22 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

22 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

22 ŞUBAT 1936 CUMARTESİ BUĞÜNKÜ Çankırı elektrik işıkları içinde i- di. Şimendiler ve elektrik... Fakat, yaylılarla günlerce gidilip erişilen karanlık bir kasaba düşününüz; bu- rada, sonsuz iyi niyetler, güneş altın- da kavrulmuş geniş bir kumluğa dö- külen birkaç damla su halinde buğu- laşıp yok olmağa mahkümdur. Şi- mendiferin ve elektriğin girdiği v ler için, hiç çekinmeden, bunun ter- sine hüküm verebilirsiniz: Tren dü- düğü geriliği ve geriyi ürkütüp k: çıran en küvvetli sestir. Ampul al- 'tında yarasa tünemez. ikırı durağında, çok nazik bir tavırla kim olduğumu - soran polis memuru beni otomobile ve oradan da Parti ilkuruluna kadar götürdü. Yepyeni, tertemiz, gerektiği gibi dö- şenmiş, parti, halkevi ve spor örgüt- lerini bir arada toplayacak kadar ge- miş bir kurağ.. Vali, belediye reisi, sağlık direktörü, birçok hekiml. partililer reis odasında toplanmış! dı. Ancak tanışmağa vakit vardı, saat yirmi bire gelmiş ve halkevi sa- lonu konferans dinleyicileriyle dol- muştu. Birkaç kadın ve yüzlerce genç ve ihtiyar erkek... Peçelerin daha birkaç Zaman önce çıkarılmış olduğunu bil- meseydim sorardım: “Kadın neden bu kadar az?” Yılların zihinlerimiz- de biriktirdiğini, çabucak silip ata- miyoruz. “Ne derler?” suali başları- mızın içinde durmaksızm bükülüp kıvranıyor. Göreneğin izlerini, sayısı az, fakat gene yıllar silecektir. Orta okulda, erkek arkadaşı ile bir sırada ders alan Çankırı kızı için, bugün, 'ne derler?., suali yoktur. O iyice öğrenmektedir ki büyük ninesini ka- fes arkasına hapsetmiş olan gerilik erkek, sa- zetim unsuru, ailede ve yurdda ya- ları dolayısiyle ÇANKIRIDA iKİ GÜN il. ÇANKIRI yatandaştır; — çalışacak, — didinecek, gittikçe güçleşen hayatta kazana cak, evlenirse kocasının yardımcısı o- Tacak, onsuz kaldığı zaman yaşıma savaşında üstüne düşne vazileye ge- 'ne devam edebilecektir. Kadına medeni haklarını veren cumuriyet, garp türklerinin sayısını bir hamlede on altı küsur milyona çıkarmıştır. Halkevi salonunda “inkılâb” ve iklâl konularını bütün dikaktleri- le dinliyenler bu düşüncelerin önün- de yürüyenlerdi ve bunlar göğüsleri- mizi gururla kabartacak kadar ka- Tabalıktı. Konferanstan sonra, yuakrı sa- londa, türlü memleket işleri hakkın- da konuştuk. Elektrik bu işlerin ba şında geliyordu. Kömür yolu üzerin de mazutla aydınlanmağa kimsenin gönlü razı değildi. Bir gazojen ge- tirtmeği düşünenler, umumi elek trifikasyonu beklemenin doğru ola- cağını ileri sürenler vardı. Yalnız herkesin, üze birleştiği - nokta, bir işleyip bir duran eski mazut mo- törlerine artık güvenilemiyeceği idi. En sonunda, işi ihtısasa bırakmı en doğru hareket olacağı kararlaştı. İhtisas, yirminci asrm büyük kuvvetlerinden biridir. Ansiklopedik bilgi bu zamanda insanı yanlış yola gitmekten alıkoyabilir. Bunu çok iyi anlamış olan Çan- kırı, şehrin gelecekte alacağı şekli gösteren bir de harita yaptırmıştır. Bu haritayı gözden geçirirken dar sokakları ve sık evlerile eski şehrin kapladığı yerler olduğu anlaşılan kı- sım karşısında cedvelle çizilmişçesi- 'ne düz ve geniş caddeler görerek: “Şehir, bundan sonra bu tarafta mi genişliyecek?,, dedim. “Bu parçada- ki yeni evleri yarın görürsüni diler cevabnı ve: ULU DIİŞ HABERLER NAZİ KURUMLARI ' KAPATILINCA Almanya İsviçreyi protesto etti Berlin, 21 (A.A.) — Bern alman elçisi İsviçredeki ayal şubelerinin varlıklarına nihayet ver: mek hususundaki feder rarını şiddetle protesto etmi meclis ka tedir. Federal konseyin toplantısı Bern, 21 (A.A.) — Federal kon- sey, bugün her zamanki cuma top- İantısını yapmış ve bu toplantıda hassa alman hükümetinin protesto notası üzerinde konuşulmuştur. Bu konuşmaların neticesi daha belli ol maamıştır. GİZLİ RAPORUN