14 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

14 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 a ULUS Zecri teabirler etrafında Zecri tedbirler komilesinde anlaşma var. Cenevre, 13 (A.A.) — Ekonomik secri tedbirler komitesinin toplantısında tiç hasusilik göze çarpmaktadır. 1 — En kısa bir zamanda, bir takım etkin ekonomik tedbirler almayı istemek bususunda komitenin hermen hemen bir- leşik olduğu kanaatı. 2 — Bu işi sonuçlamak çaresi hak . kında ne fransız ve ingiliz delegasyon - ları, ne de komitenin öbür üyeleri ara - sında gerçek hiç bir anlaşmazlık bu. lunmadığı ve esasen görüşülmekte olan noktaların usul meseleşine dair olduğu, 3— Tasarlanan tedbirlere elden geldiği kadar, kızdırmayıcı bir şekil ve - rip Fransa, İsviçre ve Yugoslavya orun- taklarının dileğini yerine getirmek arru. su, Finans eksperlerinin toplantısı Cenevre, 13 (ALA) — Finans eks - perleri bugün öğleden sonra toplana - rak pakta göre zecri tedbirler komi - tesine verilecek finansal baskı tek - lifini gözden geçirmiştir. Finansal ambargo teklifi bütün italyan istikrazlarını ve bu istikrazlara girmeyi, her — türlü banka kredi . lerinin ve istikrarz — mukaveleleri - nin devamını, italyan makamları fert - keri ve sosyeteleri hesabına yaptlacak ber türlü —istikrazı henüz tamamen tatbik edilmemiş olan mukavclelerden geri kalmış, olan her- türlü — istikraz tahvilat ve sermaye muamelatını ya - sak etmektir. Bu teklife göre hükümetler yukarda yaxılı muamelerin mutavassıtlar tarafın dan yapılmasını da yasak edeceklerdir. B. Eden, italyan çıkatının durdurulması fikrinde Cenevre, 13 (ALA) — — Ekonomik zecri tedbirler komitesinde, Bay Eden kendi hükümetinin italyan — çıkatının tatil edilmesini tercih eylediğini çün- kü bu tedbirin etkin olacağını söyle - miştir. Fransız delegesi, harb endüstrisine yarayan hammaddeler üzerine konacak ambargonun, duruma daha uygun dü - şeceğini, fakat çok karışık bir takım mescleler ortaya çıkaracağını bildir - miştir. Bütün italyan çıkatının durdurul « mast keyfiyetine gelince, bu tedbir an- cak bütün devletler tarafından elbir- liği ile tatbik edilecek olursa etkin 0. labilir. Fransız delegesi: <Teklif edilen ted- birlerden hiç birini esas itibariyle red- detmiyorum. Şu şartlaki her tedhir ger gekten etkin olmalıdır.» demiştir. « A. #amblenin davayı barışsal bir şekilde kotarmak arzusundan dolayı, durumu ağırlaştırmıyacak tedbirler almakla kal mak gerektir. Bu, iyice incelenmeden kararlaşmaması- gereken bir vicdan me selesidir.» Bundan sonra Bay Titülesko tavi - zat meselesini ortaya atmış, sovyet o- tuntağı ise evelce haber verilip de bir karara bağlanmıyan teklifi tekrarlamış. tır. B. Eden Londraya gidecek Cenevre, 13 (AA.) — Havas; B. Eden'in zeert tedbirlerin tatbiki için sos. yete üyesi devletler arasındaki konfe - ransın kararları hakkında hükümetine malümat vermek için hafta ottasındı Londraya gideceği bildirilmektedir. Konferansın, İtalyaya gidecek silâh ve mühimmat üzerine konulan ambar - göoya kredi, sermaye ve ithalât ambargo. sunun da ilâvesi için icabeden bütün tedbirleri en fazla üç gün içinde alacağı umulmaktadır. Konferansın, ingiliz delegasyonu ile birlikte öteki bazı delegasyonların İtat. ya ile diplomatik ilgileri kesmeyi düşün- melerine tağmen, daha geniş tedbirle . Te başvurması ihtimali pek azdır. Röyle bir tedbir kabul edildiği takdirde bazı hükümetlerin buna karşı gelmeleri ih - timali vardır. Zira bu hükümetler an - taşmazlığın barış yoliyle kotarılması ici görüşmekten umudlarını kesmemekte dirler, Fransız » ingiliz sıyasalarında birlik Klermon Feran, 13 (A.A.) — Bay Laval, Cenevrede ortaya çıkan — fransız « ingiliz elbirliği sıyasasının, barışın menfaatı için devam edeceğini, bugünkü nazik durumda fransız kamoyuna temin « —" fetadiğini Havas ajansına söyle. miştir. Bundan sonra Bay Laval ingiliz * fransız görüşmelerinde sücl tedbirle - rin hiç konuşulmadığını — kaydederek şunları ilâve etmiştir; uz kamoyunda — görülecek anlama barış dav zarar verebilir. İki ülkenin takib ett hareketler aynı olduğu gibi, konsey de fransız ve ingiliz delegeleri tar. dan yapıları diyevlerde tamamen biribi. rinin aynıdır., n - Bulgaristan ve seeri tedbirler Sofya, 13 (ALA) — Zecri tedbirler meselesini inceliyen Slovo gazetesi e - konomik tedbirlerin müessir olmaları. nt ihtimalli görmemekte ve Almanya ile Japonyanın faydalanarak İtalyaya olan satışlarını artırmak istiyecekleri - ni sanmaktadır. — Gazete şunları ilave ediyor: « Bulgaristanın durumu nazik- tir. Çünkü İtalya her yıl $ -6 milyon - kük bulgar malı satın almaktadır.» Bir alman gazetesine göre zecri tedbirlerden doğan güçlükler Berlin, 13 (ALA) — Naht Ausgabe gazetesi, ekonomik zeeri tedbirlerin bü Yyük güçlüklerle karşılaşacağı ve işti - rak eden ülkeler için ağır özveriler ge. tektireceği sonucunu veren — bir etüd yapmaktadır. Bu gazete diyor ki: € Ekonomik ablukanın ne demek olduğunu biliyoruz. — Fakat yaşamak için döğüşen bir ulusun ne özverilere ne yoksulluklara katlanabileceğini de biliyoruz. Zaten bu ablukanın bir çok yarı kalmış noktaları olacaktır. Maca- ristan İtalyanın en başlıca tarım ve hayvan yetiştiricisidir. Öte yandan Yugoslavyanın İtalya - ya yaptığı çıkat bütün çıkatının yüzde yirmisini bulmaktadır.» Almanya İtalya ile anlaşmamış. Beclin, 13 (A.A) — Salahiyettar me- hafil, silah ve ham madde verilmesi bakkında bir alman — italyan anlaş - masıma dair yabancı memleketlerde çı. kan şayiayı hayali olarak tavsif etmek- te ve bunun, Almanyanın anlaşmazlık dışında kalmasmı arzu eden B, Hitle- tin sıyasasına aykırı olacağını hatırlat. enaktadırlar. Sovyet delegesi bütün devletleri zecri tedbirlerde elbirliğine çağırıyor Cenevre, 13 ÇALA.) — Sovyet de - lJegesi Bay Potemkin ekonomik zecri tedbirler komitesinde, söz alarak, 16 m- € maddenin tatbiki için yapılan müşte. rTek harekete katılmıyan ülkelere finan. sal ve ekonomik tahdidlere ait tedbirle- rin tatbiki Ekrini hükümeti adıma teklif etmiştir. Sovyet teklifi bu işte muhaliflikleri