26 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

26 NİEKA YasAnM> SON DAKİKA : Habeşler cenupta mu'#verret ediyor Londra, 25 (A-A.) —Ogaden cep- ! cenahtan daggah- medo ve sassabeneh'den merkezin ge- rilerine doğru sarkmaya başladıkları Şimal cephesine habeş takviye kıt- aları gönderilmeye devam ediliyor. İtalyanlara adisababa yolunu kapa- * meksizin ilerlemektedir mak için habeşler varrahailu'nun ce- nubunda çök küvvetli mevziler tut- muşlardır. Bütün takviye kıtaları bu mevzilere gönderilmektedirler. e gelince burada Çana gölü bölger italyanların bakardar mevki geçirdikleri söyleniyor. Mavi nil bu Çana- gölünden çıkarak akmaya baş- dar. Gocam bölgesinde italyanlar he- mnen hemen hiçbir mukavemet gör- Cenuptaki kanlı çarpışmanın tafsilâtı Londra, 25 (A-A.) — Somali - den gelen haberlere göre, Nasibu- mun askerleri büyük bir kahra- manlıkla harb etmekte, mevzileri- ne sıkı sıkı tutunarak her taarruzuna bir mukabil cevab vermektedirler. Birçok kan- h süngü hücumları olmuş ve ital - yanlar silâhça çok üstün bulunma- Tarına rağmen / merkezde ancak pek cüzi ilerliyebilmişlerdir. Buna mukabil iki cenahlarda şiddetli bir tayyare bombardım: ından ve topçu ateşinden sonra italyanlar hissolunur bir ilerleme göstermişlerdir. İtalyan - kolların- dan biri. Sassabeneh'i muhasara ve hücum ederken motörlü diğer kol Fafan nehri üzerinde ve Sassa- beneh'in elli kilometre kuzay ba - tısında kâin Daggahmedo'ya giri- yorlardı. Ogaden cephesinde italyan hat- tı şimdi bir hilâl şeklindedir. Ve müstahkem habeş mevzileri çev - rtilmek tehlikesine maruz bulun - maktadır. Eğer bu hilâlin iki uç- ları kapanırsa Nasibu ordusu da çevrilmiş olacaktır. Bundan dola- yı Nasibu'nun böyle bir ihataya uğramaması için geri / çekilmesi bekleniyor. Muharebenin başladığı 24 ni san sabahından beri her il da daha şimdiden binlerce ö yaralı vermiş bulunmaktadır. Almanyadan sorulacak sualler elçisi M. Korben tarafından M. Van Sittart'a tevdi edilen ve bununla raber bir güna resmi mahiyeti h: olmayan ufak muhtıra aşağıdaki nok- taların aydınlatılmasnı istemektedir: kendisini Almanyada sakin olan alman yi i sayıyor? 2.-B. Hitler, Almanyı olduğu hak 3. - Almanya karşılıklı yardım sis- irmeğe hazır midir, temine yoksa açmak fikrinde midir? B. Eryo seçim Liyon, 25 (AA) — B. Eryo, nutkunu verdi dafaa etmiş Golayisiyle yapılan bir toplantıda dün akşam uzün bir nutuk söyliyerek —son teşrü devre esnasında radikal hükümet Terin umumi finansı idare edişlerini mü. — Sözü harici siyasete nakleden B. Er yo, fransız - çekoslovak andlaşmalar Fransanın sön ümidi olduğunu söyle. mişt Japon dış siyasasının ana hatları * Tokyo, 25 (A.A.) — Japon makanizması © kadar uğraşmışlardır ki, anlı Mazlıkların asıl sebeblerine Japonyanın diş sıyasası bütün «« letlerle işbirliği yolu ile barışçıl ge- â hedef tutuyor. E; cendileri hakkındaki hattı ve tasvib ederler. devletleriyle ikde dostça münasebet- ler sürdürecektir. B. Numan Seyman İki konferansta hüküme- timizi temsil ediyor Cenevre, 25 (A.A.) — Mmiyetinin hazırladığı kadın ve çocukları koruma konferansına Cenevre baş kon. solosumuz B. Numan Tahir Seyman iş- tirak etmektedir. Bundan başka B. Seyman çocuklara yardım milletlerarası teşkilâtının bugün başlıyan konferansında da çocük esir Keme teşkilâtımızı temsil etmektedir. Muhafazakârların yeni bir grupu <£ Temdra, 25 (MA.) — Patlamento. n mabafazakâr azccından bir çoğu, İyeni bir grup kurmaya karar vermişler, İlir. Bu grupun gayesi, manda altındaki inemleketlerin menfastleri ile uğraşmak Blacaktır. Grup, manda sahibi olan dev. İetlerin bu memleketler üzerinde ege- daenlik haklarını tam olarak - kurmay, 'e bu hakkın başkalarına - devredilmesi İçin girişilecek her türlü teşebbüsleri iletler