22 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

22 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

22 TEMMUZ 1936 ÇARŞAMBA “Yücel, halkvei başkanı Halil Erdem, ziraat odası başkanı İzzet, türk spor K. V. T. H. K. başkanı Fazıl Gözen, kızılay başkanı Nazif Seçkin. İPSALADAN Her bir karış yeri türk şehitlerinin ecib kanlariyle sulanmış ve n temiz ve ne kazlar meseler yoğrulmuş olan boği türk ulusunun gan ve şerefiyle müte- menfaatine uygun bir şekilde masib ve ballini temin eden Montrö muahedes nin imzası büyük tezahüratla - kutla- makta olduğumuzu tazimat ve - teşek- kürlerimizi arzeyleriz. C. H. P. başkanı A. R. Saygı, bele- diye başkanı A. Koru, hava kurumu baş- kanı E. Özsöz, kızılay başkanı V. K. Oral, spor K. başkanı Çınar, çocuk e- Girgeme başkanı M. Çetin Taş. KALECİKTEN: Gece yarısını büyük bir heyecan Içinde bekliyen Kalecik halkı, boğaz- 'ar mukavelesinin tadil ve türk milleti- 'nin büyük menfaatlerine uygun şekil- de hallini sonsuz tezahüratla karşıla - mıştır. Cumuriyet meydanında - topla- 'nan binlerce halk türk tarıhine ve türk ulusuna lâyık bir varlık ve şeref bahş- '€den Partimize candan bağlılığını ar- za karar vermiştir. Hemşerilerinin di leklerini yüksek katınıza suzarken sonsuz saygılarımızı arzederim. Belediye reisi Ali KOYLUHİSARDAN Türkün ulusal benliğinde parlıyan nurun çıktığı secdegâh kıymetli var - lığınızda sonsuz amacını verirken şük- Tanlarımızı saygılarımızla sunarız. Koyluhisar şarbayı O, Yıldırım HEKİMHANDAN: Montrö'de kazanılan sıyasal büyük fefin kıvancı içindeyiz. Bu unutul - maz günü sevinçle kutlarken Hekim - han halkının Partiye sarsılmaz bağlılı- gin saygılarır Urbay Galip Mutlu USKUÜDARDAN Memleketin emniyet ve selâmetini ter dolayı tebrik ve teşekkürlerimizi arz ederiz, Belediyeden L. Aksoy, Partiden Moktor, Halkevinden Şefik “Bağman, Malül gaziler cemiyeti Üsküdar şubesi Anadolu Spor kulübü N. Maden oğlu V. Peker. eden Montrö müzafferiyetinden KARAMÜRSELDEİ Boğazlarda türk egemenliğini acun uluslarına tasdik ettiren büyük zaferi - mizi bütün halkımız büyük sevinç ve tezahüratla kutluyoruz. Bu tarihi gün de büyük partimize ve onun ulu Şefine yonsuz minnet ve şükranlarımızı suna- Bütün ilçe halkı namına P Bsk Rah mi, Çocuk Esirgeme Bşk. Ulvi, Beledi- 4€ Bek. Akayıldız, Gençler Birliği re- —— ü ULUS SAYFA S ———— —— —— —— —: — isl Halli, Kızılay Riza, İdman — yürdü Bik. Riza. YENİKÖYDEN: Halk Partimizin yüce İlderi Ata- türkün kurduğu rejimden doğan Mont- T8 muvaffakiyetini partimizin salr ba- şarımlarnı tetviç ettiğini — görmekle- kıvanç. düyarak / derin saygılarımızı tebriklerimizle beraber sunarız C.H.P. Yeniköy kamunyönkurulu Köse Raif, C. H. P. Yeniköy ocağı Ali Eregor, Hava Kurumu Süleyman Tür- ker, Yoksullar kurumu İzzet Esemen, halk namma Konya mümessili - İsmail İsa, Esnaf namma Hilmi, balıkçılar ve kayıkçılar Hame DÖRTYOLDAN: Türk ulusunun en parlak bir devri- 'ni yaşarken uzun zamandanberi bekle- diğimiz bu bakkı bize kazandıran türk büyüklerine ve size sonsuz ve sönmez saygılarımızı sunarız. C.H. P. Bşk. S. Bulbuk, Belediye Reisi A. Ünel, Kaymakam A. Ciğeroğ- Ju, Ticaret Odası Başkanı Ahmet, por- takalcılar birliği başkanı Mevlüt, Ço- cuk Esirgeme Kurumu M. Şeref Uraz. SAMATYADAN: Memleketin emniyet - ve selâmetini 'temin eden Montrö muzafferiyetinden