16 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

16 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

16 TEMMUZ 1936 PERŞEMBE Almanya İtalya yakınlaşma sı (ALA.) — Ber yetle bulunan - İtalyanın ekonomik teşkilâtları direktörü - Kont Volpi, Berliner Börsenzaytung'un - bir muhabirine beyanatta bulunarak İtal- Almanya arasında ekonomik mü- masebetler kurulmasının zaruri olduğu- Romen kabinesi siyasetini Bükreş, 11 (A.A.) — Rador ajansı aşağıdaki tebliği neşretmiştir ilesko bakanlar meclisinde dış hâdiseelri etrafiyle anlatmış ve kabine bu bâdiselere ittilâ kesbemiş ve Titü- desko'nun takib edip anlattığı harici siyaceti tamamiyle tasvib eylemiştir. Kabine, hükümet ve memleketin si- B. 'nu söylemiştir. Mumaileyh, bilhassa i- ki memleketin yekdiğerini itmam etmek) te olduğunu ve zecri tedbirler devresi sırasında — Almanyanın ittihaz et - miş olduğu hati hareketi - İtalh- ya'nın asla unutmiyacağını — söylemi tir. Yitüleskonun tasvib etti yaseti olan bu dış siyasetin - katiyen gerçekleşmesi gereken bütün tedbirle- ri tesbit etmiştir. Bu münasebetle Titülesko'ya yaptı- &t işlerden dolayı derin minnetdarlığı ı ve vazifenin gerçekleşmesi hususun- da da hududsuz güvenini bildirmiştir. Halkçı cephenin toplantısında İspanyadaki ka B.Leon Blum sosyalistlerin yaptıklarını ve yapacaklarımı anlattı. Paris, 15 (A.A.) — Dün millet mey- danında halkçılar cephesi - tarafından yapılmış olan büyük nümayiş münasebe- tiyle B. Leon Blum, aşağıdaki nutku söylemiştir “— Bundan bir sene evvel hepimiz burada idik. Hepimiz, ayni andı içdik. Ettiğimiz yemini unuttuk. Bu yemin na- sil tutulmuş ise gelecekte de gene öylece tutulacaktır. Ettiğimiz bu yemin, bize her şeyden evvel birliği emrediyor. Bu birlik, tam olarak mevcuddur. Bu birliği memleket istemiş idi. Şimdiden kaza- nrlmış olan neticeleri elde etmemize medar olan bu birliktir. Ayan ve meb- uslar meelisleri, on beş gün içinde sosyal kanunların hepsini kabul etmişlerdir. Bu kanunlar, gerek onlara can - veren ruh ve gerek içindekiler itibariyle bir şekil olmaktan pek fazla bir şey teşkil etmektedirler. şikliğin nişanlar İmüş ve şu sözleri söylemiştir Bu tedbirleri büyük nafia işleri plânr küçük ve orta ticaret ile küçük cuda getirilmesi gibi işler takib edecek- tir. Bu sayede fiatların ve bilhassa gıda maddelerinin - perakende — fiatlarının kontrol edilmesi imkânı hasıl olacaktır. Ayni zamanda endişe içinde bulunan gençlerin devlet idarelerinde iş bulma: larına yol açacak olan tedbirler-ittihaz otunacaktır. Bu kabil muvaffakiyetleri elde etmemizde âmil olmuş olan birlik, her türlü halelden ve tecavüdzden masun bir halde bulundurulmak icab eder. Ye- bir defa daha tekrar edelim. Fransanın şimdiki vaziyetinde ilerle- menin devamı, hakiki nizamın — şartla- rından biridir. Her türlü duraksama ve yüksekliği her türlü geri gidiş nizam- sızlık demek olur ve ya nizamsızlığa se- bebiyet verir. Fakat buna mukabil, ce- götürmekte olan halk, yarsızlanmanın — ve is cal göstermenin tehlikesini açıkça his- setmelidir. Pek çok karma karışık olan sosyalist unsurların seyrini ayni irtibat 've