28 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

K ..;—————mu:—:-—'——sg SAYIFA 2 Paracılık bahisleri deri Hava tehlikesini öğrenelim Değerli Başbakanımız Hava Murumunun kurultayını açarken dünyayı saran silahlanma yarışı- mın pek tabiiğ bir sonucu olan ha- va tehlikesinin korkunç bir durum aldığımı, hava tehlikesine karşı u- husun elbirliği ederek — tedbir al- ması gerektiğini söyledi. Bugün Türkiyenin her şar ve kasabasın- da, bütün köylerinde hava - tehli- kesini durduracak biricik silah o- lan uçakların arttırılması için ça- hlışılmaktadır. Yurddaş, tehlikeyi görüş ve kavrayış nisbetinde bu, ulusal davanın kotarılmasına uğ- raşıyor.. Bununla beraber, hava tehlikesini önlemek ve havacılı- ğa yardım hareketinin gönül dol. durmaz, yavaş bir hızla ilerlediği- ni söylemek, bana hiç de yanlış görünmiyor. Karşısında bulundu ğumuz çok büyük, çok korkunç hava tehlikesini gerektiği gibi, iyice öğrenemediğimize, iyice an- İaup halkta davaya inan yarata- madığımıza bundan daha iyi ve kuvvetli bir örnek gösterilemez. Bu hal, bana kalırsa, elbirliğine, birlikte çalışmalara alışkın olan köylü ve şarlı bütün türk ulusuna mese'eyi hakkiyle anlatmadığı- mızdandır. Tehlikenin ne olduğu- Du bilenlerin üzerlerine düşen işe değer verememelerindendir Havacılığa yardım hareketin- den alacağımız sonuçları her vakit söylediğim gibi, tehlikeyi anlatış tarzımızla ölçmeliyiz.. Her şey- den önce istediğimiz yardımın ö- zünü bilelim.. bu bir iane midir? Vergi gibi, askerlik gibi... Ulusal bir borç mudur?., Eğer istenen, vergi ve askerlik gibi.. yardımın üstüne çıkan bir iş ise bunun ne- den böyle olduğunu açıkça anlat- mamız lâzımdır. Yurdun tehlikede ve harb için- de olduğu çağlarda, kmuluş Bâ- vaşında kışlık zahiresini, hattâ tohumluğunu el değirmeninde ö- ğütüp ekmek yaparak askere da- ğıtan köylüyü böyle bir harekete zorlayan, yurdun, gerçekten - bir tehlike karşısında bulummnası idi. Demek oluyor ki, bugün kar- şısında bulunduğumuz tehilikenin, hava tehlikesinin, hava ordusu eksikliğinin yurddaşı gönül iste- ği ile harb edenlere yardıma zor- layan dünkü muharebelerden da- ha korkunç olduğunu anlatabildi. ğimiz gün, ulus, dün olduğu gibi bugün de, elinden geleni fazlasiy- le yapacaktır.. Kaldı ki hava teh- Kikesinin, bir harbın başladığı ha- beri alınmadan halkı öldürmek gayesiyle birdenbire patlayacağı- n olduğu gibi, ulusa haber ver- mek, şimdiden tedbir alması, ba- şının çaresine bakması için bütün bunları söylemek meseleyi biılen- lerin borcudur. Yardımı bir yana bırakalım, bütün bir şarı, içindekilerin hepsi İle birlikte yoketmek kapasitesin- de olan hava tehlikesini, halkın türlü incelikleriyle öğrenmesinin, yemek ve içmek gibi iyice bilme- sinin bir ulusal savga işi olduğu kadar kendi faydasına olan bir iş olduğu meydanda bir hakikattir. Bir memleketin orduları ister- se bütün dünyaya karşı durabilir bir durumda olsun, eğer o memle- ketin halkı havadan gelen tehlike- ye karşı açık ve tedbirsiz kalmış- larsa, o orduların eriyip gideceği ve ulusun da ezilip yok olacağını öğretmek lâzımdır.. Çünkü ordu larm ihtiyatını uluslar meydana getirir; orduların yiyeceğini, içe ceğini, cephanesini, silahını cephe gerisinde çalışan halk hazırlayıp yapar.. Eğer