14 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYFA2 Mantrö mektubları: 10, 11 Konferansta ihtilaflar Konferansta dün öğleden sonra beklenen vuzuh olmadı. Bilakis bu- gün öğleden sonra; Sovyet delegasyonunun on altıncı maddede (| teklifindeki bu madde, Türkiye'nin bitaraf - kaldığı takdirde muharib devletler harb ge- sin bu devletlerin hukukunu koruyacak şekilde boğazlardan geç- Rusya lehine tadilat kabul edilmedi- ği takdirde konferansı bırakacakları gayiast ortaya çıktı, ve bittabi bütün şayialar gibi bu da teeyyüd etmeden akşam oldu. va Konferans bugün öğleden - sonra çalışmıyor, konferansa devam — için, bazı delegeler hükümetlerinden bazı maddeler hakkında talimat bekle- mektedirler. Bu arada delegasyonla- ve'nin boğazları tahkimine - muarız olmamakla beraber, icabında - bahri kuvvetiyle Akdeniz muvazenesine tesir yapabilecek bir sovyet faikiyeti- nin konferansta kabulüne taraftar değillerdir. — Eğer şarki “Akdenizde bir taraftan şarki Akdeniz devletleri' ve İngiltere arasında mevcud sanksiyo- mist karşılıklı yardım. anlaşması de- 'vam eder, diğer taraftan da boğaz- larda sovyetlere diğer devletler aley- hine serbestçe girip çıkma müsaade- #i verilir, ve her şeye rağmen Kara- denizin kapalı bir sovyet gölü haline gelmesine muvafakat edilirse bütün bunlar, bir Akdeniz devleti olan, İ- talya'nın Akdenizdeki - emniyetinin aleyhine olacaktır. — İngiltere, Karadeniz devletleri- 'min emniyetleri hakkında her türlü tedbirlere muvafakat etmekle bera- ber, bu emniyetin bir taraflı olması- 'na ve Karadeniz devletlerinden her- hangi birinin iştirak edeceği bir harb- ta dahi, boğazların bu devlet lehine kapalı kalmasına muarızdır. — Japonya, aşağı yukarı bu fikir- ve ingiliz teklifindeki on altın- Montrö, 9 temmuz 1936 — Eğer alâkadar devletler boğaz- lardan girip çıkma meselesini, Mon- tröde aralarında halledemezlerse, bir protokol - ile Türkiye'nin boğazları tahkim hakkını kabul edecekler, bo- #azlardan harb gemilerinin girip çık- masma aid ihtilafların hallini zama- na birakacaklardır. İngiliz teklifinde, bize ve başkala- rına göre, münakaşa bilhassa şayia mevzuu olan noktalar yalnız bunlar değildir. İngilizler boğazlar komisyo- nunun devamımı da istemişlerdir. Bugünlük ortada bedbin - olmağa hak verdirecek çok ciddi sebebler ol- mamakla beraber, davletler arasın- daki prensip ihtilaflarının kolayca halledileceğini ümit ettirecek vuzuh da yoktur. VUZUHA DOĞRU Montrö, 9 temmuz 936 Litvinof bu akşam sovyet delegas- iyonunun 16 mcı maddede Rusya hine tadilat yapılmadığı takdirde konferansı terkedeceği haberini tek- zib etti. Bugünkü konuşmalar hak- kında şimdi öğrenilen haberler şun- lardır: Sovyetler Türkiyenin bitaraf kala- cağı bir harbta boğazların muharib- Tere tamamen kananmasını, - ingiliz- ler kapanmanın Türkiye'nin takdiri- 'ne kalmasını istemişlerdir. İki teklifte de vaziyet, Türkiye için şüphe yok ki ciddidir. Eğer konferans sovyet - teklifini kabul ederde Türkiyeye kendisinin bitaraf kaldığı bir harbta - boğazları mutlaka kapamak — mecbutiyetini yüklerse, böyle bir