18 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

18 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

18 NİSA NN 6 CUMAPT T.LC.İL. Umumi kongresi Yeni nizamnameyi konuşuyor (Başı 1. inci sayfada) Bu teklif alkışlarla tasvib edildi. Bundan sonra kongrenin büyüklerine telgarflar ve cevabları okundu. Atatürk'ten ve Fev. zi Çakmak'tan gelen bu telgraflar, türk gençliğinin büyüklerine ve rejime bağ izhara vesile oldu. Tiridoğlunun, umami merkezin eline geçen tahsisatın © 50 mikdarının muhakkak - sürette / sa- halara — sarfedilmesi için bir ka rar ittihazını teklif eden takri vi okundu ve ken: ktai mazarı 'den sonra takrir kabul edilmedi. Kong- ve azâsı, bu meselenin belediyeler ve i- darei hususiyeler tarafından halledilebi. leceği kanaatini izhar etti. Bunu müteakib, elliden fazla imzalı bir takrir olkundu. takrir sahibleri umu. ni merkez, federasyonlar, mıntaka mer- kez ve idman beyetleri tarafından veril- aniş olan ve teemmül safbasında bulu - man cezaların affını istiyorlardı. Münakaşalar neticesinde, teşkilât he. yetlerinin verdikleri idari cezaları affet. türmek istedikleri ve bilhasta kanunun kendilerini cezalandırdığı kimseleri affı akıllarına getirmedikleri tebarüz ettiril. di. Bu fikirleri hülüsa eden bir takrir ya- aılarak reisliğe verilmesi kararlaştırıldı ve celse 20 dakika tatil edildi. İkinci celse Reis general AR Hikmet Ayerdem ceheyi açtı. Raporları tetkik encümeni namına Dr. Nureddin atletizm federas- yenu hakkındaki mazbatayı okudu. Bu mazbatanın müzakeresine geçil- “meden önce, cezaların affına dair olan tak- rir okundu, ekseriyetle kabul edildi. Atletizm federasyonu raporu hakkın. da federasyon reisi, söyledi: hülâsaten, şunları fatbol oynayan — atletler atle- Tormlarını kaybediyorlar. Bu deren aölçilere fatbol - oynatman 've hattâ futbol oynayanlar içinde atle. tizme kabiliyetli ol tizme sevk etmeli alarını ları teşvik ve atle- ze göndermiştik. -Kaybolduğunu anlı- yorum. Kopyesi vardır. Bir daha gönde- ririz. Demirbaş / eşyalarımız: - Atlama sehpaları, cirid, gülle, dik ve bir grap idare edecek kronometreler. Bazı mintakalar bizden kronometre derim. Demirbaş liz “stiyorlar. Mıntakaların derdi kronomet- re değil, pisttir. Kronometre 13.5 lira. dır. Parasını gönderen mıntakalara al- dık gönderdik. Nitekim Uşak böyle yap- muştır Bütün müzakerelerde - gördük ki fe derasyon deyince bazı mıntakaların ha- tırına gelen, her şey bol, tal derasyon umumi merkezle para için çe- şen bir teşekkülden barka bir şey de- di Balkan oyanlarından — evvel, mınta. kalara birer tamim yazarak uzun mesa- fe koşan atletleri olup olmadıklarını sor- duk. Yalnız İstanbul yoktur diye cevab verdi. Fakat 700 bin kişi yoktur, bunu ben de anlıyamadım. Artvinde bir muallim Galatasaray kua- hubüne, orada çok mukavemetli bir ko- gucu olduğunu yazmış. Bana haber ver. diler. Kronomctre - tutarak bu adamın koşturulmasını ve neticesinin bildi mesini vica ettim. Gelen cevab beni tat- mmin etmedi. Bu herkesin - koşabileceği bir derece idi. Fakat ikinci bir telgrafl kronometrenin yanlış tutulduğunu bil. Yapılan teşebbüsler inde nasıl bu adam İstanbula geldi. Kenc rübe ettik. 