10 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 TEMMUZ 1936 CUMA SON DAKİKA : Akdenizdeki ingili iz filosu çekilince İngiliz - İtalyan dostluğu canlanacak mı? Londra, 9 (ALA.) — Havas dan: İyi baber almakta olan — mahfiller, Akdenizdeki anavatan filosunun geri gağırılması haberinin ingiliz - italyan gerginliğinin sonu gelmş olduğunu, a- Navatan ingiliz - italyan dostluğunun tekrar canlanacağını ve ihtimal İtalya- 'nın Brüksel ve Montrö konferansları: 'a iştirak eyliyeceğini sanmağa elve. rişli bulunduğu fikrini yürütmektedir. der. Aynı mahfiller Angiliz - italyan ger- ginliğinin ortadan kalkmasından ve iki memleket arasında dostça - münascbet- lerin yeni baştan kurulmasından dola- yr duymakta oldukları hoşnudluğu iz- har etmekte ve fakat ingiliz filosunun Akdenizde bulunmasının B. Musolini. Bir Danzig gazete komiserliğinin Berlir, 9 ÇALA.) — Alman basmı Dünriyer Vorporsten gazetesinin bap- muharriri B. Vilhelm Zarske - tarafın. dan imza edilmiş olan bir makaleyi bas etmektedir. Muharrir, yalnız B. Lester'in vazi fesinden uzaklaştırılmasını — istemekle kalmayıp Milletler. Cemiyeti yüksek Konferansın öğlede Montrö, 9 (AA) — Tebliğ: Konferans, ingiliz projesinin tetki- kine devam etmiştir. 22 inci madde tahrir heyetine hava- e olunmuştur. 23 üncli madde için sovyet murahhas heyeti yeni bir metin tevdi etmiştir. Matbuata bildirilen bu metin hakkında muhtelif murahhas heyetleri, filletler ce- miyeti paktından ve milletler cemiyeti Çerçevesi içinde yapılmış antaşmalardan “Mühtelif heyetleri ce bir tetkike tâbi mat almalarına — ini sonraya bırakılmıştır. 24 üncü madde tahrir komitesine ha- vale olunmuştur. Türk murahhas heyeti pek yakında sövyet metnini in. stmalarına ve tali- bu madde 'min Habeşistanı fethemesine engel ola- uymakta ol duğu utanç hissini gizlememektedirler. Bundan başka, bu mahfiller, son hâ- lerin fevkalâde mühim startejik ve sıyasal akisleri olabileceğini ek- tedirler. Filvaki bu hâdiseler, italyan deniz tayyareleri ile denizaltı gemile- mamış olmasından dolayı rinin yalnız düşmanın italyan kıyıları- 'na yaklaşmasına engel olmakla kalmı- yarak, Akdenizin şarkı ile garbı arasın- daki münakalâtı kesmek ve torpi faları vücuda getirmek ve Sicilya ile Pontelleria adası arasında denizaltı ge- mileriyle âdeta bir sed yapmak sure- tiyle Maltayı istifade edilemiyecek bir te sokmak gibi şeyler yapabile- bat etmiştir. i Milletler Cemiyeti ilgasını istiyor komiserliğinin tamamen ilga'edilmesi- ni de istemektedir. Muharrir diyor ki : Çünkü Danzigde bundan başka yapı- Jacak bir iş bulunmıyacaktır. Danzig'in Centbredeki enerjik hare- keti, açıkça sınırları tayin edilmiş yeni yol açmıştır. Ve Danzig hükümeti bu yola girmek mechuriyetindedir. n sonraki toplantısı 25 inci madde hakkında bir tadil tekli- finde bulunmak niyetinde olduğunu bil- dirmiştir. Mükavelenamenin / meriyete- girişi, tasdiki ve müddeti hakkında fikir teati Jeri yapılmış ve muhtelif formüller ileri sürülmüştür. Konferana, muhtelif mu- rahhas heyetleri ile yarı resmi mükâle- melerden türk murahhas heyeti receği madde — projesini, birlkte, tetkik etmeğ hukukçularla tahrir heyetini tin tadili usulü hakkında fikir teatisin- de bulunmuş ve 26 ıncr maddeyi tahrir komitesine havale etmiştir. Önümüzdeki içtima, başkanla istişa- 'Teden sonra genel sekreterin yapacığı davetle tesbit olunacaktır. Romen liberal partisinin umumi kongresi Bükreş. 