NEŞREDİLMESİ ÜZERİNE | İngiliz mahfillerinde münakaşa başlad[ B. Eden pazartesiye izahat verecek Geçen ilkbaharda İngilterenin Ha- beşistandal mürgeler bakanlığı müsteşarı B. Maf- menfaatlerine dair sö- fey tarafından yazılıp evelki gün Ci gazetesi tarafından ornale 4'ltali neşrolunan rapor ingil fillerinde ciddi münakaşalara yol aç- mış ve gazeteleri işgal etmekte bu. lunmuştur. resmi mahfilleri resmi mah- Londra, 21 (A.A.) — Sömürgeler bakanlığı daimi müsteşarı Sir Con Eden, pazartesi günü a) sında beyanatta bulunacaktır. Beş say: dav pazartesi günü hükümetter sual | soracaklarını bildirmişlerdir. B. Edem kendisine sorulan suallere cevap ve — secektir. Bu raporun yalnız habeş mesel bazı safhalarından bahis ve aşa; resinin yazılı bulunduğu söylenmekte- dir. $ Rapor, kabine azasına, alâkalı ser- inlerin yüksek memurlarına, Roma'dakı | ineiliz ekirine, Alrika'daki ingiliz ider | esi erkânına dağıtılmış, ve bakanlar isyonu tarafından bu zatların fikirleri tenilmişt Kabine'nin bu vesikanın yakında meş. rine karar vermesi ihtimali vardır. Fransız parlamen tosunda iki hadise B. Saro B. Franklen Buyonla şiddetli bir münakaşa yaptı - Bir komünist mebus, sağcı bir mebusu tokatladı (ALA.) — Parlamento. B. Sa Paris, 21 mun bu sabahki toplantısın vo, hükümetin “halk cep zar günkü nümayişine izin vermer sinden ve Ak: rını kapattığından dolayı hükümete tarizde bulunan sağcenah mebusları- 'a cevab vermiştir. Başbakan Aksiyon Franseze şid- detle hücum ederek B. Bluma yapı- -l yon Fransez kuruml veaerİdmir ee ERRRERERMEA gama ve gelişme mesuliyeti olan bir iple çektim. Nasuhi BAYDAR İTALYA - HABEŞ HARBI Ras Mulugetta Enderta vilâyetine çekildi İtalyanlar 20 kilometre daha ilerlediler. (Başı 1. inci sayfada) larma mensub üç fırka bugün Buika 'ovasında Amba Alagi dağ zincirinin 20 kilometre kadar yakınına yaklaş- muştır. İtalyan kuvvetleri - Afgol ve e alan geniş yer- leri işgal etmiş bulunmaktadı sellesin bir zaviyesiBuia ovasının cenu- bunda ve müteveccihtir, bundan geçmekte ve şark dılı da Dana- kil çölü boyunca uzanmaktadır. İleri yürüyüş biç bir mukavemete uğramamış ve habeş dümdarları ancak uzaktan pörülmüştür. Yağmurlar başladı Harrar, 21 (A.A.) — Harrar ve Oga- den mıntakalarında bol ve sürekli yağ. murlar yağmaktadır. İngiltere Habeşistana yardım edebilecekmiş Londra, 21 (A.A.) — Havas Ajansı muhabirinin, güvenilir bir kaynaktan haber aldığına göre, dış işleri bakanlığı eksperleri, Ha- beşistan'ın, mutaarrız devlete kar- | 41 yaptığı mücadelede muhtaç ol- duğu lâh ve cephaneyi vermek le kendisine yardım. edil- n alınması uygun olan ted- birleri gözden geçirmişlerdir. Bundan başka, bu eksperler, şu anda bir ekonomik yardım plâ- nını tetkiki ile uğraşmaktadırlar. Londra, 21 (A.A.) — Royter Ajansı harb muhabirinden : Şimal cephesinde ağır vefakat sistemli ileri hareketlerine devam eden italyanlar, bundan sonraki hedefleri olan Ambaalagi'ye 25 kilometre uzakta bulunmaktadır. lar. Ras Mulugetta ordusunun mu- harip grupları italyanlarla tema- #1 muhafaza etmekte iselerde pek az karşılaşmaktadırlar. Ordusunu tekrar topliyarak kuvvetli bir mu- hasara unsuru haline koymanın Ras Mulugetta için zor bir iş ol cağı kestirilmektedir. İtalyan ile- ri hareketi, Ras Seyyum ile Ras Kassayı zor bir duruma koymuş- tur. Ve bunların uzun müddet lüzumu gibi iaşe edilmeden Tem- bien'de nasıl barınabilecekleri me- rak edilmektedir. Sanıldığına göre, Ras Seyyum ve Ras Kassa, italyanları hırpalar mak için Tembien'de başı bozuk çeteler bırakarak Kuvayı külliye- leriyle daha cenuba çekilecekler- dir ki, orada Ambaalagi ile Des- sie arasındaki yolu italyanlara kapamak imkânı daha çok vardır. İtalyan işçi kolları, zaptedilen topraklara yol ve top mevzileri ha- zırlamakla meşguldür. Habeşler geceleri çatışıyorlar. Royter Ajansının Adisababa- bildiri- len