28 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

28 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

22 NİSAN 1936 SALI Yugoslavya naibi Prens Polün yıldönüm Kıral Aleksandı'ın 1934 yur ilk teşrininde M bir şekilde — öldür Yugoslavya — kırallığı yapmakta olan — sonaltes Prens Pol, 27 nisan tarihinde 43 yaşına girmiştir. Bu münasebetle, dost devletin sayın şefinin hayatını aşa- ifida yazıyoru: Yugoslavya kırallığı naibi sonaltes Prens Pol, müteveffa Aleksandı'ın amcası olan Prens Ar - 'sen Karageorsiyeviç'le Prenses De- yf di Sun Donato'nun oğludur. 27 isan 1893 tarhinide Sen Petersburz da doğmuştur. Genç yaşında annesi tmiş ve 1903 de, —müteveffa ânci Piyer'in tahta- çıkışm - dan sonra öteki prenslerle birlikte Belerada gelerek orada 1904 den 1912 ye kadar İ yapmış - tır. O yıl Balkan harbı çıkmış, fe bu harb biter bitmez genç prens In - ral ikinci resim sergisi kurmuştur ki, hakkında Yugoslavyada olduğu ka - dar yabancı memleketlerde de bir çok yazılar yazılmıştır. Müteveffa Kıral Aleksandrın daima yakın bir yardımcısı olmuş ve kendisi tar dan mühim memuriyetlerle yabancı memleketlere gönderilmiştir. Böyle- ce, Yugoslavyada amme işlerinin in - ını çok yakından takib etmiş ve .bebten müteveffa kıral ken: tiği arzu üzerine, kızılhaçın yeniden lanması sırasında bu kurumun ayrıca Tu- havacılık ve olmuştur. Kendi tarihinde, yunan premsi x1 olan prenses Olga ile evlenmişt İki oğlu vardır. Bunlardan Prens A - deksandır 13 ağustos 1924 de, Prens Nikola da 29 haziran 1928 de doğ - dolayı size teşekkür ederim. Bu iti- madı hakketmeğe çalışacağım. Hak- Telrika: No: 45 Evlilik ve Ötesi Jak ŞARDON Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR Yazaı Odet, pencereye yaklaşarak: — Sen nehrinin manzarası gider, sana Fili; yorum, hâlâ çalışıyor... .. Oturdu ve Bert onun, uzamış olan yü- zünde daha büyümüş görünen gözlerine baktı. Odet, gülümsemekte devam etmekle be- Faber birden bire sarararak * Eim hatırın da mı? Beni tanımaz gi — İyice hatırlıyorum. İlk gördüğüm in - san sendir Odet, gözlerini drvardaki saattan ayırmı - yarak —ii tası. Öği zamaru İep çıkar, Fransız seçiminin ilk kısmı bitti (Başı 1. inci sayfada) 21 radikal sosyalist namzed olup hepsi Halk cephesindendir. Öteki 19 müstakil radikal sosyalist, 23 sol cumuriyetçi ve 8 halkçı demokrat merkeze mensub gruplardan, 57 cumuri- yetçi, 10 müstakil de muhafazakâr grup- Tardandır. Müşahidler başlıca. -komünistlerin kazanacağını sövlemektedirler. Eski par. Tümentoda 10 komünist mebas vardı, yeni mecliste 30 kişi kadar olacakları söylenmektedir. Öteki muhtelif partile- rin kuruluşu karşısında hissedilecek deği- şiklikler olmıyacağı sanılıyor. Kabine azâlarından dördü inci tura kaldı. Paris, 27 (ALA.) — Bugünkü kabi. 