26 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

26 EYLUL 1935 PERŞEMBE HBavacılık bahisleri Yürüyen hakikat Bundan on onbeş yıl önce, u- ların en üstün silah olduğu öylendiği zaman, eski düşüncele- çe bağlı kalmakta fayda bulanlar, ;hep bir ağızdan hücuma kalkmış- lar, havacılığın hiç bir şeyi değiş- tiremediğini ve değiştirmiyeceği- ni var kuvvetleriyle bağırmışlar- dı.. Ama, havadan inen bombanın en kuvvetli gemiyi batırabileceği ve hava silahınm bu suretle - u- çakların uçuş alanları içinde - do- nanmaları üstünlediği, havalara egemen olmıyan bir kara ordusu- nun hiç bir başarı bekliyemiyece- ği.. ve pek tabiiğ bir sonuç olarak, hava ordusuna büyük değerler ve- rilmek lâzımgeleceği hakikati... Bu, on onbeş yıl içinde, üç beş yüz uzmanın kafasından, milyarlar- ca insanın yüreğine tam bir inan- la girecek kadar hızla ve kuvvetle yürümüş ve genişlemiştir. Şimdi, dünyanın dört bir tara- fında, okuyup yazan herkes, bu- günlere erişmiş olan hakikatin temiz yürekli birer taraftarıdır- lar. Ve bütün memleketleri saran, hava ordusu yapmak ihtiyacı, iş- te bu yürüyen milyonlarca haki- kat taraftarının malıdır, Uzun deniz sınırlı Türkiye için, hava hakikatinin verdiği ders şu- dur ki, kuvvetli bir hava kuvveti- ne malik olan bir Türkiyeye de- nizlerden yanaşmak, karalarına asker çıkarmak imkânsızdır. Ve gene bu hakikat şunu anlatmıştır ki donanmalardan üstün ve bun- lara karşı egemen olan hava si- lahı, -ne kadar kuüvvetli olursa olsun - bir düşman ordusunun ka- raya yanaşmasına, topraklarımızı kirletmesine müsaade — etmemek kudretindedir. Son yıllarda yapılmış tecrübe- lerden de şunları, ayrıca öğreni- yoruz: Bir deniz kuvveti, ona sal- dıracak olan hava kuvvetine mü- Şavi bir hava kuvvetiyle de mu- hafazaya kalkışılsa korunmağa müktedir olamaz (ingiliz manev- raları); bir donanmayı batırmak için, her gemiye karşı, dört bomba taşıyan uçak kullanmak yeter. (Avusturalya manevraları). Türkiyenin, en azı, beş yüz u- çağa ihtiyacı olduğunu söyliyen sayın Başbakanımız, hava tehlike- sinin aldığı geniş önem kadar ha- va ordusunun büyük değerini de anlatmış oluyordu; ama şimdi, karışan ve karıştıkça çıkmaza gi- ren dünya sıyasası, Başbakanın, duru bir zamanda istediği beş yü- zü, azımsıyacak kadar ciddiğ sa- yılmak doğru değil miü Yürüyen hava hakikati, eskiyi yenmiş ve büyük İsmet İnönü- nün diliyle, bütün türk ulusuna malolmuştur. Bin uçaklı bir hava ordusu yapmak dileklerimizin, bunun içindir ki, çarçabuk ve ko- layca gerçeklesmesini haklı ola- rak beliyoruz. Şakir Hazim GÖKMEN Uşak Halkeyinin çalışmaları Uşak, 25 (A.A.) — Halkevi köycüler şubesinden bir grup dün doktorlarla birlikte köylere gitti- ler. Bozkuş köyünde elli çocuğu sünnet ettiler. Öksüz, Gedikler ve Susuz köylerinde yüz kadar hasta köylüye baktılar ve reçetelerini verdiler. Halkevi köylüler ve soy- sal yardım şubeleri birlik olarak bu hastalara ilâç sağlıyacaklardır. Bu faydalı çalışma her hafta de- vam edecektir. Döviz istatistiği Merkez bankası geçen bir yıl zarfında türlü dayrelere - verilen döviz tutarını gösterir bir istatis- tik hazırlamaktadır. Bu istatisti- ğin kısa bir zamanda biteceği u- muluyor. / uyanıkdıklarla yatıştırılamaz.,, ULUS İÇ HABERLER yerleştirildi İstanbul, 25 — Açıkta kalan ilk ve orta okul talebelerinin yer- leştirilmesine başlandı. 