20 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

PU TAYIFA ZI İzmirin elli bin çocuğu “ Atatürk, seni bizden ayırmak istiyenleri yok edeceği; di lamir, 19 (ALA.) — Büyü gımız ÂAtatürk'e el kaldırmak, onu — öl - dürmek istendiğini haber alan izmirli - ler bugün Cumuriyet alanında toplanı- rak ona kalkan ve kalkacak elleri kır . mak yoketmek için and içtiler, Büyi Şefe bağlılıklarına inanç ve güvençleri ni bir kere daha Akdeniz - kıyılarından dünyaya haykırdılar. Cumuriyet alanını dolduran on binlerce izmirli ellerinde türk ve parti bayrakları olduğu halde sonsuz bir heyecan içinde durmadan *yaşa Atatürk,, seni bizden ayırmak i-- tiyenleri yokedeceğiz.,, diye bağırıyor - lardı. İzmir bugün yerinden oynamıştır. Atatürk'ü öldürmek istiyenlerin bulun- duğu haberi bütün izmirlileri bir anda Cumuriyet alanında toplanmaya yetiş - mişti. Bu sabah çıkan gazetelerde hal - kın duygularına coşkunluğuna terceman olan yazılar çıkmıştı.. Saat 17 de Cu » muriyet alanıt baştan başa dolmuş bulu- muyordu. İzmir barosu adına avukat Ba- ha, avukat Hayati, İzmir basını adına Denizli saylaVı Haydar Rüştü Okten, ganaf ve işçi birlikleri adına Agâh, okul- lar adına telebeler söz söylediler. Ata - türk'ü öldürmek istiyenlerin alçakça dü- şünüş ve bareketlerini derin bir nefret we kinle haykırdılar. Bu dakikalarda tek bir kalp gibi açrpan on binlerce izmirli bep bir ağızdan "biz ölmeden Atatürk'ü öldüremezler diye bağırıyorlardı. Her #muf halk adına söylenen sözlerden son- ra parti başkanı Yorgat saylavı Avni Dogan kürsüye çıktı ve dedi ki: "— Milletin isteklerini miting heye- ti ilgili makamlara bildirecektir. Yurd « daşlar, hükümetin yetecek tedbirleri a - lacağında şiipbeniz olmasın. Müsterih olarak evlerinize dönebilirsiniz. Bütün türk ulusu Atatürk'ün uyanık bir bek - çisidir.,, SON DAKiKA Roma, 19 (A.A) — Eritreden gelen kbaberler, az zamanda Ras Kassa tara - fından gönderilecek taze kıtalarla kuv vetlendirilecek olan Ras Seyum ordu -« sunun, italyan kuvvetleri — tarafından Müakalle üzerine yapılacak olan hücu . ma karşı koymaya hazır olduğunu bil. dirmektedir. >and içtiler Avnı Doğanın sözlerinden sonra on binlerce halk hep bir ağız onuncu yıl marşını söyliyerek ve gösteriler ya- parak dağıldılar. Bornova halkı da Bornovada büyük bir toplantı yaparak melün suikast ha reketini telin ettiler. İzmir miting he- yeti Atatürk'e, başbakanlığa ve iç işle. Ti bakanlığına aşağıdaki telgrafı çek taiştir “Kamâl Atatürk Cu Seni başında tutmayı di yük uğuru ve onuru bilen izmirliler sa- başkanı yanın en bü- na melün ellerin kalktığını duydular En derin heyecan ile çarpan rek hal İzmir bu kötü dıfpgunun her zaman sağlığ ileyen astırabı. ile ayağa kalktı. Bir ulus gücünü ve bir ulus yaşayışını temsil eden aziz ğının korunması yolunda her var feda etmeye hazıt olduğuna and içtiler Ulusun bağlılığı yurdun bayındırlığı ve türklüğe şeref, insanlığa güven ©- lan sağlığmınızla başımızda çok yıllar yaşamanız öz dileğimizdir. Başbakanlığa, iç işleri bakanlığına: 1. — Atatürk'e karşı yapılmak iste- nen alçakça kastı telin için bugün cu. muriyet alanında toplaman clli bin kişi bir tek yürek gibi çarparak büyük şefe bağlılığını ve onun uğrunda sevine &e- vine ölmeyi andlaştılar. 