28 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

28 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

GANİSAN 1926 54t — SON DAKİKA : Kıral Fuad ağırlaştı, vaziyet ümitsiz Kahire, 27 (ALA.) — Royter'der Tngiliz, italyan, fransız, — isveç üeviçre'li beş doktorun fedakârca yetlerine rağmen kıralın — küvveti doğru gitmektedir. Kıralın baş doktoru 've şhasi dostu misırlı Şahin de çok has. tadır ve bir hastanede yatmaktadır. Bu sebeble, kıralın sihat bültenlerinde onun ismine rastlanmamaktadır. Bu sabah Kahire'de çok müessir sah- 'neler cereyan etmiştir. Şu sırada 2 bin talebeden mürekkeb bir alay kıralın hati için dualar okuyarak saraya doğru itmektedir. İçlerinden bir kaç kişi def. teri imzalamak üzere saraya kabul edil. mmişlerdir. Kıral şehride değil, Kahire'- Gen bir kaç kilometre uzakta Kubbe sa- yayında bulunmaktadır. Kıraliçe yanın. Bu sabah neşredilen bültende de- iliyor aralın vaziyeti, dün akşam kan de- veranının birdenbire yavaşlaması yüzün- 'den vahâmet kesbeti Hastalığın uzama mak hususundaki güçl Başbakan bu sabah / Röyter ajansı muhabirine kıral Fuadın sıhhi vaziyeti. 'nin dün gece daha ağırlaştığını ve inta- u bu- 'nin büyümesine engel olmak imli dunmadığını söylemiştir sire, 27 (ALA) — Royter: n aylesi erkânı ılmışlardır. , 27 ÇA.A.) — Royler: kendini / kaybetmişti karalın ıda vermek mecburiyeti hasıl olmuştur. On bin yahudi Tel- Avive sığındı Kudüs, 27 ÇAA.) — Havas ajansı. riben 10.000 kişi kadar olduğunu haber vermektedir. Tekaviv resmi makamları bunlara yardım etmek üzere — gereken tedbirleri almışlardır. Son defa zuhura gelen yangının ver. diği zararın 10.000 ingiliz lirası kadar olduğu sanılmaktadır. Arab kurumları grevi arttırmağa ka- ar vermişlerdir. Bundan sonra, yalnız Filistinde değil bütün yakm şarkta ya- hudi mallarına karşı boykot yapacak- dardır. Arab çetelerinin Nasra - ve Deisana hücum ederek oralarda bir çok çi leri ateşe verdikleri söyleniye İtalyan ordusu dün Adisababa üzerine yürümeğe başladı Habeşlerin nasıl mukavemet edecekleri henüz belli değil - Italyanlar cenup istih- kâmlarını kolay aşacağa benzemiyorlar Ror (A Havas ajansı bildiriyor İyi haber alan mahfillerin söy- lediğine göre, şimdi Dessie'de top- danmış bulunan . sitalyan - kıtaları bugün cenuba doğru ileri hareke- tine başlıyacaklardır. Londra, 27 (A.A.) — Muhte- kaynaklardan gelen haberlere göre, şimal cephesinde italyan or- dusu Adisababa istikametinde riye doğru bugün harekete başle mıştır. Bu kısımda habeşlerin na- sıl bir mukavemet göstereceklei şimdiden tesbite imkân yoktur. Bu cihet ancak bir kaç gün sonra belli olacaktır. Cenub cephesinde ise General ) — Graziani ordusununtaarruzu Ve- hib paşanın kurmuş olduğu Hin denburg müdafaa hattı önünde henüz belli başlı hiç bir muvaffa- kiyet kazanamamıştır. İtalyan teb- Tiği resmileri kaç gündür süren neticesinde an- burg hattn caklardı Dessie, 27 (A.A.) — Dessienin kolay kolay aşamıya- cenubunda motorlu italyan kolu- 'a gayrı muntazam küçük bir ha- beş kuvveti taarruz etmiş ve