5 ve 10 bin metre koşan bir atlet değil maratoncu olduğunu anladık. Fakat, hastalandı ve Cerrahpaşa has 'mesinde apandisit ameliyatı yapıldıktan sonra memleketine döndü. Bunlar federasyonun umumi mesele- deri hakkındadır. Şimdi asıl şahsa taal- Tük eden bir noktayı arzedeceğim: Gazetelerin - Balkan / olimpiyadları münasebetiyle şahsım hakkında yazdık- Jarı en çirkin ve tahammül edilmez ya- zılara cevab vermedim. - Burada, hazu- runuzda bu cevabi vermek için altı ay azabla sizi bekledim. Bunun ne büyük azab olduğunu benim gibi bir vazifenin yükünü bizzat taşıyanlar bilirler. Şimdi sizden rica ediyorum. Bu gazeteleri do düran yazılardan en ufak bir kısmmnı varid görenler benden hesap sorsun'ar. Çünkü geçen günlerin hesap yeri gaze- te sütünları değil, burasıdır, yüksek köngrenizdir. Bir şey bilip te, itihamlardan her hanzi birine inanıp da bunu sormıyanlar vazi elerini yapmamış olacaklardır. Ben de kendilerini arkadaş olarak af etmiye- ceğim” B. Burhan Felek'in sözleri alkışlarla karşılandı ve yapılan bir teklif üzerine atletizm federnsyonu raporu teşekkür- derle kabal edildi. Reik, saat on beşte Türkkaşana gi- dileceğini ve 1730 da tekrar toplanıla- cağını tebliğ ederek saat 12 de ikinci cetseyi kapat Türk kuşu alanında Kongre üyelerinin, türk hava kuru- mu tarafından, Türkkuşu alanıma davet edildiklerini yazmıştık. Üyeler, dün sa- at 15 de, parti önünde hazır bulunduru. dan otobüslerle alana / gitmişler ve o. vada kurum başkanı B. Fuad Bulca ta- rafından karşılanmışlardır. Başkan, ü- yelere havacılığın gençlere mahsus çok ebemiyetli bir spor olduğunu, bu spor. İ uğraşacak gençlerin askerlik vazife- deketine dönüşünde, kendi muhitindeki gençlere bugün görüp işittiklerini anla- tarak gereken propagandayı yapacağın. dan emin olduğunu bildirmiş ve sonra plünörcülüğü izaha geçmiştir. Her ame- kiye başında ayrı ayrı gösterilmek şartiy- le plânörle masil uçulduğunu anlatırken 'alan üzerinde dolaşan tayyarelerden de kadın - erkek paraşütçülerimiz bir çok atılışlar yapmışlardır. Saat 17.30 a kadar alarıda kalan delegeler, çok doğruca açıldı ve yeni nizamname projesinin mürakerelerine başlanıldı. iye İdman cemiyetle- yesi hakkında ten- . Nizamname encüme- İncedayı verdi. Maddelerin birer birer müza- li. Bu celsede ni: hazırladığı proj âkdik olmaksızın zerinde hic bir d B r->44 kakmal edildi. B. Rahmi Apağın reiz lan ve saat 22 ye kadar süren son cel- sede 13 üncü maddenin sonuna kadar olan maddeler münakaşa ve kabul e- dildi. Yalaız büyük kongrenin top- lanma ve nizamname müzakereler dair ufak bir tadilât ya- dekçi ni pildi. Dünkü kongrede nizamnameni sim, prensip, vazife kısımları tama- men ikmal edilmiş oldu. Teşkilât fa dından da büyük kongreye aid olan maddeler kabul edildi. Buzün sabah sant dokuzda toplanacak olan kon- gre, nizamıname müzakerelerine de- Kongre murahhasları Necati, Vasıf ve Hadinin mezar Tarını ziyaret ettiler Spor kongresinin, büyük bir kadirşinaslık eseri / olarak, spor kongrelerine reislik eden ve teşki- lâtta uzun yıllar vazife gören, Ne- cati, Vasıf ve Hadinin mezarla- Yının, köngre namma, ziyaret edilmesi hakkında verdiği karar, öğle üzeri yerine getirilmiştir. İttifak ikinci reisi Bayazıd say- lavı B. Halid Bayrak ve murah- has heyet Cebeciye giderek, göz- yaşları arasında bu üç aziz ölüyü saygı ve sevği ile anmışlar, me- zarlarına çelenkler koymuşlardır. ULUS Genç bir mühendi- simizi kaybettik İktsad ve - kâleti - Sanayi müfettişi B. Ne- Bay Nesimi Belçikada mı Mühendis B. Nesimi İktisad - vekâle - ti sanayi müfeti li. 27 yaşında bütün insar rie kendisini pek genç yaşındı yurda en çok faydalı rada hayattan