2. — Bu gibi melünane hareketleri €n kesin icraat ile tâ kökünden sökmek ürzere hükümetin yetik tedbirler alma- sınt isteriz 8. — Atatürke uzanacak elleri kı. racak seri, şedit hüküm ve ieraatı sa- birsizlıkla bekliyorur. 4. — İzmirlilerin sonsuz saygı ve sevgilerle bağlılıklarını ulu Atatörkü- müze bildirilmesini dileriz. - Habeşlerin harb hazırlığı Karşılaşmanın Amba - Lagui bölge- sinde olması muhtemeldir. Ras Seyumun italyan dostu bazı e - lemanların kendi üzerine yaptıkları taz Yik altında italyanlar tarafına geçmesi müuhtemel olduğu hakkında yayımtılar vardır. Ras Seyum kuvvetlerini topluyor Adisababa, 19 (A.A) — Habeş hü . kücneti, Ras Guksa ile beraber yalnız 125 kişinin italyanlar tarafına geçtiği - ni bildirmektedir. İtalyan uçakçılığı, givil halkı bombardıman etmek ve mit - “Yalyöz ateşine tutmak suretiyle tedhiş için yeni bir tabiye kabul etmiştir. Ras Seyum kuvvetlerini Tigre ilin. de toplamağa devam etmektedir. Guk - Sa ordusuna mensup bir çok gruplar Ras Seyuma iltihak etmektedirler. İtalyanların aldığı silahlar Roma, 19 (A.A.) — Asmaradan ha- ber alındığına göre, son bhareket sıra. «ında italyanların eline geçen silahların adedi on bindir. Gene aynı yerden haber — alındığına göre, bir italyan kesif uçağı Tsana gö- W bölgesine kadar varmış ve Gondarın #zerinde uçmuştur. Ras Seyumun kuvvetleri yavaş yavaş azalıyor mu? Asmara, 19 (A.A.) — İtalyan şimal ordusu nezdindeki Royter muhabirinin bitdirdğine göre, İtalyan karargâhına gelen yerli habeş şefleri kuvvetinin firarlar dolayısiyle azalmak- ta olduğ ylemişlerdir. - a Ras Seyüm Ağgame ilbayı general Kassa Sebacht ile Barant ilbayı general Tekla Guben, Ras Seyumun karargâhında bulunmak - tadırlar. Habeşliler, patlamamış italyan bom- balarını, kaza korkusiyle ırmaklara at - maktadırlar. Habeş grupları, kuzay — cephesinde italyan ileri karakollarını yenmişler ve bazı esirler almışlardır. Hiçbir - tarafta italyan ileri hareketi kaydedilmemiştir. Süel durum Adisababa, 19 (A.A.) — İtalyan şi- mal ordusu taarruza geçmemiş olmakla beraber öğrenildiğine göre, Ras Seyum yeni hatlarını Makallenin 60 kilometre kadar cenubunda tesbit etmiştir ki Ma- kallenin ancak ehemmiyetsiz bazı ha. beş kıtaları tarafından müdafaa edile- ceğini göstermektedir. Tigrede birçok italyan keşif uçak- ları faaliyeti görülmüştür. Bu keşifler hattâ bütün Amhara'yı geçerek ünlü Tsana gölü civarına kadar iler u Güneyde Ogaden baştan a: bataklıktır ve bu sebepten dola ral Garaziani ordusu ğt yukarı ha. rzeketsiz bulun 4 dunun bava kati termektedir. İtalya ilerliyecek (Başı 1., ci sayıfada) “— Mutat olarak — Malta'da ran filo Takenderiye'ye nakledil- miştir. Stratejik nokta artık Malta değil İskenderiye'dir. Kexa Cebelüttarık'a da Ana filodan gemiler gönderilmiştir. ve bunlar bugün de orada Akdeniz