mecburiyet - kon- Feransta Politisin de söylediği gibi - muhariblerden birinin itirazı veya mükavemeti yüzünden Türkiyeyi ar- zusu hilafına bir harba - sürükliye- bilir. vt Aynı mahzur ingil hariblere kapamak veya kapamamak yüzünden ümid edilmiyen müşkü- Tatla karşılaşabilir. Fakat bu nihayet Türkiye için mecburiyeti bir taraflı olmıyan bir tarzı haldir. Bu takdirde hiç olmazsa Türkiye- nin boğazları kapama veya açma ka- Tarmı verirken kendisi için daha ha- fif olan, tehlike veya mahzuru ter- çih hakkı bulunacaktır, aa İhtilaf henüz delegasyonlar — ara- #sında halledilmiş olmamakla beraber konferansta - bilhassa — konferansın gazeteciler muhitinde vaziyet daha €i maddeye müzaharet etmekti vuzuhludur. Çok yeni bir şayin da şudur: Neşet Halil ATAY POLİSTE: Yeni neşriyat Sandalya ile başına vurdu. Gece 23 de Bendderesinde sarhoşluk yüzünden kavga eden ve sandalya ile Ekonomi Bakanlığı odacılarından Mev- Tüdü başından ve Rüksek Ziraat Ens tüsünde Şabanı kolundan yaraladığı gö- Tülen Sebat oteli müsteciri İbrahim hakkında takibat yapılmaktadır. Seyyar satıcınm marifeti Aralarında çıkan bir kavga sonunda kunduracı Hamdiyi cake ile sol etinden yaralıyan seyyar satıcı Tayyip yakala- narak adliyeye verilmişt “Sıyasal Bilgiler Aylık sıyasal bilgiler “Mülkiye,, mec- “nuasının 68 üncü saysı dolgun münde- racaatla çıkmıştı. A Şükrü Esmer'in “Balkan antantik matbuat kongresi başmakalesile başlıyan bu sayıda “lider Türkiyede şehircilik, “Kooperatif bilan göları,, “Filistin ihtilâli, “Hindistanın Sıyasal inkişafı,, “Harb sonu ziraf reform hareketleri,, “İlmi teşkilat ile bürokra- siye karşı mücadele,, “Muasır İngilte- zenin buhranı,, etüdleri bulunmakta, a- yin sıyasası ve bibliyografyası yapıl- maktadır. R. PEKER'in İnkılâb R. Peker'in Ankara ve İstanbul derslerinde tutulan talebe notları, Dersleri Üniversitelerinde verdiği inkilâb (özden geçirildikten sonra, ULUS Basımevince kitap halinde basılmıştır. 124 sayfa tutan eser, yalı yerde ON KURUŞA satılmaktadı baskı masrafının karşılığı k her Ankara Kızılayın iki verem hastanesine armağanı Kızıyay kurumü / biri. Çamlıcadaki prevantoryom diğeri Edinedeki / göç- menler hastanesi için iki tane röntgen cihazı satın alarak bu müesseselere ar- mağan etmeyi kararlaştırmıştır. (A.A.) Eti Bank'ın çalışmaları Eti Bank tarafından nisan 936 tari- hinde işletilmesine başlanan - Göleman madenlerinden çıkartılan ilk krom cev- berinden 1850 ton dün Mersinden Av- rupaya sevkedilmiştir. ÇALA.) Eti Bankca işletlmesine karar ve den Kıvarshane bakır madenlerinin - iş- letme tertibatını almak üzere bir fen heyeti de dün Kıvarshaneve hareket et- miştir. (AA) Cin elcisi izinli gidiyor İstanbul, 13 (A.A.) — Çin elçisi iki ay müddetle izinli olarak memleketine Bitmek Üzere buraya gelmişti Mümaileyh baradan - Çanakkale ve İemire gidecek ve oradan da Amerika yolu ile memleketine geçecektir. Gümrük tayinleri Galata idhalat gümrüğü —anbar ve antrepo şefliğine bakanlık ayniyat mu- hasibi Cevad, bakanlık tarife direktör- düğü mümeyyiz namzedliklerine açık. 