uzaklaştırdı. Dünkü cenaze törenine İlctısad ve- kâleti, sanayi ve milli bankalar ileri gelenlerile bir çok arkadaşları iştire etmişler, mezarına Ekonomi bakanlı: arkadaş- ları, C. Merkez bankası, ker fabrikaları şirketi ve seseler tarafından çelenkler konul- muştur. Genç mühendisin vaki lümü memleket için büyük bir ziya- dır. Ailesine, eniştesi C. merkez ban- kası umum müdür muavini B. Hay- reddin'e, vekâlet ve sanayi arkadaş- Jarma baş sağlığı dileriz Teşekkür Genç yaşında ölümi mizde unülmaz acılar ” birakan İktisad vekâleti sanayi müfetti Yumuz ve kardeşimiz Nesimi rek cenazeye iştirak selli eylemek süretiyle acı ile yürekleri- zaltmağa çalısmak, Yaşfundı i mnuş ölan zevata ayri” âyrı teşekküre olduğundan sayın gük- teessürümüz azeteniz vasıtasiyle hürmet nlarımızı takdim ederiz. Merkez Ban. umum müdür muavini Hayreddin Bedirgil Aile namını kas Yarınki konser Cumur başkanlığı filarmonik or- kestrasının müzik öğretmen okulun- da yarın vereceği konserin programı- der: Şef: Ernst Praetorius 2W A: Mozart (1756 - 1791) birinci defa, Divertimento No. 14 Si bemeol majör, 2 obuva, 2 korno, 2 fa- a) Allegro molto b) Andantino €) Menuetto, Moderato €) Presto Çalanlar: Reus, Efdal Machut, Nuri Pisehkitl, Saiz 10 dakika dinlenme 2 - Franz Sehubert (1797 - 1828) 2 keman, 1 viyola, 2 viyolonsel a) Allegrö'ma non Treppo b) Adagio c) Scherze, Presto - Trio, Andante sostenuto ç) Allegretto çalanlar: Gilbert Back, Enver Kapelman Fritz Hânsehke P. Mahike, Şeref Yener Bugünkü konferans Bugün saat on beşte Baytar Fakültesi dal ye salonunda ens- titü şefi Hamdi Güves tarafın- dan “Türkiyede etlerin derecelere takı ve bunun et piyasasına tesiri” mevzuu üzerinde bir konfe- rans verilecektir. Konferansa herkes gelebilir. (Başı 1. inci sayfar 've Limni adalarını tahkim edebileceği dara kadar türk görüşü şu Çanakkalenin ve Anadolu / kıyılarının tahkimi yunan adalarmı korumaya kâfi- dir. Onun için bu neşriyat tür ir terakki eseri teşkil eder. Fakat hasır kalmayıp Sakız, Sisam ve Midil adalarına da teşmil olunmalıdır. Şuras n tekrarlamak gerektir ki, Yunanistan Ege denizindeki adalarını tahkim et- mekle Türkiye tarafından bir tehlike gelmesi imkânını düşünmüyor. Esasen Yunanistan Türkiye ile ittifak bağlariyle bağlıdır. Türk jestinin hususiyetleri Bükreş, 17 (A.A.) — Nationalul Nou, gazetesi boğazların takimi - hakkındaki başmakalesinde diyor “Türkiye yaptığı jestale barışa inan. da bağlı olduğunu ve Balkan antantı azâ- 41 gibi bu antantın kurulmasında esas tutulan prensiplere sadık olduğunu gör. terdi. Bu vaziyette Türkiye - Romanyanı: efektif yardımma bak kazanmıştır. Tür. kiye hükümetinin boğazları tahkim hu- susunda iki hususiyet göstermektedir: Bunlardan biri Cumur Reisi Kamâl A. tatürk'ün Avrupada savaş tehlikesi gör- mesi ve diğer ötekisi de kanuni bir yol tutulmuş olmasıdır. “Türk notası mantıki ve inandırıcıdır.” Varşova, 17 (A.A.) — Hükümetin “yarı vesmi gazetesi olan Kuryer Poran. Türkiyenin çok az zamanda elde yer ettiği büyük ilerleyişleri de kaydeyle- mektedir. Boğazlar mesel te diyor kiz “Lozan andlaşması gözden geçirilir .e görülür ki bu andlaşma boğazlar me- selesiyle alâkak olan kasımlarında bus günkü dünya vaziyetine uymamaktadır. Çünkü Türkiyeyi Akdeniz - cihetinden tamamen müdafaasız bırakmaktadır. Hal- i hakkında bu gaze- İngiltere ve . Sovyetler birliği nolamıza müsbet cevab verdiler sahne olabilir. Türk