ce. Kıral Fuad ağır hasta (Başı 1. PRENS FARUKA GE TELGRAF Londra, 25 (A.A.) — Saat 14,30 da burada bulunmakta olan Prens Faruk'a gelen bir telgrafta Mısır kıralının vaziyetinde bir de- lik olmadığı bildirilmektedir. sayfada) EN Veliaht istendi Kahire, 25 (A.A.) — - Bugün öğleden sonra kıral Fuad'a yapı lan kan enjeksiyonundan sonra ahvali sıhiyesi biraz eyileşmiş ise de vahim olmakta berdevamdıı aht Prens Faruk'un tayya - Kahire'ye gelmi iste - neceği yayıntıları dolaşmaktadır. Niyabet meclisinin kurulması Kahire, 25 (A A.) Siyasi mahfiller, Kıral Fuad'ın hastalı 'nın vahamet kesbetmesi dolayısi: le niyabet meclisini nkurulmı zım olduğu fikrindedirler. Meclisin, Prens Mehmet Ali, es- ki başvekil Nesim Paşa - ve Mısı - rın Paris elçisi Fahri Paşadan mü- Yarıda bırakmıya çalışmaktadır. ULUS DIS HABERLER B. Çemberleyn in Viyana yolculuğunun sebebi Viyana, 25 (A.A:) — Osten Çember. deyn'in Viyanayı ziyareti bütün tekzib - lere rağmen açıkça siyasi mahiyette ol. muştur. Çemberleye, yalnız Avusturya 'da bulunmakla kal- yer ile de , kıralcılığın Avus- Tüzümüna — muhatabini kandırmaya çalışmıştır. B. ÇEMBERLEYN PEŞTEDE Budapeşte, 25 (A-A.) — Östen Çemberleyn bugün buraya gelmiş- tir. İngiliz elçisi Knox'un misafiri olacaktır. İngiliz mahfillerinde bu yolcu- Tuğun yalnız malümat edinme ma- hiyetinde olduğu söylenmektedir. Filistin karışıklıkları YABANCI PARA VE NÜFUZU İLE Mİ OLMUŞ? Londra, 25 (AA.) — Deyli Teleg- in Kudüsten aldığı bir ha. şvik edilmiştir Gazete, dışardan ehemiyetli - mikdarda para gelerek dağıtıldığını ve bazı arab. darın birdenbire zengin olmaları sebebi hakkında yapılacak tahkikatın enteresan ifşalara yol açacağı şüphesiz bulunduğ'u. 'nu kaydediyor. Yafa, 25 ÇALA.) — Han muhabiri, Yafa şehrinin ölü bir belde manzarası arzetmekte olduğunu haber yermektedir. Ticaret, Yafa'da tamamiy- de dürmüştür. 'netlerini muhafazaya tefVik etmişlerdi Arablar, camilerde namazlarını 'tan sonra hiç bir hâdiseye meydan ver- mmeden dağılmışlardı Hayfa, Tulukarâm ve Amman'da bir takım gösteriler yapılmış ise de cide da yahudi. mahallesinde çıkan yangı zararlara sebeb olmuştur. 'Yahudi mahfilleri, vaziyetin süküna doğru geçmekte olduğunu / söylemekte. dirler. Fakat arablar, talebleri tamamiy. le yerine getirilimedikçe silâhlarını bı rakmamağa azmetmiş olduklarından yz gidişlerini tesbit etmek ü- zere bugün bir toplantı yapacaklardır. Hindistanda Müslümanlarla mecusiler arasında çarpışmalar Londra, 25 ÇAA cusilerle müslümanlar a: çarpışmalar olmuş ve 12 kıtaları güvenliği inde etmiştir . Bulgar bakanları Kırala izahat verdiler Sofya, 28 (A.A.) — Bugün saat 10 da kıral, başbakan ve diğer bütün h: kanları sarayda kabul etmiştir. B kanlar, dört saat kralın yanında kal- di bakanlıklarmca şi ESTONYA GENEL KURMAY BAŞKANI SOVYET RUSYADA Reval 25 (A.A.) — Estonya genel kurmay reisi General Huk, Sovyet Rusya genel kurmayının daveti üzerine yanında kurmay erkânı ve sövyetlerin Estonyada- ki ataşemiliteri olduğu halde Rus- yaya gitmiştir. Orada bir — hafta kalacaktır. B. KOHTA SOVYET RUSYADAN AYRILDI Moskova, 25 (A.A.) — Norveç dış bakanı Leningrad'da 24 saat kaldıktan sonra Sövyet Rusyadan ayrılmıştır. SEÇİM BA Paris, 25 (A.A.) — Ateş haç teşkilâtı Şefi Albay dö La Rok şunları söylemiştir: “ — Bizmi uzlaşma için yükseli- tığımız sesi taklid etmeğe çalışan ve fakat ona kin velveleleri tıran, vatan için çalışmak iddi: sında bulunân ve fakat onu bilmem ne çeşid bir dikta - törlüğe — doğru — götüren — al lâktan bahs etmeğe cesaret eden ve fakat sabıkalılarla ve mi leşerek bir takım tecavüzlerde bu- lunan ihtilâlciler, bizim ateş haç idealine olan bağlılık ve sevgir zi kuvvetle belirtmekten başka şey yapmış olmuyorlar Albay dö La Rok, miştir ki “ — Fransa, bolşevik