'tan Sabahaddin ve Sami, Cezre gümrük veznedarlığına Nezib idare memuru Hüsnü, Akçakoyunlu gümrük idare memurluğuna Cerablus gümrük kâtibi Fehmi, Zonguldak gümrük manifesto memür namzedliğine terfian — Ereğli gümrük kolcusu Yusuf, Samsun güm- Tüğü muhasebe memurluğuna bakanlık mühasebesi memurlarından - İrfan ta. yin olunmuşlardır. Adapazar halikevinde iki tören Adapazarı, 13 ÇALA.) — Atatürk ve İnönünün Parti ve Halkevimize arma- ğan ettikleri imzalı fotoğrafları kalaba- hık parti üyelerinin iştirâkiyle törenle parti ve halkevi yönkurul odalarına ko- nuldu. Adaşazarı, 13 (A.A.) — Bugün Hal- kevinde Ülkü biçki dikiş yurdunun ser- gisi açıldı. Açılma töreninde Parti ve belediye başkanı kısa birer söylevle kur- deleyi keserek sergiyi açtılar. Davetliler sergide gördükleri mü- kemmeliyetten çok hoşnud kalarak yurd direktörünü kutladılar. Altı aylık çalış- ma devresinde yurd'dan 18 talebe dip- doma alınıştır. Sergi, halkımız üzerinde büyük ilgi uyandırdı .Ziyaretçilerle do- Tup boşalmaktadır. İki saat giyi 400 kişi gezmişti ——— DİL KÖŞESİ Senede on beş milyon iradı olan bir hind mahracası Avrupaya gitmiş. Bandan bahseden bir gazete, 24 pun- to ile koyduğu bir başlıkta: “Eğlenceden hoşlanmadığı için Av- rupada ne yapacağına herkes merak ediyor.” diyor. un, ne zenginliği, 'na merak” doğru değildir; “Ne cağını merak” doğrudar. İkincisi debiyata merak etmek”, “spora me- rak etmek” tir. İstanbul gazetecisi, iki merak et- mek masdarının ayrı ayrı iki türlü mef'ul aldığının farkında olmamış; halbuki olmalı idi. Arazi tahrir komisyonları Reis ve azâlarına verilecek para Vilayet merkez kazalarında çalışan erazi tahrir komisyonu reislerinden ay- lık ücreti 80 liradan az olanların 1 a- Kustos tarihinden itibaren 80 Hiraya ve mülhak kazalardaki tahrir. komisyonu reislerinden aylık ücreti 75 liradan az olanların 75 liraya ve merkez ve mül- hak kazalardaki tahrir komisyonu bele- diye ve vilâyet azâları yevmiyelerinin 200 kuruşa ve 75 kuruştan az muhtar yevmiyelerinin 75 kuruşa iblâğı Finans bakanlığınca tensib edilmiştir. Arıt mımmtakasında ma- den araştırmaları Ekonomi Bakanlığı Maden arama enstitüsü genel direktör muavini B. Abdullahın reisliğinde, İstanbul üni - versitesi profesörlerinden Geolog Ha- mid Nafiz Pamir ve maden arama ens - titüsü fen heyetinden Profesör Granige- den müteşekkil üç kişilik bir heyet Arıt kömür mıntakasında tetkiklerde bulun- mak üzere Bartına gitmişlerdir. Heyet Ant mıntakasına - girerken Furnu köyü civarmdaki kömür eserle- rini de gözden geçirmişlerdir. İki hafta evvel Arıt mıntakasında geolog Dr. Gransin harita çıkarmış ve etüdler yapmıştı. Heyet daha mufassal bir haritanın yapılmasına lüzum gör - müştür. Bu iş bittikten sonra sondaj. Tara başlanılabilecektir. Karabük'te kurulacak fabrika yeri Demir ve çelik fabrikalarının kuru - Jacağı yerde teknik proje için tetkik - lerde bulunmak üzere Ekonomi Bakan- lığı Ticari Tahliller Lüborat $ Kimyaker Profesör Halid ve Bank mühendisi B. Vecihi ile beraber- Terinde ingiliz grupunun genel direktö- ü B. Makenzi ve baş mühendisi B. Pe- ning ve mühendis B. Binşen