'meyi terkil eden 18 zattan, sağlık baka- ni saylavl k için namzetliğinden vaz geç- miş, BB. Flanden, Pietri, Bonne, Telye, Mandel, Frossanr Şapdöleni Besse mebus seçilmiş, BB. Delbos, Dea, Gernü ve Stern ikieni tura kalmıştır. Kabinenin öteki azâları senatördür. Şimdiye kadar 183 mebus seçildi Paris, 27 (A.A.) — İç bakan- lığından bildirildiğine göre, par- Tamento için 618 mebustan bu de- fa yalnız 183 mebus seçilmiş ve ö- tekilerin seçilmesi, nisabı ekseri- yeti temin edemediklerinden 3 mayısta yapılacak ikinci seçime kalmıştır. " B.Van Zeelandın Varşovadaki ziyaretleri »va, 27 (A.A.) — Polon- ya dış işler bakanı B. Bek, bu sa- bah Belçika baş ve dış işleri baka- nı B. Van Zeeland'ı ziyaret etmiş ve B. Van Zeeland da bundan son- 'ra Polonya başbakanı B. Koscia- İkovski'nin ziyaretine gitmiştir. B. Van Zecland saat 13 de meçhul âskef mezarına bir çelenk koymuş ve sönra belçika elcisi tarafından verilen öğle ziyafetinde hazır bu- Tunmuştur. Polonya hükümeti Para işleri hakkında bir karar- name çıkardı Varşova, 27 (ALA.) — Neşredilen bir kararname gereğince, yabancı mem- İeketlerle yapılan bilcümle döviz mua- amelâtı resmi kontrola tâbi tutulmakta. taşı için izin vermeğe salâhiyetli bun- dan böyle yalnız Lehistan develt ban- kasıdır. kımda aldanmıyacağınızı umuyo - Paris ve Londra'ya giderek fransız ve hükümetleriyle çok mühim gö- rüşmelerde bulunmuştur. Bu görüş - Pek hoşuma in yazı odasını göstermi- gene ge- kold. dedi. Filip' ULUS Sir Çembrleyn B. Gömböşle konuştu Budapeşte, 27 (A.A.) — Müte- nekkiren seyahat etmekte olan İn- giltere sabık dış işler bakanı Sir Östen Cemberleyn dün başbakan B. Gömböş ile bir saatten fazla görüşmüş ve bilahare naip amiral Horti tarafından kabul edilmiş- tir. Sir Samuel Hor deniz bakanı'oluyor Londra, 27 (A.A.) — Morning Post gazetesi, tekaüdlüğünü iste- mis olan deniz bakanı Lord Mon- sell'in yerine gelecek hafta eski Samuel Hor'un ge- Londra; Z7 ÇA:A.) — Morning xzdığına göre, Sir Samu- el Hor, Sir Bolton Eyres Monsellin yerine bahriye birinci lordluğunu kabul etmi; İngilterenin Almanyaya soracağı sualler etrafında Londra, 27 (AA.) — Deyli” Meyl gazetesi, alman barış teklifleri hakkın- daki ingiliz suallerinin oldukça kısa bir belge teşkil edeceğini Ve Avrupa'da ge- mel bir hal sureti görüşmelerini bir an önce temin edebilmek için uzlaşıcı ma- hiyette olacağını yazıyor. Almanya'nın maktadır. H Suallerde Almariya'nın sömürge is. 'tekleri de mevzuu Bahsolacaktır. Atlas denizinde İmdad istiyen gemiler Nevyork,27 (AnA-) — No:veç yük gemisi İvanhoe Atlartik şimalinde kazaya uğramış, yardım istemekte- dir. ” Londra, 27 (A. A.) — İngiliz bandıralı Sen Kenten vapuru imdat işaretleri çekmiş, geminin su aldığını haber vermiştir. Bremen alman ge- misi Sen Kenten'in imdadına koştu- ğu ve öğleye doğru kaza yerinde bu- Tunmak ümidinde olduğu bildirilmiş tir. Pilsudski ve Vaşington vapurları da tehlike yerine gitmektedirler. Nev Orlean'dan Liverpol'a giden Rüşpul yük gemisi de imdat işaret- leri