April 18, 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

April 18, 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYFA Madridde kanlı hâdiseler oldu-On üç ölü, elli ağır yaralı var Madrid, 17 (A.A.) — Cumuriyetin tezahürler esnasında karışıklıklar ol- muş ve muhafiz kıtası mülâzimlerin. den biri ölmüştü. Bu subayın cenaze alayı yapulrken yeniden hâdise çık- ve şüpheli şahıs tevkif etmiştir. r çıkmaması için Mad- rid sokaklarında kol zezmektedi Madriddeki şimal garı şimendifer işçileri, bir yolcu treninin hareketine engel olmak için üç saat grev yapmış- Tardır. Umumi / bir grevden korkul- maktadır. Hâdiselerden sonrâ polis genel di vektörü istifa etmiştir. Hasta bulunan iç bakanının yerine vekil olarak Ba- yyındırlık bakanı iç işleri idare etmek. tedir. Altı haftada 199 suikast Madrid, 17 (A.A.) — Monarşist mebus Kalvo Söleto, parlamentoda göylediği bir nutukta 16 şubattan 2 misana kadar İspanyada yapılmış o- Tan suikastleri saymıştır. Binalara 199 suikastte bulunul- muştur. karşı Belçika ve Fransaya yapılacak askeri yardım şekli üzerinde gi mek üzere ingiliz, fransız ve belç kurmayları Londrada içtima ettiler. Malümdur ki bu içtimaa Almanyanın Ren mıntakasını işgali üzerine Lon- drada toplanan Lokarno / devletleri #a © günlerin heyecanı içinde Alman- yaya karşı tedbirler alınmasını ( 'yer, İngiltere Fransayı toskin etme- #e çalışıyordu. Fransız noktai Tına karşı müsaadekârlık olmak üze- re, bu kurmay müzakerelerine karar verildi. İngiltere © günden beri kurmay müzakerelerinin siyasi ehemiyetini zaltmak için elden zelen her şeyi yap- maktadır. Eden, avam kamarasında beyanatta bulunarak bunların yalnız Frnsaya istediği teminatı vermek için yapılacağını, İngilterenin siyasi teah- / hütlerini artırmayacağını ve ancak bugünkü vaziyete mahsus olduğunu Bi Müzakereler nihayet başlamıştır. Londradan gelen ilk haberlerde mü- zakerelerin sırf evelce verilmiş bir kararı yerine getirmek için yapılmak- ta olduğunu anlatmaktadır. İngiltere müzakerelere en salâhiyetli asker ve bahriyelilerini tayin etmemiştir. Bir #ransız gazetesi, Fransanın bu görüş. melerde İngiltereye askeri/ sırlarını 'tevdi edemiyeceğini yazıyor. Bu gö- askeri esrar teati etmek demek olan müzakerelere girişseydi, aykırılık tamam olacaktı. Hakikat gudur ki bugün Fransa İngiltereden, İngiltere Fransadan, İtalya den, İngiltere İtalyadan çekiniyor. Bu devletlerin üşikârdır. Bu vaziyette Londar görüş- meleri umumi / prensipler etrafında müzakereden ibaret kalacaktır. TÜRKİYE VE BOĞAZLAR Türkiye hafta içinde Boğazlar mu- kavelesini imzalayan devletlerle Mil- “letler cemiyetine bierr nota tevdi e- derek Lozanda silâhsızlandırılan Bo- #azların vaziyetini değiştirmek mec- buiryetinde bulunduğunu bildirmiştir. Malümdur ki Lozanda Boğazlar as- kerlikten tecrid edilmişti. Yani cumu- riyet hükümeti Boğazların ve İstan- bulun müdafaası gibi meşru bir hak- ikından mahrum edilmişti. Ancak bu- ma karşılık olmak üzere muahedeyi rinden Lozanda büyle bir tesviye tar- zını kabul etmekte mahzur- yoktu. Bundan barka Lozan müahedesinin imzetonmasını takib eden sebebler i- çinde devletler arasır lâhsızlan- >>va ve köllektif barışa doğru bir ce- Bu altı hafta içinde, 12 genel grev 169 azçok ehemiyetli ayaklanma, 39 çarpışma, 85 silahlı taarruz ve 24 bombalı taarruz, vuku bulmuştur. 