10 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 TEMMUZ 1535 ÇARŞAMBA — Düşünüşler Kelimelerin anlamı- na dikkat edelim n yıl gene bu sütunlarda çıkan Geçe biz yazımda, bir Anadolu gazetesinin ile iki kan- kahvede çalışan üç galgıcı i a tocu kadının tropundan “tiyatfon diye bahsedişini ele alarak kelimelerin ınl_ı. mına hiç dikkat etmeyişimizi ve bu yüz- den, saygt uyandırması gereken bazt terimleri küçültüşümüzü tenkid etmiğ tim, Bazı hâdiseler, insanı, ister iste- mer, ayni konuya tekraf runda bırakıyor. Geçen gece, takımını 3 — 1 yendiler İstanbul, 9 (A.A.) — Şehri- mizde bulunmakta olan Atina kar- ma takımı, ikinci karşılaşmasını gene İstanbul karma takımı ile yaptı. Birinci maçında üç üçe be- vabere kalan yunanlıların ikiîıuı maçta alacağı sonuç merak edıli: yordu. Bunun içindir ki azat günü olmadığı halde stadyumda eşi pek az görülen bir kalabalık - toplan- mıştı, Yunanlılar alana tam saat 17.45 te çıktılar Ve halkı selâmlıyarak dönmek 10- arkadaşların ısrarile, Atinalrlar İstanbul karma| üzerinde büyük harf- letle “Operet,, kelimesi yazılı ?!ı"": dan içeri girdik. Gerçi, serin bir yel ; bir kaç saat geçirmek, birar hava almal ergesile buraya giterken, büyük bir sa- nat kıymetile karşılaşmayı Boklemiyor. duk. Ancak, ne de olsa, bir nümıı_ıe't merkezinin şehir bahçesinde, kendini, belli bir anlamı olan “operetu h'"”f“' ile reklam eden bir eropdan, biraz ciddi- lik ve halka saygr beklemek de hakkı- mızdı. Halbuki - zak yakın hiç bir ilgisi Ddate numaraları ve “tulüat. seyrettik. Sözde yerli müziğinden tutu- nuz da sözde balesine, sözde esprileri- ne ve sörde şarkılarına kıdfr hiç bir tarafında en küçük bir sanat izi bulun- mayan bu oyuna operet ıdını' vf_mll halkla alay etmektir, bu bir. İkincisi de, aylelerin, çoluk çoyuğun geldikleri )bıı kamusal bahçenin bir bar olmadığını göz önünde tutmak ve söylenilen söz- lerin, yapılan esprilerin biraz daha te- miz, yüz kızartımıyacak neviden olma- sına dikkat etmek gerekir. Çünkü, oyu- nu, daha fazla dayanamıyarak, yarıda bırakrp, çocuklarile beraber dışarı fet- lamış ayleler biliyoruz. Gerçi en kala- balık yerlerde halka karşı yapılmış en uygunsuz, en ileri gitmiş hareketlerin bile bizde, bir kere olsun, yuhalandığı. ıslıklandığı görülmüş değiklir. Ancak, halkımızın bu sonsuz sabrından, bu si- asursız nazikliğinden faydalanarak, ak- irn almıyacağı aşkınlıklara baş vuzma- mtn da bir sonu olmak gerektiğini iyi biliyoruz. Ve düşünüyoruz ki halk se- sini çıkarmıyorsa hükümet, her halde, susmıyacaktır. Bir müzik devrimi yapmaya, bu sa- nat alanında batının izinden yürtümeye karar vereli daha bir yıl olmadı. Bekle- diğimiz sonuçlara, operaya ve büyük senfonik orkestraya varmamız için za. man ister. Ancak, hız kaynağından henüz bu kadar az uzaklâşmışken Ankaranın göbeğinde, türk halkının müzik zevki- ni, bir yandan en kötü bir alaturka saz- la, bir yandan da alafranga denilen fa- kat ne olduğu belisiz ve öperet adı ta- Şıyan bu çeşit bir müzikle büsbütün a- şağılatmaya çalışmak kimsenin hakkı o- dlamaz. Örduevi, güzel orkestrasile Yenişe- hirin ihtiyacını karşılıyor. Eski şehir kısmındaki tek bahçeyi hep böyle bozuk düzen çalgı takımlarile yalrız faydasız değil, ayni zamanda zararlı bir hale ge- tirmek için kazanç düşüncesi yeter bir sebeb sayılamaz kanattindeyim. YAŞAR NABİ şehir bahçesinin, böyle