kısa bir müsademeden sonra habeşler dağıtılmıştır. Nöyyi andlaşmasiyle alâkalı bir bulgar tekzibi Sofya, 27 (A. A.) — Bulgar a- jansı bildiriyor: Son günlerde sarayda kıralın baş- kanlığı altındaki kabine toplantısın. da, Nöyyi andlaşmasiyle tahmil olu- 'nan askeri kayıtlar ve saire gibi Bul- garistan'ın milletlerarası taahhütleri- 'ne ait meselelerin gözden geçirildiği hakkında bazı yabancı gazeteler ta- rafından verilen haberler tamamen a- sılsızdır. Bu toplantmın sonunda neşredilen resmi / tebliğde de tasrih edilmiş olduğu gibi bu toplantıda yal- 'nız iç meselelerden bahsolunmuştur. Küçük antant blo bildirdiğine gi tan başvekili B. Koscialkovak'nin zi- yareti ve miralay Bek'in yakında yolculuk, Lehis- Yugaslavya ir yakınlaşma vukuu içi yayetleri kuvvetlendirmektedir. Binaenaleyh, iki hükümet arasın. da bir yakınlaşma yapmağa — teşeb- büs etmek için zamanın uygun oldu- u sanılmaktadır. Bu yakımlaşma, Peşte'ye yaptığı yolculuk esna; acar - leh anevi bağlarını tekrar Yücuda getiren B. Bek'in siyasasına 'uycun görünmektedir. değilse bile gevşemesini int Çekoslovakya'yı rakibleri l teşeb. süslerine karşı açıkta bırakabilecek. ir. Macarsitan bu suretle tadil düş. manlarının cephesini bozmuş olacak. tır. Bununla beraber Yugaslavya ile gerginliğin giderilmesi Yugoslavya ta lan bazı müsaadekârlıkları ge- ku gevşiyor mu? 4 küt ihtiyar etmesi, ve yalnız hırva- tistan hakkında değil, Triyanon and- şması gereğince Yugoslavyı ilen Lebaka ve Banat hakkında da böyle hareket etm: 'ya karşı olan isteklerini ihlâl etmek vardır. Öte taraftan leh'liler, ekalliyet nn- Taşmazlıklarının halli hususunda Ce- koslovakya üzerinde bir tazyik v tasına sahib olmaktan hoşnud olmak- la beraber, Çekoslovakya'nın duru- mu fazla zayıflatmanın tehlikeli ola- cağından da bihaber değillerdir. Leh mahfilleri, B. Koscialkovsk; nin ziyaretinin sadece bir nezaket zi- yaretinden ibaret olduğunu - söyle- mektedirler. Bununla beraber Alman- ya'nın yaptığı gayretleri de hesaba katmak ve Anşluss'un gerçekleşme- sini temine elverişli saydığı Çekoslo- vakya'nın infi gor olmasını dilediğini de unutmamak lâ- v yakınlaşmasının aynı zamanı Asmara, 27(A.A.) — Alman haber alma bürosu hususi muha- birinden alınan telsiz telgraf: Dün 3000 kamyonluk bir. kol Dessie'den cenuba doğru yola çık- Bu kol, bir kaç gün önce 'den hareket etmiş olup oldukça hızla ilerlemekte olan yer- Ki müfrezeleri takib edecektir. Bu kamyon 'kolu, en modern techizat- la cihazlanmıştır. ve bir çok kam- yonlarda küçük tanklar bulunmak- tadır. İtalyan tayyareleri Adisababa üzerinde akrobasi yapıyorlar Adisababa, 27 (A.A.) — Roy- ter Ajansı bildiriyor: bah, bir italyan tayyaresi şehrin üzerinde gayet alçaktan uçmuş ve aşağıya kâğıdlar atmış Prens Starhemberg B. Şuşnig e meydan okuyormuş 'KBĞ eeei Prani SADAT Üa yaeez < lerin, Başbakan Şuşnig'in bile bu- Hanadığı. d ÜĞ teplantarında bi nübek GEĞARE Kaalili ber Bakanın pek de lehinde olmadığı için Avatturya Ajansının verme - diğini sandığımız bu nutak ingi- biz güzelelerinde