9 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

S “ aa SAYIFA 2 eee e ULUS DIŞ HABERLER | *?N DAKiRA Adisahabadaki Ame rikan binalarına bomba atılmaması için ar sosyetesi kararı türlü türlü tefsir ediliyor g L ci sayıfada) Murülması tehlikesi vardır.,, Bu gözete, yazısının sonunda, İngil- tere hükümetine sabır. ve müsamal tavsiye etmekte ve aynı tavsiyeyi İtal. ya'ya karşı da verirken italyan — devlet adamlarının akıllr davranıp Adua ile ik tifa ederek hadiseleri daha fazla zorlam yacaklarını urmmaktadır. Fransız gazeleleri de kararın öneminden bahsediyorlar Paris, $ (A.A.) — Gazeteler, ? ilk - teşrin Cenevre gününün tarih önemini lk defa olmak üzere n konuşulduğu an, tarihi b . diyor. Sol parti gazeteleri, alınan — kararla. ti büyük bir hoşsudlukla karşılamakta - dırlar, Bununla beraber mutedil garete der “ahnacak zecri tedbirlerin barb ha lini genelteştirmemesini dilemektedirler Pöti Parizyen diyor ki “Dünya barışr adına, 16 ınci madde nin çok büyük bir özenle tatbiki eder, Düşünülmeden almacak fazla şid. detli tedbirler İtalya etrafında ekono - mik bir abloka kurulmasına sebep ola bilir ve İtalya da ablokaya tahammül c . demiyerek onu şiddetle yarmak niyetin , Uluslar sosyetesinin alacağı tedbirler belki onun kredisini yükgelte Gek, fakat aynı zamanda da bu sosyete- icab yi tehlikesiz olmıyan çapraşık bir du - rumla karşılaştıracaktır. Ulnmelar sösye tesi kendisini bu tehlikeli yola fazla ka tırmamalıdır. - Mademki pakt kurtarı! . mıştır. Sösyete, elindeki b rı kullanarak her şeyden önce rumak gayesini kovalamahıdır... Maten gazetesi, bu sebebten 16 imcı maddenin aynen tatbik edi!mi yeceğini tahmin etmektedir. Ekoanomik ve finansal müsbet bir sonuç verebileceğinden şüp- he eden Pertinaks, Eko dö Pari garete sinde şunları yazmaktadır. “Kollektif zecri tedbirler, aşağı yu - karı iyi bir sıraya konmuş ferdi tedbir . ler kolleksiyonundan başka bir şey de. Gildir. Bunlar hiç bir şey ifade etmiye - «ek, yahut pek az birşey ifade edecektir. Arstulusal kanun için, tecimin kutsal bakları feda edilebilecek midir?,. tedbirleri Fransanın Cenevredeki durumu hoşnudluk uyandırıyor Londra, 8 (A.A.) — Taymis garete. sinin Cenevre aytarı diyor ki: * Dün Cenevre, sarsılmadan bir buhran geçirmiştir. B. Laval'in vo. Küne gelince, Cenevre'ye yeniden dön . düğünden beri uluslar sosyetesinin di . #er üyelerindn ayrılmak niyetinde ol - madığını hemen göstermiştir. B. Aloisi dün 24 saatlik bir mühlet Hetediği zaman bütün gözler, şimdiye ka dar italyanları daima güçlüklerden kur. tarmış olan B. Laval'e dönmüştür. Fa - kat bu sefer, B. Laval, bir el işaretiyle, yapılacak başka bir şey olmadığını an - “İatmıştır.., büyük B. Rek de Cenevreye geliyor Varşova, 8 (ALA.) — Polonya — dış bakanı B. Bek dün akşam Cenevre'ye hareket etmiştir Yunanistan Uluslar Sosyetesinin kararlarını kabul edecek Atina, 8 (A.A.) — Yunanistan dış bakanı B. Maksimos Cenevreye hareket etmiştir. B. Maksimos zecri tedbirler hakkın, da bir karar verecek olan uluslat sosye. tesi asamblesine iştirak edecektir. Hükümet çevenlerinden öğrenildiği. ne göre, Yunanistan, uluslar sosyetesi üyesi sıfatiyle, zecri tedbirlere iştirak e. decek ve bu hüsustaki durumunu, diğer Balkan anlaşması devletlerinin durumu ma uyduracaktır. Asamble ne yapacak? Cenevre, 8 (AA.) — Havas ajansı bildiriyor: Uluslar sosyetesi genel sek. Teterliği ile asamble — 4 . 