28 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

28 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

28 TEMMUZ 1935 PAZAR Sözün gelişi Aydı;lar çatışırken Futbol maçı, bir çatışmadır. On birer kişilik iki takım 45 da- kika, arsıulusal kurallara göre ha zırlanmış bir alanda maçı arsıu- lusal kurallara göre yöneten bir yargıcın önünde oynarlar. So- nunda ya bu taraf, yahut öteki ta- kım yener . Boks, iki kişinin yumruk yum- ruğa çatışmasıdır. Bunda da ravnd hesabları vardır; ortada bir yar- gıç bulunur ve döğüşenlerin ku- rallar dışına çıkmamasını sağlar, Tenis böyle, Hokey böyle, Goli böyle, sözün kısası, çatışma ve yarışma yolu ile yapılan bütün oyunlar ve maçlar böyledir. Hattâ, bunları bir tarafa bıra- kınız, eski yolda ilkel olarak ho- roz, koç ve deve güreştirenlerin bile yerine getirmek yükümünü duydukları bir takım kurallar var- dır. Yakın vakitlere kadar bilgi- miz şuydu: bu çatışma ve yarış- malar içinde hiç bir kurala bağlı olmaksızın yapılan bir tek güreş vardır ki adına Pankreas yahut Catch as catch can denilir, Buna girişen iki pehlivanın biribirleri- ne pes dedirmek için diledikleri- ni yapmağa, istedikleri gibi sal- dırmağa hakları vardır. Pek yakında şunu da öğren- dik: Eli kalem tutan genç türk aydınlarından birkaçı da biribirle- rile aytışmağa giriştikleri zaman bBirer Pankreas kahramanı gibi davranıyorlar. Bir İstanbul gazetesinin bir sayılasında karşılıklı iki sütan tutarak orada fıkralar yazan iki yazar iki İstanbul dergisinde bi- ribirlerile son haftalar içinde zot- tu bir Catch as catch can güreşi- ne giriştiler. Türk basımı oruntakları An- karadaki basın kurultayının ağız birliği edip kalite gazeteciliği is- tiyeli çok olmadı. Okurların kafasına ve gönlü- ne bir şey katmak için basın ay- tışmaları yanıldığı ise tekrarı ge- reken bir hakikat değildir. İki boksörün döğüşmesinde yerine getirilmesi gerekli kural- lar ve dışına çıkılmaması gerekli buçlar bulunduktan sonra, kafa kafaya, kalem kaleme döğüşen iki aydının çarpışmasında ayak altına alınmaması lüzumlu esaş- lar ve kurallar olmamalı mıdır? M. Nurettin ARTAM Bayındırlık Bakanı- . . mızın teftişleri (Başı birinci sayfada) Aydın, 27 (A.A:) — Aydın demiryollarını teftişe çıkan Bayın- dırlık Bakanı B. Ali Çetinkaya be- raberlerinde uzmanlar olduğu hal- de bugün saat onda şehrimize gel- mişler ve saat 13,30 da Denizli'ye ıloinıl hareket etmişlerdir. bie Ali Çetinkaya doğruca p: ti kurağına giderek bir müddet d_ilı.luılîklııı ve ilgililerden ilimi - xin genel bayındırlık işleri hak - kında izahlar aldıktan sonra oto- ımdllâbıllırl' ; Menderes ü lar giderek Aydın - la lunun bu kısmını ve küp:ı"ınün ::. rumunu gözden geçirmiştir. Türk - fransız tecim anlaşması Paris, 27 (A.A.) — Türk — Pransız ekonomik — ani pazartesi günü B. Faik Kurtoğlu ile tecimel anlaşmalar dayresi di - rektörü B. Fonfua - Krapon ara - ın;dı parafe edileceği sanılmak - tadır, İSTANBUL TELEFONLARI İç Bakanımız İstanbul, 27 — İç işler bakanı B. Şükrü Kaya bu sabah şehrimi- ze geldi. Akşam Yalovaya gitti. Yarınki trenle Ankaraya dönmesi ihtimali vardır. Süleyman Numanın ölümünün onuncu yılı İstanbul, 27 — Bugün Gülhane hasta yurdunda Dr. general Sü. Teyman Numanın ölümünün onun- cu yıldönümü dolayısile bir tören yapılmıştıt, Törende Gülhane tat- bikat okulu direktörü miralay Dr. Süreyya Hidayet, bir söylevle Sü. Teyman Numanın ertik hayatını anlattı. Sıhhat ve