10 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

10 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYFA2 Günün meseleleri: | | | Kamutay encümenlerinde incelen. mekte olan, orman kanununun en önem- N parçalarından birisi de devlet orman- Jarının yalnızca devlet tarafından işle tilmesidir. Bu mevzu üzerinde aykırı düşünüşler ve söyleyişler de - vardır. Bir defa şurasını açıkça belirtmek lâ- zamdır ki, orman kanunu yeni bir mev- zuu ortaya koymamıştır. İdare reğimi mizde birçok işlerin devlet tarafından yapılması keyfiyeti esasen vardır. Şi mendifercilik, madencilik, fabrikacılık vapur işletmek ve benzerleri gibi, işle- rin devlet tarafından yapılması nasıl bir esassa, ormanların da devlet tara- fandan işletilmesi öyle bir esastır. Büyük işlerden bir. veya birkaçı muvaffakiyetle yapılıp da orman işler 'nin yapılmaması iddia edilemez. Şu Halde kanunun işletmeye aid olan par-” çasının prensip itibariyle redi kân görülemez. Ancak orman işle Si işi herbalde kolay işlerden de deği dir. Hesablanmamış, kurumu ve idare- si düşünülmemiş gelişi güzel bir du. Tum, yalnız kuru bir salâhiyet almak- da, kendisinden büyük ümidler bekle 'nen ormancılğın - işletilmesine ve bu işin ileri götürülmesine imkân görüle- — Eksik bir kurum, parasız bir idare. ye verilerek, orman işletilme işi belki umumi bayındırlık hayatımız. üzeri de reaksiyonlar da yapabilir. — Filvaki hükümetçe hazırlanmış olan kanun projesinde ormanların işletilme- 5i için bir teşkilat ve bir de tahsisat kasenı yok değil, yalnız para bulma key- fiyeti henüz tamamen halledilmiş bir halde de değildir. Esasen para işi h: ledilmiş olsaydı, kanumun bu yıl çıkma- at belki geri de kalmazdı. Fikrimceş projenin en önemli kı- aımlarından olan ormanların korunma- g, idaresi ve işletilmesi gibi üç mühim parça, henüz muhtelit encümenlerde “ görüşülmemiştir. Kanunun meclisin ö nümüzdeki toplantı devresine kalma- sında isabet de vardır. Zira bu mühim noktalar hükümetçe bir daha gözden Eeçirilmeli, bunun üzerinde salâhiyet- tar olanlar iyice düşünmelidirler. Kanun projesinde, orman idaresi için hükmi salâhiyeti olan bir idare sise temi ve gene muayyen yıllar için halen orman idaresince tahsil edilen - orman gelirlerinin kendisine terki ve projeye ilişik plânm tam tohakkukuna / kadar da devletten her yıl para ve tenmektedir. Orman kanunu in. nden projisi Bu plâna göre istenilen teşkilat ve para ehemiyetli değildir denemez. Bu- 'nunla beraber büyük işleri görmeğe a- dışmış olan İsmet İnönü hükümeti şüp- he edilemez ki, bu iş için de ihtiyaca yetecek kadar para tedarik etmesin. Ben bu hususta / paranın / bulunup bulunmaması keyfiyetini asla düşün- miyorum. İstediğim, memleketin en bi yük gelir kaynaklarından biri olmu Tüzım gelen bütün ormanlarımızın duy- gu ve düşüncelerimizin istediği - kadar işletilmek, memleketi ormanla çevrele- li ve büyük bir imek için bu işi de Elamaktır. Netekim, endüstrimizi kurmak için bir Sümer, madenleriz de nasıl Eti Bankc'ı yaptı ımizı da işletmek için bir orman ban. kasına, diğerlerinden eksik olmamak şartile ihtiyaç vardır. Böyle bir banka- ya para bulmak hiç de güç deği ta gerek devlet gerek/ evkaf, idare ve belediyelerin ormanları diğer kurulmuş herhangi bir bankanın karsı: lığından hiç de kuvvetsiz ve eksik de- ğildir. Bankanın nasil kurulup işletileceği El- keyfiyeti ayrı ve teknik bir işti gök iyi le İle şurasını hatırlatmak ki, bugün cihan ormancılığında büyük Bir mevki sahibi olan Romanyanın her