500 talebe Kumkapıda Jan Dark okuluna, 350 talebe de Ortaköyde İnönü okulunda açılan kısma yerleştiril- di. Tam yerleştirmenin sonu bir haftaya kadar almacaktır. Üniversite açılıyor İstanbul, 25 — Üniversite 1 bi- rinci teşrinde rektörün bir söyle- viyle açılacak, Prof. Akil Muhtar açılış dersini verecektir. Romen uçakları İstanbul, 25 — Romen uçakla- rı yarın geliyor. Konukların ağır- lanması için zengin bir program hazırlanmıştır. Üsküdar ve Kadıköy kanalizasyonu İstanbul, 25 — Uzayın Üskü- dar ve Kadıköyünün kanalizasyon projesini yaptırmak üzere çağır- dığı uzman Vind geldi. Uzman eskiden İstanbulun kanalizasyon plânını yapmıştır. Şüpheli bir ölüm İstanbul, 25 — Albaylıktan mü- tekaid 75 yaşında B. Aziz Pera- palas otelinde banyo dayresinde ölü olarak bulunmuştur. Ölüm şüpheli görülmüş, cesed morga gönderilmiştir. Uşakta okul sıkıntısı bitti Uşak, 25 (A.A.) — Çocuk çok- luğu yüzünden geçen yıl şehrimiz ilk okullarının birinci kurlarında yarım gün ders yapılıyordu. Bu yıl yeni bir okul daha açıldığı için yarım günlü okunmaya lüzum kal- mıyacaktır, Öğrendiğimize göre ilçe merkezindeki altı aylık okul- Jarda bu yıl geçen yıldan 300 faz lasivle 2107 çocuk okuyacak ve o- kullardan daha önemli randıman alnrmasına çalışılacaktır. Yeni o- kulun yapısı ve bütün aygıtları hazırlanmıştır. Çocuk yazımı de- sam etmektedir. AADANDADI bir haber Türk-yunan filolarının birge manevraları haberi yalanlanıyor Atina, 25 (A.A.) — Atina Ajansı, Türkiye ile Yunanis- tan'in iştirakile yakında Ça- nşkkale'de hava ve deniz ma- nevraları yapırlacağı hakkında alman kaynağından çıkan bir haberi yalanlamaktadır. Bu haber, yunan amiralı Sakellariu'nun idaresi altında yapılacak olan — manevrala. ra iki romen torpidosunun da iştirak edeceğini ilâve etmek- te idi. Türk ve yunan hahları Yunanistan halı ofisi reisi Tür- kiye ve Yumanistan halıcılığı hak- kında bir etüdde bulunmak üzere İzmir'egelmiş ve ilgililerle görüş - meye başlamıştır. Bu yolculuk uzun zamandanberi söylenen türk ve yunan halılarının - elbirliğiyle dünya piyasalarına en elverişli şe- killerle sevkedilmesini sağlıyacak olan (türk - yunan birge halı ofi- si) nin kurulması ile ilgilidir. Yunan hal; ofisi baskanı, Ati na'da bulunan Ekonomi Rakanlığı yönetgeri B. Faik Kurdoğlu ile bu yolculuk için anlaşmıştır. Şehir otobüsleri 1. birinci teşrinden başlıyarak işliyecek olan yeni otobüslerin bi- let tutarlarının değiştiği durak yerlerine dikilecek olan sütunla- rın üstünleme işi bir iki güne ka- dar bitmiş olacaktır. Bu sütunların sayısı 20 tanedir. Bir ay sonra hepsinin kurulma işi bitecektir. İlk plânda istasyon Taşhan, Sa- manpazarı, Cebeci, Havuzbaşı, Sergi önü, Kavaklı dere, Çankaya, Bakanlıklar durağının yapılması kararlaştırılmıştır. Yeni dikilecek sütunların İÇİ iştizlr olup — dışarısı buzlu camlarla cevrilidir. Camla- rın iç tarafına ilânlar konulacak ve yüz tarafı da o noktadan geçen otobüslerin hareket saatlerini ve tarifeyi gösterecektir. Sütunlar çok modern bir şekildedir. İstanbul gazetelerinin başyazıları da; B. Ali Naci H AA B kurican bara teh. dikesi hakkındaki başyazısında — diyor ki : “Büyük tehlikeyi gösterens nutkun üzerinden bir sene geçmemiştir. Nutuk. tanberi havalarımızda