ve arka - daşları Karabüke gitmişler ve işe baş - lamışlardır. Büyük Millet Meclisi bahçesinde Muallim İhsan Künçer'in idaresinde seticumhur Bando Hayetinin vere ceği açık hava konserleri programı BUGÜN 1. Kısım 1 — Alakemburg Marş — Ploten mut Vals — Mecres Vellan Üvertür Barbiyer dö Sevil $ — P. Linke 6 — Jarnefelt Gavot Zi glev Verm Preludyom Avcılar kulübünden Avcılar kulübünün genel toplantısı, çoğun - bulunmadığından / önümüzdeki cumartesiye kalmıştır. Toplantı bu ayın 18 inci günü saat 15 ge Belediye salo- nunda olacaktır. Buftoplantıda İdare Heyeti seçilecektir. 'Ni betçi Eczaneler 1-7-936 dan 31 - 8 - 936 akşamına kadar Eczaneler gece nöbet cetveli: Pazar — Sebat- Yenişehir eczaneleri Pazartesi - İstanbul M d Salı —— Merkez aK v Çarşamba - Ankara -i » Perşembe - Yeni G Cuma — Halk l Cumartesi Ege tü a— HABERLE 14 TEMMUZ 1726 SALI Xx e Bartında firengi mücadelesi Bartın, 13 A.A.) — Karamıza kal- dıran Düzcedeki frengi kurumunun başhekimi ile yedi suhat memuru da dür & akşam gelmişlerdir. Bugüne kadar bir hekim üç sıhat memuru tarafından ya- pılmakta olan tarama epey ilerlemiştir. Muğlada yol inşaatı Muğla, 13 ÇAA.) — Yollarda mül kellef işçiler 1 temmuzdan itibaren ça Jışmaya başlamıştır. Yollarda - büyük bir çalışma vardır. Bu yıki program mucibince Muğla, Tavasa, Datça, Mar- marise bağlanacaktır. Muğla - Fethiye yolunda da şose ve kaldırım yapılacak- tar. Bütün köprüler ve su geçitleri be tonarme olacaktrı. Muğla, 13 (A.A.) — Şidtetli sıcak. Jar baslamıştır. Bugün sıcaklık gölge de 32 dir. Bodrum'da yeni belediye binası yapılıyor Bodrum, 13 (A.A.) — Sehrimizde iyeni bir belediye binası - yapılmaktadır. Yeni binanı temel atma töreni dün bü- 'yük bir halk kütlesi önünde ilbay tara fından yapılmıştır. Ankara radyosu Plak yayımı ve Ajans haberleri Karışık müzik Dr. konuşuyor Hafif müzik Ajans haberleri Dans musikisi Totanbul radyosu Öpera müsiklei (çük) Haberler Muhtelif plâklar Viyolonist Bayan Pakize Tzzct Nezih Albayrak (Keman solo) Stüdyo orkestraları Son haberler Saat 22 den sonra” Anadolu a Jansının gazetelere mahsus hak Vadis servisi verilecektir. | KASLEL DA VECEEEORA Çocuk Esirgeme Kurumunun -Çocuk bakıcı okulu Çocuk esirgeme kurumunun Ankara- daki (Çocuk bakıcr okulu) na talebe yas zılmasına başlanmıştır. Çocuk bakıcı oe kulu yatılıdır ve parasızdır Öğretimi iki yıldır. Dersler hem nazari hem de pra tiktir. Okulu başarıyla bitirerek diplo ma alanlar hasta bakım evlerinde hasta bakıcı, ayleler yanında çocuk bakıcı ve çocuk esirgeme kurumlarma atanırlar, Okula yazılma, alınma şartları şun: dardrı: 1 — 18 yaşından aşağı olmamak, 2 — İlk okuldan diploma almış ole mak, orta okulu ve liseyi bitirenler tere cih edilir. 3 — Hüsnühal sahibi ve sağlıklı ol. mak, Okcula yazılmak istiyenler (Ankara. da Çocuk esirgeme kurumu genel merı kezi başkanlığına) yazı ile baş vurma- kıdırlar. Yazılma Okul diploması, nüfus nünal kâğıdı, sağlık ve aş fotoğraf, Okula yazılma işi temmuz ayı sonuş ma kadardır. Not: Bu okul yalnız Bayanlar içindir. raporları, $ Birası — Sulu bir * ' gidadir