tefsirlere yel aç ve bundan, Prens Starhem- Düi . Sumiğe meydan okudüğü manası çıkarıl- Prons Starhemberg Londra, 27 (A.A.) — Prens Starhemberg'in dün söylediği nu- tuk, gazetelerde tofsirlere sebeb olmaktadır. Bu nutuk, B. Şuşnige karşı bir meydan okuma mahiye- tinde tefsir olunuyor. Deyli Telg- raf gazetesi, nutkun bilhassa B. uşnig'in haymver'i silâhsızlar Tltmak ârzühlma kars ll Şuşnig'in taraftarlarına karşı hi cumlar ihtiva ettiğini bildiriyor. Deyli Herald Prens Starher berg'in nutku ile iktidar savaşının açığa vurulduğunlu, bunun şimdi grup arasında cereyan ettiğini, Starhembergin va- ziyetini korumağa ve - sağlamlaş- tırmağa karar vermiş olduğunu bildiriyor. Gazeteye göre, Haymver / şef- lerinden bir çoğı panyon rezaletinde parmı dı. Para alan şahısların $ ve B. Şuşnig bir kaç defa bu İisteyi neşrettire- ceğini bildirmek suretile tehdidde bulunmuştur. Buna binaen Avu: turya kabinesinde yakında de; şiklikler beklenmelidir. Her parti bu münasebetle ötekini takbihe karar vermiş bulunmaktadır. utkı B. Şuşnig'in bir 27(A.A.) esnasında söyleçi rektirecek, hiç olmazsa erazi hakkın- zımdir. le demiştir kiz ve kanadları adetâ binalara sürü- lecek şekilde şayanı dikkat akro- basi hareketleri yapmıştır. Mareşal Badoglio'nun habeş milletine beyannamesi Adisababa, 27 (A.A.) — Bir ilalyan tağyireai baruabahfadis. ababa üzerinde uçarak Mareşal Badoglio imzalı aşağıdaki mealde beyannameler atmıştır: *“Şoa milleti, beni dinle, Ben, muzaffer italyan ordusu- nun başındayım ve Allahın yardı- mile Adisababaya geleceğim. Ne- caşi, esas ordusu ve askerleri ile beraber ölmüştür. Bize karşı yola çıkardığı yedek orduları da yok e- di Sokota ve Des sie bizim elimizdedir. Bi beyannamelerle babeş mü "Avam kamarasında B. Eden bir çok suallere cevab verdi Londra, 27 (A-A) — v tetkik etmekte olduğunu söylemiştir. Bir işçi mebus Avusturyanın bu ha- le Sen — Jermen — andlaşması- 't bozmuş olup olmadığını sorması ü- zerine B. Eden, bu andlaşmayı imza et- miş olan devletlerin hareketi üzerinde ilecek beyanatta bukunmamağı B. Eden, italyan . habeş anlaşmazlı 1 hakkındaki suallere de cevab vere- rek İngilterenin öteki devletlerle birlik- te şimdikilerinden daha şiddetli ekonomi ve finans tatbikine hazır bu- lunduğunu söylemiştir. B. Eden, petrol ambargosunun Ame- rikanın hareket tarzı dolayisiyle tesir- siz kalmaya mahküm olup olma: aline cevab vermemiştir. işçi mebus son zamanlarda İtal- a dokuma ithal e- dildiğini söylemiştir. B. Eden, buna şu cevabı vermiştir Böyle bir şeyden haberim yok. Be- bildiğim, ticaret bakanlığının zecri tedbirler tatbik edileli beri İtalyadan Başka bir işçi saylav da, Süveyş ka- nalından - italyan ordusu gazlar geçirilmesinin yasak Cenevrede metten sormuştur. nacağını hatırla müşterek bir hareket husuz vermenin milletler cemiyeti kurumları. va aid olduğunu bildirmiştir. Manda altındaki yerler hakkın- da B. Baldvin'in beyanatı Londra, 27 (A.A.) — Avam kama. rasında hükümetin manda altındaki top- başka bir devlete devrini der- edip etmediğine