28 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

28 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

M SAYIFA 2 Almanyadan bazı notlar -3 (ç Yahudilere karşı.. (Başı | inci seylada) tendilerine linç yapılmazsa da, ırnıık: 'da sarı japonlara daha iyi bir gözle de bakılmaz. Almanyadaki - yahudi hareketin- — den bahsetmek istiyorum. Hitler Almanyasında yahudiler, çar Rus- asında olduğu gibi, kesilmiyor- ırsa da, ingiliz adasındaki hind- YJiler gibi, yüzme havuzlarından "*ğulmaktadırlar. Biz yahudiyi kumral biliriz. Almanyada yahudi rengi bunun , esmerdir. Eğer burnunuz da iri ve ağzınıza doğru eğik ise, a iliğinizde bayrak rozetinizi 'undursanız, belki cebinizde de Bir âri kartı taşısanız iyi olur. Yahudiler için yalnız. alman yanağı öpmek veya Vanrze sula- — Tında yıkanmak yasak — olsaydı, — meseleye pek de önem veren ol- mazdı. Almanyada yahudi dişm.ınlığı /—sır değildir. Musa oğullarından ni- ;h kurtulmak istediklerini her ki- me sorsanız, size propaganda ba- kanlığının son çıkan broşürlerim — den birini verebilir. Yahudi düş- —manlığının almanca adı, batı kül- türünün zaferi uğruna savaş'tır.. Almanlara — göre, yahudiler — memleketin bütün can alıcı cihaz- JTarını — ellerinde tutmaktadırlar. Milyonlarca satan gazete ve der- /— giler yahudi elindedir. Yahudile- — rin sayısı hiç denecek kadar arsa —da, Berlin avukatlarından yüzde 54 ü, tiyatro direktörlerinin yüz- de 80 i, tıb fakültesi protesörleri- — nin yüzde 50 si onlardandır. Ban- — kalarda, endüstri ve tecimdeki luvvetlen ölçüsüzdür. İ Bundan ne çıkar diyeceksiniz. ü '_Yıhıılılcnn. alman kültürüne ve /— gşerefine hizmetleri nasıl unutula- bilir? Eğer ağzınızdan böyle bir öz kaçırırsanız, karşınızdakine “en büyük hakaretlerden birinde -bulunmuş olursunuz. Onlara göre — yahudi Almanyayı yurd olarak /— benimsemez. Barışçı ve paracı ya- /— hudi enternasyonali, bütün alman — gavasımı yalnız — kazancına göre ölçer. Elinde bulunan bütün kuv- — wetleri, alman ordusunun ve kuv- vetinin yeniden canlanmaması için — kullanır, Bütün bozguncu - politi- | kalarda başlıca rolü yahudi oynar. — Bir kelime ile, alman kültürü, en- düstri ve finansı yahudi elindedir. — Ve onlar, bunları, alman nasyona- — Tizmine hizmet etmekten alıko- — yar. Kültürde, endüstride ve fi- nırısrs ne kadar kuvvetlenirse, Adanada bir fabrika or - dumuzaibır uçak armağan etti (Başı I. ci sayıfada) — böylece bitince çağrılılara soğuk iç- kiler sunuldu ve uçaklarımız şehir üze. — Tinde alçaktan uçuş yaparak kurum ta- — gafından hazırlanan yazılı kartları at- “ tılar Bundan sonra Ceyhan, Osmani. ye, Dörtvol, Kozan, Kadirli, Tarsus ve — Mersin üzetlerinde uçarak alana İndi- o der. — Uçmanlatımız onuruna ilk gün u - (Tay tarafından dün akşam da — fabrika tarafından birer akşam şöleni veril « miştir. Uçmanlarımıza şehir adına w- Tay ve fabrika tarafından hediyeler ve- K liwilı — Avrupada yeni bir sıyasal K kombinezon doğuyor /Başı I, ci sayıfada) ve Lehistanla Çekoslovakya gerginEğin, Sovyet etkisinin we son o arak italyan - habeş anlaşmaz- hğının ortaya çıkardığı meselelerin Me- meonien görüşmelerinde mevsuu bahse- dildiği veya edileceği sanılmaktadır. zz BU GECE