9 (AA) — Müli liberal partisinin umumi köngresi bugün hükü- et azalarının ve memleketin her tara- fından gelen deltgasyunların huzuriyle açılmıştı. Parti başkanı B. Bratanu, verdiği a- çılış nutkunda liberal partinin modera Romanyanın taazruvunda oynadığı mü- him rolü hatırlatırktan sonra hüküme- tin siyasasındaki umumi hatları izah etmiş ve başbakan B. Tatareskonun parti genel sekreterliğine seçilmesin? teklif eylemiştir. Bundan sonra söz alan B. 'Tataresko hükümeti". şimdiye kadar başardığı işler telhisen arzetmiş ve üç yıldanberi ikti. dar mevkiinde bulunan kabinesinin, dü kanın katlinden sonra hassatan güç şe- rait altında başladığı eseri bitirmek i çin daha da iktidar mevkiinde kalaca #ını bildirmiştir. B. Tataresko dış siyasa hakkında yu sözleri söylemiştir. '— Romanya andlaşmalara ve sınır lara saygıdan doğan sulh - siyasasını gütmekte ve, Milletler Cemiyeti çerçe- vesi içinde, ittifak ve dostluklarını dur divecekti. Fııısunde arasında çarpışma Londra, 9 (A.A.) — Daily Herald gazetesinin Kudüsten öğrendii beş ingiliz askerinden devriye kolu, dün araplarla Şerpışmıy- ga. ine göre mürekkep hir Habeşistanda İtalyanın vaziyeti (Başı 1. inci sayfada) olduğu söylenmektedir. İtalya, yavaş yavaş münferid bir vaziyete düşüyor. Fransada İtalyanın Habeşistanda 400 bin askeri bulunduğundan — ve 100 bin kişiden mürekkep takviye - kıtaları da göndermek üzere olduğundan onun Brüksele şağırılmasında ısrar etmekte bir fayda methuz olup olmadığı sünle değer görülmektedir. Şu halde İtalva- 'mın elinde bulunzbilecek kuvvetin imdilik hiç bir kıymeti ola- Paris © (A.A.) — Pöti Parizyen ga- zetesinin Roma muhabiri, Habeşistan. da öldürülen italyon tayyarecileri hak- kında söyle yazıyor. “Telef olanların miktarının tesmen bildiriler mikdardan fazla - olabileceği kabul eddilmektedir. Zira cıkarılmış o- lan tebliğ. makinistlerden ve telsizci. lerden bahsetmektedir ki bunların üç tayyarenin mürettebatr arasında bulun. mus olmaları ihtimali vardır. Ponüler gazetesi, divorki' "Lekemti vakasr, Habesistanın - bir ında italyan kontrohunun - henüz pek o kadar ciddi olmadığını isbat et. Kıral Boris İtalyaya gitti Sofya, 9 (A.A.) — Kıral Boris bu. gün semplonla İtalyaya hareket etini tir. Bulgar kıralı orada kısa bir müddet italyan kıral hanedanının misafiri ola- caktır, Bulgar kıralı mütenekkiren se- yahat etmektedir. İngilterenin kara. deniz, ve hava kuvvetleri munzam büdceesi Resmi rakamlar dün neşrolundu Londra, 9 (A. 4.) — Kara, deniz ve hava ordularına ayrılan munzam büdce bugün neşredilmiştir. Hava kuvvetleri. 'ne on milyon liralık fazla tahsisat ay. uş ve böylelikle bu kuvvetler büd- yeçen senenin 25 milyonuna karşı, $0 milyonu bulmuştur. İngiliz hüküme. in bu sene silâhlanma için harcadığı para, geçen senenin 130 milyonuna kar. Ş1 190 milyonu bulmaktadır. Londra, 9 (A. A.) — İster tahsisat mikdarı ilân edilmiştir. Bun. lar; deniz kuvvetleri için 1.059.000, ka- ra ordusu için 6.600.000 ve hava kuvvet. leri için de 11.700.00 isterlin lirasıdır. 