muharebeler umumi olarak ge- celeri cereyan etmektedir. Gün- düz mağaralarda ve başka tabii sı- gınaklarda gizlenen habeşler ka- ranlıkta dışarı çıkarak italyan hat- larına kaymakta ve kılıç ve süngü ile italyanlara daima ehemiyetli kayıplar verdirmektedirler. lan tecavüze bu kurumı tam bir sükün içinde geçtiğini söyle- B. Saro itimad meselesini ileri sürdü — ten Buyyon B. Saroyu tarafkirlikle ham edince başbakan itimad mesele- sini ileri sürmüştür. Netice bu akşam- ki celsenin başında belli olacaktır. Ko- ridorlarda B. Saronun 151 e karşı 381 rey aldı Makalle civarında habeş kızılhaçı hizmetinde bir müddet kalmış o- lan irlandalı Dr. Profilin mufas- sal bir raporunu neşretmektedir Doktor Profil, italyan uçaklı ının her gün müntazaman beş de- fa habeş mevzilerini bombaya tut- tuklarını, ve attıkları obüslerin yüzde ellisinin patlamadığını dirmektedir. İtalyan topçusu da her akşam saat 18 de başlıyarak 21 e kadar dört puslük obüslerle habeş hatlarını yoklamakta- idi Muharebeye rağmen, köylüler An- talodan Makalleye tavuk ve sütlü yiyecek getirerek italyanlara — sa- tabiliyorlar ve hattâ italyanların ve habeşlerin hizmetindeki casus- lar da hatları zorluksuz geçebili- yorlardı Habeşlerin maneviyatı yüksek B. Profil, habeşlerin maneviya- tının çok eyi olduğunu ilâve etmek- tedir. Cenup cephesinden Adisa- babaya resmi hiç bir haber gelme- miştir, Fakat hususi - mahfillere göre, Negelli civarında Somali cep- hesinin öteki kısımlarında ve Oga- den de Sasabenihin cenubunda bir çok çarpışmalar olmaktadır. Royter Ajansının Berbaradaki muhabiri, habeşlerin generak Gra- ziani yolu kesmeden önce, Habe- mal şistana büyük mikdarda har zemesi ve bu arada tanklara kar- $1 top ve mitralyöz taşımaya çalış- tıklarını bildiriyor. Çoğu alman ünk ZN aç laamaniz büyük bir kısmı şimdilen yerlerine - var Habeş hükümeti, son kânunda miş bulunmaktadır. Paris, 21 (A.A.) — Parlamentoda iki hâdise olmuştur. Bunlardan biri başbakanla B. Franklen Buyyon arı rasında geçmiştir. B. F. Buyyon Mar: silya suikastından tamamen B. Saro 'nun mesul olduğunu söylemiş, başba- kan da buna şiddetli bir mukabelede bulunmuştur. söylediği sağcı mebus Hauriyo'yu to- katlamıştır. .naî.ldııediryapılaıı haksızlıkları tamir edileceğini söyliyor. B. HERYO ç DİYOR Kİ Sovyet paktı sullıım temel direğidir — (Başı 1. inci sayfada) ve yardım etmemesinden dolayı kay- gılanabiliriz. Almanyanın Cenevre- den çekilmek için gösterdiği ilâhsız olması idi. Şimdi tekrar Tanmış olduğu halde de, dönmek istemiyor.., Hatip Fransanın - kollektif emniyet — siyasasını her zamandan ziyade mesi lürumunu kaydetmiş ve bedinin temel direği olan yet paktının bu emniyeti x götürmez bir unsuru olacağını miştir. Sağcı ispanyol şahsiyetleri Fransaya sığınıyorlar Madrid, 21 (A.A.) — kan Azana radyoda söylediği bir nutukta son ikisene içinde mış olan haksızlıkların ” tamirine doğru 1931 de seçilmiş olan sol ce- 1 hakkında - hiç takibat yapılmıyacağını beyan etmiş ve milleti sükün ve sabra davet eylemiştir. Madrid, 21 (A.A.) — Belediye konseyi, 1934 ilk teşrin itilâlinde işten çıkarılan şehir: müstahdem- lerinin hepsini vazifelerine iâde et- meğe karar vermiştir Tn Otarihte, bunların ınmış olan memurlar, işten çı rılacaktır. Ka Madrid, 21 (A.A.) — İç ni B. Amos Salvador, bütün İspan- yadatam bir baysallık hü sürdüğü için, örfi idareyi kaldır- — mak fikrinde olduğunu söylemiş- tir. Sağcılar Fransaya sığınıyorlar eçi di OA v Hai bildirildi re, sağ cenahtan bir çok şahsiyetlar, ispanyol seçi- mi neticesinde Fransayı #a başlamışlardır. Sud-Ekspresa irenleri günlerdenberi dolu sefer liyor. Hendy, Biarritz ve Bayon'da, — bir çok köşklerin, İspanyanın eski ileri gelenleri tarafından kiralan- — dığı haber verilmektedir. 4 dağıtılmıştır. Resmimiz ticaret odasındaki toplantıyı gösteriyor.