NÖBETCİ ECZA EVİ Samanpazarınde MERKEZ k ECZA EVİDİR. ee zararı da o kadar artat. Almanca bilmediğim ve alman işlerinin iç yüzünü iyi tanımadı- ğım için, burada bana söylenen şeyleri tekrar ediyorum. Bunların hepsi bakikat olmasa da, realite budur. Almanlar için yahudi da- vası, bir ulusal müdalaa davası- dır. Bir yahudi şairi kendi ırkını ııı-k güvende hissettiği zaman bir şiir yazmış. Şimdi ber alman bu şiiri okur: Ne ocağım, ne yurdum olmadığından Hiç bir yerde tutunamadım. Boş nostalji neye gerek! İç sıkmtısı neme gerek! — Rubhum katılaşmıştır, benim Beni hepinis, kapılarınızdan, bir hırsız gibi Kovunuz! — Bana imrenildiğini, Durmadan aranıldığımı bilirim. Sizin hayat kaynaklarınızdan içerim, Ve değerinizi anlarım. Ruhumu uyutan paçavranın altında, Dünyanın altınını gizlerim. Kendine karı etmek istediğin kız, Çöllerin mel'un çocuğuna, Çevirir hırslı, alev bakışlarını. Tütünkerinizi zevksiz içerek, İç sıkıntılarınızla geviş getirirsiniz. Fakat, kötülükler kıralı olan ben bura- dayım. Sizin acemi ağızlarınıza Tadılmamış günahların yemişlerini st - narım. İşte böylece ben, fenalıkla, Sizi eğlendirip yakalayan. — Ama sırrı sizce bilinmiyen — Bu ince, bu şeametli oyunu, — Doğu harının oyununu, oynarın. xxx Gene tekrar etmeliyim: Bunlar, alman meselelerini bilmek isti- yenler için yazılmış objekti! yazı- Jardır. Yoksa biz türkler, dünya- nın bildiğinin tara tersine, bu tür- lâ renk ve ırk düşmanlıklarından tamamen uzaktayız. Bize hayın- hk edenlere karşı, hayat müdafa- asında bulunmuşuzdur. Almanyada yahudi düşmanlığnın hakikaten böyle bir müdafaa zorağından do- ğup doğmadığımı düşünmek, yer- yözünün en büyük devlet ve ulus- larından birinin taliine hükmeden insanlara düşer. F. R. ATAY BİRLESİK DEVLETLER'DE: Amerika ve Arrupa işleri Vaşington, 27 (A.A.) — B. Ruzvelt, B. Hull ve Filips ile Avrupa meselele. ri hakkında bir konuşma yapmıştır. Bu konuşma sonunda hiç bir diyev verilme. miştir Virjiniden başka yerlerde grev bitti. Vaşington, 27 (A.A.) — Virjini i- lünden başka yetlerde linyit grevl bit. miştir. Virjinide patronlar — son daki. kada aralarındaki anlaşmayı imzalamak- tan vaz geçmişlerdir. FRANSA'DA Hava şeflerinin konferansı Paris, 27 (A.A.) — Dün general De. incelenmesi ve hele uçuşlarda güvenli- ğin artırılması çarelerinin aranılması ergesini kovalamakta idi. -SOVYETLER BİRLİĞİ'NDE: Birge manevra haberi yalan Moskova, 27 (ALA.) — Mogol ve Mançuri hükümetleri arasında konuş. maların yeniden başlâamak üzere bulun- duğu bu günlerde Sovyet Rusya ile Mogolistan Kükümetlerinin birge ma. nevralar hazırladıkları hakkında çıkan haberler Tes ajsusı tarafımdan yalan. lanmaktadır. ULUS 28 ErLUL 1935 CUMARTESİ DIŞ HABERLER Konsey, barışçıl hareketi için Habeşistana teşekkür etti (Başı 1, ci sayrfada) Son zamana kadar benüz — kulla - l mulmıyacak halde olan habeş uçaklarının hepsinin onarıldığı söylenmektedir. İtalyanın aldığı karşı tedbirler Rama, 27 (A.A.) — Ekonomi tedbir- leri tdtbiki ihtimalinden bahseden çe - venler bu tedbirlerin tatbiki hususunda şüpheli olduğunu bildirmektedir. Çür- kü bu tedbirlerin tatbikini isteyen dev- letlerin zararı, İtalya'nın zararından çok daha ziyade