memlekete rekabet eden ormancıl bu derece yükselmesine âmil olan se- beblerin başlıcası, orman işletme san. dıklarımın kuruluşu olmuştur. Binsen- aleyh, ben hükümet ve milletin yıllar. danberi candan istediği orman işini, ta temelinden halledebilmek için, mect sin tatil devresinde alâkadar makamlar rın bu İş üzerinde evasli surette tetki. kat yaparak, Orman Bankası temclleri üzerinde yeni orman idaresini kurm ve her bakımdan işletilmelerini em yet altına almak üzere hazırlıklar yar Pilmasınr dilemekteyim Böyle tetkiklerden — clde edile - GA samma l geklinin mabteliğ venak meninde bulünupta henüz görüşülme: "e olasi Gelüiğn kanunu projetinden'ae enanların, idare, koruma ve işletilmete. vi İpişlllaba, hei ve uyaun - olarak halletmiş olacaktır. Bunu alâkalı ma kamların himmet ve gayretlerinden beklemekteyiz. Kastamonu Saylavr T. COŞKAN İstanbul ve izmir limanları İstanbul ve İzmir limanlarının ida re şekli hakkındaki kanuna göre bu di- rektörlüklere aid muamelelerin sureti âtiyle idaresi ve direktörlüklerin teşki memurların sureti tayini, vazife ve sa- Jâhiyetleri için yapılan nizamname Ba- kanlar heyetince kabul olunmuştur. Ergene köprüsünün temel| atma töreni yapılıyor Tekirdağ, 9 (A.A.) — Muratlı - Ka- Tıştıran yolunda 28.500 lira bedelle mü- teahhide verilen 73 metre urunluğunda- ki betonarme Ergene köprüsünün temel atma töreni yapılmıştır. Törende ilba- yımız özlü bir söylev vermiş ve temel a- tılmıştır. Törende bulunan heyetler ak- şam üzeri Tekirdağına ve Çorluya dön- müşlerdir. İlimizin bütün yollarında in- Mazbut vakifların idaresi) şaat faaliyeti devamdadır. - Baymdırlık Vakıflar genel direktörlüğü mazbut vakıfların hayrattan / sayılmıyan — arsa vakıflarının parasız - istimlâkinden is- tisnası hakkında bir kanun projesi ha- zırlanmıştır. Projeye gör “Ankara imar direktörlüğü teşkilât ve vazifeleri hakkındaki kanunun do- kuzuncu ve belediye yapı yollar kanu- nunun sekizinci maddesinde müstakbel şehir plânlarına göre yeşillik ve gibi yerlerin ihdas veya tevsiki için i- mar müdürlüğüne veya - belediyelere parasız birakılacak yerlerden / mazbüt vakıfların hayrattan / sayılmıyan arsa veya müsakkafları istisna edilmiştir. Bu kabil vakıf gayri menkuller istimlâk kanununda yazılı hükümler dairesinde belediyeye verilmek suretile istimlâke Samsunda mebuslarla vaâlinin tetkik gezisi Samsun, 9 ÇA.A.) — Vali ve mebus- darımız, Çarşanba, “Terme - kazalarında bir tetkik gezisi yapmışlar ve kasabada ve köylerde halk ile başbaşa - vererek mühtelif konular üzerinde konuşmuş ve köylünün dileklerini tesbit etmişlerdir. Termede 18 bin lira keşifli tam devreli okulün temel etma tördni de bur yapılmıştır. Termeliler milif çalgılariyle ve içli gösterilerle bir bayram yaşamış- lardır. Termenin bazı yerleri yağmur ve sellerden mütcessir olmakla beraber ge- rek Termede ve gerek Çarşanbada ta- öylüyü güldürecek dere- Tibay ve mebuslar Çarşane bada yeniden yapılmakta - olan halkevi ve okul inşaatını da tetkik etmişlerdir. Montrö mektupları: 7 Asamble (Başı 1. inci sayfada) “hine mal olan iki hâdise hakkında 'en doğru hükmü gelecek nesiller / verecektir. Brlaiyağ ide /— yonda geçirdim. Şehir hıyı.