olmadı. Operetle u- olmayan bir ka- karması Ş. Karahisarda “kızılay” haftası $. Karahisar, 9 (A.A.) — Bugün sa- at 14 de kızılay üyeleri halkevinde top- lanarak kuruma fazla gelir getirmek düygüsu ile haftenin ağustos ayı içinde yapılması ve hafta sonunda gençlerden bgt kurul tarafından — kızilay adına bir eğlenti yapılması için bir proğram o- naylandı. W Vavva"kui-umundan: alkışlandılar. Bir dakika sonra da İstanhul karışık takımı çıktı. Tö- ren kısa sürdü. Oyuna atinalıların avuta kadat dayanan bir hücümu ile başlandı. Karma takımın buna verdiği ce- vap gecikmedi. Ve canlr, çabuk bir oyun başladı. İki takım da daha üstün bir du- rum elde etmek için canla başla uğraşıyor. Fakat ne atinalılar ne de istanbullular ağır bir baskı kura- madılar. 1L inci dakika: ilk sayıyı yap- mak atinalrlara kısmet oldu. Bek- kerimizden — birinin yanlışı, yunan sol içine bir gol fırsatını bağışladı. Ve atinalılar bundan faydalandı- lar. İstanbul karışık takımı, yenil- miş durumdan kurtulmak için bü- “ün varlığı ile uğraşıyor. Bunun i- çin top boyuna yunan yarı alanın- da oynanıyor. 23 üncü dakikada Şaban, Hakkıdan aldığı güzel bir pası iyi kullanarak beraberlik sa- yısını yaptı.. Birinci devre bu sonuçla bitti. İkinci devrede İstanbul takımı küçük değişikliklerle — çıkmıstı. Hakkımın yerine Fikret ortaya geç- miş, Şeref sol açığa alınmıştı. Bu devrenin ilk da,kikalarında yunanlılar daha ağır basıyorlardı. Nitekim 17. dakikada, yine aynı be- kin hatast yüzünden, yine sol iç güzel bir sayı çıkardı. İstanbul ta- kımı bu göle cevap vermek için bü- tün enerjisini kullanıyordu. Fakat yunan defansı ,sıkı bir oyunla is- tanbullulara fırsat vermedi. Hattâ, 43 üncü dakikada, bu baskının çen- berinden kurtularak üçüncü bir sa- yı yaptı ve maçı 1-3 galip bitirdi. Tarımda ideal tiplere doğru ( Başt 1 inci sayıfada) kıya ilgilenecektir. Bunun için arıtma istasyonları yeni bir ça - lışma devresine girmiştir. Bu ça- Lışmanın gayesi, her istasyonun kendi çevresinde yetişen topr * ürünleri üzerinde yaptığı incele - meleri mümkün olduğu kadar hız- la bitirmek ve her cins ürün üze- rinde ideal bir “tip,, bulmaktır. Bu hal, tarım istasyonlarının sık- laştırılmasını — ve çoğaltılmasını gerekli kılmıştır. Devlet ekonomisinin, yetis - mesini lüzumlu gördüsü iç ve dıs pazarlarda alıcı bulan — bütün maddeler için, bu “ideal tip,, le- bulunduktan sonra, başka cins tohum ektirilmiyecek ve gerekir se bunun için bir de kanun çıka - rılacaktır. Türkkuşunda yeniden açılan bir uçuş grupuna orta tahsili bitirip liseye devam eden gençlerden on kişi doktorca görülerek alı nacaktır. Bu şartları haiz olan talebe ileüyelerin nüfus kâğıtları ve mek- teb hüviyetlerile on temm uz çarşamba günü - mına kadar Hava Kurumu Genel Merkezine başvur- maları. 1-2848 ULUS i İSTANBUL TELEFONLARI Uçucu talebeler Rusyaya gidiyor İstanbul, 9 — “Türk kuşu,, nu bitiren ve içlerinden biri kız olan sekiz talebe uçuş öğrenmek için yarın Çiçerin vapuru ile Rusyaya gideceklerdir. Türk hava kurumu başkanı Rize saylavı B. Fuat Bul ca kendilerini kabul etti ve başa- rılar diledi. Gazetecilere de “Türk küşu,, nun yetiştireceği talebeler ve çalışma sistemini anlatan bir diyevde bulundu. Romanyadan göçmen geldi İstanbul, 9 — Bugün Roman- yadan Nazım vapuru ile üç büyük göçmen takımı geldi. Bunlar Ça- nakkaleye yerleştirileceklerdir. Bir antika mermer bulundu İstanbul, 9 — Cağaloğlunda ya- pılan bir yapı temelinde iki buçuk metre uzunluğunda ve bir. buçuk metre genişliğinde bir. mermer bulundu. Mermerin üzerinde zen- gin mozayıklarla işlenmiş dört ka- dın başı ve bir haç vardır. Çok kıy- metli olan bu parçanın Bizansın ilk devirlerinden kalma olduğu sanılmaktadır. Bir tren kazası İstanbul, 9 — Dün akşam 21 de Yenikapıda bir tren kazası ol- muştur. 