soysal yardım bakanı B. Dr. Retik Saydamdan gelen mektup ve general Mazlu- mun Süleyman Numan hakkında- ki yazısı okundu. Dr, B. Tevtik, profesör B. Âkil Muhtar Süleyman Numana aid anılarını söylediler. Gülhane pavyonlarından birine Süleyman Numan adı verildi. Yaş sebzelerimiz için komisyon İstanbul, 27 — Yaş meyva ve sebzelerir'Romanyaya, ve Roman- ya yolu ile orta Avrupaya gönde- tilmesi imkânlarını aramak üzere pazartesi günü burada bir komis- yon toplanacaktır. Komisyonda Romanya devlet şimenditerlerin: den üç uzman Romanya dış işler bakanlığından bit işyar da buluna- caktır. Komisyona dış bakanlığı genel sekreteri B. Numan Rilat Menemencioğlunun başkanlık e- deceği samlıyor. İskeletin kimin olduğu anlaşıldı İstanbul, 27 — Ankara Tarım enstitüsü doçentlerinden B, Dr, Süreyya savamanlığa bir mektup göndererek İstanbulda Selçuk a- partmanında bulunan iskeletin kendisinin çalışma zamanlarma ait olduğunu bildirmiştir. Gümrük işyarlarına kurs İstanbul, 27 — Gümrüklerde 'okuma eşyasının ne şekilde bakı- lacağını muayene işyarlarına Ööğ- retmek üzere İstanbul gümrüğün- de bir kurs açılmıştır. İran halrlarının transiti İstanbul, 27 — İran halılarının transit işlerini saptayan komis. yon işlerini bitirdi, Yerli mallar sergisini gezenler l..rı_nnbııl. 27 — Yerli maller ser_gısıııi bu akşama kadar gezen- leriti tayıtı yüz seksen bini bul- fuüştur. Poliste, —— ÂAşık ile kumar oynıyanlar _Anhrııuı yeni Turan mahal- lesinde Osman, Ahmet, Mehmet ::.'(ı:ıpo ıdıındı dört kişi asık at- suretivle kumar rlarkı yakalanmışlardır. T e Bir yurddaşa otomobil çarptı Yeniay mağazasında çalışan Ali Samanpazarından geçerken 337 numaralı otomobil kendisine carnmış ve dizinden, kolundan hafifce yaralanmıstır. Kacan $0 - A Rörum sanen vakalanmrretız, ULUS İÇ HABERLER Dış piyasalara kötü mal gönderenler cezalandırılıyor —a Böyle bir suç işliyen “Şaşati firması hakyerine verildi Türkofis çıkatı yasav altına alacak Mersin çıkat tecimerlerinden Şaşati adında biri Türkofisin baş- vurması üzerine Mersin genel sa- vamanlığı tarafından hakyerine verilmiştir. Bu adam dış piyasa - larda gittikçe tutunmağa başlı - yan ürünlerimizi tağşiş ederek ve hile yaparak fazla kazanmak hır- sile fena tanıtmaktan ve birçok şi- kâyetlere sebeb olmaktan suçlu dur. Bundan bir müddet önce İs - tanbuldan Amerikaya bozuk bar- sak gönderân tecimer gibi Şaşati firması da son aylarda Avrupa pi- yasalarına alıcıları şikâyet ettire- cek mallar göndermişlerdir. Almanya Bremen borsası, sigor- ta şirketi ve İş kominport gönder- dikleri delgelere incesemeler yap- tırmışlar ve Şaşati firmasının gön- derdiği pamukların bile bile ısla. tıldığını saptamışlardır. Bunun hakkında tutulan zabıt varakası ve artiraj kararı Türkofise gön derilmiş ve bunun üzerine türk malı üzerinde hile yapan bu teci- mer hakyerine verilmiştir. Şaşati firmasının bundan baş - ka İsviçre'ye de örneği yükemine uymıyan kurtlu buğday gönderdi- ği görülmüş, türk elçiliği de türko- fise şikâyette bulunmuştur. Türkofisin elinde Berlin türk tecim odası tarafından gönderilen birçok alman firmalarının şikâ . yetleri vardır. Bunlar da dava ev. rakı arasındadır. Bu evraka göre Şaşati firma - sının örneklere uymıyan ve mağ - şuş mallar göndermek — suretiyle türk dış tecimine karşı çok fena etkiler yaptığı ve yapmatka oldu- ğu anlaşılmaktadır. Şaşatinin duruşması Mersinde bugünlerde yapılmaktadır. Mer - sinden haber