halk, mahvolmak tehli- kesi karşısında ise, cepheden ve kuvvetli ordulardan, sınırların. a- şılmazlığından söz açmak ve bun- lara güvenmek boş lafla zaman öldürmek olmaz mı?. Bir gelecek savaşmın eskisi Wibi yapılabileceğini sanmak boş tue.. Eliç kimse kolay ve düz yol dürürken sarp dağlamrı açşmağa kalkmnaz.. Gelecekte bir harb patlarsa, buanun bütün hıziyle ve hava or- dusu eliyle sivil hak üzerinde etki #östereceğini bilmek gerekiyor, Çünirü bu tarz, harbın kosa zaman- da ve ar para ile bitirilmesi sonu- cunu kolayca verecektir. Halka, muharebe sanatındaki bu devrimi anlatmak ve karşısm- da bulunduğu tehlikeyi, üzerine düşen işleri süel bir hizmet olarak iyice belletmek lâzımdır... Bu ha- kikatin iyice anlatıldığı gün, hava ordusu maddeleşecek ve hava teh- likesi de ortadan kalkacaktır. » Şakir Hazim GÖKMEN İtalya — Habeşistan (Başı birinci sayiada) Gene bu aytarın söylediğine göre, im- paratorum çağırısına, 10.000.000 nüfusun içetisinden ,olsa olsa 5-6 yüz bin ve bel- ki de 1.000.000 erkek, kadın ve çocuk koşacaktır. Aytar diyor ki: “Habeş ülkesi ya- mandır. Fransanın iki kat büyüklüğün- Vvdir. Onu koruyan yakıcı bit iklimi ve f toprağı vardır. Yiğitçesine ve yılmadan savgaya elverişlidir. Şim- diki halde 120000 kişili kolan italyan kuvvetleri yakında bütün seferber edi- len asker buraya gelince, 150.000 i bü- lacaktır. Bu kuvvetlerin, kesin saldı- rıma geçileceği sırada daha ziyade art- tırilmaları ihtimali vardır İtalyan ordusunun cihazı bol ve ek- siksizdir. Hele tank, zırhlı, otomobil, u- çak ve mitralyöz hususunda çok zen- gindır. Keşif ve bombardıman hava filo- iarr için 40 dan fazla iniş alanı hazır - lanmıştır. Bununla beraber, yalnız bu hava kuvvetlerile bu işin nasıl haşarı- Tacağına henüz akıl ermemektedir. Adisababa şehri, italyan uçak alan- larından ancak 750 kilometre ötededir. Demek olur'ki ,bir ton bomba taşıyarak dağlık 2000 kilometre uçan 3 motörlü uçaklar, betrasanı bombardıman edebileceklerdir. Ancak Adisababa 100,000 nüfuslu ve vu- rulacak da bir tarafr olmayan bir şe- hirdir, Ve bu şehir, 1812 harbinde Mos. kovanın yandığı gibi, yanar ve bunun da hiçbir etkisi olmaz,, Uluslar sosyetesi ne yapacak ? Londra, 27 (A.A.) — B. Eden Lon- iradan uluslar sosyetesi toplantısından bir gün önce hareket edecektir. Pariste kalıp kalmıyacağı belli değildir, Kon- veyin ilk önce beşinci yargıçı belitil- mesine karar vermesi temenni edilmek- tedir. Uzlaşma tarzı hakkında bir anlaş- maya varılamazsa konseyin, anlaşmazlı- fin genel kurul kararını vermesi gere- krceği bildirilmekte ve bir uzlaşma esa- &r bulunacağı umud edilmektedir. İtalya isteklerinde israr ediyor Roma, 27 (A.A.) — Tribune gazete- si İtalyanın uluslar sotyetesine habeş meselesi hakkında verdiği notadan bah sedetek diyor ki: “Bu nota, Ualual hadiseti komisyo- a n işlerine devam etmesinden ya- navır. Bu şu demektir ki, 25 temmuzda 1928 İtalya - habeş andlaşmasındaki an laşancazlıkların kotarılması — hakkında olan bükümlerden henü zvazgeçilmiş de Bildir. İtalya bunların yerine başka bir usul ve girişit konulmasını kabul ede mez İtalya konseye çağrıldı Roma, 27 (A.A.) — İtalya hüküme- ti uluslar kurumu konseyinde bulunma- ya çağırılmıştır. Halya könseyde bulunmak için