10 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 İLKTEŞRİN 1925 PERSEMBE İÇ HABERLER Viri - gayasal Ankara kongreler şehri ULUS “Kongre,, türkçe bir sözdür. |'STANBUL TELEFONLARI : Memlekette Kamâlizm ile beraber doğmuştur. “Kongre,, sözüne 08- manlı imparatorluğunda da ve “osmanlıca,, da da taslanmaz de- ğildi. Fakat o zaman “kongre,, de- yince, hatıra “Berlin kongresi,, gelirdi. “Tarih kongresi,, , “tarım kongresi,,, “endüstri kongresi,,, “tütüncüler kongresi,,, — “basın kongresi,, , “doktorlar kongrtesi,, gibi mefhumları karşılayan “kon- gre,, sözü yepyeni'dir ve “Sakar- ya,, lar, “dil devrim,, leri, “Lozan,, lar ile arkadaş ve yaşıttır. Şu saatlerde, Ankara'mız bir “kongre,, yi daha barındırmakta- dır. Bilmem kaçıncı “doktorlar kongresi,, ni. Bilmiyorum derken Ankara halkının ağziyle konuşu- yorum. Çünkü bizim Ankara, şim- diye kadar hiç olmazsa on on beş kongreye şahit olduğu — halde, “kongre,, denilen sosyal ve kültü- rel hâdisenin manasına henüz va- ramamıştır. Ve bunun suçu ken- disinde olmadığı gibi bir şahısta yahut bir makamda da değildir. Bunun suçu, sadece geçen zama- nın henüz pek kısa olmasındadır. Bu seferki “doktorlar kongre- si,, öncekiler gibi büyük bit mem- teket hâdisesidir. Başbakanımız ile Sağlık Bakanımızın söylevleri bunun böyle olduğunu göstermek- tedir. Basınımız da ona bu - ölçü- yü vermekte gecikmemiştir. Bizim “kongre,, lerle Ankara a- rasındaki ilişiği aramamız bir baş- ka bakımdandır. Şimdi, Ankara- mızda, bir “kongre,, nin toplanmış bulunduğunu bilenlerin sayısı bel- ki de az değildir. Fakat “gene bir kongre var. Ankara şehirlisinin bu iligisi ve yapılan bu eğlence - ler, sokaklarda görünen bu canlı- lık ondandır,, diyen hiç kimse yoktur. Çünkü koöngre, sadece Ankara bakımından alınınca, an- cak lokantacıları ve otelcileri il- gilendirmektedir. Halbuki, mademki Ankara, Türkiyenin gerçekten bir “kon- &reler şehri,, olmuştur; kongrele- ri şehrin kendisi öyle karşılama- ya hazırlanmalıdir ki yılda bir yahut iki kere ve belki de daha sık yapılacak olan bu gibi kongre- ler, şehir ve şehirliler için bir bay- ram halini alsın. Fakat bunun için, şehrin bir şehir hayatr ve ankaralıların da gerçekten şehirli olmaları lâzım- dır. Bütün Avrupa şehirlerinde bir şehirli hayatı teessüs - etmiş- tir. Şarbaylıklar bu hayatın orta- sında durur. Bir kere, yapılarının gösterişliliği ile.. Londra şarbayı- arn “şehirli,, sıfatiyle yılda ne ka- dar merasimi idare ettiğini brra- kalım da örnekleri gene kendimiz- de arayalım, Bizde de bundan yüz yıl önce bir kasaba hayatı vardı. Su kasabada panayır kuru- lurdu. Ötekinde pehlivan güreşti- rilirdi. Daha uzaktakinden en gü- zel koşmalar dağları aşarak ge- lirdi. Ve bu koşmaların, bir eğlen- ce âleminin ve bir nevi refahın ve ki''türün mahsulü olduğu bilinir- di. İşte biz “Ankara kongreler şehri,, olmuştur derken ve kon- gre dediğimiz hâdise ile bütün ankaralıların yakından meşgul ol- malarını doğru bulurken demek istediğimiz budur. Ankara artık ankaralıyı yarat- malıdır. Şehrin bütün hareketleri- ne karşı küsmüş gözüken kale ma- hallesi ile şehrin bütün hateket- lerini benimsemiyen ve sadece aldığı aylıkla bunu çarşı ve pa- zarda nasıl sarfodeceğini düşünen memur uyuşukluğundan kurtula- lım. Şarbaylığımızdan, şehirli ha- yatının ortasına geçmesini ve At- kara için mesela bir kongreyi ger- çekten Ankaranın bit hâdisesi ha- Tine koymasını istiyelim, Burhan BELGE Kıral