dolayı tebrik ve teşekkürlerimizi arz ederiz. €. H. P. Samatya kamunu / başkanr Remzi Özdelyen, Samatya Kızılay şu- besi başkanı İsmail Çakır, Çocuk Esir- geme kurumu başkanı Rüştü Diktürk. GEREDEDEN: Aziz Şefimizin kuvvetli ve dahiya- e varlığiyle partimizin türk ulusuna armağan ettiği Montrö utkusunu bin- derce halk şu ânda kutlarken kutarıcı ve korüyucu partimize ve onun arirz başına bağlılıklarını bir kerre — daha berkitiriz. Gerede, COH. P. Bek. V. Turan, Halkevi Bek. İ. Saraç, Urbay I. Yalçın Kığılay Bek. O. Onur, Türk Hava Ku- Tumu Bek. S. Demirtaş, Çocuk Esirge- me Kurumu Bek. Y. Aksoy. 'YALOVADAN Türk ulusu Ulu Önderimizin çizdi- Bi Oklar hızasında / daima - yürüyerek eşsiz zaferler kazanmıştır. Son Mont- 1ö'de kazandığımız. zafer karşısında önümüzde doğan güneşe inanırken se- ni biz yalovalılar candan kutlar ve say- gılarımızı sunarız. Yalova Şarbayı H .Erkin, C. H. P. Bork Zever Tüzel, Öğretmenler birli- &i başkanı İhsan Kaynak, Kızılay Ku Tumu Bek. Ziya, Çocuk Esirgeme Ku- Tumu Bek. Sait Atesmer, Ye Bek. Refik Kalkan, Kooperati mail Hakkı Yuruk, Akımıpor. Hikmet Akıncı, ESKİŞEHİRDEN: Yurdumuza istiklâl, refah ve emni- yet veren partimizle onun yüksek hü. hükümetinin kazandığı Montrö muvaffa- kiyeti Eskişehir halkınr sevinçlerle coş. turmuştur. Bu eşsir ve yüksek zaferle gükranlara boğulan Eakişehir halknn merbutiyet ve saygılarını arzederiz. Eskişehir valisi ve »C. H. P. Bek. Talât Öncel, Şarbay Kâmil - Kaplanlı, halkevi Bek. İhsan Oyman, Ticaret oda- &t Bek. Asım, Spor mıntakası Bşk. T rık, Borsa başkant Süleyman Çakır, Kızılay Başkanı Kutkan, Hava Kuru- mu Bşk. Kadri Uysal, Çocuk Esirgeme Bek. Nazmi Bilgiç, Esnaf Cemiyetleri N. Cemil. KALECİKTEN Geçirdiğimiz kara günlerin üzerin- den her geçen saat türk semasını Gaha aydınlatıyor. Denizlerin mavi sula- ını türk kalbinin hicranlarına bir nazi- 've olarak sevinç dalgalariyle kabartı. yor bütün bu varlıklar birbirini kı yan muvaffakiyyetler Kalecik halkının Bözlerinden sevinç yaşlar takıtıyor az- mine dehasına dayanan türk milleti mu-| olduğu arz ile hesabsız saygılarımı C.H.P.İlçe yön kurul başkanı Osman Köse kansatindey sunarız. SARIYERDEN: Boğazları tamamen — ulusun mülki- yetine geçmesini temin eden Montrö mushedenamesinin ittifakla imza edil- miş olduğunu on/ binlerce” yurddaşın Pür heyecan toplandığı Cumüriyet meydanında şu dakikada — resmen öğ- renmiş bulunuyoruz. Ulusumuza ilgisiz bir yürt temini için tanrının bile be- gendiği bir çok başarıları kazanmış o- Jan sayın partimizi içten gelen saygı ve keyecanlarla kutlar ve - şükranlarımı: 1 sunarız. Sarıyer belediye şubesi Md. Demir- dap, C. H. P. yönkurül başkanı Temail Hakkı, sayınkul Sarıyer hava kurumu jadına Aziz, Sarıyer kızılay kurumu a- dima evdet, Sariyer gençler mahtili a- dıma M. Diker, Sarıyer yoksulları ku- Tumu adına Haydar, Orman fakülte ta- lebe birliği M Gökmen. GÖLCÜKTEN Türk ulusunun yarattığı atasının ve arkadaşlarının milli duygulariyle elde edilen muahededen sevincimize son yok-| tur saygı ve şükranlarımızı sunarız. Gölcük kazası CHLP. başkanı H. Edgun. Spor kulübü başkanı H. Yorul- maz. Anneler birliği başkanı Mefbaret Akman. GEYVEDEN: Çok değerli inkilâb eserlerine ön olan cumuriyet idaresinin ve partimi- zin türk ulusuna hazırladığı varlığı kurmak ve yeni bağlarla