18 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 NİSAN 1: İtalyan - Habeş anlaşmazlığı konseye havale olunacak Onüçler uzlaştırma etice gayretlerinin vermediğini tesbite karar verdiler Cenevre, 17 (A.A.) — 13 ler ko- mitesi dün saat 18.15 den 1945 e kı dar süren gizli bir toplantı yapmı fır. Bu topalatının sonunda - şu kıisa tebliğ çıkarılmıştır: “Görüşmeler devam etmektedir 13 ler bugün saat 16 da yeniden toplanacaklardır. Öğrenildiğine göre, B. dö Madari- a İtalyann sulh şartları hakkında daha geniş malümat verilmesi için B. “Aloisi nezdinde yaptığı talebin ceva- bını beklemektedir. Cenevre, 17 (A.A.) — 13 ler komi- tesinin bu geceki toplantısı son dere- ce gizli olmuştur. Her delezeye an- cak bir muavin refakat edebiliyordu. Habör verildiğine göre, delegele- hemen hepsi anlaşmazlığa bir an önce nihayet vermek hususunc r bir arzu ile konuşmalara dere B. Eden uzlaştırma arzusunda ol duğunu açıkça göstermiş ve Avustu- lya delegesi B. Bruc'un itidalli va- ziyeti toplantıdan sonra uzun uza; 'ya söz mevzuu edilmiştir. B. Pol Bonkur, muhasamatı dur- durmak süretiyle milletler cemiyeti- idenlinin unutulmamasında etmiş ve İtalyanın Avrupa meselele- leki rolünü tekrar alması husu- sunda Fransanın - beslediği kati emele işaret etmişti Neticede, B. dö” Madariaga ile B. gece, habeş deleçasyonu le temasa girmeğe ve va: e memur edilmeleri kararlaştırı!. muştır. Dün sabahki görüşm Cenevre, 17 (A.A.) — Bu. sabah 1 hakkında birçok görüşmeler olmuştur. B. Pol Bonkur, B. Eden ile görüştükten sonra Baron Aloiziye Cenevre görüşmeleri esna- bir anlaşma iml sında muhasamatın dürdürülmasını teklif etmiştir. İtalyan delegesi bu teklifi hükümetine bildirmiştir. B. Madariaga, dün Baron Albizi ile yaptığı görüşmeler hakkında ha- beş delegelerine malümat vermiş ve bu delegeler görüşlerini ” sonradan bildireceklerini söylemişlerdir. Uzlaştrma sayretlerinin netice vermediği teshit olunacak Cenevre, 17 (ALA.) — 13 ler ko. de uzlaş rinin netice vermediği mitesi, italyan - habeş vermiştir. Me- konseyine ha- vale olunacaktır. 13 ler komitesi ya- e daha toplanarak por hakkında bir ke Madaringa, raporunda, sulh yapılma- icim İtalyanın ileri sürdüğü sartlar Habesistanın bu şartları kabul et memesi keyfivetinin 13 ler komitesi in bütün uzlı bir hale getirdiğini. bildirecek! 13 ler komitesi, bu suretle, cemiyeti konseyi tarafından kendisi: ne verilen vazifeyi iade etmekter On üçler n tebli Cenevre, 17 (A.A.) — 13 ler kor tesinin bugünkü toplantısı sonunda aşa- #rdaki tebliğ çıkarılmıştır. Komite başkanı, 13 ler komitesine, bugün öğleden önce habeş deleçasyonu ile yaptığı konuşmalar hakkında izahlar vermiştir. Kamite başkanı, bu konuşma. lar esnasında habeş delegasyonuna, dün liyan delegasyonu ile yaptığı konuş- alar heticesini bildirmiştir. Habeş delegasyonu, komite başka- mına aşağıdaki tebliği sunmuştur: italyan — delegasyonu ile ci konuşmanın verdi; yorsunuz, İtalyan delege yonunun fikrine göre, en kısa yol ital- yan delegasyonu ile habeş deleğasyonu arasında konuşmalara başlamak olacak- tır. İtalyan delegasyonu komitenin ko- muşmalar neticesinden haberdar edilme. sine muvafakat / eylemektedir. Komite, bu süretle, her dakika alınan neticeler- 'den haberdar olacak ve lüzum görülecek lelegasyonun milletler ği dikkatle gözden ge- çirdikten sonra habeş delegasyonu, bi- ile bunun arasında büyük bir fark görmemektedir. Bunun için habeş delegasyonu, ilk tebliğinde var eylemektedir. Habeş delegasyonu, habeş hükümetine konsey - tarafından yapılan teklifi samimi surette ve hiç beş delegasyonu, aldığı tel illetler cemiyeti çerçevesi milletler cemiyeti paktı ruhu meüsekün bi bulunmakta 3. — Paktın 16 ıncı maddesinin bü- 'mu, 13 ler komitesinden, italyan hükü- metinin milletler cemiyeti çerçevesi i- çinde ve pakt ruhuyla telifi mümkün bir surette konuşmağa — hazır olmadığı nın tesbitini hassaten rica eder 13 ler komitesi başkanı, bu şartlar altı da, milletler cemiyeti genel sekreteri ile birlikte aldığı tahkikat vazifesinin mu- vaffak olmamış sayılması lâzım geldiği- ni bildirmiştir. 