30 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

30 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Düşünüşler Ev kiraları B. Laval kabinesinin geniş yet- kilerine dayanarak çıkardığı yeni kanunların bizim için en dikkatle takip edilmeye ve üzerinde düşü- nülmeye değer taralı, Fransada hayatı ucuzlatmak için alınan ted- birlerdir. Bu tedbirler hayat pahalılığın- da rol oynayan başlıca unsurlar- dan üçüncü, ekmek fiyatıyla ev ki- ralarım e hava gazı, kömür ve elektrik gibi yakacak ücretlerini ucuzlatmak gayesini güdmekte- dir. Bizim için bir ekmek meselesi yoktur. Uraylarımız ekmek - fiya- tinı, buğday ve un tfiyatlarına uy- gun bir düzeyde tutmak için, de- vamlı bir kontrol altında bulun- durmaktadır. Yakacak fiatlarında ise daha yapacak çok işimiz oldu Zunu biliyoruz. Memlekette kö- mür, elektrik ve hava gazı ensta. lasyonlarını ve harcanmasını ar- tırmak için bunların fiatlarını yi- yecek fiatlarının ucuzluğuna uy- gun bir düzeye indirmek lâ.ııt_ndır. Fakat bu geniş ve büyük bir iş, ve endüstrileşmemizin ilerlemesiyle beraber yürüyecek ve başarılacak bir davadır. Ev kiralarına gelince, ıne_mlı»- ketin Ankaradan başka hiç bir ta- ralında bir mesken buhranı ı?!mı- dığını biliyoruz. Fakat ayni za- manda biliyoruz ki hükümet mer- kezimizde, ev sahiplerinden baş- ka herkesin şikâyetçi olduğu bir ev buhranı ve görülmemiş derece- de yüksek bir kira nispeti vardır. Ankara nüfusunun artmasına Ve bu yüzden de Ankaranın geliş- resine en çetin engellerden biri oölen bu kira pahalılığının kökün- den kotarılması ancak devlet gi- rişimi ve yardımı ile ve herhangi bir formül bulunarak şehrimizde yeniden binlerce ev yapılmasına bağlıdır. Esasen, parti programının 6. ın- er maddesinin son kısmındaki şu satırlar, partinin bu hususta ü şöncesini açıkça göstermektedir: “Öte taraftan daha ucuz ve uzun ödelli bir kredi fonsiye kipinin kurulmasını, en az zamanda ger- çekleştirilmek lâzım gelen bir iş sayarız.,, Ancak, bu çok gerekli iş başa- tılıncaya kadar, tıpkı fransız hü- “kümetinin yaptığı gibi, bir ka- nun çıkarılmak suretiyle kiraların daha fazla artmasının önüne ge- çilemez ve hattâ bunlar biraz in- dizilemez mi?. Yargutayın Ankaraya gelece- ğini bilen bazı ev sahiplerinin, Şimdiden, ev ve apartman kirala- rını artırmaya hazırlandıklarını i- Şitiyoruz. Bir hükümet - tedbirile ortaya çıkan durumdan faydala- norak halkın zararına yapılacak bir kira yükseltilmesini gene bir Bükümet tedbiriyle önlemek ne- den imkânsız olsun? Bu fikrimi kendisine açtığım bit arkadaş: “Fakat, dedi, bu şahsiğ bir hak meselesidir.. Her koesin kendi malını istediği fiyatla satmasından ve kiralamasırnldan daha tabiiğ ne olabilir? Devletin buna karışması bir haksızlık olur. — Peki, dedim, devlet istediği zaman kendi hesabına yeniden beş bin ev yaparak bu buhranı orta- dan kaldırabilir ve kiraların yarı yarıya düşmesine sebeb - olabilir. Bunu devlet için bir hak olarak ul ediyor musunuz? — Evet, diye cevap verdi. — Şu halde, dedim, halkı _ko tumak istiyen devletin etkileri ay- ni olan belli bir hedefe varmak şu veya bu şekilde hareket etmesi a- rasında nasıl oluyor da - bir fark görebiliyorsunuz? K Devleti, ulusun bütün ferdleri ve toplulukları arasında asığları düzenleyici ve haksızlıkları önle- yiİci bir kuvvet olarak tanıyan Ka- ANKANA BIRASE Si skdarda öartnlik © Hor za Bütün gazino, bakçe ve lokantalardan isteyiniz. vrar - Dünkü İstanbul gazeteleri Başyazılarında ne diyorlar? KURUN da “Kötü ör- nekler,, adlı bay- yazıda B. Asım Us diyor ki: *“Bulgaristanda — türk azlıklarının başında Hüseyin Hüsnü adlı bir baş müftü vardır. Bu adam eski arab harf- Jeri ile türkçe bir gazete çıkarmaktadır Bu gazetenin adı “Medeniyet,, dir. Bulgar hükümetinin müsaadesiyle bir de cemiyet kurmuştur. Bu cemiye- tin adı da «müslümanları koruma cemi yeti» dir. Zavallı Bulgaristan türkleri bir yan- dan gizli ve açık yollardan bulgar zu- lümleri yetmiyormuş gibi bir yandan da bu Hüseyin Hüsnü yobazınm çıkar - dığı gâzete ile kurduğu cemiyetin hü- cumlarına ve kötülüklerine göğüs ge - riyorlar. Bizim bhulgarlardan — dostluk hesabına iştediğimiz büyük bir şey de - gildir, Yalnız iyi niyet ile hareket et- tiklerini görmektir. Fakat gözümüzün önlünde bu türlü örnekler devam edip dururken biz bulgarların iyi niyetleri- ne nasıl inanabiliriz?,, da Zamatı im- an AN zâalı ve “Dev- letçiliği yanlış anlamıyalım,, başlıklı yazıda deniliyor ki- « İktısadi devletçilik bizde henür esaslı bir surette tarif ve izah edilme - miştir. Bunu galiba herkes başka türlü anlıyor ve her muharrir kendi anlayı » şına ve arzüu ve çıkarına göre tarif e - diyor. İktısadi devletçilik, hakikiğ ma- hiyeti anlaşılsa — o kadar korkulması icabeden, hattâ hüsaü tatbik edilirse memlekete müfid olacağına şüphe edil memesi lazımgelen bir sistemdir. Yalnız halledilecek mesele bu dev - letçiliğin hududunun çok müuayyen at. ması, derecesinin iyi bilinmesidir. Hal buki bu cihet bilhassa hükümetçi mu - hârtirlerin ya meseleyi kavrıyamama - latı yahut kavramak istememelerinden delayı müphem kalmıştır.. —— j Cumhuriyet BAA olarak Bay Yunus Nadi'nin Viyana'dan gönderdiği bir mektub vardır. Tanda başyazı yoktur. Açık hava tiyatrosu . Halkevi açık hava sinemasın- dan başka bir de açık hava tiyat- rosu yapmak kararını vermiştir. Kışlık sinema makinesi de sesli makine ile değistirilecektir. Dün gece sinemada İran Şahının Tür - kiye'ye gelmesini gösteren - filim gösterilmiştir. Para cezası alımanlar Gazozcu Ali Ulvi ve Berko şe- keri eksik gazouz . sattıklarından, Sakarya mahallesinde bakkal Hik. metin dükkânında suni sirke bu - hunduğundan ve fırıncı Niyazi * fırıncı Kâmil hamur ekmek çıkar- dıklarından urayca para cezası. * çarpılmışlardır. malizm, hükümete bu en tabiiğ bükkı vermiştir. Hayır, ev kiralarını ucuzlat mak tedbiri hükümet için bir hak meselesi olarak — ortaya konuü- lamaz. Ancak alınacak böyle bir tedbirin pratik sonuçları ve yeti- tilme imkânları üzerinde konuşu- labilir. Onun içindir ki biz, B. Laval kabinesinin Fransada kiraları yüz de 10 ucuzlatmak icin aldığı bu sedbirin nasıl sonuçlar vereceğini ve pratik alanda ne gibi güçlük. lerle karsılanacağını dikkatle ta: kip edecek, ve Ankara için çok ö- nemli olan bu mesele üzerine ile- ride tekrar döneceğiz. YASAR NABİ İÇ HABERLER İSTANBUL TELEFONLARI Bizans sarayının temel- leri bulundu İstanbul, 29 — Ayasofya mü - zesindeki mozayikleri meydana çı- karmakla uğraşan profesör Vitte mor Kabasakalda yapılan araştır- ma hakkında şunları söyledi: “ — Sultan Ahmette — bizans sarayı yerinde meydana çıkarılan mozayikler bizans değil, Roma mozayiğidir. Ve bunlar kompo - zisyon halinde bulunmayıp parça parça resimlerdir. Aynı mozayik - lerden eski eserler müzesinde de birer parça vardır. Bu mozayikle - rin bulunması en fazla