önünde kontrol vazifesini görmektedirler. Bu gemiler mazideki ananaya göre vazifcl. rtini yapmakta ve hukuk, doğruülük ve taribin yerinde gösteremiyeceği hiç bir şeyi yapmamaktadırlar. du. İngiltere hiç bir suretle harb iste - mermektedir. İngiltere'nin mevküni prestifini ve dünya barışmı, bir harba başvurmaksızın, muhafaza için elimiz - den geleni yapacağız. Uluslar sosyetesi otoritesinin muhafazası için bizimle el- birliği edecek uluslar bulundukça, on . larla beraber yürüyeceğiz, fakat yalmız başımıza hareket etmek İstemiyoruz. Napoli, 19 (A-Ay — Belvedere va- puru 62 subay, 1300 asker, bir batarya hava topu, bir mülreze bombacı ve bir mikdar -da barb gereçleri,ile Musavva. ya gitmiştir. Bundan başka önemli harb gereçleri ile yüklü dört vapur kalkmıştır. Roma, 19 (A.A) — Pransanın Adi- sababa elçisi, İtalya elçisi kont Vinçi ile ataşemiliter albay Kalderiniyi ziya- ret etmiştir. Her ikisinin de sıhhatleri iyidir. Kont Vinçinin Adisababadan ayrıl - masına izin veren İtalya hükümeti, bu- beraber Magalodaki hususundaki nunla kendisinin tecim ajanını beklemek niyeti'v uygun bulmuştur, İNGİLTERE'DE. İngiltere donanmasını kuvvetlendirecek Londra, 19 (A.A) — Deyli Telgraf gazetesi, İngilterenin — Vaşington ve Londra deniz anlaşmaları müddeti bi - ter bitmez, yani 1937 yılmın başlangı . cında, bir kısım kruvazörlerin yerleri « ne yenilerini koyan ve kruvazör sayı - Sını artıran programını tatbik mevki. ine koyacağını haber veriyor. Filonun 6 - 70 kruvazörle yani şimdiki modern gemi mikdarının iki misti gemi ile kuv vetlendirilmesi düşünülmektedir Huabeşistandan gelen haberler in- giliz sencilerini tahrik etmiş Londra, 19 (A A,) — İngiliz. Gü. yan'ındaki şeker kamışı ekiminde ç 'ı - şan zenci işçilerin grevinden bahseden Deyli Herald gazctesi, bu işçilerin hoş- nutsuzluğunun Habeşistandan gelen berler Ezerine arttığını kaydederek di yor ki: Perşembe günü 1.000 zenci ve hini N işi terketmişlerdir. Durum gergin bir hat almıştır. Grevciler bir çok işyarları hırpalamışlar ve direktörlerden birinin elbisesini çıkararak kendisini işçi elbi - sesi giyinmeye ve bizzat kamış kesme- ye mechur etmişlerdir. B. Riket Bağdat'ta Londra, 19 (A.A.) — Finans adamı Riket'in Bağdada gelişi bayret uyan. dırmıştır. Kendisinin daha geçenlerde Amerikaya gittiği sanılıyordu. Gazete- cilere yanlış malümat verip, onları şa. gartmış olan da gene kendisidir. Buna da sebeb, Kahireden geçerken orada çıkan hadiselerdir. Hatırlardadır ki, B. Riket, orada iken, iki kiyi tevkif o- hlunmuş ve bunlardan biri kendisinden, Habeşistanla yaptığı anlaşmanın — met- ninj koparmak istediğini — itiraf eyle- Tmişti. B. Riket'in adamları, Bağdad hava. sının ons iyi geldiğini ve yapılmakta olan müzakereleri yakımdan takib ede- rTek burada dinlenmek arzusunda bulun- duğunu söylemektedirler. 