63 numaralı marşandizin Yenikapı istasyonuna bıraktığı kömür yüklü iki vagona makasta gene bu katarın makinesi çarp- mış, vagonlardan birini yol kena- rındaki evlerin üstüne ötekini de yola devirmiştir. Vagonlar parça- Tanmıştır. İnsan kayıbı yoktur. Sultanahmed kazıları İstanbul, 9 — Sultanahmedde yapılan kazılarda yeniden önemli izlere rastlanıldı. Kazılar ilerli- yor. Berline giden binici subaylarımız İstanbul, 9 — Arsrulusal bini- cilik yarışma deneçlerinde bulun- mak üzere üç binici subayımız bu- gün Berline gittiler, Esnaf bankası genel kurulunda İstanbul, 9 — Esnaf bankası genel kurulu bugün toplandı. U- zun konuşmalardan sonra arıtma kurulu işten çekilme arzusunu gösterdi. Mesele tekrar konuşul- mak ve bir katara bağlanmak üze- re aksiyonerler on beş gün içinde tekrar toplanacaklardır. . de Dr. Muhlis oto Cumhuriyet oorizm işleri otra- tında yazdığı bir yazıda diyor ki: *Bizde zaman zaman yapılan yayına karşın, bazı kurumların, mescelâ beledi- ye seyyah işleri şubesi, ekonomi bakan- lığında kurulmakta olan turizm bürosu özel bir mahiyette olmakla beraber dev- letten az çok yardım gören, turizm ve otomobil kulübü ve yeni yeni türeyen muhtelif semtleri güzelleştirmesi cemi- yetleri yazık ki çok müspet bir iş yap- mış değildirler. Ve böyle münferit ça- lıştıkları takdirde çok önemli işler ya- pamazlar da.. bu işi benimseyecek, sü- rekli olarak onunla uğraşacak esaslı ve merkezi bir kuruma şiddetle ihtiyaç vardır. Bence bu işi memlcketin her ta- rafında şubesi olan ve önem itibariyle daha aşağı öolmryan tutüm ve ekonom' Ç HAB SAYIFA 3 ERLER Bükreş elçimiz Ankarada Bükreş elçimiz B. Hamdullah Subhi Tanrtöver dün şehrimize gelmiştir. B. Celal Sahir Erozan Uzun zamandanberi hasta o - lan Zonguldak saylavı Bay Ce - lal Sahir Erozan biraz - iyileşmiş ve dün akşam İstanbula dinlen - meğe gitmiştir. Değerli şairimize tam sağlık dileriz. İstanbulda gazeteciler kulübü İstanbul, 9 — İstanbuldaki ga- zeteciler İstanbulda bir gazeteci- ler kulübü kutmak için yarın An- kara basın birliği başkanı B. Falih Rıfkı Atayın başkanlığında bir toplantı yapacaklardır. (Darüşşefaka) talebe alıyor İstanbul, 9 — “Darüşşefaka,, o- kulu ayın on beşinde talebe yaz- maya başlıyacaktır. Bura' > ilk o- kulun dördüncü sınıflına geçen a- nasız babasız ve yalnız babasız yoksul çocuklar sınaçla alınacak- tar, Yeni Yat Kulüb açıldı İstanbul, 9 — Modada kurulan yeni yat kulüb bugün bir toplantı ile açıldı. Caddeler onarılryor İstanbul, 9 — Tramvay sosye- tesi sözbağındaki açıklığa karşın tramvayların geçtiği yolları düz- gün bir şekilde bulundurmadığı i- çin uray bu işi kendisi yapmağa karar vermiş ve bugün işe başla- mıştır. Saypalar sonra şirketten a- lınacaktır. Yeni mezarlık bitiyor İstanbul, 9 — Urayın yaptırdı- ğı yeni mezarlığın sonbahara ka- dar bitmesi kararlaştıtılmıştır. Mezarlığın kapladığı yer 92 met- re murabbaıdır. Mezarlığın çevre- sine dıvar çekilme