25 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

İspanyada, kan gövdeyi götürü- yor. Şehirler alev içinde; vilâyetler birbirlerine karşı; kıtalar, donanma ve uçaklar, ispanyol — silâhlarmı is- panyol vatandaşlarına ve biribirleri- ne karşı kullanıyorlar. - Bir habere göre hattâ, boğazlaşmanın aynı ma- halledeki evlere, aynı evde oturan insanlara sirayet etmasinden korku- lüyor. Bu kanlı manzara'nın rejisörle- vi kimlerdir? Belki bir gün bu da meydana çıkar. Bu günlük aktörle- rin ispanyol faşistleri olduğunu bili- yoruz. Avrupa postasını gözden geçir ken, şunu görüyoruz: Faşist devlet- ler ispanyol faşistleriyle, demokrat devletler ispanyol hükümetiyle be- raberdirler. Tabii, kullandıkları li- san bakımından. Bundan üç yıl önce, Viyana ve bütün Avusturyada - cereyan eden boğazlaşmalar henüz hatırdadır. Bu sefer aynı oyun, yalnız çok daha kanlı ve çok daha geniş bir ölçi zerinden, İspanyada oynanıyor. Ve İspanyada da, kanlı süngülerin ar- kasında kara kaftanlı katolik papa- zınt görüyoruz. İspanyada cumuriyet, çim yolundan kuruldu. Reaksyon, yolunu buldu, iktidarı Kıralın avdet edeceği gibi sö: laştı. Fakat halkın cesareti bu teh- likeyi önledi ve ikinci bir serbest se- çim cumuriyetçileri, yenidesi zafere İ;paııî;â ateşler ve kanlar içinde.. Anlaşılıyor ki, Reaksyon, bu de- fasında da hareketsiz, plânsız ve ka- zarsız. oturmamıştır. Ve işte, neler yapmağa muktedir olduğunu gös- termiştir, Bütün memleketi bir kan ve ateş cehennemine çevirerek bin- lerce ve ön binlerce insanm ölümü- ne sebeb olmak, memleketin parası- nı, cephanesini tüketmek, memleke- ilerini ve silâhlarını / tahrib bunlar, ispanyol fa- #izminin marifetleridir. İspanyada, bu dava nasıl biter, bunu bilmiyoruz. Yalnız aynı şey- lerin Avrupanm bir çok taraflarında cereyan etmesi, o kadar ihtimalden uzak olmasa gerektir. Fransız faşistleri “Th bahsetmekte devam . ediyorlar. “S saati çalınca..” iktidarı ellerir caklarmdan bahsediyorlar. saati” nedir ve bu çalınca sıl ele geçirilir. bum ki ispanya hâdiseleri kâfi mikdarda gösteriyor. Avrupa ve dünyanın — sükün: çalışmayr ve yurdlarını inşa etme- seven milletler için en büyük teh- Tike, faşist enternasyonalinin - tees- is etmesi ve bütün Avrupa için bir saati” tesbit etmesidir. Böyle bir enternasyonal'in mevcud olduğun- dan asla şüphe edilmemelidir ve ke- za gözden kaçırılmamalıdır ki, fa- şizm, kendi insanlarını, çok daha cerbezeli insanlar arasından tedarik etmektedir. Burhan BELGE B. Celal Bayar Kütahya ve Balyaya gidiyor Ekonomi bakanımız B. Celaf Bayar madenler üzerinde tetkiklerde bulun. gak üzere bugün Kütahya ve Balyaya gidecektir. Bakan perşembe sabahr şeh- rimize dönecektir. B. Ali Rânâ Tarhan İzmirde İzmir, 24 (A.A.) — Şehrimirde bu- Tunmakta olan gümrük ve tekitler ba- kanı B. Ali Rânâ bu sabah saat 9 da Çamaltı tuzlasına giderek yeni yapılan ince tuz fabrikasının ve bir çok müesse- gelerin ve işçilerin yatıp kalkacakları inaların, mektebin ve hastanenin açıl- ma törenini yapmıştır. Çamaltı tuzlası direktörü mühendis Sezainin çalışması takdirlerle karşılanmıştır. Fabrikada ba- kan gerefine bir öğle göleni verilmiştir. Şölende İzmir ilbayı ve parti başkanı Fa- zil Güleç, müstahkem mevki kumanda- n general Bürhaneddin ile bakanın re- fakatinde İzmire gelen mütchassıslarla tekitler genel direktörü Mitat Yenel ve İzmir basın mümessilleri bulunmuştı Yugoslavya, İrak ve A ve İsviçre elçisi başb; (Başı 1. inci sayfada) Başvekil General İsmet