1936 deniz inşaat programına: 2 kra. vüzör, 1 Filotila kılavuzu, 8 destroyer, 1 uçak gemisi ve 4 denizaltı gemisi ilâ. ve edilece! Avam kamarasında Açlık ve sefalet meselesi hakkında bir görüşme Londra, $ (A.A) — Dün atam kar mörantnda Ülkümüe deler biyglcüsen Yapılmıştır. İşçi mubelefeti, vERSiği bir takrirde, hükümetle; açlık <ve sefalet Şrsblemini halletmek için kiç bi Bet tedbir almadığıni söylemişt İstati takrir bir kaç milyon ingili- zin doktorlar federasyonunun normal “sandığı seviyenin çok dununda olarak yaşadığının muhakkak olduğunu, ve u- mumi sağlığın, fena beslenme neticesi olarak ivi bir vaziyette olmadığını söy- temişlerdir. Tarım bakanı B Biliot, İncilterenin N safİrk vazivetinin virmi” sene- denheri bir bavli irilesmis bulunduğu- İşçilerin tahriri, 439 a karşı 359 yeği le reddedilmiştir. B. Eden Kalbinden Tahatsız Londra, 9 (A A.) — Deyli Meyi ga etesinin yatına göre, B. E den, 1938 de Var. şova, Moskova ve Berlin — seyahatin- den sonra. mübtela olduğu kalb z yetinden hasta bur tunmaktadır. Bakan, — sekiz günlük bir izin ab: B. üden Sovyetler birliği S yıllık ağır endüstri plâ- nını 4 yılda başardı Moskova, 9 (A-A.) — B. Örconikid. ze, ağır endüstri komiserliği nezdinde- ki konseyin toplantısında ağır endüs- tri yallık programının ilk altr ay içinde yüzde 503 nişbetinde başarıldığını, bir işçinin aylık istihsalinin yüzde 30.3 art. tağını, beş yıllık plâna trinin 1937 yılı içinde 32 milyar 608 mil yon ruble kıymetinde istihsalde bulun- ması lâzım geldiğini, 1936 altı ayı içindeki istihsal kıymetinin 15 milyar 690 milyon ruble alnın ilk duğunu Siy lemiş ve — Bu süretle beş yıllık ağır endüs. tri plânmı yalnız dört yılda başarmak Ja kalmadık ileri de geçtik, demişti * Tahran, — Horasan - eyaletinde bir zelzele olmuştur. 12 ölü ve $0 yara. ir varder. Hava küvvetleri mürettebatı den 55:000 e çıkarılacaktı Deniz aşırı hava filotilalarının mik- darı da 1939 yılına kadar 25 den 37 ye kadar arttırılacaktır. 50.000 Londra, 9 (A. A.) — Ana vatandaki birinci sınıf tayyarelerin mikdarı do. 'nanma> tayyareleri hariç olmak Üüzere 1780 ye çıkarılmıştır. Silâh fabrikalarına — yapılacak sipa- rişler için kabul edilen munzam tahsisat, 293.700 ingiliz lirasını bulmaktadır. Dört munzam tahsisat yekünu” ise 652.700 liraya çıkmaktadır. Deniz büdecsine ilâve edilen tahsi- sat yekünu, M.015.000 Tiradır Program, ordunun boşluklarını dol- duracak ve tatbilci için 5.614.000 lira kadar harcanacaktır. Habeş - italyan anlaşmazlığı dolayı- İngiltere Akdenizde- ki filosunu normal mikdara indirecek mı? Londra, 9 (A.A.) — Royter ajansın- dan; Bu sabah salâhiyettar mahfiller- İngiliz donanması Akdenizde Janılacağı söylenilmekte idi. Normal mikdara indirmek demek, şimdi Cebe- İüttarıkta bulunan ana vatan fi İngiltereye ve gene mezkür denizde bulunmakta olan üzak şark - filosunun 'da uzak şarka dön demeğe başlaması de- mektir. Bununla beraber şu ciheti hatırla- mak gerektir ki B. Eden, avam kamara- yette olmak üzere