çekmiştir. Normandi. gemisi tamir edildi Havr, 27 (A. A.) — Normandi yolcu vapuru bugün tamirden çıka- caktır. Bu tamir, en ziyade, geminin fazla hızla hareket ettiği zaman yap- tığı şiddetli sarsıntıların - giderilmesi içindir. Gemi Atlantik denizinde tec- de melerin mutlu neticeleri, sonradan kendilerini yugoslav dış sıyasasında | rübeler yapmak üzere salı akşamı ha- hissettirmişlerdir . reket edecektir. ——— ©| Filip salona girerken, okşayıcı bir eda il, — Sizden şikâyet ediyordum, dostum. Filip, Bert'e doğru dönerek : Bugün gecikmiş değilim. Benim, mi- — safirlerime hürmetim vardır. Zaten hiç bir vakit geç kalmam... Bert pek sevimli bir ha- liniz var. idi. Filip neşeli görünüyor idin. Kocası kahve fincanını Sonra izah etti: Yemekte, tatlı bir beyaz şarapla dolu ka- dehini dudaklarına götürürken Bert, masa - 'nın üstünü kaplıyan güzel şeylere, Fili; karısına gösterdiği ihtimamlara, onları çe" reliyen saadet ve zarafet havasına dikkat ediyordu. Odet'in sıkmtılı hali geçmiş hitab ettikleri zaman her vakitkine benze - " miyen bir heyecan ve canlılıkla konuşuyor- — Nekahatin az sürdü. Seni ziyaret etti- Yemekten sonra küçük salona geçildi. ne bıraktığı zaman Ödet kendisine bakarak: — Bert sizi mazur görür, dedi mahrem konuşmak istiyormuş gibi, arkada- şır” alıp bir kanapeye oturttu. dim. ris'e gelecek. ve ikisi de Bert'e Bidiyor mu idi? — Elbet.. ilâve etti: şöminenin üzeri- ve daha — Çalışmağa başlamadan biraz dışarı çıkmağa pek ziyade ihtiyacı var. Bruyyöri' - 'nin romanını okudun mu ? — Ben köylünün biriyim, Okuduğum ki- tablar hakkında beni sorguya çekmemeli. — Emma iyi mi? Bir kızı daha var, değil mi? Hem de bir yaşında kadar olması lâzım.. Zannedersem Emma'yı on senedir. görme - — Belki önümüzdeki sonbaharda Pa- Odet hizmetçi çağırmak için zili çalmak üzere kalkarken : — Aman ne iyi olur, dedi. Siz çok mu Nuvazik'de kaldınız? Orada hayat boşuna 'en Bert, Odet'e yaklaşarak 'n köyde büyük zevkler keşfet- tim. Başkalarını düşünmemeği, kendimi da- ha iyi tanımağı öğrendim... Odet, dikkat ve ihtimammna, sevimli ha- reketlerine rağmen sanki kendi düşünceleri- ne dalmıştı, ve Bert, hayatlarının şimdi büs- BÜYÜK BİR ÜSTAD KAYBETTİK Değerli bir edib, dürüst bir vatandaş olan Sami paşa oğlu Sezai (Başı 1. inci sayfada) arabca, muallim Feyzi'den farıça okuyarak yetişti. 1876 yılında rus harbından sonra kardeşi Suphi Paşa Evkaf Nazırı iken evkaf mektubi odasma devam ede - rek memurluk hayatma giren Sezai. Sekiz ay sonra Londra elçiliği ikinci kâtibliğine tayin olunarak Avrupaya gitti. Burada geçirdiği dört sene ken- disine ingiliz edebiyatını tetebbu et- ikânımı vermiştir. Oradan ayrıldıktan sonra İstanbu- 1a gelerek istişare odası muavinli; 'ne geçti. Bizim edebiyatımızdı 've muvaffak bir roman örneği olan “Sergüzeşt” i bu sırada yazmıştır. © sıralarda Sultan Hamid devrinin tandaş olan Sezai, cski bir sadrazam oğlu olduğu halde 1901 de P: kaçtı. ve Pariste istibdad düşmanı türklerin çıkardığı Şurayı Ümmet ca- zetesine başmakaleler yazdı. 