ayni intizam içinde muhafaza etmenin| Şaruret olduğunu idrak etmek icab e- der halkçılar cephesinin bir araya ge- tirmiş olduğu ameleler, köylüler, tacir. der, küçük emlâk sahibleri, küçük tasar. uf sahibleri, sözlerimi iyi dinleyiniz. İsteklerine verilmiş olan şekiller, bu yolda bir takım tehlikelere maruz bu- Tunmaktadır. Ve bu şekiller, memleke- te huzursuzluk ve tehlike haalini yaya- cak veya bu hali uzatacak gibi bir neti- vermek vazifemizdir. İçtimat adalet için cidale atılmış olan işçinin davası, me- deni ve umumi hürriyetler namıma sa. pmakta bulunan cumuriyetçilerinin birbirinden aslâ ayrılmaz şekilde bulunmalıdır. Tari Gevamı müddetince bu davalı ne bağlı bulunmuştur. Reisliğim altında, bulunan hükümetin istediği şey, sizler- le birlikte cumuriyeti tarsin — etmek, inkişafa mazhar eylemek, onu mazi bağlamak ve onu yeni mukadderatına doğru götürecek olan mukaddes aşk ile canlandırmaktır. B. Hodzanm seyahati etrafında Prağ, 15 ÇA.A.) — Salâhiyetdar mahfiller, B. Hodzanın Viyanaya uğra- yacağına ve Çekoslovakyanın Berlin cl- gisi B. Masti'nin bir müddet Prağda ka- Jacağına dair olan tahminlerin - doğru olmadığını beyan etmektedi: B. Mastni'nin her hangi bir teklifi Hamil olduğu haberi de tekzib edilmek- tedir. Siyasi mahfiller Çekoslovakyanın bütün komşularile iyi münasebetlerde bulunmağa çalışmakta olduğunu ve fa- kat ittifaklarına / bağlı” kalacağını tas- rih etmektedir Jıkların yeni safh Mar darlarile id, 15 ÇAA) — Kırallık taraf. katoliklerin liderler Sotello'nun dün öğleden sonra yapılan Calvo cenaze merasiminde bulunmuşlardır. Sotello'dan evvel “ispanyol teceddü- dü” adındaki kıralcılar grupunun başın- da bulunmuş olan B. Goico Echea, bir nutuk söyliyerek ercümle şöyle demiştir — Bizi dinleyen cenabı hakkın hu- Zurunda sana vadediyorum. Sana imtisal edeceğim ve ölümünün intikamını ala- cağım. Vazifemiz, İspanyayı kurtarmak- tır ve onu kurtaracağız. Cenaze merasiminde muş olan delikanlılar, nümayiş yapma- ve alay halinde şehrin merkezine doğru gitmeğe kalkışmışlardır. Polis, silâh is- timal ederek nümayişçilerden birini öle hazır - bulün: Fon Papen Londra elçisi mi oluyor? Berlin, 15 (A.A) — B. Von P- penin Londra Büyük - Elçiliğine tayin edileceğine dair bir yaymtı dolaşmak. tadır, Kendisinin Viyanadaki memuri- yetine Avusturya - alman itilflarının yapılmasından sonra artık zarile bakılmaktadır. bitmiş na- Lindberg Almanyaya gidiyor Berlin, 15 (A.A.) — Lindbergin bu ayın yirmisinde — Almanyaya - gelmesi beklenilmektedir. Lindberg, olümpiyad teülsüti ile bir çok fabrikaları ve almap tayyare meydanlarını siyaret ederek ye Hürdükten ve dördünü de yaraladıkt Yanları dağıtmıştır. | tayyare meydanlarını ziyaret edecek ve tarafından kabul edilecektir Brüksel konferansı etrafında tahminler Paris, 15 ÇA.A.) — Brüksel konfe- ransından bahseden Pöti Parisien gaze- tesi, bu konferansa aid türlü tahminler- den en ziyade akla yakın olanının kon- ferans toplantısının - geri bırakılma ol- duğunu yazmaktadı Halbuki Eko dö Pari — gazetesinde yazmış olduğu bir. yazıda Pertinaks şöyle diyor: Londradaki elçimiz; konferansın