Habeşistanın vereceği cevabı bekliyor Roma, 27 (A.A.) — İtalyan hükü- meti, uluslar soeyetesi konseyinin top- tantısında hazır bulunmak hususundaki kararmın 14 ve 23 temmuz tarihli nota- Tarma, Habeşitsan tarafından verilecek cevaba bağlı bulunduğunu, uluslar sot- yetesine bildirmiştiri. Konsey çarşamba günü toplanıyor. Paris, 27? (ALA,) — Uhuslar sowyete- si konseyi, çarşamba günü toplanacak- vr ULUŞ ?8 ThV!MUL 1935 PA DIŞ HABERLER“ ALMANYADA NELER OLUYOR ? (Başı I. ci sayıfada) Nazijiler bu yazıda, çelik miğferlere karşı olan durumları hakkında bir tariz görmüş olacaklardır. ... Berlin, 27 (A.LA) — Havas: Alman- ya gizli polis kurumu başkanı B. Him- ler, gençliğin dinsel navmı daraltan bir karar almıştır. Bu karar, geçenlerde Prusya için B. Göring, Almanya için de iç bakanı B. Frik taraflarından verilen emirleri tamamlamaktadır. Bu kurumlar üyelerinin Üniforma ve özel beldek taşımaları, geçit töreni yapmaları, kamp kutmaları, — örkestra kurumlarınımn kı- sahibi olmaları ve göz önünde bayrak taşımaları yasaktır. Yalnız, usulden o- scl alaylarla göretlerde, dinsel Tda ve ölü tözenlerinde ayrı » hık gözetilmiştir. Berlin, 27 ÇALA) — Havas: düşmanlığı hüküm sürmekte devâm e- Yahudi diyor. Silezyada, Şarlotenburg ka ları direktörü, — oradaki orkestral yahudi - kompozitörlerinin çalmayı yasak etmi Hesse'de, Merkenfriç şar kurulu yahı- dilerle alışveriş eden, evinde yahudi otıı. ran, yahudilere kâş gözle işaret eden kadın, erkek her almanın, alman ula - Buna karşı hayın sayılarak, kendisine uray tarafından hiç bir iş verilmiyece- ğini kârar altına almıştır. Eski Bavyera veliahtı ve üç renkli bayrak Berlin, 27 ÇA.A) — Havas: iç bakanı B. Adolf Vagner, dün söy- dediği bir söylevde, Bavyera - veliahdı, prens Rüpprehte karşı şiddetle hücum ederek, onun Münihdeki şatosunun ü- zerine biç bir vakit gamalı haçlı bay- rak çekmemiş olduğundan sızlanmıştır. B. Vagner, demiştir ki: « — Vittelsbah dinastisinin bu ton gocuğu, eski, kırmızı - siyah - beyaz ğını çekmekle kanaat e- iyor, Bana öyle geliyor ki, Bavyerada Bavyera gene bir temizlik yapmak gerekiyor.» Veliahd Rupprehte 66 yaşındadır ve Bavyerada çekilmiş oturmaktadır. Nevyaorkta alman bayrağını yırttılar Nevyork, 27 (A.A.) — Dün, Bre- men vapuru limandan ayrılacağı sıra- da, nasyonal sosyalistliğe karşı, bir gös- teri yapılmıştır. Bundan sonra - çıkan kargaşalığa 1.000 kadar komünist kartş- mıştır. Gösterişçilerden —Üç kişi, Bre- menc çıkmağa muvaffak olarak; gemi- nin provasındaki alman bayrağını, rih- Um Üzerinde yığılı bulunan halkın al. kışları arasında koparmışlar ve Hudson nehrine atmışlardır. Bu üç kişi yakalanmıştır. 240 resmiğ ve 100 kadar sivil polis, gösterişçileri güç bela dağıtabilmişler- dir. Kargaşalık sırasında birkaç el silâh atılmış, bir kişi yaralanmıştır. Bremen vapurunun üçüncü sınıf yol. cularından bir takımı yakalanmıştır, Bu gösterişin önceden hazırlandığı arılaşılmaktadır. Zira, başlamazdan ön- ce “entermasyonal,, marşı okunmuş ve “Kahrolsun Hitler,, diye bağırılmıştır. Alman gemicileri hemen denize bir fil'ka indirip, akımtının sürüklemekte olduğu bayrağı kurtarmışlardır. Bremen- deki gemicilerle alman yolcular bayrağı gönderine tekrar çekip selâmlamışlardır. bunun arkaşından da