işi bitmiştir. Şimdi bu yer ağaçlandırılacaktır. Çankırı çiftçileri de ürü- nün yüzde birini havacı- İrğiımıza verecekler Çankırı, 9 (A.A) — İşyarlar aylıklarından yüzde ik! çift çiler de ürünlerinin yüzde birini hava kurumuna vermeyi yüken - mişlerdir. Sungurluda çarşaf ve ka- feslerin kalkmasından bütün halk hoşnud Songurlu, 9 (A.A) — Parti ve uray yönetim kurulları ile sağlık kurulu toplanarak kafeslerin kal dırılmasını çarşaf ve peçenin kw lanılmamasını kararlaştırmıstır. Bu karardan bayanlar da çok sevinmişler ve parti evine gele rek sevinç duygularını göstermiş- ler, peçe ve çarşaflarını gezmeğe baslamıslardır. atarak Dünkü İstanbul gazetelerinin başyazıları özetleri « tasarruf ve iktısad » işinde önderlik etmiş olan tasarruf ve iktısad cemiyeti üzerine alabilir. İşin başına da yüksek kültür ve ekonomi tahsili görmüş, Av- rupa lisanı bilir ve turizm — arsıulusal teşkilâtından anlar bir uzman - müte- hassıs - getirilirse bizde plânlı bir tu- rizm faaliyeti başlryabilir.,, ZAMAN liyor ki: “Bizim kanaatimizce ne İtalyanın, İngiltereyi büsbütün kızdırmak — işine gelir, ne de İngiltere eskidenberi dost olduğu İtalyayı tamamile kırıp geçme- yi ister. Binaecnaleyh bütün bu meselelerin, Habeşistanın İtalyaya bir miktar erazi vetmek ve iktısadi menfaatler temin et. da Zaman — im- zâh yazıda deni- Güvenlik genel direktörü rü B. Şükrü, Şamda — toplanaa Türkiye - Suriye sınır komisyonu döndü Güvenlik işleri genel direktö- Gümrük ve Tekitler Ba kanlığında cezalanan işyarlar Gümrük ve Tekitler Bakan - lığı nisan, mayıs ve haziran ay - ları içinde 132 işyarı hatırlatma, 43 işyarı azarlama, 3 işyarı aylı - ğından kesme, — 4 işyarı işten el çektirme, 7 işyarı Bakanlık emri- ne alma, 3 işyarı işten çıkarma suretiyle cezalandırmıştır. ce ceza gören işyarların sayısı 193 tür. Yurd dışındaki vatandaş- larımızın hava yardımı Hava tehlikesini yoketmek için —— memleket dışındaki soydaşlarımız arasında da çalışmalar başlamış- tır. İskenderiyedeki kardeşleri - miz ilk topladıkları 240 misır li- rasını Türk Hava Kurumu mer » kezine göndermişlerdir. Yabancı ülkelerdeki yurddaşlarımızın gös- terdikleri duyganlık derin bir ilgi ile karşılanmıştır. Samsunun 69 köyünün tütün- üretmenleri bir toplantı yaparak hava tehlikesini — yöoketmek icin tütünlerinden her yıl yüzde iki bırakmayı kararlaştırmışlar ve bu karara bütün tütün üretmenleri - nin uyması dileğinde bulunmuş - lardır. Muğlada bağcılık ve meyvacılık ilerliyor Muğla, 9 (A.A) — Muğlada b_ıic.ılı.k ve meyvacılık gün geç - ".k“ yayılmakta ve ilerlemekte - ::. Yalnız Muğla içinde üç yüz ktar kadar bağ yetişmiş ve =rihıehedir. Bu yıl on bî’ıı.ı fazla ağaca çeşitli meyva lanmıştır. Kehil mek suretiyle halledilmek ihtimalini halâ kuvvetli görüyoruz. Nitekim Deyli Herald ve Kronikl gibi ingiliz gazete- keri de böyle düşünüyorlar. Maamafih İtalyanın hareket tarzı bizaz da ateşle oynamağa benzediği cihetle ani bir in- filâk karşışında kalırsak ona da şaşma- malıyız.,, KURUN da Asım Usun şu yazısı Vardır: Bu yıl hükümetçe yaprları yeni bir talimatnameye göre buğdaylar borsas Tarda, borsa bulunmayan yerlerde pa- zarlarda müstahsil elinden satın alıma- caktır. Şu kadar var ki talimatnameye bir madde koymak başkadır, bu mad- deyi tatbik etmek gene başkadır. Uma- rız ki bu yıl artık bü türlü — sızıltıdar — duyulmıyacaktır. »