10 . 1921 ta rihli karar suretinden mülhem olacaklar. dır. Bu karar suüreti 16 incı m sir etmekte olup bu maddenin tamamına tatbiki hir çok itirazları çek . miştir. Çünkü çok ağır bir t tedbirleri ileri sürmekte Komisyon, tekliflerini hazırladıktan 4 ekonemik basıncın başlanğ hini bütün devletlere bildirmek, kon seye sid olacaktır Prensip itibariyle bütün devletlerin g iştirak etmeleri zecri te ere gelmekte ine de 1921 tarihinde to miş olan asamble bazı devletler için özel nabilece der tedbirler almak zorağı bul 1 ve teslim etmiştir. Bu , ingiliz filesunun seferber edil l oluna devletlere alacakları tedbir verecek ancak b nun için 2eeri tedbirlere aid genel plânı bozmaktan çekinmelerini şart koşacak tır. Zeeri tedbirlere hazırlık Londra, & (ALA.) — Fransız ve Bgiliz ekanomik eksperleri Cenevreye gelmişlerdir. Bugün öğleden zecri tedbirler meselesini görüşmek ü zere toplanacaklardır. sonra, .. Cenevre, 8 (A.A.) — Royter ajansı aytarı bi or: Yetkili iytedi € göre, zeeri tedbirler, &- samblenin 4.10.21 tarihinde alınmış ka çevenlerin rardaki prensiplere dayanacaktır. Bun- ları ilk önce, konsolosluk de fakat diplomatik ilgilerin kesilmemesi, sonra posta, demiryolu ve öteki mü: ın tahdidi ve süel ihtiyaçlarda kullanıla- bilecek bazı malların — ihracını tahdid gibi ekonomik recri tedbirlerdir. Bu tedbirler, İtalyayı uzlaşmaya da- ha eğgin bir dunum takınmağa sevket mezse uluslar sosyetesinin vereceği ta- Kmata göre, bütün devletler yahud bir veya iki devlet tarafından abluka ku- rulması düşünülecektir. Fakat bu ancak son bir tedbir olarak kullanılacaktır. Çünkü bu son tedbir, tabiatile sücl bir tedbir mahiyetinde ©- lacaktır. İtalya bir nota verdi Cenevre, 8 (A.A.) — Baron Alcisi, uluslar sosyetesi konseyine bir nota vermiştir. Bu notada altılar raporunun görüşülmesinin geri bırakılması dileği. nin konsey tarafından reddedilmesi Ü- rine italyan tez! anlatmaktan bi ayda ummadığı, çi ginin bu izahların verilmesi yle istenildiği bildirilmektedir. Gene notada bildirldiğine göre, kon. seyin almış olduğu karar, kend meselede en fazla ilgili olan ta: lemeğe lüzum görmediğini göstermek tedir. B. Alcisi uluslar şosyetesinin İtal. akü geri bıral inin 3 din- yaya karşı usule uymayan bir takım « süller kullanmış olmasına esef et sonra hükümetinin bu bususta iler gereken kararları almak b T faza ettiğini söylemektedir. Müeyyideler meselesi Cenevre, 8 (A.A.) — .Uluslar sos. yetesi genel sekreterliği, yarın öğleden sonra toplanacak asambik genel kurulu- mun toplantısına ait hazırirklarla uğ- raşmıştır. Ekoönomik ve finantal müeyyideleri tarif ve tayin edecek teknik komitenin çalışmasına yalnız müeyyidelere taraf. tar olan devletlerin