arttırılacağını söyle- İskenderiye açıklarında hava ve deniz manevraları İskenderiye açıklarında müşterek ma- nevra yapmaktadırlar, Sıyasal mahfiller, bu müinasebetle geçen sene İskenderiyede bir hava üs- Sü ihdası için bir plân hazırlanmış ol- düğünü hatırlatmaktadırlar. siyle alınmış olan husüsi / tedbirler için yapılan sarfiyat 1.252.000 lira tah. ian olunmaktadır. Kısa dış haberler * Moskora, — Yeni istikmenü”'ti bep günü içinde 3470 mülyon - rublelik akiilk datin. slimmştak, Te0 SNİ #ilyonu Moskova, 207 milyomu Lenin: grad, 773 milyonu da Ukranyaya gittir. Kızıl ordu askerleri 113 milyonluk tah- vilke almışlardır. * Moskoru; — Ki eei ekelbar va Büvyetleri yafi' ci he dan Alksnin, 1905 de sövyetler birliğini ziyaret etmiş olan Çekoslovakya askeri hava kuvvetleri 'şefinin önveti üzerler 15 temmuza doğru İekoslovakyaya £ ıî< decektir. Sovyet tecim odası İzmir panayırında teşhir edilecek eşyayı gönderdi Moskova, 9 (A.A.) — Sövyet Rusya tecim odası 7 haziranda İzmir panayı- rındaki Sovyet pavyonunda teşhir edi- yonün ilk seksiyonu Sovyet endüstri, tarım, münakalât, kültür sa- hasındaki muvaffakiyetlerini göster- mektedir. Türkiye ile Rusya arasında- ki ekonomik ve kültürel münasebetler- de diğer bir seksiyonda gösterilecektir. Üçüncü bir seksiyonda ,tarım makine- deri, traktörler, madeni ve tahtayı işle- meye yarayan makineler, elektromotör- ler, ve birçok maden eşantiyonları teş- hir edilecektir. Pamoklu doküma, kimyevi madde- der, ee ar. tap aletleri, muhtelif mü- bu pavyonda teşhir - edile- bereler de cektir. Teknik ve edebiyat eserleri için de ayrıca bir seksiyon ayrılmıştır. Kıral Edvard Fransaya gidecek Paris, 9 (A.A.) — İngiltere büyük elçisi, kıral sekizinci Edvard'ın Fransa- 'nın cenub sahilinde 15 gün kadar ika- met etmek arsusunda bulunduğunu iç bakanına bildirmişteir. Dr. Şaht'ın hır nutku Dortmund, 9 (AA.) — Tecim ve endüstri oda- sında bir. söylev 'veren — ekonomi bakanı B. Şaht, ezcümle şunları söylemiştir. — Endüst- riyel ekonominin müstaki Dr. Şahe ihtiyaçtır. Ekono- mi icablarını lâyikiyle tatbik etmemiz ve endüstrinin hükümetten istediklerini tesbit etmemiz için ancak böyle müs- takil bir teşkilâtla mümkün olabilecek- organize edilmesi bir Mısır fina İrad ve veraset üzeri nsal kapit Kahire, 9 (A.A.) — Finans bakanı, dün büdceyi parlamentoya sunarken ka- pitülasyonların ilga edilmiş olduğunu bildirmiş ve şöyle demiştir. — Yabancrların istifade etmekte ol dukları finansal imtiyazların hepsinin ilgası maddesinin hükümet programının başında yer alacağını resmen beyan ©- der. Finans bakanı, bükümetin kapitüilas- üla ne vergi konulacak yonları kaldırdı set vergileri ihdas edeceğini söylemiş Kahire, 9 (A.A.) — Finans bakanı, parlamentodaki büdce nutkunda, yaban- cılardan vergi alınması için 1931 de ya- pılan semeresiz gayretlerden de bahsct- tikten sonra, Masırın Büyük Britanya ile milyonlarca masrafı gerektiren bir ittifak yapmak üzere bulunduğunu” ve bu yükü yalnız mısırlılara - yüktetmcik yonların ilgasından sonra irad ve vera- haksır olacağıı söylemiştir. decek olan eşyayı yollamıştır. Bu pav- — Rusyanın İ ; : ; 4 * ş örme A CAİ — î :