İnönü; Başta Celaletmeab Kıral Hazretleri olduğu halde boğazlar meselesini görü- şen Montrö konferansını büyük bir a- lâka ile takib etmekte ve sevindi neticelerini beklemekte idik. Türk hâ- kimiyetini Boğazlar üzerinde yeniden ihya eden mukavelenamenin imza edil- diğini Ekselans Şükrü Saraçoğlu tel- »yazısında tebşir etmek lütfunda bulun- du, Türkiyenin kazandığı işbu hukukt 've siyasi parlak muvaffakiyet dolayı- ile kendim ve iş arkadaşlarım namla- Tına en samimi tebriklerimizi arzeder. ken, gerek devlet reisimizin ve gerek milletimizin ve hükümetimizin öz kar- deş Türkiyenin tutacağı her yolda par- dak muvaffakiyetler kazanmasını can- dan dilemekte olduklarını beyan ve de- Tin saygılarımı sunarım, Yasın Elhaşımı Reis ülvüzera Yasin Elhaşimi Haretleri, Reisülvüzera Boğazlar hakkında Montröde cere- yan eden ve ahiren hüsnü neticeye ik- 'tiran eden müzakerattan dolayı başta Haşmetli Kıral Hazretleri olduğu hal- 'de dost ve komşu Irak hükümeti tara- fından gösterilen alâkaya son derece Mütehassis olduk. Bu vesile ile gerek namı devletlerine ve gerek mesai arka- Gaşlarr namıma vaki tebrikâta teşekkür- lerimi arz ve kardeş Irak hükümeti ve milletinin refah ve tealisi için en sami- mi dileklerimi derin saygılarımla tak- dim eylerim. İsmet İnönü Ekselans İsmet İnönü, Ankara Montrö konferansının nihai netice- Sinden ziyadesiyle bahtiyar olarak kı raliyet hükümetinin hararetli tebrikle- rini kabul buyurmanızı rica ederim. Stoyadinoviç, Başbakan Ekselans Stoyadinoviç, Başbakan Belgrad Ekselansınızın, Montrö konferansı 'fın nihai neticesi münasebetiyle yolla- mış olduğu tebrik telgrafından ziyade- sile mütehassis olarak gerek cum hükümetinin, gerek şahsımın - samimi kabul buyurmanızı rica İsmet İnönü Ekselans İsmet İnönü Ankara Boğazlar hakkında elde edilen eyi fganistan başbakanları akanımızı kutladrlar netice ve muvaffakiyetten dolayı Efgan hükümeti adına, gerek kendi a- dıma en samimi tebriklerimi yollamak- Ja kesbi şeref eyler ve türk cumuriyeti- Muhammed. Haşim Efgan başvekili Ekselans Muhammed Haşim Han, Başvekil Kâbil Boğazlar hakkındaki müzakerelerin nihai neticesi münasebetile gerek ken- di namlarına, gerek Efgan hükümeti 'namına göndermiş oldukları nazik teb- rik telgraflarından dolayı gerek kendi adıma gerek cumuriyet hükümeti adına Ekselansınıza samimi surette teşekkür eder ve Afganistanın refahı hakkında- ki en hararetli temennilerimi bit rim, İsmet İnözü Başbakanımızla İsviçre elçisi arasında Ekselans General İsmet İnönü, İstanbul Ekselans - Reisicumur — Atatürkün müteyakkiz önderliği altında cumur yet Türkiyesinin Montröde kazandığı mühteşem diplomatik muvaffakiyetlin dolayı derin tebriklerimi ve türk mileltinin sevincine samimiyetle iştirak ederim. İsviçre Elçisi Henri Martin Ekselans Henri Martin İsviçre elçisi Ekselansınızın, Montrö konferansı- nım iyi neticelenişi münasebetiyle gön- dermek lütfunda bulunduğu tebrik tel- grafı müfadından ziyadesile mütehas- olarak, en samimi - teşekkürlerimi kabulünü rica ederim. — İsmet İnönü İstanbul B. Fethi Okyara gönderilen telgraf İstanbul, 24 (ALA.) — Esaslı müza- kerelere iştirak ettikten ve bunlar bit tikten sonra sihi Tüzümdan dolayı imza celsesinden önce hareket etmiş o- dan murahhasımız Londra büyük elçi #i Fethi Okyar'a Aras ve arkadaşları tarafından aşağıdaki telçraf çekilmiş. ' Fethi Okyar Londra Büyük Elçisi Dün geceki son imza celsesinde he- Ankara Birası 'N SIHHI Orman Çitftliğinde cı HABERLE 25 