ta- in edilmiş olan tarihte toplanması çin B. Eden nezdinde israrda buluna- caktır. Brüksel ile Paris, bu babda aynı fikirdedirler. İngiliz kabinesinin bu sa- bahki toplantısında fransız talebini ye- rine getirmesi ihtimali vardı Belçikanın bir talebi Paris, 15 (A-A-) — Haber verildiği- ne göre Belçika hükümeti, İtalyanın iş- tlakten imtinamma rağmen Lokamo dev. dölleri konforansının 22 temmmuzda Brük- İalde planmasının mayafik oiscaği Tatallermda bulunduğunu - Loodraya Gildirmiş ve Fransanın Londra. büyük Tiçisi'de'bu teşebbiüse iştirak etmiştir. iagiliz hü- Fakat öyle gözüküyor ki kümeti bunda bir takım zorluklar sez- mektedir. İngiliz mahfillerine göre, al- man hükümeti Avusturya anlaşmasiyle giliz sual listesinin en mühim nokta. sına cevab vermiş olduğu iddiasında bulunduğundan üç devlet arasında ya- pılacak böyle bir toplantıya kendisine karşı bir çıkış hareketi olarak telâkki edilebilecektir. Binaenaleyh daha geniş bir konferansın toplanmasına imkân ve- zecek olan vaziyetin aydınlanmasını bekliyerek ayni neticeyi temin edecek olan diplomatik konuşmalarda bulunul- malıdır. Habeşistanda çete harbı Gardiana Mançester zor güçlüklerle karşılaşmaktadır. Londra, 15 (A.A.) — Mançester Gar- gazetesinin diplomasi muhabi talyanların Habeşistanda büyük zor- duklara rastlamakta - olduklarını yaz- maktadır. Cibuti demiryolundan bir görünüş Muhabir bilhassa diyor “İtalyanların ya rini karşılamak için yapmış - oldukları hazırlıkların, — Mareşal - Badogliyonun azimetnidenberi, yerinde olmadığı mey- dana çıkmış gibidir. Yolların çoğu ge- gilemez bir haldedir. İtalyanlar, bilhas- sa Adisababa - Cibuti demiryoluna gü- rlardı. Fakat bu yol, durmadan habeşlerin tehdidine maruz bulunmak- tadır. Habeşler, bir çok defalar rayla- rı sökmeğe ve münakalâtı felce uğrat- mağa muvaffak olmuşlardır. İtalyanlar, demiryolunu tahrib eden çetecilere kat lerse bu çeteler kaçmağa muvaffak ol- ŞE ne zaman taarruza - geçmek istemiş- muşlardır. ve olmaktadırlar. Habeşler organize edilmiş bir mukavemet göse termiyorlar. Fakat çetelerini urlar mevsimle- küvvet- Almanya; Poloiıya ve Danzig B. Bek, B. Görin Varşova, 15 (A.A.) — Havz Şimdi alınan malümata göre, B .Bek, Cenevreden dönerken, Berlinde B. Gö- ring ile görüşmüştür. Almanya, Almanya - Lehistan mi nasebetlerini tehlikeye düşürmemek çin, mutedil davranmaya karar vermişe benziyor. Danzigdeki Lehistan genel komiseri Lehistanın Danzig statüsünün bir ta- ine muhalefet edece- Bundan çıkan mana, ihtiva eden değişik- liklere muvafakat edecektir. Lehistan arzularının şunlar olduğunu bildiriyor: 1 — Postaların ve Timan idaresinin Polonyanın ısteklermı bıldırdı. gle konuştu. Ve mutlak surette Lehistan tarafından kont- || 3 — Lehistanın senato başkanı çiminde veto hakkı, General Göringle görüşen B. Bek 4 — Danzig devlet bankası faaliyeti- 'nin Lehistan tarafından kontrolü. Almanyaya sömürge Cenubi Afrikamüdafaa bakanı Pirov- un sözleri Londrada büyük heyecan Londra, 15 (ALA.) — Londra'dan dönen cenubi Afrika müdafaa bakanı rov, Royter'e beyanatında - demiştir göre İtalya yenilmesi lendirmektedirler. Hattâ - bu çetelerin bir az inzibat dahilinde çalışmakta ol- dukları görülüyor. Bugün, umumi bir taarruza geçmek üzere habeşlerin Gore bölgesinde teşkilât vücuda getirmekte olduğu bildirilmektedir. Zafer sarhoşu olan italyanlar kendilerine fazla gü- venmişlerdir. Şimdi, memlekette sulh ve sükünun temini işinin zannettikle- inden çok daha zor olduğunu görüyor- Amerikada bir tevkif Vaşington, 15 (A.A.) — Fransvorth, Amerika bahriyesinin “istihbarat ve emniyet servisi,, adındaki mahrem neş- riyatını bir japon deniz zabitine vermek- 'ten zan altında olarak tevkif edilmiştir. Mumaileyh bu ithamın gülünç bir şey olduğunu söylemiştir. Diğer bir tevkifin daha — muhtemel olduğu bildirilmektedir. Kısa Dış Haberler Varşova, 15 (A.A.) — Lode'da ka- nalizasyon işlerinde çalışan işçi arasında grev çıkmıştır. Greve iki bin işçi işti- Fak etmektedir Londra — Bütün sivil halkı gaz mas- keleriyle cihazlandırmak istiyen hükü- met, dahiliye büdcesine 850 bin ingiliz diralık munzam tahsisat koymuştur. Riga — Dış bakanlığa B. Hunters tayin edilmiştir. Moskova — Sovyetler birliği ilim a- kademisi başkanı B. Karpinskinin sağ- lık dürümü çok fenadır. / Yapılan ihti- mamlara rağmen kalb faaliyeti mütema- diyen zayıflamaktadır. Brüksel — Danimarka — hükümeti, zecrl tedbirleri kaldırmaya karar ver- miştir. Belgtad — Yugoslavya, zecri tedbir- deri bugünden itibarcn kaldırmağa karar vermiştir. uyandırdı İngiliz mahfilleri, Almanya ile barış- cıl bir anlaşmanın ancak Almanyanın kaybettiği sömürgelere tavizen toprak verilmesiyle mümkün olabileceğini tes- Tim etmekedir. Afrikada beyazlar me- deniyetini muhafaza için Almanya ile inde bulunmaya / tarafdar bir icaline tesadüf ettim. Bu beyanat Londrada büyük bir he- yecan uyandırmıştır. Muhafazakâr Mor. 'ning Post gazetesi diyor ki: İngiliz hükümeti, sömürgeye ihtiya- €t olan devletler lehine olarak toprak terketmek üzere sömürge devletlerin- den mürekkeb bir konferans pek alâ toplantıya çağırabilir. Ve Porteki Belçika'dan Afrika'daki büyük toprak- larından bir kısmını istenilmelidir. Kızılordu hava kuvvetleri başkamı Praga gitti Moskova, 15 (AA) — Kızıl ordu hava küvvetleri başkanı B. Alkani, bar gün sant Üçte tayyare ile Mosbovadan Prüğa hareket etmiştir. * Ai Haa GüRERESA ol beyaasta, Ba Siyaretia. genetl Fajir tarafından geçen sene Sovyetler birüğüm yöştü blimin Düe eei olduğunu, bildirmiş ve şabil termmarlili Çekoslovakya ile mevcud destluk müna aebetlerini bir kat daha lwevetlendire. Geği ümüdini gösterenitir. Pariste milli bayram ükün içinde geçti Paris, 15 (AA) — Havas Dün akşam geç vakte hadat iç ba raporlara - göre,'mili bayram her tarafta sükün, intzam ve cumuriyetçi bir düzgünlük içinde vatan. sever gösterilerle geçmiştir. Pariste ya Pılan toplantı, 14 temmuz 1935 ve 12 gubat 1936 da yapılan toplantılara ben- zer toplantıları geçmiş ve Bastiy mey- danından geçen alay ve civarında topla- 'nan halk $00 bini bulmuştur kanlığına gelen Berlin — 1 ağustostan 16 ağustosa kadar bütün umumi binalarla husust ev- ler, alman ve olimpiyadlara İştirak eden bütün memleketler bayraklariyle dona- tılacaktır.