345 kişi az çok ağır sürette yaralanmış ve 74 kişi ölmüştür. Faşist kurumları kapatıldı. Madrid, 17 (A.A.) — Bakan- lar meclisi, bütün İspanyada fa- şist ve benzeri kurumların dağı- tılmasına karar vermiştir. Nakil vasıtaları genel grev yaptılar Madrid, 17 (A.A.) — Bugün öğleye kadar burada bütün genel makliye vasıtalarına sirayet etmiş olan genel grev yüzünden sokak- lar bomboş ve bütün mağazalar kapalıdır. Sokaklarda yalnız piya- de ve süvari polis görülmektedir. Monarşist A. B. C. gazetesini yük- lü bir tevziat arabası şehrin orta- sında taarruza uğramış ve bütün gazete nüshaları yırtılmıştır. So- kakların halini fotografla çekmek istiyen bazı yabancılar hakarete ugramışlardır. Polis işe karışarak bir kaç kişiyi yakalamıştır. 'rak konferanslara iştirak etti ve bu gayeye varmak için kadrosu içinde Boğazları icabında Jaf edecek olan devletlerden bi- letler cemiyeti kesti. İtalya da zecri tedbirlerin tat- biki günündenberi bir vaziyette bu kurumun ile alâkasını alâkasızlık gösteriyor. Bu vaziyette cumuriyet - hükümeti ilahsızlanma kayıdlarının düğini bildirmiştir rı, uzak yakın, her memlekette sar ami bir kabule mazhar olmuştur. itibariyle haklı bu- hakkı elde etmek â yolu doğru ve dürüst buluyorlar. Notamız her tarafta sar 6 politikamıza karşı candan tezahürlere vesile olmuştur. İSPANYA CUMUR BAŞKANLIĞI İspanya cumuriyetinin kuruluşun- danberi cumur başkanı bulunan Za- mora, hiç umulmadık ve beklenmedik şartlar altında çekilmeğe mecbur kal- dı. İspanya kanunu esasi cumur başkar tabilirmiş. Fakat ikinci defa olarak bu hakkını kullanın da yeni meclis mecliş #sına karşı bir tdebirdir. Zamora, mem- leket efkârmda sol partilere doğru bir meyil hisseder. Ve ikinci defa ola- rak fesih salâhiyetini kullanarak mec- hisi fesheder. Filhakika netice cumur başkanının - düşündü; çıkarı Seçimde son partiler kazanır. Cumur başkanma, dolayı teb- rik ve kendilerini iktidara zetirdiğin- den dolayı da sol cenah partileri ta- rafından teşekkür edilmeli değil mi? Hiç de böyle olmadı. Yeni meclis, iç- timalarının birinde ittifaka yakın bir ekseriyetle ikinci fesih lüzumsuzdu kat sol cenahm iktidara — geçmesine yardıma karşı şükran borcunu bu şe- indelik ESKİ VE YENİ KURMAY GÖRÜŞMELERİ (Başı 1. inci sayfada) ingiliz hükümetinin murakabe- #i altında yapılacaktır. 2 — Kurmay müzakereleriyle İn - giltere Lokarno muahedesinin kendi- sine tahmil etmediği yeni bir mesuli- yet altına girmiyor. 3 — Kurmay müzakerelerinin baş- , Almanya unmış olması demek değildir. ile bir. anlaşmaya im ede- Tame le uzlaşma yolları- van ka ilâkis Almanyı varmak için müzakereler dev cektir. Kurmay müzakerelerinden efkârını sayfalarında aramak . 