olacaktır. Gerçekten 1934 yılı içinde İngiltere İtalyaya yedi yüz iki milyon liret miktarında satış yap - mış ve İtalya'dan beşyüz otuz dört mil- yon liret miktarında mal almıştır. İtalya, gereken — tedbirleri almıştır. Bu tedbirler şunlardır: İhtimal içinde olan tedbirlerin tathi- kinden önce yeter derecede stok topla- mak üzere bazı eşyanın Özgür olarak memlekete sokulması, yoğa!tımın buçları mazı, buğday stokları kurulması. San olarak Japonya, Almanya ve Brezilya gibi uluslar sosyetesi üyesin - den olmıyan devletlere başvurma husu - su da düşünülmektedir. Eğer uluslar sosyetesi üyesinden © - lan devletler, İtalyanın yiyecek bulma- sına engel olmağa kalkışacak olurlarsa bu bir abloka demek olacak ve buna karşı italyan donanması karışacaktır. Beşler komitesinde itiraz kayutları Ceanevre, 27 (AA ) — Royter ajan- &ı konseyin özel toplantrsımda Romün ya, Türkiye ve Sövyet Rusyanın beşler komitesi önergelerine karşı itiraz kayıt- ları ileri sürmüş olduklarını tedir. Htatya Bakanlar kurtle taplanıyor Roma, 27 (A,A.) — Bakanlar kuru ta, yarın B. Musolininin başkanlığı al. tında toplanacaktır Asamblenin toplantıları, geri kalıyor. Cenevre, 27 (A.A) — Uluslar $08 . yetesi asamblesi bürosu, yarın toplana. cak olan genel kruhu asamblenin da - gılmıyarak yalnız “toplantılacının geri bırakılmasını önergemeye — karar ver. miştir. Bu karar, durum gerektirirse asamblenin 24 saat içinde toplantıya çağırılmasını mümkün kılacaktır. B. Edenin karşılaştığı zorluklar. Londra, 27 (ALA) — Liberal Star gazetesi bir zamandanberi — Cenevrede bulunan uluslar sösyetesi işleri bakanı Bay Edenin Londtaya yapıları bası dip domatik etkilerte uğraşmak zorunda kak dığım yazmaktadır. Bu gazetenin fikrince — bu etkiler Bay Edenin durumunu tehlikeye ko - yacak derecede ilerlemiştr. Etkiler he- le İtalya ile uyuşmak fikrini takip eden çevenlerden çıkmakta fakat Bay Mu . toliniyi memnum —etmek için uluslar sosyetesine hryanet tehlikesi artık yok tur. B. Eden hafta adını geçinmek üzere Londraya ge vakit bu zor- lukları Bay Baldvine anlatacaktır. Sosyetenin komitesi, habeş isteğini inceliyor. Cenevre, 27 (A.A.) — Uluslar kon. seyinin dün kurduğu komite, Habeşis- tana bir göymenler kurulu gönderilme. si için habeş hükümeti tarafından ileri sürülen isteği bugün inceliyecek ve bundan sonra güdeceği çalışma meto. dunu hazırlıyacaktır. İtalyan memoran- domu Adisababaya ancak dün — varmış olduğundan, Habeşistanın cevabı, bu. gün komitenin elinde bulunamıyacak. tır. Bir habeş uçağı Diredavaya A - Adisbaba, 27 (A.A.) — Bir uçak bü- gün Diredava'ya gitmek üzere buradan havalanmıştır. Uçakta Harar ilbâyı bu. lunmaktadır. Haheş süel havacılığı yeğritilmiştir. Fransız gazeteleri uzlaşma Paris; 27 (ALA.) — gazeteler kon- seyin perşembe günkü toplantısından iki sonuç çıkarmaktadırlar: Birinci sonuç, Türkiyenin, Sovyet Rusyanın ve Romanyanın gizli toplantı- da beşler komitesi tarafından yapılmış olan önergelerin mübalagalı olduğunu ileri sürmeleri, on üçler komitesi tarafın. dan hazırlanacak raporun daha az İtal- ya'dan yana olacağını göstermektedir. İkinci sonuç, B. Laval'ım söylevi ile B. Eden'in söylevinin biribirini tama * men tutması İngiltere - Fransa yaklaş - masının, yani Fransa - İtalya uzaklaşma snın şimdiye kadar sanıldığından çok i gi göstermektedir. Pari gazetesi, İtalya tarafın dan leri sürülen itirar kayıtlarının, Ba- ron Aloisi konseyin genel toplantısm- da bulunmadığından, bir kat daha kuv. vetlendiğini yazmaktadır. Bu gazete e- sas bakımından on üçler komitesi ta- rafından yapılacak önergelerin beşler karnitesin İtalya'ya daha az elve- , çünkü Sovyet Rusya, Ro- manya ve Türkiyenin gizli toplantıda ileri sürdükleri karşıt oyları da dikkate almak Hizım geleceğini yazmaktadır. Gene bu garete, şimdiki fransız - in- giliz konuşmalarının eski kanuşmalara göre çok müsbet olduğunu haher almak: tadır. Bu gefer B. Eden ile B. Laval arasında başbaşa konuşmalar yapılmak. tadır. İngiliz sıyatal çevenleri bu görüş meler sonucu olarak İngiltere tarafın - dan verilmiş olan cevabın bazı noktalı- vnda değisiklikler olabileceğini hisset- tirmektedirler Övr gözetesi ingiliz - fransız — yak- Taşmasını anlatırken bunun bütün Pran- sa'da iyj karşılandığını yazıyor. Cazete bu koruşmaların temelinin, ingiliz filo- sunun, menevralarından da - anlaşıla < cağı gibi, İtalya'ya karşı zecri tedbir olduğunu sanmaktadır . göre, rişti olacağ İngiliz gazetelerine göre Lonüra, 2? (ALA.) — Konseyin, İtab ya « Habeşistan anlaşmazlığı hakkında 15 inci maddeyi yeritmeğe karar ver » mesi bütün gazeteler tarafından iyi kar- şılanmakta, fakat renklerine göre türlü türlü tefsir edilmektedir. Deyli Herakd gazetesi, Cenevre'de asamble ve könsey üyeleri aratında tam bir uyuşma bulunduğunu yazdıktan sonra ne Âmerika birleşik hükümetleri- nin, ae Akmanyanm ne de Japonyanın B. Musolini tarafından yapılan harb gi- rişimlerine karşı sempati duymadıkları. mı ve ulustar sosyetesinin girgilerine en- gel olmayı düşünmediklerini yazmak- tadır. Bunun sonucu olarak İtalya tek başına kalmıştır. Fakat uluslar sosyetesi barış yollarını kapamamak zorağındadır. Öte taraftan aynı kurum, elleti abğlı olarak, durumun ilerlemesini beklernek yolumu tutarsa döevini yapmamış ola- catkır. Şimdiden yapılması doğru olan Şey, İtalya - habeş sınırına bir gözmen kurulu göndermek ve Süveyş kanalının hemen kapanması lâzım gelip gelmiye - ceğini incelemektir. Taymis gazetesi bütün konsey üyele rinin topluluğuyla yapılacak bu Ük in- celemede büyük Britanyanm yalnız ba- şına hareket niyetinde olmadığının bi- linmesi lâzım geldiğini söylüyor. Fakat daha bugün bile uyuşma ihtimallerinin ortadan kalkmadığını bildiriyor. Bu ga- zete Avrıpa'da beklenen dürüm olursu ân nasıl hareket edeceği hak - kında olan fransız sorusuna İngiltere'- nin verdiği cevabı hiç tefsirde bulun - madan yazmaktadır. Gazetenin habet aldığına göre, İngiltere notası, Sir Sa- muel Hor tarafından Cenevre'de verilen söylevi incelemekte ve İngiltere'nin özel tuturmu hakkında hiç bir kayıtta bulunmamaktadır. Buna göre, cevabın yazılış tarzından #ransız kamoyunun hoşnud olacağı sanılmaktadır. Morning Post gazetesi diyor ki: * Büyük Britanya notası 11 temmuür tarihli diyevi kuvvetli bür surette — tek- rarlamaktadır. Bu diyeve göre İngilte- Te her hangi bir saldırım katşısımda bir- ge ve kesin bir mukavemet göstermeği üstüme