Aleksandr ee ıiçin ayın İstanbul, 9 — Yugoslav kıra- lı Aleksandrın ölmüünün yıldönü- mü dolayısiyle bugün Taksimde Ortodoks kilisesinde bir dini a- yın yapıldı. Ayında kordiploma- tik, ilbaylık ve ordu ileri gelen- leri bulundular. Ekmek fiatı İstanbul, 9 — Narlı komisyo- nunun son kararına uray ekonomi direktörlüğünün yaptığı itirazı bu sefer uray dahili komisyonu ka- bul etmedi. Yarından sonra zam kararı tatbik edilecektir. Konservatuvarda İstanbul, 9 — Konservatuvara bu yıl 60 genç almdı. Baş vuran- lar 150 kişidir. Beyoğlu polis merkezi binası İstanbul, 9 — Beyoğlu polis merkezinin bulunduğu bina, 97.000 lira kıymetle açık artırmaya çıka- rılmıştı. Bugün satılacaktı. Fakat alıcı bulunamadı. Ufaklık paralar basılıyor 25 ve 50 kuruşluk gümüş pa- raların darbhanede basılmasına pazartesi günü başlanacaktır. Ni- kel 10 kuruşlukların örnekleri Fi- nans bakanlığınca kabul edilmiş ve darbhanece kalıpları hazırlan- mıştır. 5 ve 1 kuruşluk nikel para: ların da örnekleri Finans bakan- lıpları yakında hazırlanacaktır. Finans bakanlığı yeni nikel para- ların darbında kullanılmak üzere darbhane direktörlüğü — emrine şimdi tedavülde bulunan paralar- dan ilk parti-olarak 100,000 lira ni- kel para vermiştir. Yırtık paralar değiş- tiriliyor Eskimiş ve yırtılmış paraların kaç parça olursa olsun değiştiril- mesi hakkında para değiştirme talimatnamesinde yapılan deği- şiklik cumuriyet merkez banka- sınca yanlış anlaşılmış olduğun- dan tatbikine başlanalıdanberi bankaca kabul edilmiyordu. Mer- kez bankası bu değişiklik hakkın- daki anlayış tarzını Finans ba- kanlığına bildirmiş ve bakanlık bu hususta lâzım gelen incelemeleri yaparak kaç parçadan ibaret olur- sa olsun bütün yırtık araların de- ğiştirilmesi gerekeceği sonucuna varmıştır. Keyfiyet bugün Cumu- riyet merkez bankasına bildiril- miştir. Anadolu sigorta sosyetesi fen danışmanlığı Ekseriya Avrupada bulunmak zorunda olan Anadolü Sigorta sosyetesi fen danışmanı Piyosun bu vazifeden çekilmis olduğunu ve yerine yönetim kurulu tarafından B. Refi Celâl Bayarım tayin edil- miş bulunduğunu sevinçle haber aldık. B. Refi Celâl Bayar öteki fen danışmanı B. Ahmed Vefik Sertel ile birlikte çalışacaktır. Kendile- rine başarılar dileriz. B. Bamberger —Alman endüstri konsersiyomu direktörü B. Bamberger dün Fi- nans yönetgeri B. Faiki ziyaret etmiştir. YK Di SADDA Atatürkle bulgar kıralı arasında Bulgaristan kıralı Sa Ma- jeste Boris'in tahta çıkışları- nn yıl dönümü dolayısiyle Cumur Başkanımızla teati et- tikleri telgraflar: Sa Majeste Boris TII. - Bulgaristan kıralı Sofya Majestelerinin tahta çıktık- larının yıl dönümü münasebe- tiyle, samimi- tebriklerimi ve şahısları ve kırallıklarının re- fahı için beslediğim temenni- leri kabul etmelerini kendile- rinden rica ederim. Kamâl Atatürk Son Ekselans Kamâl Ata- türk, Cumur Başkanı Ankara Ekselanslarının nazik te- menni ve tebriklerinden pek mütehassis olarak en samimi teşekkürlerimin kabulünü ken- dilerinden rica ederim. Boris AARAAAARAADA, Tarih - Coğrafya öğretmenleri Kültür Bakanlığı Türkiyedeki bütün tarih ve coğrafya öğretmen- lerine birer genelge göndermiştir. Bu genelgede tarih ve coğrafya öğretmenlerinin bulundukları yer- lerde Türk tarihi kurumunun yar- dımcı üyeleri olmaları istenmiştir. İstanbul gazetele- rinin başyazıları de bâş yazısında Cumhuriyet 5. — yunüs Nadi diyor ki: « Revue des deux Mondes'un sıyasal yazıcısı M. Rene Pinon son yazısında ulaslar sosyetesine — asla kıymetsizlik vermemekle beraber Sir Samuel Horun eski ittifakları kötüleyen sözlerini ta- mamiyle doğru bulmıyarak bu mesele- de kendi düşüncelerini ortaya koymuş tur. M. Rene Pinona göre eğer 1914 genel savaşı çıkabilmişse bu ittifakla - tın yetersizliğinden değil belki orta - da adam akıllı ittifaklar bulunmayışın dan çıkabilmiştir. Sulh uğrunda — ve tutmak hususunda elbirliği edil- mesini istiyen bu fikir pakta aykırı bir şey olmadığı gibi ortada pakt var - ken sanki buna fe ihtiyaç vardır diye ulu orta yabana atılrverecek bir fikiz değildir, böylelikle M. Rene Pinonun özel görüş tarzı gidip İngilterenin pakt etrafında toplanan gencl düşünceleriy- le birleşiyor veyâa birleşebilir demek - tedir.. ZAMAN kiz « Htalyan başbakanı — Habeşistanı zaptetmeyi artık İtalya için bir hayat a meselesi addetmektedir. Ve akıbet ne olursa olsun sonuna kadar gi- decektir. Buna İtalyanın ulusal şerefi SadAR yi şahsi mevkii itibariyle mec- burdur. Artık ok yaydan çıkmıştır. Da ha doğrusu kurşunlar namludan fırla - anıştir. Bu kurşunları ancak habeş dağ lart geri çevirebilir, başka hiç bir kuv- vet durduramaz.” KURU tadır: € 9 ilkteşcin. Geçen yıl bugün Mar silyada patlıyan bir tabanca dost biş u hasun şefi, büyük insan, — yaratıcı bir devlet adamı olan kıral Aleksandrı dün ya tarihinin ve ulusunun hafızasına a ziz bir hatıra olarak nakşetti. Onu sul- hun kurbanı olarak hatırlıyoruz ve İn sanlığı onun ölümünün yıldönümü gü- nü taziye ediyoruz. Aleksandr yalnız sulh için çalışan bir devlet adamı ol - Baydı gene onu hatırlıyacaktık, fakat 0 bundan daha başkâ daha olgun hüvi - yetlere malikti: Yaratıcı bir devlet re- isl idi.» da Zaman — imzalı yazıda — deniliyor da B. Sadti Er - tem şunu yazmak- KA o d Başbakanımız İç Bakanlığında Başbakanımız İsmet İnönü dün saat on altıya doğru İç bakanlı- ğına gelerek bir müddet B. Şük- rü Kaya ile konuşmuştur. General Dirik' in Trak - yadaki tetkikleri Tekirdağ, 9 (A.A.) — Dün Mal- kara ve Tekirdağında incelemeler yapan General Kâzım Dınk bu- gün de Çorlu, Saray ilçelerindeki göçmenlerin durumunu ve ilçele- rin türlü işlerini gözden geçirmiş- lerdir. İzcilerimizin kılıkları bir örnek olacak Kültür Bakanlığı ilgili okulla- ra bu yılki cumuriyet bayramı do- layısiyle Ankaraya gönderecekle- ri izcilerin kılıkları hakkında bi- rer genelge göndermiştir. Bu ge- nelgeyi aşağıya aynen yazıyoruz: Bu yıl bütün izciler aşağıda gösterikliği şekilde giyinecekler- dir: 1 —Dış gömleği: haki renkte sağlam yerli kumaştan, devrik ya- kalı, göğsü üstünde kapalı iki cep, yaka uçları ve cep kapakları düğ- meli. 2 — Boyunbağı: türk bayrağı kırmızısı renginde yünlü kumaş- tan seksen santimetre en ve bo- yunda. 3 — Pantalon: dizkapağı üs- tünden kesik, koyu lâcivert yünlü kumaştan kısa pantalon, yanlar- da ve arkada ikişer cep. (Külot, golf ve uzun pantalon giyilmiyecektir.) 4 — Belkemeri: yanları hal- kalr izci kemeri. $ — Çorap: düz siyah renkte kalın yünden spor çorabı. (Çoraplarda siyahtan başka hiç bir renk görülmiyecektir. Ço- rap bağları kıvrımın altında kala- caktır.) 6 — İskarpin: koyu kahve rengi yahut siyah altt kalın. 