bizans sa- rayının yerinin meydana çıkmış olması bakımından önemlidir.,, Kazıda sarayın temellerine rast- landı. İstanbul'daki finans uzmanları İstanbul, 29 — İstanbulda fi - nansal etüdler yapan İransız fi - nans uzmanları bugün — İstanbul gümrüklerinde çalışmağa başladı- lar. Ekmek inmedi İstanbul, 29 — Uray narh ko - misyonu bugünkü toplantısında buğday fiatlarım inceledikten son ra ekmek narhını olduğu gibi bı- raktı. Urayla esnaf arasındaki işler İstanbul, 29 — Urayla esnaf a- rasındaki pürüzlü işleri kotaracak olan yargıç kurulu perşembe gü - nü ilbaylıkta toplanacaktır. Bu - gün ilbaylıkta toplanan uray avu- katları iki.yönetge arasındakij pü- rüzlü işlerin bir listesini hazırla- mıştır. Ford fabrikasındaki kaçakçılık İstanbul, 29 — Ford fabrikası kaçakallığı davasını inceleyen ih. tisas hakyeri kurumun bütün izle- tinin tamamen incelenmesine ka - car vermiş ve İşi “ehli vukul,, a vermiştir. İki deniz kazası İstanbul, 29 — Pazar günü bi- vi Büyükdsrede, diğeri Heybelia - dada olmak üzere iki deniz kaza- sı oldu. Yüzmek için denize gi - cen Raif ve Ahmed isminde iki kişi boğulrsuştur. İki itfaiye neferi yaralandı Istanbul, 29 — Bugün şehrimiz- d« bir ev yandı. Yangını söndürmek için çalışırken ateşler arasında ka len ve damdan atlıyan iki itfaiye neteri Ahmedin bit ayağı, Meh medin de taburga kemikleri kı - tildi. Bir genci tramvay çiğnedi İstanbul, 29 — Pazar günü Su- adiye ile Bostancı arasında tram - vay, 24 yaşında Makbel isminde bir gencin ayağını kesti ve fazla kan kaybeden genç dün Nimet Kâmil hasta yurdunda ölrü. Zehirli gazlardan korunma İstanbul, 29 — Zehirti gazlar- dan korunmak için İstanbulda in- celemeler yapan kurul şimdiye ka- dar 10 dan fazla karlık ve mahzen saptamıstır. Gelen göçmenler İstanbul, 29 — Bugün Roman- yadan 600 göçmen geldi , Yerli mallar sergisini gezenler İstanbul, 29 — — Yerli mallar sergisini bu akşama kadar 243 bin kişi gezdi. Paşabahçe ispirto fabri- kasında yangın İstanbul, 29 — Dün gece Pa - şabahçe ispirto fabrikasında sa - baha kadar devam eden bir yan - gında fabrikanın iki deposiyle di- rektörlüğün bulunduğu yer yandı Yangının sigaradan çıktığı ve za- râarın yüz bin liradan tazla olduğu tasınlanmaktadır. Sıvas — Erzurum hattı için Finans Bakanlığı Sivas - Erzu- rum yapısı için on buçuk milyon Hiralık tahvil bastıracaktır. Bay Raufi Manyas İstanbul liman idaresi genel dir-törü Bay Raufi Manyas altı ayda bir İstanbulda toplanan tari fe komisyonunun yakındaki top - lantısında görüşülecek isler hak - kında ilgili bakanlıklarla görüş- mek üzere dün Ankara'ya gelmiş- tir. Bav Raufi Manyas yarından sonra İstanbul'a dönecektir. Yaş sebzelerimiz için toplanan komisyonda Köstence yoluyla orta ve ku - zay Avrupaya gönderilecek yaş meyva ve sebzelerimizin sevki hu- susunda türk ve romen delegeleri- nin katılmasiyle dün İstanbulda yapılan toplantılara devam edil - mektedir. Türkofisin ricası üzerine Akay yönetsesi türk ve romen delege - lerini Yalova'va götürecek ve şe - reflerine bir öğle yemeği verecek- tir. Bu yemekte komisvon üyele - rinden baska tecim odası tara fından çaörılacak zatlarda hazır bulunacaktır. İstanbul için yeni rıhtım projeleri Bayındırlık Bakanlığı tarafı dan İstanbul rıhtımları hakkında incelemelere memur edilen uz man Ray Demayo ve Bay Tarık iş- lerini bitirmişlerdir. Yarın Anka ra'ya eeldikten sonra inceleme - den elde edilen sonuca