22 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

22 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

(Başt 1. inci sayfada) Başbakanın resmi tebliği Londra, 21 (A.A.) — Bu sabah sa- 'at 1445 de başbakanın evinden şu res- tebliğ neşredilmiştir: tahta veraset kanu- arının toplanması için — anştır. Parlamento 21 sonkânun salı — günü toplanacaktır.,, Bu akşam saat 21.30 da (ingiliz santi) başbakan Baldvin radyoda in- “ham şatosundan bu köyün- kilisesine maklolunacaktır. — Yeni kıralın cülüsuna hazırlık. Londra, 21 (A.A.) — Sen - Pol ki lisesinin büyük çanı bu sabah kı ölümü dolayısiyle iki saat çalmıştır. Kıral sekizinci Eduard bu sabah, 21 (ALA.) — sadakat yemini yapmak toplanmışlardır. Yemin me- birkaç gün sürmesi muhte- vk ve babasının mahrem müsteşarı ki dostu Lord Vigram ile cenaze tır. 21 temmuz, taşm yası, yarı gevirecek ve 21 ilkteşrinde yas, ta- bitecektir. İngilterede yas. 21 (A.A.) — Bugün saat de, Sen Pol kilisesinde kıral Cor- ruhi istirahati için dini bir âyin e hakledilccek olan ödükze, merasi- yolda yapılacağı kararlaştı. Bu vaziyet, belki de bugüne ve gününe münhasır kalacaktır. İngiltere kıralının ölümü / dolayı- deniz konferansı bir müddet i- galışmalarını tatil etmiştir. Londra, 21 (A-A.) — Kıralın ölüm haberi gerek Londrads çerek İn- gilterenin öbür şehirlerinde büyük bir. tecssür ve heyecanla karşılanmıştır. Her yerde halk, en son - haberleri — öğrenmek üzere, ışıkla havadis veren ların önünde saatlerce beklemiş- . Ölüm haberi verilir verilmez, her- derin bir süküt içerisinde şapka- v cıkarmış ve halk arasında bazı Tz Auvulmuştur. Yeni kıralın cülüs hazırlıkları ba Büyük Elçisine, Atatürk ve hükümetin ta Londra, 21 (ÇALA.) bugün yas içindedir. Resmi zi ve şenlikler Bayraklar yi yarın yeni ilânı dolayısiyle tekrar çekilecektir. Yarın bütün eğ- lence yerleri tekrar açılacaktır. Cena- 'ze merasimi günü henüz ilan edilme- — Bütün şehir | fetler sonraya - birakılmıştır. a indirilmiştir. Fakat kıralın miştir. O gün tiyatro ve sinemalar sa- at 18 den sonra açılacaktır. gazetelerinin yazdıkları Milletin duymakta olduğu keder, bu sabahki gazetelerde bariz bir su: yette kendini göstermektedir. Bütün gazeteler, müteveffa kı haline uzun sütunlar müşarünileybin hayatının hatı yaşayacak olan fotoğrafları neşretmektedirler. Bütün memleket makla beraber yeni kıralı da itimad ve emniyetle karşılamaktan geri kal İni lın tercemei ayırmakta ve rda iseleri tesbit eden miyor. Gazeteler eski - veliahdın - ingilizler tarafından pek çek sevilmekte olduğanu kaydetmektedirler Deyli Ekspres diyor ki “Veliahd bütün ingiliz vatandaşla- ında büyük Britanya impara- torluğunun idaresini ele almaya en l yık olanıdı harba iştirak etmiştir. Top ateşleri ka- | rakterini kuvvetlendi M dünkği"öomatkrl tgündedir K Btelp İ Daha prens iken umumi 'ba iştir. Ve işte he askeri ve işçi ile bütün ingiliz mil- leti arasındaki bu asil dostlük doğ: muştür. Veliaht sulhu terviç eden ve son. va da eski düşmanlarla barış isteyen adam olmuştur.” FRANSAD Paris, 21 (ALA.) — İngiliz kıralı- ın vefatı sebebiyle, bütün bayraklar yarıya indirilmiştir. Tutulacak vas hakkında B. Laval 'ner dönmez bir karar alınacak ve ba- kanlar kurulu, cenaze töreninde bu- lunmak üzere bir. dçlezasyon - sece cektir. Yarın büyük - elçiler şerefine cu- mür başkanlığı saraymnın salonların. da verilecek şölen geri bırakılmıştır. Kıralın ölümü haberi, Paris gazete- lerinin hemen hemen hepsinin birinci sa- yıtasını işgal / etmektedi dost millet hükümdarının cil etmekte ve Fransa'yı beşinci Corc'a bağlıyan rabıtaları hatırtatmakta birle - siyorlar. Pöti Parizyen gazetesi, şunları yı Cenevreden dü. Antant Kordi, muş olan hükümdarın fransızları fevkalâde mtücessir edecek milleti, İngiltere'nin ve Av. rupa'nın düçar olduğu bu tamiri imkân. sız