iştirak edecekleri sanılmaktadır İtalyan elçisi Habeşistandan ayrılıyor Cenevre, 8 (ALA.) — Habeşittan de legesi, hükümetinin italyan elçisi B. Vinçiye Adisababadan ayrılması içii emir verdiğini uluslar dirmiştir. Uhuslar tosyetesi genel sekreterine sösyetesine bil- gönderdiği bir notada B. Havariât di. yör kit “Adisababadaki italyan elçiliği, Ha- beşistanda genel düzene karşı korulmuş bir entrika ve ferad, casusluk tmerkezi- dir.» | Habeş çeteleri Adi - kale şehrini aldılar (Başı 1. ci sayıfa zayından ve Adigrat'ın doğusundan geçmektedir. İtalyan cephesi, habeş küvvetleri toplanımış bulunduğu bir önünde bulunmaktadır. sıradağların İtalyanlar asıl babeş ordusu ile kar şılaşmadıkları ve şimdiye kadar ancak büyük, küçük bazı groblarla çarpıştık . ları için, iki ordu arasındaki temas bu sek yerde olacaktır. Habeşler Eritrede bir şehir aldılar 8 (A.A.) — Adisababa'dan göre, babeş "Yedzi bölük Eritre'ye girerek Adıkele - gehrir Londra, leri, işgal etmişlerdir İmparator nerede? Roma, 8 (A.A.) Seranın haber verdi — Korriyere - della € göre, habeş im patatoru Volloya gitmiştir. İsveçli subaylar Habeşistanda kalıyorlar Stokbolm, $ (A.A.) — Habeşista da sücl öğretmenlik yapan isveçli su- baylar, Habeşistanda kalmak maksadi le İsveç ordusundan çekilmek için i- zin istemişlerdir. Ancak bir tek subay İsveç'e dönecektir Gandar konsolosu Sudanda Hürtum, 8 (ALA.) — Yanında kon. solozluk işyarları bulunan Gondar ital- yan konsolosu, Sudan sınırı Üüzerindeki Gallahat'a gelmiştir. ğ Konsolos, yollardaki sular çekilin ce, otomabille Asmaraya hareket ede. cektir. Hobeşistanın Roma elçisi de İtalyadan gidiyor Adisababa, 8 (A.A.) — Habeş hökü- meti Romadaki ne pasaportlarını istemesi için emir Ölen gazetecinin cenaze töreni Adizababa, 8 (A.A.) — 6 ilkteşrinde malaryadan ölen Şikago Tribün ve Dey- li Herald gazeteleri özel aytatı B. fred Barber'in bugün yaprlan cenaze töreninde kor diplomatik üyeleri, 50 den fazla gazeteci ve birçok habeş ha zır bulunmuştur. Londrada Habeşistan için para toplanıyor Londra, 8 (A.A.) — Kanterbari baş peskoposu habeş kızılhaçı menfaatine iane açmıştır. İngiliz gazeteleri italyan başarı- larının önemsizliğini ileri sürüyorlar Londra, 8 (A.A) — İngi lerinin süel yazarları, balkı, italyanlar tarafından elde edilen başarılara fazla aktadırlar. general değer vermemeğe çağın Deyli Telgrsf gazetesinde Semperley diyor ki: « İtalyanlar, yeniden ilerlemeğe geç meden önce, günlerce bugünkü yerle - rinde kalmak zorundadırlar. Yol yap - mak, yiyecek ve cephane getirmek ve aynı zamanda habeşleri şiradi tutmakta oldukları çete harbı mevkilerinden at- mak lazımdır. Bundan sonra ise, ital - yanlar, karşılarında, muhakkak surette daha büyük mikdarda düşman kuvveti bulacaklardır. » Yabancılar Adisababadan kaçıyorlar Adisababa, 8 (ALA) — Royter ay - tarından : Aksum düşmüştür. Böylece Adigrat, Adua ve Aksumi şehirleri italyanların ellerinde bulunuyor demektir. Adisababa şehrinden uzaklaşmak is- tiyen yüzlerce yabancı, dün, Cibutiye gitmek üzere demiryolu — istasyonuna