onun emniyet 've selâmetini temin eden - boğazların hakimiyet istiklâline aid mukavelenin imza haberi yurdumuzda çok derin ve coşkun bir tezahürle karşılanmıştır. Hüklümet ve partimizin bu büyük ese- İ muvaffakiyetle elde etmesinden duy- dağamur vevinci sonsur ve derin say- Aılarımızla bildiririz. Belediye teki A Acar, peri bap kinr Süleyman, T. H. K. başkanı Ke #zal, kaley başkanı A, çocuk esirge- me K. başkanı Refet, iktisad tasarruf cemiyeti başkanı Nedim, Tdman 'yur- u başkanı Kenan. GÜRÜNDEN: Ulu türk devketinin kutsal hakları- 'nın acuna tanıtan yüce partinin boğaz. Jar rejimin onaylanmasındaki eşsiz sı- yasal zaferini kutlarken balk adına derin minnet ve saygılar sunarız. Gürün urbay B. Engin, Parti Bik. Mugulkoç, Kızılay Bek. Sözen, C. H. P. Bak. £ Öz, Ulusal Ekonomi K. Bek. M. Vanlı. GELİBOLUDAN Montröde kazanılar - zaferle” ulusal yurdumuzun kapılarmı kapayacağımızı gu dakikada”duyan Gelibolu halkr Cu- muriyet alanında en büyük bayramları- ar candan gelen tezahüratla yaparlarken kendi partilerini saygı ve sevgi ile kut- darlar. Şarbay Ali Armaoğlu, parti başkanı Bolayirlioğlu, halkevi başkanı Raif, güven caret odası başkanı B. H. Bakla zahire borsası başkanı Mustafa, çocuk esirge- me kurümü / başkanı İbrahim, - Kızılay başkanı İhsan, idman yurdu başkanı Ü- nal, hava kurumu başkanı Rahmi, NİKSARDAN Rubu ulu özü özümüze bağlı halk bo- kazlar muvaffakiyetinden büyük teza- hürat yapmakta bütün memleket kr - yançla büyüklerine sonsuz sevgi ve saygılarını sunmaktadır. Belediye reisi H. Taşdelen, C. H. P. Gözbek, Halkevi başkanı Halis Özden İdman yurdu Bek. I. Çıtak. ORDUDAN Boğazlar konferansındaki türk za- feri münasebetiyle bizlere böyle ulusal beyecanları yaşatan / parti liderimize sarsılmaz bağlılıklarımızı bildirir - ve derin saygılarımızı sunarız. Parti başkanı ve vali Hayri - Sırıklı- zıl, Halkevi bzaşkanı Şükrü - Kaymaz, Şarbay ve Tayyare Cemiyeti Bek Na - mık Oztunç Ticaret odası Bşk. Hüsnü Akyol, Himayei etfal başkanı Cevdet Şahin; Yeşilay Bek. Reşit Emre, Millt İktısad ve Tasarruf Cemiyeti başkanı Mehmet Akyazı. ANTALYADAN Boğazlardaki türk egemenliği — da- vasını kazandığımızdan nihayetsiz se- vinç içinde bayram eden Antalya halke- vi gençleri Kemalizm ülküsüne bağl hık anıtlarını tekrar ve büyük zaferi saygılarla kutlular, Antalya halkeyi başkanı Muammer Bahsın. DİYARBEKİRDEN Cumuriyet Halk Partisinin kuvvet- Hi varlığında yükselen her gün daha di ri adımlarla ulusal amaçlarına kavuşan cumuriyet hükümetimizin - Montröde kazandığı siyasal zafer genel partinin temelini kurmuş ve türk tarihinde yeni bir dönüm noktası açmıştır. Sabahlara kadar coşkun tezahüratta bu ulu zateri kutlulayan bütün Diyarbekir halkının #onsuz şükran ve temennilerini sunarız. Halkevi başkanı Cahit çubukçu. Be- eldiye başkanı Sefer Ulug. Ticaret - dası başkanı Nedim Pirineci oğlu Bölge Spor başkanı Sedretdin Hattuza. İZNİKDEN Devrimizin en büyük bengisi olan bo- Hazlar zaferinden dolayı sevinç ve heye- can içinde olan İznik hallr — saygıla- riyle minnettarlıklarını arzederler. Kızılay başkanı C. Öztürk. İlçeyön- kurul başkanı Osman Akın. Urbay Sa- im demircan Hava kurumu başkanı Hüseyin Aktay. Çocuk esirgeme başka- 'mı B. Sorgüş. $. Spor başkanı H. Ataç Ziraat odası başkanı M. Sindel. ZONGULDAKTAN Boğazlar mukavelesinin imzalan - ması münasebetiyle bütün Zonguldar yeni ve milli bir bayram neşesi ve he » yecanı içinde çalkanıyor. Yarın bütün memleket donatılacak ve aydınlatıla - caktır. Gündüz sanat on yedide büyük bir halk toplantısı yapılacak ve söyleve ler le Montrö zaferinin eşsiz değeri an- Jatılacaktır Gece halkevi sinemar salo « nunda genel bir toplantı yapılıp kon « feransla boğazlar mukavelesinin tarihl hukuki, askeri ve siyasi önemi aydın » hatılacaktır. Tibay ve C.H. P. İlyönkurul başka. 