ım “lerinde olduğu gibi milli bayraklarla süslenmişti. Sokaklarda kırmızı bay- — raklarile grevciler dolaşıyordu. Frarisada sosyalist hükümetin iş — başma geldiği gündenberi fransız a- melesi için yaptığı şeylerle fransız elesinin sosyalist hükümetten iste- diğ şeyler Fransada sosyalist hükü- metin taliine ne tesirler yapabilir? Liyonda bana; Uzun uzadıya Fransada / sosya- Tizmin talüni kırmızı bayraktan yırmadıkça yerleşemiyeceğini sö Şimdiye - kadar alınan - tedbirler kismen muvaffak olmuş, kısmen de “ maliyete tesirler yaparak, - fintların artmasına, birkaç fahrikanın kapan- masrna, işsizlerin çoğalmasına sebeb olmuştur. —— Hakikatte Fransada - işçinin va- sati kazancı tatmin edecek kadar de- ğildir. İçlerinden pek azı muhtaç ol- duğunü kazartabilir. Bir çoklarının ve Liyon kazancı asgari maişet vasatisinin (ki 600 frank) altındadır (300400 frank). Fakat sc amele kazancını nasıl artı Gündeliklere zam, maliyeti daha İfazla artıracak ve bu yüksek fiat bir taraftan Fransa içinde büyük kütle- nin esasen düşük olan satın alma ka- biliyeti ile, diğer taraftan da mem- leket dışında başka devletlerin reka- betlerile karşılaşacaktır. Fransada — sosyalizmin zaferi, fransız endüstrisinin patronu ile -iş- çisi ile millileşmesine bağlıdır. Milli olmayan aykırı cereyanlar, bilhassa kırmızı bayrak patron amele menfa- de tehlikelere Liyonda apartmanların pencere- lerine asılan milli bayraklarla, ame- lenin sokaklarda dolaştırdığı kırmızı bayraklar icin icin birbirlerile tam bir mücadele halinde idi ve frar milleti bu bayrakların altında çe daha sıklaşan iki ayrr safa bölüni yordu. Fransada sosyalizmin zaferinden bir Atatürk anlayışı realize edel dedi. Liyon Fransanın aynır zamanda ileri kültür şehirlerinden biridir. Fa- kat şehirde, hâkim bir kilise kültürü de vardır. Fransada yalnız - fransız: yatandaşı - değil, fransız kilisesi de hürdür. Liyonda Rhöne, Saone boyların- da ellerinde sepetleri, gözlerini ka- mış oltalarının ucuna dikmiş yüzler- ce fransız vatandaşı gördüm. Bunlar sefil giyinmişlerdi. tok bile görünmü- yorlardı. Şüphe yok ki apartmanla- rına fransız milli bayrağını asan, küçük fransız burjuvasma karşı, bunlar bir fikrin, bir hareketin ihti- yatlarıdır. Fakat bu ihtiyat bir kuv- vet midir? Belki de değil! Konferans Montröde çalışmaları- 'a belki pazartesi başlıyacak. İngiliz gazetelerinin verdikleri haberlere gö- re; konferanstaki ingiliz delegesi, değişmiştir. Yeni delege, ingiliz bah- riye nezareti parlmanter sekreteri, Lord Stanleydir. Bu değişiklik belki konferansım bundan sonraki mesai- ni kolaylaştıracaktır. Neşet Halil ATAY eserleriyle günden güne güzelleşen, kal- kınan Trakyamızda pek yakında Ergene köprüsünün ve asfalt inşaati sıkı bir tu- tumda ilerleyen İstanbul - Edirne yolu- 'nun açılış törenini de sevinçle yapaca- öız. Tetkik seyahatine gidecek muallimler Sovyet Rusya dahilinde bir tetkik seyahati yapacakları haber verilen 40 kişilik muallim kafilesinin hareketi ta- rihi Rusyada mekteplerin açılma zama- t olan eylüle bırakılmıştır. Kafileye, teknik tedrisat umum müdürü B. Rüştü edecektir. Menemen'e yıldırım düştü İzmir, 9 ÇA.A.) — Yağan - şiddetli yağmurlar esnasında Menemene düşen bir yıldırım bir kişiyi öldürmüş üç kişi- yi de ağır surette yaralamıştır. Bağlarda hastalık İzmit, 9 ÇALA.) — Havaların yağ- murlu gitmesinden il bağlarında mil- diyo hastalığı baş göstermiştir. Çiftçi göztaşı ile ilâçlamalar yapmaktadır. Sökeye yerleşecek göcmenler Aydın, 9 (A.A.) — Sökeye gelecek niden kurulacak köy yerleri tesbti edi miştir. Tesbit edilen yerler gelecek göç- menlere iklim hava ve ziraat bakımın. dan çok elverişlidir. Dairelerde çalışma saatleri Vilayet ve belediye dairelerinde me- amurların çalışma saatleri, 9-12 ve 15-17. 