dair Sir Vilyam'ın sualine cevab veren başbakan Bald- vin, bu toprakların umumi harbten son- ra itilâf devleti da. paylaşılmış olduğunu hatırlatmış ve demiştir ki *— Eğer böyle bir mesele ortaya tılaca kolursa, hükümet avam / kamı sına müzakere fırsatını vermeden hiç bir teahhüde girişmiyecekteir.” “— Avusturya'nın arsıulusal bü- yük anlaşmazlıklara karışmadığını görmekle bahti, Fakat vaziyet Avusturya için bile karanlıktır ve göründüğüne göre, Avusturya'nın temel kurumlarına karşı bir hücum hazırlanmaktadır. Bu hücum yapıl- deği takdirde buna cevab vermeğe hazırız. Şuşnig, Dolfus'un otorite gütmeğe azmetmiş olduğunu aöyliyerek sözünü bitirmiştir. Sayfa 3 - DIŞ HABERLER Uğ bin kamyon Adisababa yolunda Mareşal Badoglionun habeşlere beyannamesi : Bize karşı gelir ve yolları bozarsanız. he r şey yok edilecektir letini selâmlıyoruz. Ben hiriz habeş milletinin yok olmasını is- temiyorum. Biz, sulh ve medeniyet getiriyoruz. Aranızda kavga ede- sizler, memleketinize döni Harb yapmayınız. Tarlanızı 'nüz ve ticareti vi güvenliğe bakan pol öteki kurumlara karşı koymayınız. Yolları bozmayınız ve orduma mukavemet etmeyiniz. Bizim, sizin hayatınızda, malınızda, paranzda gözümüz yoktur. Fakat eğer ordu- ma mukavemette bulunur ve yol- ları bozarsanız, o zaman italyan kolları merhametsizce üzerinize atılacak, italyan tayyareleri sizin üzerinizde kital yapacak ve yaşı- yan her şey yok edilecektir.,, izle uğraşınız. U- Bükreşte B. Menemencioğlu şerefine ziyafet Bükreş, 27 (A.A.) — B. Titü- lesko, B. Numan Menemencioğlu larile dıı bakanlığı Seval Badülesko, ıngılıı, sövyet yüksek memurları, Romanyanın Ankara orta elçisi ve türk elçiliği » vurları hazır bulunmuşlardır. B. Titülesko, Atatürkün ve B. Karolun kaldırmışlardır. Bükreş, 27 (A.A.) — B. Me- nemencioğlu, Başbakan Tatarcs- koyu öğleden önce ziyaret etmiş ve öğleden sonra da yanında Titü- lesko olduğu halde kıral tarafın. dan kabul edilmiştir. Elen parlamentosu HÜKÜMETE GÜVEN REYL VERMEĞİ KARARLAŞTIRDI Atina, 27 (A.A.) — Saylavlar kurulu bugün hükümetin proğramını görüşme- ye başlamıştır. Liberal grupu öğleden önce yaptığı bir toplantıda hükümete itimad vermeyi kararlaştırmıştır. Halkçılar hükümete karşı müsamahıa göstermeğe karar - vermişlerdir. Milli halkçılar da aynı süretle hareket ede- ceklerdir. Kısa Dış Dış Haberler: * Moskova — Ulanbator'dan bil- tirdiği yüksek memurların idamına başlıca sebeb bu memurların müs- tevlilere ve bunlar tarafından Man- çuko'da kurulan şiddet rejimine kar- 4 kin beslemekte olmalarıdır. * Atina, — 27 parça harb gemi- si perşembe günü kıral tarafından teftiş edildikten ve geçit resmi yapıl- dıktan sonra manevra için Ege deni- zine açılacaktır. İLÂN İranın Mazenderan vilâyetinde Echref beldesinde yapılmakta ©- lan basma fabrikasının bir kı: şaat İran Devleti Sanaat Umumi Müdürlüğünce münakasaya ko- nulmuş olduğundan, buna iştirâk etmek istiyenlerin inşaat şartna- mesini ve haritasını görmek üzere Ankara İran Büyük Elçiliğine mü- racaat etmeleri lüzumu beyan olu. A TTTT