hep bir ağızdan, yurd türküleri çağırmışlardır. Gerainin limandan ayrılması, bu yüz- den, pekaz gecikmiştir. İki ağır, birçok hafif yaralı Nevyork, 27 (A.A.) — Bu sabah gü- neş doğarken, nasyonal - sosyalistliğe karşı yapılan gösteriler esnasındaki kar- gaşalıkta iki polis ağır, birçok siviller de hafif surette yaralanmışlardır. Bremen — vapurunun — hareketinden sonra, Doklar civarındaki sokaklarda boğuşmalar yeniden başlamıştır. Kalabalık bir balk yığını, mevkufları Türk - sovye dostluğu (Başı £. ci sayıfada) B. Rosengoltz, türk ulusunun büyük şefi Kamdl Atatürk'ün ve türk hükü- metinin sövyet - türk sıyasal ve ekono- mik yaklaşmasında göstermiş oldukları büyük korumanın ve İsmet İnönü ile Tevfik Rüştü Arasın Sovyet Rusyayı ve B. Voroşilof başkanlığındaki — sovyet salgıtının Türkiyeyi gezmelerinin öne- bahsetmiş ve bu geziler sırasın- da iki ulus arasımdaki sempatinin ken- dini göstermiş olduğunu ilâve eylemiş- tir, B. Rösengoltr, B. Celâl Bayarın Sov- yet Rusyayı gezerek orada incelemeler yapmasının ve savyet devlet adamlariyle konuşmasının ekonomik alanda oynıya- cağı rolün önemini anlattıktan sonra bardağını Türkiye caumurluğunun büyük şefi Kamâl Atatürkün türk hükümetinin ve B. Celâl Bayarm gönenç ve genli- ğine kaldırarak içmişitr . B. Celâl Bayar, bu töyleve cevap ve- rerek kendisine karşı gösterilen çek iyi karşılamadan dolayı teşekklr etmiş, ya- kından görmek fırsatını elde etmiş ol- duğu büyük ve göze çarpan ilerlemeler- den bahsetmiş ve bu ilerlemelerin rusla- ğ dostları olan türklerin gö- çle doldurmakta olduğu- nu söylemiştir. B. Celal Bayar, Sovyet - türk dost- Tuğunun sağlamlığı ve iki tarafın ta- mamiyle anlaşmış olduğunu önemle kay- dettikten gonra Türkiyenin endüstri- leştirilmesi alanındaki beraber çalışma- fın ve sövyetlerin dostcasına yapmakta oldukları ilmiğ ve teknik yardımın ve kredinin ilerde de eksilmiyeceği umu- Sunda olduğunu bildirmiştir. B. Celâl Bayar söylevinin sonunda göyle demiştir. “— Büyük şefiniz Stalinin adını saygı ile anar ve bardağımı Sevyet Rus- yanın genliğine kaldırarak sağlığınıza ve memleketlerimiz arasındaki sağlam dostluk adına içerim.., FRANSA'DA: Paris borsası Paris, 27 (A.A.) — 26 tarihli borsa dürumuduür: Esham borsası, hâlâ canlanamamış - tır. Gidişinde bir yavaşlık görülmekte - dir. Fiat ayrımları çok azdır. Florinin oynaması türlü Felemenk eshamı ve bu arada royal dutch üzerine dikkati çek- mektedir Hicaz velihatının şöleni Paris, 27 ÇA.A) — Hicaz veliahdı Emir Suud, dış bakanı B. Fuad Ham - za ile birlikte oturmakta olduğu ötel - de, dün bir çay şöleni vermiştir. Şölende eski Fas sultanı Mevlay Ha fız, Fransa kömiseri B. Dö Martel, Suriye başbakani Şeyh Taceddin, ingi- elçisi Sir Corc Klerk, dış Afrika işleri direktörü B. dö Senkanten, Irak, Habeşistan ve İran liz büyük bakanlığı elçileri ve daha bir takım diplomatlar: la islam ileri gelenleri bulunmuşlardır. götüren polislerin arkasından gitmiş, ve dağıtılma emri verildiği halde, polis ka- rakolunu kuşatarak mevkufların özgür bırakılmasını istemiştir. Bunun Üzerine polislerle halk arasında göğüş göğüse boğuşmalar olmuştur. Gürültüden uya- nan oradaki evler halkı, pencerelerden, kavgacılar üzerine, fırça, kundura ve kovalarla su atmak