TEMMUZ 1936 CUMARTESE XĞ* Ryz Şam fuvarında türk pavyonu t Pavyonumuzun uyandırdığı takdir ve alâka çok büyüktür Ankara, 24 — Beynelmilel Şam fu- varındaki türk paviyonu hakkında ga- zetelerde yapılan neşriyat üzerine E- konomi bakanlığı tarafından gösterilen yakmn alâka ve derhal alınan tedbirler le kısa zamanda açılan yeni ve büyük Paviyon hakkında / Şamdan aldığımız malüimatı bir kaç gün evel neşretmiş- tik. Bu defa Ekonomi / bakanlığına ge- len malümata göre Türkiyenin fuvara geniş ölçüde ve muvaffakiyetli bir şe- miz hakkında ve gerek türk mamulât 've mahsülleri etrafında takdirkâr bir alâka uyandırmıştır. Bu hususta bakanlığa şu telgraflar gelmiştir: Ekonomi bakanlığı, Ankara Paviyonumuz hükümet reis ve erkâ- » ile konsoloslar, banka direktörleri ve tüccarlarla diğer bir çok davetliler hu- nun güzelliği ,teşhir edilen eşyanın te- 'nevvilü ve nefaseti, dekorasyon tekni- Halkevinde Loza Günü ) yer yüzü (Başı 1. inci sayt cabında neler yapabilecei artık çok iyi anlamıştır.. Yurddaşlarım, Sizin yüksek şahsınızda kahraman ve asil türk milletinin büyüklüğünü ve adesi olan Ulu Şefimiz türk ismetini ve çalışma gü- cünü temsil eden İnönünü saygı ile se- İâmliyoruz. Lozan bayramımızın bize büyük olr zafer daha kazandıran yıldönümü kutlu olsun., Hıfzı Oğuz'un bu çok alkışlanan ve- ciz söylevinden sonra Sümer Bank hu- kuk müşaviri Dr. Münip Hayri Ürgüb- dü, Lozanın siyasi ve hukuki bakımlar. dan tahlili ve esasir şekilde bir incele- me mahsulü olan konferansını verdi. Münip Hayri bu konferansında Loza- 'na gitmeden önceki vaziyeti, Lozana 'ne gibi şartlar altında gidildiğini, Lo- zandaki büyük mücadeleyi ve bunun neticesinde kazanılan büyük zaferi gü- zel bir tarzda ortaya koydu ve çok al- kışlandı. Bundan sonra kahraman or- dumuzun manevrasına aid bir filim al- kışlarla seyredildi ve bütün halk, Hal- kevinin üst kat salonlarını geçti. Bur yeti murahhasamızın - teklifi konferansın Zatı devletlerine ve muhabbet hislerini iblağa diğini saygılarımızla arzeder ve sami- mi tebriklerimizi sunarız. Aras — Davas — Menemencioğlu General Gündüz. — Sadık üzerine bürmet Donanmamız Çanakkaleden ayrıldı Çanakkale, 24 ÇA A.) — Bugün sa- 'at 12 de limanımıza veda eden şanlı donanmamız umum subay ve erleri ge- milerin sancak ve iskele küpeştele de dizilmiş ve sahilde kendilerini uğur- Jamağa çıkan on binlerce halkın coşkun tezahüratiyle Mecidiye - tabyası sırtla- Tında mevki alan kara askerlerinin ve jandarma erlerinin selâm merasimine mukabelede bulunmuşlardır. ve heyecanlı ayrılışın filmi alınmıştır. İngiliz, fransız, alman ve türk mezarlarına çelenk konuldu Tİstanbul, 24 (ALA.) — Haber aldı. #ımıza göre Çanakkalede bulunan fırkal kumandanı, Gelibolu yarımadasındaki İngiliz, fransız, alman ve türk mezarla- 'tına birer çelenk koydurmuştur. B. Hıtzı Oğuz, söylevini verirken da, İsmet İnönünün Partimiz tarafın- dan Ankara halkevine armağan edilen fotoğrafları alkışlar arasında yerine asılırken Halkevi başkanı İçel saylavr Ferid Celal Güven içli bir heyecan ve vekarlı bir sesle şu güzel söylevini ver- di Ferit Celâl Güven'in — Arkadaşları Harb meydanlarında üzerine aldığı ağır vazifeleri büyük bir liyakat ve sabetle ve büyük şefin irade ve dil 'ne çok uygun bir şekilde yerine geti. ren, İsmet İnönü Lozan sulh masasına aynı büyük inan ve azimle gitmişti. A- Ateş hatlarında, kavğa meydanlarında kaybettiklerini, masa başında kazana. caklarını sanan, görgü'ü, diploması me- haretlerinde inanlı