'me H Aktoy 'TARSUSTAN Yüce partimizin ve cumuriyet hükü- metimizin siyasal bir utkusu olan boğaz. Tlar mukavelesinin imzası dolayısiyle Tan suslar değerli partimize tebrik ve saygılarını sunarlar. Hilâliahmer başkanı A, Avcı, Şarbay M. Uygür, CHLP. ilçeyönkurul başka- u Tevfik Aydın, ticaret ve sanayi odası başkanı Tbrahim, ziraat odası başkanı N. Celâl Tan, türk bava kurumu başkanı K. Sungur. KASTAMONİDEN; Boğazlar konferansının - büyük ve mesud neticesini heyecan ve sabırsız. Jıkal bekleyen ve boğazlarda türk ul sunun kayıdsız ve gartsız hakimiyeti. 'nin yeniden kurulduğunu şimdi baber Aalan Kastamoni halkr Mondros müta- rekesinden sonra memleketi kaplıyan kara bulutlarr büyük Önder Atatürkün gösterdiği ışıklr yoldan yürüyerek da- #itan ve ulusu bütün dünya müvazene. sinde büyük bir kudret ve kıymet hali- 'ne getirmiş olan partimize en yüksek bağlılık ve şükranlarmı ulaştırmayı ka- rarlaştıran halkın bu sonsuz sevgilerini 'en derin saygılarımızla yüksek katını za arzeyli Kastamoni ilbayı ve C. H. P. ilyön- kurul başkanı Tevfik Talât, alay K. Kâmil, Kastamoni saylavı Tevfik As- Jan Unbay Aptullah Ozis, halkevi baş- kanı Ali Güleryüz, hava kurumu baş- kanı vekili il jandarma - komutanı Ne- cati, kızılay kurumu başkanı Dr. Raif Tozanoz, çocük esirgeme kurumu başı kanı lise direktörü Cemal Gökçe, milli ekonomi ve biriktirme kurumu başkanı Hüsnü Açıksöz, tecim odası başkanı M. Rıza Saltok, ziraat —odası başkanı Ziya Ulu, esnaf cemiyetleri — başkanı Rifat Sucü, Tefrika No: 3 BİLİNMİYEN Bir materialist ile bir spiritüal İNSAN Yazan: Dr. ALEXİS CARREL Türkçeye çeviren: NASUHİ BAYDAR t tuz billuru- 'nun aynı tarifini kabul eder, fakat insanım tar fi hakkında uzlaşamazlar. Bir mekanist fisiyo- lojist ile bir vitalist fisiyolojist'in uzviyet hak- lerin karışık ve gelip geçici uzuvlarını terkib için masıl anlaşıyorlar? Aşılanmış yumurtanın içinde bulunan genes'ler, bu yumurtadan çıkan ferdin vasıflarını nasıl tesbit ediyorlar) Höcreler nasıl, mesiclere uzuvlardan ibaret cemiyetler halinde kendiliklerinden teşkilatlanıyorlar? Denilebilir ki bunlar, karıncalar ve arılar gibi, cemaat haya- 'tında hangi rolü oynıyacaklarını önceden bil- mektedirler. Fakat bizler, onların hem karışık, hem sade bir uzviyeti kurmalarına müsaid olan mekanizmaları bilmiyoruz. İnsanın devamının, cümlesini: tetki hastalıklara mukavemetini neyin icab ettiğinden de daha ziyade haberdar değili munu, muhakemeyi ve cesareti artırmak usulü- 'nün de cahiliyiz. Entelektüel, ahlaki, estetik ve mistik faaliyetlerin nisbi ehemiyeti nedir) Es- ve din mefhumunun manası patik teatilerden mesul olan enerjinin şekli nedir? Her bir ferdin bahtsızlığını veya saadetini icab eden bir takım fiziyolojik ve dimaği unsurların mevcud olduğu muhakkaktır. ve yorgunluğa - ve Ahlak