40.000 grevei Londra; 19 ÇA A.) — Gazeteler, gü- ney Gal l le 40000 işçinin grev elen tel’insesirı DIŞ HABERLE R ' —İzmirden_g Zecri tedbirlerin ikinci kısmı: 7 - İtalyadan mal alımmıyacaktır 2 -İtalyaya hammadde satılmıyacaktır Cenevre, 19 ÇA.A.) — Uluslar tos- yetesi üyesi devletler konferansı, kati surette, italyadan yapılacak — ithalâtın enedilmesine ve iptidat maddeler Ü. ne ambargo konmasına karar ver- miştir Konferans aynı zamanda karşılıklı yardım teşkilât: hakkındaki metni de kabul #tmiştir Cenevre, 19 (A.A.) — Zecri todbir- ler komitesi, italyan mamulâtı ithalâ- tının meni hakkında tedbirlerin icra mevkiine konacağı tarihi tesbit etmek üzere 31 teşrinievelde toplanacaktır. B. Titülesko üzun bir söylevde bu. hunarak, uluslar sösyetesi üyesi olduğu halde zeeri tedbirlere iştirak etmiyen devletler aleyhine ceza tedbirleri alın- masıitr istemiştir. Malüm olduğu Üze- te, bu devletler, Avusturya — ve Maca- ristaadır. B. Litvinof B. Titülesko'nun fikri. ak etmiştir. Romanya devletler, ne hararetle İ delegesinin İtalya aleyhine kollektif surette yap lacak hareketten ekonomik alanda isti- fade edeceklerdir. Bundan — dolayı, bu memleketlerin İhracatının — azaltılması Tüzım gelmektedir. krine göre, bu İsviçre delegesi B. Motta, konfe- ransın, alacağı kararlarda, katiyen ginlik ve yahut intikam hissi ile hare- ket etmemesi icab ettiğini söylemiştir. İspanya delegesi B. Madariaga ise, hukuk bakımından Avusturya ve Maca- ristanın aldıkları durumun adab ve kâ- ideye muvafık bulunduğunu bildirmiş ve yapılan bu ilk tecrübed& fazla sert bil durum alınmasının doğru olmadığı. nı ileri sürmüştür. Nihayet B. Titülesko tarafından tek lif olunan metin bazt hafiflettirici de- Üişikliklerle kabul olunmuştur. 18 inci komite hâlâ toplantıda bu- lunduğundan, abınan neticeler hakkın. da konferana ancak gece celsesinde kati kararımı verecektir. A İtalyan resmi 194 eee bildiriği Roma, 19 (A.A.) — Resmi bildiciliyor: 18 teşrinicvel tarihinde ingiliz bü . yük elçisi italyan hükümeti başkanının yanma gitmiş ve İngilterenin, bugün - kü italyan — habeş anlaşmazlığı hak - kında, ulutlar sosyetesinin — sadık bir üyesi sıfatiyle kendisine terettüp eden kollektif mecburiyetlerden ve yahut uluslar sosyetesi tarafından, statü ah - kâmına tevfikan kabul veya tavsiye edi. lecek şeylerden fazla hiç bir harekette bulunmak niyeti mevcut olmadığı hak- kındaki teminatını tekrar etmiştir. Eric Drummond, aynı zamanda, giliz hükümetinin bu işteki durumu - nun hiç bir suretle özel menfaatler se- bebiyle vaki olmadığını da anlatmıştır. Bu yoldaki bütün ifadeler, hiç bir esa. sa dayanmamakta ancak — iyi haberdar olmuyan yahut karışıklıklar — çıkarmak istiyen kimseler tarafından yapılmış bu lunmaktadır. Fransanın cevabı Londrada İyi karşılandı Londra, 19 (A.A) — Royter diyor kiz « İtalya tarafından bir tecavüz ya - pıldığı takdirde Fransanın Akdenizde İngiltereye yardım edeceği hakkındaki İransız müsbet cevabr Londrada büyük bir memnuniyet doğurmuştur. B. Lavalin, bir (evet) demek için bir kaç bin kelime kullanmış olmasına rağ- *nen, cevap sarih surette müsbettir. Londrada bu mevcut ola Ş$udur ki bu cevabla bi ferablamanın €n birinci şartı vücuda tadır. olarak hukuki olmak