1908 de istibdad. idaresi” yıkılıp hürriyet ilân olununca — anavatana dönen değerli edip, 1909 yılında ma hud 31 mart hâdisesinde matbaası 'asi askerler tarafından harab edilin- ciye kadar gene Şurayı Ümmet'te mekaleler yazmağa devam etmiş Sultan Hamid'in indirilmesinden sonra 1909 da Madrid elçiliğine ta - 'yin edilmiş, orada büyük harbın ba - ga kadar kalmış, büyük harbı. İ viçre'de geçirmişti. Harbtan sonra yaşı ilerlemiş olan Sezai, büyük bir zaruret içinde yaşı- yordu. Bütün hayatınca gayet dürüst bir hayat sürmüş, yurda ve kültür ha- yatımıza olan bağlılığını hiç kaybet- memiş olan bu edibe Türkiye Büyük Millet Meclisi vatan hizmeti manşı bağlamış, İstanbul belediyesi de evi- nin kirasını üzcirne almıştı. y Son yıllarda Kadıköyünde bi inzi- ' va hayatı yaşıyordu. ” Hastalık haberi Ankaraya gelii! ce Cumuriyet Halk Partisi hatırını sordurmuş, Başbakanımız hastalıği, le alükadar olmak suretiyle büyük bir değer - tanırlık göstermişti. Ölümü haberi şehrimizde / büyük ir teemsür uyandırmış, gene / Parti - tarafından Kadıköy / halkevine /zesine bir çelenk götürülmesi için Rahmetli Sezai'nin biri siyasi, bi. ri de edebi olmak üzere iki şahsiyeti eseri yukarda me za- man yazıldığına işaret ettiğimiz “Ser- güzeşt” dir. Birçok makale ve mek - tubları vardır. Bir takım küçük hikâye ve nesir- derini “küçük şeyler” adı altında bir kitabta toplamış, bundan başka “Ri muzul'edeb” ve “ledâl” isimli iki tab daha bastırmıştır. Sezai'nin Alfons Dode'den tercü diyordu. birden bir Bert, var. Bert, yuyordu. mel bir aç Sonra ben bütün başka bir şekil almış olduğunu hisse- / daha kaldı. Kalkarken, birden bire: — Mösyö Pakari'nin öldüğünü öğren - dim, dedi. o — Kalb hastalığı vardı... Fakat iyice idi. — düzeltiyor ve Odet onun, elinde tuttuğu kü- çük manşonunu okşuyordu. — Alber'i nadir görüyoruz, dedi. Çok işi Sen nehri rıhtımlarını takibetti. Yürümeğe ve serbest olduğunu hissetmeğe ihtiyaç du- Düşünüyordu: sarışın ve pembe bir bebek... Kocası mükeme rup çay içecekler SAYFA 5 dün İstanbulda öldü tifünunun 1891 de çıkan üçüncü —— linde tefrika edilmi: Bu acı ölümün bütün matemini kendi gönlünde duyan ULUS, büyük bir üstat kaybeden edebiyat âlemine, temiz ve dürüst bir vatandaş kaybe- — den türk vatanma başsağısı diler. Cenaze bugün — kaldırılacak — * Fıkra : Kan korkusu * (Başı I. inci sayfada) — * K mılıbıul-ıı;lıı'wıulfflı vazgeçiniz. Orman kanunu muvakkat en- cümeni 28-4-936 salı günü parti grupu içtimamdan sonra toplana- ır. Gitmeği düşünüyordu. Fakat biraz ire sekteden öldü. z ğ holdeki aynanın önünde Şapkasını evine dönmeden önce, uzun zaman “Odet bir çocuk bekliyor.." dam... Birazdan karşı karşıya otu « İyi hazırlanmış bir çay.a raberce sokağa çıkacaklar..” —— (Sonu var)