hücum etmişlerdir. Ancak, tren tıklım tıklım dolu olduğundan, bunlar çok ü - zülmüş bir halde evlerine dönmüşler - dir. İstasyonun manzarası hazindir. Bü . tün bir ömür harcadıkları — işlerinden, güçlerinden şimdi ayrılmak zorunda ka hesiz ki muhakkak bir insan lan ve artık Şi sefalete düşecek olan bir > yığın burada beklemektedirler. Vaşington, #-(A.A.) — Dış Bakanı B. Hul) çu diyevde bulunmuştur — Adisababadaki amrikan ciçilik bi. natına ve amerikalıların evlerine bomba atılmaması için İtalya hükümeti nezdin. de girgilerde bulunulmuştur. Gerek el - Hük binasının gerekse amı nin damlarına amerikan bayrağı gerildi. ği gibi bu binalar amerikan renklerine boyanmıştır. Aynı zamanda italyan hü. kümetine Adisababa'nın bir plânı veril. miştir. Plânda amerikan menfasılarının bulunduğu yerler içaret edilmiştir. Pt ya kumandanlığına bunân için talimat verilmesi hususunda amerikan elçis; 15 rar etmistir. Amerike hükümeti A babadaki amerikan mülklerine ve mülk sahiblerine saygı gösterilmesini bekler, İtalyan ve habeş tabiyeleri Londra, 8 (A.A.) — Harb er liç bölgesinden alınan haberler çok ipbemdir ve genel durum — halekında alanının açık bir fikir edinilmesine elverişli de talyarların takib ettikleri tübiye kuzay ordusunun cephesini batıya doğ. ru Sudan istikametinde genişletmektir. İtalyanların maksadı bu &: lerin yüz bin kişi olduğu habeş- sanılan bü. yük bir kuvvetle yandan taarruzuna €n. gel olmaktır. Filhakika habeşler bu yan hareketini başarırlarsa Erit- kalacaklardır. talyanlar reye çekilmek zorunda kkep öte on beş bin atlıdan m F iki habeş ördus doğusuna doğru ilerlemektedir. Öte taraftan diğine göre, Habeşistanın tâbiyesi ital- kuzay ve kuzay Adisababaıda söylenil. yan orduları önünde yavaş yavaş geri temek, bunları çete barbleri ile yıprat. mak ve toprağın elverişli olduğu yer- lerde de arkalarına akarak münakâle lerini kesmektir Bir habeş uçağı bugün kuzay cep- hesinde italyan hatları Üzerinde uçuş yapmış ve dönmüştür. Ttalyan uçakları da keşif uçuşlarına devam etmekte ve rastladıkları - bürün habeş kuvvetlerine mitralyöz ateşi aç- maktadır, Süveyş. sosyetesi kanalı kapamıyacak Paris, 8 ÇA.A.) — Süveyş kanalı ak. siyonlerinin yıllık- toplantısında Sü . veyş kanalınım kapatılması meselesinin görüşülmiyeceği sanılmıştı. — Halbuki Entransijan gazetesinin öğrendiğine gö re bu mesele görüşülmüş ve menfi bir karar alınmıştır. Direktörler, ne 1856 ingiliz . mısıt anlaşmasının ne de 1886 İstanbul anlaş. masımın kanalın kapanmasına — elverişli olmadığını söylemiştir. Bu toplantıda kanaldan geçiş resmi . nin üç kat arttırılması hakkımdaki in. giliz teklifi de reddolunmuştur, Adisababada uçaklara karşı tedbir Adisababa'da uçak hücumlarına kar. $ tedbirler alınmıştır. Uray geceleri şe. I birde katiyen ışığı yâsak etmiştir. Oto. mobiller lambalarını — sullanmıyacakları gibi sokaklardaki bütun lambalar da lürülecektir. Evlerde de ışık anı perdelerden katiyen dışarıya sızmamak şartiyle yakılabilecektir . Geceleyin meçhul bir uçak Direda . va Üzerfinde uçmuş ve şehri