lar üzerine inhbisa tedbirlere rey veren memleketlere ih. racat için hiç bir müsaade vermiyecek- tir. İtalyan - habeş konuşmaları Londra, 19 (A.A.) — Romadan ge- len bir habere göre habeş imparatoru ile Musolini arasındaki pazarlıklar, her suretle umud verlei bir şekil almıştır. Fransız basmı bugün umutludur. İngiliz - italyan anlaşmasına doğru çalışmalar Roma, 19 (A.A.) — Havas ajansın- ım diplomatik aytarı bildiriyor: B. Mu. #olini, ile Sir Erik Drumond, arasındakl konuşmanın, italyan - ingiliz havasını kaplıyan bulutları sıyırmak — hedefini güttüğü haber veriliyor. İtalyan gazeteleri, ingiliz. donanma- sının Âkdeniz'de toplanmış bulunmasın: dan, İngiltere'nin sülel teğbirler alı Ak ve hiç değilse İtalya kıyılarını abloka et- mek gibi bir niyet beslediği zannı hasıl olduğunu yazıyorlard.. Sir Drumond, gerek bu hususta ve gerek Süveyş ka, nalının kapanacağına dair olan dediko- dular hakkında B. Musolini'ye inanca vermek imkânını bulmuştur. Öte yandan İngiltere'nin hiç bir zaman münferid bir harekette bulunmaya niyet etmediği, ni de bildirmiştir. B. Musolini, ingiliz büyük - elçisine karşılık olarak, italyan sıyasasının ne doğrudan doğruya, ne de dolayısiyle İn« giltereyi tehdid etmediğini ve İtalyanın harbm çevresini genişletebilecek her - hangi bir harektten daima çekinmek is. ini söylemiştir. Denildiğine göre, B. Musolini ile Sir Erik Drumond, bundan başka - ingiliz anayurd donanmasiyle Trablusdaki ital- yan kuvvetlerinden birer kısmının geri dönmesini de görüşmüşlerdir. Bununla beraber bu husustaki karar, fransız hükümeti ile yeni müzakerelerde bulunulduktan sonra alınacaktır. Resmiğ italyan çevenleri Muszolini ve Erik Drumondun bu görüşmelerinin sonucundan hoşnud olduklarını söylü- yorlar Görüşmelerin devamı, yakın bir ge- lccekte harb olacağını uman İtalya hahk kı üzerinde yatıştırıcı bir tesir yapma « dığı halde, dolaşan korkunç yayıntıların hadiseler tarafından filen yalanlandığı görülmektedir ki, bu da son zamanlarda bütün İtalya'da hakim olan kayguları yatıştırmaktadır. İki ingiliz kruvazörü geri çekiliyor Londra, 19 (A.A.) — Havas ajansı aytarından: Resmi çevenlerden bildi. rildiğine görc, İngiltere hükümeti, Ces belüttarıkdaki harb kruvazörlerinden h. ki tanesini yakında geriye çağırmak ni- yetindedir. Buna, Fransanın Akdenizde İngilte- reye yardım edeceğine dair olan cevabı alımdıktan sonra karar verilmiştir. ROMANYA'DA: Romanya - Rusya demiryolu açıldı Bükreş, 19 (A.A) — 1918 denberi ilk defa olarak tren, genel harb sonunda tahrib edilmiş ve şimdi yenidev yapıl. mıiş olan köprü üzerinden Tigina - Ti- ratpol arasında Sovyetler Birliği — Ro manya sınırını geçmiştir. Bu münase « betle iki taraftaki tren istasyonları do. nanmiş ve iki memleketin barışı sağlı- yan dostluk münasebetlerine dair söy « levler verilmiştir. İngilis genel kurmay başkanı değişiyor. Loudza, 19 (A.A.) — Doğu bölge« sindeki ordunun baş komutanı general Sir Cyril Devereli, gelecek nisar, bapı laziz yürürolmak Üzere Sir Mon ingberd'ia yerine gencl kure