1904 senesinin nisanında ile Mısır ve Fas üze- . Bu anlaşmaya göre, e Fransaya Fasta, Fransa da lagiltereye Musir. üzerinde serbet veriyordu. Fas üzerinde büyük iktı - olan AL madan yapıldı diye, buna karşı mu - ir vaziyet aldı. Fas meselesi nin ancak erarası konfera örüşülüp halledilebileceğini hasım pilan bir anlaşma ile meselenin halle- dilmediğini iddi Almanyanın ileri sürdüğü bu iddin büyük bir mil- detlerarası buhranına — sebeb oldu. Fransanın on senedenberi müttefi Rusya bu aralık Uzakşarkta Ja- ponya ile harb halinde idi. Fransiz - Almanyanın bu vaziyetinden isti- fade ederek Fransa'ya karşı taarruza geçmek niyetinde olduğuna zahib ol- dülar ve korktülar. Fas. siyaseti diselerin aldığı cereyan, bu zaferi di. Çünkü ingilizler, Almanya'nın Fas ettikleri meselesi- yüzünden ihdas buhranı, dolayısiyle ye liz - fransız antantına karşı- bi hareket ketin Fransa kadar tüf olduğuna inanmışlardı. Buhra- mun en hararetli bir safhasın liz ve fransız kurmayları toplar muhtemel bir alman taarruzuna kar ları hazırladılar. İşte in: kurmayları arasmdaki temasların başlangıcı budur. Gerçi 1905 ve 1906 nız harbiye ve har başbakan haberdardı. İngiliz kabine- Si ancak 1911 senesinde, ingiliz par lamentosu da harbın başlayacağı sı - rada yani 1914 senesi ağustosunun üçüncü günü haber aldı. Kurmaylar arasındaki müzakere- der, Almanya'ya / karşı ve İngilterenin denizden ve karadan müşterek harb yapmaları esasına di yanmakta idi. Fran: Akdenizde vazife verildi Fransa'nın İngiltere Fransaya askeri yardım va detti. İngilterenin harba sürüklenme- rasında bu an: sayılmaktadır. Filhakika o zamanki dış bakanı Sir Eduard. Grey, İngilterenin harba iştiraki Kizumunu nız birakılamıyacağını söyl Büyük — harbt may — müzakerel yi — barba üi sunda ne dereceye kadar ümil oldu- Hu çok münakaşa edilmiş bir. tarih meselesidir. Üzerinde cildler dolusu İTALYAN-HABEŞ HARBI Habeşler bir zafer kazandılar İtalyanlar Ad babaya doğru yapacakları kati yürüyüşe hazırlanıyorlar Londra, 17 (A.A.) — Royter İtalyan piyadesi Dessie'ye var; ğından motörlü kuvvetler büyük yolu takiben Adisababa üzerine kati bir yürüyüş yapmaya hazır- lanmaktadırlar. Bu yol boyunca talyan tayyareleri devamlı ke- şiflerde bulunmaktadır. Bir kaç günlük bir suküttan sonra İmparator ile Adisababa a- rasında tekrar muhabere - başla- mıştır. Fakat imparatorun nerde olduğu bilinmiyor. Fakat öyle sa- mılıyor ki, imparator, Aşangi mu- harebesinden sonra cenubu garbi- ye doğru çekilmiştir. Ogaden cephesinde neler oluyor Ogaden cephesine gelince, O- kanlı muharebelerin cereyan ettiği şayiaları — dolaşmaktadır. Bununla beraber şimdiye kadar apılmakta olan çarpışmaların ileri müfrezeler arasında cereyan ettiği sanılıyor. 'den italyanlar — girme- ekilen veliahtın henüz bulunduğu hakkında hiç ber yoktur. Habeşlerin bir zaferi Somali cephesinde ise resmi Negallinin şimalinde mühim bir italyan koluna gece baskını yapan bir müfrezemiz, italyanlardan be- yaz asker ve subay olmak / üzere 321 kişiyi öldürmüş ve italyanları n eline mühimmat dolu altı kamyon ile bir generalin işaretle- rini taşıyan bir otomobil geçmiş- tir. İmparator habeş müfrezesinin kumandanı ile beş subayma nişan vermiştir. İtalyan tayyareleri yeniden Adi- sababa üzerinde uçtular Adisababa, I7 ÇALA.) — Roy: ter Ajansı bi B beb 3 ADGA boslar dıman tayyaresi, Adisababa üze- rinde alçaktan uçarak kırmızı ve sarı kâğıdlar atmıştır. Halk