bilinen yalnız Avusturya, Macaristan ve Arnavudluğu değil, fakat uluslar sosye tesj Üyesi olmamak itibariyle, uluslar sosyetesi Üyelerinin bugün Üzerlerine aldıkları yükenlerle kendilerini — kayrtlı saymayan memleketleri de gözetmekte- dir. BULGARİSTAN'DA: Swikast hakkında bir bildiriğ Sofya, 13 (A.A.) — Bulgar ajanjar bildiriyor: Dün toplanan sü bakanlığı yüksek kurulu, suikast hakkında bugün bir bildiriğ çıkarmıştır. Bu bildiriğde, ordunun vatansız kim- selere kurban olan bazı suhayların ayrı- hık hareketlerini müttefikan — ayıpladığı büyük bir sevinçle tesbit edilerek de - niliyor ki: * Subaylar, Kırala sadık olarak bir - Teşmiş olduklarını ve ona 21 nisan ta . rihli kırallık bildiriğinde yazılı prensip- lerin tatbikinde mertebeleri silsilesine göre tam manasiyle yardım edecekleri - ni kati surette bildirirler. Subaylar, ken. dilerini kırala ve vatana yaptıkları sada- kat andından ve hakikt? amaçlarından döndürecek fikirlerle muttasıf oldukla - tına dair haklarında yapıdan her — türlü muahazeleri nefret ve infialle reddeder. ler, Ordunun mertebe silsilesine prensi- bine sadık olan subaylar, kantın! bir su- rette kurulmuş olan yüksek — kurullar: vasıtasiyle devletin mukadderatına ne . zaret ve vatanı anarşiye götürmek giri. şiminde bulunanların hepsine karşı gele ceklerdir.,, Sövyet profesörler İstanbulda İstanbul, 13 (A.A.) — Anka- rada toplanan tıib koöngresinde bulunan Sovyet profesörleri Bur- save Yalova kaplıcalarını gez- dikten sonra bu akşam şehrimize gelmişlerdir. Kendilerini İstanbul üniversi- tesi adına profesör Fahreddin Ke- rim ve arkadaşları karsılamışlar- dır, Komuklar Perepalasa yerleş- mislerdir. Sövyet' profesörleri, Yalova kaplıcalarında ve Bursada gör- dükleri iyi kabulden çok duygu- Tanmış olduklarını ve bu suretle Şeh şehrindeki tesisatm ve tabii güzelliğin fevkalâde olduğunu söylemişlerdir. Bursada kendile- rine uray tarafından bir şölen ve- rilmiştir. Şölende ilbay, şarbay ve daha bircok kimseler bulunmuş- tur, Şölende, şehir adına şarbay yardımcısı Bayan Zehra bir söylev vermiş ve iki ulusun biribirine çok eski bir dostluğu olduğunu ve Soövyet Rusyanın devrim yolun- daki ilerleyişlerini anlatarak “hoş geldiniz,, demiştir. Bundan sonra profesör Dani- şefski söz almış, Türkiyeye ayak bastıklarındanberi gördükleri ko- nukseverlikten ve az zamanda Türkiyedeki ilerleyişin ve hele görmüş oldukları kurumların has- ta yurdlarınm intizamımdan tak- dirle bahsetmiş ve her iki ulusun kültürel alanda her zaman beraber çalışacağını söylemiştir. Bundan sonra profesör Lorya söz almış, türk kadınlığının inki- şafından, türk kadınlarının çalış- malarından bahsetmiş ve Türkiye- de görmüş oldukları candan kabul dolayısiyle duydukları hazzı söy- lemiş ve türkçe olarak “Yaşasın yeni Türkiye ve yeni Türkiyenin kadınları,, demiştir. Yarın saat 14 de Üniversite konferans salonunda Sovyet pro- fesörleri tarafından birkaç konfe- rans verilecektir, Üçüncü genel enspektör Rizede Rize, 13 (A.A.) — Dün Hopa- dan vapurla şehrimize gelen üçün- cü genel enspektör çok samimi gösterilerle karşılanmıştır. Uray önünde toplanan halka enspektör Atatürkün selâm ve sevgilerini müjdelemiş ve doğu illerine veri- len değer ve önemden bahis ile ü- çüncü genel enspektörlüğün ku. ruluşundaki amacı anlatmıştır. Enspektör bu sabah il kona- ğında memleket işleri ve hele soy- sal durum hakkında şehrin ileri gelenleriyle görüşmeler ve konuş- malar yapmış ve yanındakilerle birlikte bugün Güneysü vapuruy. la Trabzona hareket etmiştir. KAMUTAY KÖMİSYONLARI ÇAĞRILAR Kültür Komisyonu 15.10,1935 salı günü saat onda toplanacak- tır. SOVYETLER BİRLİĞİNDE: Sovyet - Mançuko sınırında gene bir hadise oldu Moskova, 13 (A.A.) — Tas ajansı. nın verdiği malümata göre, birinci teş. Tinin on ikinci günü Mançuko toprak. Jarından gelen elli kişi bir kilometre derinliğinde Sovyet topraklarına gir- mişler ve Sovyet muhafızları Üzerine ateş açmışlardır. Bu arada, arkadaşla- rının imdadına gelen 18 Sovyet müha. fızt üzerine bir japon Mançuko bölüğü tarafından mitralyözle ateş edilmiştir. Bu çarpışmada Sovyet askerlerinden birçoğu ölmüş ve yaralanmış, ve ihtimal, karşı taraf da kayıb vermiştir. Moskova hükümeti, Tokyodaki bü- yük elçisini protesto etmeğe ve gerçin yapmak üzere bir komisyon tayini için teklifde bulunmağa memur etmiştir. ceyır CENEVRE'DE (Başı 1. ci sayıfada) nüzü geçirmek için ingiliz donan- masının uzak - doğuda harb ede- ceğini sanıyorsanız, yanılıyorsu - nuz. Kuvvetiniz varsa buyuru - nuz!,, demişti. labes harbına başlarken, İtal- ya'nın, Cenevre'deki dostlarının kabul edebileceği zecri tedbirleri hesaba katmış olduğuna şüphe yoktur. İtalya'nın hesaba katma - dığı tedbirler nelerdir, ve bu ted- birler düşünüldüğü zaman, bu devletin ve dostlarının Cenevre' - deki durumları ne olacaktır? Bu sorulara cevab vermek henüz ko- lay değildir. F.R. ATAY — Muğlada sayıma hazırlık Müğla, 13 (A.A.) — Bugün öğ- leden sonra nüfus sayım işyarları halkevinde toplanarak ödevleri hakkınmda görüşmüşlerdir. Toplan- tıda anlaşılmamış noktalar anla- umı ve herkese bölgesi söylen- miştir. İşyarlar talimatnameleri- ni almışlardır. Köylere gidecek iş- yarlar yakında gideceklerdir. 14 İLKTEŞRİN 1935 PAZARTESİ RADYOLAR ANKARA 19.30 - Salon orkestrası Lehar: Mazurka Nesvadba: Loreley - Parâ- phrase Grasso: Cenup Amerikası dansı P. Tosti: Penso 20.10 . Sporcu konuşuyor 2020 - Hafif nlâk musikisi 20.45 » Haberler İSTANBUL 18.— Bayanlara jimnastök. Bayan A- zade Tarcan tarafından 18.20 Karmen opcrası birinci ve ikinci perde. 19.25 Spor konuşmaları. Said Çelebi 1945 Romen halk musikisi. Mayistro Estegaço ve arkadaşları 20.10 20 ilkteşrinde yapılacak genel nüfus sayımı münasebetile üniver. site profesörlerinden (Noy Mark) tarafından konferana. 