göre yapı lacak yeni rıhtımların - projeleri yapılacaktır. Bay Server Kâmil Haydarpaşa entani ve bulaşıcı hastalıklar hastanesi baş hekimi Doktor Bay Server Kümil Anka - ra “hıfzıssıhha müessesesi,, bakte- rivoloji şubesine atanmıştır. Bay Şinasi yeni ödevine başladı Genel güvenlik direktörlüğü üçüncü sube direktörlüğlüne ata - nan Ankara G'ivenlik direttörlü. Bü yardımcısı Bav Şinasi Turga Jün veni âdevine başlamıştır. Basarılar dileriz Buğdayı koruma vergisi Buğdavı koruma verrisini, sa- tiş kıvmetine girmeyip, at ve - receği için muamele vergisi mat - rahmma sok-lmaması Finans Ba kanlrimen Hetlilere hildiİmi ei Türkofisin bir başarısı Yaş meyva ve sebzeleremizia bu yıldan sonra orta ve kuzay Av- rupa memleketlerile Misır'a fazla ınikurjı sevki için Türkofis tara- fından yapılmakta olan girişimler başarıyla sonuçlanmıştır. Malları - mızin en ucuz navlunlarla ve &n kısa zaman içinde tasınması hu - susundaki tedbirlerin sonu bugün- lerde almacaktır. Triyeste ve şark şimendifer yo- liyle gönderilecek malların tarife si saptanmıştır. Mısır'a gönderile- cek yaş meyva ve sehzelerimizin tarifesi de kotarılmıştır. Şimdi Köstence yoluyla yapılacak taşı - ma meselesi de İstanbulda yapıl - makta olan toplantılarda bir ka - rar altma alınacaktır. Ofisin yaptığı başka bir gö.“- şüde tarım bankası tarafından yaş meyva ve sebze çıkatı işile nğ- raşan tecimere ve bunlar arasında İzmir yaş meyva ve sebze üret - menleri kooperatifile Uzunköprü kooperatifine yetecek miktarda kredi açılmasıdır. Türkofis başka- nının tarım bankası genel direk - törlüğü kıtında yaptığı girgi sonu- cunda kredi meselesi de - kotarıl - - miş oldüu. Tarım bankasının, yaş meyva ve sebzelerimizin çıkatı hu susunda göstermekte olduğu bu yardım, simdiye kadar satılmıyan öneali ürünlerimizin dış piyasa - Tarda tutunmasına etke olacaktır. Macaristan ve İspanya t llti Türkofis Başkanlığından : “ 31 temmuz 1935 de merizat- ten çıkmak üzere hükümetimiz ta- rafından feshedilen 18-nisan- 934 tarihli türk - macar ticaret anlaş - masivlebu anlaşmanın devamı müddetince uzatılmış bulunan 1 ağustos 1933 tarihli klirine anlaş- ması bitim tarihleri olan 31 tem - muz 1935 den itibaren bir ay müd detle, yani 31 ağustos 1935 e ka - dar temdit edilmiştir.,, ... Türkofis Başkanlığından : * İspanya hükümeti tarafın - dan, memleketimizden yapılan it- halâta yeniden düsük para koefi yanımın tatbikine karar verild Madrid'ten telgrafla bildirilmiş - tir.,, Doktorlar arasında atanmalar Doğumevi çocuk — hastalıkları uzmanı Doktor Bay Hâmid Os - man Mersin çocuk kurumu uz- manlığına, Nümune hastanesi ku- lak, boğaz, burun uzmanı Doktor Bay İhsan Sivas hastayurdu baş « hekimliği ile bu hastalıklar uz - manlığına, Nümune hastanesi la - BESLANS RARL Z e Kaşara h il mstal du İaboratuvar şefliğine, Nü: hastayurdu kadın hastalıkları ve doğum uzmanı Doktor Bay - Faiz Manisa hasta yurdunun bu hasta « Hıklar uzmanlıSma, il perici Fam uzmanı Doktor. Bay Emir Çorum — dağumevi uzmanlığına atanmıslardır. Yeni orta öğretim genel direktörü Orta öğretim genel direktörlü. ğüne atanan Ankera kız Hisasi di - rektörü Bav Avni İstanbul'dan bu- gün gelecek ve ödevine başlıya « enletr, _——_—'—_——'——a man neşe ve sıhhat verir. (Yenisehirde Ördnevi hahcesinde ve Ordnevi karsısmda mühendi irliği 4 İ 4 "Ühendisler birliz lokantasında hususi tertibat ve teşkila tunız herkesi memnun eder.) c