) — İç işleri baka- ni general Atanasof, Yunak spor kurum. ları birliğinin başkanı olarak, yugoslav sokollarını 12 temmuzda Sofyada top- lanacak olan Yunak kongresine çağır- Kaak için Bolgrada gitmiştir. Bu çağıı resmiğdir. DAĞINIK DUYUKLAR: Danzig Volkstağ başkanı çekildi Danrig, 290 (A.A.) — Volkstag baş kanı Von Vnuk başkanlıktan çekildiği gibi saylavlıktan ve nasyonal sosyalisi partisınden de çekilmiştir. Danziğde döviz kontrolu Varşova, 29 (A.A.) — Danziğde dö. vizlere kontrol konulması üzerine, Po- Tonya odun tecimerleri, odunların Dan- ziğ yerine Gdyniadan çıkarılmasını a. raştırmak için Gdyniaya bir salgıt göne dermişlerdir. ... Danziğ, 29 (A.A.) — Alman firma larına borçlu Danzig tecimerleri son döviz tedbirleri üzerine borçlarını üde- yemiyeceklerini alacaklılarına — bildir. mişlerdir. Litvanyanın bir sorusu Kaunas, 29 (A.A.) — Litvanya, 2 mayısta verdiği notada, Litvanya Kla- peda statüsünü tamamen yeritecek O. lursa devletlerin ne gibi inanca vere- ceklerini sormuştur. İngilterenin, Bay Hitlerin son söy- levinde, Almanyanın Litvanya için düş- manca istekler beslemediğini gösteren belgeler vermiş olduğunu bildirerek bu inancayı vereceği umulmaktadır. Bir eski komünist saylavı c€ezaya çarpıttırıldı. Berlin, 29 (A.A.) — Prusya diye. tinde eski komünist saylavlardan Bay Vilhelm Kasper, masyonal - sosyalist rejimin hükümeti ele almasından önce sıyasal kımavda bulunmuş olduğundan Gtürü, 3 yıl hapis cezasına çarptırılmış ve $ yıl da sosyal haklarından yoksun. lanmıştır, İspanyada baysallık tedbirleri Madrid, 29 (A.A.) — Sü bakanı ile iç bakanı, bu sabah uçakla Barselona gitmişlerdir. Orada düzenliği yoluna koymak için tedbir alacaklardır. Bare selonda tramvaylar ateşe verilmiştir. Barselon şehrinde ve Barselon - ilinde “örfl idare,, ilân edilmiştir. Sakdalistler cezaya çarpıld Manil, 29 (A.A.) — Geçen mayıs a« yında yakalanmış olanlardan 87 sakdas list iki yıl ile yedi yıl arasında hapse kasanmışlardır. Yahudilere karşı Mağdeburg, 29 (A.A.) — Havas ajamı sının bildirdiğine göre, nazi tecim örgük tünün yardımiyle yahudilere karşı göse terişler yapılmıştır. Katalonyada kanlı hâdiseler Madrid, 29 (A.A.) — Bütün büyül Jimanlarda olduğu gibi birçok istenilmce yen kimselerin bulanduğu Katalonva merkezinde de son zamanlarda kanlı ha diseler olmuş ve hüktümet bu bm;ı—dı harb bali ilân etmiştir. ——— —— ——— açıldı: Çok nefis, temiz ve çeşidli yemeklerle oncak burada bulabilirsiniz,