28 Nisan 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

28 Nisan 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

" SAYFA 6 ULUS GAZİANTEPTE YENİ ESERLER Halk hizmetlerine yarayan eserlerin çokluğu Gaziantebe ileri bir şehir hüviyeti vermektedir Ayar saati; Şehrin merkezi olan Suburcu caddesine bir zenit şehir a- dikilmişti ini bu Halk ve memur- le ayar et mektedir. Pazar yerleri: Arasa- tabir edilen büyük ve geniş pazar yeri belediyece » — dan tanzim ve uslah edilmiştir. Ezcümle bu iş için bir çok arsa ve dükkânlar istimlâk edilerek yeni şe kil verilmiştir. Atatürk bulvarı: - (14000) metre uzunluğunda ve yirmi metre genişli bahçesin- a kadar olan kısmı iindedir. Bulvatın kültür den parti kur: aafalt dözenmistir. Bulvarın sonunda modern bir nümüne karakolu yapıl- mıştır. Bulvar; diğer vilâyetlere örnek olacak güzelliktedir. Şehidler âbidesi: Gaziantebte A'atürk Buluc Meşhur. Anteb Gazi Antebte cumüriyet devrinde | keti tarafından (33000) liraya yapıl- | müdafaası sırasında şehid düşen aI . ır: Günde üç buçuk ton buz çıka- | bin yurttaş için yüksek - şereflerine . lecek kudrette ve yiyecek mevad- | yakışır ihtişamda bir şehidler âhidesi inşa ettirilmiş ve bunun açılışı 25 ilk- kânun 1935 yılında büyük törenle ya- pilmiştir. yarar söğük ha d muhafazaya poları da vardır. Abide şu günlerde belediyece de geceleri projöktörle tenvir olunacak- tır. üzerinde Çocuk bahçesi: Bulvar 'on bin liraya ve hususi muhasebenin yardımı ile yapılmış ise de şehre olan yzaklığı - itibarile — çocuklara matlub istifade temin edilememiştir. Çocuk bahçesinin halen bir kısmı olarak kullanılmaktadır. Temizlik: — Bu iş için iki celbedilmiş ve teşki Aaltılmış ve her sokak başı rüntü sandığı konmuştar. İefaiye: Bu. teşki tendirilmiştir. Suburcu ile hükümet konağı arasın. daki cadde axfalt döşenmiştir. Belediyece binlerce metre parke k dirim döşenmiş, etki caddeler açılarak genişletilmiş ve bunlara yenileri ilâve e. dilmiştir. Su Gaziantebin güzel yerlerinden, Allebenden bir görünüş Gazi anteb belediyesinin “ne kadar ı Mezbaha (19000) liraya çıkm ştır. Et nakliyatı kamyonlarla di mezbahadan dira gelir sağla- maktadır. Mezbahaya bir - bağırsak- * ne ilâve edilmiştir. Hal: (19000) Aynı zamanda- şehri süsleyici modern ve muntazam bir yz proolan hal yirmi sekizi sebzeci olmak üzere yetmiş üç dükkândan ibaretir. Her türlü fenni tesisatı camidi “ gök ve devamlı çalıştığını isbat etm k gin yapılanlardan bir kaçını saymak kâ- — fidir. — Elektrik fabrikası: Hissedarlarının goğu italyan olan bir türk anonim şirket — tarafından kurulmuştur. Fabrikanın kud. — eti şehri aydınlatmaya tamamiyle kâfi- — dir.Belediyemiz şirketle yaptığı bir — kaveleye istinaden lamba temir yapılmak- İstanbuldaki tesisata aid proje iki için vekâlete gön- derilmiştir. Tasdiki müteakib, keşif be- deli iki yüz bin ir vafık şernit dermeyan eden bir şirkste ihale edilecek ve bu suretle Anteb ha'kı 'on dört kilometre mesafeden demir bo- rular içinde ve fenni şekilde getirilecek iyi suya kavuşacaktır. Ekmek fırınız Bir kaç ay içinde şehrin ihtiyacına kâfi gelecek büyük''k- te aari bir ekmek fırını kurulması için teşebbüse girişi tesisatı Pon Tenpson şirketine olan su tesisatı mu- üştür. Fırının yüz kırk imin olunmaktadır. Şehir y şeklinde kaplıyan eski mezarlığın fena teşkil ettiği belediyece tak- dir olunarak Nizip yolu üzerinde yeni ve Aasri bir mezarlık kurulması için geniş bir saha alınmış ve tesviyesine başlan- mıştır. Yaz ayları içinde buraya ölü def nine başlanacaktır Atatürk heykeli: Antebli genç bir sanatkâra ulu önderimiz Atatürkün yekpare somaki mermerden bir heykel. deri yaptırılmış ve bu heykel fırka bah- çesine ilâve edilecek kısmı rekzedilmek üzere bulunmuştur. 