kaybın doğurduğu tecssüre - bütün kalbiyle iştirak &decektir. Fransa, yaşları içinde bulunan kıral içinde olan İngiltere'ye heyecanlı sem- patisini arzeder ve kederlerine iştirak et mekte olduğunu bildi Övr gazetesinin başlığı şudur; * Hakiki bir demokrat öldü., ilesi BİRLEŞİK DEVLETLERDE: Vaşington, ZI (AA.) — Cumur re- isi B. Ruzvelt, İngiltere Kıralı sekizinci Edvard'a bir telgraf çekip, kıral Corcun 've cenubi Afrika birliği umumi valileri- e de birer başsağlığı telgrafı gönder aniştir. Amerika dış bakanı B. Huli de lagil- tere ve dominyonlar başkanlıklarına ay- u mealde birer telgraf çekmiştir. Nevyork, 21 (A.A.) — Gazeteler ö den karal ile yeni kıralın resimlerini ve hayatlarına aid tafsilâtı neşrederek ölen kıralın imparatorluk içinde ve Avrupa - daki sulhçu tesirini ve münevver vatan. severliğini kaydetmektedir. Gazeteler yeni kıralın da siyasi vasıflarını, ener- ULUS KIRALCORCUN ÖLÜMÜNDEN SONRA şladı iyeleri bildi ildi ALMANYADA Berlin, 21 (AA.) — Hitler Ingilte ve veliahtına ve kiraliçeye taziyt telgraf. ları göndermiştir Diş Bakanı Fon Nöyrat da B. Eden'e | alman hükümetinin taziyelerini bildir miştir umur Başkanlık dairesi. başbakan- lik diş bakanlk ve Rayştag matem at ti olmak üzere bugün bayraklarını rıya çekmişlerdir. Londra 21 (AAJ — B. Hitl İngiltere kıralına, y telgrat miştir: * Kederli haber. beni der daldırdı, sizden gerek şahsi taziyeleri - mi ve gerek hük. taziyelerini Aabul etmenizt rica ederim. Beşinci Corc'un cenaze gidecek alman heyetinin başmda B. Fon Nöyrat bulunacaktır. bir hüzne İTALYADA: Londra, 21 (A.A) — B. Musolini, B. Baldvine aşağıdaki telgrafnameyi gön dermiştir: * İtalyan milleti, kıralın ölümü ha berini derin bir. teessürle öğrenmiştir. İngiliz milletinin kederine ve yasına de. in bir sempati ile iştirak etmektedir. leceği günün akşamına kadar bayrakla ın yarı olar.k çekilmesini emretmiştir. Bu ak aa butün italyan radyo istas yonları programlar cekler ve itatyanca ve mütevefti diyecekler Roma, ZEÇAAY L Kiral saraydr 'on beş gün yas tutulmasını emretmiştir Kıral, yeni ingiliz kıralı ile anne kıraliçe ye ve Norveç kıraliçesine taziyet telgraf Jarı göndermiştir Roma, 21 (ALA.) — dtalya ile italyan — millk ölümünü büyük bi mauşlardır. inastisi İngiltere kıralının teessürle haber al Sıyasal düşünceler - ortada maştır. Yalınız hissiyat hâkime nebilir ki İngiltere kıralının ternasyonal sıyasa üzerinde fesi coktır. ROMANYADA: Bükreş, 21 (A.A.) — Parlamento üzerinde ingiliz ve Romanya bayrak- ları yarıya indirilmiştir. Meclis toplanmış ve başkan kıralı ve idaresini överek: “— Romanya, büyük dost milletir yasını yürekten paylaşır...,, demiştir. Başbakan Tataresko, hükümet adı 'na parlamentonun tezahürlerine ka tılarakı — İmsanlık büyük dan bi inadgâhların. Romanya da - büyük . MISIRDA: Kahire, 21 (ALA.) — Misır kabinesi Bün için matem ilân etmişti İSVEÇTE: Tstokholm, 21 CALA.) — Kıral, İn giltere kıraliçesi - Mari'ye bir taziyet telgrah göndermist NORVEÇTE: Oslo, 21 (ALA.) — Norveç küral ve karaliçesi, beşinci Corc'un cenaze mera iminde hazır bulunacaklardır. BULGARİSTANDA: Sofya, 21 (A.A.) — Kıral namına baş yaveri general Zanef ile sar: mareşali ve sıyasal kalem - direktörü iz elçi ralın taziyetleri: 22 SONKÂNUN 1936 ÇARŞAMBA Hü le geruşecek olaa M pro bir çok sanaarı oran yuruumuzda yeliş ik Adana, Ege, inda NUK ziraatine — elverişli ürilmesi için şim Eskişehir ve Sakarya mıntaks jmağa başlanmış ve bu da çok ilerlemiştir. iki muvaffakiyetle , önümüzde- Ki yi tamamen . tatbik edilmiş ola- caktır. 