almıştır. Nevyork Taymisin bir düşüncesi Nevyork, 27 (A.A.) — Uluslar sos. yetesinin dünkü kararından — bahseden Nevyork Taymiş gazetesi diyor ki: * Bu karar sosyetenin şimdiye ka - gdar vermiş olduğu kararların en cüretli. si vecen manalıtıdır. Eğer - Müsolini uluslar sosyetesine meydan okuyacak kadar kerdisinde kuvvet görüyorsa da - vasını muhakeme edilmek Özere asla sösyeteye vermemeli idi. Mucolini de şimdi vaktiyle “davanı Sezar'a verdim, karar Sezarındır., diyen romalıya zemektedir. Musolini'nin Sezarı da şim- di Cenevredir.., İngilterenin hareketi ve italvan basını Roma, 27 ÇA.A.) — İngiltereye kar- $t gazetelerde yapılmakta olan hücüm- lar bir kaç zamandanberi durmuştur. Tribüne gazetesi yeniden İngilte. reyi Cenevredeki bütün anlaşmazlıkla. rın sebebi olmakla suçlamakta ve İngil- tereye hücüm etmektedir: Bu gazete diyot ki: Hakikiğ bir Cenevre sıyasası yok. tür, Bu sıyasa büyük devletlerin arzu. larma bağlıdır. Meselâ, şimdiki anlaş. mazlıktan kabul edilmesi uygun görü- kecek kotarma yolunu önergeyenler yale nız ingilizler olmuştur. Trihüna gazetesi bundan başka İtal. yaya karşı alınacak bütün tedbirlerin ve yapılacak ablukaların bir harb ha. reketi olarak görüleceğini ilâve etmek- tedir. Malta sularında italyan gemisi Londra, 27 (ALA.) — Royter ajan. sının Maltadan haber aldığına göre bir italyan denizaltı gemisi ada sularında görülmüştür. Geceleri 12 projektör de. nizi aydınlatmaktadır. Macarlar ve B. Musolini Roma, 27 (A.A.) — Fiyumada otu. ran macarlar, B. Musoliniye bir telgraf göndererek bu anda kendisine karşı bsclemekte oldukları minnet ve güven hissini bildirmişler, dayanışmalarını ve her zaman hizmete hazır olduklarını i. lâve etmişlerdir. Yeni bir anlaşma umutsuzluğu Londra, 27 (A.A.) — Deyli Meyl ga- zetesi İngiltere hükilmetinin, Amerika birleşik hükümetlerine ve Vaşington anlaşmasında imzası bulunan öbür hü. kümetlere yakında bir nota vererek ar. tık yeni bir deniz konferansı kurmak omudları kalmadığı için çok geniş bir deniz yapt programını tatbika başlıya. cağını bildirecektir: Bu programın açı- 132002030130 EÂOTUMUUYTEĞ TELİRIĞE IÇ sanılmaktadır. Kabine üyeleri bu silâh. lanma programımı tatbik edebilmek i. çin ulusal bir ödünçalmaya lüzum ol. duğu fikrindedirler. DAĞINIK HABERLER : İngiltere, donanmasını artıraca- Zt Amerikaya bildirecek Londra, 27 ÇA.A.) — Deyli Ekspres gazetesine göre, İngiltere hükümeti hafta sonunda Amerikaya bir nota gön. dererek, İngilterenin harb gemileri ya. pruz için hareket özgürlüğünü istediği- ni ve donanmasını önemli bir şekilde kuvvetlendirmek niyetinde — olduğunu bildirecektir. Bu nota, önce Japonya tarafından reddedilen Vaşington deniz andlaşma. sınım İngiltere tarafından da hükümsüz sayılması demek olacaktır. Polonya kabinesinde değişiklik. Varşova, 27 ÇAA) — Diş bakanı B. Bekin yarın Cencvreden buraya gel. mesi beklenmektedir. Bundan sonra ke. binede değişiklik yapılacağı sanılmak. tadır. Hükümet basımı bazı bakanlar. da değişiklikler olacağını yarmakadır. Hükümet başkanının başbakan miralay Skaveki yeniden kabine kurmaya me. mur etmesi de ihtimal içindedir. Her. balde kabinenin parlamento toplarnma- dan önce çekileceği şüphesizdir.