13 ler komitesi, fikir teat Ya, bu hususta könseye bir meğe karar vermiştir. Yarın saat 16 bu. inden son- rapor ver. çukta 13 ler komitesi raporunu yapmak üzere toplanacak ve rapor pazartesi gü- 'nü saat 10 buçukta konseye sunulacak. vir B. Flanden Cenevreye gidiyor Paris, 17 (ALA.) — 13 ler komitesi- min, İtalya ile Habeşistan arasında bir yuzlaşma yolu bulmak hakkındaki gay- retlerin boşa çıktığını tesbit etmesi . Flanden bu pazar günü seçim inden ayrılarak Cenevreye dönmete düi karar vermiştir. B. Flanden — pazartes günü toplanacak olan konsey toplantı- sında bulunacaktır. Cenevre de vaziyet çok gerg UZLAŞTIRMA GAYRETLERİNİN SUYA DÜŞTÜĞÜ HARERİ İNGİLİZ KAMOYU ÜZERİNDE DERİN BİR TESİR U YANDIRDI Londra, 17 (A.A.) — 13 ler komitesi uzlaşma gayretlerinin muvaffak olmadığı haberi ingi kamuyu üzerinde büyük bir tesir icra etmiştir. Royterin Cenevreden bildirdi- ine göre, Cenevrede vaziyet çok gerğindir. Bu muvaffakiyetsizlik üzerine ingiliz delegesinin ne gi bir yol tutacağı henüz bilinme- mektedir. Star gazetesi diyor ki “Artık zecri tedbirli acımaksızın sıkıştırmalıdır. Çün kü zehirli gazlar kullanılması bir gün bütün medeniyet için bir teh- Tike olabili Öte taraftan İvning Standard ise Vinston Çurçil'in bir makalesi- ni neşretmektedir. Vinston Çur Baldvin kabinesini zecri tedbir yasasından dolayı tenkit ederek diyor ki: “İngiliz hükümeti, sulh şart- ları ingiliz milletinin hislerini ren- cide etse bile, daha fazla müddet sulhun imzasına engel olamaz. Li zım ise, sulhu imza etmek içn ha- beş imparatoru üzerinde tazyik yapılmalıdır.,, ULUS İngiliz mahfilleri KURMAY KONUŞMALARININ NETİCELERİNDEN HOŞNUD Londra, 17 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Salâhiyetli mahfiller, kurmay- lar arasındaki görüşmelerin hoş- nudluğa değer neticeler verdi; söylemektedirler. Havas ajansı — muhabirinin verdiği habere göre büyük Britan- yanın bombardıman ve avcu tay- yareleriyle ve Almanyayı abluka suretiyle yapacağı yardımın - bil- hassa tesirli olacağı söylenmekte- ir. Bununla beraber büyük B yanın, yeniden silâhlanması plânı tatbike konulmadığı — müddetçe, yapacağı yardım nisbeti ufak ola- caktır. Resmi tebliğ Londra, 17 (A.A.) — Londrada üç gün süren kurmay konuşmaları hakkın. bilhassa diyor ki “Bu konuşmalar en büyük bir sar miyet havası içinde ve hükümetler rafından delegelere çizilen çerçeve için- de cereyar Bu hususta başka Tüzümlü bilgiler, kara, deniz ve ha taşeleri vasıtalariyle verilecektir etmişti Ranpura vapuru kurtuldu Londra, 17 (A.A.) — Elcezi- ras koyunda karaya oturan Ran- pura vapuru Bir çok gayretlerden sonra — yüzdürülmüştür. — İngiliz donanmasına mensup iki romö kör dün gece yarısı vapuru tehl keli vaziyetten kurtarmaya —mu- vaffak olmuştur. Vapurda - bulu- 'nan çin sanat eserlerine hiç bir şey olmamıştır. Yugoslavyada ehemiyetli bir hâdise meteye civar bir köyde ehemiyetli hâdi- seler olmuştur. 200, 300 kadar köylü valilerden Mihanoviçin sayfiyesine girerek misafir bulunan 6 talebeyi öl- dürmüşlerdir. Mihanoviç - ağır yaralı. dır. Eski valinin, saray bakanı Antiçin karısı olan kızına kötü müamelede bu- lunduğu bildirilmektedir. Hükümet par- ti azâsından olan bu talebeler Mihano- viç ile partiyi alâkalandıran meseleler hakkında görüşmek üzere Agramdan gelmişlerdi ve köy halkı unları make. dönyalı - komitacılar “sanmışlardır. Bu komitacılara karşı - hırvatlar — arasında büyük bir galeyan vardır, zira, köylü hırvat azâsından mebus Bakliasiçin kı tili bu kurumdan olduğunu söylemiştir. Başka bir komşu köyde de, köylüler hü- kümet parti si öldürmüş- ler, evini yakmışlardır. Bu adamın k: zâsından. ve çocuğu evle birlikte yanmışlar. İKİ KONFERANSTAN SONRA: Hafta içinde, italya - habeş da vasını halletmek ve Almanya'nın ih - daha ziyade gerginleştirmekten bas- ka bir net On üçler konferansında İtalya'ya karşı şiddetle - yürünm istedi. Buna Fransa mani oldu. karnocular — konferansında Almanya'ya karşı şiddetli istedi. Buna da İngiltere mani/ oldu. Nihayet her iki konferansta da bu iki garbi Avrupa devletinin noktai na - zarlarını telif eden bir neticeye var dı. e vermedi. İngiltere te'i Fransa yürümek Verilen karara göre, on üçler kon- gaz meselesiyle meş- deği feransı zehirl gül olmak salâhiyet konferansının kararma göre de milletler cemiyeti gelecek mayıs konseyini içtimama Aalman notasının boş noktalar ahat alacaktır. konferansın şembe günü karar verildi. ON ÜÇLER TEKRAR TOPLANDI 'ar üzerinedir ki on üçler , başkanı bulunan İspat mur: Mac timaa çağrılmıştır. Bu defa Cenevre 'ye murahhas göndermek içir iaga tarafından iç- miştir. İtalya, son on üçler konferan- sından evvel, sulh şartları üzerinde görüşmek için başkan Madariz Roma'ya çağırmıştı. On üçler, bu da- vetin kabul dilmeme: ler. Ve İtalya'yı Cenevreye çağırdı - lar, İtalya'nın Baron Aloisi'yi murah- has gönderdiği bildiriliyor. Ancak İtalya murahhasının sulh müzakere- yokmuş. Konferansta müşahid sıfatiyle bulu- nacak. - Kendisinden lere cevab verecek ve Roma'ya döne- rek gördüğü şeyleri anlatacak. Ha - beşistanda silâhları zaferden zafere yürürken İtalya'nın - Habeşistan ile sulh yapmakta / istical göstermediği anlaşılmaktadır. , lerine girişmeğe salâhiyet HARB VAZİYETİ ziyeti, Aşangi muharebesinden sonra Sayfa 3 Haftalık siyasi icmal habeşlerin aleyhine bir cereyan al- ştır. İtalyanlar üç kol üzerinde iler- liyorlar. Sağ kol geldi, Sudan hudu- duna dayandı. Burada italyanlar, İn- iyle kom- lyanlar ge- ne ingiliz nüfuz mımntakası Tsana gölüne geldiler. Sol kollı 'uzun zaman habeşlerin karargâhı olan Dessie şehrine varmıştır. İtalyanlar bu şehri işgal etmekle habeş payitahtı olan Adisababa'ya iki k kilemetreye kadar yakın- dır. Habeş payitahtının, es ki Romanın kurulduğu tarihin yıldö- nümü olan virmi bir nisanda - işgalin- den bahsediliyor. Diğer taraftan habej mağlüb olmadığını idi alyanların bu seri hareket- sebebe atfediyorlar Cenevrede başlayacak olan sulh mü- yapmak, di- üeri de başlamak üzere bulunan yağ- mür mevsiminden evel harekâtı bit mek. Ancak bunlar doğru olsa da, İTALYA - İNGİLTERE Gerek on üçler konferanı talya arasında esasen gergin olan mü- zacık daha gerginleştir. taraftan italyanlar, oa üç 'der konferansında İngilterenin İtalya: teşebbüsü muvaffak ol tedbirlerin $i etmek üzere on tan İtalyanın sonra zeeri tedbirler arasına petrolun konulması da müessir bir tedbir ol- maktan çıkıyor. Artık harbdan başka tedbir, Süveyş kana- rb hareketi telakki edeceğini bildirmiştir. KURMAY GÖRÜŞMELERİ: Mühtemel bir alman taarruzuna ötedenberi, narda - köşede, i- zinsiz olarak ken- di kendine vücu- da gelmiş olan baraka mahalle- deridir. Şehrin ba- zen en güzel yer- € ler ekseriya, verdikleri tiksinti le, buralarda yapılmak istenen inş: at için de ciddi bir mani teşkil etmek- te idi. Büyük Millet meclisinin arka u irnat Eastitüsü arası gibi güzel ve asfalt caddelerin geçtikleri yerlerde bu gibi çirkin manzaraların devamı hakika- afları, Ulus meydanı ile 4 ten göz yumulamıyacak bir hale gel- mişti. bütün Şehrin güzelliğini temin gayretiyle çalışmakta olan belediyemiz, bu hale ar vermiştir. Bu kararın neticesi olarak .on vermeye kati olarak ka. stadyomun karşısında - Akköprü cadde- si üzerinde bulunan izinsiz yapılmış 200 kadar kulube ve çerden çöpten ev, bele- Ankara baraka mahallelerden temizleniğor diye tarafından tamamen yıktırıtmıştır. Pek yakında Soğukküyu — ve Atlı spar kulubü civarındaki baraka mahalleler de yıkılarak buraları temizlenecek ve açı. dacaktı zanacağı ve inşaatin başlıyacı olunabilir. Resmimiz bele yıktırı