mefhu- nedir? Tele- Bizler, saadete şanın kompleks olmasından, zekâmiızın bünye- den gelmektedi Sanılır ki cehlimiz aynı zamanda cedlerimi zin yaşama tarzına, mizacımızın - kompleks ol masına ve zekâmızın bünyesine — atfolunabil Her şeyden önce yaşamak lâzımdı. ve bu zaru- ret dış âlemin ele geçirilmesini / istiyordu. gaddi etmek, soğuktan barınmak, vahşi hay- vanlarla ve başka insanlarla çarpışmak gerel “yordu. Sonsuz devreler uzunluğunca - babale mızın kendilerini tetkik etmeğe ne vakitleri ve Te- WT kındaki görüşleri bir değildir. Jacgues Loeb'in canlı mahlüku ile Hans Driesh'inki biribirinden derin surette ayrıdır. Muhakkak ki/ insanlık, kendini tanımak için pek büyük bir cehid'de bu. Tunmuştur. Âlimler, filozoflar, şairler ve mis lerce biriktirilmiş olan müşahedeler hazinesinin sahibi isek de insanmm ancak bazı manzaralarını psikolojik zamanın ve fiziyolojik zamanın ma- hiveti nedir? Kendimizin nesicler, uzuvlar, ma- yiler ve suur terkibi olduğumuzu biliyoruz. Fa” kat şuurla dimağ münasebetleri henüz bir sırdır. Hattâ bu höcrelerin fiziyolojisi- ni bile bilmemekteyiz. Üzvivet ne dereceye ka- Tiyakati suni olarak temine muktedir. değiliz. Medeni insanın son derece inkişafına hangi mu- hitin daha müsaid olduğunu henüz bilmiyoruz. Kendi fiziyolojik ve manevi teşekkülümüz hu- susunda mücadeleyi, cehdi. ve ıstırabı. hazfet- mek imkânı var mıdır? Munsır. medeniyette ne ihtiyaçları oldu. Zekâlarını silah ve aletler yapmağa, ateşi keşfetmeğe, öküz ve at yeti meğe, tekerleği icad etmeğe, hububatı bulup topraktan çıkarmağa, ve saire ve saireye sarfet- tiler; kendi vücudlarının ve zekâlarının - teşek- höcrelerinin dar irade ile değiştirilebilir? Uzuvların hali ze- — ferdlerin tereddisine nasıl mani olmalı? Bizi en — Kölü ile alâkalanmadan çok zaman evel güneşi ye bazı kısımlarını sezmekteyiz. Şu da var ki bu — kâ üzerine nasıl tesir yapmaktadır. Her ferdin - çok alökalandıran mevzular hakkında daha bir- — 81 ve yıldızları, meddücezirleri, mevsimlerin kısımlar kendi usullerimizle halk edilmişlerdir. —ana ve babasından aldığı uzvi ve dimağ? karak- — çok sualler sorulabilir ve onlar da böyle cevab- - biribirini koğalayışını temaşa ettiler. Fiziyoloji- Her birimiz öyle bir hayaletler alayıyız ki bilin- terler hanvi suretle havat tarzı. yiyecekle n si- — sız kalabilirdi nin hiç bilinmediği bir çağda astronomi çoktan mez realite bunların ortasmda yürür, mik cevherleri, iklim, firivnlaik Ve ahlaki di: —— Mevzuu insan olan bütün ilimlerce yapılmış — İYice ilerlemişti. Dimağım, kareciğerin - veya kikaten cehlimiz pek büyüktür. İnsanları — #i-tinlerle tadil olunma / kabiliyetini haiz ola- — olan gayretin kifayetsiz kaldığı ve kendi hakkı: dereki güddenin teşekkülü ile vazifesi hakkın- tetkik etmekte olanların kendi kendilerinden — bilir? da bir fikir mevcud olmadığı sıralarda Galile arzı, o zamanın inanışına göre cihanım merkezi: ni,güneşin bir peyki menzilesine indir->'-ti. (e , mızdaki bilgimizin pek noksan olduğu besbelli- İskeletin, adalelerin ve uzuvların - gelişmesi — dir. ile dimağ ve zekâ faaliyetinin gelişmesi arasın- u da mevcud alâkaları bilmekten uzağız. Asablar sorduklı dır. İç âlemimizin geniş bölgeleri henüz mesektedir. Simik cevherlerin z 1 süallerden çoğu cevabsız kalmakta- bilin- releri, höcre- Bu bilgisizlik, cedlerimizin yaş