tehlikenin azal. dığı da iddia olunamaz. Belki tamter. si, arsıulusal durumun günden güne karışık safhalara girip çıkması gözle- timizi dört açmak zaruretini emret mektedir. Hemen bir tehlike var mı. -dır? Vardır ve yoktür. Yarın harb o. labilir, ve daha kimbilir, belki de elli sene hatb olmaz. O halde vaziyet şu. dür ki, en âçık tarafımızı mümkün ol- duğu kadar çabuk kapamak, tuvansız evimizin üÜstünden akabilecek — kızıl lavları ve boğucu gazları önliyecek beş yüz tayyareyi bir an evel temin ede- rek korunmak çaresine baş vurmak lâ. zımdır. 5 Çünkü tehlike, saym — Başbakanın kudret dolu lisanları ile açık anlattık- ları gibi, o kadar büyüktür ki, derhal parlayıp sönen saman alevini —andızır İZAMAN da; Zaman imzak Başyazıda — “Me. met işi incelenmekte ve denmektedir kiz “Memel işinde yegâne ve selametli ve çıkar yol ortayr hiç durmadan gönül rizasiyle, tatlılıkla B. Hitlere vermek. tir. Bu süretle verilmezes ©, Memel'i zorla alacaktır. Bu yüzde yüz katidir. Velev ki bu yüzden dünya bir. daha karmakarışık olsun, Böyle bir karışık- tıktan ise, astl mesuliyet Fransaya te vecctih edecektir.,, KURUN <2 20 dayısiyle şunları yazmaktadır: “Balkan festivali dolayısiyle bu e. re yapılan eğlenceler İstanbulda büyük bir eksikliği hepimize göstermiş oldu. Bu eksiklik festival gibi, geniş ölçüde şenlikler için bir kır tiyatrosu bulun. mamasıdır. Herhalde gelecek — festivallerde bu yıl Lünapark'taki hadiseler ve manza. ralar bir daha görülmemelidir. Bu de- fa için ilk tcerübe olmak üzere eksik- likler affolunabilir. Fakat, gelecek yıl. / lar için hiç bir mazeret kabul edilmi. do. | yeceğini iyi bilmek lizımgelir... * da; Asım Us, Bal: Tarım Bakanının incelemeleri Gireson, 25 (A.A.) — Şehri- mizde incelemelerine devam et- mekte bulunan Tarım Bakanı B. Muhlis Erkmen bugün tecim ve endüstri odasına gelerek fındık çıkatçıları ve kırıcılariyle üç saat kadar görüşmüş, fındık fiatlarının ucuz olmasındaki sebebleri, fiatla- cın yükseltilmesi için alınması ge- rekli görülen tedbirler ve üret- menlerin fiatlara müessir olan du- rumları hakkında incelemelerde bulunmuş ve tecim ve endüstri o- dası başkanının istatistiklere da- yanan ve fındık fiatlarının niçin düşerek ucuz satıldığını açıkça bil- diren sözlerini dinliyerek not ak- mıştır. İlk tren Sandıklıya vardı Afyon, 25 (A.A.) — Antalya demiryolunun Karakuyu - Sandık- l bölümünün bitmesi ve Sandıklı istasyonuna ray döşenmesi dola- yısile bngün Sandıklıda büyük bir tören yapılmıştır. Törende bütün Sandıklı halkından başka köylüler ve yakın il ve ilçelerden gelen ku- rullar bulunmuştur. Sandıklı hal- kı elli kadar kurban kesmiş ko- nuklarla hattâ çalışan işçi ve köy lülere büyük bir şölen verilmiştir. Töreni Bayındırlık bakanlığı adı- na Afyon ilbayı açmış ve Antalya hattı çalışmasında büyük bir sürat rekoru kırıldığını, 35 güne kadar Afyon - Sandıklı arasının da ha- zır olacağını söylemiştir. Ondan sonra kürsüye çıkan Afyon halkevi başkanı B. Demir- er heyecanlı söylevinde “Sandıklı durağındaki tören bizi yakında Antalyada beklivor,, demistir. An- talya, Denizli, Burdur, İsparta, Dinar ve Sandıklı adma söz söy- liyenler de çok alkışlanmıslardır. Halk trene kavuşmaktan dolayı sevinç içindedir. Tören esnasında ilk tren bayraklar ve cam dalla- riyle süslü