verildiğine göre bu duruşma orada çok ilgi uyandır - maktadır. Memleketin yüksek fay- daları ve dış tecimimizin gelişimi bakımından meselenin taşıdığı ü nem göz önündedir. Ürünlerimizi kendi kazançları için dış piyasa - larda kötülemeğe çalışan bu fir - ma ile bunun gibi hareket edönle- rin kanunun pençesinden yakala- rını kurtaramıyacakları şüphesiz- dir. Türkofis çıkat maddelerimizin dış piyasalara sevkini sıkı bir ya - sav altına koymak kararımı ver- miştir. “Meni tağşiş, , kanununun emrettiği tüzükler hazırlanmağa başlamıştır. Bundan soma - çıkat tecimerlerinden böyle hile ile pa- ra kazanmak istiyenler buna im - kân bile bulamıyacaklardır. .. Ankara otomatik telefon| Mersinde ilk pamuk direktörlüğü İstanbul telefon soseytesi kont. volu ile birlikte İstanbul'a giden Ankara otomatik telefon direktö - rü Bay Niyazi'ye İzmir posta ve telgraf baş direktör yardımcısı B. Sadi Alas vekillik edecektir. B. Sadi Alas gelmiş ve işine başla muştır. Yeniden üç silo yaptırrlıyor Adana, Afyon illerinde ve Polatlı ilçesinde yeniden üç - silo yapılması tarım bakanlığınca ka- rarlaştırılmıstır. Bunların yapıla » rının Üstencilere verilmesi yaln dır. Adana ve Polatlı siloları dör- der bin, Afyon silosu beş bin ton: hıktur. Öteki silolar gibi bunları da tarım bakanlığı hesabına - ta - rım bankası yaptıracaktır. Polisteki sınaçlar Geçenlerde polis yukarlama sınaçları yapılmış ve bunlara 250 kişi girmişti. Genel Gü- venlik direktörlüğünde bu sınaç - ların kâğıdlarmı gözden geçirmek için kurulan kurul önümüzdeki ay içinde ödevini bitirecektir. Genel gürenlik direktörlüğü kâğı tarafsız bir gözle elden geçirilme- si için tedbirler almıstır. Sınaç ku- rulu üyeleri baktıkları kâöğıdın kimin olduğunu bilmemektedirler Takas işleri hakkında öğrenek Türkiyenin türlü memleketler- le yaptığı tecim anlaşmalarındaki özel takas işlerinin ne sekilde y” netileceğine dair elde birçok öğ - renekler olduğunu gören Türko- #s bunları bir arava — topliyarak daha esaslı ve tatbikde kolaylık sığlıyacak tek bir öğrenek hazır lamağa baslamıntır. —————— ——— ——— — — — - ANKARA BİRASI: Sıcaklarda serinlik. her zaman neşe ve sıhhat verir. Bütün gazino, bat çe ve lokantalardan isteyiniz. urunu Mersin, 21 (A.A.) — 1935 yı- h pamuk ürünü bugün Mersin'in Bekrde köyünden Derviş oğlu B. Mehmet tarafından 8 kilo ola - rak borsaya getirildi. Mersin te « cimenleri, Türkofis direktörü ve sosyeteler çevirgenlerinin önünde saat 11 de borsa yönetiminde bü - yük bir törenle acık artırmaya ko- nuldu ve kilosu 20 lira 50 kuruş - tan 164 liraya “Mersin Anadolu inkişaf sosyetesine,, satıldı. Merinos için işyarlara kurs Tarım bakanlığı Karacabey Merinos yetiştirme çiftliği ve Bur- sâ yetiştirme bölgesi işyarları için yüksek tııımık eıııtilüıünd;.l:îrdhuı açacaktır. İkinci teşrin unda baslıyacak bu kursta isyarlara bay tarlık ve zeotekni bilgileri öğreti- lecektir. Yakalanan kaçakçılar Geçen bir hafta içinde güm- rük koruma örgütü bir ölü, bir ya- ralı, 16 kaçakçı, 580 kilo gümrük kaçağı, 360 kile tekit kaçağı, 62d0 çakmak taşı, 19864 defter sigara kâğıdı, 3 tüfek, 16 mermi, 270 kâğıt lira, 16 kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. Yeni kontenjan kararnamesi 21 ağut'osta çıkacak olan yen' koöntenjan kararnamesi icin ha - zırlıklar yapılmaktadır. Bu hazır- Tıklazda memleket teciminin ç- . letilmesi, yapılacak çıkat nisbe' de fazla girite imkân verilmesi e - sasları