diktatör - ilâveten de - Londra, 25 (A.A.) —. Royter ajansı, B. Hitler'e gönderilecek süallerin fransız muhtırasından daha yapıcı bir şekilde olacağını, zira, B. Eden'in görüşme esasları bulunmasına elverişli iyi bir neti- ceye varabilmek için mümkün olan her şeyi yapmayı şiddetle is- tediğini bildiriyor. Bununla beraber, İngiltere, Al- manya'nın andlaşmalarla güvenli- ği tekrar kurmak için daha fazla yardımda - bulunmak - lüzumunu gözden uzak tutmamıştır. St temsil edeceği bentrop Cenevrede Almanyar söylenen B. Sayfiyede bulunan B. Eden sa - h günü buraya gelecek ve sualler, çarşamba günü fransız seçiminin ilk neticeleri belli olduktan sonra kabineye verilecektir. Zanne: ğine göre, sualler, Berlin'deki in- giliz büyük elçisi tarafından ya - zılı muhtıra şeklinde verilecek ve sonra neşredilecektir. Alman cevabının Milletler Ce - miyeti konseyinin 11 mayısta top- lanmasında tetkik edilecek ve bu suretle Ren meselesi ” ruznameye gireceğinden bu toplantı için Al - manya'ya da davet gönderileceği zannedilmektedir. Almanyanın bu daveti kabul edeceğini / gösteren belgeler vardır. Bu takdirde Al- manya'yı Cenevre'de Fon Ribben- trop temsil edecektir. i etrafında Fransa, sual list malumat istedi Londra, 25 (A.A.) — Fransa elçisi ingiliz dış bakanlığı daimi sekreterini ziyaret ederek Alman- yaya verilecek sual listesi hakkın- da hükümetinin bazı tememnileri- ni bildirmiştir. 5 $ŞLARKEN , Halk cephesi ve Ateş haçlılara göre ransanım isted iği sulh lüğü istemediği gibi fasizmi ve hitlerizmi taklid etmek de isteme- yiz. s,25 (ALA.) — Halk cep- nutkunda şöyle demiştir * — Biz, köylü, amele, burjuva- dan mürekkep otuz sekiz milyon fransızın tröstlerin menfur ve bu- dalaca gaddarlıklarına karşı uz - laşmalarını istiyoruz. İç rejimleri ne olursa olsun bü- tün milletlerle sulh halinde yaşa- mak arzusundayız. Biz, silâhlan ma yarışının durdurulması, karşı- leklı yardım yapılması ve milletler münasebetlerinin Milletler Cemi- yeti andlaşmasının on dokuzuncu edilmesi su- retiyle hak birliği dairesinde vü - cude getirilecek bir sulh istiyoruz. Almanyaya neler sorulacak? Bugünkü tahminlere göre Almanya, görüşmeyi kabul edecektir. Bu - takdirde Almanyayı Cenevrede fon - Ribbentrop temsil edecektir — Iyi haber alan mahfillerde söy- lendiğine göre, fransız elçisi, no- özenle tetkik edecektir. Lord Halifaks Berline mi gidiyor? Londra, 25 (A.A.) — İngilizle- rin hazırlamış oldukları sualler Berlin'e gönderilmeden evvel fran- sızlarla ingilizler ve ingilizlerle belçil arasında -yeni görüş- . meler yapılmıştır. Öğrendiğimize göre dün sabah B. Korbin ile B. Van Sittar arasında bir. görüşme vuku bulmuştur. Bu görüşme sıra- sında dış bakanlık müsteşarı, sual- ler hakkında ve bilhassa Avustur- Çekoslovakya, ve Litvanya'yı lendiren noktalarına dair iste- nilen izahları vermi İngiliz notasının - fransızların kaygularından ilham almış olma- sı ihtimali vardır. Bununla bera - ber nota yalnızca ingiliz görüşü - 'nü göstermektedir. Bundan başka notanın bir hava paktı vücuda getirilmesi irmekte olduğu / ri- vayet edilmektedir. Lord Halifaks'ın Berli, reti hakkında şimdiye kadar 'nüz bir karar alınmış değildi B. Hitler bazı suçluları affetti - Berlin, 28 (AA.) — B. Hitler, bir. P kararamği hai şaşim, AAi alanlar şunlerdere 1 — Nezi idesli retkeşlik karşı fazla gay- kanunlar hü- 2. — Nazi teşkilâtları sanla tecavüzde bulunmuş olduklarından dolayı mahküm edilmiş olan kimseler. 3. — Bizzat B. Hitler ve nazi reis. derine hakaret etmiş olanlar, Emden subaylarına Vaşington'da verilen ziyafet Vaşington, 25 (A.A.) — Alman Em. den kruvazörünün subayları, şehri ves- men ziyaret etmek üzere buraya gelmiş- derdir. Şereflerine deniz bakanlığı tara. fından bir ziyafet verilmiştir.