olarak Sandıklı istas- yonuna girerken on bin kisivi ge cen bir halk kitlesi tarafından or talığı inleten bir alkıs tufanrı ile karsılanmışstır. Halk geceleyin de şenlik yap maya hazırlanıyor. B. Tahsin Fazıl İstanbul ithalât gümrük direk- törü B. Tahsin Fazılın ödevi ba- şından ayrılarak Finans bakanlı ğında yeni bir ödev alcağı söylen mektedir. İstatistik genel direktörü Konyada Konya, 25 (A.A.) — İstatistik genel direktörü yanında yabancı uzman ile bir dayre direktörü ol- duğu halde şehrimize geldi, Bu- gün saat 17 de uray sinemasında nüfus sayımı hakkında konferadas lar verecektir. Nüfus sayım işleri tamameh hazırlanmış, bölgeler ayrılmış, bütün hazırlık işleri bit mistir. İlk okullar ders programı İik okullar ders programlarını mceliyerek yeni bir program sap- *amak için Kültür bakanlığında taplanan komisyon işini bitirmiş tir. Komisyonun hazırladığı rapor- lar bugünlerde Kültür Bakanlı 1 talim terbiye kuruluna verilece <- tir. Kurul raporları gözden geçir- dikten sonra kes' - sonuc anlaşılmış slacaktır. Kültür bakanlığı ilk o- kullar ders programlarının alaca- ğı son şekli gazetelere birer ge- nelge ile bildirecektir. SAYIFA 3 Değerli bir dokte - rumuzu kaybettik Bütün türk sporcularının çok sevdiği Dr. kimyager R. Hadi İs- tanbuldan Ankaraya dönerken, İs tanbul ekspresinde, Sincan dura- gında, kalb durmasından — ölmüş. tür. Dr. B. Hadi Ankarada resmii kurumlarımızdan birinin kimya- geri ve Türkiye idman cemiyetle- ri ittifakı genel merkezi sağışma B. Dr. Hadi nı idi. Gerek resmi ve gerek spor işlerinde üzerine almış olduğu ö- devleri büyük bir gayretle ve epiy- ce zamandanberi hasta olduğu hal- de bezginlik göstermeksizin yap- mış olan bu değerli doktor ve sporcuyu birdenbire kaybeden ar- kadaşlarının acısı büyüktür. Bun- Jara ve aylesine en içtem başsağı- larımızı sunarız. Cenaze bugün saat 12 de Hacı- bayram camisinden kaldırılarak Cebeci mezarlığına gömülecektir. TEKHARARE TEREYERRE D Finans yönetgeri geliyor Bir aydanberi izinli bulunan Finans bakanlığı yönetgeri B. Faik Baysal'ın bu sabah şehrimi- ze gelmesi bekleniyor. Tekitler yönetgeri doğuya gidiyor Gümrükler ve Tekitler Bakan- lığı yönetgeri B. Adil bugün do- gu illerine gidecektir. B. Adilin bu gezisi doğu illeri gümrük işle- ri ile, rübrahama kaldırılmasına karar verilen Kızıldize gümrü nün nakil işlerini incelemek için- dir. Bomonti rakı fabrikası acentası kaçak rakı satarken yakalandı Bomonti bira fabrikası Ankara şubesi rakı kaçakçılığından suçlu olarak ihtisas mahkemesine veril- miştir. İlgili orunlardan öğrendi- ğimize göre acenta bir kamyon dolusu rakryı; kantına göre alma- st zorağlı olan satış tezkeresini almadan sehir içindeki satıcılara satış yaparken., suçüstü olarak te- kitler yönetgesi isyarları tarafın- dan vakalanmıstır. Yapılan gerçin ve kayıtlar üze- rindeki incelemelerde hadisenin 790 numaralı kanunun kaçakçılar hakkındaki hükümlerine uyması dolayısile kamyon ve icindeki ra- kılar zaptedilmis ve suçlular hak- kında “kânuni takibata,, başlan- marştır. Tutulan kaçak rakıdan alına- cak ceza 20 lirayı astığından 1918 numaralı kanım hükümlerine göre Bomontinin ihtisas mahkemesinde duruşması yanılacaktır. İlk gerci- ni yapan tekitler baş direktörlüğü evrakı dün ihtisas mahkemesine göndermiştir.