göz önünde tutulmaktadır. Bu hususta ilgili makamların dü . sünceleri almmıstır. (Yenişehirde Orduevi hahçesinde ve Orduevi karsısm Tokantasında husust tertibat ve teskila *rmr> SAYIFA 3 Düşünüşler — Fransada yeni kımıldanmalar 14 temmuzun yığınlara heye- can veren ve Parisi açıkça iki bölü- me ayıran nümayişlerinden son- ra, B. Laval kabinesinin memle- ketin finansal ve ekonomik — kal- kınması için, parlamentonun ken- disine verdiği yetkilere dayana- rak çıkardığı 29 “buyrultu - t:9 - nun,, İransız. gazetelerinden bir kısmını yeniden şiddetli yazılar- la hükümete hücuma sevketti. Komünist ve sosyalistlerle radikallerden bazıları ve ayrıca bir takım özgür gazeteler, hükü- Meti, büdceyi ve ünental durumu kurtarmak için aldığı tedbirler a- rasında işçilerle, küçük işyar ve küçük gelirlileri yeni özverilerde bulunmak zorunda — bırakmakla suçlamaktadırlar. Hakikatte bü tün bu hücumların asıl hedeti, La val kabinesini zayıflatmak ve hal kın gözünden düşürmek olduğunu anlamak güç değildir. - Solcular, Laval kabinesinin mevkiini sars- mak içit bu kadar uygün bir fır- satı tabilğdir ki kaçıramarlardı Yalnız, şimdi, Laval'e ve onun buyrultularına karşı birleşen sol- ların, yarın erke'ye gelmek mev- künde kalırlarsa bu birliği ne de receye kadar muhalaza edebile cekleri sorulmaya değer. 14 temmuzda birlerine göre iki yüz bin, en solların iddiasına göre de bir milyon kişinim - her- kesin hakikati kendinin! - katıl- masiyle büyük bir gösteriş yapan balkçı cephenin geçidinde bir yandan fransız bayrakları görü - lür ve Marseyyez söylenirken bir yandan da enternasyonal'in ezgi- leri ve “yaşasın sovyetler,, sesleri işitilmiştir. Birge tehlike karşı- sında enstenktiv bir hareketle el ele veren bu yığınların, yarın, o tehlike önlendikten sonra ve bi- ribirinden çok aytı fikirlerini iş halimne koymak zamanı gelince &- ralarında soğukluk baş gösterme- sİ ve biribirleriyle savaşmak için yeniden bölünmeleri beklenebilir. Bunu daha iyi kavramak için bun: dan az zaman önce, sosyalist önderi Blum'un kornünistler tara- fından düşman diye gösterildiğini hatırlamak ve halkçı birliğin ken- disine bit şef seçmediğini ve bu- nun hatıra bile gelemiyeceğini düşünmek yeter, Öte yandan, façist hareketi de, Fransa'da, umulmadık - bir hızla ilerliyor. Hareketlerinde ve takti- ğinde Hitleri taklid eden A dö Larok, daha düne kadar kimsenin umursamadığı bu adam şimdi, parlamenter bir utkudan çok devrim yölunu göz önünde tuttuğu için askerce düzenlenmiş on binlerce fransızın başında bu- lunmaktadır. Fakat hemen 14 temmuzun er- tesinde Albay de Larok'un mun- vinlerinden birkaçının ondan ay- rılmaları da dikkate değer bir ha- disedir. Bu hal gösterir ki transız façist hareketini de tam ve sar- sılmaz bir birlik diye göstermek güçtür. Bay dö Larok'un, progra- mını anlatmıyan ve sadece disip- lin istiyen taktiği, kumandası al- tındaki fransızları gözü bağlı bir sürü halinde uzun zaman - tutabi- Tecek midir? Herhalde az çok bir başarı ka- zanması da Fransa'da kamusal kıy_gunıın büyüklüğünü gösteren façist hareketi, ergeç bir İç çarpış- ma ihtimalini artıran ayrı bir un- sur olmuştur, M temmuz nümayişlerinde * halkçı cephenin sayıca çokluğuna halkçı cephenin sayıca üstünlüğü- ne karşılık - façistlerin disiplinli, düzenli ve dölenli gecişini öven Pierre Dominigue, L'Europe No- uüvelle'de çıkan - bir yarzısını su da mühendisler birliği herkesi memnun eder.*