20.28 Son haberler - borsalar 20.30 Radyo caz ve tango orkestrala- rı. Bayan Bedriye Tüzün 2l— Rus sporcularının şehrimize gel- meleri münasebetile Maksimde ya. pılacak güreş — müsabakalarının nakli. NN DTTRRAKDADAAN L KANYCTKUKOYTTKRLALTZFOA CU KKRANAATUKAANIIBOACAKAKDIIUA YA YOLTAKAIII II KAKUSAKKAMINIIN fabrikası için: dır. dan büyük olmamaları şarttır. OU KA CDAKALENK AA KA YKK KKKT TAY TC AYLATAIAII GUKD Türkiye Kızılay Cemiyeti Genelmerkezinden: Cemiyetimizin Ankaradaki zehirli gazlerden köorunma maske 1 — Dikiş işlerinden iyice anlayan on beş kadın, B 2 — Boya ve lâstik işlerinde çalışacak on kadın, 3 — Okuma yazma bilen yirmi genç erkek işçiye ihtiyaç var- A — Kadın ve erkek işçilerin türk olmaları B — Kadın işçilerin 25 yaşından küçük, 40 yaşından büyük olmamaları (okuma, yazma bilen kadınlar tercihan hizmete alınır.) C — Erkek işçilerin askerliğini yapmış olmaları ve 30 yaşım- D — Maske fabrikasında çalışmak istiyen kadın işçilerin nü. fux cüzdanı, sıhhat raporu, polisten alacağı eyi hal vesikasile be- taber 28 birinci teşrin 1938 çarşamba günü saat on Üçte, E — Maske fabrikasında çalışmak istiyen erkek işçilerin nü- fus cüzdanı, sıhhat raporu, polisten alacağı eyi hal vesikasile 24 birinci teşrin 1935 perşembe günü saat on Üçte Yenişehirde Kı- 1—4629 zılay Genel Merkezine müracaat etmeleri. îIIMIIIIIMIMWI 1. — Türk olmak, 2. — En aşağı bini bitirmiş olmak, sika ile ispat etmek, 6. — Sıhhati yerinde olmak, ve aylığı tayin olunacaktır. ğ z Z — E Z E Z E E E ğ — — E E z Cdi Türkiye Kızılay Cemiyeti Genel Merkezinden: Cemiyetimizin Ankaradaki zehirli gazlardan korunma — maske fabrikası için Disel motörü kullanmasını çok eyi bilcü bir maki- niste lüzum vardır. Şartlar aşağıda yazılıdır: orta mektebi veya buna muadil bir sanat mekte. 3. — En aşağı beş sene Dizel Motörü kullanmış olduğunu ve- 4. — Askerliğini yapmış olmak. 5. — Yaşı kırktan fazla olmamak, 7. — Makinist, tecrübe edildikten sonra kat'i hizmete alınacak İsteklilerin yazacakları istidaya nüfus cüzdanını, çalıştığı yer- lerden almış olduğu vesikaların asıllarını veya suretlerini, sıhhat raporunu, polisten alacağı eyi hal vesikasını iliştirerek 25 birinci teşrin 1935 cuma günü saat 17 ye kadar Yenişehirde Genel Mer- kezimize göndermeleri ilan olunur. 1—4644 ZUN NLDK AAOKA T OKTT Işçilere ihtiyaç vardır. 1 — Türk olmak 2 — Okuma yazma bilmek $ — Sıhhati yerinde olmak Hizmete rmek istiyenlere: A—N! cüzdanını veya suretlerini maları ilân olunur. Türkiye Kızılay » . . . Cemiyeti Genelmerkezinden: Cemiyetimizin Ankaradaki zehirli gazlerden korunma maske fabrikası için dökümcü, tesviyeci, tornacı, kalıpçı, tamirci, elek- trikçi, makinist muavini, marangoz ve galvaniz işlerinden anlayan Almacak işçilerde aranılan şartlar aşağıda yazılıdır: 3 — Yukarda yazılı işlerde çalışmış olmak 4 — Aakerliğini yapmış olmak ve yaşı kırktan fazla olmamak Biraz almanca lisanını bilenler tercih olunur. B — Şimdiye kadar çalıştıkları yerlerden aldıkları vesikaları C — Polisten alacakları eyi hal vesikasını, Yazacakları istidaya iliştirerek ve bu istidaya ne kadar yeyvmi- ye istediklerini dahi yazarak Yenişehirde Kızılay Genel Merke. zine 25 birinci teşrin 1935 cuma güaü saat on yediye kadar yolla 1—4630