1m daire bir manz Kamutay inhisar yeni büdcesin (Başı I. inci sayfada) organize etmek üzere kurulması ka- 'nunlaşan şirketin faaliyete geçmedi- itini ve hiç olmazsa, idarenin bu. işi üzerine alarak ihracatı çoğaltmanın çarelerinin bulunmasını bu gün — hâ: kim olan ve istihsal çoğaldıkça fiat - ların düşeceği hakkındaki yanlış ka- naatin düzeltilmesinin lâzım geldiği - ni söyliyerek sergilere iştirk —eden idarenin buralardan ne gibi neticeler aldığını sordu. İdarenin gelirini art tırmak yolundaki gayretini, aynı za- manda halkın menfaatı için de esir - gelmemesini söyliyen B. Kitabçı Hüsnü misal olarak, Ege'de bu yıl - müstah - silin alıcılar elinde ezilmemesi için çıkartılan kanunda skarta işinin ida- re tarafından yanlış tatbik edilmesiz den doğan zararı söyliyerek, (« 'nin vazifesinin bir baba - şefkal köylülere denk ve iskartanın - yapıl- ma ve ayrılma işlerini öğretmek ol duğünü işaret ederek?'yapılan - şikâ- yetlerin, im mana siyle tatbik ettiğinden doğan bir ka- maatle neticelendirilmediğini söyle - di. B. Hüsnü Kitabçı'ya cevab veren gümrük ve inhisarlar bakanı B. Râ - 'a Tarhan satış masraflarının çok ol- madağını, ucuzlatılması imkânı olmu yan nakliye ve - beyiye larından başka meselâ işle! raflarının azaltılması üzerinde çalı - sıldiğini, inl mak için kurulacak şirkete lâzım o- masraf - lan şeriklerin bulunarak İş, Ziraat Bankaları, ve İnhisarlar İdaresinin el- birliğiyle harekete geçmeyi kararlaş- tırdıklarını ve şirketin tescil muame - lesinin yapılmak üzere olduğunu söy- ledi. Hükümetin görüşünün, tütün eki- —— Türkofis başkanı - | Hayfa'da / Yunanistan, Mıcır ve Filistinde bir tetkik gezisine çıkan Türkol Dr. Mecdet Alkin Hayfaya gelmiştir. Ayın otuzunda Tel-aviv sergi çılma töreninde bulunacak ve Suriye yoluyla memleketimize - dönecektir. Türkofis, dün, Tel-aviv'e, ingilizce ve fransızça sekiz broşür göndermiş- " murta, maden kömürü, canlı hayvan Fındık, üzüm, incir, tütün, yu- ve pamuk gibi milli mahsüllerimiz hakkında malümat veren bu broşürler, renkti ve resimli olarak bastırılmıştır. Yeni yumurta nizamna- mesinin tatbikatı Ekonomi bakanlığı, yeni yumürta nizamnamesi mucibince teşkil ettiği mu- rakabe komisyonlarının - işini kolaylaş- tırmak için, yumurta istihsal merkezle- Fimize, yumurtaların hava payını ve a- ilçmek üzere, bir terazi göndermektedir. Bu süretle yu- mürta. sandıklar yonlarında kolaylıkla muayene edilebileck ve ihra- cat kolaylaşacaktı dırlıklarını âlet ve ihraç 28 NİSAN 1936 SALI lar idaresinin i kabul etti mine geniş ölçüde yer verilmesi oldu. #unu, yalnız yetiştirilecek tütünların standard tipte ve yüksek kalitede Glmasının şart olduğunu tiğimiz Brüksel türk tütünlerinin Avrupa: nilerek belçikalılarla bir tütün satışt mukavelesi yapılmak üzere olduğu « sergi: çok beğes nu, Vekâlete yapılan şikâyetlere eh miyetle değer verilerek derhal tahki kat yapıldığını ve yalnız iki yerden n bu Muğla ve Kuşadasından yapı sikâyetler üzerinde yaş neticesinde bahse mevzu olan denk. ler içinde yüzde 50, 60 ha ile karşılanamıyacak ka ukarta bulunduğunun tesbit edildi ilan ini, bu sene iyise tütünle cıyı zor vaziyete sokan bu bi hallere ne tic imkânlar olmadığını söyl Bundan sonra projenin diş deleri okunarak kabul edildi. —— / İnbisarların 936 masraf büdçesi 7421.028 Jiradır. Varidata gelince lirası türlü resimler, 100.000 lirası pa 'ra cezaları, 240.000 lirası türlü ge » lirler, 100.000 liarsı geri alınan pa ralar, 3.350.000 lirası tütün ve mü « dafaa vergisi olmak üzere 43.740.000 liradır. Hazerde yarsubaydan yüzbaşıya kadar bir kısım subaylara ve sefer « de bütün subaylarla askeri memur « lara elbise, kaput ve çizme verilmesi hakkındaki kanunla - kalpazanlığızt cezalandırılmasına di kola dair Cenevre'de hazırlanmış ve imza edilmiş olan milletlerarası mu « kaveleye kı nunlar kabul edilmi Kamutay yarın toplanacaktır. —? lmamıza dair olan ki Yeni Zirai Kredi — * Kooperatfleri Yeni kanuna göre, umumi heyetleri de kararı vermiş bulunan zirai kree di kooperatifleri, birer