30 olarak tesbit edilmiş ve pazartesi- den itibaren tatbikine başlanmıştır. H Temmuz ı | j KIZILAYA ÜYE YAZILMA * HAFTASININ BAŞIDIR. Hayır müesseselerimizin en de. ğerlilerinden olan Kızılay, bu y üye yazılma haftasını 11-19 tem- Maz olarak tesbit etmişi 'dun karagün dostu olan cemiyet Beyannamesinde yurddaşlara hat fayı şöyle sanmaktadı Sayat değer yurdda: Kızılay Cemiyeti; şefkat düygülarından d yaralarını saran, barışta da yangı a| su basması, yer sarsıntı İ hık, açlık, bulaşık hastalık gibi in- | sanların başlarına gelmekte olan | felâketlerde yardıma koşan Kızıl- | aydır. Yurddaşlarımızın ve bütün dün- | Gi G | İ olan Kızılay Cemiyeti timizin kurulduğu. 29 1923 den 30 nisan 1936 gününe- işler yolunda 64l düra harca- İ İ İ | | İ İ İ İ İ İ £ Trakya köylerinin kalkınmasına doğru Edirne, 9 (A.A.) — Trakyada köy kalkınma plânları hemen her yerde ve bütün kazalarda dikkatle ve köylüye ko- Jay bir tarzda tatbika başlanmıştır. Üç haftaya yakın bir teftişten sonra umu- mi mülettiş K. Dirik köy işlerinden ve köylerin ileri gidişir setmektedi manevi şahsiyetleri adına çeşidli ekim yapmışlardır. Bunların - parasr ” yalnız kalkınması - içindi Göçmenlerin her yerde sürdüğü tarla- ehemiyetle bah. Bin kadar köy, köylerinin kendi. köylerinin Jarda iyi ve temiz mahsül alınmaktadır. Yeniden gelen binlerce pulluk ve satın alınan binlerce öküz ve araba dağıtıl- maktadır. Göçmenlerin sılhat ve neşe- leri mükemmeldir. Hükümetin çizdiği mikdarda evler küçük müteahhidlere vee kâletin verdiği tipler gibi yapılmaktadır. Köylülerin satış piyasalarında aldanma- maları için umumi — müfettişliğin eko- nami dairesi 65 yere fiat bültenleri göne dermektedir. Bu yıl bütün pazarlar, panayırlar ve sergiler daha düzgün bir plânla çalışıyorlar. Panayır günleri ci- var vilâyetlere bildirilmiştir. Trakyada 90 köy, örnek köyü olarak ayrılmıştır. İzmit fidanlıklarında tetkikler İzmit, 9 ÇALA.) — TTarım bakanlığı ziraat enstitüleri nebatat / hastalıklarr profesörü Dr. Gasner ve arkadaşı Dr. A İleddin şehrimize gelerek tarım fidan- lığında, Derbend, Maşukiye ve Sapanca havalisinde incelemelerde bulunmuşlar. dır. Profesör gördüklerinden çok hoş. nud kalmnıştır. Aslı olmryan bir haber ÜRMTENMEEMMP T giklikler olacağı ve rele Dr. Mecdet Ale kin'in başka vazifeye nekledileceği hakı kında bir İstanbul gazetesinin Ankara muhabirinin telefonla verdiği haber, sar dâhiyetli makamlar tarafından — tekzib edilmektedir. Edirnede sıtma savaşı Edirne, 9 (A.A.) — Edirne ve çeve resi sağlık bakanlığınca sıtma savaşı bölgesi olarak kabul edi İstanbuldan - verilmiştir başlanacaktır. Bu büyük hareket bir kaç nehrin birleşip zaman zaman taşdığı E- dirne ve yöresinde minnetle - kazşılan- mıştır. —— DİL KÖŞESİ un kuyuya — düştüğünü okudukça doğrusu hem o yavrular namına, hem de memleketimizde hâlâ - böyle ipti. rm hâlâ - tekrar etmesine kapatılmasını istiyen iyi niyetli bit gazete fıkrasından aldık. Fakat iyi 'niyet başka şey, bir cümlenin doğru veyahud yanlış kuruluşu başka şey. Birinci yarı - cümlede “okudukça,, malüm bir füldir; Faili belli olmak gerektir. Bunu okumağa - başlayan insan, sonunda “acıyoruz,, nevinden bir füil gelecekt bu fülin faili meyda- na çıkacak diye bekliyor. Halbuki ümle sonunda “acınıyor,, meçhâl fi- der. Gene tekrar edelim: yirmi dört ketimi muharrir, biri fail istiyen öteki fail istemiyen “meçhul,, onların yarı - cümlelerinin, Birikirine ektenemiyeceğini bilmez değil, bilir. Fokat ufak bir itina ve dikkat kendisine zor gelmiştir. Ankara Birası Neşeve Sıhhat verir.