devlet adamları yan- Jış bir hesabın aynını da masa başında yaptılar. B. Ferid Celâl Güven, Lozanda ba; bakanımızın, yaptığı büyük gayretler. de, sulhu temin ettikten sonra yurdun kalkınması uğrunda sarfettiği emekle- Ti de canlr cümlelerle anlattı ve sözüne söyle devam etti. : Yurda büyük hayrı dokunan, yeni Türkiyenin her millete örnek teşkil e- decek kadar varlıklı, geniş, vatandaşın siyasi akidesine, milli seciyesine her türlü manasile iktidar ve kıymet veren Partimizin, evimizin dıvarlarına asıl- mak üzere bize armağan ettiği bu bü- yük devlet adamının fotoğrafları böyle bir günde dıvarlarımıza asmak şerefine mall edişinin bahtiyarlığı çok büyük- tür. Ve ona hürmetimiz, sevgimiz, bağ- ğinin mükemmeliyeti tam bir muvaffa kiyet temin etmiştir. Binlerce ziyaret. çinin tehacümü karşısında intizam an- cak polisin müdahalesi ile temin edile- bilmektedir. Alınan neticenin ümidin gok fevkinde olduğunu arzederim. Komiser Baha Ekonomi bakanlığı, Ankara Paviyonumuza gösterilen büyük ae lâka dolayısile fuvarın müddeti on beş gün daha uzatılmıştır. Ziyaretçi adedi emsalsiz dereceyi bulmuştur. Malları. mıza talepler çoktur. Tafsilat raporla arzedilmiştir, Komiser Baha Bay Celal Bayar, Ekonomi Bakanr Ankara Şam fuvarındaki türk paviyonunun açılması Türkiyenin endüstri alanında- inin en güzel bir ni tebriklerimi ve Türkiyenin fuvara bu süretle iştirakinden — dolayr teşekkürlerimi sunarım. . sayıe #ız büyük hizmetlerinden, büyük mee ziyetlerinden, büyük vasıflarından doş Jayr hem de Büyük Şefin başardığı g emsalsiz işlerde büyük bir arkadaşı ole duğu için severiz. i Onun bu güzel fotoğrafları, Evimiy zin dıvarlarında, onun siyasi, — içtimal ve her türlü yeni hayatımızda göster, diği varlıkların bir kitabı olarak bizg yol göstereceki Alkadağlar, Ferid Cetaf Ci S 'nan bu söylevinden sonra halk, Atatürg kün Halkevi salonlarındaki — resim vğ büstünü de saygr ile ziyaret ettiktert sonra haklı coşkunluk tezahürlerile Ha kevinden ayrılmıştır. İstanbuldaki tören İstanbul, 24 (A.A.) — Kurtuluş sas vaşında türk kılıcının kazandığı hakkı, 13 sene önce bütün dünyaya kabul et tiren Lozan andlaşmasının imzalanışı nım yıldönümü, bugün parlak bir töz zenle kutlandı. Tören Üniversite konferans salonun: da yapıldı. Lozan gününü - kendi baye zamları olarak kabul eden hukukçular, yüksek tahsil gençliğinin tamamen Cabet ettiği bir toplantı yapmışlardı. Törene istiklâl marşile başlandı. IK sözü üniversite rektörü B. Cemil Bilsef aldı. Rektör,Lozanla Montrö arasında» ki farkı izahla başlıyan sözlerine Loe zana takaddüm eden günlerin bir tarihe Şesini yapmak ve Lozan görüşmeleriniğ Şetin safhalarını anlatmakla devam ct *i. Lozanın manâsını, o günlerin hateti ruhiyesine dönerek tahlil eden B. Ces mil Bilsel, kurtuluş savaşının ruhuni? teşkil eden “kayıdsız ve şartsız istiklâl gayesinin bu hakkı tanımamakta 1sraf eden bütün dünyaya kabul ettirilme, sindeki büyük ehemiyeti izah etti. —| Profesör Etem Menemencinin, Log zanın hukuk bakımından ehemiyetini B zah eden söylevi de alkışlar arasındğ bitti. Hukuk fakültesinden Hayrünni 4a ve Salih, münevver gençliğin bu yıl dönümündeki heyecanlı ihtisaslarını ani Jattılar ve tören nihayetlendi. Salondan çıkan gençler, kalabalıiğ bir kütle halinde Taksime gittiler va Cumuriyet anıtına bir çelenk koyduları Gümüşhanede dolu yağdt Gmüşhane, 24 (AA.) — Dün şide detli doluyu takib eden yağmurlardar) seller gelmiştir. Scl bazr bahçeleri tahriğ etmiştir. BİR İÇKİDİR.