birer, bakanlğına müracant ederek ae tescil ettirmektedirler. -Bugüne kadar, Turgudlu, Simav, Tavşanlı, Karğın, Ha< yıroğlu, Saray köy, Sındırğı kooperatif- tihale kararları bakanlıkça tas> edilmiştir. Bugünlerde geri kalanla. muameleleri de bitirilecekt İki mayıstan itibaren memleketimiz. deki bütün zi ni kanun hükümlerine göre çalışacaklar dır. vi kredi kooperatifleri ye- Ankaradaki yumurta sarfiyatı Alâkadar dairelerin tetkiklerine göre, Ankara merkezine civar köy ve kasabalardan — geleni n sayısı, ilk bahar ayları da, günde 65 bine çıkmaktadır. En » 35 binden aşağı düşmemek- tedir. - Tettika: No: 44 muhtaçtır. Hızlr giden zırhlr otomobillerin kullanılması, da kati netice üzerinde bir de- — TOPYEKÜN HA.RE Eisikdik yapamamaktadır. taların yayılmış bir cepheye, deniz kuvvet- lerinin ise, uzun bir hat üzerine dizilmeleri- ni icab ettirmektedir. Gene bundan dolayı ne bilhassa karada rastlanılmaktadır, en ağır toplarla birlikte daha başka silâhlarıı hayet, tüfeğin gitgide en tesirli bir mesa- Yazan: General Ludendor! Türkçeye çeviren: Hikmet TUNA Önceden işaret etti; bölgelerine formlar, yalnız kendine dayana: Tak faaliyete geçmek mecburiyetinde olan Piyade neferinden tutunuz da hafif makineli tüfeke varıncaya kadar biribirlerinden ayrıl- maktadır. Bu arada, bir kilometrelik yolu 12 dakikada alan piyade neferi, düşmanın en giddetli ateşi altındaki araziyi aşarak hasma Sokularak faaliyete geçmek zorundadır. Ba ise, düşman silâhının tesiri zaltmakla mümkündür. yavaş yavaş a- k Halbuki düşman kendini müdafaa ettiği izin, ateşi kuvvetten Gdüscürmek vevn sürme' 'edir. Bu iti/ arla ka Tadaki cidal günlerce süren uzun müddete im gibi bu muharebe Tayyareler, havadaki muharebede, bir kaç yüz kilometre süratle biribirleriyle kar- şılaşmaktadırlar; denizde, donanmalar belki 20 deniz mili (22), yani saatte 37 kilometre süratle karşılaşıyorlar. Gerek tayyare gerekse donanma, muha- rebeye giriştikleri zaman, azami süratle ha- reket ediyorlar. Bundan dolayı, hava ve de- 'niz muharebelerine göre, kara ” muharebesi bambaska bir manzara arzetmektedir. Düş- mana karşı ateş üstünl'iğünü elde etmek ba- kımından, cenkleşme, hepsine aynı damga- yı Posmal.tadır. Ateş üstünlüğünü elde etmek için ise, mevcud ateş silâhlaı ı düşmana karşı te- sirli kılmak gerektir; Bu vaziyet, silâhlı kı- (22) 1 Deniz mili 1852 metredir. bugünkü günde orduların yığın halini almış olmaları yüzünden, önceki harblerden büs- bütün farklr olarak dünya harbının sonucun- da görüldüğü gibi, gayet geniş cepheler meydana gelmektedir. Fakat, genişilkler de tahdide tabi oluyor- lar. Meselâ, piyade tümen'leri arasında, tü- men'in, piyadeyi topçu ile himaye etmesinin kabil olması, deniz ve hava kuvvetleri mu- harebeye giriştikleri zaman, müteaddid mu- harebe zırhlısı, yahud tayyarelerin ateşleri- ni bir hedefte tevhid etmeleri lâzımdır. Mu- harebede, muhtelif silâhların, en ağır top- tan tüfeğe varıncaya kadar, mevcud vaziyet- lerine göre, ateş kudretlerini tevhid ermek suretiyle, katililiği olan yerdeki ateş üstünlü- ğünün yenilmesi zaruridir. Böyle bir tevhid ameliyesine, ki böylesi- feden hasma karşı kullanılmasına muvaffak olunduğu takdirde imkân vardır. Bu hare« ket neticesinde de, hasımlar karşılıklr ola« rak en tesirli ateş sahasına girmektedirler. Böyle bir hal takdirinde ise, göğüs göğüse, cephe cepheye karşı, ateş üstünlüğü elde et- mek güçtür. Yalnız bir tarafa karşı koymak imkâne olan düşmana, bir çok taraftan ateş açılabil- diği, yani, her yandan kavranarak saldırıl. dığı takdirde, hasma karşı ateş küdretini tevhidinde vaziyetin en elverişli bir şekil a. lacağı besbellidir. Bu itibarla, düşmana, yal- 'nız cepheden değil, yanlardan, hattâ kabil ol duğu takdirde arkadan ve havadan - hava muharebesinde yerden atarak isabet ettir- mek süretiyle - saldırıp onu yakalayabilmek matlubdur. (Sonu va: '" NDD AA SA