1937 yılında ise Ege ve Sa: plânin. çal plantarın tatbıkcar kim mevsimi kaliteli pamuk tohumlarının. çiftçile- ve dağıtılmaz gundan bazı kanuni müeyyedelere ihtiyaç ha- sil olmuştur. için yetiştirilen yüksek Pamuk, melezlenmeğe ve dejene e olmaya çok elverişli bir nebat ol duğundan iyi bir pamuk elde etmek 1 çin yüksek vasıflı bi hi bunun mahsulü olmuş tohum mal mekten kurtarılmazsa istenilen neti- deceği gibi, fabrikaların sıflarda pamuğun - yetişti " ortadan kalkmış olacaktır Hükümet esbabı. mucibesinde di- yör ki; “Bu maksadı temin için ilişik kanun projesile Ziraat bakanlığı lüzum gör- düğü alanlarda fabrikaların ihtiyz 'e vasıfları muayyen pamuk çe ŞNi Htircele ve Te kiRAksiK Nü mani olmak için buralarda diğer çe- gitlerin ekimini yasak edecektir. Muh- telif kaliteli pamuk tohumlarının çır- lanırken biribirlerile karışmaması için çeşitlere göre çırçırhaneler tayin edilecek ve lüzum görülen alanlarda çırçır evleri kurularak istihsal oluna- cak pamuklar buralarda çırçırlatıla- caktır. Bu suretle dejenere olmadan ve tohumları biribirine - karışmadan yüksek vasıflı pamuk ekimi temin o- Tunacaktır. Yurdumuzün yüksek ekonomik menfaatleri bakımından çok mühim bir mahiyet arzeden (Pamuk ıslabı işinin) şiddetle muhtaç olduğu kanu- müeyyidelerin temini amacile ka- leme alınan bu kanun projesi bir an İç Mogolistanda listan vaziyeti karanlık ise de tiklâl hareketi pek ciddiye benze- mektedir. Çin kaynaklarından alı- nan haberlere göre bir yabancı devletin yardımına dayanan ge nerallar grupu istiklâl ilân edile- ceğini bildiren bir telgraf gönde“ receklerdir. Şahar'da çarpışmalar şim durmuştur. DANİMARKADA: Kopenhag, 21 (AA) karalı, İngiltere kıralının cenaze mera - siminde hazır bulunacaktır. Sarayda üç hafta yas tutulması emredilmiştir. — Danimarka POLONYADA: Varşova, 21 (ALA.) — Kıral beşinci Core'an ölümü gerek sn de gerek efkârı umumiyede derin bir acı uyandırmıştır . Bütün resmi kurumlar Yüksek kalitede pamuk yetiştirmek için kümet Kamutaydan geniş alahiyet istedi önce Büyük Kamutayca onaylanmak dileğiyle sunulmuğtur.., yasaların aradıkları — vasıflarda pa- muk yetiştirmek bakımından İktisad pamuklardan ka diğer çeşid açık kozal tohumu ve çekirdekli pamuklı bölgelere sokulması ve - bunl mıntaka içinde herhangi bir yerde muhafazası, bir yerden diğer yere na- kil, dekli pamuğun tayin edilecek şartla- va uygun olarak hazırlandığı takdir. ı çırçırlıyamıyacaklardı Ziraat vekilliği yerlerde yeniden kurarak veya kira tutarak çırçır evleri işletebilecek- Ziraat iği lüzum göreceği yerlerde dilediği çırçır evlerinden ve- ya şahıslardan saf pamuk tohumları- 'nın bir kısmını veya tamamını / satın lüzum gördüğü takdirde, sa- u tohumlardan kendi tohum- alma hipleri, huk ihtiyaçlarından artan, kusmıniş. öi — yasa fiatı üzerinden ziraat / vekilliğin 'ne satmaya mecbur tutulmaktadırlar. Bu projenin hükümlerine aykırı hareket edenlerden mahalli idare he- yetlerinin kararlarile yüz liradan 508 liraya kadar para cezası almacaktır. Ziraat vekilliğince tayin edilen çe- idlerden başka pamuk çeşidlerini ve- ya karşılığını ekenlerden bu ceza a- lmmakla beraber vok edilecektir. Bu masraf sahibi tarafından veril- büdeesinden 5- denecek ve tahsili emval kanununa tenairieilen ahmccnlder. Bolivya - Paraguay anlaştılar İatee < Aöret Bi ÇA — livya ile Paraguay arasındaki anlap- a yarın, resmen izaza edilecektir. Esirlerin / mübadelesi, kati dün Boliyya ile Paraguay, silâhla yapı lan toprak fütuhatının - tanınmasına dair olan 3 ağustosr 1932 tarihli be- yannameyi kabul etmektedirler. İtilâfname, iki memleket arasında diplmgatik münasebetlerin - yenidem kürülması tarihini tesbit etmemektedir. tuz gün sonra başlıyacaktır. Operatör B. Ömer Vasfi Kahireden döndü Kahirede toplanan milletler arası cerrahi — kongresine — memleketimizi temsilen iştirak etmek üzere geçen ayın 26 sında şehrimizden ayrılmış e- lan Ankara Numüne hastanesi öpera- törü B. Ömer Vaz mamlıyarak dün şehrimize dönmüş- tür. Kendisi, kongrede görüşülen mem zular hakkında hazırladı ru Sıhhat ve sosyal Jığına verecektir. yardım