notası, mantddi ve inandırıcıdır. Bu notanm çok sakin bir edası vardır ve hiç bir tehdidi ihtöva ey- lememektedir. Lozan andlaşmasını vü- cuda getiren siyasal şartlar boğazların statüsü de değişmelidir.” Gazete, bundan sonra Fransanın, İn- gilterenin ve Balkan devletlerinin bu i» ge muhalefet etmiyeceklerini bildirmekte ve boğazlar statüsünün değişmesinin müsbet bir sürette hallokunacağını söy. demektedir. Asılsız bir haber Londra, 17 (A.A.) — Royter ajan- 1 Paristen bildiriyor: Ankaradan a İman gayri resmi bir habere göre, türk askerlerinin dün Boğazların ase kerlük dişı bölgesine sirmiş eldeliler, vi teeyyüt etmektedir. üdelolü Aşamarmdı LNĞ kikatımıza göre bu haberin aslı yoktur. Askerlerinin mıntakasını işgale lamış oldukları hakkında Parise ten verilen haber hakkında Lon draya hiç bir teyid gelmemiştir. SON DAKİK. Sovyet notasının ana hatları Moskova, 17 (A.A.) — Dış İşleri komiseri B. Litvinof, 16 misan tari- hinde Moskova türk büyük - elçisine, Sovyet Rusyanın Boğazların yeniden askerileştirilmesi hakkındaki türk nox tasma cevabını vermiştir. Sovyet Rusya hükümeti, türk hür de, Türkiyenin güvenliği men- İ bölgede sükün meğe hazır olduğunu bildirmektedir. | Sovyet hükümeti Boğazlar meselesi hakkımdaki / görüşünü gerek türk sövyet andlaşmalarınn imzası esnae '“sumda gerek 1922 ve 1923 de Lozani — konferansındaki yaptığı teklifler arae smda bildirmiş olduğunu da cevabn. buki Akdeniz, tehlikeli anlaşmazlıklara Atina, 17 (A.A.) — Bazı bulgar ga- zetelerinin, bilhassa Mir'in Nöyyi and. Jaşmasının değiştirilmesi ve bulgarlara Ege denizinde bir mahreç verilmesi hakkındaki yazıları, bütün yunan gaze- Jetli tefsirlere sebeb olmuş. telerinde bar, Proin diyor ki “Balkanların toprak statüsü Bal- kan antantı tarafından garanti edil- miş bulunmaktadır. Bulgarlara vüâde- dilen mahrec, tamamen ekonomik yettedir. Çünkü eğer bir erazi mahreci mevzuu bahsolmuş bulunsa Bulgaristana - vermeği Yunaniz bir zaman reddetmemiştir. garbi Trakyada / Bulgaris- tana bir bul, imkânsızdır. 'ne bulgarların ce- le olan münasebetle rini iyileştirmeğe, ne de Balkanlarda a yarar şeyler- erazi mahreç Bu, acaba komşuluk münasebetlerin- de güçlükler çıkarmak için midir? Bu meseleyi ileri sürmekle bulgar zeteleri memleketlerine fena bir hiz- met yapmaktadırlar. Etnos diyor ki “Bulgarlar pratik adamlar diye ta- aanırlar. O halde - nasıl olur da buül- Bulgar gazetelerinin Ege denizine meselesi hakkındaki yazıları elen basını tarafından tenkit ediliyor da ayrıca kaydetmektedir. tekleri, daima Yunanistan - ve Türe kiyenin muhalefetine uğrıyacaktır. Ve ayrıca Balkanlarda - her türlü era. meneden bir pakt var. Bütün öteki / yunan - gazeteleri de ayni maalde teftirler — neşretmekte ve Yunanistanın, ya Dedeağaç ve yahud Selânik limanları vasıtasiyle bulgar ih. racat ticaretini - Kolaylaştırmağa / hazır, bir halde bulunmuş olduğumu hatırlat- maktadırlar. Yanamistan tarafından ile- vi sürülen hal suretleri, bulgar tücareti için tam surette hoşmudulk verici bir mahiyettedir. Bu sebebten mahreç me- selesi çaktanberi halledilmiş - sayılmak lâzım gelir. POLİSTE: Leylanın taraklarını çalmış Hamamm önünde seyyar satıcılık eden Leylâlın 3 tarağını çalan Refat yakalar marak adliyeye verilmiştir. n marifeti Abdülvahap adında biri sarhoş ola. de tefrikalarımızı kaymak imlsâ-, nuru bize vermedi. Okurlarımız- dan yeniden özür dileriz. j OLALKAKAKKTAKMRTURLTA