suretile kargaşalığın artmasına sebeb olmuşlardır. Bunun üzerine hadise yetine gelen yeni kuvvetler, sopalarla hücum ederek kalabalığı dağrtabilmişlerdir. Amerikanın karışmasını istiyenler Vaşington, 27 (A.A.) — Amerika yahudi kurumlarına bağlı bir delegas- yon, Almanyada yahudilere karşı ya- pılmakta olan zulümden başkanlığına giderek protestoda bulunmuştur. e gasyon, hükümetin insanlık adı Na gesini duyurmasını dilemiştir. DAt Yunan kıralı, ulust kararını beklı_yew Atina, 27 (A.A.) — Partrasa gelir B mez, Atina şarbayı B. Kotzias, Londü eski kıral Jorj ile neler görüştüğü M kında gazetecilere şu diyevde — bull muştur: | “— Eski kıral, her geyden önce, ydl duün genel asığlarını ve ancak bundi sonra gerek kendisinin, gerek dinâti sinin asığlarını düşünmektedir. fikrince, kırallığın yeniden kurulmasi zaman uygun değildir. Bununla ber, bu hususta tek hakim yunan ulu olduğunu söylemektedir.., BİRLESİK DEVLETLER'DE: Amerika, kasanıkları sınır- dışarı ediyor Vaşington, 27 (A.A.) — Yakında bancı kakanıklardan 151 k ülkel dışına çıkarılacaklar ve böylece Af Tika hükümeti yılda 52000 dolar nacaktır, Birçok devletler ve bu arada İtalfi bu yüzden — zarar - göreceklerdir. Zil yalnız italyanlardan 62 kasanık vi Kasanıklar, ülke dışarısına çıkal mazdan önce, ilgili devletlerin alınacaktır. İTALYA'DA Tuna konferansına hazırlık Roma, 27 (A.A.) — Dolaşan söyl tilere göre, Stresada tasarlanmış © Roma konferansıma esas olacak bir na andlaşması taslağı kuramk hedefi; ilgili bükümetler arasında görüşmeli ölmuştur. Söylentiler resmiğ olarak pf kiştirilmiş değildir. Dod Paris, 27 (A.A.) — Yabancı met ketlerde çıkan haberler üzerine yeti çevenler Tuna paktı hakkındaki görü lere diplomasi yolu ile devam edilmel olduğunu tasrih etmektedirler . İl hükümetler türlü oydamlarda buli muşlardar. Fakat benüz açık biç proje hazırlanmamıştır. DAĞINIK HABERLER: B. Litvinof Marienbad kapbıealarında Prag, 27 (A.A.) — B. Litvinof, yal olduğu gibi, bu yıl da Marienb kaplıcalarında, resmiğ sıfatını gizli t tarâk, kür yapmaktadır. Beraberii Paris büyük elçisi B, Potemkin ile b takım Sovyet ileri gelenleri bulunm tadır. Yeni Anibal yotluna devam ed Kaluso, 27 ÇALA.) — Amcikalı yâ zar Haliburton, Dolly adındaki sırtında Pon - Sen . Maren'e doğru hana devam etmiştir. Peşi sıra kalab bir halk yığını olduğu halde İvea'ya gif” miştir. Filin bacakları ağrıdığından, zar buradan sonra yaya yürüyecekt' Yarın İskenderiye'ye gidiyor. Danziğ finansının tecimel durumu Varşova, 27 (A.A.) — Danziğ gö teleri, Lehistan gencl komiserinin Öf gür şehir senaya 25 temmuz tarihii vermiş olduğu notadan bahsederküf Danziğ işyarlarımnın Lehistan finans kanının emrini yerine getirmemel sebeb olarak bu işyarların özgür ekonomik astığlarını düşünmüş ol? rmı göstermektedir. İlgili çevenler hadiselere bakılınca darumun — hiç böyle olmadığının anlaşılacağını göylür yorlar, Bu çevenlere göre leh finant kanlığının buyrultusu hükümetle yeritilmesi tek bür sonuç v:r:ocldı:' ni Danziğden Lehistana gönderilen lar özgür şehir toprakları yerine tan topraklarında gümrükten çıkaftl? caktı. Bu ise Damsiğ limanı yolu il€ yeğ pılan giret üzerinde hiç bir etki yi yacak ve sonunda limanın tecimi tlnde biç bir etkisi olmıyacaktı.