bu kâ- gıdları önce zehirli gaz sanmış ol- makla beraber geçen seferkiler- den daha az korku göstermi; Habeşistnaa 2000 asker daha gönderildi Roma, 17 (AA.) — |l piyade askeri bugün Napoli'den kalkan iki vapurla doğu Afrikası- na yola çıkarılmıştır. Üç nakliye gemisi daha hareket için emir bekk lTemektedir. İngiliz gazeteleri B. Çem- berleyn'in Viyana yolcu-| luğuna ehemiyet veriyorlar 17 (AA) — Osten Çem Viyana yolculuğundan bah- seden Niyuz Kronikl gazetesi, ba yol. culuğa büyük bir sıyasal ehemiyet ver mektedir. Bu gazete diş “Östen Çemberleyn'in - ingiliz siya- sasındaki büyük nüfuzu herkesçe ma. lümdur. Çemberleyn Viyanadan Praga giderek küçük antant devlet adamları. nın fikirlerini de alacaktır. lerald gazetesi de, Viyana- gu telgrafı neşretmektedi yi haber alan mahfillerde - Östen Çemberleyn'e - Avusturyayı - İtalya le. hindeki syasasnı değiştirmeye inandır. mak için İngilterenin gönderdiğ gayri resmi bir elçi sıfatiyle bakılmaktadır., tab yazılan ve münakaş rüp giden bu mesele üzerinde Filhakika bugün bu nevi mi zakerelere girişmek için ortada daha Lokarno muahe- n yardım. teahhüdi Nisan 1904 anlaşmasında böyle yar- dem vadi bile yoktu. Fakat 1904 sene- eden on sene hâd bir safhaya gir: bir vaziyet yoktur. 1905 Fas bulranı ortada bir askeri yardım vadi mev - cud olmadığı halde tere kurmay müzakerelerine kendili inden koşmuştu. Bugün teahhüdtere rağmen görüşmelerden çekinme tavrı vardır. Her iki vaziyetin ikisi de kur- maylar arasında bir. müzakere ol maktan başka aralarında hiç bir ben. zer tarafı yoktur. Kısa Dış Haberler * Varşova — Norveç dış işleri b kanı B. Koht bugün saat 15 de tay yare ile buraya gelmiş ve tayyare meydanında Polonya dış İşleri baka- Bi R ae nnni karşılanmıştır. * Berlin — Cumartesi günü Ber line gelecek olan general Göring'in o zaman Dr. Ekner'i kabul edeceği Dr. Ekenere bildirilmiştir. * Varşova — Salâhiyetli makam- lardan bildirildiğine göre, başbakan B. Koscialkovaki, yanında ziraat müs- teşarı B. Zaczinski olduğu halde bu pazar günü Budapeşteyi resmen zi- yaret edecektir. Bu ziyaret B. Göm- in 1934 de Varşovaya yaptığı ziyaretin iadesidir. * Moskova — Sovyet Rusya merkezi icra komitesi Afganistan bü- yük elçiliğine B. Boris Skvirskiyi ta- yin etmiştir. * Paris — Suriyedeki fransız kuv- -tlerinin mühim surette arttırılması ihtimali vardır. Bir kaç güne kadar bir senegallı tabur ile iki mitralyoz bölüğü ve iki de bombacı müfrezesi Beruta hareket edecektir. * Biyen — Üç motörlü bir alman askeri tayyaresi” Juranm Bern kıs- mında Biyen civarmda kâin Orvin kasabasına hâkim kayalara çarparak parçalanmıştır. İki ölü, üç ağır yaralı 23 Nisan Çocuk Haftasının başlangıcıdır. Bugünkü maçlar Ankara ayaktopu kurulundanı Bu hafta yapılacak lik maçları aşa. Haya yazılmıştır. Ankara Gücü alanında 8. 4. 936 CUMARTESİ. Gençler Birliği - Altın Ordu genç takımları saat 15.30 yargıç Ömer (D.S.) Altın Ordu - Güvenç Spor ikinci ta- kımlar 1645 yargıç Hâdi (6.B.) Muhafız Gücü alanında Çankaya - Güvenç Spor genç takım. har sant 15.30 yargıç Mehmed: (A.0.) | Ankara Gücü . Demir Spor ikinci ta | kımlar 16.45 yargıç Resai (A.0.)