7 — Şapka: geniş kenarlı haki renk izci şapkası. (Şapka üzerine koza, pamuk, tüy v.s. hiçbir kokart takılmıya- caktır.) ©& — Donatı: sopa; çanta, ça kı, ip, matara, dürülmüş iki batta- niye, kazma, küçük balta, düdük, azık torbası, elektrik cep feneri, fotoğraf. (İzcinin kılığında lüzumlu ol- mayan, süs kabilinden hiçbir şey bulunmıyacaktır.) Bu kılıkta en küçük bir deği- şiklik yapılamaz ve bu üniforma bütün olarak giyilir. Şapkayı sırt- ta asmak, dışarda baş açık dolaş- mak veya yukarda yazılan kılık dışında kısa izci pantalonundan başka pantalonlarla gezmek ya- saktır. Takım komutanı yardımcısı (oymak beyi muavini) ve bü manga komutanları da izci eri kılığındadır. Yalnız takım komu- tanı (oymak beyi) haki, yakası açık caket, aynı renkte gömlek ve “boyunbağı, külot pantalon giyebi- leceklerdir. Getr ve çizme giymek, kaordon ,tabanca, dürbün, baston taşımak yasaktır. Selâm eskisi gibidir. Yabancı okulların kadroları Birkaç gün önce İstanbul kül- tür yar direktörü B. Nurullahın İstanbuldaki yabancı okullar kadi rolarile birlikte şehrimize geldi- ğini yazmıştık. B. Nurullah dün kesin şeklini alarak onaylanan yabancı okulların kadrolariyle İs- tanhula dönmüştür. SAYIFA 3 Fındık kongresi bugün toplanıyor (Başt 1. ci sayıfada) 4 — Fındık nizamnamesinde yapılması gereken değişiklikler. 5 — Fındıkların alivre satışla- rından doğan durum ve “â la bais- se,, hareketleri dolayısile alınma- sı gereken tedbirler, 6 — Fındık ihracatının daha i- yi düzenlenmesi ve kolaylaştırıl- ması hususunda düşünülen ted- birler, 7 — Fındık işinde ispanyollar- la a birliği yapılması hak- ::dı spanyadan yapılan teklif- Diğer ihracat maddelerimiz- de olduğu gibi fındığın üretim ve tecimini kolaylaştıracak tedbirler alınması çok tabildir. Bu bakım- dan bu kongrenin toplanması çok faydalı olacaktır. Çünkü kongre dolayısiyle ilgili üretmen ve te- cimer delegeleri fikirlerini ortaya atacaklar, bugün ve yarın fındık işlerinin daha iyi yürümesi ve ge- lişmesi için düşüncelerinden fay- . dalanılacaktır. Bu yıl önürdeş memleketlerin fındık rekolteleri noksandır. Ma- lımızın yüksek kalitesi de bütün dünyaca bilinmektedir. Hüküme- timizin türlü memleketlerle yap- tığı ve yapmakta olduğu tecim anlaşmaları sayesinde diğer mad- delerimizde olduğu gibi fındıkla- rımız için de satış sağlanmıştır. ” ”» Türkofis başkanlığı, kongreye katılmak üzere şehrimize gelen oruntaklarım kongre saatinden ön- ce Türkofise uğramalarını rica et- mektedir. Fındık fiatları yükseliyor Ekonomi bakanlığının aldığı tedbirler fındık fiatları üzerinde çok önemli yükselmelere sebeb ol- muştur. Geçen eylül avyının 10 un- cu günü kabuksuz fındık 36 kuru- şa satılmaktayken bu ayın onuncu günü 46 kuruşa çıkmıştır. Kabuk- lu fındıkda da bu bir ay içinde fi- atlar 16 kuruştan 22 kuruşa yük- selmistir. Kamusal hareketle;'e ay- rılmış binaların kadastro resmi Kamusal hizmetlere ayrılmış cami, mescid, park ve bu gibi gay- ri menkullerden tescil şartları te- kevvün etmedikec bunlardan ka- dastro resmi alınmaması karer- laşmıştır. Türe fakültesinin sınaçları Ankara Türe fakültesi sınaçla- rına bu ayın 11 inci cuma günü başlanacaktır. Bütün sınaçlar 27 birinci teşrine kadar sona erecek, ve 28 birinci teşrinde de sınıf ge- genlerin listeleri asılmış olacaktır, Avrupaya gidecek tale- benin sınaçları Dün Ekonomi Bakanlığı kon- ferans salonunda maden arama enstitüsünün Avrupaya - gidecek talebeler için açtığı sınaçlar yapıl- mıştır. İsteklilerin sayısı elli dört idi. Maden mühendisliği için gön- derilecek talebe sekiz kişidir. l Nöbetçi Ecza Evleri SEBAT ve YENİŞEHİR Ecza evleridir KAMUTAY KOMİSYONLARI ——— ÇAĞRILARI Kamutay Finans Komisyonu İLx.1935 cuma günü öğleden son- ra saat 14 de toplanacaktır. SAĞ