projektör » lerle gözetlemiştir. Bu sabah ise italyan uçakları Diredava ve Harar'a bildiriğler atmışlardır . e Henür teeyyüd etmiyen bir. habere' göre italyanlar zehirli gazlar kullanmak. tadırlar .Gene teeyyüd etmiyen bir ha . bere göre italyanlar Ogaden bilgesinde geri çekilmektedirler. Habeş kuvvetleri Eritreve doğru ilerliyor Adisababa, 8 A.A.) — Royter ajan- 81 aytarı bildiriyor: Ras Seyyum Dedja, Smmateh - ayelu ve Kassa'nın komutası altında bulunan 3 habeş kolunun Eritredeki italyan kuv. vetlerinin sağ cenahrmnı tehdid ettiği hakkında buraya gelen haber, cephede- ki durumun yeni bir şekilde gelişmekte olduğunu göstermektedir. Haber verildiğine göre, 80000 ki- şilik bir ordunun başında bulunan Ras Kassa, Eritre sınırı Üzerindeki — Setit nehrine doğru İlerlemektedir. B. Aloisi konseyi proatesto etti Cenevre, 8 (A.A.) — B. Albisi kon. seyin dünkü toplantısında takib edilen usulü proteste etmiştir. B Aloisi, durumunu izah etmek Ü- zere konseyin bugün öğleden sonra toplanmasını istememekte, fakat yarın asamble önünde izahlarda bulunmak hakkını muhafaza etmektedir. B. Aloisi, Bilhama şunları söylemektedir: “— Ülkem hakkında, ulunlar sosye- tesinin ilk defa olarak en iptidaf mütad usullerle açık bir tezad teşkil eden me. todlar kullanmış olmasından ötürü etef- lenmekteyim. Şimdiden, bütün ihtiyat? kayıdları ileri sürmek isterim., protestosunda Aksum da düştü Rama, 8 (AA.) — İyi haber « ide söylendiğine küvvetleri Aksum'u almışlardır. Bu baber henüz resmiğ olarak teyid edil memiştir. Adua'nın alımmasından sonra, bu şehre 25 kilometre uzaklıkta bulu. nan Aksum'un da düşmesi beklenmek- te idi. 2000 metre yükseklikte bulunan Aksum şebri şimdiki halde italyan cep- besin'n en sağ yanımı teşkil etmektedir. göre, italyan alan I | | Türk - sovyet kültür Moskova, & (A-A.) — Pravda gaze- tesi son seneler içinde Türkiye ile Sov. yet Rusya «rasında çok sıkı kültür bağ- larının yaratılmış olduğunn ve iki mem- leketin büyük balk yığını içinde geniş bir spor hareketinin yaşamakta - oldu. ğunu yazdıktan sonra diyor ki: “Türkiyede büyük bir spor hareke- ti gelişmektedir. Başka bütün alanlar- da olduğu gibi bu alanda da yeni Tür. kiye ile sultanlarım cski imnparatorluğu arasında hiçbir kıyaslama — yapılamaz. Aksum'u italyan ordusunun sağ ya. yükümlü olan Maravigna kolunun almış olması ihti- nint korumak ödevi ile mal içindedir. Aksum tarihi büyük önemi olun bir habeş şehridir. Eskiden Habeşistan başşehri olan Aksum, şimdiki ülkenin kutsal bir şeh- ridir. Bütün imparatorlar, orada taç giymişlerdir. bağları ve Pravda Atatürk ve İnöü beden terbiyesine bü- yük bir dikkat gösteriyorlar... Gazete yamemı şöyle bitirmektedir : “Türk atletleriyle karşılaşmaların- da #porcularımıza başarılar dileriz. Bu başarıyı dost Türkiye sporcularıma da dilemekteyiz. Çünkü bu karşılaşmada yenen ve yenilen olmıyacaktır. İki dost ekip aldıkları puvanların sayısı her ne olursa alsun 'ası! kazançları Sovyet Rus. ya ile Türkiye cumuriyeti - arasındaki sağlam dostluğu kuvvetlendirmeleri o- lacaktır.,